Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning, Dir. 2001:100
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2001-12-06
Beslut vid regeringssammanträde den 6 december 2001.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté skall se över utbildningen
för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning.
Utgångspunkterna för detta arbete skall vara att utbildningen
skall hålla en hög kvalitet och att kontakterna och samverkan
mellan elever med och utan utvecklingsstörning skall öka.
Kommitténs övergripande uppdrag är att föreslå hur den framtida
utbildningen börutformas t.ex. i fråga om mål, innehåll,
organisation och personalens kompetens. Kommittén skall arbeta
med två parallella alternativ, nämligen att särskolan och särvux
kvarstår alternativt upphör som egna skolformer.
Kommittén skall utifrån pedagogiska, sociala och ekonomiska
aspekter analysera för- och nackdelar med den föreslagna
utformningen inom respektive alternativ samt göra en samlad
bedömning och ta ställning för ett av alternativen. Kommittén
skall lämna författningsförslag beträffande båda alternativen.
Bakgrund
Särskolans och särvux framväxt
Undervisningen för barn och ungdomar med utvecklingsstörning
startade under 1860-talet som filantropisk verksamhet. Med 1944
års lag om undervisning och vård av sinnesslöa fick barn med
utvecklingsstörning som bedömdes vara "bildbart sinnesslöa" rätt
till skolgång. På 1960-talet började man tala om normalisering
och integrering. Det var i denna anda som 1967 års omsorgslag
antogs. Begreppet obildbar försvann då ur bestämmelserna. Först
genom denna lag fick alla barn och ungdomar, oavsett
funktionshinder, rätt till utbildning. År 1970 påbörjades en
försöksverksamhet med utbildning för vuxna med
utvecklingsstörning. Nästan 20 år senare inrättades särvux som
egen skolform.
När nuvarande skollag (1985:1100) antogs överfördes särskolan
från omsorgslagen till skollagen. Sedan 1988 har särskolan och
särvux successivt också överförts från landstingen till
kommunerna, en process som var helt genomförd 1996.
Utbildning i dag för barn, ungdomar och vuxna med
utvecklingsstörning
Dagens utbildning av barn och ungdomar med utvecklingsstörning
sker i huvudsak i särskolan. Särskolan och särvux vänder sig även
till elever som har fått ett betydande och bestående
begåvningsmässigt funktionshinder på grund av hjärnskada,
föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom samt elever med
autism eller autismliknande tillstånd. I direktivet används
begreppen "elever med utvecklingsstörning" och "barn, ungdomar
och vuxna med utvecklingsstörning" även för dessa elever.
Särskolan som skolform omfattar den obligatoriska särskolan och
gymnasiesärskolan. Utbildningen i särskolan syftar till att ge
barn och ungdomar med utvecklingsstörning en till varje elevs
förutsättningar anpassad utbildning som så långt möjligt
motsvarar den som ges i grundskolan och gymnasieskolan.
I den obligatoriska särskolan går elever som bedöms inte kunna nå
grundskolans kunskapsmål därför att de är utvecklingsstörda. Den
obligatoriska särskolan är uppdelad på grundsärskolan och
träningsskolan. Träningsskolan är avsedd för elever som inte kan
gå i grundsärskolan. Enligt statistik från Statens skolverk
(Barnomsorg, skola och vuxenutbildning i siffror 2001 del 2,
rapport 198) deltog läsåret 2000/01 omkring 13 500 elever i
undervisningen i den obligatoriska särskolan, varav ca 9 400 i
grundsärskolan och drygt 4 000 i träningsskolan. Omkring 22
procent av inskrivna elever i grundsärskolan var individ- eller
gruppintegrerade i grundskolan.
Sedan 1996 pågår en försöksverksamhet som innebär att
skolpliktiga barn inte tas emot i särskolan utan föräldrars
medgivande. Detta innebär att barn med utvecklingsstörning har
rätt att gå i en grundskola och följa grundskolans mål och
kursplaner. Försöksverksamheten gäller t.o.m. juni 2005.
Gymnasiesärskolan bygger på den obligatoriska särskolan och
vänder sig till ungdomar som inte kan gå i gymnasieskolan därför
att de är utvecklingsstörda. Gymnasiesärskolan skall utifrån
varje elevs förutsättningar fördjupa och utveckla elevernas
kunskaper som en förberedelse för ett meningsfullt vuxenliv i
arbete, boende och fritid (Läroplanen för de frivilliga
skolformerna, Lpf 94, SKOLFS 1994:2).
I gymnasiesärskolan anordnas nationella, specialutformade och
individuella program, vilka alla är fyraåriga. Det finns åtta
nationella program. Inom det individuella programmet får eleverna
antingen yrkesträning eller verksamhetsträning. Särskolans
styrelse avgör om en elev skall gå på ett nationellt,
specialutformat eller individuellt program.
Ungdomar med utvecklingsstörning har även möjlighet att få
undervisning på ett individuellt program i gymnasieskolan, om de
bedöms ha förutsättningar för detta.
Enligt Skolverkets statistik deltog drygt 5 100 elever i
gymnasiesärskolan läsåret 2000/01. Av dessa gick knappt 2 220 på
individuella program, varav 1 300 i yrkesträning och ca 850 i
verksamhetsträning. Övriga elever gick på ett nationellt eller
specialutformat program. Av samtliga elever i gymnasiesärskolan
är cirka fem procent individ- eller gruppintegrerade i
gymnasieskolan.
Särvux vänder sig till vuxna med utvecklingsstörning som önskar
komplettera sin utbildning. Enligt Lpf 94 skall särvux - med
elevernas tidigare utbildning och erfarenheter som utgångspunkt
samt utifrån varje elevs förutsättningar - fördjupa och utveckla
elevernas kunskaper som grund för deltagande i samhällsliv och
yrkesliv.
Utbildningen inom särvux, som bedrivs i form av fristående kurser,
syftar till att ge kunskaper motsvarande de som ungdomar kan få i
den obligatoriska särskolan och på nationella och specialutformade
program i gymnasiesärskolan.
Läsåret 2000/01 hade särvux drygt 4 300 elever enligt Skolverkets
statistik. I Kunskapslyftskommitténs delbetänkande Vuxenutbildning
för alla (SOU 1993:39) beräknas målgruppen för särvux uppgå till
ca 45 000 personer. I genomsnitt fick varje elev i särvux
undervisning motsvarande 2,4 timmar per vecka. I propositionen
Vuxnas lärande och utvecklingen av vuxenutbildningen (prop.
2000/01:72) föreslås en utbyggnad av särvux verksamhet i syfte
att öka undervisningstiden och förbättra den enskildes möjligheter
att nå målen. I budgetpropositionen för 2002 (prop. 2001/02:1)
har medel avsatts för detta ändamål.
Huvudmannaskap
Majoriteten av särskolor och särvux bedrivs i kommunal regi.
Därutöver finns det omkring 30 fristående särskolor med knappt
600 elever. Landstinget driver särskola i 10 kommuner och omfattar
knappt 200 elever. Landstinget Sörmland respektive Landstinget i
Västmanland anordnar enligt avtal med staten riksrekryterande
utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning. Dessa ungdomar
kan på grund av svåra beteendestörningar inte bo och utbildas
inom hemkommunernas reguljära verksamhet.
För döva eller hörselskadade barn respektive ungdomar med
utvecklingsstörning finns en nationell tvåspråkig (teckenspråk
och svenska) specialskola respektive gymnasiesärskola. Vidare kan
Specialskolemyndigheten från och med läsåret 2001/02 skriva in
elever på grundsärskolenivå i de regionala specialskolorna och
särskolans kursplaner och övriga måldokument tillämpas då för
denna elevgrupp.
Utvecklingen mot en skola för alla
Ideologin om en skola för alla, i den meningen att man inte skall
särskilja elever med olika funktionshinder från andra elever,
utvecklades framför allt i början av 1960-talet då man började
tala om normalisering och integrering. En skola för alla har
sedan dess utvecklats till att bli ett av de centrala politiska
målen för svensk skola.
Strävan mot en skola för alla har inneburit att möjligheterna
till ökad samverkan mellan särskolan respektive särvux och övriga
skolformer utretts vid ett flertal tillfällen. Den s.k.
omsorgsutredningen från 1981 (Omsorgen om vissa handikappade SOU
1981:26) resulterade i att särskolan överfördes från omsorgslagen
till skollagen i syfte att skapa ett närmande till det allmänna
skolväsendet. Tio år senare utreddes frågan om huvudmannaskap för
särskolan och särvux (Särskolan - en primärkommunal skola SOU
1991:30). Som tidigare nämnts överfördes huvudmannaskapet från
landstingen till kommunerna. I propositionen om ändrat
huvudmannaskap (prop. 1991/92:94) framfördes att
"kommunaliseringen" bör innebära att utbytet mellan skolformerna
ökar och att de därigenom berikar varandra.
Frågan om det ändamålsenliga i att ha särskilda skolformer för
elever med utvecklingsstörning har också väckts flera gånger,
bl.a. i nämnda utredningar. I slutet av 1990-talet genomfördes en
omfattande utredning om funktionshindrade i skolan (FUNKIS -
funktionshindrade elever i skolan SOU 1998:66). Den s.k.
Funkiskommittén konstaterade att en långsiktig vision om en skola
för alla borde innebära en skola där barn och ungdomar inte
skiljs åt genom olika skolformer. Inom ramen för en grundskola
och en gymnasieskola skulle i stället möjligheter ges att helt
eller delvis följa alternativa kursplaner.
Även internationellt sett går utvecklingen mot en skola för alla.
Viktiga internationella överenskommelser är i detta sammanhang
FN:s konvention om barnets rättigheter, FN:s standardregler för
människor med funktionshinder, den så kallade
Salamancadeklarationen samt Dakaröverenskommelsen om utbildning
för alla. Salamancadeklarationen uppmanar regeringar och FN,
särskilt UNESCO, att främja integrerad undervisning och att
inkludera specialpedagogik i all lärarutbildning. Enligt
deklarationen skall barn gå i vanliga skolor (inclusive
education), möjligen med särskilt stöd eller i specialklasser,
och undervisningen ska ta hänsyn till att barn är olika och har
olika behov. Både standardreglerna och Salamancadeklarationen
hävdar att integrerade åtgärder generellt sett skall prioriteras
framför speciallösningar.
Behovet av en översyn
Stärka principen om en skola för alla
En långsiktig vision för den svenska skolan är, som nämnts ovan,
att den skall utvecklas till en skola för alla där barn, ungdomar
och vuxna inte särskiljs därför att de har olika förutsättningar
och behov.
Sverige har kommit en bra bit på väg mot en skola för alla.
Grundskolans, gymnasieskolans och den kommunala vuxenutbildningens
(komvux) verksamhet har utvecklats i en mer flexibel,
individanpassad och integrerad riktning. Detta har i många fall
inneburit ökade möjligheter för elever med svårigheter i
skolarbetet eller med olika typer av funktionshinder att få
undervisningen anpassad efter sina behov och förutsättningar.
Under senare år har också genomförts en rad förändringar i syfte
att öka samverkan mellan särskolan respektive särvux och övriga
skolformer. Skolformerna har också en gemensam plattform genom
att de följer samma läroplan (Lpo 94 respektive Lpf 94).
Skolverkets rapport Kvalitet i särskolan - en fråga om värderingar
(dnr 2000:2037) visar dock på svårigheten att öka kontakterna
mellan elever med och utan utvecklingsstörning. Skolverket uppger
att särskoleklasser tenderar att vara som isolerade öar i
grundskolan. Även de särskoleelever som går i andra typer av
undervisningsgrupper är förhållandevis isolerade från skolan i
övrigt. Skolverkets rapport visar att isoleringen ökar i takt med
att eleverna blir äldre.
Skolverkets utvärdering av försöksverksamheten med ökat
föräldrainflytande över val av skolform visar att i endast
hälften av de undersökta kommunerna hade undervisningen ändrats
eller anpassats efter de elever med utvecklingsstörning som fick
sin utbildning där (Uppföljning och utvärdering av
försöksverksamheten med ökat föräldrainflytande över val av
skolform för utvecklingsstörda barn, dnr 96:565). De förändringar
som gjordes uppgavs vara marginella. Utvärderingen visade också
att assistenterna ensamma fick ta ett allt för stort pedagogiskt
ansvar. Knappast någon av de aktuella eleverna nådde eller hade
förutsättningar att nå kunskapsmålen för grundskolan. Ungefär 40
procent av eleverna övergick till särskolan under de tre läsår
som följts upp. Skälet var bland annat elevernas svårigheter att
nå målen i grundskolan.
I Skolverkets rapport En utvärdering av särvux (dnr 96:565)
framkom att något samarbete mellan särvux och komvux knappast
förekom, trots att detta betonas i förarbetena till
bestämmelserna om särvux.
Ökad måluppfyllelse
Alla elever har enligt skollagen rätt att få sådan undervisning
att de ges möjlighet att nå målen för utbildningen. Ökad
måluppfyllelse är därför ett prioriterat område i regeringens
politik.
Betyg används ofta som ett mått på graden av måluppfyllelse. När
det gäller särskolan och särvux är det dock förenat med vissa
svårigheter att använda betyg som måttstock. I träningsskolan ges
inga betyg och i grundsärskolan ges betyg endast på elevens eller
vårdnadshavarens begäran. Då målen i grundsärskolan är satta
utifrån elevens förutsättningar speglar betyget inte heller någon
generell kunskapsnivå utan snarare elevens utveckling utifrån
dennes förutsättningar. Inom särvux ges sällan betyg, trots att
skolan är skyldig att göra detta. Någon nationell statistik över
betyg i särskolan och särvux finns heller inte.
Elevers möjlighet att nå målen är i hög grad kopplad till
utbildningens kvalitet. I Skolverkets rapport om kvaliteten i
särskolan uppges att kvaliteten i undervisningen kan relateras
till i vilken utsträckning kommuner, skolor och lärare har
strategier, planer och mål och därigenom en gemensam
verksamhetsidé om hur undervisningen bör bedrivas. Skolverkets
studie visar att rektorer och lärare upplever en bristande
kommunal planering för särskolans organisering. Även
undervisningen i särskolan saknar ibland tydlig planering.
Kortsiktiga mål snarare än långsiktiga strategier styr
undervisningen. Vidare uppges att särskolans verksamhet i vissa
fall är mer omsorgsorienterad än kunskapsorienterad.
Av Skolverkets rapport framgår också att hälften av lärarna som
undervisar elever mottagna i särskolan saknar specialpedagogisk
utbildning som är inriktad på de behov som finns bland elever
med utvecklingsstörning. Överförandet av ansvaret för särskolan
till kommunerna har också medfört att allt fler rektorer och
lärare, som inte tidigare kommit i kontakt med särskolan, nu
ansvarar för undervisningen av särskoleelever.
Det är viktigt att framhålla att Skolverkets rapport också visar
på en mer positiv bild av särskolan. En majoritet av
vårdnadshavarna var nöjda med det stöd och den kunskap deras barn
får i särskolan liksom bemötandet de själva och barnen får.
Ungefär tre fjärdedelar av de tillfrågade lärarna ansåg att de
elever som mottagits i särskolan alltid eller ofta får den
undervisning de har rätt till.
Enligt Skolverkets utvärdering av särvux genomförs inte
utbildningen i särvux i enlighet med intentionerna i de
nationella styrdokumenten. Timplaner och kursplaner används i
någon mån som riktlinjer, men det är snarare elevernas önskemål
och tillgången på resurser som styr utbildningen. Flera skolor
har utarbetat egna kursplaner eftersom lärarna anser att målen
i många kursplaner är för högt ställda. Skolverket har även i
rapporten Med vuxenutbildning i fokus (dnr 2000:2528) tagit upp
problemen med kursplanerna för särvux. Skolverket
skall inom kort påbörja en översyn av särvux kursplaner.
Markant ökning av antalet elever i särskolan och särvux
Antalet elever i den obligatoriska särskolan har mellan läsåren
1992/93 och 2000/01 ökat från drygt 8 250 till 13 500, vilket
motsvarar 64 procent. Elevökningen i grundsärskolan var under
samma period hela 77 procent. Detta skall jämföras med en ökning
av antalet elever i grundskolan på 15 procent. Under samma
tidsperiod ökade antalet elever i gymnasiesärskolan från 3 650
till 5 150 (39%) och i särvux från 2 700 till 4 350 (62%).
Spridningen mellan kommuner och län är stor, både beträffande
ökning och beträffande andel elever i särskolan.
Skolverket uppger i sin rapport Hur särskild får man vara? En
analys av elevökningen i särskolan (dnr 2000:2037) att övergången
från grundskolan till särskolan sker vid en senare tidpunkt än
tidigare år. För några år sedan upphörde i stort övergångar till
särskolan efter grundskolans årskurs 6, men i dag pågår de
grundskoletiden ut.
Skolverket pekar i sin rapport på flera orsaker till elevökningen.
En orsak är att särskolan blivit mer synlig genom att den ofta
finns i samma lokaler som grundskolan och gymnasieskolan och att
personalen i större utsträckning än tidigare arbetar inom båda
skolformerna. En annan viktig orsak uppges vara att gränsen
mellan framför allt grundskola och särskola har blivit svårare
att dra. Många barn som befinner sig i denna gråzon och som
tidigare bereddes plats i grundskolan tas nu in i särskolan.
Enligt Skolverket har brist på resurser och kompetens i
grundskolan, i kombination med det nya betygssystemet och det
förändrade kursplaneinnehållet, gjort det svårare för grundskolan
att klara av dessa elever. Skolverket uppger också att en ökad
ambition att testa och diagnostisera barn som på något sätt
avviker mot en allt snävare begåvningsnorm har medfört ett ökat
tryck på särskolan att ta emot fler elever.
Ökningen inom särvux kan troligtvis förklaras med att
huvudmannaskapet övergått till kommunen och att särvux därigenom
på många håll integrerats i den kommunala vuxenutbildningen.
Särvux har sedan 1992 möjlighet att anordna yrkesutbildning,
vilket också kan vara en orsak till ökningen av antalet deltagare.
Enligt Skolverkets rapport har sammansättningen av elevgrupperna
förändrats sedan kommunen blev huvudman för särskolan. Elever med
autism eller autismliknande tillstånd har ökat, liksom elever med
ytterligare funktionshinder såsom damp/adhd och elever med
koncentrations- eller emotionella svårigheter. Skolverket uppger
också att elever med invandrarbakgrund har ökat och att de är
överrepresenterade i särskolan, främst i storstadskommunerna.
I den tillsyn av den obligatoriska särskolan som Skolverket
genomförde 1999-2000 framkom att i nio av de elva aktuella
kommunerna fanns brister relaterade till utredningar och beslut
om mottagande. Det förekom i några kommuner att elever gick i
särskolan utan att det dessförinnan var utrett om eleven uppfyllde
kriterierna för att kunna tas emot. Det är enligt regeringen
viktigt att ett beslut om mottagande i särskolan fattas på
korrekta grunder eftersom beslutet har vittgående konsekvenser
för den enskilde, t.ex. när det gäller möjligheter till fortsatta
studier. Elever i behov av särskilt stöd skall inte tas emot i
särskolan om de inte tillhör särskolans personkrets. Skolverket
har därför på regeringens uppdrag utarbetat allmänna råd om
utredning och beslut om mottagande i särskolan. Det bör dock
utredas om ytterligare åtgärder bör vidtas för att säkerställa
att särskolan enbart tar emot de elever som den är avsedd för.
Förändringarna i elevgruppen aktualiserar också frågan om
nuvarande personkrets är tillräckligt tydligt definierad och om
den behöver förändras.
Elevers och föräldrars valmöjligheter
Skolverkets utredning om kvaliteten i särskolan visar att
valmöjligheterna för elever i den obligatoriska särskolan, både i
fråga om val av skola och tillgång till elevens val, är relativt
begränsade. Det är också, enligt Skolverket, tydligt att eleverna
i särskolan många gånger inte tilltros förmågan att välja. Samma
bild ger Skolverkets tillsyn där fyra av de elva kommunerna inte
erbjöd ett allsidigt urval av ämnen, vilket innebar att eleverna
inte gavs möjlighet till den fördjupning och breddning som avses.
I tre kommuner hade eleverna inte ens möjlighet att delta i
elevens val.
Enligt Skolverkets utredning anser vårdnadshavare i hälften av de
undersökta kommunerna att valmöjligheterna inför gymnasiesärskolan
är begränsade. I en skrivelse till regeringen (dnr 99:870) påtalar
Skolverket behovet av att se över elevers och vårdnadshavares rätt
att välja skolform och program. En avgörande skillnad mellan
gymnasieskolan och gymnasiesärskolan är, enligt Skolverket, att
eleverna i den senare inte har någon rätt att välja program och
inriktning och att de därmed inte heller har någon rätt att välja
skola utanför den egna kommunen. Detta får konsekvenser särskilt
för elever som bor i kommuner där få program erbjuds.
Få deltagare i undervisningsgrupperna inom särvux
Som tidigare nämnts består undervisningsgrupperna inom särvux av
ett litet antal elever. I de kommuner som ingick i Skolverkets
utvärdering av särvux bedrevs undervisningen på grundsärskolenivå
oftast i grupper om två till fem elever. På träningsskolenivå var
det vanligt med enskild undervisning. I intervjuer uppgav
eleverna att de önskade ett större samarbete med andra. Det finns
därför ett behov av en närmare analys av gruppdynamikens
betydelse för elever inom särvux liksom av det pedagogiska värdet
av gruppundervisning.
Olikheter i regelverket
Om särskolan och särvux skall finnas kvar som egna skolformer
finns det skäl att se över de olikheter som finns i det regelverk
som gäller för de olika särskoleformerna. En sådan skillnad är
utformningen av målbeskrivningar i läroplaner och kursplaner.
Olikheter finns också i fråga om kurs- och ämnesbeteckningar,
betygsnivåer samt i bestämmelser om intyg och betyg. I syfte att
förenkla regelverket och så långt möjligt skapa enhetlighet finns
skäl att utreda om de skillnader som finns är motiverade utifrån
pedagogiska, sociala och ekonomiska aspekter.
Det finns också skäl att utreda om reglerna för särskolan och
särvux i större utsträckning än nu bör och kan harmoniseras med
reglerna för grundskolan, gymnasieskolan respektive komvux.
Därigenom skulle möjligheterna till samverkan mellan de olika
skolformerna kunna underlättas. Harmonisering av reglerna måste
självklart göras med hänsyn till de behov och förutsättningar som
elever inom de olika skolformerna har. I tidigare nämnda
skrivelse till regeringen har Skolverket även ställt frågan om
gymnasiesärskolan skall vara en spegelbild av gymnasieskolan
eller ha en struktur med bredare program. Även detta bör utredas
närmare, bl.a. mot bakgrund av de förslag till programstruktur i
gymnasieskolan som Gymnasiekommittén 2000 har i uppdrag att lägga
fram. Motsvarande frågeställning är också relevant för särvux.
Skall särvux vara en spegelbild av särskolan, komvux eller vara
uppbyggd på ett helt annat sätt?
Uppdraget
Kommitténs övergripande uppdrag
Utgångspunkten för kommitténs arbete skall vara att utbildningen
för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning skall hålla
en hög kvalitet samtidigt som principen om en skola för alla
skall stärkas. För att ge varje elev möjlighet att nå målen för
utbildningen måste undervisningen och personalens kompetens vara
anpassad efter elevernas behov och förutsättningar. Eleverna
skall vara delaktiga i skolans verksamhet och utvecklas i en
trygg och socialt god miljö tillsammans med andra barn, ungdomar
och vuxna.
Utifrån de ovan angivna utgångspunkterna, nationella och
internationella utvärderingar samt forskning inom området, skall
kommittén föreslå hur den framtida utbildningen för barn,
ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning skall gestaltas och
utformas. Här bör bl.a. lyftas fram vilka mål som bör gälla samt
hur dessa skall utformas, vilket innehåll utbildningen bör ha och
vilka valmöjligheter som bör finnas, hur verksamheten bör
organiseras samt vilken utbildning och kompetensutveckling som
personalen bör ha.
Ett första steg i detta arbete skall vara att analysera i vilken
utsträckning nuvarande utbildning och undervisning för barn,
ungdomar och vuxna med utvecklingstörning svarar mot deras behov
och förutsättningar. Erfarenheter från de olika former av
integrering som förekommer och från den pågående
försöksverksamheten skall ingå i analysen. Som en utgångspunkt
för denna analys skall kommittén göra en internationell studie av
hur utbildningen för elever med utvecklingsstörning är utformad i
andra länder. Studien skall bl.a. omfatta länder och skolor som
på ett framgångsrikt sätt inkluderat elever med
utvecklingsstörning i den undervisning som ges till övriga barn,
ungdomar och vuxna.
Två alternativ
Kommittén skall, när det gäller att ge förslag till den framtida
utbildningens utformning, arbeta med två parallella alternativ,
nämligen att särskolan och särvux kvarstår alternativt upphör som
skolformer. Kommittén skall analysera för- och nackdelar med den
föreslagna utbildningen inom respektive alternativ. Analysen
skall, med utgångspunkt i det livslånga och livsvida lärandet,
omfatta konsekvenserna för såväl elever med utvecklingsstörning
som för de elever som i dag går i grundskolan, gymnasieskolan och
komvux. Analysen skall även omfatta konsekvenserna för befintliga
fristående särskolor.
Kommittén skall därefter, utifrån såväl pedagogiska, sociala som
ekonomiska aspekter, göra en samlad bedömning och ta ställning
för ett av alternativen. Om kommittén kommer fram till skilda
lösningar för barn, ungdomar respektive vuxna med
utvecklingsstörning skall detta motiveras utifrån tidigare
angivna utgångspunkter.
Kommitténs arbete skall även omfatta de elevgrupper som i
skollagen jämställs med utvecklingsstörda.
Frågor att särskilt behandla under alternativet att särskolan och
särvux förblir egna skolformer
Kommittén skall utreda hur samverkan mellan skolformer för elever
med utvecklingsstörning och övriga skolformer kan öka. I detta
ingår att belysa vilka hinder för ökad samverkan som finns i
nuvarande system samt föreslå hur dessa hinder kan undanröjas.
Kommittén skall utreda och vid behov föreslå en mer enhetlig
reglering av den obligatoriska särskolan, gymnasiesärskolan och
särvux, bl.a. i fråga om styrdokumentens (läroplaner, programmål,
kursplaner och timplaner) och betygssystemens uppbyggnad, såvida
inte skillnaderna kan motiveras utifrån skolformernas syfte och
elevernas behov och förutsättningar.
Vidare skall kommittén ta ställning till om bestämmelser om
särskolans och särvux personkrets bör tydliggöras och eventuellt
förändras.
Kommittén skall även ta ställning till om försöksverksamheten
avseende vårdnadshavarens inflytande över val av skolform bör
permanentas.
Frågor att särskilt behandla under alternativet att särskolan och
särvux upphör som skolformer
Kommittén skall utreda vilka förutsättningar grundskolan,
gymnasieskolan och komvux har i dag att ge utbildning åt elever
med utvecklingsstörning. Det kan röra sig om praktiska
förutsättningar, t.ex. om lokalerna är handikappanpassade och kan
utrustas med sådana hjälpmedel som eleverna kan behöva. Det
handlar också om grundskolans, gymnasieskolans och komvux
möjligheter och förmåga att anpassa undervisningen efter de
aktuella elevernas behov och förutsättningar samt att utveckla en
god social miljö som genomsyras av tolerans och acceptans
gentemot elevers olikheter. Mot denna bakgrund skall kommittén ge
förslag till vilka förändringar som krävs för att möjliggöra att
elever med utvecklingsstörning får sin undervisning i grundskolan,
gymnasieskolan respektive komvux. Kommittén skall även utreda hur
man kan tillvarata den kompetens och det kunnande som personalen
inom särskolan och särvux besitter.
Kommittén skall vidare utreda vilka författningsändringar som
krävs. En viktig aspekt i detta sammanhang är om elever med
utvecklingsstörning skall ha särskilda mål och vem som i så fall
skall fatta beslut om vilka mål som skall gälla för en enskild
elev. Kommittén skall även utreda hur betygssystemet skall vara
utformat om det inom en skolform finns olika mål och vilka
konsekvenser detta får för behörighet och urval till gymnasieskola
respektive högskola.
Exempel på andra områden som kommittén skall pröva är rätten till
utbildning, valmöjligheterna inom ramen för utbildningen samt
möjligheterna att välja skola.
Författningsförslag och ekonomiska konsekvenser
Kommittén skall lämna författningsförslag beträffande de två
alternativen som redovisas samt förslag som kommittén i övrigt
ger. Kommittén skall också analysera och redovisa de ekonomiska
konsekvenserna av de åtgärder som föreslås. I de fall förslagen
innebär kostnadsökningar och intäktsminskningar för staten,
kommuner eller landsting, skall kommittén ta fram förslag till
finansiering.
Arbetsformer
Kommittén skall arbeta med stor öppenhet och stimulera en bred
diskussion, bl.a. med skolhuvudmän, myndigheter och berörda
organisationer, t.ex. handikapporganisationer. Kommittén skall i
arbetet även samråda med andra kommittéer såsom 1999 års
skollagskommitté (U 1999:1), Gymnasiekommittén 2000 (U 2000:6),
Utredningen om läromedel för barn, elever och vuxenstuderande med
funktionshinder (U 2001:5), Utredningen om vissa hjälpmedel för
personer med funktionshinder samt om vissa insatser enligt lagen
(1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade
(S 2001:6) samt beakta kommande förslag från dessa kommittéer.
Kommittén skall beakta regeringens nationella handlingsplan för
handikappolitiken (prop. 1999/2000:79) och vad som sägs i
propositionen om vuxnas lärande och utvecklingen av
vuxenutbildningen (prop. 2000/01:72). Vidare skall kommittén
följa försöksverksamheten med utbildning utan timplan i
grundskolan (SFS 1999:90). Kommittén skall också uppmärksamma
Sveriges internationella åtaganden inom utbildningsområdet samt
beakta FN:s konvention om barnets rättigheter, FN:s standardregler
för att tillförsäkra människor med funktionsnedsättning
delaktighet och jämlikhet, Salamancadeklarationen samt
Dakaröverenskommelsen.
Kommittén skall i betänkandet särskilt redovisa konsekvenserna
för små företags villkor i enlighet med 15 § kommittéförordningen
(1998:1474). Utredaren skall i detta arbete samråda med
Näringslivets Nämnd för Regelgranskning.
Redovisning av uppdraget
Kommittén skall i ett första skede redovisa dels kommitténs
analys av hur den utbildning och den undervisning som i dag ges
till barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning svarar mot
deras behov och förutsättningar, dels den internationella studie
som skall genomföras. Detta uppdrag skall redovisas senast den
1 januari 2003.
Kommittén skall slutredovisa sitt uppdrag senast den 1 oktober
2004.
(Utbildningsdepartementet)