Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nationell utjämning av verksamhetskostnader enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, Dir. 2000:99
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2000-12-21
Dir. 2000:99
Beslut vid regeringssammanträde den 21 december 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillkallas för att utreda hur utjämning
skall ske för kostnadsskillnader mellan kommuner avseende verksamhet
enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade
(LSS).
Kommittén skall
- lämna förslag till ett system för utjämning av kostnadsskillnader
mellan kommuner i verksamhet enligt LSS,
- analysera hur de tillfälliga bidragen åren 2001 och 2002 fungerar,
- överväga behovet av författningsändringar som ger kommunerna
möjlighet att lämna ut sådan information som erfordras för de
förslag som kommittén lämnar, samt därvid även beakta de krav
som personuppgiftslagen ställer på behandling av personuppgifter,
- lämna förslag om hur påverkbarheten från enskilda kommuner av
utfallet i ett utjämningssystem skall kunna minskas eller
elimineras,
- om så krävs, lämna förslag till hur en god kvalitet skall kunna
säkerställas i det statistiska underlag som behövs för en att
utjämning för kostnadsskillnader i verksamhet enligt LSS,
- analysera hur köp av boendeplatser fungerar och vilka effekter
och samband det har med frågan om utjämning av kostnader för
verksamhet enligt LSS, samt
- redovisa kostnadsberäkningar av sina förslag, förslag till
finansiering och lagförslag.
Det nya systemet bör träda i kraft den 1 januari 2003.
Bakgrund
Lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
Den 1 januari 1994 trädde lagen (1993:387) om stöd och service till
vissa funktionshindrade (LSS) i kraft. Lagen ger personer med
utvecklingsstörning eller andra stora och varaktiga funktionshinder
rätt till olika stöd- och serviceinsatser. LSS ersatte lagen (1985:568)
om särskilda omsorger om psykiskt utvecklingsstörda m.fl. (omsorgslagen).
I enlighet med bestämmelserna i LSS genomfördes en successiv överföring
av huvudmannaskapet för insatserna enligt denna lag från landstingen
till kommunerna. I de flesta länen skedde överföringen årsskiftet
1994/1995 eller 1995/1996.
I LSS beskrivs tre grupper (personkretsar) som kan beviljas insatser.
Det är personer med
1. utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter
hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig
sjukdom,
3. andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som
uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och
förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och
därmed ett omfattande behov av stöd och service.
Personer som omfattas av LSS har rätt till stöd och service om de
behöver sådan hjälp i sin livsföring och om deras behov inte kan
tillgodoses på annat sätt. Målet för insatserna skall vara att
främja människors jämlikhet i levnadsvillkoren och fulla delaktighet
i samhällslivet. Insatserna skall vara varaktiga och samordnade samt
anpassas till de funktionshindrades individuella behov.
Insatserna för stöd och service enligt LSS regleras i 9 § och omfattar
bl.a. biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till skäliga
kostnader för sådan assistans, till den del behovet av ekonomiskt stöd
inte täcks av assistansersättning enligt lagen (1993:389) om
assistansersättning.
Mellankommunala utjämningssystem
Den ekonomiska regleringen i samband med huvudmannaskapsförändringarna
gjordes genom skatteväxlingar mellan landstingen och kommuner. I
samtliga län där kommunerna har tagit över verksamheten från landsting,
har kommunerna funnit det önskvärt att försöka utjämna kostnadsskillnaderna
mellan sig för den övertagna omsorgsverksamheten.
I samband med att huvudmannaskapet flyttades träffades därför länsvisa
överenskommelser om s.k. mellankommunala utjämningssystem. Dessa system
ser olika ut bland länen, men gemensamt är att utjämningen successivt
trappas ned. I flera län kommer utjämningen att upphöra helt senast
vid utgången av 2002. En del mellankommunala utjämningssystem har en
klausul i själva avtalet som innebär att avtalet automatiskt sägs
upp ifall en nationell utjämning införs. De mellankommunala systemen
utjämnar i första hand för kostnadsskillnader avseende den verksamhet
som tidigare benämndes omsorger om psykiskt utvecklingsstörda. I vissa
län sker utjämning även för kostnadsskillnader avseende särskola,
särvux, vårdhem och psykiatri. En utförligare beskrivning av de länsvisa
utjämningssystemen redovisas i rapporten Förslag till utjämning mellan
kommuner av kostnader för LSS-verksamhet (Ds 1996:47).
Tidigare utredningar
Strukturkostnadsutredningen (SOU 1993:53), vars förslag i stor
utsträckning ligger till grund för nuvarande kostnadsutjämning för
kommunerna, föreslog att ett framtida mer generellt övertagande från
kommunerna av de särskilda omsorgerna skulle inkluderas i inkomst-
och kostnadsutjämningen.
Landstingsekonomiska utredningen (SOU 1994:70) fann att det inte
fanns några större strukturella behovsskillnader om man ser till
var omsorgstagarna är födda. Däremot konstaterades att det fanns
stora kostnadsskillnader mellan kommunerna, bl.a. till följd av
var omsorgstagarna är bosatta. Utredningen framhöll att det, för
att enskilda kommuner i vilka dyra vårdanläggningar byggts upp
inte skall drabbas oförskyllt av huvudmannaskapsförändringen,
krävs att ett betalningsansvar för omsorgstagare på institutioner
av nationell och regional karaktär skyndsamt utreds.
Beredningen för statsbidrag och utjämning i kommunsektorn (SOU 1994:144),
vars förslag med vissa justeringar i kostnadsutjämningen ligger till
grund för nuvarande statsbidrags- och utjämningssystem för kommuner
och landsting, bedömde att en kostnadsutjämning för omsorgsverksamhet
kan utformas först när ett bättre underlag om kostnadsskillnader finns
tillgängligt och när frågan om det framtida betalningsansvaret har
lösts.
I rapporten Utjämning av kostnadsskillnader för verksamhet enligt LSS
(Ds 1996:47) konstaterades att kostnadsskillnaderna mellan kommunerna
för LSS-insatser är så stora att någon form av utjämning för skillnaderna
är önskvärd. Ett nationellt kostnadsutjämningssystem bedömdes vara det
mest lämpliga alternativet och ett sådant system borde infogas i det
existerande nationella bidrags- och utjämningssystemet.
En fältstudie, omfattande ett urval av kommuner, i syfte att få fram
ytterligare underlag för en nationell kostnadsutjämning, samt förslag
till konstruktion av ett system för att utjämna kostnadsskillnader
redovisades i mars 1997 i departementspromemorian Utjämning av
kostnadsskillnader för verksamhet enligt LSS - En fältstudie
(Ds 1997:34).
Kommunala utjämningsutredningen ansåg att skillnaderna mellan
kommunernas kostnader för LSS-verksamhet är så stora att någon form
av utjämning behövs. Utredningen bedömde dock att en kostnadsutjämning
inte kunde inrymmas i ett nationellt utjämningssystem eftersom underlaget
som bör ligga till grund för en sådan utjämning kan påverkas av
kommunerna (SOU 1998:151).
Statsbidrag 2001 och 2002
Åren 2001 och 2002 lämnas två tillfälliga statsbidrag som kompensation
för höga kostnader avseende verksamhet enligt LSS (prop. 1999/2000:115,
bet. 2000/01:FiU09, rskr. 2000/01:26).
Det ena bidraget om 350 miljoner kronor skall kompensera kommuner med
höga faktiska kostnader, efter justering för skillnader i skatteväxlingar
och mellankommunal utjämning. Ytterligare en förutsättning för att
få detta bidrag är att kommunen har en hög s.k. standardkostnad. Om
kommunen har en hög faktisk kostnad för verksamheten som överstiger
ett av regeringen fastställt belopp och en standardkostnad som även
den överstiger ett av regeringen fastställt belopp, får kommunen
statsbidrag.
Standardkostnaden beräknas utifrån antalet personer i personkrets 1
och 2 (med vissa undantag). Däremot ingår inte personkrets 3 i
beräkningsunderlaget. Orsaken är dels att kostnaderna för denna
personkrets är betydligt lägre än för de båda andra, dels
påverkbarheten från kommunernas sida.
Regeringen konstaterade i prop. 1999/2000:115 samtidigt att ett sådant
bidrag inte kan kompensera fullt ut för alla kostnadsskillnader. Avsikten
är att Socialstyrelsen skall ges i uppdrag att administrera ett extra
statsbidrag motsvarande 100 miljoner kronor. Dessa medel skall ges till
kommuner som har höga kostnader på individnivå och som därför är i behov
av särskild kompensation, enligt särskilda kriterier.
Avtal mellan kommuner
Enligt LSS har en kommun hittills inte tillåtits betala för en annan
kommuns invånare. Riksdagen har emellertid nyligen beslutat att kommuner
får träffa avtal om i vissa fall bibehållet eller nytt kostnadsansvar
för insatser enligt 9 § LSS för en enskild person som blivit folkbokförd
i annan kommun. Avtal får enligt 17a § LSS träffas med en annan kommun
eller en enskild vårdgivare. Denna ändring i lagen har skett i syfte
att underlätta för enskilda, t.ex. personer med ovanliga diagnoser
eller som har ett komplicerat funktionshinder, att få tillgång till
anpassade boendelösningar och särskild kompetens i omvårdnaden som små
kommuner kan ha svårt att tillhandahålla (prop. 2000/01:6, bet.
2000/01:SoU4, rskr. 2000/01:24).
LSS och socialtjänstlagen
Det finns ingen skarp gräns mellan LSS och socialtjänstlagen (1980:620).
Kriterierna för vilka personer som ingår personkrets 1 och personkrets
2 är mer avgränsade än de som gäller för personkrets 3. Personkrets 1
och 2 utgår från diagnoser, medan kriterierna avseende personkrets 3
utgår från den funktionshindrades behov av stöd. Socialstyrelsen och
Svenska Kommunförbundet har begärt ett förtydligande av vilka kriterier
som skall vara avgörande för den enskilde att få en LSS-insats med
utgångspunkt från personkrets 3.
Intentionen med LSS är att lagen skulle utgöra ett komplement till
socialtjänstlagen för personer med omfattande funktionshinder (prop.
1992/93:159, bet. 1992/93:SoU19, rskr. 1992/93:321). En framställan
om stöd och service av en person som tillhör personkretsen bör i första
hand prövas enligt LSS om det gäller en insats som regleras i denna lag,
eftersom detta i allmänhet får antas vara till fördel för den enskilde.
I andra hand skall framställan prövas enligt socialtjänstlagen. Om
kommunerna ändrar tidigare beslut enligt socialtjänstlagen till beslut
enligt LSS är detta således ett närmande till de ursprungliga
intentionerna med LSS.
Genom att följa intentionerna i olika hög grad kan kommunerna påverka
såväl volymen som kostnaderna för verksamheten, och därmed även utfallet
i ett utjämningssystem.
Statistiskt underlag
Statistiska centralbyrån (SCB) hämtar varje år in kostnadsuppgifter från
kommunerna, det s.k. räkenskapssammandraget. Det är av stor vikt att
underlaget är av god kvalitet och att kommunerna kan lämna erforderliga
uppgifter. Kostnaderna för enskilda kommuner avseende LSS-verksamhet
varierar mellan åren enligt dessa uppgifter. Detta kan t.ex. bero på att
ett fåtal funktionshindrade med stora vårdbehov har tillkommit, men även
att vissa kommuner har haft problem med att redovisa olika insatser.
Sekretess
Möjligheterna för en kommun att lämna ut information till en myndighet
avseende enskildas personliga förhållanden begränsas bl.a. av bestämmelser
i sekretesslagen (1980:100). Enligt 7 kap. 4 § sekretesslagen gäller
sekretess inom socialtjänsten för uppgift om enskilds personliga
förhållanden. Sekretessen avgränsas med ett omvänt skaderekvisit.
Uppgifter får därmed inte lämnas ut om det inte står klart att
uppgifterna kan röjas utan att den enskilde eller någon honom
närstående lider men. Presumtionen är med andra ord för sekretess.
Sekretessen gäller även mellan myndigheter.
Socialstyrelsen har haft problem med att få in information från kommuner
avseende sådana uppgifter som behövs för beräkning av de tillfälliga
statsbidrag som skall lämnas under 2001 och 2002. Detta sammanhänger
med möjligheterna att få nödvändig information från kommunerna samt
att sekretess inte kan garanteras för uppgifterna hos Socialstyrelsen.
Det finns enligt nu gällande lagstiftningen ingen uppgiftsskyldighet
för kommunerna som skulle begränsa sekretess i detta fall.
I sammanhanget finns även anledning att nämna att sekretess inte kan
garanteras för uppgifterna hos socialstyrelsen enligt sekretesslagen.
I personuppgiftslagen (1998:204) finns även vissa bestämmelser om
skydd för den personliga integriteten vid behandling av personuppgifter.
Särskilt stränga regler gäller bl.a. för behandling av personuppgifter
som rör hälsa.
Personer med särskilda behov och höga kostnader
Enligt rapporten Förslag till utjämning mellan kommuner av kostnader
för LSS-verksamhet (Ds 1999:72) kan en generell modell inte omfatta
alla faktorer. Orsaken är att varje individ förutsätts kosta lika
mycket, men för en kommun med många personer med stora vårdbehov och
höga kostnader så kompenseras inte kommunen i tillräcklig omfattning.
För speciell verksamhet för grupper med särskilda eller komplicerade
funktionshinder och som är särskilt kostnadskrävande kan en mer generellt
baserad modell inte omfatta alla kostnadsskillnader. För att kunna
garantera en god vård m.m. åt alla oavsett funktionshinder är det därför
nödvändigt att hitta ett komplement för kommuner med stora kostnader på
individnivå. Socialstyrelsen är enligt regering och riksdag den myndighet
som bör ha ansvaret för att administrera ett statsbidrag till kommuner
med stora kostnader på individnivå. Socialstyrelsen har kompetensen att
kunna göra bedömningar av om kostnaderna är rimliga och om insatserna
är av god kvalitet.
Behov av utjämning
Kostnaderna för verksamheten är ojämnt fördelade mellan kommunerna.
Det finns bl.a. historiska orsaker till dessa kostnadsskillnader. När
landstingen var huvudmän för den tidigare omsorgslagens personkrets,
dvs. utvecklingsstörda samt personer med barndomspsykos, skedde i vissa
fall en koncentration av verksamheten till vissa kommuner.
För att övergångsvis mildra effekterna av kostnadsskillnaderna har, som
tidigare nämnts, olika system för mellankommunal utjämning av kostnaderna
skapats i varje län. Regeringens bedömning är att ifall en nationell
utjämning införs är det en fråga för kommunerna i respektive län hur de
vill förfara med de mellankommunala utjämningssystemen.
Regeringens statsbidragssystem som gäller åren 2001?2002 är en
övergångslösning i avvaktan på en mer permanent lösning. I takt med att
de mellankommunala utjämningssystemen avtrappas kommer kostnadsskillnaderna
att öka och behovet av ett utjämningssystem att öka.
Det finns således ett behov av utjämning av kostnader för verksamhet
enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.
De båda statsbidrag som införs 2001 och 2002 är tillfälliga. Därefter
bör ett nytt system för utjämning för kostnadsskillnader i verksamhet
enligt LSS införas. Det nya systemet bör träda i kraft den 1 januari
2003.
Uppdraget
Tidigare utredningar har baserat sina förslag antingen på skillnader i
faktiska kostnader eller på behov av stöd och service. Om möjligt bör
en utjämning för kostnadsskillnader baseras på behov av stöd och service.
Vad gäller den tekniska konstruktionen av en utjämning, så finns det
två huvudalternativ som skall utredas. Det ena alternativet är att
utjämningen sker genom en nationell omfördelning mellan kommunerna,
enligt samma principer som för det kommunala kostnadsutjämningssystemet
enligt lagen (1995:1515) om utjämningsbidrag till kommuner och landsting
och lagen (1995:1516) om utjämningsavgift för kommuner och landsting.
En sådan utjämning för kostnadsskillnader avseende LSS-verksamhet kan
antingen inordnas i det ordinarie kostnadsutjämningssystemet, eller
göras vid sidan av detta system. Det andra alternativet är att utjämning
sker genom ett riktat statsbidrag, dvs. staten betalar ut medel till
de kommuner som uppfyller vissa kriterier. Ett sådant bidrag bör
konstrueras så att det kan rymmas inom en på förhand bestämd ekonomisk
ram.
Kommittén skall överväga en lämplig modell för utjämning för
kostnadsskillnader mellan kommuner i första hand utifrån ovanstående
alternativ. Som ett led i detta bör kommittén analysera hur de tillfälliga
bidragen åren 2001 och 2002 fungerar.
Kommittén skall även - mot bakgrund av reglerna om sekretess - överväga
behovet av författningsändringar som ger kommunerna möjlighet att lämna
ut sådan information som erfordras för de förslag som kommittén lämnar.
Kommittén skall beakta de krav som personuppgiftslagen ställer på
behandling av personuppgifter.
Kommittén skall vidare lämna förslag till hur påverkbarheten från enskilda
kommuner av utfallet i ett utjämningssystem skall kunna minskas eller
elimineras. Kommittén skall också bedöma kvaliteten i det statistiska
underlag som behövs för en utjämnings av kostnadsskillnader för verksamhet
enligt LSS och, om så krävs, lämna förslag till hur en god kvalitet skall
kunna säkerställas.
Dessutom skall kommittén analysera hur köp av boendeplatser fungerar och
vilka effekter och samband det har med frågan om utjämning av kostnader
för verksamhet enligt LSS.
Kommittén skall även redovisa kostnadsberäkningar av sina förslag, förslag
till finansiering och lagförslag.
Redovisning av uppdraget
Kommittén skall redovisa sitt uppdrag senast den 15 januari 2002.
(Finansdepartementet)