Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förbättring av transportsituationen i Stockholmsregionen, Dir. 2000:96
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2000-12-14
Dir. 2000:96
Beslut vid regeringssammanträde den 14 december 2000
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté ges i uppdrag att till regeringen lämna förslag på
insatser som förbättrar transportsystemet inom Stockholms län men
också transportmöjligheterna mellan Stockholm och övriga Mälardalen,
övriga landet samt internationellt. Arbetet skall syfta till att
utveckla transportsystemet på ett för regionen och hela landet
miljömässigt, socialt och samhällsekonomiskt hållbart sätt.
Kommittén skall inledningsvis göra en problemanalys av
transportsituationen. Den skall också utarbeta en målbild som
skall ligga till grund för en långsiktig utvecklingsstrategi. Med
utgångspunkt i utvecklingsstrategin skall kommittén lämna förslag
till åtgärder i transportsystemet.
Kommittén skall föreslå insatser för att uppnå
- ökad samordning mellan de olika trafikslagen och ökad effektivitet
i det befintliga transportsystemet,
- en tillräcklig spårkapacitet,
- ökad satsning på kollektivtrafiken,
- en tillräcklig vägkapacitet mellan norra och södra Stockholmsregionen,
- minskning av de negativa effekterna av biltrafiken,
- förbättringar av transportsystemet som leder till att det skapas
fler platser attraktiva för etableringar av bostäder och arbetsplatser,
och
- en tillräcklig flygplatskapacitet.
Kommittén skall undersöka och föreslå lämplig finansiering för sina
förslag.
Geografisk avgränsning
I kommittédirektivet används olika geografiska begrepp. I begreppet
Mälardalen inräknas Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Örebro och
Västmanlands län. Begreppet Stockholmsregionen avser Stockholms län
medan begreppet Storstockholm definieras som kommunerna inom Stockholms
län utom Norrtälje, Södertälje, Nynäshamn och Nykvarn.
Bakgrund
Regeringen beslutade den 14 maj 1998 propositionen Utveckling och
rättvisa - en politik för storstaden på 2000-talet (prop. 1997/98:165,
bet. 1998/99:AU02, rskr. 1998/99:34). Transportsystemen i landets tre
storstäder behandlades emellertid inte i propositionen. Nya tioåriga
investeringsplaner för infrastrukturen har beslutats under våren och
sommaren 1998. Den ekonomiska tillväxten och en fortgående urbanisering
har bidragit till en betydande trafikökning i landets större städer
och inte minst i Stockholmsregionen.
Stockholmsregionen som tillväxtmotor
Stockholmsregionen fungerar i dag ofta som första etableringsplats
i Sverige för nya näringar och företag. Uppkomst och utveckling av
kunskapsintensiva verksamheter är betydande i storstadsmiljön. Inom
telekommunikation och övrig informationsteknologi har Stockholmsregionen
en framskjuten internationell position som är av stor betydelse för
utvecklingen i hela landet. Eftersom näringar och företag under eller
efter ett utvecklingsskede ofta sprids till andra delar av landet,
bidrar de på sikt till en positiv utveckling även där.
Det är av stor betydelse för Sveriges utveckling att den svenska
ekonomins olika delar fungerar så bra som möjligt. Det gäller
inte minst lokala och regionala produktionsmiljöer. Stockholms
län svarar i dag för ungefär en fjärdedel av landets totala
bruttonationalprodukt och regionens produktionsandel inom
kunskapsintensiv industri är ännu högre. Det ligger därför i
hela Sveriges intresse att inte minst Stockholmsregionen och
övriga Mälardalen utnyttjar sina produktionsförutsättningar så
bra som möjligt. Ett väl fungerande transportsystem är av stor
betydelse i det sammanhanget.
I Stockholmsregionen sker en kraftig befolkningsökning som
förväntas hålla i sig. Befolkningen i Stockholms län har ökat med
cirka 100 000 personer sedan 1995. Befolkningsökningen tillsammans
med en förväntad tillväxt i den regionala ekonomin innebär ett ökat
behov av transporter. Befolkningsökningen ställer också krav på en
väl fungerande bostadsmarknad. Dagens begränsade utbud av bostäder
tenderar att utgöra ett allvarligt hinder för en fortsatt ekonomisk
tillväxt i Stockholmsregionen och därmed också i Sverige. Många
företag har nämligen i dag problem att rekrytera tillräckligt med
kompetent personal eftersom det är svårt för dem som flyttar till
Stockholmsregionen att få tag i bostad. Under 1990-talet har
möjligheten att pendla till Stockholm ökat väsentligt genom att man
byggt ut ett antal järnvägar men även genom utökad busstrafik på
vägnätet. Inom en timmes restid är det möjligt att nå orter på ett
avstånd av 120 km. Trots detta finns en kraftig bostadsbrist inom
Stockholms län. Goda kommunikationer inom Stockholmsregionen är
därför av stor betydelse för att man skall kunna öka bostadsbyggandet
och göra mark i mer perifera eller svårtillgängliga områden lättare
att nå och mer intressanta att planlägga för bebyggelse.
En god tillgänglighet till Stockholm även för transporter från
utlandet är av stor vikt för landets näringsliv. Att lätt kunna nå
Stockholmsregionen från utlandet är också viktigt för utvecklingen
av turismen. Anledningen är att regionen utgör en inkörsport till
stora delar av övriga Sverige.
Problembild ur transportsynpunkt
Det kraftigt ökande resandet i Mälardalen och Stockholmsregionen
skapar under högtrafik en omfattande trängsel i dessa områden.
Trängseln förekommer såväl i vägtrafik- som i kollektivtrafiksystemen
trots att andelen resenärer i kollektivtrafiken är den högsta
i landet. Trängseln innebär en minskad effektivitet med ökade
kostnader och tidsåtgång för både företag och resenärer. I
vägtrafiken orsakar det längre restider, lokala utsläppsproblem
och en försämrad trafiksäkerhet. Ökat resande med kollektivtrafik
medför kapacitetsproblem på spår och i terminaler. Många resenärer
tvingas därför resa stående, vilket innebär en dålig komfort.
Dålig reskomfort minskar också kollektivtrafikens attraktionskraft.
Trängsel förekommer även på de längre regionaltågslinjerna. Det
förekommer också driftsstörningar som försvårar möjligheterna att
upprätthålla tillförlitligheten i kollektivtrafiken.
Det ökade resandet gäller alla typer av resor. Det gäller såväl
arbets-, inköps- och fritidsresor som tjänsteresor som blir
nödvändiga när arbetslivet blir mer kontaktorienterat och
omfattningen av serviceverksamheter ökar. Fler tjänsterelaterade
resor och mer flexibel arbetstid gör att resandet i dag inte är
lika starkt koncentrerat till morgon och eftermiddag som tidigare.
Tillsammans med den totala ökningen av transportarbetet blir
därför perioder med hög trafikintensitet tidsmässigt längre.
Kommunikationerna påverkar således förutsättningarna för dem
som bor i regionen att organisera vardagslivet i både tid och
rum.
I Stockholms läns transportsystem fungerar kollektivtrafiken och
bilresandet som kommunicerande kärl. Det gäller främst vid
arbetsresor i högtrafiktid. Vid driftsstörningar i tunnelbanan
eller i pendeltågstrafiken strömmar resande till vägtrafiken och
vice versa. Samordningen mellan de större aktörerna i detta
integrerade transportsystem fungerar i dag mindre bra. Samtidigt
finns det mycket skiftande uppfattningar mellan de olika
trafikaktörerna och mellan kommuner i regionen om vilka tekniska
lösningar som är lämpliga för att förbättra dagens transportproblem.
Det finns också konflikter mellan dem som anser att man skall
bygga ut nya transportanläggningar och dem som exempelvis vill
bevara och ta tillvara kulturvärden och bevara tätortsnära
naturområden. Motsättningarna i kombination med de långa
processer och ledtider som gäller för byggande av infrastruktur
medför att angelägna utbyggnader eller andra insatser för att
utveckla transportsystemet ofta inte kommer till stånd. Ofta
framförs bristen på medel som skäl, men svårigheterna att skapa
en gemensam prioritering av vilka åtgärder som skall vidtas
påverkar också.
Nuvarande situation i Stockholmsregionen innebär en utveckling
bort från de transportpolitiska målen inom samtliga trafikslag.
I vägtrafiken ökar antalet dödade och skadade. Bullerstörningarna
ökar också, liksom trängseln som gör att restiderna blir längre.
Utsläppen av luftföroreningar i regionen och nationellt minskar
till följd av den tekniska utvecklingen av fordonen. Det gäller
dock inte utsläppen av koldioxid. Men minskningen av luftföroreningar
är inte så stor att de uppställda målen kan uppnås. Lokalt överskrids
fortfarande riktvärden för kväveoxider. I kollektivtrafiksystemet
uppstår driftsproblem som bland annat är orsakade av eftersatt
underhåll. Det finns också brist på spårkapacitet. Detta innebär
att resenärerna kan uppfatta kollektivtrafiken som mindre
tillförlitlig vilket allvarligt riskerar att göra den mindre
attraktiv. Den förväntade befolkningsutvecklingen med följande
behov av resor och en förväntat stor ökning av antalet bilar i
regionen bedöms också förvärra den negativa utvecklingen.
Stockholmsregionen kännetecknas av en transportmarknad där
utbudet redan idag inte kan svara upp mot efterfrågan. Regionen
riskerar därför att komma i större obalans i framtiden om inga
åtgärder vidtas.
Inom Stockholms län finns landets mest utvecklade kollektivtrafiksystem
med spår- och busstrafik och ett stort antal resande. Hälften av
alla resor med kollektivtrafik i landet görs i Stockholms län.
Spårsystem som tunnelbanor, förortsbanor och spårvägar finansierar
regionen själv, medan spårutbyggnader i stora delar av övriga
landet bekostas av staten genom Banverket. Regionen har dock de
bästa förutsättningarna för att öka miljöanpassning av resandet
och transporter.
Problemen i både vägtrafiken och i kollektivtrafiken medför att
såväl individernas som företagens kostnader för transporter ökar.
Företagens kostnader ökar för leveranser, serviceinsatser m.m.,
medan individernas tid för att komma till arbete, skola eller
service blir längre. Den ökade trängseln begränsar möjligheten
att resa mellan norra och södra Storstockholm. Det kan på sikt
medföra att Stockholmsregionen funktionellt riskerar att delas
i två delar, en nordlig och en sydlig del som båda har acceptabla
förbindelser med centrumkärnan. Resor mellan norr och söder kan
däremot komma att ta för lång tid för att vara attraktiva i en
gemensam arbetsmarknad.
Regionens näringsliv karaktäriseras av att olika näringsgrenar
har sin tyngdpunkt i olika regiondelar. Det gör att en funktionell
splittring av arbetsmarknaden allvarligt kan påverka individernas
möjligheter att organisera arbete, bostad och familjeliv.
Företagens behov av kompetent arbetskraft driver för närvarande
lokaliseringarna av arbetsplatser till de områden inom regionen
som är mest tillgängliga. Ett exempel är utvecklingsenheter inom
informationsteknologisektorn som för närvarande etablerar sig i
Stockholms centrum. Det är därför angeläget att skapa fler områden
med hög tillgänglighet om Stockholmsregionen skall kunna attrahera
nya företag. Ett sätt att skapa sådana förutsättningar är att
transportsystemet utvecklas så att fler områden i Stockholmsregionen
får en väsentligt förbättrad tillgänglighet.
Brist på flygplatskapacitet i Stockholmsregionen vid attraktiva
tider på dygnet bidrar till den mycket begränsade konkurrensen
på flygmarknaden som finns i Stockholm i dag. Det bidrar till
att priserna på flygresor ökar. Det blir ett otillräckligt antal
avgångar dels till redan befintliga destinationer på attraktiva
tidpunkter och dels till nya destinationer på de tider som kunderna
önskar resa. Goda möjligheter till internationella kontakter är
avgörande för näringslivets konkurrenskraft och utveckling såväl
i Stockholmsregionen som i landet som helhet. Särskilt resenärer
från norra Sverige använder i dag Stockholm-Arlanda som utgångspunkt
för vidare resor till övriga landet och ut i världen.
En ny flygplats i de södra delarna av Stockholms län skulle leda
till betydande ingrepp i natur- och kulturmiljön. En sådan flygplats
skulle dessutom få en negativ inverkan på Arlandas roll som nav
för inrikesflyget och för övriga flygplatsers utvecklingsmöjligheter.
Av dessa skäl är en ny flygplats i den södra delen av Stockholms
län inte möjlig.
Effekter av att insatser inte har utförts
Inom Stockholms län har man under en längre tid planerat att bygga
ut kollektivtrafiken och vägsystemet. För kollektivtrafiken har
ytterligare spårkapacitet genom centrala Stockholm och komplettering
av spårvägar och tunnelbanan varit aktuellt. Inom vägsystemet har
en utbyggd ringled runt den centrala staden och en yttre tvärled
med förbifartsfunktion samt ett införande av vägtullar tidigare
varit aktuella. Även utökad flygplatskapacitet har diskuterats.
Hittills har dock flera av dessa planer inte genomförts.
Den begränsade spårkapaciteten genom centrala Stockholm medför
att ingen ökning av antalet tåg i vare sig lokal, regional eller
interregional trafik är möjlig i dagsläget. När Årstabron öppnar
för trafik kommer ytterligare tre tåg per timme och riktning att
kunna trafikera sträckan Älvsjö - Stockholms central. Det motsvarar
dock inte den efterfrågan som finns. Bristen på spårkapacitet
och därav följande begränsningar för tågtrafiken medför därför
en omfattande trängsel ombord på tågen under högtrafik.
Den tidigare storstadsöverenskommelsen syftade till att minska
biltrafiken i Stockholms innerstad och skapa bättre kontakt
mellan dels de radiellt uppbyggda trafiklederna, dels mellan
norra och södra Storstockholm. Därefter har frågan om att
förbättra förutsättningarna för en långsiktig och miljöanpassad
lösning av väg-, järnvägs- och kollektivtrafik i centrala
Stockholm utretts (Riddarholmskommittén). De hittills begränsade
utbyggnaderna av kringfartsleder innebär att trafiken fortfarande
i huvudsak är hänvisad till de infartsleder som är orienterade
mot regionens centrum. Uteblivna vägutbyggnader i kombination
med uteblivet vägavgiftssystem har troligen bidragit till att
man inte lyckats minska biltrafiken i Stockholms innerstad.
Det gör att utsläppen av avgaser är fortsatt höga och att
framkomligheten för distributionstrafik och de nyöppnade
stombusslinjerna är fortsatt dålig.
Uppdraget
En särskild kommitté skall till regeringen lämna förslag på
insatser för att förbättra transportsystemet inom Stockholms län
men också för att förbättra transportmöjligheterna mellan Stockholm
och övriga Mälardalen, övriga landet samt internationellt. Med
utgångspunkt från den beslutade transportpolitiken skall arbetet
syfta till att transportsystemet kan utvecklas på ett för regionen
och hela landet miljömässigt, socialt och samhällsekonomiskt
långsiktigt hållbart sätt. Kommittén skall kunna diskutera och
lämna förslag till förbättringsåtgärder för all slags trafik.
I arbetet skall karaktären av regionens näringsliv och även
regionens betydelse för resten av landet beaktas. Regionens
goda förutsättningar för en ökad miljöanpassning av främst
person- men även godstransporter skall ligga till grund för
uppdraget. Hänsyn till kulturmiljövärdena i regionen skall tas.
Arbetet skall även fokusera på säkerhets- och jämställdhetsaspekter.
I fråga om jämställdhetsaspekter skall resvanor beaktas.
Kommitténs arbete skall syfta till att skapa bättre beslutsunderlag
för att utveckla transportsystemet i Stockholmsregionen och
transportlänkarna till Stockholm från Mälardalen och övriga
landet. Kommittén skall eftersträva att lämna så väl förankrade
förslag att de kan vara hållbara över flera mandatperioder.
Kommittén skall därför driva arbetet i ett nära samråd med
berörda kommuner, andra lokala, regionala och centrala myndigheter,
organisationer och intresseföreningar.
Kommittén skall inledningsvis redovisa en problemanalys för
regionens transportsystem. Kommittén skall därefter ta fram
en målbild för utvecklingen av transportsystemet i regionen
med alternativa scenarier för hur transportproblem kan lösas.
Problemanalysen och målbilden med scenarierna skall sedan utgöra
ett underlag för kommitténs fortsatta arbete med en långsiktig
utvecklingsstrategi för en period på 25-30 år.
Med utgångspunkt i utvecklingsstrategin skall kommittén lämna
förslag till åtgärder i transportsystemet. Förslagen skall
t.ex. gälla utbyggnader, åtgärder som ökar effektiviteten längs
transportlänkar, på stationer eller terminaler och eventuella
regelförändringar eller styrmedel. Kommittén bör rangordna sina
förslag och motivera skälen till rangordningen. Åtgärdernas
samhällsekonomiska nytta och kostnad skall anges. Förslag till
utbyggnader skall utformas så att de kan behandlas och inrymmas
i trafikverkens och de berörda länsstyrelsernas långsiktiga
investeringsplaner. För de utbyggnadsåtgärder som kommittén
kommer att föreslå skall trafikverken svara för den fysiska
objektplaneringen i enlighet med ordinarie planeringssystem.
Utbyggnader behöver samordnas med övrig markanvändningsplanering
i berörda kommuner. Prövningar kommer därför att göras enligt
miljöbalken, väglagen (1971:948), lagen (1995:1649) om byggande
av järnväg, plan- och bygglagen (1987:10), lagen (1988:950) om
kulturminnen m.m. men även andra lagar.
Kommittén skall föreslå insatser för att uppnå
- ökad samordning mellan de olika trafikslagen och ökad effektivitet
i det befintliga transportsystemet,
- en tillräcklig spårkapacitet genom centrala Stockholm, för
att uppnå en hög kollektivtrafikstandard, såväl ur ett lokalt
och regionalt som ett interregionalt perspektiv,
- ökad satsning på kollektivtrafiken i övrigt i samverkan med
trafikhuvudmannen i Stockholms län men eventuellt även i övriga
Mälardalen i syfte att öka transportsystemets miljöanpassning
och att stärka kollektivresandets attraktionskraft,
- en tillräcklig vägkapacitet mellan norra och södra Stockholm i
syfte att undvika att transporttiderna blir så långa att regionen
funktionellt delas i två delar,
- minskade negativa effekter av biltrafiken,
- att fler områden inom Stockholms län blir så lättillgängliga att
de kan utvecklas till attraktiva etableringsplatser för näringslivet
och som attraktiva bostadsområden samt
- en tillräcklig flygplatskapacitet i Mälardalen, där hänsyn också
tas till ett väl fungerande allmänflyg.
Kommittén skall i samband med att olika insatser övervägs, beakta
behovet av att förbättra stadsmiljön. Särskild hänsyn skall tas
till de kulturhistoriska värdena av riksintresse som finns i
Stockholmsregionen.
Regeringen har i dag uppdragit åt Banverket att planera för en
utbyggnad av spårkapaciteten genom centrala Stockholm. Banverket
skall i planeringsarbetet samordna olika intressen i syfte att nå
en hållbar trafiklösning. Kommittén skall samverka med Banverket
i syfte att realisera en utbyggd spårkapacitet. I syfte att öka
kollektivtrafikens attraktionskraft och bidra till en ökad
miljöanpassning skall kommittén överväga om bidrag skall kunna
ges till investeringar som i dag inte omfattas av de statliga
bidragsreglerna i förordningen (1988:1017) om statsbidrag till
vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m. Kommittén skall
även överväga om en större bidragsandel till spåranläggningar än i
dag skulle kunna bidra till ökad miljöanpassning av transportsystemet
och i sådant fall eventuellt lämna förslag till ändrade bidragsregler.
Kommittén skall undersöka och föreslå lämplig finansiering för
sina förslag. Kommittén skall i sitt arbete även söka möjligheter
till samfinansiering med regionens kommuner för de insatser som
kommer att föreslås.
Organisation och arbetsformer
En särskild kommitté med en bred parlamentarisk representation
tillsätts. Kommittén skall arbeta i nära samverkan med berörda
kommuner och andra lokala, regionala och centrala myndigheter samt
organisationer för att nå en bred förankring för sina förslag och
därigenom skapa goda förutsättningar för genomförandet av de
föreslagna insatserna.
De statliga trafikverken och de länsstyrelser som berörs av olika
förslag skall bistå kommittén med de underlag och bedömningar som
är nödvändiga på t.ex. teknik-, ekonomi- eller miljöområdet.
Tidsplan och redovisning
Kommittén skall till regeringen regelbundet redovisa resultaten
av sitt arbete enligt nedan. Senast den 1 mars 2001 skall
kommittén redovisa en problemanalys som avser Stockholmsregionens
transportsystem med beaktande av transportmöjligheterna mellan
Stockholm och övriga Mälardalen, övriga landet och internationellt.
Utifrån problemanalysen skall kommittén ta fram en målbild med
alternativa scenarier för utvecklingen av transportsystemet.
Målbilden och de alternativa scenarierna skall kommittén redovisa
senast den 1 juni 2001.
Senast den 15 januari 2002 skall kommittén redovisa en långsiktig
utvecklingstrategi. Som en första etapp i att förverkliga
utvecklingsstrategin skall kommittén vid samma tillfälle redovisa
förslag till infrastrukturåtgärder som skall vara möjliga att
arbeta in i kommande omgång långsiktiga investeringsplaner.
Utbyggnadsförslag skall innehålla bedömningar av effekter och
måluppfyllelse, dels mot målbilden som kommittén tagit fram, dels
mot olika nationella mål. Andra eventuella förslag från kommittén
som syftar till att utveckla transportsystemet avser regeringen
att behandla i ordinarie propositionsarbete.
Kommittén skall vidare följa upp processen kring och genomförandet
av de föreslagna åtgärderna, men också vid behov lämna eventuella
nya förslag. Kommittén skall slutligt redovisa sitt arbete senast
den 31 december 2003. Lägesrapporter skall lämnas senast den 31
december 2002 och senast den 1 juni 2003.
(Näringsdepartementet)