Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Allmänna arvsfondens och Arvsfondsdelegationens rättsliga ställning m.m., Dir. 2000:91
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2000-12-07
Dir. 2000:91
Beslut vid regeringssammanträde den 7 december 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över Allmänna arvsfondens och
Arvsfondsdelegationens rättsliga ställning m.m.
Utredaren skall
- kartlägga och analysera de regler som gäller för Allmänna arvsfonden
och Arvsfondsdelegationen, bl.a. den rättsliga ställningen och de
regler som gäller redovisning och revision av fonden och delegationen,
- med utgångspunkt i de genomförda analyserna överväga alternativa
modeller för fondens och delegationens verksamhet. Utredaren skall
föreslå den modell som bäst tillgodoser intentionerna bakom lagen
(1994:243) om Allmänna arvsfonden och samtidigt löser de problem som
identifierats.
Utredaren skall dessutom bl.a. se över villkoren kring det s.k.
lokalstödet.
Bakgrund
1991 års Arvsfondsutredning
I samband med behandlingen av regeringens skrivelse med redovisning för
fördelningen av medel från Allmänna arvsfonden under budgetåret 1988/89
(skr. 1989/90:131) uttalade Socialutskottet (bet. 1989/90:SoU29) att
regeringen gett ändamålsparagrafen en vid tolkning. Utskottet uttalade
också att det av det redovisade materialet inte gått att helt klarlägga
om utdelningen av medel till stat och kommun skett i överensstämmelse
med ändamålsbestämmelsen. Med anledning av en hemställan från utskottet
gav riksdagen regeringen till känna (rskr. 1989/90:318) att en översyn
borde göras av arvsfondens ändamålsbestämmelse i syfte att bl.a.
klarlägga om utdelningen av medel till stat och kommun skett i
överensstämmelse med ändamålsparagrafen. Mot bakgrund av detta
tillkallades i januari 1991 en särskild utredare för att bl.a. göra denna
översyn. Utredningen, som antog namnet 1991 års arvsfondsutredning,
lämnade i november 1992 betänkandet Allmänna arvsfonden (SOU 1992:120).
Med betänkandet som underlag föreslog regeringen vissa ändringar och
förtydliganden i fråga om arvsfondens ändamål och användningsområde,
beslutanderätt m.m. (prop. 1993/94:124). Den övergripande beslutanderätten
skulle ligga kvar hos regeringen men en ny statlig myndighet,
Arvsfondsdelegationen, skulle besluta om stöd ur fonden inom de ramar
och riktlinjer som regeringen bestämmer. Riksdagen antog därefter en
ny lag om arvsfonden; lagen om Allmänna arvsfonden, vilken trädde i
kraft den 1 juli 1994. Allmänna arvsfonden förvaltas liksom tidigare
av Kammarkollegiet.
Riksdagens revisorers rapport m.m.
Regeringen lämnar varje år till riksdagen en skrivelse med redovisning
av fördelningen av medel från Allmänna arvsfonden under föregående år.
I samband med riksdagens behandling av skrivelsen med redovisning av
budgetåret 1999 (skr. 1999/2000:125) och Riksdagens revisorers förslag
angående Allmänna arvsfonden (förs. 1999/2000:RR9) har Socialutskottet
uttalat att Riksdagens revisorers rapport ger stöd för att flera olika
frågeställningar i anslutning till Allmänna arvsfonden och
Arvsfondsdelegationen bör bli föremål för ytterligare utredning (bet.
2000/01:SoU2). Riksdagen har gett regeringen till känna att regeringen
borde tillsätta en utredning med uppdrag att ge en allsidig belysning
av olika frågeställningar i sammanhanget samt, om det behövs, föreslå
förändringar.
Uppdraget
Allmänna arvsfondens och Arvsfondsdelegationens rättsliga ställning
samt redovisning och revision av verksamheten
Utredaren skall kartlägga och analysera de regler som gäller Allmänna
arvsfonden och Arvsfondsdelegationen, bl.a. den rättsliga ställningen
och de regler som gäller redovisning och revision. Med utgångspunkt i
de genomförda analyserna skall utredaren överväga alternativa modeller
för fondens och delegationens verksamhet.
Varje modell skall granskas utifrån bl.a. följande aspekter.
- Avveckling av dödsbon
- Bevakning av Allmänna arvsfondens intressen
- Förvaltning av Allmänna arvsfonden
- Utbetalning av stöd
- Fördelning av stöd
- Kostnadseffektivitet
- Organisatorisk tillhörighet/placering
- Erfarenhetsspridning
- Uppföljning och utvärdering.
Utredaren skall föreslå den modell som bäst tillgodoser intentionerna
bakom lagen om Allmänna arvsfonden och samtidigt löser de problem som
identifierats.
Auktoriserad eller godkänd revisor
Varje mottagare av stöd skall, i enlighet med 11 § lagen om Allmänna
arvsfonden, lämna en redovisning för hur de beviljade medlen använts.
Redovisningen skall lämnas till Arvsfondsdelegationen senast vid den
tidpunkt som anges i beslutet om stöd. Den skall vara bestyrkt av
vederbörande revisor, vilket för mindre föreningar ofta är synonymt
med föreningens revisor. Redovisningar som lämnas av t.ex.
handikapporganisationerna är oftast granskade och bestyrkta av
auktoriserad eller godkänd revisor. Något krav på godkänd eller
auktoriserad revisor finns dock inte.
Utredaren skall överväga behovet av och, om det behövs, föreslå hur
ett krav på auktoriserad eller godkänd revisor skall utformas.
Uppföljning och utvärdering
Till Arvsfondsdelegationens uppgifter hör enligt förordningen
(1994:952) om Allmänna arvsfonden bl.a att följa upp projekt som
beviljats stöd.
Varje mottagare av stöd skall senast vid den tidpunkt som finns
angiven i beslutet lämna en skriftlig redogörelse för det genomförda
projektet. Anvisningar för sådana redogörelser bifogas beslutet.
Medel för dokumentation och utvärdering ingår oftast i det beviljade
beloppet. För projekt för vilka beviljats stöd med ett högt belopp,
ställs oftast särskilda krav på utvärdering.
Utredaren skall överväga och föreslå metoder som kan påvisa långsiktiga
effekter av projekt som genomförs med stöd ur Allmänna arvsfonden.
Redovisning till riksdagen
Regeringen skall enligt 31 § lagen om Allmänna arvsfonden varje år
till riksdagen redovisa hur arvsfondsmedlen föregående budgetår
fördelats samt ange den kommande inriktningen av stödet.
Utredaren skall, bl.a. med utgångspunkt i de senaste fem årens
regeringsskrivelser till riksdagen, överväga om regeringen bör avsätta
medel, och i så fall hur stor del av de utdelningsbara medlen, för
områden som är angelägna att utveckla.
Lokalstöd
Enligt 6 § lagen om Allmänna arvsfonden kan stöd, om det bedöms som
särskilt angeläget, lämnas som bidrag till anläggningar, lokaler och
utrustning. Enligt regeringens och Arvsfondsdelegationens praxis
ställs det villkor för stödet till anläggningar och lokaler. Så skall
t.ex. hela eller del av stödet återbetalas, om den lokal stödet avser
används för annat ändamål inom en tioårsperiod.
Utredaren skall överväga om och på vilket sätt denna praxis skall bli
föremål för reglering.
Samråd
Utredaren skall samråda med Kammarkollegiet, andra berörda myndigheter
samt med organisationer som bedriver ideell verksamhet till förmån för
fondens målgrupper, dvs. barn, ungdomar och personer med funktionshinder.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall lämna de förslag till författningsändringar och
förändringar i övrigt som översynen kan ge anledning till.
Utredaren skall redovisa sitt arbete till regeringen senast den
1 november 2001.
(Socialdepartementet).