Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En beredning för rättsväsendets utveckling, Dir. 2000:90
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2000-12-07
Dir. 2000:90
Beslut vid regeringssammanträde den 7 december 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En beredning tillkallas med uppgift att verka för rättsväsendets
utveckling. En huvuduppgift för beredningen blir att undersöka
möjligheterna att med bibehållen rättssäkerhet öka effektiviteten
och kvaliteten i rättsväsendets arbete. När det gäller lagföringen av
brott skall beredningen särskilt undersöka möjligheterna att förkorta
den genomsnittliga genomströmningstiden från brottsanmälan till dom
och straffverkställighet. Beredningen skall också särskilt överväga
på vilket sätt brottsutredningsverksamheten kan förbättras. Beredningen
skall vidare uppmärksamma frågor om myndigheters lokalisering. I
beredningens uppgift skall även ingå att överväga frågor om utbildning,
kompetensutveckling och personalrörlighet inom rättsväsendet.
Beredningens överväganden bör kunna leda till förslag som kan komma
att innefatta allt från författningsändringar till ändringar av såväl
administrativ som organisatorisk karaktär.
Beredningens arbete skall ske i nära samverkan med berörda myndigheter
inom rättsväsendet och därvid ta hänsyn till det utvecklingsarbete
som pågår. Detta utgör en fortsättning på och ett komplement till
det arbete som redan inletts mellan företrädare för myndigheterna
inom rättsväsendet och Regeringskansliet.
Delbetänkanden skall presenteras av beredningen efter hand som olika
frågor behandlas.
Beredningen skall senast före utgången av år 2003 redovisa det vid
detta tillfälle aktuella läget inom rättsväsendet för de frågor som
ankommer på beredningen samt en plan för det fortsatta arbetet.
Bakgrund
Målet för rättsväsendet är den enskildes rättstrygghet och
rättssäkerhet (prop. 2000/2001:1, utgiftsområde 4, avsnitt 4.3.1,
bet. 2000/01:JuU1). Häri ligger bl.a. krav på att brott skall
klaras upp samt leda till lagföring så snabbt och effektivt som
möjligt utan att rättssäkerhetskraven åsidosätts. I syfte att
uppnå detta har ett omfattande utvecklingsarbete bedrivits inom
rättsväsendet under senare år. Sverige har vid en internationell
jämförelse kommit långt i arbetet med att skapa ett rättsväsende
som svarar mot högt ställda krav på snabbhet, effektivitet och
rättssäkerhet. Samarbetet mellan rättsväsendets olika myndigheter
utvecklas positivt. Samverkan är etablerad i många olika former
och på flera nivåer.
Denna positiva utveckling till trots har ibland frågor av t.ex.
administrativ, organisatorisk och författningsmässig karaktär
betraktats utan tillräcklig samordning. Processer som hänför sig
till gränssnitten mellan myndigheterna förtjänar således att
ägnas ytterligare uppmärksamhet. En utvecklad och djupgående
myndighetssamverkan som ett sätt att uppnå bl.a. en ökad snabbhet
och effektivitet bör ha förutsättningar att få större genomslag.
Samverkan skall ske med respekt för den grundläggande rollfördelningen
mellan rättsväsendets myndigheter. Denna rollfördelning utgör
ytterst en garanti för den demokratiska rättsstaten. I detta
sammanhang måste främst domstolarnas och domarnas oberoende och
särskilda roll framhållas.
En utgångspunkt bör kunna vara att en ökad samverkan myndigheter
emellan samt en helhetssyn på rättsväsendet och ett flödesorienterat
tänkesätt kan bidra till ökad effektivitet, snabbhet och rättssäkerhet.
Det bör också bidra till att allmänheten uppfattar myndigheterna
som mera tillgängliga och att stärka uppfattningen om en bra
information och ett positivt bemötande.
Behov av en reformering
Allmänna utgångspunkter
Det fortsatta reformarbetet bör liksom hittills utgå från ett
medborgarperspektiv och en helhetssyn på verksamheten inom
rättsväsendet (jfr prop. 2000/2001:1, utgiftsområde 4, avsnitt
4.4.1). Medborgarperspektivet innebär att det alltid är nyttan
för den enskilde medborgaren av tilltänkta förändringar och
reformer som skall stå i fokus. Helhetssynen innebär bl.a. att
konsekvenserna för samtliga myndigheter av tilltänkta reformer
och förändringar måste beaktas. Hinder av administrativ,
organisatorisk och författningsmässig art som motverkar en
snabb, effektiv och rättssäker hantering inom rättsväsendet
bör identifieras och - i den mån det är möjligt och önskvärt
- undanröjas. En långtgående myndighetssamverkan - med fortsatt
bibehållen respekt för den grundläggande rollfördelningen -
skall eftersträvas. Rättskedjeperspektivet, där samverkan och
sambanden mellan myndigheterna poängteras, tillsammans med
medborgarperspektivet skall således utgöra ledstjärnor i arbetet.
När det gäller innebörden av uttrycket rättsväsendet skall
framhållas att i detta sammanhang avses - om inte annat
uttryckligen anges - myndigheter som omfattas av politikområdet
rättsväsendet. I det följande redovisas ett antal områden där
det bör finnas utrymme för förändringar av olika slag. För
närvarande intar därvid frågor om minskade genomströmningstider
i brottmål, den brottsutredande verksamheten, myndigheters
lokalisering, utbildning, kompetensutveckling och personalrörlighet
en central plats. I ett senare skede kan det också bli aktuellt
att mera direkt inrikta sig mot andra frågor, t.ex. sådana som
rör tvistemål och förvaltningsmål. Regeringen återkommer i så
fall till dessa frågor. Här skall framhållas att det arbete
med att utveckla och reformera rättsväsendet som nu och i
framtiden bedrivs av rättsväsendets myndigheter och av regering
och riksdag inte får hämmas av den tillkallade beredningens
uppdrag. Det är tvärtom viktigt att detta reformarbete fortsätter
med oförminskad kraft. Ett exempel på vad som pågår inom detta
område är reformeringen av tingsrättsorganisationen.
De frågor som behandlas i det följande hör nära samman med och
går delvis in i varandra. Så torde t.ex. en väl fungerande
brottsutredningsverksamhet vara en förutsättning för ett snabbare
flöde genom brottmålskedjan. Myndigheters lokalisering bör även
ha betydelse för en effektiv och snabb hantering etc.
Minskade genomströmningstider i brottmål
En huvuduppgift i ett framtida reformarbete är att se över
rättsväsendets hantering av brottmål för att undersöka
möjligheterna att med bibehållen rättssäkerhet förkorta de
totala genomströmningstiderna.
Det kan här vara relevant att återge viss statistik som rör
genomströmningstider i brottmål.
Antalet till polisen inkomna ärenden utgjorde ca 1 160 000 år
1997, 1 170 000 år 1998 och 1 164 000 år 1999. De balanserade
ärendena minskade med drygt 23 000 ärenden eller med 12 procent
mellan 1997 och 1998 samt med 2 procent mellan 1998 och 1999
(se prop. 2000/2001:1, utgiftsområde 4, avsnitt 4.6.1 samt
prop. 1999/2000:1, utgiftsområde 4, avsnitt 4.3.4). Trots de
minskade balanserna ökade andelen balanserade ärenden som var
äldre än tolv månader från 22 procent vid utgången av år 1997
till 24 procent vid utgången av år 1998. Vid utgången av år
1999 hade denna andel dock minskat till 19 procent.
Genomströmningstiderna blev under perioden 1997-1999 längre
inom nästan samtliga områden. Inom närpolisen har dock den
genomsnittliga handläggningstiden inte ökat nämnvärt. Vid
utgången av år 1999 var den 67 dagar. Antalet ärenden som
redovisats till åklagare minskade från 192 482 ärenden år
1997 till 185 430 ärenden år 1998. År 1999 minskade antalet
ytterligare till 168 228 ärenden.
Ur polisens årsredovisning för 1999 framgår att den genomsnittliga
genomströmningstiden nu är för t.ex. våldsbrottsärenden 143
dagar, narkotikabrottsärenden 81 dagar och tillgrepps- och
skadegörelsebrott 24 dagar.
Det finns naturligtvis flera förklaringar till de ökande
genomströmningstiderna. Så förlänger, statistiskt sett, t.ex.
avarbetningar av balanser av äldre mål den genomsnittliga
genomströmningstiden för nya mål/ärenden.
Runt om i landet pågår nu en rad försöksprojekt som syftar
till att, inom ramen för gällande regelverk, förkorta de
totala genomströmningstiderna från brottsanmälan till dom.
De första projekten startade för ca ett och ett halvt år
sedan i Handen och i Jönköping. Ett av flera medel som man
i projekten har använt för att minska genomströmningstiderna
har varit att öka parallelliteten i handläggningen. Det
innebär att nästa led i kedjan påbörjar handläggningen innan
det tidigare ledet är helt klart med sin del. Man har också
- i detaljerna - sett över rollfördelningen mellan framför
allt polis och åklagare men även mellan åklagare och tingsrätt.
En positiv effekt - vid sidan av minskade genomströmningstider
- av det utökade samarbetet på dessa orter uppges för t.ex.
domstolarnas del ha varit att antalet inställda huvudförhandlingar
har minskat.
Det finns inte några givna svar på frågan hur brottmålsprocessen
kan effektiviseras och förbättras. En författningsöversyn i
syfte att skapa ett permanent snabbt förfarande i brottmål
bör dock kunna övervägas. För att nämna några exempel skulle
det inom ramen för en sådan översyn kunna vara aktuellt att
t.ex. se över rollfördelningen inom brottmålskedjan men också
att överväga att införa särskilda tidsfrister för olika led
i brottmålsprocessen. Frågan om tidsfrister är emellertid
komplicerad, bl.a. eftersom detta skulle komma att innebära
en ytterligare prioritering av vissa brottmål vid sidan av de
prioriteringar som redan finns. Samtidigt måste också beaktas
att ett snabbförfarande inte får leda till sämre rättssäkerhet
för den som är berörd av brottsutredningen.
Det kan också finnas anledning att överväga vilken omfattning
som brottsutredningarna måste ha i olika situationer. Det är
möjligt att förenklingar kan genomföras i detta avseende som
i kombination med andra åtgärder kan leda till en snabbare
genomströmning. Även frågor om dokumentationskraven under en
förundersökning kan vara aktuella att överväga i detta
sammanhang.
Det finns naturligtvis även andra åtgärder än en författningsöversyn
som kan vara aktuella. Det kan t.ex. gälla allt från att se över
administrativa rutiner till frågan om harmonisering av organisationer.
En särskild fråga när det gäller att förkorta genomströmningstiderna
är möjligheterna att utnyttja modern teknik. Den moderna tekniken
bör i långt större utsträckning än i dag kunna bidra till att
stödja brottmålsprocessen och därigenom också medverka till
att förkorta genomströmningstiderna i rättsväsendet. Inom detta
område bör det således finnas utrymme för förändringar av olika
slag.
Den brottsutredande verksamheten m.m.
Hanteringen av brottmål intar en central plats inom rättsväsendet.
I brottmålskedjan intar brottsutredningarna hos polisen en
särställning. Frågan om hur denna utredningsverksamhet skall kunna
ytterligare förbättras bör också hamna i fokus i det fortsatta
reformarbetet.
Brottsutredningar bedrivs i dag inom polisen på olika nivåer,
nämligen hos närpolisen samt vid kriminal- och
länskriminalavdelningar. Viss brottsutredande verksamhet bedrivs
centralt vid Rikspolisstyrelsen hos Rikskriminalpolisen och
Säkerhetspolisen. Även i den lokala polisens utryckningsverksamhet
bedrivs brottsutredning i form av s.k. förstahandsåtgärder.
För närvarande arbetar cirka 30 procent av landets 16 200 poliser
med brottsutredningar. Av dessa beräknas ca 1 200 vara närpoliser
medan 3 700 arbetar vid kriminal- och länskriminalavdelningarna
(Polisväsendets budgetunderlag för åren 2001-2003, avsnitt 7.3).
En stor del av landets brottsutredningar avseende ekonomisk
brottslighet bedrivs av poliser som är inkommenderade att
tjänstgöra vid Ekobrottsmyndigheten. Ekobrottsmyndigheten -
som är en åklagarmyndighet - inrättades den 1 januari 1998.
Inrättandet av Ekobrottsmyndigheten har inneburit att två av
länkarna i den s.k. brottmålskedjan i viktiga avseenden har
kommit närmare varandra med betydande effektivitetsvinster
som följd. Vid myndigheten arbetar åklagare, poliser och
även andra specialister i nära samverkan med varandra. Under
år 1999 tjänstgjorde i genomsnitt 387 personer vid
Ekobrottsmyndigheten. Av dessa var 194 anställda vid myndigheten.
Övriga 193 var poliser.
Även vid skattemyndigheterna bedrivs idag brottsutredande
verksamhet. Denna verksamhet utförs vid skattebrottsenheterna,
som inrättades under år 1998. Enheterna har bedrivit operativ
verksamhet med inriktning på skatte- och bokföringsbrott
sedan våren 1999. Under år 2000 tjänstgjorde ca 100 personer
vid skattebrottsenheterna och en ytterligare utbyggnad planeras.
Enheterna har inneburit ett resurstillskott för utredning
av ekonomisk brottslighet.
Tullverket har ansvaret för utredning av alla smugglingsbrott.
Brottsutredningarna verkställs av särskilda tullkriminalenheter
inom verket. Enheterna är organisatoriskt åtskilda från den
fiskala verksamheten. Personalen vid tullkriminalenheterna
är tulltjänstemän som har fått kompletterande utbildning för
handläggning av brottsutredningar. Under år 2000 tjänstgjorde
ca 94 personer vid enheterna.
Uppklaringsprocenten för samtliga brott år 1998 var 27 procent.
Samma år uppgick uppklaringsprocenten för brott mot brottsbalken
till 20 procent Andelen uppklarade brott har minskat successivt,
främst sedan början av 1980-talet. Det har dock skett en tydlig
förbättring under de senaste två åren (uppgifterna är hämtade ur
Brottsförebyggande rådets kriminalstatistik och Brottsförebyggande
rådets tidskrift, APROPÅ nr 2/2000 s. 30 f).
Det totala antalet ärenden som redovisades från polisen till
åklagare minskade med 9 procent mellan åren 1998 och 1999.
Betydande minskningar i denna del gällde för tillgrepps- och
skadegörelsebrott, våldsbrott, övriga brott och ekobrott
(uppgifterna är hämtade ur Polisens årsredovisning för 1999).
Endast 14 procent av polisens ärenden överlämnas nu till
åklagare mot 26 procent vid mitten av 1990-talet. Drygt en
miljon ärenden lades ned eller skrevs av under år 1998 på
grund av att spaningsuppslag saknades eller spaningarna
inte gett något resultat (uppgifterna är hämtade ur den s.k.
SAMRED-rapporten 991011 från Justitiedepartementet).
Under senare tid har det, från olika håll, framförts vissa
synpunkter när det gäller den brottsutredande verksamheten.
Riksåklagaren har konstaterat att möjligheten att klara upp
ett brott väsentligt har minskat under hela 1990-talet.
Riksåklagaren framhåller att det inom hela åklagarorganisationen
finns en oro för att polisens resurser för den brottsutredande
verksamheten inte tillgodoser de krav som måste ställas på
en av de kanske viktigaste funktionerna i ett rättssamhälle,
nämligen att de brott som har begåtts skall klaras upp och
leda till lagföring. Det gäller en oro för såväl kvalitet
som kvantitet. Riksåklagaren har från åklagarväsendet inhämtat
att kvalitén på polisutredningarna ofta inte uppnår en godtagbar
nivå och att det i mycket stor utsträckning krävs kompletteringar
av utredningarna såväl vad gäller rena formella krav som mer
materiellt inriktade uppgifter. Riksåklagaren uppger också
att många åklagare upplever att de får "kämpa om utredningsmän"
och att det blir allt svårare att driva utredningar med de
krav som nu gäller i fråga om förbättrad lagföring och kortare
handläggningstider (uppgifterna är hämtade ur Riksåklagarens
budgetunderlag för år 2001).
Granskningskommissionen i anledning av brottsutredningen efter
mordet på Olof Palme har i sitt betänkande pekat på brister och
oklarheter i brottsutredningssystemet (SOU 1999:88). I betänkandet
behandlas således frågor om bl.a. ansvars- eller rollfördelningen
mellan polis och åklagare samt förundersökningsledarskapets
innebörd.
När det gäller frågan hur utredningsverksamheten hos polisen
bör vara organiserad har riksdagen i ett tillkännagivande till
regeringen uttalat att regeringen bör se över denna fråga och
vidta de åtgärder som behövs för att åstadkomma en specialisering
av utredningsverksamheten inom närpolisen (bet. 1999/2000:JuU11,
rskr. 1999/2000:211).
Rikspolisstyrelsen har uppgett att den brottsutredande
verksamheten, till följd av resursläget, inte är helt
tillfredsställande (Polisväsendets budgetunderlag för åren
2001-2003, avsnitt 6.4). Rikspolisstyrelsen har dock framhållit
att en av orsakerna till att antalet ärenden som redovisats
till åklagare har minskat är de nya reglerna om ledningen av
förundersökningen i brottmål, det s.k. fördelningscirkuläret.
Dessa har inneburit att polisen har fått större möjligheter
att på egen hand slutföra handläggningen av vissa ärenden.
Även förändringar i antalet till polisen inkomna ärenden har
lyfts fram när det gäller antalet ärenden som redovisas till
åklagare (uppgifterna är hämtade ur Polisens årsredovisning
för år 1999).
Det pågår arbete inom såväl polis- som åklagarväsendena för
att förbättra den brottsutredande verksamheten. Samtidigt
finns det skäl att i det fortsatta utvecklingsarbetet
fokusera än mer på denna verksamhet. Det finns naturligtvis
inget enkelt svar på frågan hur det går att uppnå en bättre
fungerande sådan verksamhet. Ett brett angreppssätt bör därför
anläggas där såväl ny lagstiftning som administrativa och
organisatoriska förändringar övervägs. Även frågor om
rollfördelning, utveckling av arbetsmetoder, möjlighet att
utnyttja modern teknik, utbildning och kompetensutveckling
samt rekrytering bör kunna övervägas i detta sammanhang.
Samarbete och samverkan inom rättsväsendet bör utgöra
ledstjärnor i arbetet.
Vad gäller rättsväsendets och särskilt polisens arbetsmetoder
finns det anledning att överväga om det behövsförfattningsändringar
som kan förbättra möjligheterna att förhindra, avslöja, utreda
eller lagföra brott. Inte minst gäller det brott av organiserad
eller annan allvarlig karaktär. I det sammanhanget kan det
t.ex. finnas anledning att överväga frågor om tvångsmedel.
Utbildning, kompetensutveckling och personalrörlighet
Vid sidan av de reformer som rör redovisade områden kan
sägas ligga frågor om utbildning, kompetensutveckling och
personalrörlighet inom rättsväsendet. När det gäller den
framtida utvecklingen bör dock på nytt framhållas att
frågorna hör ihop på ett eller annat sätt. Frågor som rör
utbildning, kompetensutveckling och personalrörlighet bör
således kunna vara aktuella även vid överväganden som gäller
t.ex. minskade genomströmningstider i brottmål och den
brottsutredande verksamheten.
Brottsutvecklingen har inneburit att det ställs allt större
krav när det gäller kompetens, skicklighet och effektivitet.
Rättsväsendets myndigheter utvecklar också fortlöpande sin
verksamhet för att kunna möta dessa krav. Här redovisas i
korthet vad som pågår på detta område inom polis-, åklagar-
och domstolsväsendena.
Polisutbildningen har genomgått stora förändringar under de
senaste åren. Den nya grundutbildningen startade i januari
1998 vid Polishögskolan i Solna. Ett nytt antagningssystem
tillämpas och utbildningen bygger på en ny metodik. Umeå
universitet har fått ansvaret att vid sidan av Polishögskolan
bedriva grundutbildning för poliser. Inom Rikspolisstyrelsen
övervägs nu om utbildningen också skall förläggas till
ytterligare någon eller några orter i de södra delarna av
landet.
Polismyndigheterna har utarbetat chefsförsörjningsprogram och
planer för kompetensförsörjning. Flera myndigheter har ett
samarbete i dessa frågor med universitet och högskolor.
Ledarskapscentrum vid Polishögskolan har tillkommit för att
stödja polismyndigheterna i deras arbete med chefsförsörjning
och chefsutveckling. Polishögskolan erbjuder vidareutbildning
till samtliga polismyndigheter och flera av utbildningarna är
öppna för civilanställd personal och deltagare från övriga
rättsväsendet.
Även åklagarväsendet utvecklar fortlöpande sin verksamhet för
att kunna möta de krav som ställs på en modern organisation
inom rättsväsendet. Inom åklagarväsendet genomförs därför
betydande utbildningssatsningar för åklagarna. Det finns
numera ett stort antal åklagare med specialistkompetens på
de kriminalpolitiskt prioriterade områdena. Under år 2000
har alla specialiståklagare påbörjat en 3-årig högre
åklagarutbildning som bl.a. tar sikte på olika brottstyper,
t.ex. gränsöverskridande grov brottslighet, grova vålds- och
narkotikabrott samt grova sexualbrott mot barn. Dessutom får
samtliga åklagare som genomgått grundkursen för åklagare
fortlöpande vidareutbildning varje år. Under 1999 ökade
antalet utbildningsdagar från 4 till 17. Utvecklingen inom
åklagarväsendet har fört med sig att det numera finns goda
möjligheter till individuell utveckling och verksamhetsanpassad
kompetens för åklagarna.
Inom domstolsväsendet genomförs nu utbildningsåtgärder i
enlighet med en av Domstolsverket tillsammans med domstolarna
utarbetad plan för domstolsanställda. Genom denna nya
utbildningsplan kommer antalet kurser att utökas för samtliga
personalkategorier. Utbildningsinsatser för icke ordinarie
domare kommer sannolikt att utökas ytterligare till följd
av det uppdrag som regeringen lämnade till Domstolsverket
i regleringsbrevet för år 2000 avseende utformningen av
domarutbildningen. Ordinarie domare kommer under de första
anställningsåren att kallas till sammanlagt fem veckors
obligatorisk utbildning. Samtliga domare kommer fortsättningsvis
att kallas till en veckas återkommande utbildning vart tredje
år. I övrigt erbjuds ett omfattande utbud av fördjupningskurser
och specialkurser i olika ämnen. Samarbetet med universitet
och högskolor kommer att utökas. Enligt utbildningsplanen
kommer även övrig personal att kallas till baskurser,
grundkurser, påbyggnadskurser och återkommande utbildning.
När det gäller domarutbildningen har regeringen fattat beslut
om att den praktiska tjänstgöringen i underrätt skall förlängas
från ett till två år. Regeringen har dessutom för avsikt att
i särskild ordning se över domarutbildningen i ett bredare
perspektiv (se regeringens skrivelse [1999/2000:106] Reformeringen
av domstolsväsendet - en handlingsplan).
Här kan också nämnas den högre utbildning i tillämpad kriminologi
som Brottsförebyggande rådet bedriver tillsammans med kriminologiska
institutionen vid Stockholms universitet. Utbildningen, som
startade vårterminen 1999, ger 40 universitetspoäng och vänder
sig till all personal inom rättsväsendet. Hittills har 110
personer antagits till utbildningen.
Det finns även i fortsättningen skäl att följa det arbete som
pågår - i detta sammanhang - för att förvissa sig om att
utvecklingen sker samordnat och med en helhetssyn för ögonen.
Ett reformbehov inom nu aktuellt område kan handla om allt
från gemensam utbildning och utbytestjänstgöring till
behörighetskrav för de olika yrkesbanorna och arbetsuppgifter
inom ramen för dem.
Lokaliseringsfrågor
En annan fråga gäller myndigheters lokalisering. Vid
överväganden om myndigheters lokalisering innebär det anlagda
helhetsperspektivet att myndigheternas planering av var viss
verksamhet skall lokaliseras måste samordnas. Om t.ex.
kriminalvården planerar var häkten skall lokaliseras får
detta konsekvenser även för polisen när det gäller t.ex.
lokalisering av arrester. Å andra sidan är kriminalvårdens
transportorganisation beroende av var tingsrätterna är
lokaliserade. Även åklagarna är beroende av och tjänar på
korta avstånd till tingsrätterna etc.
Medborgarperspektivet innebär i detta sammanhang att det inte
skall vara orimliga geografiska avstånd mellan medborgarna och
rättsväsendets myndigheter. Å andra sidan bör man beakta att
myndigheternas verksamhet ställer olika krav på närhet. Detta
förhållande leder till att vissa av rättsväsendets myndigheter
bör finnas lokaliserade till många orter över hela landet.
De omorganisationer av framför allt polis- och åklagarväsendena
som ägt rum under senare år har på många orter fått till följd
att de geografiska avstånden mellan utredningspersonalen och
åklagarna har ökat. Det har framförts att det i sin tur har
inneburit försämringar när det gäller det faktiska
utredningsarbetet och samarbetet mellan polis och åklagare.
Det finns nu skäl att överväga vilka åtgärder som skulle kunna
vidtas för att i möjligaste mån överbrygga de hinder som uppstått
genom organisationsförändringarna.
Här kan nämnas att i det arbete som nu pågår i särskild ordning
med att reformera tingsrättsorganisationen utgör bl.a. den
geografiska samordningen med rättsväsendets övriga myndigheter
en viktig komponent.
Även för övriga delar av rättsväsendet och alldeles oavsett
om organisationsförändringar har ägt rum finns det skäl att
ägna lokaliseringsfrågor särskild uppmärksamhet. En fråga
som bör vara aktuell att överväga i detta sammanhang är om
det finns behov av ett särskilt "samordningsforum" för
lokaliseringsfrågor inom hela rättsväsendet. Vid ett sådant
forum skulle myndigheterna ha att t.ex. presentera sina såväl
kortsiktiga som långsiktiga planer i lokaliseringsfrågor.
Även andra frågor som hör samman med var viss verksamhet skall
vara lokaliserad bör kunna diskuteras och samordnas inom ramen
för ett sådant forum.
Uppdraget
En särskild beredning tillkallas med uppgift att verka för
rättsväsendets utveckling. En huvuduppgift för beredningen blir
att undersöka möjligheterna att med bibehållen rättssäkerhet
öka effektiviteten och kvaliteten i rättsväsendets arbete.
En viktig uppgift för beredningen är att bidra till att
utvecklingsarbetet inom rättsväsendet sker samlat och utifrån
ett helhetsperspektiv.
Målet för beredningen skall vara att bidra till att uppnå en
ökad kvalitet i vid bemärkelse inom hela rättsväsendet.
Beredningen skall därvid särskilt uppmärksamma frågor om en
effektivare lagföring för brott och kortare genomströmningstid
för mål och ärenden. I det sammanhanget skall beredningen
överväga om det behövs förändringar i de regelsystem som styr
främst polisens spanings- och utredningsverksamhet, åklagarnas
verksamhet samt rättegångsförfarandet. Beredningen bör även
överväga om det behövs några organisatoriska åtgärder på detta
område.
Beredningen skall kontinuerligt kartlägga och följa det
utvecklingsarbete som äger rum inom rättsväsendet. Resultaten
av de granskningar av rättsväsendets myndigheter som har gjorts
i olika sammanhang bör analyseras och beaktas. Beredningen
skall fortlöpande identifiera organisatoriska, administrativa
och författningsmässiga hinder för en rationell och effektiv
verksamhet. Beredningen skall vidare bedöma och utveckla andras
och egna förslag och idéer och därefter initiera det arbete
som krävs. Här skall framhållas att den formella kompetensen
att genomföra förändringar i vissa fall ligger hos myndigheterna
och i andra fall hos regering och riksdag. Beredningens uppdrag
innebär i detta hänseende självfallet ingen förändring. I många
fall kan beredningen fullgöra sitt uppdrag genom att ta initiativ
till att myndigheterna uppmärksammas på att det finns ett behov
av förändring och sedan överlämna åt myndigheterna att själva
besluta om åtgärder eller om att lägga fram förslag. I andra
fall krävs att beredningen själv lägger fram förslag. Det
får bli en uppgift för beredningen att från fall till fall
ta ställning till vilken väg som bör väljas.
En del frågor som ligger inom ramen för beredningens uppdrag
kan vara föremål för redan pågående arbete inom Regeringskansliet
eller hos någon myndighet. Det är inte avsikten att sådant
arbete skall avstanna eller försenas genom tillsättandet av
beredningen. I sådana fall förutsätts i stället att beredningen
och berörda parter kommer överens om hur arbetet i fortsättningen
skall bedrivas. Under den tid som beredningen arbetar kan det
också framträda nya områden där ett reformbehov föreligger.
Även i sådana fall får det förutsättas att beredningen och
berörda parter kommer överens om hur arbetet skall bedrivas.
En aktiv medverkan från rättsväsendets myndigheter är en
nödvändig förutsättning för att utvecklingsarbetet skall
kunna bli framgångsrikt. Hinder för ett snabbt och effektivt
flöde genom rättskedjan identifieras bäst med hjälp av dem
som rent faktiskt arbetar inom rättsväsendet. Beredningens
arbete skall således ske i nära samverkan med berörda
myndigheter inom rättsväsendet. För detta ändamål skall
inrättas särskilda referens- och arbetsgrupper.
Inom de områden som här redovisas bör det finnas utrymme för
förändringar av olika slag. Beredningen är oförhindrad att
ta upp även andra frågor som arbetet ger anledning till och
som gäller utvecklingen av rättsväsendet. För domstolarnas
del kan det t.ex. gälla handläggningen av tvistemål och övriga
domstolsuppgifter.
Beredningens arbete skall dock, åtminstone tills vidare,
såvitt gäller domstolsväsendet endast omfatta verksamheten
vid de allmänna domstolarna. Detta hindrar emellertid inte
att beredningen när den lägger fram sina förslag kan ta
hänsyn till att de lösningar som tas fram kan komma till
användning också inom domstolsväsendet i övrigt.
I det följande redovisas några frågor som beredningen särskilt
bör uppmärksamma inom ramen för sitt arbete.
Minskade genomströmningstider i brottmål
En huvuduppgift för beredningen är att se över rättsväsendets
hantering av brottmål i syfte att undersöka möjligheterna att med
bibehållen rättssäkerhet förkorta den totala genomströmningstiden
från brottsanmälan till dom och straffverkställighet. Beredningen
bör här kunna lämna förslag till åtgärder av olika slag. Dessa
förslag kan komma att innefatta allt från att identifiera behov
av författningsändringar till att ta fram färdiga förslag till
sådana. Även förslag till förändringar av såväl administrativ
som organisatorisk karaktär bör kunna ingå i beredningens
överväganden. Frågor om utbildning och kompetensutveckling skulle
också kunna bli aktuella att överväga i detta sammanhang.
Det är också en uppgift för beredningen att överväga på vilket
sätt den moderna tekniken på ett bättre sätt än i dag kan stödja
brottmålsprocessen och därigenom också bidra till bl.a. kortare
genomströmningstider. Uppdraget i denna del innefattar även att
undersöka om det i lagstiftningen finns hinder mot ett effektivt
utnyttjande av IT-stödet i rättsväsendets verksamhet.
Den brottsutredande verksamheten m.m.
En annan huvuduppgift för beredningen, som hör nära samman
med den föregående, är den brottsutredande verksamheten.
En väl fungerande brottsutredningsverksamhet torde vara en
grundförutsättning för en hög uppklaringsprocent samt ett
snabbare flöde genom brottmålskedjan.
Beredningen skall överväga på vilket sätt denna verksamhet
kan förbättras. Frågan bör närmas utifrån ett brett angreppssätt
och kan komma att innefatta överväganden som innebär förslag
till förändringar av såväl författningsmässig som administrativ
och organisatorisk karaktär. Även frågor om rollfördelning,
utveckling av arbetsmetoder, möjligheter att utnyttja modern
teknik, utbildning och kompetensutveckling samt rekrytering
bör kunna ingå i övervägandena. För att nå målen när det
gäller kriminalpolisverksamheten är det nödvändigt att
beredningen också i viss utsträckning behandlar frågor om
ordningspolisverksamheten. Det är emellertid inte avsikten
att beredningen mera allmänt skall göra någon översyn av
arbetsmetoderna inom ordningspolisverksamheten.
Beredningens överväganden när det gäller frågor av
författningsmässig karaktär kan innebära allt ifrån att
identifiera behov av författningsändringar till att
presentera färdiga förslag till sådana.
Såvitt avser beredningens överväganden av författningsmässig
karaktär och frågor om arbetsmetoder är det motiverat att även
inbegripa Tullverkets och skattemyndigheternas brottsutredande
verksamhet i beredningens uppdrag.
När det gäller frågor av organisatorisk karaktär skall det
i beredningens uppdrag även ingå att se över frågan om en
specialisering av utredningsverksamheten inom närpolisen och
jämföra detta med andra alternativ.
Beredningen skall vidare beakta de synpunkter som framförs
i Granskningskommissionens betänkande (SOU 1999:88) såvitt
gäller den brottsutredande verksamheten. Det innebär att
beredningen skall ha till uppgift att bl.a. se över frågan
om ansvarsfördelningen mellan polis och åklagare.
Utbildning, kompetensutveckling och personalrörlighet
Beredningen skall följa det arbete som pågår inom rättsväsendet
när det gäller utbildning, kompetensutveckling och personalrörlighet.
Beroende på resultatet av denna kartläggning bör beredningen
kunna lämna förslag som syftar till att uppnå största möjliga
samordning även inom detta område. Beredningens överväganden
kan komma att handla om gemensam utbildning och gemensamma
utbildningsinstitutioner samt olika former av utbytestjänstgöring
inom rättsväsendet. Även frågor om behörighetskrav för yrkesbanorna
inom rättsväsendet eller för fullgörandet av särskilda uppgifter
där kan ingå i övervägandena.
Lokaliseringsfrågor
Beredningen skall överväga om det finns anledning att ta några
initiativ när det gäller att få till stånd en ökad samordning
mellan rättsväsendets myndigheter i lokaliseringsfrågor. Det
kan t.ex. ifrågasättas om det finns behov av ett särskilt
"samordningsforum" där myndigheterna hade att presentera såväl
sina kortsiktiga som långsiktiga planer i lokaliseringsfrågor.
Om beredningen kommer fram till att så är fallet bör man också
kunna redovisa på vilket sätt och i vilka former ett sådant
forum skulle kunna verka.
Övrigt
Förutom att beredningen skall arbeta med referens- och
arbetsgrupper bör beredningen särskilt uppmärksamma behovet av
samråd med dels berörda myndigheter inom rättsväsendet, dels
sådana utredningar som initieras under beredningens arbete och
som kan ha samband dess uppdrag.
Beredningen bör samråda med
- 1999 års rättegångsutredning (Ju 1999:11),
- utredningen om genomförandet av polisregisterlagstiftningen
(Ju 2000:01) samt
- Rådet för rättsväsendets informationsförsörjning (dnr Ju96/3163).
Beredningen bör dessutom hålla kontakt med den arbetsgrupp inom
domstolsväsendet som arbetar med processrättsliga frågor.
Beredningen bör hålla sig informerad om den fortsatta beredningen
med anledning av betänkandena Den centrala polisen (SOU 2000:25)
och Organiserad brottslighet, hets mot folkgrupp, hets mot
homosexuella, m.m. - straffansvarets räckvidd - (SOU 2000:88).
Förslag skall presenteras i delbetänkanden av beredningen efter
hand som olika frågor behandlas.
Beredningen skall senast före utgången av år 2003 redovisa det
vid detta tillfälle aktuella läget inom rättsväsendet för de
frågor som ankommer på beredningen samt en plan för det fortsatta
arbetet.
(Justitiedepartementet)