Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Statens stöd i specialpedagogiska frågor, Dir. 2000:9
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2000-02-17
Dir. 2000:9
Beslut vid regeringssammanträde den 17 februari 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att förbereda
ombildandet av Statens institut för handikappfrågor i skolan
(SIH) till en ny myndighet för statens stöd i specialpedagogiska
frågor. Resurscentren vid dagens riksrekryterande specialskolor
samt Tomtebodaskolans resurscenter skall inordnas i den nya
myndigheten. Därmed upphör såväl Tomtebodaskolans resurscenter
som dessa skolor att vara egna myndigheter. Till myndigheten
skall också föras de statliga bidragen för landstingens
hörselvårdskonsulenter, vissa kunskapscenter och datapedagogerna
vid de regionala dataresurscentren, de s.k. REDAH-centren.
Myndigheten, som skall ha en styrelse, skall svara för såväl
stöd som utvecklingsverksamhet. Syftet med förändringen är
bl.a. att bidra till ökad måluppfyllelse och flexibilitet
i statens organisation för stöd i specialpedagogiska frågor
samt förbättra samverkan mellan stat, kommun och landsting
i frågor som rör barn och ungdom med funktionshinder.
Bakgrund
Den 3 november 1999 ställde riksdagen sig bakom regeringens
bedömning i propositionen Elever med funktionshinder -
ansvar för utbildning och stöd (prop. 1998/99:105, bet.
1999/2000:UbU4, rskr. 1999/2000:14) att en organisationskommitté
bör ges i uppdrag att utveckla och lägga fram förslag om
den konkreta utformningen av en förändrad organisation för
statens stöd i specialpedagogiska frågor. Den förändrade
organisationen skall bidra till ökad samverkan mellan
stat, kommun och landsting.
Principen att barn med funktionshinder så långt möjligt skall
erbjudas en anpassad utbildning i sin hemkommun och därmed, i
likhet med andra barn och ungdomar, ha rätt att bo hemma med
sina föräldrar, är en hörnsten i svensk handikappolitik. För
att uppnå detta krävs olika och samordnade insatser. För att
barn och ungdomar skall kunna bo hemma skall man t.ex. alltid
överväga personlig assistent enligt lagen (1993:387) om stöd
och service till vissa funktionshindrade (LSS).
För skolan gäller att kommunerna har ansvar för att erbjuda
alla elever en skolsituation som är anpassad till deras
förutsättningar. Målsättningen är att eleverna skall erbjudas
utbildning i närheten av hemmet samt så långt möjligt inom
ordinarie utbildningsorganisation. Förutsättningarna att
stödja skolan i detta uppdrag varierar mellan kommunerna,
bl.a. beroende på kommunernas storlek. Det krävs därför ett
organiserat stöd i specialpedagogiska frågor till kommuner
och övriga berörda huvudmän.
För att bättre nyttja den samlade resursen för stöd i
specialpedagogiska frågor och därmed nå ökad måluppfyllelse
skall statens insatser inom området samordnas i en myndighet
med ett samlat ansvar för såväl stöd som utvecklingsverksamhet
inom området.
Förändringen syftar också till att förbättra möjligheterna
att på ett flexibelt sätt möta behoven av insatser för olika
typer av funktionshinder samt att understödja en ökad samverkan
mellan olika aktörer som har ansvar för och arbetar med barn
och ungdomar med funktionshinder. Bland annat av det senare
skälet skall myndigheten ha en styrelse bestående av företrädare
för stat, kommun och landsting.
Regeringen har i tilläggsdirektiv gett Kunskapslyftskommittén
(dir. 1997:104) i uppdrag att kartlägga de hinder som finns för
funktionshindrade inom vuxenutbildningen samt föreslå åtgärder
för att förbättra deras situation. Kommittén har i sitt
delbetänkande (SOU 1999:39) redovisat behov av specialpedagogiskt
stöd. Kommittén skall slutligen redovisa sitt uppdrag senast
den 1 april 2000.
En ny myndighet
Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH) skall ombildas
till en ny myndighet med ansvar för stöd i specialpedagogiska
frågor. Resurscentren vid dagens riksrekryterande specialskolor
samt Tomtebodaskolans resurscenter skall inordnas i den nya
myndigheten. Därmed upphör såväl Tomtebodaskolans resurscenter
som dessa skolor att vara egna myndigheter.
Den nya myndighetens verksamhet skall tillföras det statliga
bidrag som i dag avsätts till landstingens hörselvårdskonsulenter.
Vidare skall till myndighetens anslag föras de statliga bidragen
till kunskapscentren för döva och hörselskadade, rörelsehindrade
m.fl. samt för datapedagogerna vid REDAH-centren. Dessa bidrag
finansieras i dag inom utgiftsområde 16 via anslaget A9 Särskilda
insatser inom skolområdet, det s.k. SIS-anslaget.
Det ansvar som SIH i nuvarande organisation har för
läromedelsproduktion skall initialt ingå i den nya myndighetens
verksamhet. Detta kan dock komma att omprövas i ett senare skede.
Målgrupp
Den nya myndigheten skall svara för stöd i specialpedagogiska
frågor för funktionshindrade. Stödet skall huvudsakligen riktas
till huvudmän med ansvar för förskoleverksamhet samt för
utbildning inom det offentliga skolväsendet för barn och ungdom
och till motsvarande fristående skolor. Myndigheten skall dock
även svara för vissa individuellt riktade insatser till enskilda
barn och deras vårdnadshavare. Det gäller främst inom ramen för
resurscentrens verksamhet. Med funktionshinder avses såväl fysiska
funktionshinder som medicinskt, psykiskt eller neurologiskt
betingade funktionsnedsättningar, liksom svåra läs- och
skrivsvårigheter/dyslexi.
Att myndighetens ansvar generellt skall omfatta insatser som
berör förskoleverksamhet innebär en förändring. Med nuvarande
organisation skall SIH erbjuda stöd för synskadade barn i
förskoleåldern, däremot inte för förskolebarn med andra
funktionshinder. Resurscentrens verksamhet riktas däremot redan
nu mot såväl barn i förskoleåldern som barn och ungdomar i
skolåldern. Förskolan har en så central roll för barn med
funktionshinder att det är befogat med ett mer heltäckande
uppdrag för denna målgrupp, dvs. att kommunerna erbjuds stöd i
specialpedagogiska frågor även för förskoleverksamheten. Det
är viktigt med tidig upptäckt och tidiga insatser även för
barn som har andra funktionshinder än de som nås av stödet i
dag.
Att alla skolhuvudmän skall omfattas av stödet innebär en
vidgning av myndighetens ansvar genom att det skall avse även
specialskolan. Detta gäller främst för behov som inte ligger
inom specialskolans primära ansvarsområde, dvs. svårigheter
som följer av andra funktionshinder än dövhet eller hörselskada.
Enligt riksdagens beslut kommer specialskolan fr.o.m. den 1
juli 2000 att finnas för döva och hörselskadade barn och
ungdomar.
Att insatserna skall avse också ungdomar i gymnasieskolan
innebär formellt ingen förändring. Stödet för dessa elever
behöver dock förstärkas. Detta gäller även för elever med
flerfunktionshinder i särskolan.
Vad gäller vuxna studerande inom den kommunala vuxenutbildningen
och folkhögskolan har Kunskapslyftskommittén i uppdrag att
komma med förslag om stöd i specialpedagogiska frågor.
Verksamhetens inriktning
Vägledande för inriktningen av den nya myndigheten skall vara
behovet av anpassning till förändrade behov hos elever med
funktionshinder samt till kommunernas och andra huvudmäns
behov av stöd. Detta ställer krav på en flexibel organisation
av arbetet.
För barn och ungdomar med svåra och mer ovanliga funktionshinder
kan stödet liksom i dag behöva ges utifrån enskildas behov.
Stödet bör då riktas till hela arbetslaget kring barnet i
förskolan eller eleven i skolan samt som huvudregel även till
ansvarig specialpedagog och rektor. Detta i syfte att få så
starkt genomslag av insatserna som möjligt. För elevgrupper
med lättare eller mer vanligt förekommande svårigheter skall
insatserna inriktas mot att sprida kunskap, exempelvis genom
mer generell kompetensutveckling och informationsinsatser.
Myndighetens verksamhet skall vara förankrad i erfarenhets-
och forskningsbaserad utvecklingsverksamhet främst inom området
specialpedagogik. Myndigheten skall därför ta initiativ till,
medverka i och driva sådan utvecklingsverksamhet. Detta är en
förutsättning för att stödet till huvudmännen i specialpedagogiska
frågor skall utvecklas kontinuerligt.
Verksamhetens förändrade inriktning kräver en varierad kompetens
hos personalen. Specialpedagogisk kompetens skall självklart
utgöra basen, men kommer i högre grad än i dag behöva kompletteras
med kompetens inom andra verksamhetsfält. Utvecklingsverksamheten
kan dessutom ställa krav på forsknings- eller utredarkompetens.
Sådan kompetens kan både behöva byggas in i organisationen och
knytas till den vid behov. Att förskolans behov av stöd ges ett
utökat utrymme bör också komma att påverka personalens sammansättning.
Liksom med nuvarande myndighetsorganisation innebär den nya
organisationen att det finns gränsytor till Statens skolverk.
Det är viktigt att ansvarsfördelningen mellan myndigheterna
görs tydlig samt att det finns etablerade samarbetsformer dem
emellan. Skolverkets ansvar i förhållande till verksamheter
som riktas till barn och ungdomar med funktionshinder skiljer
sig inte från myndighetens övriga ansvar. Oklarheter i
ansvarsfördelningen kan främst uppstå vad gäller
utvecklingsverksamheten.
Ansvarsfördelning och organisation
Myndigheten skall ha en styrelse bestående av företrädare för
stat, kommun och landsting. Syftet är att ge olika berörda
huvudmän inflytande över myndighetens verksamhet samt att
bidra till att öka kunskapen om verksamheten lokalt. Styrelsen
skall besluta i verksamhetsfrågor av strategisk karaktär för
myndigheten. Former skall etableras för samverkan med berörda
organisationer, bl.a. handikapporganisationerna.
Myndighetens verksamhet skall bedrivas i fem regioner samt
i fyra resurscenter med rikstäckande uppdrag. I avvaktan
på den aviserade utredningen om statens engagemang inom
läromedelsområdet skall även läromedelsframställning ingå.
Ett kansli med lokalisering till Härnösand skall leda och
samordna arbetet samt vissa nationella uppdrag, exempelvis
internationell samverkan och utvecklingsfrågor inom området
specialpedagogik. I kansliets uppdrag ingår också att samordna
viss medelsfördelning, exempelvis av s.k. SIS-anslag.
Den regionala organisationen
I varje regionenhets grunduppdrag skall ingå att
- svara för rådgivning för enskilda barn och ungdomar som
främst riktas till arbetslag, specialpedagoger, rektor och
övrig personal samt viss rådgivning riktad till personal i
lednings- eller specialistfunktioner på verksamhetsövergripande
nivå och till beslutsfattare,
- samordna, arrangera och medverka i kompetensutveckling
inom regionen,
- samordna insatser inom regionen, bl.a. genom att stödja
bildandet av nätverk och söka samordnade lösningar,
- ta initiativ till, medverka i och driva utvecklingsinsatser
samt förmedla resultat av forskning och utvecklingsarbete,
- sprida information till kommunerna och deras skolor,
föräldrar, beslutsfattare m.fl. samt
- samverka med berörda aktörer, som kommuner, specialskolor,
landstingens habilitering för barn och ungdom, den
specialpedagogiska utbildningen inom lärarutbildningen,
handikapporganisationer, m.fl.
Regionerna skall också kunna utföra vissa nationella uppdrag,
exempelvis utvecklingsinsatser. De olika regionerna har redan
i dag delvis olika tyngdpunkt i sin verksamhet, vilket bör
kunna avspeglas i de nationella uppdragen.
Regionindelningen skall utformas med utgångspunkt i
regionindelningen för de statliga specialskolorna för döva
och hörselskadade. Verksamheten skall i varje region samordnas
från en centralort, nämligen Umeå, Stockholm, Örebro, Göteborg
och Malmö. Vid samtliga dessa orter finns någon form av
specialpedagogisk utbildning inom högskolans lärarutbildning.
Orterna har också en central roll i respektive hälso- och
sjukvårdsregioner. Sammantaget ger detta förutsättningar
för samordning inom verksamhetsområdet.
Varje region skall ha viss frihet att organisera sin verksamhet
utifrån regionala förutsättningar. Exempelvis kan
förutsättningarna i den norra regionen ställa krav på särskilda
lösningar. Intentionerna bör dock vara att åstadkomma en bättre
samordning av personalen än i dag.
Särskilda överväganden krävs bl.a. beträffande hur verksamheten
vid de statligt finansierade kunskapscentren skall inordnas i
den nya myndighetens regionala organisation. I stort sett alla
kunskapscenter är förlagda till skolor med verksamhet för elever
som tillhör kunskapscentrets målgrupp. Detta har fördelar.
Exempelvis driver kunskapscentren för döva och hörselskadade
undervisning i teckenspråk för hörande syskon till döva barn
förlagd till specialskolan för döva och hörselskadade, vilket
ger kontakt med den teckenspråkiga miljön där. Det innebär
emellertid också att verksamheten riskerar att fjärma sig från
den nya myndighetens övriga verksamhet, vilket kan göra att
resurserna för den specifika målgruppen splittras, samt att
samverkan mellan olika kompetenser försvåras. Liknande
överväganden gäller även för datapedagogerna vid REDAH-centren.
Särskilda överväganden krävs också beträffande ansvarsfördelningen
mellan främst myndighetens regionala organisation och landstingen.
Det gäller särskilt stödet för synskadade förskolebarn. SIH
ger i dag stöd för denna grupp inte bara till förskolan utan
också till familjen. Stöd till individ och familj ges för
andra grupper inom landstingens barn- och ungdomshabilitering
eller motsvarande, som har både medicinsk, psykologisk, social
och pedagogisk kompetens. En målsättning bör vara att insatserna
inom den regionala organisationen skall riktas till huvudmännen
och deras verksamheter.
Resurscentren
Resurscentren vid befintliga riksrekryterande specialskolor
och Tomtebodaskolans resurscenter skall ingå i myndigheten.
Därmed skall Ekeskolan, Hällsboskolan, Åsbackaskolan och
Tomtebodaskolans resurscenter upphöra att vara egna myndigheter.
Vid Åsbackaskolan skall det förutom specialskola, liksom i
dag, finnas ett resurscenter för döva och hörselskadade barn
och ungdomar med utvecklingsstörning. Dessutom skall det
inrättas ett resurscenter för dövblindfödda barn och ungdomar
i anslutning till dagens resurscenter. Specialskoleverksamheten
kommer att utgöra del av myndigheten för den statliga
specialskolan medan resurscenterverksamheten kommer att utgöra
del av myndigheten med ansvar för stöd i specialpedagogiska
frågor. Detta ställer särskilda krav på flexibilitet och
samordning.
Vid Hällsboskolan skall det, liksom i dag, finnas ett
resurscenter för barn och ungdomar med grav språkstörning.
I enlighet med riksdagens beslut (prop. 1998/99:105,
bet. 1999/2000:UbU4, rskr. 1999/2000:14) skall specialskolan
vid Hällsboskolan avvecklas successivt fr.o.m. den 1 juli
2002. Det innebär att specialskola kan komma att drivas
vid resurscentret under längst tio år fr.o.m. detta datum.
Samtidigt som specialskolan successivt avvecklas skall
resurscentret stärkas. Den specialskoleverksamhet som under
en övergångsperiod skall bedrivas vid resurscentret skall
utgöra en del av den nya myndigheten. Kompetens för barn
och ungdomar med grav språkstörning skall dessutom byggas
upp inom myndighetens regionala organisation.
Vid Ekeskolan och Tomtebodaskolan skall finnas ett gemensamt
resurscenter för barn och ungdomar med synskada. Detta
innebär en samordning av verksamheterna i dagens resurscenter
för synskadade. Verksamheten skall bedrivas i Stockholm och
Örebro. Även för Ekeskolan innebär riksdagens beslut att
specialskolan skall avvecklas successivt och att resurscentret
skall stärkas, dock redan fr.o.m. den 1 juli 2001. Den
specialskoleverksamhet som under en övergångsperiod skall
bedrivas vid resurscentret skall utgöra en del av den nya
myndigheten.
Vid resurscentren för barn och ungdomar med synskada
respektive grav språkstörning skall det finnas mindre
skoldelar för visstidsplaceringar. Med sådan placering
avses att en elev, som ett led i sin utbildning i
hemkommunens skola, erbjuds insatser från resurscentrets
sida som sträcker sig utöver vad som kan anses omfattas
av sedvanliga utrednings- och träningsbesök. Dessa
placeringar vid resurscentret kan efter överenskommelse
och utifrån den enskilda elevens specialpedagogiska behov
pågå en längre eller kortare tid och ibland vara av
återkommande karaktär. De ingår därmed som ett led i det
åtgärdsprogram som hemkommunens skola upprättat för eleven.
Läromedel för vissa funktionshindrade
Enligt regeringens proposition Elever med funktionshinder -
ansvar för utbildning och stöd (prop. 1998/99:105) skall
statens engagemang för produktion av läromedel och
studiematerial för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder
i förskola, skola och vuxenutbildning utredas ytterligare.
Utgångspunkt skall vara Funkiskommitténs (dir. 1995:134)
respektive Kunskapslyftskommitténs (dir. 1995:67) överväganden
och slutsatser. Direktiv till nämnda utredning bereds för
närvarande.
I avvaktan på slutsatserna av den aviserade utredningen bör
ansvaret för det statliga engagemanget inom läromedelsområdet
ingå i den nya myndigheten med ansvar för stöd i
specialpedagogiska frågor, liksom det hittills gjort inom
nuvarande SIH. Läromedelsframställningen bör även fortsatt
tydligt särskiljas i den nya myndigheten, vad avser verksamhet,
organisation och ekonomi.
Vissa stiftelser under statlig förvaltning
Flera av de myndigheter som skall uppgå i den nya myndigheten
förvaltar stiftelser. Exempelvis förvaltar Tomtebodaskolans
resurscenter 19 stiftelser med ett sammanlagt kapital på
drygt 50 miljoner kronor per den 1 januari 2000. Varje
stiftelse är en självständig juridisk person.
Stödet för vuxenstuderande
Den offentligt finansierade vuxenutbildningen saknar statligt
stöd i specialpedagogiska frågor, motsvarande det som finns
för barn och ungdomar. Behovet av stöd torde dock vara i
stort sett detsamma som för förskolan och skolan. Många
kommuner är små och har därmed svårt att upprätthålla en
heltäckande specialpedagogisk kompetens. Vuxenutbildningen
bedrivs i en rad olika former och av många olika huvudmän,
varför argumenten för ett samordnat stöd torde vara mycket
starka.
Kunskapslyftskommittén har i sitt betänkande (SOU 1999:39)
framhållit behovet av stöd i specialpedagogiska frågor för
vuxna studerande. Kommittén kommer senast 1 april 2000 i
sitt slutbetänkande att lägga förslag om bl.a. det
specialpedagogiska stödet för vuxenstuderande inom den
offentligt finansierade utbildningen för vuxna. Detta kan
komma att innebära förslag om att utvidga den nya
myndighetens uppdrag till att också omfatta vuxenutbildningen.
Regeringen avser att återkomma till frågan om stöd i
specialpedagogiska frågor för vuxna när Kunskapslyftskommitténs
förslag föreligger.
Uppdraget
Utredaren skall vidta de åtgärder som krävs för att ombilda
SIH till en ny myndighet med ansvar för statens stöd i
specialpedagogiska frågor. Stödet skall riktas till huvudmän
med ansvar för förskoleverksamhet samt för utbildning av
barn och ungdom inom det offentliga skolväsendet och i
motsvarande fristående skolor.
Utredaren skall vidta de förberedande åtgärder som krävs för
att den nya myndigheten skall kunna inrättas den 1 juli 2001.
Myndighetens verksamhet skall rymmas inom dagens ekonomiska
ramar, dvs. ramarna för SIH (inkl. landstingens
hörselvårdskonsulenter) samt resurscentren vid dagens
riksrekryterande specialskolor och Tomtebodaskolans resurscenter
samt de statliga bidragen, i dag finansierade via det s.k.
SIS-anslaget, till kunskapscentren för döva och hörselskadade,
rörelsehindrade m.fl. samt datapedagogerna vid REDAH-centren.
Utredaren skall ta fram ett förslag till resursfördelning
inom myndigheten samt en verksamhetsplan för myndigheten för
andra halvåret 2001. Myndigheten bör förfoga över vissa fria
medel för projektanställningar, konsultinsatser m.m., bl.a.
för olika former av utvecklingsinsatser. Utredaren skall
också lämna budgetunderlag för år 2002 enligt förordningen
(1996:882) om myndigheters årsredovisning m.m.
Utredaren skall ge förslag till verksamhetsmål samt till
erforderliga författningsändringar. Utredaren skall också
lämna förslag till styrelsens sammansättning och till
mandatperioder för ledamöterna samt med utgångspunkt i
verksförordningen (1995:1322) lämna förslag till ledamöternas
uppdrag.
Utredaren skall lämna förslag till myndighetens bemanning,
organisation och arbetsformer. Förslagen skall bidra till
att myndigheten präglas av effektivitet och flexibilitet,
bl.a. i syfte att möta behovet av insatser för olika
målgrupper i såväl förskola som skola samt att intensifiera
insatserna i förhållande till gymnasieskolan och särskolan.
I sammanhanget skall utredaren bedöma myndighetens behov
av kompetens, bl.a. mot bakgrund av verksamhetens förändrade
inriktning.
Utredaren skall föreslå fördelning av ansvar och befogenheter
inom myndigheten, bl.a. mellan den regionala verksamheten
och resurscentren liksom det centrala kansliet. Utredaren
skall föreslå hur ett gemensamt resurscenter för synskadade
kan bildas, som skall bedrivas i Stockholm och Örebro.
Syftet är att ta till vara möjligheterna till samordning
av verksamheten.
Utredaren skall dessutom lämna förslag till hur samverkan
mellan specialskolan respektive resurscentrens verksamhet
vid Åsbackaskolan kan stödjas. Utredaren skall också vidta
nödvändiga åtgärder för att resurscentret för dövblindfödda
barn och ungdomar i anslutning till Åsbackaskolan skall
kunna inrättas. I dessa frågor, som avser läget efter den
1 juli 2001, skall utredaren samråda med den utredare som
utarbetar förslag till en gemensam myndighet för den statliga
specialskolan (dir. 1999:91). Efter den 1 juli 2000 skall
samråd ske med den nya myndigheten för den statliga
specialskolan. Utredaren skall även samråda med ovan nämnda
utredare om hur ansvaret för Åsbackaskolans resurscenter
skall lösas under perioden den 1 juli 2000 till den 1 juli
2001.
Utredaren skall särskilt analysera hur de statliga resurserna
till landstingens hörselvårdskonsulenter, kunskapscentren
samt datapedagogerna vid REDAH-centren bäst kan tas till
vara i den nya myndigheten. Utredaren skall samråda med den
utredare som utarbetar förslag till en gemensam myndighet
för den statliga specialskolan om hur ansvaret för
kunskapscentren för döva och hörselskadade skall lösas under
perioden den 1 juli 2000 till den 1 juli 2001.
Utredaren skall lämna förslag till framtida ansvar och
organisation för förvaltningen av de stiftelser som
myndigheterna i dagens organisation har påtagit sig att
förvalta.
Utredaren skall vidare föreslå ett nytt namn på myndigheten,
som bör präglas av myndighetens förändrade uppdrag.
Utredaren skall tydliggöra ansvarsfördelningen mellan den
nya myndigheten och övriga myndigheter, särskilt Statens
skolverk, och vid behov uppmärksamma regeringen på
gränsdragningsproblem. Utredaren bör också verka för en
tydlig ansvarsfördelning mellan den nya myndigheten och
landstingens ansvar för habilitering, och uppmärksamma
regeringen på behov av åtgärder från regeringens sida. I
detta sammanhang bör situationen avseende stödet till
synskadade förskolebarn uppmärksammas särskilt.
Utredaren skall lämna förslag till former för samverkan med
Skolverket, med den myndighet med ansvar för den statliga
specialskolan som inrättas fr.o.m. den 1 juli 2000, med
kommuner och landsting, med de specialpedagogiska
utbildningarna samt med intresseorganisationerna.
Vid behov skall utredaren förbereda anpassning av myndighetens
anslutning till det statliga redovisningssystemet samt göra
justeringar av redovisningsplaner och sluta avtal för
myndighetens verksamhet.
Utredaren skall fullgöra de åtgärder som krävs enligt
lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Den nya
myndigheten skall bemannas med beaktande av reglerna om
övergång av verksamhet i 6 b § lagen (1982:80) om
anställningsskydd. Det ankommer på utredaren att fatta
beslut om bemanning liksom att även i övrigt utöva
arbetsgivarens befogenheter.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall samråda med SIH, resurscentren vid de
riksrekryterande specialskolorna och Tomtebodaskolans
resurscenter, kunskapscentren för döva och hörselskadade,
rörelsehindrade m.fl., Svenska Kommunförbundet samt
Landstingsförbundet. Utredaren skall vidare samråda med
den utredare som förbereder bildandet av en gemensam
myndighet för den statliga specialskolans särskilda
enheter - fr.o.m. den 1 juli 2000 med ifrågavarande
myndighet - samt Skolverket, Ekonomistyrningsverket (ESV),
Riksrevisionsverket (RRV) och Riksgäldskontoret. Utredaren
skall också samråda med Socialstyrelsen i den del som rör
gränsdragningen till landstingens habiliteringsverksamhet.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och bereda dem tillfälle att framföra
synpunkter. Även berörda intresseorganisationer skall hållas
informerade och ges möjlighet att framföra sina synpunkter.
Utredaren skall senast den 1 januari 2001 lämna förslag
till omfördelning mellan berörda anslag på statsbudgeten
för andra halvåret 2001.
Senast den 1 mars 2001 skall utredaren lämna sina förslag,
bl.a. avseende
- övergripande mål och förslag till instruktion,
- resursfördelning inom myndigheten och verksamhetsplan för
andra halvåret 2001,
- erforderliga författningsändringar,
- fördelning av ansvar och befogenheter inom myndigheten,
- myndighetens bemanning, organisation och arbetsformer,
- former för samverkan med andra myndigheter,
- myndighetens namn och
- styrelsens sammansättning, mandatperioder samt omfattning
av ledamöternas uppdrag.
En slutrapport skall lämnas senast den 30 juni 2001.
(Utbildningsdepartementet)