Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Betalningsansvar för företrädare för juridiska personer, Dir. 2000:89
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2000-12-21
Dir. 2000:89
Beslut vid regeringssammanträde den 21 december 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att analysera hur de nya
bestämmelserna i skattebetalningslagen om betalningsansvar för
juridiska personers företrädare förhåller sig till de äldre
bestämmelserna i mervärdesskattelagen (1994:200) samt i den numera
upphävda uppbördslagen (1953:272) och i den likaledes upphävda
lagen (1984:668) om uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare.
Om det visar sig att bestämmelserna behöver formuleras om för att
på ett bättre sätt säkerställa att företrädare för juridiska personer
inte blir betalningsskyldiga i större utsträckning än tidigare skall
utredaren lägga fram nödvändiga lagförslag.
Utredaren skall dessutom undersöka om nuvarande förfarande när en
företrädare för en juridisk person skall åläggas betalningsansvar
för den juridiska personens skatter och avgifter är det mest
ändamålsenliga.
Om utredaren finner att ett annat förfarande kan vara mer ändamålsenligt
skall utredaren lägga fram nödvändiga lagförslag även i den delen.
Utredningsuppdraget skall redovisas senast den 1 november 2001.
Bakgrund
Riksdagens skatteutskott har i sitt betänkande 1999/2000:SkU24 tagit
initiativ till ett tillkännagivande angående betalningsansvaret för
företrädare för juridiska personer enligt skattebetalningslagen
(1997:483).
Utskottets initiativ har föranletts av ett beslut av Högsta domstolen
den 15 mars 2000 i ett mål om ställföreträdaransvar enligt
skattebetalningslagen (mål Ö1867-99). Beslutet gällde en fråga som
hänskjutits till domstolen enligt 56 kap. 13 § rättegångsbalken. Den
fråga som Högsta domstolen hade att besvara var om det var förenligt
med förbudet mot retroaktiv lagstiftning i 2 kap. 10 § andra stycket
regeringsformen att med tillämpning av 12 kap. 6 § skattebetalningslagen
ålägga en viss person betalningsansvar för skatter och avgifter som
förfallit till betalning vid tidpunkter då skattebetalningslagen
ännu inte gällde.
Av Högsta domstolens beslut framgår att domstolen anser att
lagstiftningsåtgärderna inte varit tillräckliga för att säkerställa
att rättsläget inte ändras, att formuleringarna skulle tyda på en
skärpning och att det "väl" kan tänkas att företrädare för juridiska
personer skulle bli betalningsskyldiga i större utsträckning än
tidigare.
På grund av vad Högsta domstolen anfört i sitt beslut har utskottet
övervägt frågan om bestämmelserna om juridiska personers företrädares
betalningsansvar bör ändras.
I sitt ställningstagande framhåller utskottet att det, när förslaget
till ny skattebetalningslag behandlades, såg de nya reglerna om
betalningsansvar för företrädare för juridiska personer som ett
förtydligande, samtidigt som den markeringen gjordes att någon
ändring - än mindre någon skärpning - av tillämpningen inte var
avsedd. Utskottet erinrade dessutom om att den föreslagna
utformningen av bestämmelsen inte hade föranlett några som helst
kommentarer av Lagrådet.
Utskottet vidhåller att den regel som nu gäller är överlägsen de
äldre reglerna i fråga om tydlighet, förutsebarhet och tilllämplighet.
Utskottet noterar emellertid samtidigt att Högsta domstolen
uppenbarligen anser att det finns en risk att de nya bestämmelserna
i skattebetalningslagen har inneburit ett skärpt betalningsansvar
för företrädare för juridiska personer, trots att en sådan följd
inte varit avsedd. På grund av detta anser utskottet att regeringen
bör analysera rättsläget och i lämpligt sammanhang redovisa resultatet
av en sådan analys för riksdagen. Om det visar sig att bestämmelserna
behöver omformuleras för att på ett bättre sätt säkerställa att
företrädare för juridiska personer inte blir betalningsskyldiga i
större utsträckning än tidigare förutsätter utskottet att regeringen
lägger fram nödvändiga förslag så snart som möjligt.
Utskottet har hemställt att riksdagen som sin mening ger regeringen
till känna vad utskottet anfört angående reglerna i skattebetalningslagen
om betalningsansvar för företrädare för juridiska personer.
Riksdagen har bifallit vad utskottet hemställt (rskr. 1999/2000:248).
De äldre bestämmelserna
Bestämmelserna om betalningsansvar för företrädare för juridiska
personer fanns, innan de samlades i skattebetalningslagen (1997:483),
i 77 a § uppbördslagen (1953:272), 15 § första stycket lagen (1984:668)
om uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare och 16 kap. 17 § första
och andra styckena mervärdesskattelagen (1994:200).
I 77 a § första stycket uppbördslagen föreskrevs följande.
Har någon, i egenskap av företrädare för arbetsgivare som är juridisk
person, verkställt skatteavdrag men uppsåtligen eller av grov oaktsamhet
underlåtit att betala det innehållna beloppet i tid och ordning som
i 77 § sägs, är han tillsammans med arbetsgivaren betalningsskyldig
för skattebeloppet och den dröjsmålsavgift som belöper på detta.
Betalningsskyldigheten får jämkas eller efterges om det föreligger
särskilda skäl.
Motsvarande bestämmelser fanns i lagen om uppbörd av socialavgifter
från arbetsgivare och mervärdesskattelagen. Reglerna i uppbördslagen
om företrädares betalningsansvar, som trädde i kraft den 1 januari
1968 (prop. 1967:130, bet. 1967:BevU53, rskr. 1967:336, SFS 1967:625),
hade sin utgångspunkt i samma lags straffrättsliga bestämmelse om
arbetsgivaransvar såvitt avsåg underlåtenhet att betala in innehållen
preliminär skatt.
I 81 § första och andra styckena uppbördslagen föreskrevs fram till
den 1 juli 1996, då bestämmelsen i samband med en översyn av
skattebrottslagen (1971:69) flyttades över till den lagen, följande.
Arbetsgivare som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet åsidosätter
skyldighet att inbetala skatt som innehållits för annan dömes till
böter eller, om gärningen rör betydande belopp eller annan försvårande
omständighet föreligger, till fängelse i högst ett år.
I ringa fall dömes ej till ansvar enligt första stycket.
Hur en arbetsgivare skulle förfara för att undgå straffpåföljd när
han saknade medel till betalning av innehållet skattebelopp på
betalningsdagen på grund av oförvållat obestånd togs upp av Högsta
domstolen i rättsfallet NJA 1969 s. 326. Då slogs fast att en
arbetsgivare var skyldig att, innan den tid gått till ända inom
vilken beloppet skulle inbetalas, vidta åtgärder för att få till
stånd en samlad avveckling av bolagets skulder med hänsyn tagen
till samtliga borgenärers intressen.
Högsta domstolens tolkning av rekvisitet grov oaktsamhet vid uppbördsbrott
kom i rättspraxis att följas av domstolarna.
De åtgärder som en företrädare skulle vidta före förfallodagen för att
undgå straffpåföljd har i rättstillämpningen avsetts vara konkursansökan,
ackordsförhandling utan konkurs eller betalningsinställelse i syfte
att inleda ackordsförhandling.
Med hänsyn till att straff för uppbördsbrott inte kunde dömas ut med
mindre än att företrädaren gjort sig skyldig till grov oaktsamhet ansågs
det när bestämmelserna om en företrädares ekonomiska ansvarighet för
en juridisk persons skatter och avgifter utarbetades att också dessa
borde begränsas till sådana fall där uppsåt eller grov oaktsamhet
förelåg (SOU 1965:23 s. 187).
Vid tolkningen av de subjektiva rekvisiten i reglerna om företrädarens
betalningsansvar har 1969 års rättsfall om uppbördsbrott haft en
avgörande betydelse. I ett rättsfall från 1971 (NJA 1971 s. 296, II)
konstaterade sålunda Högsta domstolen att en företrädare för en juridisk
person handlat grovt oaktsamt, eftersom verksamma åtgärder i syfte att
åstadkomma en avveckling under hänsynstagande till samtliga borgenärers
intressen inte hade vidtagits i samband med betalningsinställelsen.
Denna tolkning följdes sedan av domstolarna.
Det har alltså ansetts att det subjektiva rekvisitet grov oaktsamhet
har haft samma innehåll såväl när det gällt straffansvar som när det
gällt betalningsansvar.
Särskilda skäl som befrielsegrund
I förarbetena till uppbördslagens bestämmelser om företrädares
betalningsansvar klargjordes inte vad som avsågs med lokutionen
särskilda skäl när det gällde reglerna om jämkning och eftergift.
Enligt den rättspraxis som kom att utvecklas och som angetts i
Skattebetalningsutredningens slutbetänkande, Ett nytt system för
skattebetalningar (SOU 1996:100 del A s. 328), kan domstolarnas skäl
för jämkning och eftergift sägas hänföra sig till i huvudsak följande
omständigheter:
- företrädarens eget intresse och ställning i bolaget,
- bulvanförhållanden,
- företrädarens betalningsförmåga,
- företrädarens personliga förlust i bolaget,
- bolagets tidigare skötsel av skatteinbetalningarna,
- arbetsmarknadspolitiska motiv, samt
- företrädarens ålder och sjukdom.
Det bör dock framhållas att domstolarna har behandlat undantagsregeln
med stor restriktivitet.
Förfarandet
Talan om att ålägga någon betalningsskyldighet enligt 77 a § uppbördslagen,
15 § första stycket lagen om uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare
och 16 kap. 17 § första och andra styckena mervärdesskattelagen skulle
föras vid allmän domstol.
De nya bestämmelserna
I skattebetalningslagen har bestämmelserna om företrädaransvar för
innehållen preliminär skatt, preliminär skatt som borde ha innehållits
men som inte har innehållits, arbetsgivaravgifter och mervärdesskatt
samlats i en och samma paragraf. Dessutom har ansvaret utvidgats till
att också omfatta den juridiska personens egen inkomstskatt. Lagen
trädde i kraft den 1 november 1997 och samtidigt upphörde uppbördslagen,
lagen om uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare och de aktuella
bestämmelserna i mervärdesskattelagen att gälla.
De nya bestämmelserna tillämpas i princip på skatter och avgifter som
hänför sig till tid efter utgången av år 1997. Bestämmelserna om
betalningsskyldighet för företrädare för en juridisk person tillämpas
emellertid enligt punkt 9 i övergångsbestämmelserna till den nya lagen
från ikraftträdandet även i fråga om innehållen skatt, arbetsgivaravgifter
och mervärdesskatt som tas ut enligt uppbördslagen, lagen om uppbörd
av socialavgifter från arbetsgivare, lagen (1968:430) om mervärdeskatt
eller mervärdesskattelagen. Äldre bestämmelser om betalningsskyldighet
för företrädare för juridisk person gäller fortfarande i fråga om mål
om sådan betalningsskyldighet som anhängiggjorts före utgången av år
1997.
I 12 kap. 6 § skattebetalningslagen föreskrivs nu följande.
Om någon i egenskap av företrädare för en juridisk person inte i rätt
tid har gjort föreskrivet skatteavdrag, är företrädaren tillsammans
med den juridiska personen skyldig att betala belopp som har bestämts
enligt 11 kap. 19 § jämte ränta. Om en företrädare för en juridisk
person i övrigt har underlåtit att betala skatt enligt denna lag, är
företrädaren tillsammans med den juridiska personen skyldig att betala
skatten och räntan på den.
Första stycket gäller inte, om det innan skatten skulle ha betalats
har vidtagits sådana åtgärder som krävs för att få till stånd en samlad
avveckling av den juridiska personens skulder med hänsyn till samtliga
borgenärers intressen.
Om företrädaren har lämnat oriktiga uppgifter som har lett till att
den juridiska personen tillgodoräknats överskjutande ingående
mervärdesskatt med ett för stort belopp, är företrädaren tillsammans
med den juridiska personen skyldig att betala beloppet och räntan på
detta.
Om det finns särskilda skäl, får företrädaren helt eller delvis befrias
från betalningsskyldighet enligt denna paragraf.
I författningskommentaren (prop. 1996/97:100, s. 592) sägs bl.a. att
betalningsskyldighet får göras gällande endast om företrädaren eller
någon annan inte har vidtagit sådana åtgärder att en samlad avveckling
kan komma till stånd av den skattskyldiges skulder med hänsyn tagen
till samtliga borgenärers intressen. Om denna och övriga frågor är
grundligt utredda får tingsrätten besluta om betalningsskyldighet och
om dess omfattning i det enskilda fallet. Där sägs också att avsikten
med den utformning bestämmelsen getts inte är att åstadkomma någon
ändring i sak vad gäller förutsättningarna för betalningsskyldighet,
jämfört med regleringen i uppbördslagen m.fl. författningar. Vissa
omständigheter som dittills hade beaktats vid bedömningen av det
subjektiva rekvisitet skulle emellertid i fortsättningen beaktas
vid bedömningen av om det finns skäl att medge befrielse från
betalningsskyldigheten.
I samband med införandet av skattebetalningslagen slopades den
bestämmelse om betalningsbrott som tidigare (prop. 1995/96:170,
bet. 1995/96:JuU23, rskr. 1995/96:277, SFS 1996:658 och 660) förts
över till skattebrottslagen från uppbördslagen. Motivet till att
skattebetalningsbrottet slopades var att alla skatter och avgifter
skulle behandlas lika. Detta var också motivet till att bestämmelserna
om företrädaransvar i skattebetalningslagen utvidgades till att också
avse den juridiska personens inkomstskatt. I denna del innehåller
alltså skattebetalningslagen en nyhet som är en förutsättning för
skattekontosystemet.
Att bestämmelsen om ställföreträdaransvar dessutom fick en ny lydelse
i skattebetalningslagen berodde dels på att det av lagtekniska skäl
inte ansågs lämpligt att använda sig av straffrättsliga rekvisit
sedan betalningsbrottet hade utmönstrats ur uppbördslagstiftningen,
dels på att man ville få en tydligare reglering.
Det ansågs därför lämpligt att direkt i den aktuella bestämmelsen
ange att företrädaren för en juridisk person är betalningsskyldig
om han inte, innan skatten skall ha betalats, har vidtagit sådana
åtgärder som krävs för att få till stånd en samlad avveckling av
den juridiska personens skulder med hänsyn tagen till samtliga
borgenärers intressen.
Av vad som sagts tidigare framgår att man i den nya bestämmelsen
konkret anger vad som tidigare gällde enligt rättspraxis.
När det sedan gäller de särskilda skälen för befrielse från
betalningsskyldighet, används samma metod i skattebetalningslagen som
i de äldre lagarna, dvs. i skattebetalningslagen sägs att företrädaren
helt eller delvis får befrias från betalningsskyldigheten om det finns
särskilda skäl.
Att man inte heller i den nya bestämmelsen konkret anger i vilka fall
företrädaren får befrias från betalningsskyldigheten beror på att man
inte vill sätta stopp för rättsutvecklingen på området genom rättspraxis.
Det kan givetvis uppstå en mängd olika situationer som lagstiftaren
inte kan förutse där en befrielse helt eller delvis bör kunna ske. I
författningskommentaren till bestämmelsen (prop. 1996/97:100, del 1,
s. 592) understryks det emellertid att man på det här området inte
avsåg att skärpa lagstiftningen.
Förfarandet
I Skattebetalningsutredningens slutbetänkande, som låg till grund
för regeringens förslag till skattebetalningslag, föreslogs att
beslut om betalningsskyldighet för ställföreträdare skulle fattas
av skattemyndigheten (SOU 1996:100 Del A s. 347). Besluten skulle
kunna överklagas till länsrätten och vidare till kammarrätten och
Regeringsrätten.
Till grund för dessa förslag anförde utredningen bl.a. att den nuvarande
ordningen med prövning i allmän domstol innebar att effektiviteten i
handläggningen begränsas. Handläggningen i domstolen är tidsödande.
Många gånger är snabbt vidtagna åtgärder enda möjligheten att få till
stånd en betalning och ju tidigare effektiva medel sätts in desto
större är förutsättningarna för att begränsa statens förluster.
Utredningen anförde vidare att med nuvarande indelning av
domstolsorganisationen och fördelning av måltyper anförtros
beskattningsfrågor av olika slag de allmänna förvaltningsdomstolarna.
Det skatterättsliga inslaget i företrädarfallen är av sådan betydelse
att det redan av det skälet faller sig naturligt att handlägga dessa
på samma sätt som beskattningsbeslut i övrigt, dvs. i förvaltningsrättslig
ordning. Skattemyndigheten skulle då i förekommande fall pröva de
beskattningsfrågor som är aktuella och andra bakomliggande omständigheter.
Detsamma gäller den fortsatta handläggningen i allmän förvaltningsdomstol.
Utredningen tillade att det handlar om ett offentligrättsligt förhållande
mellan staten och en enskild person. Den betalningsskyldighet som kan
komma att läggas på en ställföreträdare avser nämligen skatt eller
avgift till det allmänna. Det förhållandet att en annan person än det
skattskyldiga subjektet görs solidariskt ansvarig för skatte- eller
avgiftsbetalningen förändrar inte den ursprungliga fordrans karaktär.
Utredningen påpekade dessutom skattemyndighetens roll i vissa snarlika
sammanhang. Skattemyndigheten prövar i dag som första instans frågor
om skattetillägg och andra särskilda avgifter enligt taxeringslagen
(1990:324). Dessa frågor liknar till en del dem som uppkommer i
företrädarfallen. Det gäller bl.a. att det i båda fallen finns
möjligheter att avstå från att tilllämpa en sanktion om det finns
särskilda skäl. I flera fall utgörs de särskilda skälen av subjektiva
befrielsegrunder snarlika de subjektiva rekvisit som fanns i
bestämmelserna om juridiska personers företrädares betalningsskyldighet.
Slutligen nämnde utredningen att det ankom på skattemyndigheten att
fatta beslut om att göra en arbetsgivare ansvarig för arbetstagarens
skatt i det fallet att arbetsgivaren utan skälig anledning hade
underlåtitatt göra avdrag för preliminär eller kvarstående skatt.
Vid remissbehandlingen av utredningens förslag förordade emellertid
flera remissinstanser att dåvarande subjektiva rekvisit för ett
ställföreträdaransvar skulle behållas och ansåg att målen även
fortsättningsvis borde handläggas inom de allmänna domstolarna
eftersom prövning av mål med de aktuella rekvisiten framstod som
främmande för förvaltningsdomstolarna som i övrigt inte gör denna
typ av bedömningar.
Regeringen såg åtskilliga fördelar med den handläggningsordning
som utredningen föreslagit. Med en sådan ordning skulle snabbheten
i handläggningen kunna öka väsentligt. Detta skulle i sin tur ge
skattemyndigheten bättre möjligheter att bevaka skatte- och
avgiftsfordringar och förbättra förutsättningarna för en framgångsrik
indrivning. Att lägga beslutsfunktionen på skattemyndigheten skulle
också kunna ge vissa resursbesparingar för det allmänna genom
samordningen och enhetligheten i beslutsordningen. De fall som i
dag går till allmän domstol enbart på grund av behovet att skapa
en exekutionstitel och inte för att frågan om betalningsskyldighet
egentligen är tvistig skulle inte längre belasta de allmänna
domstolarna.
Med hänsyn till den kritik som riktats mot utredningens förslag avstod
regeringen från att då lägga fram ett förslag om ändrad beslutsordning
(prop. 1996/97:100 s. 448). Talan om att ålägga juridiska personers
företrädare betalningsskyldighet för den juridiska personens skatt
förs därför alltjämt vid allmän domstol.
Utredningsuppdraget
Betalningsansvaret
Utredaren skall analysera hur de nya reglerna om betalningsansvar
för juridiska personers företrädare i skattebetalningslagen förhåller
sig till de äldre bestämmelserna i uppbördslagen, lagen om uppbörd
av socialavgifter från arbetsgivare och mervärdesskattelagen. Om
det visar sig att bestämmelserna behöver formuleras om för att på
ett bättre sätt säkerställa att företrädarna för juridiska personer
inte blir betalningsskyldiga i större utsträckning än tidigare,
skall utredaren lägga fram nödvändiga lagförslag.
Om utredaren anser att de aktuella reglerna behöver justeras skall
detta ske på grundval av nedan angivna omständigheter.
Först bör framhållas att skatteutskottet vid redovisningen av sitt
ställningstagande började med att erinra om att ett relativt strikt
betalningsansvar för juridiska personers företrädare är ett nödvändigt
komplement till preliminärskattesystemet, arbetsgivaravgiftssystemet
och mervärdesskattesystemet. Utskottet framhöll att en försvagning av
företrädaransvaret på sikt kan innebära ett hot mot uppbördssystemets
effektivitet i fråga om dessa skatter och avgifter. Utskottet påminde
dessutom om att tidigare hade företrädare som uppsåtligen eller av
grov oaktsamhet underlät att fullgöra sin betalningsskyldighet också
ett straffrättsligt ansvar för sin försummelse, men straffsanktionen
togs bort i samband med införandet av skattebetalningslagen. I stället
förtydligades kriterierna för betalningsansvaret.
I detta sammanhang bör också nämnas att Näringslivets skattedelegation
i en skrivelse till Finansdepartementet hävdat att de nya reglerna om
betalningsansvar kan uppfattas som en skärpning av ansvaret eftersom
reglerna har getts en generell utformning men med en möjlighet att
befria från betalningsansvaret.
Utredaren skall undersöka om bestämmelserna kan formuleras om så att
de på ett bättre sätt kan säkerställa att företrädare för juridiska
personer inte blir betalningsskyldiga i större utsträckning än tidigare.
Utskottet vidhåller att den regel om företrädaransvar som nu gäller
är överlägsen de äldre reglerna i fråga om tydlighet, förutsebarhet
och tillämplighet. Det bör därför inte komma i fråga att återgå till
den gamla ordningen. I stället för att som tidigare använda subjektiva
rekvisit, som i många fall kan leda till oklarheter, bör det, på
samma sätt som nu, anges i lagen under vilka omständigheter ett
betalningsansvar för ställföreträdare kan krävas ut.
Den utvidgning som gjordes i skattebetalningslagen genom att
företrädaransvaret utsträcktes till att även omfatta den juridiska
personens inkomstskatt och som tydligt redovisades i propositionen
(prop. 1996/97:100, bl.a. s. 437 och 592) skall stå fast. Ett
generellt och enhetligt företrädaransvar är en av grundstenarna i
det nya skattekontosystemet inom vilket samtliga skatter och avgifter
skall behandlas på samma sätt.
Förfarandet
Utredaren skall i detta sammanhang också undersöka om det nuvarande
förfarandet för att ålägga en juridisk persons företrädare
betalningsansvar för den juridiska personens skatter och avgifter är
det mest ändamålsenliga.
När det gäller betalning av skatter och avgifter har under senare
tid alltmer arbete lagts ned på att införa så enkla och enhetliga
regler som möjligt. Detta gäller även beslutsordningen och reglerna
om omprövning och överklagande. Det kan mot den bakgrunden sättas i
fråga om inte också samtliga beslut om påförande av skatter och
avgifter enligt skattebetalningslagen borde fattas, omprövas och
överklagas i ett och samma förfarande.
När det gäller beslut om eftertaxering, som i många fall också är
en grannlaga uppgift och som kan avse mycket stora belopp, vilar
beslutsfunktionen sedan 1991 års taxering på skattemyndigheten (prop.
1989/90:74, bet. 1989/90:SkU32, rskr. 1989/90:217, SFS 1990:324).
Dessförinnan var det allmän förvaltningsdomstol som fattade sådana
beslut. Det nya förfarandet har i huvudsak visat sig fungera på
ett tillfredsställande sätt. Utredaren skall överväga om även
beslutsfunktionen när det gäller företrädaransvar kan läggas på
skattemyndigheten.
Om utredaren finner att beslutsfunktionen bör läggas på
skattemyndigheten, bör myndighetens beslut, i likhet med andra
beslut om skatt, kunna överklagas hos allmän förvaltningsdomstol.
Utredaren skall därför också redovisa effekterna av att
domstolsprövningen flyttas från allmän domstol till allmän
förvaltningsdomstol.
Om utredaren finner att en överflyttning av beslutsfunktionen till
skattemyndigheten inte bör ske nu, skall utredaren ändå överväga om
en mer ändamålsenlig lösning än dagens kan vara att beslutsfunktionen
flyttas från de allmänna domstolarna till de allmänna
förvaltningsdomstolarna.
När det gäller mål om en juridisk persons företrädares betalningsansvar
förs statens talan i vissa fall av skattemyndigheten och i andra fall
av kronofogdemyndigheten. Att hantera sådana subjektiva rekvisit som
används inom straffrätten har för dessa myndigheter i vissa fall medfört
svårigheter som i sin tur kan ha lett till en tvekan att använda sig
av reglerna.
Regeringen anser att sådana subjektiva rekvisit som används i
straffrätten inte heller i fortsättningen bör användas när det gäller
betalning av skatt. I stället bör det klart och tydligt i lagtexten
anges vad som skall göras för att undvika ett betalningsansvar.
Samtidigt bör befrielsemöjligheten behållas för de fall där det finns
särskilda skäl. Dessa skäl knyter i vissa avseenden an till sådana
särskilda skäl som inom andra delar av skatteområdet kan leda till
undantag från en viss bestämmelse eller till befrielse från en skatt
eller avgift. På grund av detta kanske det inte längre är den mest
ändamålsenliga lösningen att frågan om betalningsansvaret för
företrädare för juridiska personer prövas av de allmänna domstolarna.
I detta sammanhang skall därför frågan om beslutsfunktionen tas upp
på nytt.
Det förtjänar då att påpekas att när det gäller handelsbolag är en
delägare i bolaget ansvarig för bolagets skatt enligt bestämmelserna
i 2 kap. 20 § lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag. Enligt
bestämmelserna i 1 kap. 4 § andra stycket 1 skattebetalningslagen
är belopp som en handelsbolagsdelägare är skyldig att betala likställt
med skatt och beslut om betalningsskyldighet för delägaren skall
enligt 2 kap. 2 § första stycket skattebetalningslagen fattas av
skattemyndigheten.
Utredaren skall undersöka om skattemyndighetens rätt att fatta beslut
om delägares betalningsskyldighet har medfört några komplikationer
och i sådant fall redogöra för dessa samt föreslå nödvändiga åtgärder.
Utredaren skall slutligen kartlägga vilka nackdelar och fördelar
som är förenade med att beslutsfunktionen i fråga om företrädares
betalningsansvar ligger kvar på de allmänna domstolarna respektive
flyttas till de allmänna förvaltningsdomstolarna. På denna grundval
skall utredaren redovisa en egen bedömning av vilken lösning som han
anser vara den mest ändamålsenliga.
Om utredaren finner att ett annat förfarande än det nuvarande kan vara
mer ändamålsenligt, skall utredaren lägga fram nödvändiga lagförslag
även i den delen.
Redovisning av uppdraget m.m.
Om utredarens förslag omfattar regler som har konsekvenser för små
företagares villkor, skall dessa konsekvenser redovisas i enlighet med
15 § kommittéförordningen (1998:1474). Analysen skall göras på det sätt
som sägs i Kommittéhandboken (Ds 2000:1, avsnitt 7.6). I detta arbete
har utredaren möjlighet att samråda med Näringsdepartementets Simplex-
enhet.
Utredningsuppdraget skall redovisas senast den 1 november 2001.
(Finansdepartementet)