Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Försvarsmaktens stöd till andra myndigheter m.m., Dir. 2000:87
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2000-11-30
Dir. 2000:87
Beslut vid regeringssammanträde den 30 november 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över de bestämmelser som gäller för
Försvarsmaktens stöd till samhället i fred. I uppdraget ingår att
lämna förslag till den författningsreglering som behövs för att
uppnå ett klarare och mer entydigt regelsystem. Regelsystemet skall
också ge uttryck för den helhetssyn som skall prägla samhällets
satsningar och åtgärder för att förebygga och hantera hot och risker
såväl i fred som i krig och som regeringen och riksdagen har gett
uttryck för.
Nuvarande bestämmelser
Bestämmelser om Försvarsmaktens medverkan i civil verksamhet finns
i förordningen (1986:1111) om militär medverkan i civil verksamhet.
Med stöd av denna förordning utför Försvarsmakten olika sjuktransporter,
transporter av personal och utrustning åt polismyndighet, Kustbevakningen
och Tullverket. Försvarsmakten får också med stöd av den förordningen
utföra andra tjänster och arbeten samt hyra ut, låna ut och sälja
lös egendom. Försvarsmaktens stöd till samhället i fred styrs inte
enbart av denna förordning. Det finns en generell skyldighet för
alla statliga myndigheter att lämna andra myndigheter hjälp inom
ramen för den egna verksamheten till följd av förvaltningslagen
(1986:223). I räddningstjänstlagen (1986:1102) finns en generell
bestämmelse om statliga och kommunala myndigheters skyldighet att
med personal och egendom delta i en räddningsinsats på begäran av
räddningsledaren och vid sanering efter utsläpp av radioaktiva ämnen
på begäran av den myndighet som svarar för saneringen. Bestämmelser
om Försvarsmaktens skyldighet att bistå andra myndigheter finns
också i förordningen (1982:756) om Försvarsmaktens ingripande vid
kränkningar av Sveriges territorium under fred och neutralitet, m.m.
och förordningen (2000:555) med instruktion för Försvarsmakten. I
förordningen om militär medverkan i civil verksamhet erinras om
att gällande regler om konkurrens skall beaktas när Försvarsmakten
lämnar visst stöd.
Bakgrund och utgångspunkter för uppdraget
Justitieombudsmannens granskning
Försvarsmaktens bistånd till polisen har vid ett par tillfällen
granskats av Justitieombudsmannen (JO). JO har i ett beslut (JO:s
ämbetsberättelse 1991/92 s. 197) som rörde medverkan av militär
helikopter vid polisiärt ingripande vid en husockupation anfört
bland annat följande.
Då en myndighet begär assistans i sin tjänsteutövning av annan
myndighet är det givet, att huvudansvaret för att framställningen
behandlas enligt tillämpliga regler åvilar den senare. De redovisade
författningsbestämmelserna ger Försvarsmakten möjlighet att biträda
polismyndigheten med transporter. Reglerna ger däremot inte stöd
för annan form av medverkan. Den planerade - men inte genomförda
- luftlandsättningen var således inte tillåten. Det gäller även
om den - vilket föresvävat vissa berörda befattningshavare -
skulle haft karaktär av "terroristbekämpning". Inte heller var
det fråga om "transport", då helikopterbesättningen på Bromma
flygplats genomförde en samövning med polispersonal inför den
tänkta aktionen.
JO uttalade även att användningen av militär personal och materiel
i polisens verksamhet utgör ett extraordinärt inslag, som strikt
måste förbehållas situationer, där gällande regler medger sådant
bistånd. JO uttalade också att "det är från principiell synpunkt
ytterst väsentligt, att rågången mellan militäraktioner och normalt
polisarbete hålles klar." JO avslutade med att konstatera att
han mot denna bakgrund ser med allvar på det inträffade, även om
aktionen till all lycka slutligen inte kom till utförande.
I ett annat ärende har JO granskat Försvarsmaktens biträde till
polisen vid eftersökning av personer som tagit militära vapen
(beslut den 8 september 1999, JO 4110-1998). Hjälpen bestod av
att Försvarsmakten med helikopter och besättning spanade bland
annat med värmekamera. I sitt beslut refererade JO till sitt
uttalande i beslutet från år 1991 om användningen av militär
personal och materiel i polisens verksamhet. JO konstaterade i
beslutet bland annat att Försvarsmaktens medverkan inte enbart
bestått i att biträda polisen med transport av personal och
materiel utan att den militära helikoptern använts i operativ
polisverksamhet. Mot bakgrund av bland annat otydlighet i
regelsystemet fann JO inte tillräcklig grund för kritik mot
Försvarsmakten.
Behovet av Försvarsmaktens resurser
Genom 1996 års totalförsvarsbeslut, etapp 1 och 2 (prop. 1995/96:12,
bet. 1995/96:FöU1, rskr. 1995/96:45-46, prop. 1996/97:4, bet.
1996/97:FöU1, rskr. 1996/97:110-112) och det vidgade säkerhetsbegreppet
som där lades fast, beslutade regeringen och riksdagen att en
helhetssyn skall prägla samhällets satsningar och åtgärder för att
förebygga och hantera hot och risker såväl i fred som i krig.
Totalförsvarsresurserna skall utformas så att de kan användas vid
bland annat svåra påfrestningar på samhället i fred. Syftet var
att totalförsvarsresurserna skall kunna förstärka det normala
fredssamhällets resurser för hantering av risker och störningar.
Regeringen uttalade också att resurserna i den mån de är lämpliga
och lediga skall kunna användas även i situationer som inte är att
anse som svåra påfrestningar på samhället. Regeringen framhöll
också, när det gäller Försvarsmaktens uppgift att kunna lämna stöd
till samhället, att denna uppgift inte skulle vara dimensionerande
vid Försvarsmaktens utformning eller omfattning. Regeringen uttalade
också att den sedan länge i vårt land gällande grundsatsen att
militärt tvång eller våld inte skall brukas mot den egna befolkningen
eller andra civila utgör en självklar begränsning. Frågan har även
belysts i propositionen Förändrad omvärld - omdanat försvar (prop.
1998/99:74 s. 46 f.) och Försvarsutskottets betänkande Kustbevakningen
m.m. (bet. 1998/99:FöU2).
Regeringen betonade i propositionen Det nya försvaret
(prop. 1999/2000:30 s. 49) att Försvarsmaktens resurser i form
av materiel och personal skall vara ett möjligt stöd till de
andra myndigheterna i särskilda situationer och först när deras
egna resurser inte räcker till eller helt saknas. Stödet från
Försvarsmakten innebär inte att de andra myndigheterna skall
låta bli att skaffa t.ex. materiel som är nödvändig för att
myndigheterna skall kunna genomföra sina ordinarie uppgifter.
I detta sammanhang erinrade regeringen även om att när
Försvarsmakten biträder en annan myndighet är det den andra
myndigheten som leder och ansvarar för insatsen. Militära
enheter skall dock alltid ledas av en chef från Försvarsmakten.
I detta sammanhang bör även nämnas att regeringen den 23 juni
1999 beslutade att en särskild utredare skulle tillkallas för att
analysera och lämna förslag till principer för att åstadkomma en
förbättrad helhetssyn när det gäller planeringen för civilt försvar
och beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred (dir.
1999:63). I det uppdraget ingår att ta ställning till om nuvarande
funktionsindelning, myndighetsuppgifter och samordningssystem
behöver ändras.
Behovet av en utredning
Försvarsmakten har under senare år deltagit i en rad större
insatser i räddningstjänst och annan verksamhet. Försvarsmaktens
insatser har i många fall en stor betydelse för samhällets förmåga
att möta allvarligare olyckor och händelser i samhället i fred.
Den kompetens och de resurser som Försvarsmakten har bör så långt
möjligt komma samhället i övrigt till godo. Ofta kan de resurser
som avdelats för traditionella säkerhetspolitiska hotsituationer
utnyttjas för att komplettera samhällets resurser i övrigt för att
hantera hot, risker och svåra påfrestningar på samhället i fred.
Med utgångspunkt från en vidgad säkerhetssyn bör en helhetssyn
prägla samhällets satsningar och åtgärder för att förebygga och
hantera hot och risker i såväl fred som krig.
Försvarsmaktens stöd och resurser kan behövas för hanteringen av
mycket skilda slag av händelser, såsom händelser som kan uppstå
till följd av kraftiga snöoväder, stora översvämningar och andra
allvarliga händelser samt händelser som benämns som svåra
påfrestningar. I fråga om vad som avses med svåra påfrestningar i
fred, se regeringens skrivelse Beredskapen mot svåra påfrestningar
på samhället i fred, skr.1998/99:33 s. 4 f.
Regleringen som styr Försvarsmaktens stöd till samhället i fred
har på vissa håll ibland uppfattats som svår att tillämpa och
ibland motsägelsefull i förhållande till allmänna uttalanden från
regeringen och riksdagen. Särskilt vid situationer som inte är
att hänföra till räddningstjänst ser regeringen att det finns
behov av mer generella bestämmelser som ger ökade möjligheter att
bistå.
I en skrivelse till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) i
maj 1999 (dnr Fö1999/1171/MIL) lämnade Rikspolisstyrelsen (RPS)
förslag till ändringar i förordningen om militär medverkan i civil
verksamhet för att RPS skulle få möjlighet att nyttja Försvarsmaktens
helikoptrar och personal vid utförandet av tjänsteuppgifter. RPS
förslag har remissbehandlats. JO ansåg i sitt remissyttrande att
frågan om utnyttjande av militära resurser till stöd för andra
myndigheter som är lagligen berättigade att använda tvång eller
våld motcivila bör bli föremål för en mer generell översyn.
Kustbevakningen framförde också synpunkter om att det finns ett
behov av att se över frågorna i ett vidare perspektiv.
Mot bakgrund av remissutfallet vid remissbehandlingen av skrivelsen
från RPS och de två ovan nämnda besluten från JO uttalade regeringen
i propositionen Det nya försvaret (prop. 1999/2000:30 s. 151 f.)
att frågan om utnyttjande av militära resurser till stöd för andra
myndigheter bör bli föremål för en mer generell översyn.
Uppdraget
Utredaren skall kartlägga och analysera gällande bestämmelser för
Försvarsmaktens medverkan vid svåra påfrestningar på samhället i
fred och andra sådana händelser som har nämnts ovan och som inte
är att hänföra till räddningstjänst. Som framgått bör med utgångspunkt
från en vidgad säkerhetssyn en helhetssyn prägla samhällets satsningar
och åtgärder för att förebygga och hantera hot och risker i såväl
fred som krig. Utredaren skall därför föreslå de ändringar av
bestämmelserna som utredaren finner nödvändiga för att den helhetssyn
som regeringen och riksdagen har gett uttryck för bättre skall
återspeglas i bestämmelserna.
Frågan om vilka resurser som Försvarsmakten skall kunna delta med
skall belysas liksom frågan om till vem eller vilka som bistånd
skall kunna lämnas. Med stöd av förordningen om militär medverkan
i civil verksamhet kan Försvarsmakten på olika sätt bistå såväl
andra statliga myndigheter, kommuner som privata subjekt. Regeringen
anser att Försvarsmakten även fortsättningsvis skall få utföra
akuta sjuktransporter med helikopter, andra sjuktransporter och
transporter åt polismyndighet, Tullverket och Kustbevakningen.
Det kan inte uteslutas att även andra myndigheter har behov av
transportbistånd samt att stödet bör omfatta även annan verksamhet.
Vid bedömningen av om Försvarsmaktens resurser skall få användas
i andra myndigheters verksamhet uppstår många frågor av stor
principiell betydelse som måste tas med i en avvägning om och i
vilken utsträckning som Försvarsmaktens bistånd skall lämnas till
annan myndighet. Det gäller bland annat frågor om gränsdragningen
mellan militära aktioner och den biståndsbegärande myndighetens
operativa verksamhet såsom polisarbete, riskerna för den militära
personalen som deltar, ledningsfrågor och ansvarsförhållanden.
Utredaren skall särskilt belysa dessa frågor. Särskild hänsyn måste
även tas till att Försvarsmaktens dagliga verksamhet till stor
del innebär att totalförsvarspliktiga utbildas för krigsuppgiften.
För att totalförsvarspliktiga som fullgör värnplikt under sin
grundutbildning skall kunna delta i den här aktuella verksamheten
skall tjänstgöringen innehålla ett tydligt utbildningsmoment.
Utredaren skall även belysa frågor om i vilken utsträckning och på
vilka grunder Försvarsmakten skall ta betalt för sin medverkan eller
sitt stöd i övrigt.
Utredaren skall se över och utreda behovet, innebörden och placeringen
av bestämmelsen om Försvarsmaktens möjlighet att sälja lös egendom
i 6 § förordningen om militär medverkan i civil verksamhet mot bakgrund
av tillkomsten av förordningen (2000:278) om gåvor och överföringar
av överskottsmateriel hos Försvarsmakten.
Utredaren skall också belysa konkurrensaspekter, försäkringsfrågor
och skadeståndsansvar som kan uppstå när Försvarsmakten lånar eller
hyr ut egendom.
Med utgångspunkt från vad som redogjorts för ovan skall utredaren
göra en översyn av nuvarande bestämmelser för Försvarsmaktens stöd
till samhället i fred och föreslå den författningsreglering som
behövs för att uppnå ett klarare och mer entydigt regelsystem.
Inriktningen skall vara att öka Försvarsmaktens möjligheter att
bistå. De grundläggande principerna som regeringen och riksdagen
gett uttryck för utgör ramen för uppdraget. Försvarsmaktens bistånd
får inte allvarligt hindra dess ordinarie verksamhet och skall inte
vara dimensionerande för verksamheten.
Arbetets bedrivande
Utredaren skall bedriva arbetet i nära samarbete med de statliga
myndigheter som berörs av utredarens förslag. Utredaren skall
särskilt samråda med de utredningar som bedrivs med anledning av
direktiven Principer för en bättre helhetssyn vid planeringen för
civilt försvar och beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället
i fred (dir. 1999:63) och Översyn av räddningstjänstlagen (dir.
1999:94).
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 1
november 2001.
(Försvarsdepartementet)