Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Inteckning i utländsk valuta, m.m., Dir. 2000:80
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2000-11-30
Dir. 2000:80
Beslut vid regeringssammanträde den 30 november 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över vissa frågor som avser
jordabalkens system för pantsättning av fast egendom. Utredaren skall
lämna förslag till de regler som behövs för att det skall vara möjligt
att få inteckningar i utländsk valuta. Utredaren skall vidare ta
ställning till om den gällande ordningen med ägarhypotek skall bestå.
Utredaren skall dessutom lämna förslag till de regler som behövs för
att det skall vara möjligt att få företagsinteckningar i utländsk
valuta.
Gällande rätt
Jordabalkens inteckningssystem
För att panträtt skall kunna upplåtas i en fastighet krävs att
fastighetens ägare av inskrivningsmyndigheten beviljas inskrivning
i fastigheten av ett visst penningbelopp (inteckning). Beloppet skall
vara bestämt i svenska kronor (se 22 kap. 2 § jordabalken). Inteckningen
innebär att det i fastigheten skapas ett reserverat utrymme som
fastighetsägaren kan använda för pantsättning. Med inteckningen följer
en särskild förmånsrätt för borgenären vid utmätning eller konkurs
(se 6 § förmånsrättslagen [1970:979]). Med inteckningen följer vidare
en företrädesrätt till betalning ur fastigheten. Företrädesrätten
innebär att en inteckning ger företräde i förhållande till en annan
inteckning efter den tidsföljd i vilken inteckningarna har sökts
(se 17 kap. 6 § jordabalken).
I samband med att inteckningen beviljas utfärdas ett pantbrev.
Pantbrevet utgör ett bevis om inteckningen. Panträtt upplåts genom
att fastighetens ägare överlämnar pantbrevet som pant för en fordran.
Panträtten innebär att borgenären, om fordran inte betalas, kan få
till stånd tvångsvis betalning ur fastigheten, i sista hand genom
exekutiv försäljning. Inför en exekutiv försäljning fastställs vilka
fordringar och övriga anspråk som skall beaktas vid försäljningen.
Dessa sammanfattas i en särskild förteckning (sakägarförteckning,
se 12 kap. 24 - 31 §§ utsökningsbalken). En fordran tas då upp till
det belopp som den beräknas uppgå till på tillträdesdagen. Fordran
kan dock inte tas upp till högre belopp än som motsvarar pantbrevets
belopp jämte vissa tillägg (se 6 kap. 3 § jordabalken).
Ibland understiger skulden pantbrevets belopp. Så kan ha varit fallet
redan vid tiden för pantsättningen. I andra fall har skulden från
början motsvarat pantbrevets belopp men har sedan minskat genom
amorteringar. Det outnyttjade intervallet brukar kallas överhypotek.
Fastighetsägaren kan använda överhypoteket för att pantsätta
fastigheten som säkerhet gentemot en ny borgenär. Detta benämns
andrahandspantsättning. Ett överhypotek tillkommer i första hand
fastighetsägaren. Så länge fastighetsägaren inte har utnyttjat
överhypoteket för pantsättning utgör det hans ägarhypotek. Det
innebär bl.a. att fastighetens ägare med den företrädesrätt som
inteckningen medför enligt lag har rätt att efter en exekutiv
försäljning få tilldelning ur influtna medel med det belopp som
överhypoteket uppgår till.
Företagshypotek
En näringsidkare som vill upplåta företagshypotek i sin
näringsverksamhet kan få inskrivning i verksamheten av ett visst
penningbelopp (företagsinteckning). Som bevis om inskrivningen
utfärdas ett företagshypoteksbrev. Företagshypoteket omfattar
med vissa undantag den lösa egendom som hör till den intecknade
verksamheten (se 1 kap. 2 § och 2 kap. 1 § lagen [1984:649] om
företagshypotek). En borgenär vars fordran är förenad med
företagshypotek har möjlighet att tvångsvis få betalning ur
egendomen (se 8 kap. 13 § utsökningsbalken).
Företagshypotek uppvisar en del likheter med panträtt i fast egendom
men det finns också vissa skillnader. En likhet är att det utrymme
som reserveras genom företagsinteckningen måste vara bestämt i svenska
kronor (se 4 kap. 10 § lagen om företagshypotek). En annan likhet
är att företagshypotek upplåts genom att näringsidkaren överlämnar
företagshypoteksbrevet som säkerhet för en fordran (se 1 kap. 3 §
lagen om företagshypotek). En skillnad är att det inte finns något
ägarhypotek. Det innebär att en borgenär som har ett hypotek med
sämre rätt än ett hypotek som är helt eller delvis inlöst rycker
upp i företrädesordningen. Inget hindrar dock näringsidkaren från
att använda ett inlöst företagshypoteksbrev för ny belåning eller
att upplåta andrahandspanträtt i ett delvis obelånat hypoteksbrev.
Bakomliggande borgenärer skjuts då åter ned i prioritetsordningen.
Inteckning i utländsk valuta
Behovet av en översyn
Enligt gällande rätt kan en inteckning i fast egendom eller en
företagsinteckning beviljas enbart i svenska kronor. Det är alltså
inte möjligt att genom en inteckningsåtgärd reservera ett utrymme
i egendomen som har bestämts i någon utländsk valuta. Däremot finns
det inget som hindrar att en i svenska kronor fastställd inteckning
används som pant för ett lån i någon utländsk valuta.
Det svenska systemet med i förväg registrerade inteckningar i bestämda
belopp ger goda möjligheter för en borgenär att ta ställning till om
en erbjuden säkerhet är godtagbar. Det är också önskemålet om ett i
detta avseende tydligt och genomblickbart system som ligger bakom
bestämmelserna om att inteckningen skall vara bestämd i svenska kronor.
Härigenom åstadkoms nämligen att systemet innehåller en gemensam
värdemätare (se prop. 1970:20, del B s. 625).
Det kan emellertid ifrågasättas om den svenska ordningen är förenlig
med den europeiska gemenskapsrätten. Enligt artikel 56 i EG-fördraget
skall alla restriktioner för kapitalrörelser mellan medlemsstater samt
mellan medlemsstater och tredje land vara förbjudna. Som kapitalrörelser
räknas en rad transaktioner, bl.a. "investeringar i fast egendom",
"finansiella lån och krediter" och "borgen, andra garantiförbindelser
och ställande av pant" (se rådets direktiv 88/361/EEG av den 24 juni
1988 för genomförandet av artikel 67 i fördraget, bilaga 1 [EGT nr
L 178, 08.07.1988, s. 5-18]). EG-domstolen har i en dom den 16 mars
1999 (mål C-222/97, Trummer och Mayer, REG 1999, s. I-1661) uttalat
sig om en nationell lagbestämmelse, enligt vilken det var förbjudet
att i utländsk valuta registrera en inteckning som utgör säkerhet för
en skuld. Domstolen fastställde att EG-fördraget utgör hinder mot
nationella bestämmelser där det föreskrivs en skyldighet att uttrycka
inteckningar, vilka har ställts som säkerhet för en skuld som skall
betalas i en annan medlemsstats valuta, i den nationella valutan.
Europeiska kommissionen har mot denna bakgrund ifrågasatt den svenska
lagstiftningen på området (formell underrättelse enligt artikel 226
överlämnad den 5 maj 2000, EU Ju 2000/1836). Den svenska regeringen
har i skrivelse till Europeiska kommissionen den 30 juni 2000 förklarat
sig vara beredd att ta initiativ till att ändra det svenska regelverket
så att det stämmer överens med kommissionens tolkning av EG-fördraget.
En sådan anpassning av regelverket aktualiserar överväganden av skilda
slag.
En första fråga är om inteckningsmodellen bör bibehållas eller om det
i stället bör införas ett system för registrering av pantsättningar.
Enligt kommissionens tolkning av EG-fördraget måste det bli möjligt
att registrera panträtt i fast egendom för fordringar inte bara i euro
och andra EG-valutor, utan även i tredje lands valuta. Det innebär
alltså att en framtida pantsättningsmodell måste konstrueras så att
den står öppen för snart sagt vilken valuta som helst. Man kan fråga
sig om det i så fall är ändamålsenligt att behålla en inteckningsmodell.
Den tydlighet som hittills har kännetecknat modellen riskerar nämligen
att gå förlorad om det inte finns någon gemensam värdemätare.
Inteckningsmodellen torde dock även framgent ha flera fördelar.
Den främsta av dessa är att den fortfarande kommer att ge information
om den maximala belastningen på fastigheten. Eftersom antalet fall där
inteckning söks i någon annan valuta än svenska kronor kan antas bli
förhållandevis få, torde för övrigt inteckningsmodellens fördelar
bestå för flertalet fastigheter. Övervägande skäl talar därför för att
inteckningsmodellen behålls.
En reform som gör det möjligt att få inteckningar i utländsk valuta
gör det nödvändigt att överväga om några ändringar behöver göras i
jordabalkens bestämmelser om panträtt och i utsökningsbalkens
regelverk om det exekutiva förfarandet.
Som tidigare har framgått skall det inför en exekutiv försäljning av
en fastighet fastställas vilka fordringar och övriga anspråk som skall
beaktas vid försäljningen. Dessa sammanfattas i sakägarförteckningen.
En fordran tas då upp till det belopp som den beräknas uppgå till på
tillträdesdagen. För fordringar som har bestämts i en utländsk valuta
gäller då att fordran skall omräknas till svensk valuta enligt den
kurs som beräknas gälla på fördelningsdagen. Det sker för att en
fördelning av de influtna medlen mellan borgenärerna skall bli möjlig.
I ett system som tillåter att inteckningsbeloppen är bestämda i skilda
valutor måste i något skede växelkursen mellan de olika valutor som
inteckningarna är bestämda i "låsas" mot varandra. Vilken ordning som
därvid bör gälla och hur den bör påverka innebörden av inteckningshavares
panträtt måste utredas närmare.
Motsvarande överväganden behöver göras när det gäller företagshypotek.
Uppdraget
Mot den nu angivna bakgrunden skall utredaren lämna förslag till de
ändringar i det svenska regelverket om inteckning i fast egendom som
fordras för att reglerna skall bli förenliga med EG-rätten. Utredaren
skall utforma förslagen så att inteckningsmodellens huvuddrag bibehålls.
Utredaren skall utgå från att det i det nya systemet skall vara
möjligt att få inteckning i samtliga utländska valutor. Utredaren
skall särskilt analysera om en sådan ordning kräver några ändringar
i jordabalkens bestämmelser om panträtt och i utsökningsbalkens
regelverk om det exekutiva förfarandet. Utredaren skall vidare pröva
om det bör vara möjligt att byta ut en inteckning i en viss valuta
mot en inteckning på motsvarande belopp i en annan valuta.
Utredaren skall lämna motsvarande förslag och göra motsvarande
överväganden när det gäller företagshypotek.
Utredaren skall slutligen undersöka om det behövs några ändrade
regler för att stämpelskatt skall kunna tas ut också för inteckningar
i utländsk valuta. Om det finns behov av det, skall utredaren lämna
förslag till författningsändringar på området.
Ägarhypotek i fast egendom
Behovet av en översyn
Ett ägarhypotek i fast egendom innebär, som tidigare har framgått,
enkelt uttryckt att förekommande överhypotek tillkommer fastighetsägaren.
Utdelning på en inteckning skall tillfalla fastighetsägaren om och i
den utsträckning pantbrevet är obelånat eller endast delvis belånat.
Det är emellertid vanligt att kreditgivare som inte får pantbrev med
bästa rätt försäkrar sig om en rätt att ta i anspråk eventuella
ägarhypotek på framförvarande pantbrev. Det kan ske genom ett
förfarande som brukar benämnas koppling och som innebär att ett eller
flera bättre prioriterade pantbrev andrahandspantsätts. Det blir då
andrahandspanthavaren i stället för fastighetsägaren som kan göra
anspråk på ägarhypoteket. Även när andrahandspantsättning inte sker
kan en borgenär genom olika utmätningsåtgärder förhindra att
ägarhypoteket tas i anspråk av fastighetsägaren (se bl.a. 4 kap. 2 §
andra stycket utsökningsbalken om utmätning av pantbrev).
Ägarhypoteket beträffande fast egendom infördes år 1912. I förarbetena
(se prop. 1912:22 s. 215) angavs bl.a. följande skäl för detta.
Ett skäl var att det exekutiva förfarandet skulle underlättas. Detta
stod i samband med den genom lagändringen införda principen om att det
skall fastställas ett lägsta bud och att exekutiv försäljning inte får
ske under detta bud. Borgenärer med bättre rätt än sökanden skulle vara
skyddade. Vid framräkning av det lägsta budet borde då hänsyn behöva
tas bara till inteckningsbeloppen och inte till i vilken utsträckning
inteckningarna är belånade. De faktiska fordringsbeloppen skulle alltså
inte behöva efterforskas. En sådan ordning ansågs förutsätta förekomsten
av ett ägarhypotek.
Ett annat argument var av rättvisenatur. Det ansågs obilligt mot
fastighetsägaren och hans borgenärer att en inteckning med sämre
förmånsrätt vid en exekutiv försäljning skulle kunna rycka upp i
bättre ställning än den hade från början. Särskilt framhölls de
olägenheter som en sådan ordning kan innebära för fastighetsägaren
om denne i stället för den inteckning, som helt eller delvis
bortfallit, måste ta ut en ny inteckning med sämsta prioritet.
De uttalanden i förarbetena till lagstiftningen som angavs som
skäl för införandet av ägarhypoteket är nu mycket gamla. Det kan
ifrågasättas om de fortfarande har samma bärkraft som tidigare.
Argumentet att ägarhypoteket underlättar det exekutiva förfarandet
vid framräkningen av lägsta budet torde inte längre ha samma
giltighet. Andra panträttsregler medför nämligen att det ändå
alltid är nödvändigt att fastställa de verkliga fordringsbeloppen
för att kunna fastställa det lägsta budet.
De rättviseresonemang som framförts till stöd för ägarhypoteket
torde däremot fortfarande ha en del fog för sig. Avsaknaden av ett
ägarhypotek kan medföra att fastighetsägaren om han vill ta upp ett
nytt lån blir tvungen att ta ut en ny inteckning med sämsta rätt.
Det blir då fråga om ett s.k. topplån med sannolikt mindre förmånliga
villkor för fastighetsägaren. Det värde som reglerna om ägarhypotek
härigenom kan ha försvinner emellertid när - såsom ofta är fallet
- ägarhypoteket utnyttjas genom s.k. koppling.
Bostadsrättsutredningen, som bl.a. hade uppdraget att se över frågor
om förvärv och pantsättning av bostadsrätter samt att lämna ett
förslag till ett offentligt register över bostäder, föreslog att ett
inteckningssystem skulle skapas för bostadsrätternas del. Utredningen
förordade därvid att en ordning med ägarhypotek inte skulle införas
(se SOU 1998:80 s. 155 f.). Remissinstanserna hade inga invändningar
mot förslaget.
Det finns därför anledning att pröva om det fortfarande är lämpligt
med ett ägarhypotek vid fastighetspant.
Uppdraget
Utredaren skall undersöka vilken betydelse ägarhypoteket i dag har
för fastighetspantens funktion. Om utredaren finner att ägarhypoteket
som institut kan undvaras, skall utredaren ta ställning till vilka
ändringar i systemet som kan vara motiverade och lämna förslag till
de regler som behövs.
Utredaren skall särskilt uppmärksamma hur det intresse som borgenärer
med sämre rätt har av att kunna utnyttja överhypotek i pantbrev med
bättre rätt skall balanseras mot fastighetsägarens intresse av att
åter kunna pantsätta ett helt eller delvis outnyttjat pantbrev.
Utredaren skall alltså ta ställning till om borgenärerna med sämre
rätt skall ges en definitiv "uppryckningsrätt", eller om man bör välja
en ordning liknande den vid företagshypotek, där näringsidkaren trots
att något ägarhypotek inte finns har möjlighet att åter pantsätta ett
helt eller delvis outnyttjat hypoteksbrev.
Att beakta i övrigt för utredaren
Uppdraget skall vara slutfört senast den 31 oktober 2001.
(Justitiedepartementet)