Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nämndemän - rekrytering m.m., Dir. 2000:79
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2000-11-23
Dir. 2000:79
Beslut vid regeringssammanträde den 23 november 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté med parlamentariskt inslag tillsätts för att se över
rekryteringen av nämndemän i syfte att nå en än mer allsidig
rekrytering. I uppdraget ingår att se över de olika faktorer som
påverkar möjligheterna att åstadkomma en sådan allsidighet.
Kommittén skall också lämna förslag på hur en nämndemans lämplighet
för tjänstgöringen bör prövas.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 juni 2002.
Nämndemän i domstol
Lekmannamedverkan vid de svenska domstolarna har gamla traditioner.
Nämndemän deltar i flertalet brottmål i tingsrätten och i vissa
familjemål. I länsrätten deltar nämndemän i alla de mål som innebär
administrativa frihetsberövanden samt även i många andra måltyper.
I hovrätten förekommer nämndemän i de flesta brottmål och familjemål.
I kammarrätten medverkar nämndemän i mindre omfattning än i länsrätten.
Nämndemännen utses genom val som förrättas av kommun- eller
landstingsfullmäktige, 4 kap. 7 § rättegångsbalken och 19 § lagen
(1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar. Valbar till nämndeman
är varje myndig svensk medborgare som är folkbokförd inom respektive
domstols domkrets. I 4 kap. 6 § rättegångsbalken och i 20 § lagen
(1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar anges vilka medborgare
som inte är valbara till nämndemän. Det gäller t.ex. lagfarna domare
samt poliser och advokater. En nämndeman väljs för fyra år, 4 kap.
8 § rättegångsbalken och 21 § lagen (1971:289) om allmänna
förvaltningsdomstolar. Det finns inga begränsningar när det gäller
antalet tjänstgöringsperioder som en medborgare får väljas till
nämndeman.
När nämndemän fullgör sina uppdrag ersätts de för förlorad arbetsinkomst
och får dessutom i vissa fall ett arvode för förberedelsearbete. De
nämndemän som inte förlorar arbetsinkomst till följd av uppdraget får
300 kronor per dag i arvode (förordningen [1982:814] om ersättning
till nämndemän och vissa andra uppdragstagare inom domstolsväsendet
m.m.).
När det gäller frågor om utbildning och information har regeringen
ändrat i domstolarnas instruktioner så att lagmännen vid tingsrätterna
respektive länsrätterna samt hovrätterna och kammarrätterna, efter
samråd med Domstolsverket, skall svara för att nämndemännen får
introduktionsutbildning och regelbunden information (SFS 1999:85-88).
Regeringens utgångspunkter
Det råder en bred politisk enighet om att nämndemannamedverkan i våra
domstolar är av stort värde av flera skäl. Nämndemännens medverkan är
en garanti för att verksamheten vid domstolarna ligger i linje med
allmänna värderingar i samhället. Nämndemännens medverkan bidrar
också till att medborgarnas förtroende för domstolarnas verksamhet
upprätthålls. En annan viktig faktor är att nämndemännens medverkan
i våra domstolar bidrar till att tillgodose medborgarnas intresse av
insyn i den dömande verksamheten.
Mot denna bakgrund är det viktigt att bevara och utveckla
nämndemannainstitutet och säkerställa att lekmannainflytandet i den
dömande verksamheten också i framtiden har allmänhetens förtroende
och legitimitet.
Bredare rekrytering behövs
Nämndemannasystemet har kritiserats för att rekryteringen av nämndemän
inte speglar sammansättningen av befolkningen med avseende på ålder
liksom social och etnisk bakgrund.
Regeringen gör den bedömningen att det är viktigt att stärka
nämndemannainstitutets ställning. För att fylla sin roll att
upprätthålla medborgarnas förtroende för och insyn i domstolarnas
verksamhet är det viktigt att engagera fler medborgare i uppdraget
som nämndeman. De erfarenheter nämndemännen har från olika
samhällsområden är värdefulla för domstolsväsendet samtidigt som
de insikter en nämndeman får genom sitt uppdrag ofta utgör en
tillgång för annat samhällsarbete.
Det är alltså viktigt att uppdraget att vara nämndeman ges till en
krets medborgare som i så hög grad som möjligt svarar mot ett
folkgenomsnitt såvitt avser kön, ålder och bakgrund. Det finns
anledning att anta att det råder brister i flera av dessa avseenden.
Särskilt nämndemännens ålder har diskuterats. Av nämndemännen är
45 procent över 60 år. Endast ca 8 procent av nämndemännen är i
åldersgruppen 20-39 år.
Nämndemännen utgör såsom allmänhetens representanter en länk mellan
domstolarna och det omgivande lokalsamhället. Det är därför naturligt
att behålla en ordning där kommunala och landstingskommunala
församlingar väljer nämndemän. Det förtjänar att understrykas att
nämndemannauppdraget redan med dagens regler inte fordrar att
nämndemannen har partipolitisk bakgrund.
Uppdraget bör cirkulera
Om samma nämndeman tjänstgör under långa perioder och rekryteringsbasen
är smal kan nämndemännens legitimitet som lekmän och representanter
för allmänheten komma att urholkas. De blir en del av systemet och
får svårare att fylla sin roll som länk mellan domstolarna och
medborgarna. Det är därför önskvärt att uppdraget som nämndeman
cirkulerar i större utsträckning än vad som sker i dag. Att fler
medborgare tjänstgör som nämndemän men under mer begränsade perioder
kan bidra till att stärka förtroendet för domstolarnas verksamhet.
Ersättningssystemets betydelse vid rekryteringen
För att säkerställa en allsidigt sammansättning av nämndemännen och
för att engagera fler medborgare som nämndemän måste ersättningssystemet
utformas på ett sätt som inte motverkar rekryteringen, samtidigt som
ersättningen skall spegla det förhållandet att uppdraget som nämndeman
är ett lekmannauppdrag. I debatten förs det ofta fram att ersättningen
är för låg för att medborgarna skall acceptera uppdrag som nämndemän
i den utsträckning som är önskvärd. Nämndemännens ekonomiska villkor
har under senare år förbättrats. Från och med den 1 januari 1999 får
en nämndeman full ersättning för förlorad arbetsinkomst. Begränsningen
av ersättningen till högst 700 kr per sammanträdesdag har alltså
avskaffats. Detta innebär att ingen längre förlorar ekonomiskt på
att vara nämndeman. För nämndemän i kammarrätt har arvode för
förberedelsearbete införts.
Nämndemans lämplighet för uppdraget
Regeringen konstaterar att något krav på lämplighet för att tjänstgöra
som nämndeman inte har uppställts, eftersom det har förutsatts att
endast personer som är lämpade för uppdraget väljs. Även om den
förutsättningen uppfylls kan det naturligtvis uppkomma något under
tjänstgöringstiden som gör att den valde inte längre framstår som
lämplig, t.ex. att han eller hon gjort sig skyldig till brott. Det
saknas i dag klara regler för hur en sådan situation skall hanteras.
Uppdraget
En kommitté ges uppdraget att se över ordningen för rekrytering
av nämndemän.
I syfte att åstadkomma en mer allsidig sammansättning av nämndemännen
skall kommittén överväga hur man i högre grad än i dag skall kunna
rekrytera nämndemän som inte har bakgrund i partipolitisk verksamhet.
För att säkerställa att uppdraget som nämndeman cirkulerar i betydligt
större omfattning än i dag, att sammansättningen av nämndemännen speglar
befolkningen och att samtliga delar av en domstols upptagningsområde
(domkrets) blir representerat, skall kommittén överväga vilka
förändringar av regelverket som krävs och vilka övriga insatser som
är nödvändiga. Kommittén bör särskilt överväga om en begränsning av
valbarheten som nämndeman till exempelvis två mandatperioder skall
införas.
I uppdraget ingår att lämna förslag som möjliggör en allsidigare
och bredare rekrytering av nämndemän. Förslagen skall syfta till
att bevara och utveckla nämndemannainstitutet och säkerställa att
lekmannainflytandet i den dömande verksamheten också i framtiden
har allmänhetens förtroende och legitimitet.
I uppdraget ingår vidare att pröva ersättningsreglerna för nämndemän.
Kommittén skall utreda och lämna förslag om hur man skall hantera
en situation när något inträffar eller framkommer som gör att den
valde inte längre framstår som lämplig för uppdraget.
Kommittén skall lämna de lagförslag och förslag i övrigt som
kommittén anser behövs.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 juni 2002.
(Justitiedepartementet)