Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Straffansvar för brott mot mänskligheten och andra internationella brott enligt folkrätten, Dir. 2000:76
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2000-10-12
Dir. 2000:76
Beslut vid regeringssammanträde den 12 oktober 2000.
Sammanfattning av uppdraget
Utredaren skall se över den svenska straffrättsliga lagstiftningen
när det gäller sådana s.k. internationella brott som enligt
folkrätten skall föranleda individuellt straffrättsligt ansvar.
Vid översynen i denna del skall utredaren särskilt beakta
innehållet i Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen
och den för straffrätten relevanta utvecklingen inom folkrätten
i övrigt. I samband därmed skall utredaren också överväga frågor
om preskription för de aktuella brotten.
Utredaren skall vidare se över lagstiftningen om svensk
straffrättslig domsrätt i fråga om sådana internationella brott
enligt folkrätten som nämnts ovan när de har begåtts utomlands.
Därutöver skall utredaren utreda behovet av andra förändringar
av bestämmelserna om svensk straffrättslig domsrätt och göra en
systematisk översyn av dem i syfte att åstadkomma en samlad,
överskådlig och lättillämpad reglering.
Utredaren skall lämna de förslag till lagändringar som översynen
kan ge anledning till.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 oktober 2002.
Bakgrund
Sammanfattning
Bakgrunden till uppdraget är främst den utveckling på folkrättens
område som ägt rum under senare år. Denna utveckling innebär bl.a.
att enskilda personer i allt större utsträckning har förts in som
bärare av både rättigheter och ansvar under det folkrättsliga
regelsystemet. Möjligheterna att ställa enskilda personer till
svars för vissa allvarliga brott mot grundläggande folkrättsliga
regler, även när dessa brott saknar samband med väpnade konflikter,
har kommit alltmer i fokus, och internationella instanser för
detta ändamål har inrättats. Romstadgan för Internationella
brottmålsdomstolen kan ses som ett viktigt led i denna utveckling.
Genom stadgan har Internationella brottmålsdomstolen inrättats.
Under domstolens jurisdiktion faller brotten folkmord, brott mot
mänskligheten och krigsförbrytelser. Sverige har deltagit mycket
aktivt i arbetet med framtagandet av stadgan.
I svensk lagstiftning infördes straffrättsliga bestämmelser om
folkmord och folkrättsbrott efter andra världskrigets slut.
Bestämmelserna finns nu i lagen (1964:169) om straff för folkmord
respektive i 22 kap. 6 § brottsbalken. Därefter har ytterligare
brott mot folkrätten straffbelagts enligt svensk lag. Något
särskilt brott mot mänskligheten finns dock inte i lagstiftningen,
även om de gärningar som innefattas i detta brott torde kunna
lagföras i Sverige med tillämpning av andra bestämmelser.
Utvecklingen av folkrätten och de frågor som på senare tid
uppkommit om möjligheten att i Sverige lagföra exempelvis f.d.
statschefer för allvarliga brott enligt folkrätten gör det
angeläget att nu se över den svenska straffrättsliga regleringen
av sådana brott och överväga vilka förändringar som behöver göras.
En särskilt viktig fråga i det sammanhanget är att utreda hur
Sverige bör straffbelägga brott mot mänskligheten. Det är också
angeläget att på nytt överväga om det verkligen är rimligt att
ha regler om preskription för de allvarligaste internationella
brotten enligt folkrätten.
I detta sammanhang finns det också anledning att utreda behovet
av en utvidgning av svenska domstolars möjligheter att döma över
sådana internationella brott som begåtts utomlands.
I 2 kap. brottsbalken finns de viktigaste av de regler som
bestämmer i vilken omfattning svensk straffrättslig lagstiftning
är tillämplig och svenska domstolar behöriga att döma. Den
straffrättsliga utvecklingen har på senare år präglats av en
förändrad syn på straffrätten som ett internationellt rättsområde
och ett starkt ökande inslag av internationalisering. Utarbetandet
av ett stort antal internationella konventioner m.m. som berör
straffansvar har också lett till att reglerna om svensk lags
tillämplighet och svenska domstolars behörighet har fått ändras
ett flertal gånger. Lagstiftningen har nu kommit att bli ganska
svåröverskådlig.
Bestämmelserna om svensk lags tillämplighet och svenska domstolars
behörighet i brottmål bör nu därför samtidigt ses över i både
sakligt och systematiskt hänseende.
Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen
Den 17 juli 1998 antogs Romstadgan för Internationella
brottmålsdomstolen. Genom stadgan inrättas Internationella
brottmålsdomstolen som en permanent institution för lagföring
av enskilda för de allvarligaste internationella brotten enligt
folkrätten. Sverige undertecknade stadgan den 12 oktober 1998.
För att stadgan skall träda i kraft krävs bl.a. att 60 stater
ratificerar den. Det kan beräknas ske tidigast om ett par år.
Stadgans principiellt viktigaste bestämmelser finns i dess
andra del. De behandlar bl.a. de brott som Internationella
brottmålsdomstolen kan döma över och förhållandet mellan
nationella rättsordningar och Internationella brottmålsdomstolens
domsrätt eller jurisdiktion. Detta förhållande är uppbyggt så
att den nationella processen i princip har företräde.
Internationella brottmålsdomstolen får dock ta upp ett fall om
en stat saknar vilja eller möjligheter att genomföra en korrekt
prövning. Beslut i en sådan fråga fattas av Internationella
brottmålsdomstolen.
I stadgans tredje del finns föreskrifter om allmänna
straffrättsliga principer. Där behandlas exempelvis uppsåt,
ansvarsfrihetsgrunder, villfarelse och förmans befallning.
Vidare behandlas ansvar för försök till de aktuella brotten
i denna del.
De brott som för närvarande omfattas av Internationella
brottmålsdomstolens jurisdiktion är folkmord, brott mot
mänskligheten och krigsförbrytelser. Förhandlingar kring en
definition av ett aggressionsbrott pågår, men det är osäkert
om detta brott kommer att inlemmas under Internationella
brottmålsdomstolens jurisdiktion. I stadgan anges att brotten
under domstolens jurisdiktion vid lagföring inför domstolen
inte skall vara föremål för preskription.
I stadgan definieras också vad som, inför Internationella
brottmålsdomstolen, skall avses med folkmord, brott mot
mänskligheten och krigsförbrytelser. Definitionerna har
härletts från olika internationella rättskällor men behöver
inte nödvändigtvis återge gällande folkrätt på området.
Bestämmelserna i stadgan skall över huvud taget inte tolkas
som att de på något vis inskränker andra folkrättsliga regler
eller utesluter att folkrättsliga brottsbeskrivningar kan ha
ett annat innehåll i andra sammanhang, utanför Internationella
brottmålsdomstolen.
Stadgans definition av folkmord är densamma som den som finns
i 1948 års FN-konvention om förebyggande och bestraffning av
brottet folkmord (SÖ 1952:64).
Definitionen av brott mot mänskligheten innehåller en icke
uttömmande uppräkning av vissa gärningar som kan utgöra brott
mot mänskligheten. För att dessa gärningar skall kunna hänföras
till brott mot mänskligheten krävs att de har utgjort en del
av ett vidsträckt eller systematiskt angrepp riktat mot
civilbefolkning. Det krävs däremot inte någon koppling till
en väpnad konflikt. I uppräkningen nämns bl.a. mord, förslavning,
tvångsförflyttning av befolkning, vissa frihetsberövanden och
olika former av sexuellt våld samt andra former av omänskliga
handlingar av viss beskaffenhet som förorsakar svårt lidande,
svår kroppslig skada eller svårt själsligt eller fysiskt men.
Definitionen av krigsförbrytelsebrotten omfattar gärningar
både i internationella väpnade konflikter och sådana väpnade
konflikter som inte är av internationell karaktär. Definitionen
innehåller uppräkningar av svåra överträdelser av 1949 års fyra
Genèvekonventioner till skydd för krigets offer (SÖ 1953:14 - 17)
och deras första tilläggsprotokoll liksom allvarliga kränkningar
av andra skrivna och oskrivna folkrättsliga regler avseende
väpnade konflikter.
Romstadgan innehåller också bestämmelser om att brottskriterier,
s.k. Elements of Crimes, skall utarbetas till ledning för
Internationella brottmålsdomstolens tolkning och tillämpning
när det gäller brotten i stadgan. Kriterierna omfattar såväl
objektiva som subjektiva brottsrekvisit. De har nu utarbetats
av en förberedande kommission, som avslutade sitt arbete i
denna del den 30 juni 2000. Brottskriterierna, liksom även de
bevis- och processregler som förhandlats parallellt, skall
antas av Stadgepartsförsamlingen när stadgan har trätt i kraft.
Behovet av en översyn
Den svenska straffrättsliga lagstiftningen på området
Romstadgan innehåller i och för sig inte något krav på att de
brott och de straffrättsliga principer som anges i stadgan
skall införlivas i de fördragsslutande staternas nationella
rättsordningar. Det finns dock ett starkt svenskt intresse av
att se till att den svenska lagstiftningen straffbelägger och
medger lagföring för allvarliga brott på motsvarande sätt och
i samma utsträckning som skall gälla enligt den internationella
ordning som Sverige har verkat för. Eftersom stadgan bygger på
principen om att nationell lagföring har företräde, kan den
också sägas förutsätta att det ligger i staternas intresse att
ha en nationell lagstiftning som möjliggör sådan lagföring.
Den i sammanhanget relevanta internationella rätten är relativt
svårtillgänglig och svåröverskådlig. Det finns ett behov av att
från straffrättsliga utgångspunkter djupare analysera svensk
rätts utformning i belysning av det folkrättsliga regelsystemet
och dess utveckling.
När det gäller brott mot mänskligheten saknas särskilda
bestämmelser om detta brott i svensk rätt. Sådana brott som
innefattas i brott mot mänskligheten torde i och för sig kunna
lagföras i Sverige med tillämpning av gällande bestämmelser om
t.ex. mord, grov misshandel, människorov m.m. Det kan dock
ifrågasättas om de gällande svenska straffrättsliga reglerna
tar tillräcklig hänsyn till det försvårande i syftena bakom
brotten och till det sammanhang i vilka de begås. Avsaknaden
av ett särskilt brott kan tänkas försvaga Sveriges möjligheter
att på ett tillfredsställande sätt lagföra allvarliga brott mot
folkrätten när de utgör del i ett vidsträckt eller systematiskt
angrepp riktat mot civilbefolkning men inte begås i samband med
en väpnad konflikt.
Vidare reser den senaste tidens debatt och utveckling när
det gäller bl.a. Pinochet-fallet frågan om svenska domstolars
möjligheter att pröva anklagelser mot utländska diktatorer
eller f.d. diktatorer om exempelvis tortyr. Sverige har i och
för sig gjort bedömningen att de svenska straffbestämmelserna
motsvarar kraven enligt FN-konventionen mot tortyr och annan
grym, omänsklig eller förnedrande behandling (SÖ 1986:1).
Den senaste tidens utveckling gör det dock angeläget att
utreda om det kan vara så att de svenska straffbestämmelsernas
utformning kan få alltför begränsande konsekvenser för de
svenska myndigheternas möjligheter att pröva anklagelser om
sådana gärningar som begåtts utomlands. Det finns också därför
anledning att nu se över vilka möjligheter och hinder som de
svenska bestämmelserna på detta område innebär.
Det är alltså angeläget att nu se över den svenska
straffrättsliga lagstiftningen rörande de internationella
brotten enligt folkrätten, främst reglerna om folkmord och
folkrättsbrottet, samt att överväga hur brottet mot
mänskligheten skall regleras i svensk rätt. Det finns också
ett behov av att göra en lagteknisk översyn av de svenska
reglerna om brott av detta slag.
Preskription
Enligt svensk lagstiftning preskriberas alla brott efter
viss tid. Sverige har haft preskriptionsregler i mer än
150 år och de utgör en integrerad del av det svenska
straffrättsliga systemet. Bakom dessa regler ligger olika
rättspolitiska överväganden och grundläggande principer
om att statens ingripanden mot enskilda skall omgärdas av
rättsäkerhets- och rättstrygghetsgarantier.
Det finns starka skäl för att bibehålla principen att brott
skall kunna preskriberas. Samtidigt har olika händelser på
senare tid visat på behovet av att på nytt överväga frågan
om det verkligen är rimligt att ha regler om preskription
även för de allvarligaste internationella brotten enligt
folkrätten. Det finns därför skäl att nu utreda om inte
reglerna om preskription för sådana brott bör avskaffas.
Översynen i denna del bör även avse möjligheten att avskaffa
preskription för redan begångna brott som inte har preskriberats
än.
I detta sammanhang kan det nämnas att Romstadgans bestämmelse
om preskription i och för sig gäller endast för lagföring
inför Internationella brottmålsdomstolen. I den mån Sverige,
på grund av svenska regler om preskription, inte kan lagföra
ett brott som omfattas av Internationella brottmålsdomstolens
jurisdiktion, medför dock stadgans bestämmelser att
Internationella brottmålsdomstolen har behörighet att göra
det i stället.
Svensk straffrättslig domsrätt
Svensk lagstiftning bygger på principen att lagföring för
allvarliga brott mot folkrätten alltid skall kunna äga rum
i Sverige. Den svenska domsrätten i fråga om brott som begåtts
utomlands är redan mycket omfattande. Som framgått ovan finns
det dock nu ett behov av att se över de svenska reglerna om
straffrättslig domsrätt i ljuset av den senaste tidens utveckling
av folkrätten.
Under de senaste åren har ett flertal ändringar skett i
brottsbalkens regler om svensk domsrätt. Vidare har regler om
svensk domsrätt förts in i specialstraffrättslig lagstiftning.
Detta har gjort att reglerna i dag är ganska svåröverskådliga.
Möjligheterna att skapa en samlad och mer överskådlig
reglering av bestämmelserna om svensk straffrättslig domsrätt
bör nu undersökas. Samtidigt bör behovet av andra förändringar
och förenklingar av regleringen undersökas. Frågor som i det
sammanhanget bör övervägas är t.ex. om kraven på dubbel
straffbarhet och åtalstillstånd för gärningar begångna utomlands
och regleringen av utländska domars rättsverkan har en lämplig
omfattning och utformning.
Uppdraget
Den svenska straffrättsliga lagstiftningen när det gäller
internationella brott enligt folkrätten
Utredaren skall se över den svenska straffrättsliga
lagstiftningen rörande de internationella brotten enligt
folkrätten och ta ställning till vilka förändringar som behövs.
Översynen skall göras mot bakgrund av den tidigare nämnda
utveckling som har skett inom folkrätten.
Utredaren skall särskilt uppmärksamma behovet av att införa
adekvat straffrättslig lagstiftning för brott mot mänskligheten.
I det sammanhanget finns det anledning att beakta att Romstadgans
definition av brott mot mänskligheten inte förutsätter att
gärningarna begås inom ramen för en väpnad konflikt.
Utredaren skall också ta ställning till om brottsrubriceringen
folkrättsbrott är adekvat för de gärningar detta brott enligt
22 kap. 6 § brottsbalken omfattar i dag. Utredaren bör också
beakta att en rad konventioner, varav flera innehåller ett
stort antal mycket detaljerade artiklar, liksom folkrättslig
sedvanerätt har straffsanktionerats genom stadgandet om detta
brott. Utredaren bör vid översynen och vid utarbetandet av nya
lagförslag överväga vilka ramar som kan anses rimliga för ett
straffbud av detta slag.
Vid utarbetandet av de förslag som översynen kan ge anledning
till skall utredaren därutöver särskilt överväga de lagtekniska
lösningarna när det gäller frågor om en samlad reglering av de
aktuella brotten, om indelningar i och avgränsningar av olika
brott samt om införande av nya brott.
Preskription
Utredaren skall överväga och ta ställning till om inte de
allvarligaste av de internationella brotten enligt folkrätten
bör undantas från reglerna om preskription och, i så fall, hur
detta bör lösas lagtekniskt. Övervägandena i denna del skall
omfatta också möjligheten att undanta redan begångna, men ännu
inte preskriberade brott, från framtida preskription.
Svensk straffrättslig domsrätt
Utredaren skall se över den svenska lagstiftningen om
straffrättslig domsrätt i fråga om de internationella brotten
enligt folkrätten och ta ställning till vilka ändringar som
kan föranledas av övervägandena med anledning av utvecklingen
inom detta rättsområde.
Utredaren skall dessutom undersöka behovet av andra förändringar
av bestämmelserna om den svenska straffrättsliga domsrätten och
göra en systematisk översyn av dem i syfte att åstadkomma en
samlad, överskådlig och lättillämpad reglering.
Bland de frågor som det i detta sammanhang finns anledning att
uppmärksamma kan nämnas frågan om kraven på åtalstillstånd för
utomlands begångna gärningar har en lämplig omfattning och
utformning.
I dag gäller ett generellt krav på åtalstillstånd för brott som
begåtts utomlands. Bakom detta krav ligger tanken att det inte
alltid är rimligt att lagföring sker i Sverige för utomlands
begångna gärningar även om den svenska lagstiftningen i och för
sig skulle medge det. Den svenska formella domsrätten är nämligen
mycket vidsträckt. Även fortsättningsvis bör det vara en
utgångspunkt att Sverige skall utnyttja sin domsrätt i fråga om
brott som har begåtts utomlands bara när det finns ett påtagligt
och berättigat intresse av att lagföring kommer till stånd i
Sverige. Det kan dock ifrågasättas om det inte finns fall som,
även med denna utgångspunkt, skulle kunna undantas från det nu
gällande kravet på ett särskilt tillstånd för att åtal skall få
väckas. Prövningen i frågor om åtalstillstånd bör vidare inte
göras av regeringen om det inte finns goda skäl för detta. Sådana
skäl kan vara att det i vissa fall kan bli fråga om mycket svåra
bedömningar av både folkrättslig och utrikespolitisk art. Det
finns anledning att utreda om inte den nuvarande regleringen i
vissa fall innebär att åtalsprövningen måste göras av regeringen
också i sådana fall där den lämpligen kan göras av Riksåklagaren.
Uppdraget i dess helhet
En utgångspunkt för uppdraget är att den svenska lagstiftningen
skall göra det möjligt att i Sverige lagföra personer som begått
allvarliga brott mot folkrätten oavsett vem som har begått dem
och var i världen de har begåtts. Svensk lagstiftning bör inte
hindra att lagföring kan ske här i landet för sådana brott enligt
adekvata brottsbeskrivningar och i samma utsträckning som det
är möjligt vid Internationella brottmålsdomstolen. Detta innebär
dock inte att de svenska bestämmelserna behöver vara utformade
på samma sätt som bestämmelserna i Romstadgan.
Det står utredaren fritt att ta upp sådana andra frågor inom
ramen för uppdraget, som aktualiseras under utredningsarbetet.
Utredaren skall lämna de förslag till lagändringar som översynen
ger anledning till. Utredaren skall utarbeta och lägga fram
fullständiga lagförslag.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren bör studera lagstiftningen i några med Sverige
jämförbara länder. Utredaren skall också följa och beakta
resultatet av det arbete som nu pågår internationellt i fråga
om hur Romstadgans bestämmelser om brotten närmare skall
införas i olika länder.
Samarbetet med Internationella brottmålsdomstolen, liksom
lagföring av brott riktade mot domstolen och ratifikation av
Romstadgan, är föremål för lagstiftningsarbete i annan ordning.
Detta gäller också frågan om rättsverkningar i Sverige av
Internationella brottmålsdomstolens domar. Utredaren skall i
sitt arbete beakta resultaten av detta lagstiftningsarbete.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 oktober 2002. Om
utredaren anser det lämpligt kan någon eller några delar av
uppdraget redovisas i ett eller flera delbetänkanden.
(Justitiedepartementet)