Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Behandling av personuppgifter vid allmänna domstolar, allmänna förvaltningsdomstolar samt hyres- och arrendenämnder, Dir. 2000:74
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2000-10-19
Dir. 2000:74
Beslut vid regeringssammanträde den 19 oktober 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att granska regleringen
och användningen av personregister eller annan behandling av
personuppgifter i verksamhet vid de allmänna domstolarna och de
allmänna förvaltningsdomstolarna samt hyres- och arrendenämnderna.
Utredaren skall föreslå författningsändringar som behövs för den
framtida behandlingen av personuppgifter i dessa verksamheter.
Utredaren skall särskilt beakta behovet av en teknikoberoende
reglering som tillgodoser såväl domstolarnas och nämndernas
behov av en väl fungerande informationshantering som enskildas
behov av skydd för den personliga integriteten.
Nuvarande reglering grundar sig på den upphävda datalagen
Den övergripande regleringen av personregister har sedan 1973
återfunnits i datalagen (1973:289). En grundläggande tanke med
den lagstiftningen var att förandet av register med hjälp av
automatiserad databehandling skulle ske i kontrollerade former,
om registren innehöll upplysningar om enskilda personer och av
olika skäl ansågs integritetskänsliga. Bland annat krävdes för
förandet av sådana register antingen tillstånd från Datainspektionen
eller att inrättandet av registren hade beslutats av regeringen
eller riksdagen. Flertalet av de personregister som i dag används
av domstolar förs med stöd av antingen förordning eller med
Datainspektionens tillstånd.
I och med att personuppgiftslagen (1998:204) trädde i kraft
den 24 oktober 1998 upphörde datalagen att gälla. Den skall
emellertid tillämpas till och med den 30 september 2001 i
fråga om behandling av personuppgifter som påbörjades före
den 24 oktober 1998.
Personregister vid de allmänna domstolarna
För de allmänna domstolarna gäller förordningen (1986:104)
om registerföring vid de allmänna domstolarna med hjälp av
automatisk databehandling, som trädde ikraft den 1 april 1986.
Genom förordningen regleras främst det målhanteringssystem som
tingsrätterna använder (MÅHS) och den överrättsversion
av systemet som för närvarande används av Hovrätten för Västra
Sverige (MÅHS-ÖR). Dessa målhanteringssystem innefattar ett
heltäckande kanslistöd med funktioner som t.ex. blanketthantering,
bevakning av tidsfrister och dagbokföring. Systemen innehåller
uppgifter om bl.a. måltyp och målgrupp, parternas namn, adress och
personnummer samt en kort beskrivning av saken i ett mål. Till
systemen är även knutna de dokument som upprättas av domstolarna,
t.ex. domar, beslut och skrivelser. För tingsrätterna innefattar
systemen också en domsrutin för brottmål avseende domslut, med en
särskild elektronisk rapporteringsrutin för uppgifter som lämnas
till Rikspolisstyrelsen.
Förordningen reglerar även de målregister som förs av Högsta
domstolen och Svea hovrätt. Dessa register är inte lika omfattande
som målhanteringssystemen till funktion och innehåll. De innehåller
dock personuppgifter om parter m.fl. samt registreringsuppgifter
om målen.
Vid sidan av de personregister som förs av de allmänna domstolarna
med stöd av författning finns ett antal register för vilka
Datainspektionen har meddelat tillstånd. Det gäller de målregister
som förs av hovrätterna, med undantag av Svea hovrätt och Hovrätten
för Västra Sverige. Dessa register är förhållandevis enkla jämfört
med målhanteringssystemen och innehåller främst
registreringsuppgifter.
Tingsrätterna använder sig dessutom av ett särskilt personregister
för bouppteckningar. Bouppteckningsverksamheten skall dock den
1 juli 2001 föras över från domstolsväsendet till skatteförvaltningen
(prop. 1999/2000:1 utgiftsområde 4, bet. 1999/2000:JuU1, rskr.
1999/2000:78). För närvarande pågår ett lagstiftningsarbete för att
genomföra reformen. Stockholms tingsrätt är vid sidan av övriga
register ansvarig även för sjöfartsregistret. Inskrivningsmyndigheten
vid Malmö tingsrätt är ansvarig för företagsinteckningsregistret.
Regeringen har emellertid i budgetpropositionen för 2001
(prop. 2000/01:1 utgiftsområde 4) föreslagit att riksdagen godkänner
att dessa verksamheter förs över från tingsrätterna till Sjöfartsverket
respektive Patent- och registreringsverket. Regeringen har aviserat
att den under våren 2001 avser att lägga fram en proposition i syfte
att förändringarna skall kunna träda i kraft den 1 juli 2001 såvitt
avser företagsinteckningsregistret och den 1 december 2001 såvitt
avser sjöfartsregistret.
Hos inskrivningsmyndigheterna, som är knutna till tingsrätterna, förs
inskrivningsdelen av fastighetsregistret. Inskrivningsmyndigheterna
är emellertid inte personuppgiftsansvariga, utan detta ansvar har
Lantmäteriverket.
Den omfattande automatiserade behandling av personuppgifter vid
allmänna domstolar som inte sker i personregister är i dag helt
oreglerad. Det gäller t.ex. framställning av domar och beslut m.m.
med hjälp av ord- och textbehandling.
Personregister vid de allmänna förvaltningsdomstolarna
För de allmänna förvaltningsdomstolarna finns författningsreglering
av datorstöd endast i fråga om länsrätterna. Samtliga länsrätter
använder sig av ett målhanteringssystem (MÅHS) med stöd av
förordningen (1994:90) om registerföring vid länsrätt med hjälp
av automatisk databehandling, som trädde i kraft den 1 april 1994.
Systemen innehåller motsvarande funktioner och uppgifter som de
ovan beskrivna målhanteringssystemen i allmän domstol, naturligtvis
med undantag för de särskilda funktionerna som finns för tingsrätter
avseende uppgifter i brottmål.
Regeringsrätten och kammarrätterna använder sig av ett
datoriserat målregister som förs med stöd av tillstånd från
Datainspektionen (Find-it). Detta målregister tillåter till skillnad
från övriga verksamhetsstöd att en domstol gör sökningar i de andra
domstolarnas register såväl som i sitt eget. Målregistren innehåller
dels registreringsuppgifter om mål och inblandade parter m.fl.,
dels uppgifter om tidigare avgöranden. Till skillnad från övriga
system är det möjligt att i dessa register göra rättsfallssökningar
med hjälp av sökordsfunktioner hänförliga till beskrivningar av saken
i ett mål. Domar och beslut finns dock inte lagrade i fulltext.
Kammarrätten i Jönköping har dessutom tillstånd att föra ett
personregister över egna avgöranden som lagras elektroniskt i
fulltext, dock i avidentifierad form.
Liksom för de allmänna domstolarna gäller för förvaltningsdomstolarna
att den automatiserade behandling av personuppgifter som inte sker i
personregistren är helt oreglerad. Det gäller t.ex. framställning av
domar och beslut m.m. med hjälp av ord- och textbehandling.
Personregister vid hyres- och arrendenämnderna
För hyres- och arrendenämnderna finns ingen författningsreglering av
datorstöd och registerföring. De större hyresnämnderna i Stockholm,
Göteborg och Malmö använder sig liksom tingsrätter och länsrätter av
ett mål- och ärendehanteringssystem (MÅHS), dock med stöd av
tillstånd från Datainspektionen. Systemet innehåller motsvarande
funktioner och uppgifter som de ovan beskrivna målhanteringssystemen
i länsrätterna. Övriga hyres- och arrendenämnder för inte några
tillståndspliktiga personregister.
Utredningsuppdraget
Behandling av personuppgifter
Den 24 oktober 1998 trädde personuppgiftslagen (1998:204) i kraft.
Därigenom genomfördes Europaparlamentets och rådets direktiv 95/46/EG
av den 24 oktober 1995 om skydd för enskilda personer med avseende
på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana
uppgifter (EGT nr L 281, 23.11.1995, s. 31, Celex 395L0046), det s.k.
dataskyddsdirektivet. Beträffande sådan behandling av personuppgifter
som hade påbörjats vid ikraftträdandet skall dock datalagen (1973:289)
tillämpas till utgången av september 2001.
Införandet av personuppgiftslagen innebär att det är nödvändigt att
granska de befintliga registerförfattningarna för de allmänna
domstolarna och länsrätterna. I och med att Datainspektionens tillstånd
för personregister upphör att gälla vid utgången av september 2001, är
det även nödvändigt att granska de register som inte regleras i
författning. Av särskild betydelse i det avseendet är Regeringsrättens
och kammarrätternas målregister (Find-It).
Samtidigt är det viktigt att överväga hur domstolarna och nämnderna
skall kunna utnyttja möjligheterna till informationsbehandling och
informationsöverföring för att ytterligare effektivisera inom
respektive verksamhetsområde.
En särskild utredare tillkallas för att kartlägga användningen av
personregister och annan behandling av personuppgifter i verksamhet
vid de allmänna domstolarna och de allmänna förvaltningsdomstolarna
samt hyres- och arrendenämnderna. Även frågan om gallring och
arkivering av ADB-material i detta sammanhang skall utredas.
Personregister och annan behandling av personuppgifter i
inskrivningsmyndigheternas verksamhet omfattas dock inte av
utredarens uppdrag. Detsamma gäller behandling av personuppgifter i
tingsrätternas bouppteckningssystem samt i sjöfartsregistret och
företagsinteckningsregistret. Utredaren skall föreslå de
författningsändringar och andra regler som bedöms vara motiverade.
En utgångspunkt för utredningsarbetet skall vara att skapa enkla
och tydliga regler som är anpassade efter den tekniska utvecklingen.
En annan viktig utgångspunkt skall vara att anpassa regleringen av
behandling av personuppgifter så att den tillgodoser behovet av ett
effektivt IT-stöd i mål- och ärendehanteringen. Av betydelse är
därvid att det inom regelverket ges möjligheter att utveckla
datorsystem som underlättar utbytet av information såväl inom och
mellan domstolar som mellan domstolar och myndigheter inom
rättsväsendet, parter och andra som berörs av ett mål eller ärende.
Utredaren skall även beakta möjligheterna för domstolarna och
nämnderna att i framtiden tillämpa en sammanhängande elektronisk
mål- och ärendehantering.
Utredaren skall i detta sammanhang också analysera vad som krävs
för domstolarnas interna administration, t.ex. ekonomiadministration.
I 2 kap. 3 § regeringsformen anges att varje medborgare, i den
utsträckning som närmare anges i lag, skall skyddas mot att den
personliga integriteten kränks genom registrering av uppgifter med
hjälp av automatisk databehandling. Denna princip kommer även till
uttryck i dataskyddsdirektivet och personuppgiftslagen. Utredaren
skall i enlighet härmed beakta att en reglering av domstolarnas och
nämndernas behandling av personuppgifter måste utformas på ett
sådant sätt att enskildas rätt till personlig integritet skyddas.
Det kan på goda grunder antas att det finns ett behov av särregler
för domstolarnas och nämndernas verksamheter. Regleringen av
behandlingen av personuppgifter bör emellertid så långt det är
möjligt utformas i överensstämmelse med personuppgiftslagens
bestämmelser. Givetvis får regleringen inte strida mot
dataskyddsdirektivet.
Utredaren har stor frihet att ta upp andra frågor som anknyter till
detta område och där så bedöms vara angeläget lämna förslag på
lösningar.
Sekretess m.m.
Särskilda bestämmelser om sekretess för uppgifter hos domstolarna
återfinns bl.a. i 12 kap. sekretesslagen (1980:100). Dessa
bestämmelser innebär i korthet följande. I förekommande fall
följer sekretessen med till domstolen. Domstolen har sedan att
vid skilda tillfällen under processen pröva om sekretessen skall
bestå eller inte, exempelvis vid en förhandling eller när målet
eller ärendet avgörs. För uppgifter vid domstolarna gäller emellertid
ingen enhetlig sekretess. De sekretessbestämmelser som i förekommande
fall blir tillämpliga i olika måltyper kan skilja sig åt vad avser det
intresse som sekretessen skall skydda. Därtill innebär vissa
sekretessbestämmelser absolut sekretess medan andra
sekretessbestämmelser är utformade så att presumtionen är att
uppgifterna är offentliga.
Detta förhållande kan innebära såväl rättsliga som praktiska problem
vid en utökad hantering av personuppgifter på automatiserad väg. Det
förhållandet att många uppgifter i domstolarna inte omfattas av
sekretess över huvud taget kan även innebära problem från
integritetssynpunkt när allt fler uppgifter samlas i datorsystem med
omfattande sökmöjligheter. Utredaren skall med detta som utgångspunkt
undersöka om det finns behov av att ändra eller komplettera de
bestämmelser i sekretesslagen som gäller uppgifter vid domstolarna
eller föreslå rättsliga begränsningar av domstolarnas och därmed
allmänhetens sökmöjligheter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall i ett delbetänkande senast den 31 mars 2001 redovisa
sina förslag när det gäller Regeringsrättens och kammarrätternas
målregister samt övrig behandling av personuppgifter som påverkas av
att datalagen helt upphör att gälla den 30 september 2001. Uppdraget
i övrigt skall redovisas senast den 31 december 2001.
Utredaren skall i enlighet med 14 § kommittéförordningen (1998:1474)
redovisa de eventuella ekonomiska konsekvenserna av de förslag som
läggs fram.
Utredaren skall hålla sig underrättad om Offentlighets- och
sekretesskommitténs arbete (Ju 1999:06 ).
(Justitiedepartementet)