Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fortsatt utveckling av en kommunal databas samt tvärsektoriell uppföljning och utvärdering av kommunal verksamhet, Dir. 2000:69
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2000-10-12
Dir. 2000:69
Beslut vid regeringssammanträde den 12 oktober 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas för att hantera den fortsatta utvecklingen
av en kommunaldatabas samt vissa frågor som gäller tvärsektoriell
uppföljning och utvärdering av kommunal verksamhet.
Utredaren skall
· genomföra och utvärdera den utvidgade försöksverksamheten med en
kommunal databas,
· genomföra en förstudie avseende den mjuk- och hårdvara som behövs
för hantering av en kommunal databas, inklusive mjukvara för kommunernas
analys av information hämtad ur den kommunala databasen,
· i samverkan med statistikansvariga myndigheter föreslå åtgärder
som möjliggör att information rapporteras in tidigare i den utvidgade
försöksverksamheten med en kommunal databas,
· i samverkan med statistikansvariga myndigheter definiera, utvärdera
och vidareutveckla kvalitetsmått för berörda kommunala verksamheter.
Utredaren skall lämna förslag till ansvarsfördelning och organisation
när det gäller
· drift och underhåll av databasen,
· styrning, vidareutveckling och samordning av databasen efter den
utvidgade försöksverksamheten,
· arbetet att i samarbete med kommuner och landsting stimulera
kvalitetsjämförelser,
· arbetet med att sektorsövergripande studera det ekonomiska resultatet
och måluppfyllelsen i den samlade kommunala verksamheten.
Bakgrund
Statsbidragsreformen 1993 och 1996 har inneburit förändrade
förutsättningar för uppföljningen av verksamhet och ekonomi i kommuner
och landsting. Sedan 1998 har en arbetsgrupp inom Regeringskansliet,
Arbetsgruppen för utvecklad uppföljning av kommuner och landsting
(In 1998:B), haft i uppdrag att bl.a. lämna förslag för att på sikt
åstadkomma en väl fungerande uppföljning av måluppfyllelse och
resursanvändning i kommuner och landsting. Arbetsgruppens uppdrag är
att utifrån befintlig statistik om den kommunala verksamheten och
ekonomin förbättra underlaget för en samlad bedömning av utvecklingen
i kommuner och landsting. Arbetsgruppen gavs fyra deluppdrag inom
följande områden: förbättrad användning av befintlig statistik,
förtydligande av nationella mål och utvecklad uppföljning, utveckling
av en kommunal databas, utvecklad uppföljningen av produktivitet och
effektivitet.
Arbetet har bl.a. varit inriktat på att förbättra underlaget för den
skrivelse som regeringen årligen lämnar till riksdagen om utvecklingen
inom den kommunala sektorn. Skrivelsen skall i första hand belysa
ekonomi och resursutnyttjande samt utvecklingen inom olika verksamheter
i förhållande till de nationella målen. De nationella målen för kommunal
verksamhet är inte genomgående formulerade på ett sätt som gör det
möjligt att mäta hur väl målen uppfylls i kommuner och landsting.
Arbetsgruppen har konstaterat att de nationella målen bör förtydligas
och göras lättare att mäta och följas upp så att det går att förbättra
möjligheterna att studera effektivitet och produktivitet.
Inom Regeringskansliet pågår också en översyn av mål och målstrukturer
(den s.k. tvåårsöversynen) inom statsbudgetens utgiftsområden. För att
säkerställa att relevant resultatinformation finns tillgänglig kommer
strategier för att följa upp och utvärdera statlig verksamhet att
utarbetas.
Som ett led i arbetet med att utveckla uppföljningen av kommuner och
landsting startades i juni 1999 ett projekt inom Finansdepartementet
med uppgift att ta fram ett förslag till en kommunal databas med
uppgifter som beskriver vad kommunerna gör, hur mycket det kostar,
och vilka effekter verksamheten ger. Bakgrunden till uppdraget var
att möjligheterna till en samlad uppföljning av kommunernas verksamhet
behövde förbättras. Det gäller såväl kommunernas egen uppföljning och
utvärdering som statens uppföljning av sektorn som helhet utifrån
nationella mål för olika verksamheter. Projektet har avslutats under
sommaren 2000 och redovisas i rapporten Snabbt och riktigt, utvalt och
viktigt (Ds 2000:48).
Statistikansvaret för offentlig verksamhet är fördelat på olika
myndigheter. Ansvaret för den ekonomiska statistiken om den offentliga
sektorn är delat mellan fyra myndigheter. Dessa myndigheter är enligt
förordningen (1992:1668) om den officiella statistiken Statistiska
centralbyrån, Riksgäldskontoret, Riksförsäkringsverket och
Ekonomistyrningsverket.
Statistiska centralbyrån (SCB) ansvarar för statistiken om kommunernas
finanser. Statistiken omfattar resultat- och balansräkning,
finansieringsanalys, drift- och investeringsredovisning samt externa
utgifter och inkomster. Räkenskapssammandraget, som omfattar ovanstående
ekonomiska uppgifter, innehåller sammanlagt ca 2 700 variabler per
kommun. Räkenskapssammandragets uppgifter definieras på ett enhetligt
sätt (enligt den s.k. Kommun-Bas 98) och uppgifterna skall kunna hämtas
direkt från kommunernas bokföring.
Ansvaret för den kommunala verksamhetsstatistik som berörts av projektet
med att utarbeta förslag till en kommunal databas är fördelat mellan
Skolverket (skolväsende och barnomsorg) och Socialstyrelsen (individ-
och familjeomsorg samt äldre- och handikappomsorg). Därtill har SCB
ansvar för befolkningsstatistiken. Verksamhetsstatistik presenteras
bl.a. genom publikationer som "Jämförelsetal för barnomsorg och skola",
"Jämförelsetal för socialtjänsten" samt "Vad kostar verksamheten i din
kommun?". Flertalet uppgifter om verksamheterna finns dessutom åtkomliga
via de två myndigheternas hemsidor.
I 2000 års ekonomiska vårproposition begärde regeringen medel för
fortsatta utredningsinsatser för att utveckla uppföljningen av kommunal
verksamhet och ekonomi. Insatserna bör bl.a. ta sikte på de möjligheter
som den kommunala databasen skapar. Andra tänkbara uppgifter är att
regeringen i samarbete med kommuner och landsting bedriver ett
utvecklingsarbete för att stimulera kvalitetsjämförelser (s.k.
benchmarking) i syfte att göra den kommunala verksamheten mer effektiv
samt att bedriva tvärsektoriella studier av effektiviteten i den
kommunala verksamheten.
En kommunal databas
Förslag till kommunal databas i Ds 2000:48
I rapporten (Ds 2000:48) presenteras ett förslag till vad en kommunal
databas skulle kunna innehålla i ett första skede. Databasen föreslås
innehålla knappt 200 olika nyckeltal och mått som beskriver följande
verksamheter: förskola, grund- och gymnasieskola, skolbarnsomsorg,
vuxenutbildning, individ- och familjeomsorg samt omsorg om äldre och
funktionshindrade.
Varje verksamhet beskrivs med mått och nyckeltal om ekonomi, volymer
och kvalitet.
De uppgifter som föreslås ingå i den kommunala databasen har på försök
rapporterats in från de deltagande kommunerna. För presentationen av
dessa uppgifter har en enkel databasprototyp tagits fram.
En av utgångspunkterna har varit att databasen så långt som möjligt
skall bygga på befintlig och tillgänglig statistik. Ett av syftena
med projektet har även varit att försöka finna nya mått som beskriver
kvalitet, måluppfyllelse eller resultat för olika kommunala verksamheter.
Förslaget till kommunal databas innehåller ett tjugotal sådana nya
kvalitetsnyckeltal.
Databasen är inte primärt avsedd som underlag för djupare analyser,
utan för att ge en övergripande och koncentrerad information om den
kommunala verksamheten (volymer och kvalitet) och ekonomin.
För att uppgifter om verksamhet och ekonomi skall kunna användas som
ett bra beslutsunderlag, för såväl kommun som stat, måste publicerade
uppgifter vara aktuella. I rapporten presenteras en tidsplan, för
inrapportering och presentation av uppgifterna i databasen, som skulle
innebära en påtaglig tidigareläggning av kommunernas inrapportering
jämfört med vad som är fallet idag. För att detta skall bli möjligt
krävs att ett antal åtgärder vidtas såväl hos statistikansvariga
myndigheter som hos de enskilda kommunerna.
Rapportens förslag till fortsatt utvecklingsarbete
I rapporten redovisas även förslag till hur fortsatt arbete med att
utveckla en fullskalig kommunal databas kan bedrivas, vilket
innefattar följande aktiviteter:
· Utvidgad försöksverksamhet. Alla kommuner har blivit erbjudna att
delta i en utvidgad försöksverksamhet med en kommunal databas under
år 2001, avseende verksamhetsåret 2000.
· Ett nytt datahanteringssystem för att hantera en ny, fullt utbyggd
databas behöver utvecklas parallellt med den utvidgade
försöksverksamheten.
· Databasen föreslås utvidgas fr.o.m. år 2002, till att omfatta samtliga
kommuner samt ytterligare verksamhetsområden.
· Kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av de olika mått som finns
framtagna i provdatabasen.
Om en fullskalig databas skall kunna utformas och utvecklas på ett
framgångsrikt sätt behövs enligt rapporten, utöver driftsansvaret,
något organ som kan hålla ihop och styra den fortsatta utvecklingen
av databasen samt verka för att kunskapen om den sprids och används
samt förankra de krav som ställs på myndigheter och kommuner för att
basen skall uppfylla sina syften.
Behovet av förbättrad uppföljning och utvärdering av den kommunala
verksamheten
Regeringen har i olika sammanhang framhållit vikten och behovet av
ett förbättrat kunskapsunderlag om den offentliga sektorn och av att
resultat från forskning skall komma till användning i praktiskt
samhällsarbete. Ett viktigt forskningsområde inom vilket det idag
finns ett behov av fördjupade kunskaper är det om offentliga sektorns
effektivitet och produktivitet.
I det s.k välfärdsbokslutet (Välfärd vid vägskäl, SOU 2000:3)
påtalades att det finns stora kunskapsluckor när det gäller
utvecklingen, resultaten och effekterna av många av de kommunala
verksamheterna. Bland annat identifierade utredningen kunskapsluckor
i fråga om effekterna av specifika förändringar eller reformer i den
offentliga sektorn, men även brister i statens löpande uppföljning av
den kommunala verksamheten, dvs. resultatkontrollen.
Såväl staten som kommunerna, som är den kommunala databasens primära
målgrupper, behöver bättre kunna följa hur de verksamheter som
finansieras med offentliga medel fungerar.
I och med att regeringen beslutar dessa direktiv föreslås att
arbetsgruppen för utvecklad uppföljning av kommuner och landsting
avvecklas. Arbetsgruppen har avrapporterat sitt arbete med att
förtydliga de nationella målen. Uppdraget att utveckla uppföljning av
effektivitet och produktivitet hos den samlade kommunala verksamheten
har ett nära samband med resultatet av ett fortsatt arbete med att
förtydliga de nationella målen, men även med en förbättrad tillgång
till statistik om den kommunal verksamheten. Resultatet av uppdraget
att förbättra användningen av befintlig statistik har presenterats i
regeringens årliga skrivelse till riksdagen om utvecklingen inom den
kommunala sektorn (skr. 1998/99:97). Regeringen bedömer att det är
angeläget att den kommunala databasen utvecklas och utvidgas samt att
detta arbete bör ha hög prioritet.
Vad görs idag när det gäller uppföljning och utvärdering?
Olika statliga myndigheter, främst Skolverket och Socialstyrelsen
(SoS), bedriver tillsyns och uppföljning inom sina respektive sektorer.
Inom SoS har det inrättats ett särskilt ekonomiskt sekretariat som
arbetar med bl.a. finansierings- och effektivitetsfrågor inom det
sociala området samt inom hälso- och sjukvårdsområdet.
Statskontoret bedriver visst utredningsarbete på stat-kommunområdet,
dels i form av egna projekt, dels i form av uppdrag åt Regeringskansliet
och vissa utredningar. Statskontoret är också engagerat i olika projekt
som rör bl.a. produktivitet och statistikfrågor inom offentlig sektor.
Statskontoret har fått i uppdrag av regeringen att bl.a. arbeta fram
ett system för kvalitetsjämförelser för vissa delar av den offentliga
sektorn samt att föreslå ett system för kontinuerlig nationell
uppföljning av väsentliga nyckeltal för olika organisations-, styr-
och verksamhetsformer.
Inom både Kommunförbundet och Landstingsförbundet pågår också olika
typer av utredningar och utvecklingsarbete, bl.a. i syfte att förbättra
underlag och instrument för jämförelser och analys av utvecklingen
i ekonomin och i olika verksamheter ur främst ett kommun- och
landstingsperspektiv.
Därutöver bedrivs olika typer av studier och utvecklingsarbete vid
universitet och högskolor (kommunal ekonomi vid särskilda institutioner
i Göteborg, Stockholm och Lund, vid olika ekonomiska institutioner
i Umeå, Uppsala osv), Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi
(ESO), Studieförbundet näringsliv och samhälle (SNS) m.fl.
Utredningsinsatser för förbättrad uppföljning
Den nuvarande uppföljningen är främst sektorsinriktad, den
tvärsektoriella uppföljningen är mer sporadisk och kunskapen om
t.ex. sambandet mellan finansiella förutsättningar och den samlade
verksamhetens kvalitet är mycket begränsad. Detta har hittills
försvårat möjligheterna att dra slutsatser om effektivitet i den
offentliga verksamheten och gör det, ur statsmaktens synvinkel,
svårt att få en samlad bild av hur väl kommuner och landsting
lever upp till de nationella målen inom nuvarande ekonomiska ramar.
Möjligheterna att skapa en sådan samlad bild bör förbättras.
Resultatet av en utvecklad uppföljning skulle komma såväl kommunerna
som staten till godo. Kommunerna skulle få ett bra material för
jämförelser med sig själva över tiden samt med andra kommuner. Inte
minst bör kvalitetsjämförelser mellan olika kommuner stimuleras.
Staten skulle få bättre indikatorer på måluppfyllelsen i de kommunala
verksamheterna. Såväl staten som kommuner skulle kunna använda den
ökade kunskapen vid t.ex. resursfördelning: kommunerna vid fördelning
av resurser mellan olika verksamheter och staten vid beslut om nivån
på statsbidragen.
Ett utvecklat uppföljningsarbete kan förhoppningsvis även på sikt
möjliggöra studier av effektiviteten inom den kommunala sektorn.
Samtidigt präglas stora delar av den kommunala verksamheten av
sammansatta och komplexa mål, som till viss del även kan vara
motstridiga. Begreppet effektivitet blir i denna mening därför
svårhanterligt. Värderingen av de nyckeltal, indikatorer och andra
data som en databas genererar förutsätter såväl en djupgående kunskap
om verksamheten inom de olika sektorerna som att uppgifterna sätts
i relation till de lokala politiska prioriteringarna.
En viktig fråga är vilken form som skulle vara ändamålsenlig för
ett arbete med sådan tvärsektoriell uppföljning och utvärdering
av verksamhet och ekonomi i kommuner och landsting som inte direkt
faller inom någon sektorsmyndighets område. Behovet av en sådan
uppföljning har accentuerats alltmer sedan de stora förändringarna
i styrningen av kommuner och landsting under 1990-talet, främst
omläggningen av statsbidragen och utjämningssystemet.
Genom att satsa nya resurser på ett mer tvärsektoriellt
utredningsarbete kan man skapa en "positiv konkurrens" mellan de
instanser som idag bedriver någon form av uppföljning eller
utvärdering av kommunal verksamhet, ur främst ett sektorsperspektiv.
Det ger också förutsättningar för att t.ex. lyfta fram nya frågor
vilket sammantaget kan bidra till ett bättre kunskapsunderlag. Det
skulle även utgöra ett komplement till den forskning som nu bedrivs.
Betydande positiva effekter skulle kunna uppnås genom att åtminstone
inledningsvis överlåta arbetet med att utveckla såväl den kommunala
databasen som att bedriva ett tvärsektoriellt uppföljningsarbete av
den kommunala verksamheten till en och samma instans. Databasens
information kommer härigenom att få flera användningsområden och
kvaliteten och aktualiteten kan därmed kontinuerligt förbättras.
I samband med att ansvaret för verksamhetsanknuten statistik fördes
över från Statistiska centralbyrån till respektive sektorsansvarig
myndighet år 1991 blev Skolverket och Socialstyrelsen beställare av
den information som omfattar förskoleverksamhet, skola, vuxenutbildning
respektive individ- och familjeomsorg samt äldre- och handikappomsorg.
Avsikten var att statistiken skulle bli mer anpassad till dels
sektorsmyndighetens behov, dels till de behov som verksamhetsföreträdare
på kommunnivå har.
Den kommunala provdatabasen som tagits fram inom projektet och som
kan komma att permanentas ersätter inte, utan kan snarare bidra
till en utveckling av den nuvarande sektorsvisa uppgiftsinsamlingen.
Sektorsmyndigheternas och verksamhetsföreträdarnas behov av en annan
detaljeringsgrad och även andra uppgifter gör att denna information
behövs även i fortsättningen för uppföljning och utvärdering av de
olika kommunala verksamheterna. Oavsett om det är företrädare för
kommunerna eller företrädare för staten som genomför djupare analyser
av en verksamhet eller företeelse, krävs ytterligare och kompletterande
uppgifter för att möjliggöra sådana analyser.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att dels samordna det
fortsatta utvecklingsarbetet med den kommunala databasen, dels överväga
former och innehåll för ett utvecklat tvärsektoriellt uppföljnings- och
utvärderingsarbete enligt vad som sägs i det följande.
Fortsatt utveckling av kommunal databas
Utredaren skall
· inledningsvis anordna ett möte kring det tidigare projektets förslag
(Ds 2000:48),
· genomföra och utvärdera den utvidgade försöksverksamheten av den
kommunala databasen tillsammans med de kommuner som vill delta i
arbetet,
· lämna förslag till utformningen av en kommunal databas, inklusive
analysverktyg som stöd för kommunernas informationsuttag ur databasen,
· genomföra en förstudie om vilken hård- och mjukvara som behövs för
hantering av kommunal databas, som sedan behöver utvecklas för att
kunna tas i drift senast år 2002,
· i samverkan med statistikansvariga myndigheter definiera, utvärdera
och vidareutveckla kvalitetsmått,
· i samverkan med statistikansvariga myndigheter föreslå hur information
i den utvidgade försöksverksamheten med en kommunal databas skall kunna
inrapporteras tidigare.
Studier av kommunal verksamhet samt ansvar för kommunal databas
Utredaren skall lämna förslag till ansvarsfördelning och organisation
när det gäller följande:
· drift och underhåll av databasen varvid bl.a. de juridiska och
ekonomiska konsekvenserna av olika alternativ för ägande och drift
av en kommunal databas bör analyseras,
· styrning, vidareutveckling, samordning och förankring av en kommunal
databas efter den utvidgade försöksverksamheten,
· utvecklingsarbete för löpande utvärdering och utveckling av de
kvalitetsmått som skall rapporteras av kommunerna till databasen,
· utvecklingsarbete för att i samarbete med kommuner och landsting
stimulera kvalitetsjämförelser i syfte att göra den kommunala
verksamheten mer effektiv,
· sektorsövergripande studier av ekonomiskt resultat och måluppfyllelse
i den samlade kommunala verksamheten.
Utredaren skall analysera vilka organisatoriska lösningar som kan
vara lämpliga för de olika uppgifter som beskrivits ovan. Utredaren
skall i sitt arbete samråda med berörda sektorsmyndigheter.
Redovisning av uppdraget
Den del av uppdraget som avser förslag om organisation för arbetet
med den kommunala databasen samt en tvärsektoriell uppföljning och
utvärdering av de kommunala verksamheterna skall redovisas senast
den 28 februari 2001.
En förstudie för systemlösningar för hantering av den information
som skall rapporteras in av kommunerna och förslag om fortsatt
utveckling av databasen skall redovisas den senast den 28 februari
2001.
Den del av uppdraget som avser den utvidgade försöksverksamheten
skall redovisas senast den 31 maj 2001.
Regeringen avser att i samband med den första avrapporteringen
besluta tilläggsdirektiv för det fortsatta arbetet.
(Finansdepartementet)