Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samlad utvärdering av tandvårdsreformen m.m., Dir. 2000:65
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2000-09-28
Dir. 2000:65
Beslut vid regeringssammanträde den 28 september 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en samlad
utvärdering av det reformerade tandvårdsstödet och vid behov
föreslå förändringar som leder till att systemet blir effektivare
och möjligheterna att uppnå reformens syften förbättras. Utredaren
skall särskilt utreda förutsättningarna för att förbättra stödet
vid höga behandlingskostnader för i första hand de äldre. Utredaren
skall vidare analysera utvecklingen av priserna för tandvård och om
utredaren finner att prisutvecklingen är oacceptabel skall han eller
hon föreslå åtgärder för att komma till rätta med prisutvecklingen.
Utredaren skall vidare göra en bedömning av den framtida
kostnadsutvecklingen för tandvårdsersättningen och hur den står i
relation till de tilldelade medlen för tandvården.
Utredaren skall vidare belysa den framtida tillgången och efterfrågan
på tandvårdspersonal med olika typer av kompetens. Mot denna bakgrund
skall utredaren lämna förslag och rekommendationer som bidrar till
att trygga tillgången på kompetent tandvårdspersonal samt främjar
effektivitet och samarbete inom tandvården. Tandvårdens kompetens- och
resursbehov skall härvid även belysas utifrån ett integrationsperspektiv.
Bakgrund
Det reformerade tandvårdsstödet
Den 1 januari 1999 trädde ett reformerat tandvårdsstöd i kraft. Genom
det nya stödet inriktades den s.k. tandvårdsförsäkringen på att ge alla
vuxna ett ekonomiskt stöd för den vardagliga hälsobefrämjande tandvården,
s.k. bastandvård. För äldre personer och personer som till följd av
sjukdom eller funktionshinder har särskilda tandvårdsbehov gavs ett
förstärkt stöd. Ett särskilt skydd infördes också för mera omfattande
och kostnadskrävande behandling med protetik och vid tandreglering.
Stödet för bastandvård innebär att tandvårdsersättning lämnas för all
tandvård, med undantag för i huvudsak undersökningar och protetiska
åtgärder, med fasta krontalsbelopp per utförd åtgärd enligt en särskild
taxa. Vårdgivaren fastställer patientavgiften. För personer i åldrarna
20-29 år omfattas även undersökningar av tandvårdsersättning. För
bastandvården infördes dessutom en möjlighet att teckna abonnemang,
vilket innebär att patienten för sitt behov av bastandvård under två
år betalar en fast avgift som vårdgivaren fastställer. Vid protetik
och tandreglering lämnas ett stöd med fasta belopp per åtgärd, varav
dock ett visst belopp räknas av som karensbelopp.
Personer som till följd av långvarig sjukdom eller funktionshinder har
väsentligt ökade tandvårdsbehov får förhöjd ersättning. För bastandvård
utges dubbla belopp jämfört med för andra patienter. Denna grupp slipper
också karensbeloppet vid protetik och tandreglering.
Landstingen ansvarar för att personer som bor i särskilda boendeformer
för service och omvårdnad av äldre och funktionshindrade m.fl. erbjuds
uppsökande vård, varvid besöket för en munvårdsbedömning och individuell
rådgivning m.m. är avgiftsfritt. För de behandlingsinsatser som därefter
kan bli nödvändiga betalar patienten avgift inom systemet som gäller för
öppen hälso- och sjukvård.
Även för personer som har behov av särskilda behandlingsinsatser som
är ett led i en sjukdomsbehandling under en begränsad tid gäller samma
avgiftsbestämmelser som för öppenvårdsbesök inom hälso- och sjukvården.
Erfarenheterna från den första tiden med det nya stödet
Det nya tandvårdsstödet har varit i funktion under en begränsad tid.
Det är för tidigt att bedöma generella effekter av stödet på
tandhälsoutvecklingen, utan sådana effekter måste ses i ett längre
perspektiv. De rapporter och utvärderingar som färdigställts hittills
ger dock en bild av att det inom tandvårdsförsäkringen skett en
förskjutning mot bastandvård. Det av landstingen administrerade stödet
till vissa patientgrupper var inte i full funktion i alla landsting
under 1999, men har ändå lett till att ett relativt stort antal
människor med stora och eftersatta behov av tandvård har kunnat få
hjälp.
Under den tid som gått sedan stödet infördes har regeringen emellertid
också fått kännedom om vissa problem och svårigheter vid tillämpningen
av vissa delar av det. De prisökningar som skett sedan prissättningen
på tandvård blev fri är större än väntat och det har lett till att
försäkringsersättningarna urholkats. Det är ibland svårt att avgränsa
de grupper av äldre och funktionshindrade m.fl. som är berättigade till
ett särskilt förmånligt stöd och det finns uppgifter om att stödet
åtminstone i vissa fall gått till tandvård för människor som inte
tillhör de grupper som stödet är avsett för. Det står också klart att
tandvårdsstödets förändrade inriktning leder till höga kostnader för
dem som behöver omfattande protetiska åtgärder men inte tillhör någon
av de ovannämnda grupperna.
Allmänna utgångspunkter
I vissa avseenden fungerar det reformerade tandvårdsstödet
tillfredsställande även om dess effekter ännu inte definitivt kan
bedömas. Det är viktigt att regelverket har en utformning som främjar
tandhälsan. Vidare anser regeringen att landstingen även fortsättningsvis
bör ha ansvaret för tandvård åt vissa patientgrupper enligt de
huvudprinciper som gäller i dag.
Totalt sett bör utredarens förslag syfta till att i första hand förbättra
det nuvarande systemet och åstadkomma ett mer effektivt utnyttjande av
tillgängliga resurser.
Uppdraget
Den särskilde utredaren skall göra en samlad utvärdering av det
reformerade tandvårdsstödet och vid behov föreslå förändringar som
leder till att systemet blir effektivare och att möjligheterna att
uppnå reformens syften förbättras. Vid denna bedömning skall utredaren
bl.a. beakta de rapporter som Riksförsäkringsverket, Socialstyrelsen
och Landstingsförbundet överlämnat som ett led i uppföljningen av
tandvårdsreformen. Utredaren skall sammanställa och beakta tillgänglig
information om befolkningens tandhälsa, exempelvis när det gäller
skillnader mellan olika grupper. Utredaren skall bland annat analysera
tandvårdsstödet ur jämställdhetsperspektiv och uppmärksamma kvinnors
och mäns skilda behov samt redovisa systemets effekter för respektive
kön. Utredaren skall utgå ifrån det nuvarande tandvårdsstödet, men det
skall stå honom eller henne fritt att föreslå förändringar i stödet
som kan antas leda till större effektivitet och främja en god tandhälsa
hos befolkningen. Vid utvärderingen och utarbetandet av förslag till
förändringar skall vissa frågor särskilt analyseras. Dessa behandlas
i det följande.
Ett bättre skydd mot höga behandlingskostnader
För att i första hand förbättra skyddet mot höga behandlingskostnader
har regeringen i den ekonomiska vårpropositionen 2000 avsatt 200
miljoner kronor för 2002 och ytterligare 300 miljoner kronor för 2003.
I budgetpropositionen för 2001 föreslår regeringen att förbättringarna
delvis tidigareläggs genom att tandvårdsstödet redan för 2001 tillförs
100 miljoner kronor av de 200 miljoner kronor som avsatts för 2002. När
det gäller användningen av det första tillskottet på 100 miljoner kronor
avser regeringen att återkomma med besked senare.
Tandvårdsstödets nuvarande utformning gör att behandlingskostnaderna
för patienterna kan bli mycket höga. Konsekvensen blir att en del
människor inte har råd med mer omfattande tandvård. Bland dem som
hamnar i denna situation finns bl.a. många äldre med omfattande behov
av protetik.
Utredaren skall mot denna bakgrund analysera hur stödet vid höga
behandlingskostnader kan förbättras för i första hand de äldre samt
föreslå ett förbättrat skydd mot höga behandlingskostnader för denna
grupp. Flera förslag kan lämnas, varav åtminstone ett kan omfatta ett
tak för höga behandlingskostnader för äldre. Utredningens förslag bör
vara utformat på ett sådant sätt att stödet kan utvidgas till att
omfatta andra grupper, vars tandvårdsbehov är stora, om tandvårdsstödet
i framtiden tillförs ytterligare resurser.
Prissättningen på tandvård
Prishöjningarna efter det att den statliga prisregleringen slopades
har varit större än väntat. Av Riksförsäkringsverkets (RFV:s) rapport
om tandvårdsstödet under 1999 framgår att den genomsnittliga prisökningen
mellan 1998 och våren 1999 var 18 procent. En senare rapport från RFV
om folktandvårdens prissättning visar på fortsatta betydande prisökningar
under 2000. Till viss del kan prishöjningarna ha varit motiverade, men
de fortsatta höjningarna är oroväckande.
Ett annat problem som rör priserna på tandvård har uppkommit i samband
med den tandvård för äldre och funktionshindrade som landstingen
administrerar och för vilken patienten endast betalar avgift enligt de
bestämmelser som gäller för besök i den öppna hälso- och sjukvården.
Om patienten väljer en privat tandläkare, vilket han eller hon har rätt
att göra, kan incitamenten för att hålla landstingens kostnader nere bli
för svaga.
Utredaren skall analysera utvecklingen av priserna för tandvård och om
utredaren finner att prisutvecklingen är oacceptabel skall han eller hon
föreslå åtgärder för att komma till rätta med prisutvecklingen.
Den framtida kostnadsutvecklingen
Historiskt har försäkringsutgifterna för tandvården vid flera tillfällen
överstigit det tilldelade anslaget. Under år 1999 understeg dock
kostnaderna för tandvården de tilldelade medlen. Orsaken till detta kan
ha varit att det nya systemet infördes från den 1 januari 1999, vilket
innebar att konsumtionen av tandvård tidigarelades till 1998, då det
var känt att det nya systemet skulle medföra försämringar för vissa
behandlingar. Det är mot bakgrund av detta svårt att dra slutsatser av
år 1999 vad gäller den framtida kostnadsutvecklingen för tandvården.
För år 2000 pekar det mesta på att kostnaderna kommer att överstiga det
tilldelade anslaget.
Mot bakgrund av de osäkra prognoserna och de planerade reformerna
inom tandvården skall utredaren göra en bedömning av den framtida
kostnadsutvecklingen i tandvården. Utredaren skall ha ett femårigt
perspektiv.
De särskilda patientgrupperna
När det gäller det särskilda stödet till äldre och funktionshindrade
i särskilda boendeformer m.m., har bl.a. Landstingsförbundet i en
skrivelse till regeringen framfört att det förekommer att även fullt
friska personer kan vara berättigade till stödet i egenskap av
medboende maka eller sambo. Vidare uppkommer en rätt till nödvändig
tandvård även för den som har ett kortvarigt behov av vård i hemmet
under en konvalescens efter t.ex. en operation. Utredaren skall se
över bestämmelserna inom detta område och överväga behovet av ändringar.
Begreppet nödvändig tandvård och vad som skall inrymmas i detta skall
belysas närmare.
Vilka diagnoser och behandlingar som bör omfattas av stödet till
tandvård som ett led i sjukdomsbehandling har utförligt behandlats i
en rapport från Socialstyrelsen, som låg till grund för bestämmelserna
i tandvårdsförordningen (1998:1338). Vid en stödform av detta slag är
det troligen svårt att undvika att vissa grupper känner sig förbisedda.
Ett antal ärenden har inkommit till Socialdepartementet som rör dels
grupper som vill omfattas av stödet, dels personer som anser sig
berättigade till stödet trots att landstingen gjort en annan bedömning.
Utredaren skall se över bestämmelserna om tandvård som ett led i en
sjukdomsbehandling och hur de tillämpas samt vid behov föreslå ändringar.
Förhöjd tandvårdsersättning
Betydligt färre personer än beräknat har sökt förhöjd tandvårdsersättning
på grund av långvarigt och väsentligt ökat tandvårdsbehov vid långvarig
sjukdom och funktionshinder. RFV redovisar i sin utvärderingsrapport
att endast drygt 9 600 personer sökte, varav 7 600 personer beviljades
detta stöd under 1999. Detta kan jämföras med att den berättigade
personkretsen av den tidigare utredningen uppskattats till ungefär
300 000 personer. Utredaren skall analysera orsakerna till detta och
bedöma om det finns skäl att ändra förutsättningarna för stödet.
Tandvårdens roll för att motverka tobaksbruk
Insatser för att motverka tobaksbruk kan ha stor betydelse för att på
längre sikt minska tandvårdskostnaderna. Tobaksavvänjning har även i
övrigt positiva effekter, exempelvis vad gäller sjukdomar som lungcancer
och hjärt- och kärlsjukdomar samt på hälsan i allmänhet. Utredaren
skall därför bedöma effekterna av att dels låta tobaksvanor omfattas av
undersökningsmomentet i tandvårdstaxan, dels föra in tobaksavvänjning
bland de förebyggande åtgärderna i taxan.
Patientnämnderna
I varje landsting eller kommun skall det enligt lagen (1998:1656) om
patientnämndsverksamhet m.m. finnas en eller flera nämnder med uppgift
att stödja och hjälpa patienter inom hälso- och sjukvård och tandvård.
I fråga om hälso- och sjukvården gäller lagen både hälso- och sjukvård
som bedrivs av ett landsting eller en kommun och vård som bedrivs enligt
avtal med ett landsting eller en kommun. Tandvården omfattas däremot
av patientnämndernas verksamhet endast om den bedrivs av ett landsting.
Landstingsförbundet har i en skrivelse till regeringen föreslagit att
lagen om patientnämndsverksamhet skall ändras så att patientnämnderna
kan ta upp ärenden som gäller all tandvård som finansieras av landstingen.
Utredaren skall överväga om ärenden som rör tandvård även i andra fall
än de som nu anges i lagen om patientnämndsverksamhet skall kunna
behandlas av patientnämnderna.
Bättre förutsättningar för uppföljning, utvärdering och analys av
tandvårdsstödet
Det finns ett uppenbart behov av att förbättra förutsättningarna för att
följa upp, utvärdera och analysera tandvårdsstödet. Riksförsäkringsverket
har därför i sin rapport om det reformerade tandvårdsstödet föreslagit
att verket skall ges möjlighet att ålägga försäkringsanslutna vårdgivare
att redovisa vissa uppgifter som gör detta arbete möjligt. Därutöver
behöver möjligheterna att följa tandhälsans utveckling hos befolkningen
i stort och hos olika grupper förbättras. Utredaren skall med beaktande
av bl.a. Riksförsäkringsverkets synpunkter och förslag bedöma vilka
åtgärder som bör vidtas för att förbättra förutsättningarna för att
följa upp tandvårdsstödet. Det är viktigt att ha ett underlag för att
bedöma hur effektiviteten i systemet utvecklas.
Arbetsuppgifter, kompetensfördelning och utbildningsbehov i framtidens
tandvård
Tandvårdens utveckling bestäms av många olika faktorer. Arbetsuppgifterna
inom tandvården påverkas bl.a. av den tekniska och medicinska utvecklingen,
vilket leder till förändrade krav på utbildning och kompetens. Nya
vårdmodeller prövas och man arbetar i vårdlag med olika sammansättning.
Tandhälsoutvecklingen medför också nya förutsättningar för tandvården,
exempelvis får förebyggande tandvård en ökad betydelse. Den ökande andelen
äldre i befolkningen, av vilka allt fler har egna tänder i behåll, ställer
förändrade krav på tandvården.
Utredaren skall bedöma framtida tillgång och efterfrågan på personal
med olika typer av kompetens inom tandvården. Tandvårdens utveckling
och de förändrade förutsättningarna för arbetet inom tandvården skall
belysas. För detta arbete skall bl.a. Socialstyrelsens rapport Framtida
kompetensfördelning och utbildningskapacitet för olika yrkeskategorier
inom tandvården utgöra underlag. En utgångspunkt skall också vara den
ökande etniska och kulturella mångfalden inom patientgruppen. Kompetens-
och resursbehov inom tandvården skall därför även belysas utifrån ett
integrationsperspektiv. Utredaren skall i detta sammanhang också behandla
fördelningen av arbetsuppgifter mellan tandvårdens olika yrkeskategorier
och överväga möjligheterna att genom en ändrad arbetsfördelning uppnå
större effektivitet.
Utredaren skall vid behov föreslå åtgärder för att motverka att problem
uppstår på grund av brist på t.ex. tandläkare. Utbildningen av
specialisttandläkare skall ses över och en bedömning av det framtida
behovet av specialister göras.
Utredaren skall vidare behandla tandhygienisternas och tandsköterskornas
roll i tandvården och det framtida behovet av dessa yrkesgrupper.
Tandsköterskornas arbetsuppgifter och utbildning har förändrats under
senare tid och det har bl.a. ifrågasatts om de utbildningsmöjligheter
som i dag finns på gymnasienivå för den som vill arbeta som tandsköterska
är tillräckliga. Dessa frågor skall belysas av utredaren. Vidare skall
tandteknikernas arbetsområde och utbildningsbehov behandlas av utredaren.
Utredaren skall lämna förslag och rekommendationer till åtgärder som
sammantaget bidrar till att över hela landet trygga tillgången på
kompetent tandvårdspersonal som motsvarar de krav som kommer att ställas
på tandvårdspersonal i framtiden. Förslagen skall också främja effektiva
arbetsformer och ett väl fungerande samarbete inom tandvården.
Samråd
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och organisationer.
Kostnader
Regeringen avser att tillföra tandvårdsområdet 100 miljoner kronor
för 2001. Utredarens förslag till ändringar i tandvårdsstödet skall
finansieras inom tandvårdsstödets kostnadsram samt de ytterligare
tillskott på 100 miljoner kronor för 2002 och ytterligare 300 miljoner
kronor för 2003 som tandvården kommer att tillföras för i första hand
förbättringar av skyddet mot höga behandlingskostnader.
Samtliga förslag skall kostnadsberäknas och erforderlig finansiering
redovisas för föreslagna åtgärder. Utredaren skall vidare göra en
analys av vad förslagen kan ha för effekt på patienternas beteende
och vad detta kan leda till för kostnader.
Tidsplan
Utredaren skall inledningsvis inrikta sig på bedömningen av den
framtida kostnadsutvecklingen samt förbättringarna av skyddet mot
höga behandlingskostnader. Ett delbetänkande skall överlämnas senast
den 15 mars 2001. I detta betänkande kan utredaren även behandla vissa
andra frågor som anses vara av mera brådskande natur. Därefter skall
övriga frågor behandlas och redovisas i ett slutbetänkande senast den
31 mars 2002.
Övrigt
Kommittén skall i sina betänkanden särskilt redovisa konsekvenserna för
små företags villkor i enlighet med 15 § kommittéförordningen (1998:1474).
Därvid skall en analys göras på sätt som beskrivs i kommittéhandboken
(kap. 7.6, Ds 2000:1). I fråga om utförandet av analysen har utredaren
möjlighet att samråda med SimpLex-enheten (Näringsdepartementet).
(Socialdepartementet)