Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tydligare och effektivare statlig tillsyn, Dir. 2000:62
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2000-09-21
Dir. 2000:62
Beslut vid regeringssammanträde den 21 september 2000
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas med uppdrag att utreda hur den statliga
tillsynen kan göras till ett tydligare och effektivare
förvaltningspolitiskt instrument som bättre bidrar till
kontrollen och genomförandet av demokratiskt fattade beslut.
Utredaren skall belysa
- tillsynens syfte, inriktning och omfattning samt hur avvägningar
sker mot andra styrinstrument,
- tillsynsbegreppets innebörd och tillsynens reglering,
- internationaliseringens effekter på tillsynen,
- tillsynens organisation,
- tillsynsmyndigheternas samspel med medborgaren och med
tillsynsobjekten,
- praxis och verksamhetsutveckling i tillsynen samt
- redovisning, uppföljning och utvärdering av den statliga
tillsynen.
Arbetet skall bedrivas i två etapper. I den första delen av
uppdraget skall utredaren bl.a. kartlägga den statliga tillsynen
samt de problem som förekommer.I den andra delen av uppdraget
skall utredaren lämna förslag till hur den statliga tillsynen
kan göras tydligare och effektivare. Regeringen avser att lämna
tilläggsdirektiv för den andra delen av uppdraget.
Bakgrund
Den statliga tillsynen är viktig för att stärka efterlevnaden av
de föreskrifter riksdag och regering beslutat. Den bidrar till att
upprätthålla grundläggande värden i samhället såsom rättssäkerhet,
effektivitet och demokrati.
Medborgarna skall genom tillsynen vara förvissade om att deras
intressen tas till vara.
Ett stort antal statliga myndigheter utövar tillsyn som
sammantaget omfattar många olika samhällsområden. Delegeringen
av offentliga åtaganden till lokal nivå, drift av offentlig
verksamhet i privaträttslig form och avregleringar av många
marknader samt Sveriges EU-medlemskap har inneburit ökade och
förändrade krav på tillsynen.
Flera utredningar har visat att tillsynen är svag på många områden.
Det kan t.ex. vara en följd av att riksdag och regering inte har
gett verksamheten de nödvändiga förutsättningarna i form av tydligt
författningsstöd. I många fall har myndigheterna brustit genom att
inte ge tillsynen tillräckligt hög prioritet.
Begreppet tillsyn är oklart. Det ger dålig vägledning om vad en
tillsynsuppgift innebär, såväl för medborgaren som den som har
till uppgift att utföra tillsynen eller är föremål för den.
Oklarheten förstärks av att tillsynsarbetet i praktiken utförs
mycket olika inom olika områden samt av att riksdag och regering
inte använt entydiga begrepp i sina försök att konkretisera dess
innehåll.
Regeringen har i prop. 1997/98:136 Statlig förvaltning i
medborgarens tjänst gjort bedömningen att den statliga tillsynen
av myndigheter, kommuner och företag bör ses över i syfte att göra
den mer ändamålsenlig. Tillsynen bör också ges en tydligare innebörd.
Regeringen redovisade i propositionen att man avsåg att återkomma
till riksdagen med en samlad redovisning av den statliga
tillsynsverksamheten.
Den statliga tillsynen bidrar till kontroll och styrning genom att
inhämta information om och påverka utvecklingen på de områden där
den utövas i syfte att stärka efterlevnaden av reglerna på området.
Informationen från myndigheternas tillsyn ingår som underlag för
återrapporteringen om måluppfyllelsen till regering och till
riksdag. Informationen blir också tillgänglig för allmänheten så
att den kan spridas genom medier etc. Men i första hand är syftet
att tillsynsobjekten skall kontrolleras och styras så att deras
verksamhet överensstämmer med de regler och mål som riksdag och
regering beslutat om.
En styrning och kontroll av grundläggande slag utövas av folket
i val till riksdag, kommuner och landsting. Riksdagen har tre
särskilda kontrollorgan till sitt förfogande. Konstitutionsutskottet
(KU) granskar statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas
handläggning. Justitieombudsmannen (JO) utövar tillsyn över hur
lagar och andra bestämmelser tillämpas i den offentliga
verksamheten. Riksdagens revisorer (RR) har till uppgift att
granska den statliga verksamheten. Regeringen kontrollerar sin
förvaltning genom revision utförd av Riksrevisionsverket (RRV).
Justitiekanslern (JK) granskar hur myndigheterna lever upp till
sina åligganden mot allmänheten. Förutom att delta i allmänna
val svarar medborgarna för en kontroll genom att överklaga
myndighetsbeslut. Denna möjlighet har stärkts genom en generell
regel att beslut av förvaltningsmyndigheter får överklagas hos
allmän förvaltningsdomstol, om något annat inte är särskilt
föreskrivet. Medierna står för ytterligare en viktig
kontrollfunktion.
Kontroll är nödvändig för rättssäkerheten och för att demokratin
skall fungera. Den förebygger risken för att medborgare blir
felaktigt behandlade av myndigheterna, att företag konkurrerar
på olika villkor etc.
Olika former av efterhandskontroll blir viktigare i takt med
att decentraliseringen inom och från staten ökar. Staten behöver
genomföra kontroller - där vissa former av tillsyn kan vara ett
inslag - för att verifiera att de valda åtgärderna för att nå
målen ger avsedd effekt eller för att motivera att nya åtgärder
vidtas så att utvecklingen kan styras på rätt väg.
Förvaltningspolitiska kommissionen konstaterade (SOU 1997:157)
att den förvaltningspolitiska utvecklingen, där renodling av
statlig verksamhet utgör ett väsentligt inslag, har lett till
en förändrad roll för åtskilliga myndigheter. Ansvaret för
verkställigheten av de politiska besluten har förskjutits nedåt
i förvaltningen, inte minst till lokal och regional nivå. Andra
sektorer har avreglerats med bolagiseringar av statliga organ
som följd. Inom statsförvaltningen har tillsynens relativa
betydelse ökat när den statliga verksamheten renodlas och
statliga åtaganden omprövas inom olika politikområden.
Finansinspektionen, Post- och telestyrelsen, Statens skolverk,
Högskoleverket, Arbetarskyddsstyrelsen och Socialstyrelsen är
några myndigheter med viktiga tillsynsuppgifter. Här har även
EU-medlemskapet bidragit till utvecklingen. Anpassningen till
och tillämpningen av EG-rätten har gjort att flera myndigheter
som exempelvis Konkurrensverket och Statens jordbruksverk har
fått ett ökat inslag av tillsyn och regelkontroll.
Även många myndigheter som i första hand ägnar sig åt andra
uppgifter utövar tillsyn. Enligt en uppgift från år 1994
användes begreppet tillsyn i olika former i de över 2500
författningar som då ingick i SFS. I dag utgör tillsyn en
väsentlig del av statsförvaltningens verksamhet.
Tillsyn som begrepp
Tillsyn har fått beteckna olika typer av verksamhet. Expertgruppen
för studier i offentlig ekonomi (ESO) redovisar i en rapport drygt
trettio begrepp som använts för att beskriva tillsynsuppgiften i
olika föreskrifter. De kan enligt ESO i sin tur delas in i olika
kategorier:
· Föreskriftsarbete
· Inspektion
· Samordning av tillsynsarbete
· Kontroll av författningsefterlevnad
· Åtgärder för rättelse av författningsöverträdelser
· Tillståndsprövning
· Förebyggande arbete: rådgivning och information
· Arbete med tillsynsobjektens egenkontroll; kontrollprogram.
Karaktären hos tillsynen kan antas hänga samman med vilken typ av
verksamhet den riktas mot. Handlar det om privat eller offentlig
verksamhet, om verksamheten är målstyrd eller regelstyrd etc.
Gäller den t.ex. verksamheter där hälso- och miljörisker skall
avvärjas är inslaget av inspektioner och sanktioner ofta större.
I kommunal verksamhet finns det utöver en ren laglighetsprövning
i vissa fall också en tillsyn som mer har karaktären av uppföljning,
utvärdering och information.
Det finns således ingen enhetlig definition av begreppet tillsyn.
Det går emellertid att urskilja vissa minimikrav på vad som kan
betecknas som tillsynsverksamhet. Ett sådant är att tillsyn sker
på riksdagens eller regeringens uppdrag och gäller kontroll av
verksamhet som regleras i, eller sker med stöd av, lag eller
förordning. Den statliga tillsynsverksamheten måste alltid ha
sin utgångspunkt i statens övergripande ansvar för den nationella
politikens genomförande och måste bedrivas med respekt för den
kommunala självstyrelsen.
Den statliga tillsynen har sedan länge utvecklats i riktning mot
ökad uppföljning, rådgivning och stöd, bl.a. som en följd av ökad
decentralisering.
Problembilden
Flera problem i den statliga tillsynen har visat sig vara av mer
generell karaktär. Förvaltningspolitiska kommissionen, RRV, ESO,
Riksdagens revisorer samt Statskontoret och, på
produktsäkerhetsområdet, SWEDAC, har uppmärksammat bl.a. de
oklarheter och svaga punkter som utvecklas nedan. Dessa problem
gäller inte alla tillsynsmyndigheter men är exempel på brister
som förekommer i så stor utsträckning att de behöver åtgärdas.
Tillsynsbegreppets mångtydighet, som har beskrivits i det föregående
avsnittet, har inneburit problem. Det har bl.a. tagit sig uttryck
i en osäkerhet om vad som är syftet med tillsynen och hur tillsyn
skall bedrivas, vilket innebär att det många gånger är svårt att
bedöma om en myndighets tillsyn är effektiv.
En klar och tydlig lagstiftning är grundläggande för en väl
fungerande tillsyn. Reglerna måste vara enkla och begripliga
och informationen om dem måste vara lättillgänglig. Så är inte
alltid fallet och det innebär att förutsättningarna för tillsynen
försvåras. På flera områden ger inte föreskrifterna tydligt besked
om var tillsynsansvaret ligger och vad det innebär. Användningen
av ramlagstiftning och strävan att decentralisera verksamhet till
kommunerna har ställt den statliga tillsynen inför delvis nya
förutsättningar. Det har i hög grad överlåtits till de centrala
tillsynsmyndigheterna att ge ut bindande föreskrifter eller
allmänna råd. Principiellt skall myndigheternas tolkning av lagar
och förordningar överensstämma med beslutsfattarnas avsikter.
Preciseringen skall ske på professionell grund och bygga på
myndighetens sakkunskap. Tillsynsmyndigheterna befinner sig dock
ofta i en förhandlingssituation gentemot de verksamheter som
skall granskas. En viktig fråga är därför om eller i vilken
utsträckning myndigheterna förmår driva en självständig linje
och vilken hänsyn de tvingas ta till intressenterna på området.
Ibland saknas det samstämmighet i de åtgärder som tillsynsmyndigheter
på olika områden kan tillämpa. Likartade överträdelser inom olika
områden möts därför av olika sanktioner.
Resursfördelningen mellan olika tillsynsområden saknar många
gånger grund i en bedömning av risken för överträdelser av
reglerna eller väsentligheten av att åtgärder vidtas mot sådana
överträdelser.
Regering och riksdag har på många områden skapat organisationer
för tillsyn som är komplexa och svåröverskådliga. Tillsynen
inom ett och samma verksamhetsområde kan ibland utövas av flera
myndigheter med överlappande eller motstridiga uppdrag.
Samordningen mellan berörda tillsynsmyndigheter kan ha brister
i fråga om arbetsformer och metoder för tillsynen, vilket kan
medföra olägenheter för tillsynsobjekten. Till detta kommer en
ibland oklar ansvarsfördelning mellan central, regional och
lokal myndighetsnivå. Ett tungt ansvar faller såväl på de
centrala myndigheterna som på länsstyrelserna att sträva efter
en tydlig organisation och ansvarsfördelning.
Inom flera tillsynsmyndigheter kan man se att inspektioner och
kontroller ges betydligt mindre resurser än information,
rådgivning, utvecklingsinsatser etc. Inspektörer kan prioritera
lätta inspektioner för att slippa konfrontationer med
tillsynsobjekten. Tillsynen blir enbart reaktiv - myndigheten
utövar kontroll endast som ett led i behandlingen av en anmälan
- om inte resurser avdelas för egeninitierade åtgärder. Ett mer
aktivt och systematiskt förfaringssätt ger bättre förutsättningar
att agera förebyggande. Valet av kontrollmetoder sker ofta enligt
gamla mönster eftersom det inte finns kunskap om hur en effektiv
kontroll bör vara uppbyggd. Det saknas på många håll ett genomtänkt
förhållningssätt till t.ex. företags och kommuners egentillsyn.
Det finns ofta ett otydligt eller svagt samband mellan tillsyn
och tillsynsmyndighetens tillgång till sanktioner då
tillsynsobjektet inte uppfyller de ställda kraven. Ett inslag i
denna problembild är att tillgängliga sanktioner ibland inte är
avpassade till eventuella brister i tillsynsobjektens verksamhet.
Det är mot denna bakgrund motiverat att utreda hur den statliga
tillsynen kan göras till ett tydligare och effektivare
förvaltningspolitiskt instrument som bättre bidrar till kontrollen
och genomförandet av demokratiskt fattade beslut. Tillsynen måste
vara anpassad till olika verksamhetsområden, genomföras utan att
rättssäkerheten hotas och ge en god service till medborgarna.
Uppdraget
Första delen av uppdraget
Utredaren skall i en första fas kartlägga den statliga tillsynen
samt de problem som förekommer. Utredaren skall bl. a. utnyttja
det material som finns i betänkandet från Avregleringsutredningen
(SOU 1998:105) samt rapporter från RRV, Riksdagens revisorer och
ESO. Utredaren har rätt att begära in det material från Statskontoret
och tillsynsmyndigheterna som bedöms nödvändigt för uppdragets
genomförande. Underlaget skall vara så brett att det blir möjligt
att uttala sig om den statliga tillsynen i allmänhet - ge en
typologi för tillsynen, beskriva de generella problemens karaktär
och omfattning - samt belysa om det finns särskilda problem inom
väsentliga samhällsområden såsom utbildning, vård, omsorg,
arbetsmiljö och miljöskydd. Detta arbete skall ligga till grund
för utredarens förslag till inriktning av arbetet i en andra fas
med syfte att finna åtgärder som stärker tillsynen.
Utredaren bör belysa utvecklingen av den svenska tillsynsfunktionen
i ett internationellt perspektiv. Därvid bör särskilt utvecklingen
inom EU-länderna uppmärksammas.
Denna första del av arbetet skall också ge underlag för diskussionen
om den statliga tillsynen. Utredaren bör ge en helhetsbild av de
tillsynsfrågor som är aktuella. Inte minst är det viktigt för
att ur det perspektivet kunna bedöma om det finns obalanser inom
staten vad gäller fördelningen av resurserna för tillsyn och hur
de i så fall bör omfördelas. En närliggande fråga är hur resurserna
för tillsyn skall vägas mot andra åtgärder som myndigheterna vidtar
i syfte att uppnå de mål som riksdag och regering har lagt fast.
Följande frågor bör belysas i kartläggningen.
Tillsynens syfte, inriktning och omfattning
Tillsynen är ett av flera sätt för staten att se till att den kan
fullgöra sin samhällsstyrande funktion och bör avgränsas från t.ex.
uppföljning och utvärdering. Valet av åtgärd är komplicerat och
måste bygga på noggranna överväganden av många slag. Det kan t.ex.
gälla vilka potentiella effekter på olika områden, som tillsynen
har och hur riskfylld och väsentlig den verksamhet är, som är
föremål för tillsyn.
· När är tillsyn en lämplig åtgärd för regering och riksdag för
att uppnå ett politiskt mål och hur kan den avgränsas från andra
åtgärder?
· Hur bör offentlig tillsyn betraktas i förhållande till
civilrättsliga regleringar om verksamhetsansvar, skadestånd och
försäkringslösningar?
· Går det att identifiera en rationell och över tiden konsekvent
modell för hur statsmakterna definierar tillsynsuppdragen för
tillsynsmyndigheterna, inkl. exempelvis möjligheten att vidta
sanktioner?
· Hur förhåller sig dagens resursfördelning i tillsynsverksamheten
till väsentlighet och risk?
· Gör man i den statliga tillsynen skillnad mellan tillsynsområdenas
karaktär, t.ex. tillsyn över kommuner och landsting å ena sidan
och andra tillsynsobjekt å andra sidan?
· Vilka begränsningar i tillsynens omfattning innebär det att
förvaltningsmyndigheterna enligt 11 kap. 7 § regeringsformen
är självständiga i fråga om bl.a. rättstillämpning i enskilda
fall?
Tillsynsbegreppets innebörd och tillsynens reglering
Begreppet tillsyn förekommer som tidigare konstaterats i ett
mycket stort antal författningar. Tillsynsbegreppets innebörd är
vid och i det enskilda fallet många gånger otydlig. Det har
hävdats att tillsyn endast bör avse kontrollåtgärder genomförda
med stöd av lag som medger sanktioner. Andra menar att tillsyn
måste innebära en vidare arsenal av åtgärder. Hur åtgärderna
kombineras bör avgöras av vad som kan hindra att ett politiskt
mål uppnås eller att en föreskrift följs.
· Finns det otydligheter i myndigheternas tillsynsuppdrag, vilka
är i så fall dessa och vad får de för konsekvenser?
· Vad krävs för att en myndighets tillsynsansvar skall bli tydligt
reglerat?
· Går det att kategorisera olika typer av tillsyn?
· Är det möjligt med en mer enhetlig definition av begreppet tillsyn?
Internationaliseringens effekter på tillsynen
Sverige har anslutit sig till flera internationella konventioner
som ställer krav på tillsyn och tillståndsgivning i fråga om
inriktning och omfattning, organisation och metoder. Genom EU-
medlemskapet har nya krav tillkommit. Regelverket för den inre
marknaden innebär ökade krav på kontroll av varor och tjänster
på marknaden men kan också innebära restriktioner för tillsynen
i andra hänseenden.
· Vilka effekter på tillsynen har internationaliseringen och i
synnerhet EU-medlemskapet fått? Vilka områden har berörts av
detta?
Tillsynens organisation
En del av de åtgärder som i dag ryms inom begreppet tillsyn
har formen av myndighetsutövning. Ansvaret för dessa åtgärder
samordnas i vissa fall av en central myndighet medan det operativa
tillsynsansvaret ligger på länsstyrelser eller kommuner.
Regeringsformen tillåter även att myndighetsutövning med stöd av
lag delegeras till privaträttsliga subjekt, vilket också förekommer.
Egentillsyn som fullgörs av den verksamhetsansvarige själv är ett
alltmer använt alternativ eller komplement till myndighetstillsyn.
Myndighetens tillsyn riktas då mot de system för egentillsyn som
den verksamhetsansvarige har organiserat.
· På vilket sätt har olika centrala tillsynsmyndigheter utformat
sin samordningsfunktion i förhållande till länsstyrelser och
kommuner?
· Vilka rollkonflikter finns inom tillsynsmyndigheterna och hur
har de hanterats?
· På vilka grunder och i vilken utsträckning kan det motiveras att
lagreglerad tillsyn bedrivs av andra än statliga myndigheter?
· Vilka samband finns mellan statlig tillsyn och egentillsyn och
hur samverkar tillsynsformerna?
· Hur kan tillsynen kvalitetssäkras för att garantera rättsenliga
beslut?
Tillsynsmyndigheternas samspel med medborgaren
Regler är många gånger avsedda att skydda den enskildes rättigheter
eller att skapa säkerhet och trygghet för allmänheten genom att
begränsa friheten för den enskilde. Den tillsyn som utövas med
anledning av regleringen har ett starkt intresse för medborgaren.
En svag tillsyn kan leda till att medborgarens omedelbara intressen
inte tillvaratas.
· Hur agerar olika tillsynsorgan i relation till medborgaren, t.ex.
genom att dra nytta av deras engagemang i de verksamheter som är
föremål för tillsyn?
Tillsynsmyndigheternas samspel med tillsynsobjekten
Enligt verksförordningen (1995:1322) skall tillsynsmyndigheten se
till att kostnaderna för inhämtande av uppgifter och utövande av
tillsyn begränsas. Som en följd härav skall endast nödvändiga
uppgifter behöva lämnas. Uppgifterna skall bara behöva lämnas en
gång och på ett så enkelt sätt som möjligt. Inspektioner skall
inte ta mer tid och vara mer resurskrävande för tillsynsobjektet
än vad som är nödvändigt med hänsyn till tillsynsuppgiften.
Tillsynsorgan med uppdrag inom närliggande verksamhetsområden
skall samverka. På så sätt kan uppgiftslämnandet minimeras och
tillsynen stärkas.
· Hur arbetar tillsynsorganen för att ge tillsynsobjekten en
fullgod information, stöd och ett korrekt bemötande?
· Hur utnyttjas tillsynsobjektens medverkan i tillsynen?
· Hur utnyttjas egentillsyn med kvalitetssäkringssystem på olika
områden?
· Samverkar de tillsynsorgan som har uppdrag inom närliggande
områden i tillräcklig utsträckning?
· På vilka grunder sätts avgifter för tillsyn? Hur stora är
skillnaderna och vilka konsekvenser får olikheterna i
avgiftssättningen?
Praxis och verksamhetsutveckling i tillsynen
Det har under de senaste decennierna på vissa områden utvecklats
en delvis ny inriktning där tillsynen kommit att bli mer rådgivande
och stödjande än kontrollerande. Studier har visat att de sanktioner
som myndigheter har möjlighet att tillgripa när tillsynsmyndighetens
förelägganden etc. inte efterföljs används sparsamt. En ökad
användning av effektivare tillsynsmetoder kan dock iakttas på vissa
områden. Att praxis varierar kan bero på att förutsättningarna
naturligt skiljer sig från område till område. Det bör ändå prövas
om en större enhetlighet är att föredra. Tillsynsmyndigheterna har
en skyldighet att utnyttja sina resurser på bästa sätt inom givna
ramar. Ständig verksamhetsutveckling är därför nödvändig för att
tillsynen skall vara effektiv.
· På vilka grunder kan det avgöras vilken inriktning tillsynen på
ett visst område bör ha?
· Står möjligheterna till sanktioner på olika områden i rimlig
proportion till den kontrollerade verksamhetens angelägenhet
och risk?
· Är det möjligt att utveckla sanktionssystemen så att de kan
fungera bättre?
· Hur sker utvecklingen av tillsynsmetoder på olika områden?
Förekommer det utbyte av erfarenheter mellan olika sektorer?
· Kan system med sanktioner fås att samverka med ett system som
också är rådgivande?
· Hur har verksamhetens art kommit att påverka tillsynens
utformning?
Redovisning, uppföljning och utvärdering av statens tillsyn
Riksdagen behöver, som en integrerad del av den samlade
återrapportering som riksdagen får om verksamhet och
måluppfyllelse inom de olika politikområdena, få kunskap om hur
den statliga tillsynen utövas och utvecklas. Det är därför
viktigt att regeringen följer upp och utvärderar tillsynen så
att åtgärder för att öka effektiviteten i den verksamhet som är
föremål för tillsyn kan vidtas löpande.
· Hur följs olika system för tillsyn upp, hur utvärderas de och
hur rapporteras deras effektivitet till regeringen ?
· Hur rapporterar regeringen till riksdagen om tillsynen som
ett instrument för samhällsstyrning och om resultatet av
tillsynsmyndigheternas verksamhet?
· På vilket sätt följer regeringen upp resultaten av tillsynen,
t.ex. i mål- och resultatdialogen?
Den andra delen av uppdraget
Utredaren skall på grundval av sin genomgång och analys av den
statliga tillsynsverksamheten i den andra delen av uppdraget
lämna förslag till hur den kan göras tydligare och effektivare.
För denna andra del av uppdraget avser regeringen lämna
tilläggsdirektiv i samband med att den första delen av uppdraget
redovisas. Utredaren skall därför fortlöpande informera
Justititiedepartementet om hur uppdraget fortskrider så att
beslutet om tilläggsdirektiv medger ett effektivt utredningsarbete
utan onödiga avbrott.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa den första delen av sitt arbete i ett
betänkande till regeringen senast den 1 oktober 2001. Tidpunkten
för redovisning av den andra delen av uppdraget beslutas i
tilläggsdirektiv.
(Justitiedepartementet)