Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1999 års författningsutredning (Ju 1999:13), Dir. 2000:61
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2000-09-21
Dir. 2000:61
Beslut vid regeringssammanträde den 21 september 2000
Sammanfattning av uppdraget
1999 års författningsutredning (Ju 1999:13) får i särskilt
uppdrag att lämna förslag till en ny bestämmelse i regeringsformen
som skall reglera regeringens skyldighet att informera och samråda
med riksdagen i EU-frågor.
Kommitténs nuvarande uppdrag
Den 2 september 1999 beslutade regeringen att tillkalla en
parlamentariskt sammansatt kommitté för att utreda vissa frågor
som rör regeringsformen (dir. 1999:71). Kommittén har antagit
namnet 1999 års författningsutredning.
Kommittén har i uppgift att lämna förslag till ny lydelse av
bestämmelsen om skydd för egendom i 2 kap. 18 § andra stycket
regeringsformen. Kommittén skall föreslå en utformning av
bestämmelsen som ger ett klart uttryck för lagstiftarens avsikt.
Vidare skall kommittén utreda förutsättningarna för att införa
en möjlighet för riksdagen att på begäran av regeringen på
förhand lämna sitt godkännande till att regeringen ingår en
viss internationell överenskommelse som ännu inte finns i
slutligt skick. Kommittén skall också närmare analysera om
utvecklingen av samarbetet inom Europeiska unionen går mot
en minskad uppdelning mellan en gemenskapsdel och övriga delar
av unionssamarbetet och i samband med detta också överväga om
det kan finnas anledning att ändra ordalydelsen av 10 kap. 5 §
första stycket regeringsformen.
Efter överläggningar inom en arbetsgrupp med företrädare för
riksdagspartierna beslutade regeringen den 16 mars 2000 att ge
kommittén tilläggsdirektiv (dir. 2000:21). I tilläggsdirektiven
ges kommittén i uppdrag att utreda frågorna om skilda valdagar
och vårval, att överväga om de tre största valkretsarna bör
minskas, att se över partibegreppet i 3 kap. 7 § regeringsformen
samt att överväga vilken giltighet valsedlar som saknar
partibeteckning skall ha. Slutligen skall kommittén föreslå hur
skyddet för miljön samt funktionshindrades och andra utsatta
gruppers delaktighet och jämlikhet i samhället skall regleras
i 1 kap. 2 § regeringsformen. Uppdraget skall redovisas senast
den 31 december 2000 med undantag av valfrågorna som skall
redovisas senast den 30 april 2002.
Samverkan mellan riksdagen och regeringen i EU-frågor
Bakgrund
I samband med Sveriges anslutning till Europeiska unionen
infördes i riksdagsordningen (RO) bestämmelser som reglerar
samverkan mellan riksdagen och regeringen i frågor som rör
Europeiska unionen (prop. 1994/95:19, 1994/95:TK1, bet.
1994/95:KU22, rskr. 1994/95:65 och 66). Bestämmelserna var
till en början spridda på olika ställen i RO men samlades
genom en lagändring som trädde i kraft den 1 januari 1997
i ett nytt 10 kap. (bet. 1996/97:KU2, rskr. 1996/97:74, 75
och 76). Enligt 10 kap. 1 § RO skall regeringen bl.a.
fortlöpande informera riksdagen om vad som sker inom ramen
för samarbetet i Europeiska unionen och enligt 10 kap. 4 §
RO skall riksdagen, för samråd med regeringen i frågor som
gäller Europeiska unionen, inom sig tillsätta en nämnd för
Europeiska unionen (EU-nämnden).
Frågan om huruvida regeringens skyldighet att informera och
samråda med riksdagen i EU-frågor bör regleras i grundlag har
övervägts vid flera tillfällen. Grundlagsutredningen inför
EG, som förutsatte att informations- och samrådsplikten skulle
komma till uttryck i riksdagsordningen, anförde att det sedan
ytterligare erfarenheter vunnits av EG-samarbetet kunde
övervägas om informations- och samrådsplikten borde framgå
av regeringsformen (SOU 1993:14, s. 243). Vidare har
konstitutionsutskottet vid flera tillfällen uttalat att
bestämmelserna om regeringens skyldighet att informera och
samråda med riksdagen i EU-frågor är av sådan vikt att en
reglering i grundlag kan motiveras (bet. 1994/95:KU22 och
1996/97:KU2). Något förslag om detta har emellertid inte
lagts fram.
Riksdagskommitténs referensgrupp för riksdagens hantering av
EU-frågor
I december 1998 beslutade talmanskonferensen att tillkalla
en kommitté med parlamentarisk sammansättning med uppdrag
att se över och utvärdera vissa frågor som rör riksdagens
arbetsformer. Kommittén utsåg en referensgrupp rörande
riksdagens hantering av EU-frågor. Samtliga riksdagspartier
har varit representerade i referensgruppen som i juni 2000
lämnade en slutrapport till kommittén.
Referensgruppen anför i slutrapporten att bestämmelserna
om samverkan mellan riksdag och regering är av mycket stor
betydelse för möjligheterna för riksdagen att påverka
utvecklingen inom de områden som samarbetet i EU avser.
Referensgruppen anför vidare att eftersom de EU-frågor som
leder fram till bindande normgivning inte är rent
utrikespolitiska utan ofta rör inrikespolitiska förhållanden
motiverar detta att riksdagen ges ett ännu starkare inflytande
över EU-frågorna än över den traditionella utrikespolitiken.
Ett sätt att markera den starka ställning som riksdagen bör
ha i dessa frågor är, enligt referensgruppen, att riksdagens
roll regleras i regeringsformen.
Mot denna bakgrund föreslår referensgruppen att regeringens
skyldighet att informera och samråda med riksdagen i EU-
frågor skall regleras i en särskild bestämmelse i 10 kap.
regeringsformen. Referensgruppen framhåller att förslaget
i sig inte innebär någon ändring av gällande regler utan är
ett sätt att markera frågans vikt. Enligt referensgruppen
syftar förslaget inte heller till att ändra den praxis som
har utvecklats i förhållandet mellan riksdag och regering
i EU-frågor.
När det gäller frågan hur lagstiftningen skall hanteras
anser referensgruppen att regeringen skall ta initiativ
till en samordning mellan referensgruppens förslag och
författningsutredningen. Riksdagskommittén, som enhälligt
ställt sig bakom referensgruppens förslag, har genom
talmannen överlämnat frågan till regeringen (Ju2000/3003).
Uppdraget
Författningsutredningen får i särskilt uppdrag att lämna
förslag till en ny bestämmelse i 10 kap. regeringsformen
som skall reglera regeringens skyldighet att informera och
samråda med riksdagen i EU-frågor.
Utgångspunkten för uppdraget är att den skyldighet för
regeringen att informera och samråda med riksdagen i EU-frågor
som för närvarande följer av riksdagsordningens bestämmelser
oförändrad skall föras över till regeringsformen. Bestämmelsen
skall vara övergripande och inte reglera vilket riksdagsorgan
som regeringen skall samråda med. De närmare bestämmelserna
om hanteringen i riksdagen bör även i fortsättningen meddelas
i riksdagsordningen. I referensgruppens slutrapport finns
förslag till reglering som bör vara av intresse för kommittén.
Författningsutredningen skall föreslå de grundlagsändringar
och andra lagändringar som den finner motiverade.
Författningsutredningen skall redovisa sitt arbete i denna del
senast den 31 december 2000.
(Justitiedepartementet)