Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förvaltning av statligt ägd skogsmark, Dir. 2000:60
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2000-09-21
Dir. 2000:60
Beslut vid regeringssammanträde den 21 september 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att inventera all skogsmark
som ägs direkt av staten eller via ett helägt statligt aktiebolag och
lägga fram förslag till en mer effektiv förvaltning av statens totala
skogsinnehav.
Det övergripande målet skall vara att statens skogar skall förvaltas
på ett föredömligt sätt både ur produktions- och miljösynpunkt för
att trygga en långsiktigt ekologiskt och produktionsmässigt hållbar
utveckling. De affärsmässiga ambitioner som ligger bakom statens
skogsinnehav skall kunna fullföljas effektivt. Förvaltningen bör
därför präglas av en samlad helhetssyn.
Inriktningen för utredarens arbete skall vara att pröva om ansvaret
för förvaltningen av statens skogar kan inordnas i en ny myndighet
som får ett samlat helhetsgrepp på verksamheten i fråga om styrning,
policy och ambitionsnivåer, så att staten på allra bästa sätt kan
sköta sina skogar ur både miljö- och produktionssynpunkt. Det är
viktigt att dessa frågor nu får en allsidig belysning. Utredaren
skall därför redovisa flera olika alternativ för den statliga
skogsförvaltningen och analysera och redovisa dessa. Utredaren skall
bl.a. redovisa för- och nackdelar för effektivitet och måluppfyllelse
med de olika alternativen.
Bakgrund och utgångspunkter för uppdraget
Staten som skogsägare har gammal hävd i Sverige. I början av 1990-talet
förvaltade Domänverket ca 3,5 miljoner ha mark för aktivt skogsbruk och
ca 6,5 miljoner ha annan mark. I många länder äger staten eller andra
delar av den offentliga sektorn betydande arealer skogsmark.
Det finns en rad skäl för att staten äger betydande skogsarealer.
Skälen kan sammanfattas på följande sätt.
· Statligt skogsägande underlättar långsiktig förvaltning av större
sammanhängande områden för att t.ex. bevara biologisk mångfald och
från natur- och kulturmiljösynpunkt särskilt värdefull skogsmark.
· Statligt skogsägande kan öka konkurrensen om vedråvara vilket
bl.a. innebär lättare tillgång för köpsågverk. Virkesmarknaden
karakteriseras delvis av att en stor del av virkesfångsten går
till integrerad industri. Ett statligt skogsägande ökar antalet
säljare på virkesmarknaden.
· Statligt skogsägande ger möjligheter till bättre arrondering av mark
och underlättar markbyten med andra ägare vilket bl.a. är viktigt för
att tillgodose friluftslivets, natur- och kulturmiljövårdens behov.
· Ett statligt skogsägande ger möjlighet att utveckla nya former för
konflikthantering och förvaltning av mark där det råder konflikter
i fråga om förvaltningen.
· Skogen är en naturresurs med stora natur- och kulturmiljövärden
och en naturtillgång som berör många människor och som i hög grad
bör vara tillgänglig för ett rörligt friluftsliv. Ett statligt
skogsägande värnar dessa intressen och stärker allmänhetens känsla
för skogen med dess natur- och kulturmiljövärden som gemensam
tillgång och gemensamt ansvar.
· Statligt skogsbruk bör genom att vara ledande inom såväl natur-
och kulturmiljövård som produktion av virke och andra nyttigheter
tjäna som ett föredöme för hela skogsnäringen.
· Skogsmark som ingår i nationalpark skall enligt gällande lagstiftning
ägas av staten.
· Staten äger skogsmark för speciella ändamål t.ex. genom Sveriges
lantbruksuniversitet för långsiktiga vetenskapliga ändamål.
· För viss skogsmark, t.ex. den ovanför odlingsgränsen råder särskilda
förutsättningar för bl.a. rennäring samt natur- och kulturmiljövård.
Statligt skogsägande ökar möjligheterna att hantera eventuella
målkonflikter.
Statens fastighetsverk förvaltar bl.a. huvuddelen av marken ovanför
odlingsgränsen och renbetesfjällen i Jämtland. Marken förvaltades
ursprungligen av Domänverket och fördes vid bolagiseringen av
Domänverket till Statens fastighetsverk och Domän AB. För den mark
som fördes till Statens fastighetsverk fick Domän AB ett
förvaltningsansvar under fyra år.
Naturvårdsverket har det centrala ansvaret för områdesskyddet enligt
miljöbalken i form av nationalparker, naturreservat, naturminnnen m.m.
Skogsstyrelsen har det centrala ansvaret för biotopskyddsområden i
skogsmark. Den praktiska förvaltningen är till stor del delegerad till
länsstyrelserna som ansvarar för områdesskyddet. Kommunerna ansvarar
dock för det områdesskydd som de förordnat om och skogsvårdsstyrelserna
ansvarar i länen för biotopskyddsområden i skogsmark. Syftet med
nationalparker är att bevara större sammanhängande områden av en viss
landskapstyp. Syftet med naturreservat är att bevara biologisk mångfald,
vårda och bevara värdefulla naturmiljöer eller tillgodose behovet av
områden för friluftsliv. Även behovet av att återställa eller nyskapa
värdefulla naturmiljöer eller livsmiljöer för hotade och hänsynskrävande
arter, kan motivera att mark förklaras som naturreservat.
Riksdagen beslutade hösten 1998 att staten skulle ta över en del
av de skogstillgångar som fanns i det delägda AssiDomän AB och föra
dem till ett helägt statligt skogsbolag. Vid bildandet av Sveaskog
AB framhölls i propositionen (1998/99:1 utg.omr. 24) att det skulle
bli lättare att överföra mark för statliga ändamål, t.ex. för
naturvårdsändamål. Som positiva effekter av ett separat statligt
skogsbolag nämndes i propositionen arrondering av mark som underlättar
markbyten på kommersiella villkor med andra markägare, bättre tillgång
till vedråvara på en kommersiell och öppen marknad och att köpsågverk
kan ha lättare att få tillgång till vedråvara. Vidare sades att det
kan bli aktuellt med överföring av mark till Sveaskog AB för att
uppnå en renodling av verksamheten i Sveaskog AB respektive Statens
fastighetsverk.
Därtill förvaltas skogsmark av ett 20-tal myndigheter och helägda
statliga bolag. Som exempel kan nämnas Fortifikationsverket, vissa
universitet, Skogsstyrelsen samt s.k. jordfondsfastigheter som
förvaltas av Statens jordbruksverk och länsstyrelserna. Vidare äger
staten ca 35 % av aktierna i AssiDomän AB. Bolaget äger 2,4 miljoner
ha produktiv skogsmark samt skogsindustri.
Den spridda förvaltningen har i stor utsträckning historiska
orsaker. Det kan gälla skogsmark som förvärvats av Naturvårdsverket
för naturvårdsändamål eller för att användas som bytesmark eller det
kan vara mark som förvaltas av vissa myndigheter, där huvudsyftet
med förvaltningen tidigare varit ett annat än skogsbruk.
Jordfondsfastigheterna skall användas för att bl.a. främja en från
allmän synpunkt lämplig utveckling av företag inom skogsbruket och
skall avyttras så snart detta ändamål kan tillgodoses. Statens
fastighetsverk fick vid bolagiseringen av Domänverket 1992 ansvaret
för bl.a. vissa statligt ägda slott och herresäten samt markområdena
i fjällkedjan. I dessa innehav ingår vissa områden med kommersiellt
brukad skogsmark. Sveaskogs huvuduppgift är att bedriva ett effektivt
kommersiellt skogsbruk.
Svenska statens förvaltning av tillgångar kännetecknas i dag av
affärsmässighet, effektivitet och renodling av verksamheten. Samma
krav ska kunna ställas på förvaltning av statens skogsegendom. En
inventering och klassificering av markinnehavets olika värden och
ett förslag till effektiv förvaltningsorganisation är därför nödvändig.
För att åstadkomma en optimal fördelning mellan insatser för
virkesproduktion, miljöintressen och andra värden krävs även en
samordnad styrning av hela statens skogsinnehav.
Uppdraget
Skogsmark som direkt eller indirekt ägs av staten förvaltas av skilda
förvaltare med olika utgångspunkter och mål. Detta har sin historiska
grund i de olika intressen som styrt det statliga skogsinnehavet. De
nuvarande formerna för den statliga skogsförvaltningen kan inte anses
ligga i linje med de grundläggande krav som gäller för statlig
tillgångsförvaltning i allmänhet, nämligen affärsmässighet, effektivitet
och renodling av verksamheten. De främjar inte heller den helhetssyn
som bör prägla en modern och ändamålsenlig skogsförvaltning. Det
statliga skogsbruket bör tjäna som ett föredöme för hela skogsnäringen.
En särskild utredare skall därför tillsättas med uppgift att inventera
all statligt ägd skogsmark och lägga fram förslag till en mer effektiv
förvaltning av statens totala skogsinnehav, eventuellt kopplat till en
förändring av ägandet.
Det övergripande målet skall vara att statens skogar skall förvaltas
på ett föredömligt sätt som tryggar en hållbar utveckling såväl från
produktions- som från miljösynpunkt för att trygga en långsiktigt
ekologiskt och produktionsmässigt hållbar utveckling. Även de
affärsmässiga ambitioner som ligger bakom förvaltningen av statens
skogsinnehav skall kunna fullföljas effektivt. Förvaltningen skall
därför präglas av en samlad helhetssyn.
Inriktningen för uppdraget skall vara att pröva om ansvaret för
förvaltningen av statens skogar kan inordnas i en ny myndighet med
en samlad helhetssyn på styrning, policy och ambitionsnivåer, så att
staten på allra bästa sätt kan sköta sina skogar ur både miljö- och
produktionssynpunkt. Det är viktigt att dessa frågor får en allsidig
belysning. Utredaren skall därför redovisa flera alternativ för den
statliga skogsförvaltningen och analysera dessa. Utredaren skall bl.a.
redovisa för- och nackdelar för effektivitet och måluppfyllelse med
de olika alternativen.
Utgångspunkten är ett hållbart skogsbruk i linje med gällande
skogspolitik. Det skogsbruk som bedrivs i statens skogar skall bli
ledande för utvecklingen mot ett långsiktigt, ekologiskt, ekonomiskt
och produktionsmässigt hållbart skogsbruk.
Utredaren skall också inventera och klassificera det totala innehavet
och göra en analys av vilka förutsättningar som gäller för respektive
markområde. Varje områdes kommersiella värden samt natur- och
kulturmiljövärden skall kartläggas. All statligt ägd skogsmark skall
ingå i analysen vare sig den ägs direkt eller av ett helägt statligt
bolag. Konflikter som är relaterade till samernas rättigheter och
rennäringens intressen i markområdena ovanför odlingsgränsen och
inom renbetesfjällen i Jämtland analyseras för närvarande i andra
utredningar. Uppdraget bör ändå omfatta förvaltningen av denna mark,
för att förvaltningen skall kunna bli rationell. Förslag till lösning
av de nämnda konflikterna skall dock inte lämnas.
Samordningen skall resultera i en mer effektiv förvaltning av
skogsmarken utifrån de olika insatser som krävs för respektive område.
Om utredaren föreslår förändringar i innehaven skall också anges vilka
förändringar som kräver riksdagens ställningstagande.
Utredaren skall arbeta i samverkan med de olika förvaltarna av det
statliga skogsinnehavet. Vidare skall utredaren i sitt arbete samråda
med de myndigheter, intresseorganisationer och företag som utredaren
finner lämpligt.
Utredarens uppdrag skall vara slutfört och redovisas till regeringen
senast den 1 oktober 2001.
(Näringsdepartementet)