Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen om högskolans styrning - en utvärdering (U 1999:04), Dir. 2000:6
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2000-03-23
Dir. 2000:6
Beslut vid regeringssammanträde den 23 mars 2000.
Sammanfattning av uppdraget
Den särskilde utredare som tillkallats för att utreda vissa frågor om
högskolans styrning får genom tilläggsdirektiv i uppdrag att särskilt
utreda och föreslå förändringar av lokalförsörjningen inom högskolan.
Uppdraget
Den särskilde utredaren som tillkallats för att utreda vissa frågor
om högskolans styrning ges i uppdrag att därutöver:
- analysera hur lokalkostnadernas andel av dels högskoleanslagen, dels
lärosätenas beräknade totala omslutning förutses utvecklas på några års
sikt mot bakgrund av volymerna genomförda och planerade förhyrningar
som innebär nybyggnationer eller större om- och tillbyggnader. Vidare
skall analysen ta fasta på att högskolan planerar att lämna förhyrningar.
Utredaren skall vid sin analys utnyttja redovisningen av det uppdrag
som regeringen gav till Statens lokalförsörjningsverk och Högskoleverket
år 1997 (dnr U1997/4158/UH).
- analysera vilket lokalbehov som högskoleexpansionen (inom
grundutbildning, forskarutbildning och forskning) under 1990-talet har
gett och kommer att ge upphov till.
- analysera hur beställnings- och förhyrningstakten utvecklas efter
2000, under förutsättning att ingen ytterligare expansion beslutas.
Mot bakgrund av analyserna skall utredaren lämna förslag på en modell
för regeringens styrning av lokalförhyrningar inom högskoleområdet,
om förhyrningarna medför att anslagsmedel i större utsträckning binds
upp i lokalkostnader. Styrmodellen skall ge möjligheter för regeringen
att bedöma behovet av förhyrningen på ett så tidigt stadium att det
finns reella möjligheter för regeringen att påverka förhyrningarna.
Utgångspunkten skall vara att förhyrningar av större ekonomisk betydelse
bör godkännas av regeringen, även om högskolan bedömer att förhyrningen
ryms inom nuvarande anslag. Utredaren skall vidare lämna förslag om
hur underlaget från lärosätet skall vara utformat för att regeringen
skull kunna bedöma behovet. Utgångspunkten bör vara att byggteknisk
kompetens inte kommer att finnas inom Regeringskansliet. Utredaren
bör även undersöka om det är praktiskt möjligt att utöka underlaget
om förhyrningar på ett meningsfullt sätt i budgetunderlaget utifrån
det särskilda beslut som fattades den 14 oktober 1999 om utformningen
av budgetunderlaget för universitet och högskolor (dnr U1999/3347/UH).
Utredaren kan även föreslå korrigeringar i budgetunderlaget för att
ytterligare förbättra regeringens kunskap inom området.
Bakgrund
Ersättning för lokaler i grundutbildningen vid universiteten och
högskolorna ingår sedan den 1 juli 1994 i ersättningen för
helårsstudenter. Inom forskning och forskarutbildning ges ersättning
för lokaler, inredning och utrustning på olika sätt till universiteten
och till högskolorna utan egna forskningsanslag. Universiteten, förutom
de nyinrättade universiteten i Karlstad, Växjö och Örebro, erhåller
särskilda medel för lokalhyror m.m. De nyinrättade universiteten och
högskolorna erhåller medel för forskning där ersättning för lokaler,
inredning och utrustning är inkluderade.
Inför övergången till det nya resurstilldelningssystemet för lokaler,
inredning och utrustning beslutade riksdagen om särskilda lokalmedel
till vissa universitet för kostnader i samband med större byggprojekt
(prop. 1992/93:170, UbU15, rskr. 1992/93:388), som inte sammanhänger
med högskoleexpansionen under 1990-talet. Alla dessa projekt är ännu
inte är avslutade. Medlen utgörs dels av engångsmedel avsedda för
inredning och utrustning, dels av permanenta medel avsedda för
hyresökningar. Medlen har tillförts universiteten när byggprojekten
medför kostnader. Fortfarande återstår att fördela medel till Lunds
och Stockholms universitet, Kungl. Tekniska högskolan samt de
konstnärliga högskolorna.
I samband med att resurstilldelningssystemet för den grundläggande
högskoleutbildningen följdes upp 1997 (dnr U97/2538/UH) förutsåg
några högskolor att andelen lokalkostnader i förhållande till de
totala kostnaderna om några år skulle öka åtminstonde temporärt till
följd av att lokalsituationen behövde förbättras på grund av expansionen
av grundutbildningen. Vid redovisningen av uppdraget 1997 redovisade
dock Högskoleverket att andelen ännu inte hade ökat vid några lärosäten.
Under 1990-talet har grundutbildningen vid den svenska högskolan
expanderat kraftigt till följd av bland annat ett flertal
regeringsbeslut. Under den första halvan av decenniet ökade antalet
helårsstudenter med cirka 30 procent. För perioden 1997 - 2000 har
beslut fattats som innebär en ökning med 68 000 platser. För åren
2001 - 2002 har beslut fattats som innebär att högskolan byggs ut med
ytterligare 20 000 platser. Därutöver har forskningsvolymen ökat kraftigt.
År 1997 utfördes 18 033 årsverken, vilket året därpå steg till 19 041.
Denna trend fortsatte under 1999. Den ökande forskningsvolymen under
1990-talet bestod av dels höjda forskningsanslag, dels en ökande andel
externfinansierad forskning. Inom både uppdragsutbildning, uppdragsforskning
och sektorsforskning som finansieras med forskningsbidrag från andra
finansiärer gäller principen om full kostnadstäckning. Kostnader för
lokaler skall således ingå i ersättningen från uppdrags- respektive
bidragsgivaren.
Nuvarande styrmodell för högskolelokaler
Den nuvarande styrningen av högskolornas lokalförsörjning sker endast
genom att det krävs ett godkännande från regeringen för lokalförhyrningar
som är längre än 10 år. Regeringen styr alltså endast högskolornas
möjlighet till långa förhyrningar, inte t.ex. andelen lokalkostnader
av deras totala tillgängliga medel eller hur hög andel av högskolornas
förhyrningar som får vara uppbundna i längre kontrakt.
Uppföljningen av universitetens och högskolornas lokalkostnader och
planerade ny- och ombyggnader grundas på budgetunderlag som varje
myndighet skall lämna till regeringen senast den 1 mars varje år. I
budgetunderlaget specificeras bl. a. beräknade lån och räntekostnader
under de kommande fyra åren.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget enligt detta tilläggsdirektiv skall redovisas i en separat
rapport senast den 31 maj 2000.
(Utbildningsdepartementet)