Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av den ekonomiska statistiken, Dir. 2000:58
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2000-09-14
Dir. 2000:58
Beslut vid regeringssammanträde den 14 september 2000
Sammanfattning av uppdraget
Den ekonomiska statistiken utgör ett allt viktigare underlag för
den ekonomiska politiken både i Sverige och i EU. Kraven på dess
kvalitet har ökat samtidigt som förutsättningarna att mäta den
ekonomiska utvecklingen förändrats.
En utredare tillkallas med uppdrag att analysera och kartlägga
de förändrade samhällsbehoven av ekonomisk statistik och med
utgångspunkt från dessa göra en bred genomlysning av tillståndet
för statistiken och särskilt nationalräkenskaperna. Utredaren
skall även redovisa erfarenheter från och lösningar att ta fram
ekonomisk statistik i andra länder. Utredaren skall lämna förslag
till förändringar av den svenska ekonomiska statistiken och ange
behov av fortsatta utvecklingsinsatser.
Behovet av en översyn
Den ekonomiska statistiken i allmänhet, och nationalräkenskaperna
i synnerhet, har ökat i betydelse de senaste åren. En viktig
orsak till detta är att ekonomisk-politiska mål i allt större
utsträckning anges i kvantitativa termer. Regeringens mål för
t.ex. utgiftstak, den offentliga sektorns sparande, sysselsättning
och arbetslöshet stäms av mot kalkyler som kräver en solid
statistisk grund. Även penningpolitiken, som styrs utifrån ett
inflationsmål, kräver en tillförlitlig bild av den ekonomiska
utvecklingen. En annan orsak är EU:s allt större beroende av
jämförbar ekonomisk statistik för bl.a. beräkningar av
medlemsavgifter, strukturfonder och kvalificeringskrav för EMU.
Därtill reagerar aktörerna på de finansiella marknaderna många
gånger kraftigt när ekonomisk statistik publiceras, med
förändringar i marknadsräntor och växelkurser som följd.
Kvalitetskraven har skärpts i takt med statistikens ökade
betydelse. Det gäller såväl uppgifternas tillförlitlighet som
aktualitet. Både användare i Sverige och användare inom EU är
numera beroende av snabba och säkra indikatorer på den
ekonomiska utvecklingen. Precisionen i de kvartalsvisa
nationalräkenskaperna är väsentlig i detta sammanhang eftersom
dessa är ett viktigt underlag för den ekonomiska politiken.
Till detta kommer att nationalräkenskaperna spelar en viktig
roll även för att bedöma den ekonomiska utvecklingen på längre
sikt.
Samtidigt som behoven har ökat har förutsättningarna att mäta
den ekonomiska utvecklingen förändrats. Ett konkret exempel är
omläggningen av utrikeshandelsstatistiken i samband med
medlemskapet i EU. När tulldeklarationerna med uppgifter om
handeln mellan medlemsländerna försvann och ersattes med en
begränsad uppgiftsinsamling från företagen (det s.k. Intrastat-
systemet) försämrades statistikens kvalitet betydligt. Samma
problem redovisas i de flesta medlemsländer och diskussioner
pågår om hur ett framtida statistiksystem skall utvecklas.
Den allt snabbare tekniska utvecklingen, globaliseringen,
konkurrensfrämjande avregleringar på ett flertal områden och
strukturförändringar inom näringslivet är andra faktorer som
försvårar den statistiska mätningen. Till exempel introduceras
nya varor och tjänster och kombinationer av varor och tjänster
relaterade till informationsteknologin i snabb takt samtidigt
som kvalitets- och prisförändringarna i många fall är svåra
att särskilja. Även vad gäller verksamhetsformer sker
förändringar, både inom och mellan näringsgrenar och
samhällssektorer. Om statistiken inte förmår att spegla detta
skapas en missvisande bild av den ekonomiska utvecklingen.
Globaliseringen av näringslivet och de snabba förändringarna
av strukturen mellan och inom företag innebär att företagen
har svårt att lämna underlag enligt statistikens avgränsningar
och definitioner. Bortfall är också ett stort och växande
problem på vissa områden. Sådana mätproblem i den ekonomiska
statistiken är internationellt kända.
Informationssamhället erbjuder emellertid också nya möjligheter
när det gäller uppgiftsinhämtande och kvalitetskontroll.
Informationstekniken kan användas för att underlätta
uppgiftslämnandet för företagen och därigenom förbättra
uppgifternas kvalitet och användbarhet.
Definitioner, avgränsningar och mått i de svenska
nationalräkenskaperna har sina utgångspunkter i det europeiska
nationalräkenskapssystemet från 1995 och FN:s riktlinjer på
området från 1993. I dag påverkas ca 90 % av den ekonomiska
statistiken genom EG:s regelverk. Stora omläggningar har under
större delen av 1990-talet skett inom ramen för förordningarna
om bl.a. nationalräkenskaper, harmoniserade konsumentprisindex,
konjunkturstatistik och företagsstatistik. Det innebär att
Statistiska centralbyråns (SCB) resurser i stor utsträckning
inriktats på att genomföra dessa beslut, vilket har begränsat
myndighetens möjligheter att tillgodose nationella behov och
önskemål.
Nya krav från EU som påverkar den ekonomiska statistiken kan
också bli aktuella. Som en följd av åtaganden vid toppmötet i
Lissabon kommer bl.a. ett stort antal indikatorer om ekonomisk
statistik att tas fram för att nå större fokusering på EU:s
viktigare mål. Fortsatta förbättringar krävs också för att
anpassa statistiken till de krav som EMU ställer och ytterligare
omställningar kommer att bli nödvändiga vid en eventuell
anslutning till den monetära unionen. Dessutom pågår diskussioner
om förändringar av andra för statistiken viktiga underlag, t.ex.
underlaget för handeln mellan medlemsländerna (Intrastat) och
hantering av moms mellan medlemsländerna. Sådana förändringar
kan få omfattande konsekvenser för den ekonomiska statistiken.
Det finns även problem som rör den ekonomiska fördelningsstatistiken
och som försvårar utvärderingen av den ekonomiska politiken och
dess konsekvenser för medborgarna. Det gäller bl.a. data som ökar
insikten om vad som påverkar inkomsternas fördelning och hur
hushållens resurser över livscykeln fördelas. Det finns brister
såväl i nuvarande mätmetoder och definitioner som i tillgången
till data. Exempel på bristerna är att hushållens disponibla
inkomster har skilda definitioner i inkomststatistiken och i
nationalräkenskaperna, att inkomstmåtten är svåra att justera
för hushållens olika sammansättning samt att inkomstbegreppet
som främst baseras på taxeringsregister inte alltid mäts på
ett i ekonomisk mening rimligt sätt. Dessutom saknas idag
möjligheter att i den ekonomiska statistiken göra analyser ur
ett könsperspektiv.
Förtroendet för och användningen av den ekonomiska statistiken
- och i förlängningen förtroendet för den ekonomiska politiken
- förutsätter att statistiken är av hög kvalitet i alla avseenden.
Den ekonomiska statistikens centrala roll medför dessutom att
det finns anledning att se över statistiken utifrån ett brett
användarperspektiv.
Inriktning på utredarens arbete
Under senare hälften av 1990-talet har EU-anpassningen
prioriterats. Samtidigt har behovsbilden för den ekonomiska
statistiken i Sverige förändrats. Utredarens arbete skall därför
börja med att fastställa behovsbilden. I detta sammanhang skall
särskilt nationalräkenskaperna beaktas. Därtill bör behovet av
att utveckla och utvärdera innehållet i den statistik som utgör
underlag för nationalräkenskaperna (primärstatistiken) samt av
att förbättra aktualiteten i statistiken belysas.
I dagens ekonomiska debatt fokuseras allt oftare kombinationen
av hög tillväxt och låg inflation. Bland annat anses den ökade
spridningen av modern informationsteknik ha positiva effekter
på produktiviteten. Utredaren skall därför inrikta arbetet på
att finna lösningar på kända problem inom den ekonomiska
statistiken, såsom att mäta produktionsvolym och prisutveckling
inom tjänstenäringarna och offentlig sektor, att fånga upp
framväxten av nya branscher och produkter samt förändringar vad
gäller verksamhetsformer.
Eftersom många av de problem och krav som redovisats är likartade
i den industrialiserade världen bör internationella jämförelser
och erfarenheter beaktas i utredningsarbetet. Analysen bör därför
även avse några jämförbara länder (t.ex. Danmark, Finland, Norge,
Nederländerna, Storbritannien, Kanada, USA och Australien). I
detta sammanhang bör även redovisas hur väl länderna klarar att
möta behoven och hur man hanterar sina problem.
Uppdraget
En genomlysning av den ekonomiska statistiken - särskilt
nationalräkenskaperna - skall genomföras. Finansräkenskaperna
omfattas dock inte av uppdraget. Arbetet skall inriktas på att
belysa hur den ekonomiska statistiken bättre kan anpassas till
samhällets ökande och förändrade behov. Utredningen skall:
· kartlägga de förändrade samhällsbehoven och användarnas behov
av och syn på framtida svensk ekonomisk statistik,
· beskriva hur statistikprodukterna svarar mot behovsbilden -
särskilt vad avser nationalräkenskaperna,
· analysera krav på primärstatistiken, i första hand som underlag
till nationalräkenskaperna, vilket inkluderar producentpriser,
produktion i tjänstenäringarna och den dolda ekonomin,
· belysa förändrade produktionsförutsättningar, särskilt vad gäller
insamling av uppgifter, och diskutera alternativa källor och
produktionsmetoder,
· analysera hur produktiviteten mäts i näringslivet och offentlig
sektor,
· belysa beräkningsrutiner i nationalräkenskaperna, såsom hur
avstämning sker mellan olika delar i nationalräkenskaperna, vilka
regler som gäller för revidering, hur statistiken korrigeras för
kalenderuppgifter t.ex. om ett kvartal innehåller fler arbetsdagar
än ett annat och hur statistiken korrigeras för säsongsvariationer
t.ex. att semestrar ofta infaller under sommarmånaderna,
· redovisa erfarenheter från och lösningar i andra länder och
jämföra de svenska nationalräkenskaperna med andra länders bl.a.
med avseende på publiceringstidpunkter och storleken på revideringar
samt låta utländsk expertis göra en bedömning av främst hur de
svenska nationalräkenskaperna står sig vid en internationell
jämförelse,
· föreslå förändringar och behov av fortsatta utvecklingsinsatser,
· redovisa kostnader för förslagen, möjlig finansiering samt en
tydlig prioritering av olika statistikbehov och andra kvalitetshöjande
insatser.
Utredaren skall också:
· belysa mät- och definitionsproblem i den ekonomiska
fördelningsstatistiken,
· analysera inkomstbegreppen i nationalräkenskaperna och den ekonomiska
fördelningsstatistiken,
· belysa hur inkomstmåtten på ett rättvisande sätt kan justeras för
hushållens sammansättning,
· under arbetets gång fånga upp och beakta synpunkter när det gäller
möjligheter att analysera statistik ur ett könsperspektiv.
Arbetets genomförande
Arbetet skall bedrivas i nära kontakt med viktiga statistikanvändare,
som Konjunkturinstitutet och Riksbanken. Näringslivsorganisationer
och representanter för företag och andra berörda organisationer
skall ges möjlighet att lämna synpunkter på förslagen. Utredaren
skall fortlöpande informera Justitiedepartementet och
Finansdepartementet om hur arbetet fortskrider.
Utredaren skall utgå från EG:s gällande förordningar och ta hänsyn
till det arbete som pågår inom kommissionen på den ekonomiska
statistikens område.
Uppdraget skall redovisas etappvis. Senast den 1 mars 2001 skall
en första etapp avseende kartläggningen av de svenska behoven
redovisas. En ambition skall vara att huvudparten av förändringarna
skall vara möjliga att genomföra senast den 1 januari 2004. Uppdraget
skall redovisas slutligt senast den 31 december 2002.
(Justitiedepartementet)