Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fördelning av makt och inflytande ur ett integrationspolitiskt perspektiv, Dir. 2000:57
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2000-09-07
Dir. 2000:57
Beslut vid regeringssammanträde den 7 september 2000
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att beskriva och analysera
fördelningen av makt och inflytande inom olika delar av det
svenska samhället ur ett integrationspolitiskt perspektiv.
Utredaren skall också söka utveckla och pröva hypoteser om
vad som påverkar invandrares och olika invandrargruppers makt
och inflytande.
Utredaren skall ta fram fakta om fördelningen av maktresurser
och inflytande mellan invandrare och befolkningen i övrigt
inom olika samhällsområden. Vidare skall utredaren uppmärksamma
vilka skillnader i makt och inflytande som kan finnas mellan
personer födda i Sverige med invandrade föräldrar och andra
personer födda här i landet.
Beskrivningen och analysen skall avse såväl politiskt
deltagande, inflytande och makt som ekonomiska resurser och
inflytande. Vidare skall utredaren studera inflytande ur ett
integrationspolitiskt perspektiv inom arbetslivet och
organisationslivet samt belysa andra former av inflytande i
vardagslivet och hur människor med olika bakgrund upplever
sin makt och sitt inflytande.
Utredaren skall så långt möjligt undersöka i vilken
utsträckning skillnader i makt och inflytande kan förklaras
av kön och social bakgrund, i vilken mån skillnaderna är
relaterade till strukturella förhållanden i det svenska
samhället eller till det förhållningssätt samhällets
institutioner har till personer med olika etnisk bakgrund
samt i vilken mån andra förklaringsfaktorer spelar in.
Utredaren skall analysera vilka faktorer som är av betydelse
för det faktiska deltagandet i beslutsprocesser inom olika
områden och för hur individen kan påverka sin situation i
vardagen. Särskilt fokus bör riktas på vilken betydelse
skillnader i levnadsvillkor och tillgång till ekonomiska och
andra resurser har. De faktorer som bedöms vara av särskild
betydelse för att vissa individer eller grupper som invandrat
till Sverige har mer eller mindre inflytande än andra skall
redovisas.
Utredaren skall särskilt belysa vilka strukturella hinder
eller möjligheter som motverkar respektive befrämjar
invandrares makt och inflytande inom de samhällsområden
som studeras.
I sitt arbete skall utredaren på olika sätt stimulera en
samhällsdebatt i de frågor utredningen omfattar.
Utredaren bör löpande lämna rapporter i olika frågor under
arbetets gång. Ett slutbetänkande skall lämnas senast den
31 december 2003.
Bakgrund och syfte
Sverige är i dag ett land som präglas av etnisk och
kulturell mångfald. Mer än 900 000 invånare är födda
utomlands. Ytterligare närmare 800 000 personer, själva
födda i Sverige, har minst en förälder som är född i ett
annat land. Denna mångfald är en viktig kraft för
utvecklingen av det svenska samhället.
Riksdagen beslutade i december 1997 om mål och riktlinjer
för integrationspolitiken (prop. 1997/98:16, bet.1997/98:SfU6,
rskr. 1997/98:68). Målen för integrationspolitiken är lika
rättigheter och möjligheter för alla oavsett etnisk och
kulturell bakgrund, en samhällsgemenskap med samhällets
mångfald som grund samt en samhällsutveckling som
kännetecknas av ömsesidig respekt och tolerans och som alla
oavsett bakgrund kan vara delaktiga i och medansvariga för.
Det integrationspolitiska arbetet skall särskilt inriktas
på att ge förutsättningar för individers försörjning och
delaktighet i samhället, värna grundläggande demokratiska
värden och verka för kvinnors och mäns lika rättigheter
och möjligheter, samt förebygga och motverka diskriminering,
främlingsfientlighet och rasism. Samhällets etniska och
kulturella mångfald bör återspeglas inom olika områden.
De mål och riktlinjer för integrationspolitiken som
riksdagen beslutat om tar tid att förverkliga. Invandrare,
och i viss mån också personer födda i Sverige med invandrade
föräldrar, har genomsnittligt en sämre situation inom flera
samhällsområden än befolkningen som helhet. Det gäller inte
minst på arbetsmarknaden, där situationen är särskilt
besvärlig för personer som har invandrat från Afrika och
Asien.
Även i flera andra avseenden finns skillnader i
levnadsvillkor och levnadsförhållanden mellan många personer
med invandrarbakgrund och befolkningen i övrigt. Betydligt
fler bland dem med invandrarbakgrund har låga inkomster
och det är också en större andel invandrare som får
socialbidrag. Flera undersökningar tyder också på att
invandrare genomsnittligt mår sämre än personer födda i
Sverige och att de lider av andra typer av ohälsa. Andelen
ungdomar som går vidare till högre studier är lägre i
flertalet invandrargrupper än bland hela befolkningen.
Till detta skall läggas en betydande boendesegregering på
de orter där majoriteten av de utlandsfödda bor.
I delbetänkandet Välfärd vid vägskäl (SOU 2000:03) från
Kommittén Välfärdsbokslut redovisas framträdande försämringar
under 1990-talet för framför allt tre grupper, nämligen utrikes
födda, ensamstående mödrar och yngre personer. I dessa grupper
har sysselsättningen minskat kraftigt, vilket avspeglas i att
de i högre grad än andra fått stora ekonomiska problem. De har
drabbats hårdare än andra också när det gäller andra aspekter
av välfärden. Under det senaste året har dock en viss förbättring
av sysselsättningen skett.
Inte minst är det en stor skillnad mellan invandrade och
personer födda i Sverige vad gäller valdeltagande och politiskt
deltagande i övrigt. I 1998 års kommunalval var valdeltagandet
bland röstberättigade utländska medborgare 35 procent jämfört
med 78,6 procent för hela befolkningen. I riksdagsvalet var
valdeltagandet 67,3 procent för naturaliserade svenskar jämfört
med ett totalt valdeltagande på 81,4 procent. Utrikes födda och
personer födda i Sverige med invandrade föräldrar är också
kraftigt underrepresenterade bland de förtroendevalda.
Inom ramen för Demokratiutredningen har två forskare genomfört
en studie av hur den politiska jämlikheten har utvecklats i
Sverige under de senaste trettio åren. Studiens resultat har
redovisats i Demokratiutredningens forskarvolym Medborgarnas
erfarenheter (SOU 1999:113). Studien baserar sig på
intervjufrågor i olika levnadsnivå- och medborgarundersökningar
under åren 1968-1997. Studien visar att utvecklingen i huvudsak
varit positiv under denna period. Samtidigt har dock vissa
klyftor vuxit. Det gäller i synnerhet klyftan mellan invandrade
och personer födda i Sverige vilken vuxit särskilt mycket under
1990-talet. En förklaring till detta skulle kunna vara att de
invandrades sociala och etniska sammansättning har förändrats.
Enligt rapporten tycks dock varken social bakgrund, utslagning
från arbetsmarknaden eller nationell härkomst kunna ge något
väsentligt bidrag till förståelsen av varför klyftan mellan
invandrade och personer födda i Sverige har ökat. I stället
kanske förklaringarna i första hand måste sökas i strukturerna
i samhället. Antalet invandrade personer som ingått i
undersökningarna har emellertid inte varit så stort att det
varit möjligt att genomföra någon mer omfattande analys av
skillnader mellan olika grupper eller av orsakerna till den
negativa utvecklingen.
Det finns således statistik och undersökningar som visar
att invandrare som grupp betraktat har sämre levnadsvillkor
och är mindre delaktiga inom många områden än personer som
är födda i Sverige. Däremot finns det inte någon samlad
bild av fördelningen av makt och inflytande i samhället ur
ett integrationspolitiskt perspektiv. Det finns också
begränsad kunskap om i vilken utsträckning invandrares
maktresurser och inflytande påverkas av varifrån man kommer
och vistelsetid i Sverige eller av skillnader med avseende
på kön, ålder och utbildningsbakgrund. Det saknas också
kunskap om andra bakomliggande orsaker till skillnader
i makt och inflytande mellan invandrare och personer
födda i Sverige. Av särskilt intresse är här i vilken mån
det finns strukturella hinder i samhället som försvårar
för invandrare att bli delaktiga och få inflytande. Av
intresse är också vilka strukturella faktorer inom olika
samhällsområden som har betydelse för att stärka invandrares
makt och inflytande
Åtgärder för att förbättra levnadsvillkoren för utsatta
grupper och minska klyftorna mellan grupper och individer
med olika bakgrund har hög prioritet i regeringens
arbete. Inom arbetsmarknadspolitiken är utrikes födda en
prioriterad grupp och flera åtgärder för att öka deras
arbetskraftsdeltagande håller på att genomföras. Ytterligare
förslag har lämnats i den ekonomiska vårpropositionen
(prop.1999/2000:100). Inom ramen för en ny nationell
storstadspolitik träffar staten s.k. lokala utvecklingsavtal
med ett antal storstadskommuner i syfte att öka jämlikheten
och bryta den sociala, etniska och diskriminerande
segregationen i storstadsregionerna. Inom utbildningsområdet
är bl.a. kunskapslyftet av stor betydelse. Vidare har en
särskild utredare på uppdrag av regeringen nyligen lämnat
förslag till konkreta åtgärder för att bredda rekryteringen
till högskolan och därmed öka mångfalden avseende social
och etnisk bakgrund (SOU 2000:47). Flera statliga myndigheter
har också i regleringsbreven för år 2000 fått i uppdrag
att särskilt uppmärksamma de integrationspolitiska målen
inom sitt ansvarsområde.
Enligt forskningen har olikheter i fråga om inkomst,
utbildning och andra skillnader i levnadsvillkor ofta ett
starkt genomslag när det gäller möjligheterna för individer
och grupper att hävda sin rätt och utöva inflytande. De
åtgärder som vidtas i syfte att minska de sociala och
ekonomiska klyftorna mellan grupper och individer med olika
etnisk bakgrund bör följaktligen också ha stor betydelse
för att öka den politiska jämlikheten.
Samtidigt kan avsaknad av politisk makt och faktiskt
inflytande i beslutsprocessen hos individer eller grupper
vara en viktig förklaring till social och ekonomisk
ojämlikhet. Ökad delaktighet och ökat inflytande för
invandrare och personer födda i Sverige med invandrade
föräldrar är därför inte bara avgörande för den politiska
jämlikheten utan kan också minska ojämlikheten i andra
avseenden.
För att kunna minska den etniska ojämlikheten i Sverige i
såväl ekonomiskt, socialt som politiskt hänseende behövs
nya och fördjupade kunskaper om vilka samband som finns
mellan olika gruppers levnadsvillkor, resurser av olika
slag, inflytande och makt. Vidare är det nödvändigt att
närmare analysera orsakerna till dessa samband och att
undersöka vilka bakomliggande strukturella faktorer som
är av betydelse i sammanhanget. Det är också önskvärt att
pröva hypoteser om vad som huvudsakligen bestämmer olika
invandrargruppers och individers maktresurser och inflytande
i samhället. Härigenom bör möjligheterna att påverka
utvecklingen öka.
För att kunna förstå samband mellan levnadsvillkor,
maktresurser och faktiskt inflytande är det inte
tillräckligt med de kunskaper som i dag finns om
situationen för utländska medborgare eller utrikesfödda
som grupp. Dessa kunskaper är inte heller tillräckliga
som underlag för överväganden om hur ojämlikheten vad
gäller makt och inflytande skall kunna minskas. Vad som
krävs är bl.a. ökade kunskaper om bakomliggande orsaker
och om hur strukturella förhållanden inom olika
samhällsområden motverkar eller stödjer invandrares
möjligheter till makt och inflytande. Vidare krävs analys
av skillnaderna mellan olika grupper och kategorier av
invandrare och orsakerna till dessa skillnader. Det är
inte minst angeläget att försöka finna de faktorer som gör
att vissa individer eller grupper är mer framgångsrika än
andra med samma sociala bakgrund och förutsättningar i övrigt.
Mot den här angivna bakgrunden anser regeringen att det är
angeläget att nu initiera ett omfattande arbete för att
genomlysa makt- och inflytandefrågorna i olika delar av
samhället ur ett integrationspolitiskt perspektiv. Det
gäller att i vissa avseenden fördjupa kunskaperna om hur
fördelningen av makt och inflytande ser ut mellan invandrade
och personer födda i landet och mellan grupper med olika
bakgrund. Men framförallt gäller det att få en djupare insikt
om varför det ser ut som det gör och om det behov av insatser
som kan finnas inom olika områden. Detta kräver både analys
av tillgänglig statistik, empiriska studier och teoriutveckling.
Det övergripande syftet är att få breda kunskaper som
underlag för konkreta insatser med syfte att öka invandrares
delaktighet i olika delar av samhällslivet och ge lika
möjligheter till makt inflytande åt alla oavsett etnisk och
kulturell bakgrund. Ett annat syfte är att möjliggöra en
fördjupad samhällsdebatt om fördelningen av makt och inflytande
ur ett integrationspolitiskt perspektiv.
Arbetet är till stor del av forskningskaraktär och spänner
över flera forskningsområden. Det behöver emellertid hållas
samman, vilket lämpligen kan ske genom att arbetet leds av en
särskild utredare.
Uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att beskriva och analysera
fördelningen av makt och inflytande inom olika delar av det
svenska samhället ur ett integrationspolitiskt perspektiv.
Utredaren skall också söka utveckla och pröva hypoteser om vad
som påverkar invandrares och olika invandrargruppers makt och
inflytande. Härvid kan bl.a. Maktutredningens huvudrapport
Demokrati och makt i Sverige (SOU 1990:44) och Kvinnomaktutredningens
betänkande Ty makten är din ... (SOU 1998:6) användas som
utgångspunkter.
Utredaren skall ta fram empiriska fakta om fördelningen av
maktresurser och inflytande mellan invandrare och befolkningen
i övrigt inom olika samhällsområden. Vidare skall utredaren
uppmärksamma vilka skillnader i makt och inflytande som kan
finnas mellan personer födda i Sverige med invandrade föräldrar
och andra personer födda här i landet.
Beskrivningen och analysen skall avse såväl politiskt
deltagande, inflytande och makt som ekonomiska resurser och
inflytande. Vidare skall utredaren studera inflytande ur ett
integrationspolitiskt perspektiv inom arbetslivet och
organisationslivet samt belysa andra former av inflytande i
vardagslivet och hur människor med olika bakgrund upplever
sin makt och sitt inflytande.
Utredaren skall så långt möjligt undersöka i vilken
utsträckning skillnader i makt och inflytande kan förklaras
av kön och social bakgrund, i vilken mån skillnaderna är
relaterade till strukturella förhållanden i det svenska
samhället eller till det förhållningssätt samhällets
institutioner har till personer med olika etnisk bakgrund
samt i vilken mån andra förklaringsfaktorer spelar in.
Eventuella samband mellan vistelsetid i Sverige och graden
av makt och inflytande bör uppmärksammas liksom skillnader
mellan olika grupper. Det kan t.ex. gälla skillnader mellan
invandrare från olika länder och skillnader mellan flyktingar
och andra invandrare. Vidare bör eventuella samband mellan
bostadsort och makt och inflytande samt den betydelse det
segregerade boendet i framförallt storstadsområdena kan ha
för makt och inflytande belysas.
Utredaren skall vidare analysera vilka faktorer som är av
betydelse för det faktiska deltagandet i beslutsprocesser
inom olika områden och för hur individen kan påverka sin
situation i vardagen. Särskilt bör uppmärksammas vilken
betydelse skillnader i levnadsvillkor och tillgång till
ekonomiska och andra resurser har. De faktorer som bedöms
vara av särskild betydelse för att vissa individer eller
grupper som invandrat till Sverige har mer eller mindre
inflytande än andra skall redovisas.
Utredaren skall särskilt undersöka vilka strukturella hinder
för makt och inflytande det finns inom de samhällsområden
som studeras. Det kan t.ex. gälla institutionella förhållanden,
organisationsformer och arbetssätt som i praktiken kommit
att stänga ute personer med viss bakgrund. Det kan också
gälla attityder. Utredaren bör också belysa strukturella
faktorer inom olika samhällsområden som kan befrämja
invandrares delaktighet och inflytande.
För samtliga områden som skall studeras bör såväl formell
som informell makt uppmärksammas.
Utredningens beskrivning och analys skall ske med beaktande
av ett könsperspektiv. Det datamaterial som utredaren samlar
in skall så långt möjligt vara utformat så att könsskillnader
kan studeras. Där intressanta könsskillnader föreligger skall
dessa redovisas.
Inom respektive områden skall utredaren utöver vad som här
generellt har angetts särskilt belysa de frågor som anges
i det följande.
Politiskt deltagande och inflytande
Det politiska deltagandet har flera dimensioner som
utredaren skall uppmärksamma. Det gäller valdeltagande,
partiaktiviteter och politiska aktiviteter av olika slag
utanför de politiska partierna. Det rör sig både om formell
makt och reellt inflytande.
Utredaren skall ta del av de undersökningar och analyser
av valdeltagandet som gjorts av Demokratiutredningen, Rådet
för utvärdering av 1998 års val och Integrationsverket. På
basis av detta skall utredaren bedöma om det behöver göras
ytterligare analyser vad gäller förändringar i valdeltagandet
för olika grupper och orsakerna till dessa.
Vidare skall utredaren beskriva medlemskap och aktivt
deltagande i politiska partier. Kommundemokratikommittén
(Ju 2000:03) studerar för närvarande möjliga åtgärder som
kan underlätta för personer med utländsk bakgrund att åta
sig att genomföra politiska förtroendeuppdrag och att i
övrigt få insyn i den kommunala verksamheten, liksom goda
möjligheter att delta i den. Utredaren skall mot denna
bakgrund ta del av de erfarenheter och det kunskapsunderlag
som Kommundemokratikommittén erhåller i sitt arbete. Vid
behov kan utredaren komplettera dessa med studier som
avser integrationsperspektivet. Till exempel bör utredaren
belysa eventuella skillnader mellan invandrare och andra
när det gäller vilken typ av förtroendeuppdrag de har och
inom vilka politikområden de har förtroendeuppdrag eller
främst engagerar sig. Även här bör utredaren i viss mån
kunna utgå från material som tagits fram av Demokratiutredningen.
Utredaren bör också särskilt uppmärksamma den ökade klyftan
mellan invandrare och personer födda i Sverige när det
gäller politiska aktiviteter och resurser som har framkommit
genom levnadsnivå- och medborgarskapsundersökningarna och
som har presenterats i Demokratiutredningens forskarvolym
Medborgarnas erfarenheter (SOU 1999:113). Här är det
angeläget att utredaren går vidare från resultatet från
levnadsnivåundersökningarna och försöker hitta förklaringar
till skillnaderna. Särskilt viktigt är det att belysa i
vilken utsträckning skillnaderna kan hänföras till strukturella
faktorer inom den politiska sfären och vilka dessa faktorer
i så fall är.
Förutom att belysa invandrares formella politiska makt och
faktiska inflytande i olika avseenden i relation till
befolkningen som helhet är det också angeläget att
utredaren belyser hur dessa själva upplever sitt inflytande.
Utredaren bör så långt möjligt också belysa i vilken
utsträckning lågt deltagande i det svenska politiska livet
beror på svårigheter att komma in i detta trots en vilja
och ett engagemang samt i vilken utsträckning det är ett
medvetet val att inte eftersträva inflytande i det svenska
samhällslivet och på vilka grunder dessa medvetna val i så
fall görs.
Ekonomiska resurser och inflytande
Utredaren skall belysa vilka skillnader som finns mellan
invandrare och personer födda i Sverige och mellan olika
grupper invandrare vad gäller tillgång till ekonomiska
resurser och från vilka källor de ekonomiska resurserna
kommer (förvärvsinkomster, kapitalinkomster, socialförsäkringar,
andra transfereringar).
Orsaker till skillnader mellan olika grupper vad gäller
ekonomiska resurser och de ekonomiska resursernas betydelse
för makt och inflytande inom olika områden skall också
analyseras. Eventuella samband mellan ekonomiska resurser
och politiskt deltagande och inflytande samt mellan
ekonomiska resurser och inflytande i vardagslivet och
mellan ekonomiska resurser och den egna upplevelsen av
vilket inflytande man har bör särskilt uppmärksammas.
Inflytande i arbetslivet
Utredaren skall belysa i vilken utsträckning utrikes födda
och personer födda i Sverige med invandrade föräldrar har
ekonomiskt eller annat formellt eller informellt inflytande
i arbetslivet.
Studieområden kan t.ex. vara i vilken omfattning man är
representerade på ledande befattningar både i näringslivet
och den offentliga sektorn samt i styrelser och nämnder.
Utredaren bör också belysa inom vilka branscher och inom
vilken typ av företag, myndigheter och andra offentliga
organ som utrikes födda personer är representerade i
särskilt hög utsträckning. Vidare bör utredaren belysa
faktorer som gjort det möjligt och vilka hinder som kan
finnas för utrikes födda och andra personer med
invandrarbakgrund att få ledande befattningar.
Fackligt engagemang liksom andra sätt att utöva inflytande
på arbetsplatsen bör även belysas. Likaså bör eventuella
löneskillnader mellan utrikes födda personer och befolkningen
i övrigt och vad som kan förklara sådana skillnader
uppmärksammas.
Utredaren bör i första hand sammanställa befintligt material
om arbetslivet avseende makt och inflytande ur ett
integrationspolitikst perspektiv.
Organisationslivet
Utredaren skall belysa i vilken utsträckning personer som
invandrat till Sverige och personer födda i Sverige av
invandrade föräldrar är medlemmar och aktivt deltar i
fackliga organisationer och andra intresseorganisationer.
Detta skall relateras till i vilken utsträckning befolkningen
i övrigt är medlemmar och aktiva i motsvarande organisationer.
Orsaker till eventuella skillnader bör också belysas.På
samma sätt bör också deltagandet i idrottsföreningar och
andra folkrörelser belysas.
Vidare bör utredaren belysa medlemskap, deltagande, och
inflytande i invandrargruppernas egna organisationer. Av
intresse är bl.a. att få en bild av hur engagemanget i
invandrarorganisationer samvarierar med engagemanget i
andra typer av föreningar och det svenska samhället i
stort.
Andra former av inflytande i vardagslivet
Utredaren bör så långt möjligt belysa i vilken utsträckning
utrikes födda personer och personer födda i Sverige med
invandrade föräldrar utnyttjar sina möjligheter att som
konsument och brukare utöva inflytande. Det kan t.ex.
gälla i vilken grad man överklagar myndighetsbeslut,
reklamerar varor eller är engagerade i olika former av
inflytande inom den offentliga sektorn, t.ex. i skolor
och daghem. Även elev- och studentinflytande i skolan
och högskolan bör så långt möjligt belysas. Uppmärksamhet
bör också ägnas åt inflytande på andra områden som t.ex.
boendet.
I uppdraget ingår också att belysa förutsättningarna att
utnyttja olika former av inflytande som konsument och
brukare samt eventuella hinder som finns för detta, liksom
hur man upplever sitt inflytande.
Arbetsformer och arbetets uppläggning
Utredarens uppdrag kräver både analys av tillgänglig
statistik, empiriska studier och teoriutveckling. Inom en
del områden finns relativt omfattande faktaunderlag genom
offentlig statistik och genomförda undersökningar. Utredaren
skall så långt möjligt bygga sina analyser på detta underlag.
Inom andra områden där det inte finns något sådant underlag
kan utredaren även initiera och genomföra mer omfattande
studier.
I sitt arbete måste utredaren särskilt beakta kravet på
att enskilda människors personliga integritet tillgodoses.
Insamlandet av uppgifter måste ske på ett sådant sätt att
hänsyn tas till den personliga integriteten. Uppgifter som
samlas in får inte användas på ett oacceptabelt sätt i andra
sammanhang.
Arbetet kräver samarbete och samverkan med forskare, myndigheter,
andra utredningar m.fl. som kan bidra med underlag. Utredaren
bör särskilt samverka med Integrationsverket som har som en av
sina huvuduppgifter att följa och utvärdera samhällsutvecklingen
ur ett integrationspolitiskt perspektiv. Detta arbete inriktas
nu särskilt på att följa utvecklingen beträffande arbete,
utbildning och boende. I vissa delar kan Integrationsverket
ha genomfört eller initierat studier som kan utnyttjas av
utredaren. Inte minst den uppföljning av utvecklingen i utsatta
områden i storstadsregionerna som koordineras av Integrationsverket
bör kunna utgöra ett viktigt underlag för utredaren, liksom
den tidigare nämnda uppföljningen av valdeltagandet. Den
databas verket bygger upp bör också kunna vara en värdefull
hjälp när det gäller utredarens möjligheter att genomföra
studier och analyser. Utredaren bör även samråda med
Kommundemokratikommittén.
Enligt prop. 1997/98:16 bör Integrationsverket i en årlig
rapport till regeringen ge perspektiv på samhällsutvecklingen
och förmedla kunskaper om hur integrationsprocesserna fortlöper.
Det underlag och de resultat som utredaren kommer att presentera
inom ramen för sitt uppdrag bör kunna utgöra en bas och ett
referensmaterial till de kommande undersökningar och utvärderingar
som Integrationsverket senare kommer att göra i ett långsiktigt
perspektiv. Utredaren bör mot denna bakgrund - tillsammans
med Integrationsverket - redovisa indikatorer på makt och
inflytande som Integrationsverket kan använda i sitt
fortsatta arbete med att följa utvecklingen och redovisa
förändringar.
I sitt arbete skall utredaren stimulera en samhällsdebatt
om fördelningen av makt och inflytande ur ett
integrationspolitiskt perspektiv. Regeringen har nyligen
initierat ett utvecklingsarbete för folkstyret - Tid för
demokrati. Detta arbete syftar bl.a. till att stimulera en
bred samhällsdebatt om makt- och inflytandefrågor. Häri
ingår också integrationsperspektivet. Utredaren bör därför
i sitt arbete ha kontakt med utvecklingsarbetet Tid för
demokrati.
Mot bakgrund av att arbetet till stor del är av
forskningskaraktär bör utredaren ha en expertgrupp av
forskare knuten till sig.
Utredaren bör löpande lämna rapporter i olika frågor under
arbetets gång. Ett slutbetänkande skall lämnas senast den
31 december 2003.
(Kulturdepartementet)