Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Delegationen för ekologiskt hållbar upphandling (M 1998:01), Dir. 2000:54
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2000-07-06
Dir. 2000:54
Beslut vid regeringssammanträde den 6 juli 2000.
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Delegationen för ekologiskt hållbar upphandling (M 1998:01) ges i uppdrag
att ta fram ett för hela den offentliga sektorn gemensamt Internetbaserat
verktyg som skall tjäna som modell för ekologiskt hållbara upphandlingar.
Verktyget skall innehålla konkreta och ändamålsenliga checklistor,
frågeformulär och annat material som kan underlätta både anbudsförfrågan
och utvärderingsarbetet. Verktyget skall också innehålla allmän information
om rådande miljöpolitiska mål och om den offentliga upphandlingens roll
för ett hållbart samhälle. Delegationen skall lämna förslag till drift,
kvalitetssäkring och finansiering av verktyget.
Delegationen skall vidare analysera behovet av ett förslag till
upphandlingspolicy som hjälp för de myndigheter, kommuner, landsting m.fl.,
som avser att formulera en policy för ekologiskt hållbar upphandling. Om
delegationen anser att behov finns, skall delegationen ta fram ett sådant
förslag som kan användas på frivillig bas av olika aktörer inom den
offentliga sektorn.
Delegationen skall senast den 1 november 2000 redovisa en analys av
behovet av ett förslag till upphandlingspolicy. Delegationens uppdrag i
övrigt skall redovisas senast den 1 maj 2001.
Bakgrund
Krav på miljöanpassning av upphandling ställs i allt högre grad av såväl
kommuner, landsting som statliga myndigheter. Flera olika hjälpmedel
behövs för att komma framåt i detta arbete.
Regeringen beslutade den 15 januari 1998 (dir. 1998:8) att tillkalla
en delegation för ekologiskt hållbar upphandling med uppdrag att arbeta
pådrivande för att den offentliga upphandlingen skall vara ett instrument
för att åstadkomma en ekologiskt hållbar samhällsutveckling. Delegationen
skall bl.a. initiera och utveckla konkreta vägledningar och metoder för
hur miljökrav, kvalitetskrav och andra krav på ekologisk hållbarhet kan
ställas vid offentlig upphandling inom olika områden. Delegationen skall
vidare sprida kunskaper, erfarenheter och goda exempel. Delegationen skall
även initiera utbildning för upphandlare och leverantörer. I sitt arbete
skall delegationen beakta de slutsatser som Nämnden för offentlig
upphandling har presenterat, beakta Europeiska kommissionens fortsatta
arbete med miljöhänsyn vid offentlig upphandling, bl.a. det kommande
tolkningsdokumentet, samt följa utvecklingen mot en ekologiskt hållbar
upphandling i andra länder. Enligt direktiven dir.1998: 8 skall
delegationen redovisa uppdraget senast den 31 december 2000.
Tilläggsuppdraget
Ett Internetbaserat verktyg för en ekologiskt hållbar offentlig
upphandling
En arbetsgrupp under delegationen har tagit fram ett förslag till en
kravspecifikation för ett verktyg för ekologiskt hållbar offentlig
upphandling.
I enlighet med arbetsgruppens förslag skall verktyget kunna användas i
både centraliserade och decentraliserade upphandlingssituationer samt ha
hög tillgänglighet för upphandlare och leverantörer. Verktyget skall
också fortlöpande uppdateras och täcka den offentliga sektorns varu- och
tjänstegrupper.
Verktyget baseras på material från Kommunförbundet i Västernorrlands län
samt Landstingsförbundets upphandlingsgrupp, kompletterat med annat
material som kan erhållas från andra håll i Sverige eller internationellt.
I verktyget skall för varje varu- och tjänsteslag finnas en faktadel som
ger den information som behövs för att förstå varornas eller tjänsternas
allmänna miljöpåverkan. Verktyget skall innehålla konkreta och
ändamålsenliga checklistor, frågeformulär och annat material som kan
underlätta anbudsförfrågningar och utvärderingsarbete. Verktyget skall
också ge en allmän information om rådande miljöpolitiska mål och om den
offentliga upphandlingens roll för ett hållbart samhälle. Verktyget skall
även innehålla information och tips om hur uppföljning av den miljöanpassade
upphandlingen kan gå till. Det skall också framgå att kraven skall följas
upp, dels för att de skall få avsedd verkan, dels för likabehandling av
leverantörer. Delegationen skall också lämna ett förslag till drift,
kvalitetssäkring och finansiering av verktyget.
Delegationen skall beakta att verktyget står i överensstämmelse med lagen
(1992:1528) om offentlig upphandling, EG:s upphandlingsdirektiv samt med
Europeiska kommissionens kommande tolkningsmeddelande om miljökrav vid
offentlig upphandling.
Behov av förslag till hur en policy kan formuleras
Ett hundratal statliga myndigheter har i uppdrag att införa
miljöledningssystem och ett viktigt deluppdrag inom ramen för
miljöledningsarbetet är att miljöanpassa upphandlingen. Även ett stort
antal kommuner och landsting arbetar med miljöledning. Inom ramen för
miljöledningsarbetet formuleras miljöpolicy och mål för verksamheten och
i detta bör även ingå att formulera policy och mål för en ekologiskt
hållbar upphandling. Det kan därför finnas behov av ett förslag till hur
en policy för ekologiskt hållbar upphandling kan formuleras inom staten,
kommunerna och landstingen. Delegationen skall därför analysera om det
finns behov av detta. Om delegationen anser att behov finns, skall
delegationen ta fram ett sådant förslag som kan användas på frivillig
bas av olika aktörer inom den offentliga sektorn.
Redovisning av uppdraget
Delegationen skall senast den 1 november 2000 redovisa en analys av
behovet av ett förslag till upphandlingspolicy. Delegationens uppdrag
i övrigt skall redovisas senast den 1 maj 2001.
(Miljödepartementet)