Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Datainspektionens verksamhet och finansiering, Dir. 2000:52
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2000-12-21
Dir. 2000:52
Beslut vid regeringssammanträde den 21 december 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av Datainspektionens
uppgifter och verksamhet mot bakgrund av den nya personuppgiftslagen
(1998:204) och den snabbautvecklingen på informationsteknikens område.
Utredaren skall analysera behoven av förändringar i verksamhetsinriktning
och arbetsformer och lämna de förslag som behövs när det gäller
inriktning, omfattning och finansiering av den fortsatta verksamheten.
Bakgrund
Datainspektionen är central förvaltningsmyndighet med uppgift att verka
för att människor skyddas mot att deras personliga integritet kränks
genom behandling av personuppgifter och för att god sed iakttas i
kreditupplysnings- och inkassoverksamhet.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet när det gäller Europaparlamentets
och rådets direktiv 95/46/EG av den 24 oktober 1995 om skydd för enskilda
personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria
flödet av sådana uppgifter (EGT nr L281, 23.11.1995, s. 31, Celex 395L0046),
det s. k. dataskyddsdirektivet, som genomförts i svensk rätt genom
personuppgiftslagen. Datainspektionen har fram till den 1 oktober 2001
också ett tillsynsansvar i de fall den gamla datalagen (1973:289) skall
tillämpas enligt övergångsbestämmelserna till personuppgiftslagen.
Inspektionen är också tillstånds- och tillsynsmyndighet enligt
kreditupplysningslagen (1973:1173) och inkassolagen (1974:182). Vidare
har inspektionen utsetts till att vara nationell tillsynsmyndighet enligt
Europolkonventionen (EGT C316, 27.11.1995, s. 2, Celex 41995A1127/01)
och konventionen om användning av informationsteknologi för tulländamål
(EGT C316, 27.11.1995, s. 34, Celex 41995A1127/02), den s. k.
CIS-konventionen. Inspektionen har också utsetts till nationell
tillsynsmyndighet enligt Schengenkonventionen.
Uppgifter i anslutning till datalagen och personuppgiftslagen
Datainspektionen inrättades 1973 då datalagen trädde i kraft. Datalagen
ersattes den 24 oktober 1998 av personuppgiftslagen, som bygger på de
gemensamma regler som har beslutats inom EU genom dataskyddsdirektivet.
Under en övergångsperiod fram till den 1 oktober 2001 tillämpas dock
båda lagarna. Datalagen tillämpas för behandlingar av personuppgifter
som har påbörjats före den 24 oktober 1998 och personuppgiftslagen för
behandlingar som påbörjats efter detta datum.
Enligt dataskyddsdirektivet är varje medlemstat skyldig att se till
att det utses en eller flera myndigheter som har till uppgift att
övervaka tillämpningen av den nationella lagstiftningen till följd av
direktivet. Datainspektionen har utsetts till sådan tillsynsmyndighet
i Sverige. I sin egenskap av tillsynsmyndighet ingår Datainspektionen
även i den arbetsgrupp som inrättats med stöd av artikel 29 i
dataskyddsdirektivet. Arbetsgruppen har bl. a. till uppgift att se
till att direktivet tillämpas enhetligt i medlemsstaterna. Gruppen
skall också avge yttranden till Europeiska kommissionen om skyddsnivån
i länder utanför EU samt ge råd till kommissionen om förslag till
ändringar i direktivet.
Myndigheten skall fullständigt oberoende utöva de uppgifter som åläggs
den. Den skall ha undersökningsbefogenheter samt effektiva befogenheter
att ingripa t. ex. genom att dels förhandskontrollera särskilt
integritetskänsliga behandlingar, dels besluta om förbud mot behandling
av personuppgifter.
Myndigheten skall också ha befogenhet att inleda rättsliga förfaranden
vid överträdelser eller att uppmärksamma de rättsliga myndigheterna
på sådana överträdelser. Slutligen skall myndigheten höras när sådana
lagar eller andra författningar utarbetas som rör skyddet av enskilda
personers fri- och rättigheter med avseende på behandlingen av
personuppgifter.
Personuppgiftslagen innebär stora förändringar i Datainspektionens
verksamhet. Licenssystemet har avskaffats och tillståndskraven i
datalagen försvinner helt i oktober 2001 i och med att övergångsperioden
upphör och personuppgiftslagen kommer att gälla fullt ut.
Behandling av personuppgifter skall anmälas till Datainspektionen,
där anmälningar förs in i ett offentligt register. Omfattande undantag
från anmälningsskyldigheten finns dock föreskrivna i lagen,
personuppgiftsförordningen och föreskrifter från Datainspektionen.
Vissa särskilt integritetskänsliga behandlingar skall alltid anmälas
till Datainspektionen för förhandskontroll.
Datainspektionens uppgifter i anslutning till personuppgiftslagen
innebär i första hand att informera om gällande regler och utöva
tillsyn över att reglerna efterlevs samt att ge råd och hjälp åt
personuppgiftsombuden. Datainspektionen har även bemyndigats att
meddela föreskrifter i anslutning till reglerna i personuppgiftslagen.
Uppgifter i anslutning till kreditupplysningslagen och inkassolagen
Kredituppplysningslagen gäller i första hand sådan
kreditupplysningsverksamhet som innebär att någon lämnar
kreditupplysningar mot ersättning mer än i enstaka fall eller
som ett led i näringsverksamhet.
Den kreditupplysning som omfattas av lagen får i princip bedrivas
endast efter tillstånd från Datainspektionen. Tillstånd får meddelas
endast om det kan antas att verksamheten kommer att bedrivas på ett
sakkunnigt och omdömesgillt sätt. Inspektionen har möjlighet att
förena ett tillstånd med villkor om hur verksamheten skall bedrivas.
Datainspektionen utövar tillsyn över kreditupplysningsverksamhet
som omfattas av lagen. Detta kan ske genom inspektioner eller på
annat sätt. Om den som har inspektionens tillstånd att bedriva
kreditupplysningsverksamhet åsidosätter någon bestämmelse i
kreditupplysningslagen eller villkor i meddelat tillstånd, får
inspektionen förelägga honom att vidta rättelse, ändra tidigare
meddelade villkor eller meddela nya villkor. Kan rättelse inte
åstadkommas på annat sätt får Datainspektionen återkalla tillståndet.
Inkassoverksamhet, som avser indrivning av fordringar för annans
räkning eller fordringar som har övertagits för indrivning, får i
princip bedrivas endast efter tillstånd från Datainspektionen.
Tillstånd får meddelas endast om verksamheten kan antas bli bedriven
på ett sakkunnigt och omdömesgillt sätt.
Datainspektionen utövar tillsyn över efterlevnaden av inkassolagen.
Om inspektionens tillsyn föranleder det får inspektionen meddela
föreskrifter om hur verksamheten skall bedrivas. Sådana föreskrifter
får förenas med vite. Kan rättelse inte åstadkommas får inspektionen
återkalla tillståndet.
Uppgifter enligt Europol-, Schengen- och CIS-konventionerna
Enligt artikel 23 i Europolkonventionen är varje medlemsstat skyldig
att utse en nationell tillsynsmyndighet som skall ha till uppgift att
bl. a. kontrollera att såväl registreringen och rådfrågningarna som
översändandet av personuppgifterna från medlemsstaten till Europol sker
lagligt och att individens rättigheter inte kränks. Datainspektionen
har utsetts till sådan myndighet i Sverige. Företrädare för de nationella
tillsynsmyndigheterna ingår också i en gemensam tillsynsmyndighet.
Även enligt Schengenkonventionen är Sverige skyldigt att utse en
tillsynsmyndighet med uppgift att, med beaktande av den nationella
lagen, utöva självständig tillsyn över det nationella registret i
Schengens informationssystem. Datainspektionen har utsetts till
tillsynsmyndighet enligt artikel 114 i konventionen. Företrädare för
de nationella tillsynsmyndigheterna ingår i en gemensam tillsynsmyndighet
med säte i Bryssel som har till uppgift att utöva tillsyn över den
tekniska stödfunktionen i Schengens informationssystem.
Inom tullsamarbetet föreskriver CIS-konventionens artikel 17 att det
skall utses en nationell tillsynsmyndighet. Datainspektionen förutses
bli sådan myndighet. Företrädare för de nationella tillsynsmyndigheterna
skall enligt konventionen ingå i en gemensam tillsynsmyndighet, som
dock ännu inte formellt inrättats. Vad beträffar den del av CIS som
omfattas av EG-förordningen 515/97 om ömsesidigt bistånd mellan
medlemsstaternas administrativa myndigheter och om samarbete mellan
dessa och kommissionen för att säkerställa en korrekt tillämpning av
tull- och jordbrukslagstiftningen har Datainspektionen utsetts till
tillsynsmyndighet (förordningen 1998:64 om tillämpning av Europeiska
unionens tullinformationssystem).
Behov av en översyn
Den snabba utvecklingen inom informationsteknikens område och
den nya personuppgiftslagen innebär att förutsättningarna för
Datainspektionens verksamhet förändras. Regeringen har mot den
bakgrunden i budgetpropositionen för 2000 anmält sin avsikt att
tillkalla en utredare med uppgift att analysera dessa
utvecklingstendenser och överväga den framtida inriktningen och
finansieringen av Datainspektionens verksamhet (prop. 1999/2000:1,
utgiftsområde 1, s. 35).
Genom att informationstekniken idag används allmänt inom alla delar
av samhället finns nu betydligt större kunskaper och erfarenheter om
hur den påverkar enskilda människors situation. Informationstekniken
ses numera som ett naturligt inslag i arbetslivet, skolan och de
enskilda hushållen. Den tekniska utvecklingen innebär samtidigt nya
integritetsrisker och aktualiserar nya dimensioner på integritetsfrågorna.
Internetutvecklingen ger i många avseenden ändrade förutsättningar för
arbetet med att värna enskildas integritet. Den pågående konvergensen
av IT-, tele- och medieområdena är en annan utveckling som påverkar
möjligheterna till reglering och tillsyn över integritetsfrågor.
I och med att övergångsperioden upphör den 1 oktober 2001 och datalagen
helt ersätts av personuppgiftslagen får Datainspektionen en väsentligt
annorlunda roll. Personuppgiftslagen bygger på att ansvaret för
behandlingen av personuppgifter i första hand skall ligga hos den för
vars verksamhet behandlingen sker. Personuppgiftsombuden har en viktig
roll och ett fullt utbyggt system med personuppgiftsombud skulle medföra
en väsentlig decentralisering av ansvaret för integritetsskyddet.
Det finns därför skäl att överväga vilka konsekvenser den nya
lagstiftningen bör få för inriktningen och omfattningen av
Datainspektionens verksamhet.
Mot bakgrund av den utveckling som skett av IT-användningen och den
förändrade lagstiftningen finns det anledning att se över i vilka
former och med vilken inriktning den framtida tillsynen bör bedrivas.
Tillsyn enligt personuppgifts-, data-, kreditupplysnings- och
inkassolagen kan föranledas av klagomål från enskilda, uppgifter i
massmedierna eller ske på Datainspektionens eget initiativ. Tillsyn
bedrivs genom fältinspektioner, enkäter eller annan kontroll per
telefon och brev. Temainspektioner som omfattar granskning av en
bransch eller sektor genomförs dels i form av fältinspektioner, dels
i form av enkätinspektioner. Erfarenheterna av den hittillsvarande
tillsynsverksamheten bör utvärderas. Mot bakgrund av en sådan
utvärdering och de nya förutsättningar som behandlats ovan bör det
övervägas i vilka former en effektiv och ändamålsenlig tillsyn bör
bedrivas i anslutning till personuppgiftslagen. Omfattningen av den
egeninitierade tillsynen bör därvid särskilt prövas.
Nya tillsynsuppgifter har successivt tillförts Datainspektionen inom
ramen för polis- och tullsamarbetet. Utredaren bör pröva vilken roll
Datainspektionen i fortsättningen bör ha när det gäller denna form av
tillsyn och hur den bör finansieras.
I samband med de förändringar som sker i Datainspektionens roll
kan det också finnas skäl att överväga om inspektionen även
fortsättningsvis skall ha tillstånds- och tillsynsuppgifter när
det gäller kreditupplysnings- och inkassoverksamhet eller om detta
ansvar kan överföras till någon annan myndighet.
En annan fråga som det finns anledning att analysera är den utveckling
som pågår mot olika former av självreglering för att skydda den
personliga integriteten framförallt i anslutning till den kraftigt
ökande användningen av Internet. En sådan självreglering utgör ett
värdefullt komplement till personuppgiftslagen och kan bidra till
ett förstärkt integritetsskydd. En form av självreglering kan vara
branschöverenskommelser som redan idag i viss utsträckning utarbetas
i samverkan med Datainspektionen. Det finns emellertid skäl att
överväga möjligheterna för inspektionen att mera aktivt stimulera
utvecklingen även av andra former av självreglering.
Datainspektionen skall enligt sin instruktion följa och beskriva
utvecklingen på IT-området när det gäller frågor som rör integritet
och ny teknik. Som tidigare understrukits innebär den snabba tekniska
utvecklingen nya integritetsrisker och i många avseenden ändrade
förutsättningar för arbetet med att värna enskildas personliga
integritet. Det finns därför skäl att överväga möjligheterna att
ge Datainspektionen ett tydligare ansvar för att aktivt följa
teknikutvecklingen och bedöma i vilken utsträckning en sådan roll
kräver förändringar i inspektionens kompetensprofil.
Datainspektionens verksamhet har tidigare kunnat finansieras genom
det system med licensavgifter som tillämpades i anslutning till
datalagen. I och med att licenssystemet upphört finns inte längre
denna finansieringskälla. Formerna för den fortsatta finansieringen
måste därför lösas. Möjligheterna att helt eller delvis finansiera
den framtida verksamheten med avgiftsintäkter bör analyseras.
Uppdraget
Den särskilde utredaren skall
- analysera vilka krav som den nya personuppgiftslagen (1998:204)
ställer på förändringar i Datainspektionens verksamhetsinriktning
och arbetsformer,
- utvärdera hittillsvarande erfarenheter av tillsynsverksamheten och
överväga i vilka former en effektiv och ändamålsenlig tillsyn bör
bedrivas i anslutning till personuppgiftslagen och dess system med
personuppgiftsombud,
- analysera vilken roll Datainspektionen bör ha när det gäller tillsyn
inom ramen för polis- och tullsamarbetet; om utredaren finner att sådan
tillsyn även fortsättningsvis bör vara en uppgift för Datainspektionen
skall möjligheterna till en avgiftsfinansiering prövas,
- analysera om Datainspektionen även fortsättningsvis skall ha
tillstånds- och tillsynsuppgifter när det gäller kreditupplysnings-
och inkassoverksamhet eller om detta ansvar kan föras över till någon
annan myndighet; utredaren bör i så fall föreslå vilken myndighet som
bör ta över uppgifterna,
- analysera möjligheterna för Datainspektionen att mera aktivt stimulera
utvecklingen av frivilligt integritetsskydd genom olika former av
självreglering,
- analysera möjligheterna att ge Datainspektionen ett tydligare ansvar
för att aktivt följa teknikutvecklingen ur ett integritetsperspektiv
och bedöma i vilken utsträckning en sådan roll kräver förändringar i
inspektionens kompetensprofil,
- analysera formerna för den fortsatta finansieringen och möjligheterna
att helt eller delvis finansiera den framtida verksamheten med
avgiftsintäkter.
Utredaren kan även behandla andra frågor som anknyter till uppdraget om
så bedöms angeläget. Utredaren skall mot bakgrund av sina analyser göra
en samlad bedömning av behoven av förändringar i verksamhetsinriktningen
och lämna de förslag som behövs när det gäller inriktning, omfattning
och finansiering av den fortsatta verksamheten. En utgångspunkt bör
vara att säkerställa de tillsynsfunktioner som Sverige genom
dataskyddsdirektivet och olika konventioner är skyldigt att upprätthålla.
Utredaren bör i sitt arbete informera sig om hur andra medlemsstater
organiserat sina tillsynsfunktioner i anslutning till dataskyddsdirektivet
och de ovannämnda konventionerna. Utredaren bör även informera sig om
annat pågående utredningsarbete som kan vara av betydelse för uppdragets
genomförande. Kontakter bör också tas med myndigheter som på olika sätt
berörs av de frågeställningar som uppdraget omfattar.
Om förslagen påverkar kostnaderna eller intäkterna för staten, kommuner,
landsting, företag eller andra enskilda skall en beräkning av dessa
konsekvenser redovisas.Om förslagen innebär samhällsekonomiska konsekvenser
i övrigt skall dessa också redovisas. Om förslagen har betydelse för
små företags arbetsförutsättningar, konkurrensförmåga eller villkor i
övrigt i förhållande till större företags skall konsekvenserna i det
avseendet anges.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sina förslag till regeringen senast den
15 januari 2002.
(Justitiedepartementet)