Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Internationaliseringens betydelse för svenska skattebaser och framtida skattestruktur, Dir. 2000:51
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2000-07-13
Dir. 2000:51
Beslut vid regeringssammanträde den 2000-07-13.
Sammanfattning av uppdraget
Utredningens övergripande uppgift är att lämna en samlad bedömning
av hur den svenska skattestrukturen bör vara utformad i en värld
med internationaliserade marknader för varor, tjänster och
produktionsfaktorer samtidigt som de välfärdspolitiska ambitionerna
bevaras på dagens nivå. Syftet med arbetet är att åstadkomma ett
förbättrat underlag för framtida skattepolitiska prioriteringar.
En huvuduppgift är att bedöma rörligheten hos underlagen för
enskilda skatter (skattebaserna) enligt nuvarande system och i
vilket tidsperspektiv en ökad rörlighet kan uppkomma. Sådana
överväganden kräver dock bl.a. att förutsättningarna för att
åstadkomma en förbättrad kontroll och informationsinhämtning om
svenska skattebaser studeras.
Utredningens uppdrag skall vara slutfört senast den 31 mars 2002.
Bakgrund
Skatternas främsta uppgift är att finansiera offentliga utgifter
och att med bibehållen samhällsekonomisk balans ge ett realekonomiskt
utrymme för dessa gemensamma åtaganden. Mellan olika länder finns
skillnader i totalt skatteuttag. Detta avspeglar att ambitionerna
vad gäller de offentliga åtagandena varierar. Men skillnaderna
reflekterar också olikheter i sättet att organisera och finansiera
den offentliga sektorn. Sveriges jämförelsevis höga skatteuttag
beror på generellt utformade välfärdssystem som i hög grad
kompenserar för inkomstbortfall - och där ersättningarna beskattas
- och att vi har en hög ambitionsnivå vad gäller offentligt
finansierad verksamhet.
Ett framtida högt skatteuttag beror på medborgarnas värdering av
den offentliga sektorn i vid mening och i vilken utsträckning
medborgarna är beredda att behålla omfördelande inslag via
skattesystemet.
Möjligheterna att ha ett i förhållande till vår omvärld avvikande
skatteuttag beror även på den fortgående internationaliseringen av
den svenska ekonomin. Allt fler ekonomiska aktiviteter blir rörliga
över gränserna i allt större utsträckning. Sedan lång tid tillbaka
har detta gällt företagens investeringar och nu också alltmer
hushållens och företagens finansiella sparande. Den internationella
konkurrensen om högutbildad arbetskraft tilltar också bl.a. beroende
på att produktionen blir alltmer kunskapsintensiv. Detta påverkar
naturligtvis även underlagen för enskilda skatter (skattebaserna).
Under senare år har möjligheterna att beskatta olika internationellt
lättrörliga varor och tjänster kommit att diskuteras alltmer.
Konsumenter kan i stigande utsträckning handla i andra länder och
därmed tillgodogöra sig lägre priser, oavsett om dessa beror på
skillnader i skatteuttag eller på andra faktorer.
En viktig del av internationaliseringen hänger samman med Sveriges
medlemsskap i EU. Den svenska skattepolitiken påverkas i flera
avseenden. På vissa områden finns för medlemsländerna gemensamma
regler, exempelvis beträffande mervärdesskatt och vissa punktskatter.
En annan samarbetsform syftar till att nå politiska - dvs. icke
juridiskt bindande - överenskommelser om samordning av olika
skattefrågor. Ett sådant exempel är överenskommelsen om en
uppförandekod som tillämpas på företagsbeskattningsområdet för
att motverka skadlig skattekonkurrens. Vidare gäller EU:s
stadsstödsregler även för stöd som ges i form av gynnande
skatteregler. De innebär också att möjligheterna att kompensera
svenska konkurrensnackdelar på skatteområdet genom selektiva och
differentierade skatter begränsas. Frågor av det senare slaget
aktualiseras bl.a. när det gäller skattenedsättningar för
energiintensiv industri eller i fråga om särskilda skattelättnader
för utländska nyckelpersoner.
Internationaliseringens betydelse för de svenska skattebaserna
har nyligen uppmärksammats av Långtidsutredningen (SOU 2000:7).
Utredningen redovisar vissa översiktliga bedömningar kring den
potentiella rörligheten hos olika skattebaser och vad detta kan
betyda för de långsiktiga möjligheterna att finansiera de av
demografiska skäl ökande kraven på vård och omsorg samt offentliga
transfereringar till den äldre delen av befolkningen. Möjligheten
att varaktigt hävda ett högre skatteuttag i Sverige har också en
koppling till liknande demografiska förändringar i andra länder
som i sin tur kan påverka dessa länders skatteuttag. Därigenom
finns ett komplicerat samspel mellan skatteuttag och demografi,
inte bara inom enskilda länder utan också mellan olika länder.
Detta är av betydelse för i vilket tidsperspektiv som krav kan
uppkomma i enskilda länder på skatteanpassning.
I det nyligen redovisade betänkandet från Finansmarknadsutredningen
(SOU 2000:11) behandlas också skattefrågor i ett internationellt
perspektiv med fokus på den finansiella sektorns konkurrenskraft.
Utredningen pekar på risken att den finansiella sektorns
konkurrenskraft försvagas om ett sparande i utlandet är särskilt
gynnsamt. Detta kan i sin tur innebära en försvagad finansiell
infrastruktur i Sverige till förfång för övriga delar av ekonomin.
Det kan i många fall förflyta lång tid innan rörligheten hos olika
skattebaser får en sådan omfattning att den blir ett problem för
de offentliga finanserna. De senaste årens utveckling på tobaks-
och alkoholskatteområdet visar emellertid att utvecklingen kan gå
snabbare än förutsett. EU:s valutaunion kan, oberoende av en svensk
anslutning, förstärka de tendenser till ökad rörlighet, särskilt av
skattebaserna för finansiellt kapital, som finns i dag.
Legal och illegal skatteanpassning
Vid varje diskussion om olika skattebasers internationella rörlighet
är det nödvändigt att skilja mellan sådana beteenden hos skattskyldiga,
individer och företag som sker inom de legala ramarna och sådana som
är olagliga.
Vid direkt beskattning, av exempelvis individers arbets- och
kapitalinkomster, är huvudregeln att de som är bosatta i Sverige är
skattskyldiga för alla sina inkomster, oberoende av inkomsternas
ursprung. Denna s.k. hemvistprincip innebär att det är olagligt att
inte redovisa en utländsk inkomst eller förmögenhet. För att motverka
ett sådant förfarande är möjligheterna till skattekontroll
(uppgiftslämnande och informationsinhämtning) av central betydelse.
För mervärdesskattens del är bilden annorlunda. För närvarande
tillämpas i Sverige och i andra EU-länder i vissa avseenden den
s.k. destinationsprincipen för mervärdesskatten, i andra fall den
s.k. ursprungsprincipen. När destinationsprincipen tillämpas skall
beskattning ske i det land där konsumtionen sker. Det kan innebära
krav för den utländske säljaren att registrera sig och betala skatt
i Sverige. Kontrollproblem och brister i det administrativa samarbetet
mellan skatteförvaltningarna i olika länder kan ändå göra det svårt
för svenska myndigheter att hävda de svenska skatteanspråken. När
i stället ursprungsprincipen skall tillämpas medför den att
beskattning enbart skall ske i det land där säljaren etablerat sin
verksamhet. Handeln beskattas då enligt det landets skatteregler,
vilket i vissa fall kan innebära att skatt ej tas ut alls eller med
ett förhållandevis lågt belopp. En svensk konsument kan således
under vissa förhållanden bl.a. köpa varor och tjänster som är lägre
beskattade i andra EU-länder och med den skatt som tillämpas där.
Bortsett från den spärr som svensk lagstiftning kan innebära för
benägenheten till gränsöverskridande aktiviteter torde också andra
faktorer som t.ex. språkliga eller kulturella barriärer spela in.
Även svårigheter att kontrollera kvalitet och att utnyttja
garantivillkor kan vara betydelsefulla. För flertalet medborgare
torde fortfarande trösklarna vara förhållandevis höga när det gäller
att utnyttja skatte- och prisvinster som ges av internationaliseringen.
Dessa trösklar kan dock förväntas sänkas därför att allt större
grupper av medborgare rör sig över gränserna. Men också dagens
teknik för elektronisk kommunikation har betydelse. Denna skapar
reella förutsättningar för att uppnå EU:s mål för fri rörlighet
av varor, tjänster, kapital och personer. I detta sammanhang är
direktivet om elektronisk handel (98/0325(COD)) ett viktigt steg
för att öppna den europeiska marknaden för svenska företag som
avser att bedriva elektronisk handel.
I takt med att de verkliga trösklarna blir lägre kan skillnader i
skatteuttaget på olika områden förväntas få ett starkare genomslag
på individers och företags beteenden. Detta ökar skattebasernas
rörlighet.
Beskattningen av kapitalinkomster och förmögenheter
Vid en diskussion om rörligheten hos kapitalskattebaserna bör en
åtskillnad göras mellan sådana skattebaser som är knutna till
kapital som ägs av dem som är bosatta i Sverige och de skattebaser
som kan hänföras till kapital som används i Sverige. Det av svenskar
ägda kapitalet domineras av finansiellt sparande hos hushållen och
är mer lättrörligt än det i Sverige använda kapitalet som består
av realkapitaltillgångar där rörligheten åstadkoms genom förändrade
realinvesteringar.
I den öppna ekonomin beskattas det av individer ägda kapitalet i
huvudsak genom kapitalbeskattningen, häri inbegripet fastighetsskatten
och förmögenhetsskatten, medan bolagsskatten är den huvudsakliga
skatten på det använda kapitalet. I ett renodlat rörlighetsperspektiv
är beskattningen av hushållens finansiella sparande av större
intresse än bolagsskatten. Bolagsskatten har dock enligt flera
utredningar stor betydelse för realinvesteringar i Sverige om än
i ett något längre tidsperspektiv. Sedan 1990-91 års skattereform
har den svenska bolagsskatten haft en konkurrenskraftig utformning.
Skillnaden i förhållande till vår omvärld har dock minskat under
senare år genom att andra länder bl.a. sänkt - eller planerar att
sänka - de nominella skattesatserna.
Skattereformen innebar att beskattningen av kapitalinkomster
effektiviserades. Detta uppnåddes genom en rad olika basbreddningar
som gav ett ökat skatteuttag på kapital trots att den nominella
skattesatsen sänktes. Kapitalbeskattningen fick därmed en struktur
som var bättre anpassad till den lilla öppna ekonomins villkor
än de regler som gällde tidigare.
Den separata och proportionella kapitalinkomstbeskattningen -
som en del av den s.k. duala inkomstskattemodell som också finns
i andra nordiska länder - har vunnit internationell uppmärksamhet
som en möjlighet att hantera riskerna för ökad skattekonkurrens
om det finansiella sparandet.
Efter skattereformen har marknaderna för finansiellt kapital
fortsatt att internationaliseras. Möjligheterna för den enskilde
spararen att spara utomlands har ökat och kostnaderna för att
flytta finansiellt kapital har minskat. Till detta bidrar den
växande elektroniska handeln.
Den gränsöverskridande handeln med finansiella tjänster är i
grunden något positivt. Det ger en ökad konkurrens vilket bidrar
till låga priser till fördel för konsumenter och företag.
Regelverket för den gemensamma europeiska marknaden har underlättat
för de inhemska finansiella företagen att erbjuda spartjänster i
utlandet men med normal konto- och kundservice i Sverige. Detta
har påtagligt minskat såväl den kulturella som den legala tröskeln
för investeringar i vissa sparformer. Den inre marknaden innebär
också att svenska finansiella företag kan erbjuda svenska kunder
tjänster från dotterbolag i utlandet vilket ytterligare minskar
den kulturella tröskeln.
Hur stort utflödet av finansiellt kapital är och särskilt i
vilken utsträckning det är skattebetingat är svårt att bedöma.
Dock visar en jämförelse av uppgifter om svenska hushålls sparade
kapital enligt nationalräkenskaperna och enligt finansräkenskaperna
för år 1998 en differens på ca 350 miljarder kronor. Denna torde
till stor del utgöras av i utlandet placerat sparande. Vid en
försiktig framskrivning skulle motsvarande belopp år 2001 kunna
uppgå till knappt 400 miljarder kronor. Med kapitalvolymer och
förändringar av dessa i denna storleksordning uppkommer ett
inte obetydligt skattebortfall. Huvuddelen av avkastningen på
hushållens finansiella sparande i utlandet torde i realiteten
undanhållas från beskattning.
Hushållens finansiella sparande i utlandet torde inte heller
ligga till grund för svensk förmögenhetsskatt. Detta innebär
ett ytterligare bortfall av skatt från de personer som rätteligen
skulle ha betalat förmögenhetskatt i Sverige.
Efter skattereformen har vissa avsteg gjorts från principen
om en likformig beskattning av kapitalinkomster. Avstegen
beror till betydande del på den svenska kapitalmarknadens
integration med de internationella marknaderna. De
särskilda regler som finns för lättnader i beskattningen
av utdelningar och kapitalvinster på onoterade aktier har
motiverats av att mindre och medelstora företag har begränsad
tillgång till den internationella kapitalmarknaden. Liknande
motiv ligger bakom den olikhet i förmögenhetsbeskattningen
- dock av ett betydligt äldre datum - som finns mellan å
ena sidan s.k. arbetande kapital, marknadsnoterade aktier
som inte är inregistrerade, och å andra sidan inregistrerade
aktier.
Beskattningen av arbetsinkomster
I diskussionen om olika skattebasers internationella rörlighet
brukar i allmänhet arbetsinkomsterna uppfattas som förhållandevis
trögrörliga. Migrationen är begränsad i relation till den totala
arbetskraften. På senare år har dock vissa tendenser till ökad
rörlighet uppmärksammats. Sveriges allt starkare band till Europa
bidrar också till detta.
Migrationsaspekterna rör inte enbart frågan om risken för en
tilltagande utflyttning av högutbildad arbetskraft.
Långtidsutredningen har i sina scenarier aktualiserat frågan om
ett eventuellt framtida behov av ökad arbetskraftsinvandring. I
andra EU-länder finns liknande diskussioner. Svenska skattesatser
i förhållande till motsvarande skattesatser i andra länder är en
av de faktorer som påverkar Sveriges möjligheter att locka till
sig attraktiv arbetskraft.
Förslaget om särskilda skattelättnader för utländska nyckelpersoner
är ett exempel på att också beskattningen av arbete kännetecknas
av en internationellt betingad differentiering.
Skatternas roll för migrationsbeslut är svåra att bedöma närmare.
Till skillnad från "vanliga" beslut om arbetsutbud (antalet
arbetade timmar eller deltagandebeslut) - där marginaleffekter
har störst betydelse - påverkas migrationsbeslut i första hand
av det totala, genomsnittliga skatteuttaget på arbetsinkomster
och eventuellt även av andra skatter. Vidare torde individernas
värdering av utbytet av offentliga tjänster inom t.ex. barnomsorg
och sjukvård spela en roll. I detta sammanhang kan också noteras
att förekomsten av förmånstak i socialförsäkringssystemen. Tak
i kombination med att avgifter i princip tas ut på alla inkomster
(med undantag för allmän pensionsavgift) medför att individer
med inkomster över förmånstaket möter förhållandevis höga
skattekilar. I dessa inkomstlägen kan många med hög
migrationsbenägenhet finnas.
I ekonomiskt avseende torde en eventuellt ökad utflyttning
av högre utbildad arbetskraft vara ett förhållandevis större
problem för de allmänna tillväxtbetingelserna än för de
offentliga finanserna. Om en procent av dem som i dag betalar
statlig inkomstskatt - dvs. ca 12 000 personer, vilket är
betydligt fler än vad som för närvarande finns registrerade
som definitivt avflyttade - skulle flytta ut uppkommer vid
en statisk beräkning ett förhållandevis begränsat bortfall
av statlig och kommunal inkomstskatt, ca 1,6 miljarder kronor.
På längre sikt kan dock skattebortfallet blir betydligt större
- direkt och indirekt på grund av minskad tillväxt - om 12 000
personer som har stor betydelse för den långsiktiga tillväxten
flyttar utomlands.
Det relativa skatteuttaget på arbets- och kapitalinkomster -
en central balansfråga
I 1990-91 års skattereform eftersträvades en likvärdig och
likformig beskattning av arbets- och kapitalinkomster.
Kombinationen av en progressiv beskattning av arbetsinkomster
och en proportionell beskattning av kapitalinkomster ger dock
upphov till vissa spänningar. Därför finns också särskilda
regler som skall motverka att inkomster omklassificeras från
arbetsinkomst till kapitalinkomst av skatteskäl. Efter
skattereformen har marginalskatten på arbetsinkomster i högre
inkomstskikt ökat; till viss del moverkas dock detta av ett
minskat uttag av arbetsgivaravgifter. De särskilda reglerna
är - vid oförändrad kapitalskattenivå - också utsatta för
ett internt förändringstryck. Det handlar om önskemål att
förbättra de skattemässiga villkoren för småföretagen. Sedan
en tid arbetar en särskild utredning som har i uppdrag att
göra en översyn av dessa s.k. 3:12-regler (dir. 1999:72).
Om kapitalinkomstskattesatsen av internationella skäl skulle
sänkas förstärks rådande spänningar. Vid ett oförändrat
skatteuttag på arbetsinkomster ökar risken för omklassificering
av inkomster till lägre beskattade kapitalinkomster med
åtföljande skattebortfall. Det finns alltså starka kopplingar
mellan de olika delarna av inkomstskattesystemet där tryck
på en del aktualiserar omprövningar även av andra delar.
Beskattningen av varor och tjänster
I förhållande till omvärlden har Sverige höga
mervärdesskattesatser och punktskatter. Till för bara några
år sedan handlade diskussionen om vilka effekter detta kunde
få på de underliggande skattebaserna enbart om riskerna för
en ökad traditionell gränshandel. För Sveriges del begränsas
dock problemen genom det geografiska läget och genom att vi
har få befolkningstäta gränsregioner.
Genom den ökande elektroniska handeln börjar situationen
förändras. Av många skäl är en ökad elektronisk handel
önskvärd. Kostnaden för handel med varor och tjänster
sjunker, vilket rent allmänt ger högre välfärd för
konsumenter och positiva effekter för övriga aktörer på
marknaderna. Förutom dessa effektivitetsvinster aktualiseras
dock också offentligfinansiella risker av delvis annat
slag än vid traditionell gränshandel. Detta beror på att
transaktionskostnaderna - i form av bl.a. transport- och
sökkostnader - vid elektronisk handel är betydligt lägre
än vid traditionell gränshandel.
Den elektroniska handeln omfattar handel med såväl varor
som tjänster. Handel över gränser som innebär att leveransen
sker elektroniskt är av naturliga skäl svårare att kontrollera
än handel där leveransen sker genom att en vara sänds fysiskt
över en gräns. Detta gäller bl.a. finansiella tjänster.
Kontrollen och utövandet av beskattningsrätten försvåras,
eller kanske omöjliggörs, av att den skattskyldige finns i
ett annat land. Det nödvändiga samarbete som behövs mellan
länderna fungerar inte alltid. Kontrollen grundas ofta på
rent nationella mål och det saknas ett gemenskapsperspektiv
(se Kommissionens rapport av den 28 januari 2000 om
tillämpningen av Rådets förordning (EEG) nr 218/92 om
administrativt samarbete inom området för indirekt beskattning).
Inom EU pågår dock ett arbete som syftar till att förbättra
kontrollen och samarbetet. Nyligen har presenterats ett
förslag till nytt rådsdirektiv vad gäller mervärdesskatteregler
för viss elektronisk handel (KOM(2000) 349 slutlig).
Den elektroniska handeln och Internet ger inte bara de olika
aktörerna på marknaden möjlighet att lättare finna varandra
och jämföra olika erbjudanden. Det uppkommer också möjlighet
att genom elektronisk överföring leverera sådant som
traditionellt tillhandahålls fysiskt t.ex. cd-skivor, böcker
m.m. Dessa elektroniska leveranser behandlas inom
mervärdesskatteområdet som tillhandahållanden av tjänster.
Skilda regler gäller för varu- respektive tjänsteleveranser
i fråga om var beskattningen skall ske och vem som skall
beskattas. Även skattesatsen är beroende av om ett
tillhandahållande sker i fysisk eller elektronisk form.
Därmed kan också en skillnad uppkomma i de skatteintäkter
som genereras beroende på om det som levereras avser en vara
eller en tjänst.
I dagsläget är de delar av privat konsumtion som handlas
via Internet förhållandevis små. För varuområdet kan nämnas
cd-skivor, TV- och dataspel, persondatorer och publikationer
av olika slag. Sammanlagt representerar dessa en
mervärdesskattebas på cirka 20 miljarder kronor vilket utgör
ca fyra procent av hela skattebasen för det område på vilket
skattesatsen 25 procent tillämpas. Motsvarande andel för den
likaledes lättrörliga skattebasen för alkohol och tobak uppgår
till ca sju procent. Därutöver finns dock andra konsumtionsområden
som telefoni, finansiella tjänster, TV, informationstjänster,
resebyråverksamhet och lotterier som kan väntas utgöra en
växande del av ekonomin och där lättrörligheten kan antas
vara mycket stor.
På vissa konsumtionsområden kan den ökade rörligheten i
allmänhet, men också harmoniseringen inom EU av regelverken
när det t.ex. gäller krav på olika varor, även i övrigt leda
till nya möjligheter för konsumenterna att förvärva varor
över gränserna. Ett exempel är den ökade privata införseln
av motorfordon från andra länder. Även sådana förändringar
i konsumenternas agerande kan få betydelse för det svenska
skatteunderlaget.
De nuvarande principerna för mervärdesbeskattning av
gränsöverskridande varuhandel har också lett till olika
former av bedrägliga förfaranden inom gemenskapen.
Försäljningar av varor från ett EU-land till ett annat skall
i regel undantas från skatt i avsändarlandet för att i
stället beskattas i mottagarlandet. På grund av bl.a.
kontrollsvårigheter förekommer det dock att beskattningen
uteblir helt. När köparen är ett företag skall beskattning
ske av köparens förvärv, s.k. förvärvsbeskattning, och avdrag
vanligen medges med samma belopp. Även om förvärvet redovisas
av köparen förekommer det att han sedan inte tar upp den
efterföljande försäljningen inom landet till beskattning.
Förfaranden blir mer svårkontrollerade ju fler länder som
är inblandade i transaktionen.
Betydande delar av skattebasen för mervärdesskatten kan
emellertid även i framtiden förväntas vara trögrörliga.
Att motverka skattebasbortfall inom de rörliga delarna
genom generella sänkningar av skattenivån kan därför komma
att leda till betydande skattebortfall även inom områden
där skattekonkurrensen är obetydlig. En annan aspekt är
att de prisskillnader som finns i förhållande till andra
länder inte bara beror på skillnader i skattesatser utan
även på skillnader i priser exklusive skatter. Elektronisk
handel, och för övrigt även traditionell gränshandel, gör
det möjligt för konsumenterna att tillgodogöra sig båda
slagen av prisskillnader.
En förstärkt konkurrens om skattebaserna på konsumtionsområdet
kan indirekt påverka andra skattebaser (bl.a. bolagsskatt
och kapitalinkomstskatt) negativt genom att viss produktion
förläggs till andra länder. Finansmarknadsutredningen pekar
i sitt betänkande på denna risk när det gäller finansiell
tjänsteproduktion. Om skatteunderlaget hanteras av utländska
rättssubjekt ökar också svårigheterna att beskatta svenskars
kapitalinkomster.
Även den nuvarande energibeskattningen kännetecknas av en
internationellt betingad differentiering. Den är av samma
slag som den som gäller för uppdelningen mellan arbets- och
kapitalinkomster och mellan olika slag av kapitalinkomster
och förmögenheter. Sektorer utsatta för internationell
konkurrens möter lägre energiskatter än övriga, mer skyddade
sektorer.
Skattesamarbete och skattekonkurrens
De ovan redovisade förhållandena visar på svårigheterna för
enskilda länder att få tillräcklig information för att kunna
beskatta de inkomster som rätteligen skall beskattas där i
enlighet med gällande nationella regelsystem. Ett
tillfredsställande informationsinhämtande för beskattningsändamål
kräver samarbete mellan länderna. Överenskommelser om bl.a.
sådant utbyte av information samt om effektivisering av de
system för detta ändamål som finns i dag är av avgörande
betydelse. Samarbete mellan länderna i syfte att komma fram
till ökad samsyn på hur regelverken på skatteområdet bör vara
utformade är också av väsentlig betydelse. Alternativet är
skattekonkurrens med risker för en okontrollerad erosion av
olika skattebaser.
Likformig beskattning i en öppen ekonomi
En bärande princip bakom 1990-91 års skattereform var önskemålet
om formell likformighet med betoning på horisontell och vertikal
rättvisa.
Den fortsatta internationaliseringen innebär att frågan om
differentiering av skatteuttaget med lägre skatteuttag på
lättrörliga skattebaser än på mer trögrörliga skattebaser
får en ökad aktualitet. Detta väcker en rad svåra frågor
kring möjligheten att bevara den formella likformigheten,
med bl.a. de möjligheter till enklare skatteregler denna
medför. Helt entydigt gäller dock att ett ökat tryck mot
de lättrörliga skattebaserna begränsar utrymmet för att
reducera skatteuttaget på mer trögrörliga skattebaser.
Därmed får avvägningen mellan målet om en samhällsekonomiskt
effektiv beskattning och de fördelningspolitiska målen en
annan karaktär än den haft hittills.
Uppdraget
Den fortgående internationaliseringens inverkan på det
svenska skattesystemet och på möjligheterna att varaktigt
finansiera våra gemensamma åtaganden fordrar kvalificerade
kartläggningar och bedömningar av olika slag som kan förbättra
underlaget för framtida skattepolitiska prioriteringar.
Utredningens övergripande uppgift är att lämna en samlad
bedömning av hur den svenska skattestrukturen bör vara
utformad i en värld med internationaliserade marknader för
varor, tjänster och produktionsfaktorer och med bevarande
av välfärdspolitiska ambitioner på dagens nivå. Som ett
underlag för denna diskussion bör utredningen uppmärksamma
ett antal centrala frågor. Nedan ges ett antal exempel på
sådana. Utredningen har dock möjlighet att efter vidare
bedömning komplettera och modifiera dessa. Med beaktande
av den internationella dimensionen skall utredningen
1) bedöma rörligheten hos baserna för enskilda skatter vid
rådande skatteregler - nationellt och internationellt - i
olika tidsperspektiv mot bakgrund av dels den tekniska
utvecklingen, särskilt Internet, dels den demografiska
utvecklingen i Sverige och i omvärlden, dels regleringen av
rörligheten för personer, varor, tjänster och kapital över
landsgränserna, dels kopplingen mellan skatter och förmåner,
2) kartlägga och beskriva förekomsten av gränsöverskridande
förfaranden på olika skatteområden som beror på olikheter i
skatteregler eller brister i kontrollmöjligheter och
informationsinhämtning,
3) analysera avvägningen i skatteuttag på arbetsinkomster och
kapitalinkomster utifrån tillväxt-, konkurrens-, effektivitets-
och fördelningsaspekter och utifrån önskemålet om så enkla
och transparenta skatteregler som möjligt,
4) analysera möjligheten och önskvärdheten av att bevara en
likformig kapitalinkomstbeskattning mot bakgrund av att
rörligheten kan vara olika stor för olika delar av skattebasen,
5) analysera eventuellt ytterligare krav på skattesystemet
vid ett eventuellt deltagande i EU:s valutaunion samt belysa
de hänsyn som måste tas till EU:s statsstödsregler vid
utformning av skattestrukturen,
6) analysera möjligheten och önskvärdheten av en likformig
konsumtionsbeskattning samt för- och nackdelar hos de två
grundläggande principerna för uttag av mervärdesskatt på
gränsöverskridande handel (destinationsprincipen och
ursprungsprincipen),
7) analysera energibeskattningens utformning och avvägningen
mellan önskemål om likformighet, miljöstyrning och internationell
konkurrenskraft
8) bedöma förutsättningarna - bl.a. i relation till våra
internationella åtaganden - att åstadkomma en förbättrad kontroll
och informationsinhämtning om svenska skattebaser,
9) analysera institutionella förutsättningar för skattesamarbete,
10) analysera relevanta internationella erfarenheter i form
av utländska skattereformer.
Ramar för arbetet
Utredningen skall i sitt arbete beakta kommittéförordningen
(1998:1474).
Utredningens uppdrag skall vara slutfört senast den 31 mars 2002.
(Finansdepartementet)