Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nationalkommitté för genomförande och vidareutveckling av Agenda 21 och Habitatagendan, Dir. 2000:48
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2000-06-15
Dir. 2000:48
Beslut vid regeringssammanträde den 15 juni 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En nationalkommitté tillkallas för att ytterligare förankra, samordna
och utveckla arbetet med Sveriges åtaganden inom Agenda 21 och
Habitatagendan. Uppdraget innebär att nationalkommittén skall överta
den nuvarande samordnarens uppgifter.
Nationalkommittén skall samordna det svenska arbetet med dels Agenda
21 och hållbar utveckling, dels de åtaganden som ryms inom Habitatagendan.
I uppdraget ingår att lämna underlag till redovisningen till FN:s
uppföljningsmöten om Habitatagendan år 2001 och om Agenda 21 år 2002.
I uppdraget ingår också att följa och stimulera det fortsatta Habitat-
och Agenda 21-arbetet och därvid på lämpligt sätt samarbeta med berörda
myndigheter, kommuner, ideella organisationer och med näringslivet. Vidare
ingår att ta del av relevanta delar av de lokala investeringsprogrammen,
de lokala utvecklingsavtalen, de regionala tillväxtavtalen samt av
arbetet inom Agenda 21 för Östersjöområdet - Baltic 21 och av det arbete
inom EU som rör hållbar stadsutveckling. Biståndets roll för hållbar
utveckling skall tas i beaktande.
Den rådgivande referensgruppen Forum för ekologisk omställning (FORUM-
gruppen) skall ersättas av en rådgivande expertgrupp.
Senast den 15 oktober 2000 skall kommittén till regeringen lämna en
lägesredovisning av sin arbetsplanering. Underlag till de aktuella
extra möten som FN:s generalförsamling anordnar skall lämnas senast
den 15 april 2001 respektive den 1 april 2002. En samlad slutrapport
med förslag till riktlinjer för fortsatt arbete skall lämnas senast
den 1 oktober 2002.
Bakgrund
Agenda 21 är det handlingsprogram för hållbar utveckling som antogs
vid FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro år 1992
(UNCED). Agenda 21 ger rekommendationer för arbetet med hållbar
utveckling, vilket innefattar ekonomiska, sociala och miljömässiga
aspekter. Habitatagendan, dvs. den agenda som antogs vid FN:s
världskonferens i Istanbul år 1996 (Habitat II), är ett handlingsprogram
som fokuserar på frågor kring främjande av hållbar utveckling i boende,
bebyggelse och städer.
I det internationella arbetet betonas särskilt betydelsen av samverkan
på global, nationell och lokal nivå. Dessutom blir det allt tydligare
att arbetet för hållbar utveckling måste involvera olika aktörer -
kommittén bör aktivt verka för att utveckla samarbetet med både det
civila samhället och näringslivet på alla nivåer. FN:s extra
generalförsamling kommer vid sitt möte i juni 2001 att följa upp
Habitatagendans genomförande. En tioårsöversyn av Agenda 21 och ett
globalt toppmöte på högsta politiska nivå kommer att anordnas 2002
för att följa upp Rio-konferensen.
Regeringen tillkallade den 2 april 1998 en särskild samordnare
(M 1998:04) med uppgift att samordna det lokala Agenda 21-arbetet
(dir. 1998:25). Dennes huvudsakliga arbetsuppgifter har varit att
samordna kommuners och andra lokala aktörers arbete, sprida
erfarenheter och information om metoder och arbetssätt, förmedla
förslag till förändringar till myndigheter m.fl. samt att följa det
internationella arbetet med den lokala Agenda 21-processen. En av
regeringen tillkallad referensgrupp, Forum för ekologisk omställning
(FORUM-gruppen), har biträtt samordnaren i hans arbete.
Samordnaren fick genom regeringsbeslut den 8 april 1999 genom
tilläggsdirektiv (dir. 1999:37) i uppdrag att samordna också de
svenska åtaganden som ryms i Habitatagendan och den svenska
nationalrapporten till Habitat II-konferensen i Istanbul 1996 om
boende, bebyggelse och stadsutveckling (SOU 1996:48).
Sverige har anslutit sig till de mål, principer och rekommendationer
som finns i Habitatagendan, vilket bl.a. konstateras i den
bostadspolitiska propositionen Bostadspolitik för hållbar utveckling
(prop. 1997/98:119, bet. 1997/98: BoU10, rskr. 1997/98:306). I
rapporten inför den ovannämnda Istanbul-konferensen utpekades särskilt
åtta insatsområden från bostadspolitik och integrationspolitik till
kretsloppsanpassning och förnyelse av särskilt utsatta områden,
planering och lokal demokrati.
I den bostadspolitiska propositionen framhöll regeringen att en av
bostadspolitikens viktigaste uppgifter är att bidra till omställningen
till ett hållbart samhälle. Bostäder, både de befintliga och de som
byggs, skall anpassas efter dagens och morgondagens krav på en socialt
och ekologiskt hållbar miljö.
Riksdagen har beslutat om 15 miljökvalitetsmål (prop. 1997/98:145
Svenska miljömål - Miljöpolitik för ett hållbart Sverige, bet.
1998/99:MJU6, rskr. 1998/99:183) som rör den byggda miljön och som
har direkta beröringspunkter med Agenda 21- och Habitatfrågorna.
Miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö innebär att städer, tätorter
och annan bebyggd miljö skall utgöra en god och hälsosam livsmiljö.
Miljökvalitetsmålet skall medverka till en god regional och global
miljö.
Miljökvalitetsmålen och andra av riksdagen uppsatta mål skall vara
vägledande för fysisk planering och samhällsbyggande. Genom samverkan
över sektorsgränserna i samhällsplaneringen skall statliga och
kommunala myndigheter främja en ekologiskt och socialt hållbar
utveckling och en god livsmiljö för alla.
I regeringens skrivelse till riksdagen om Sveriges internationella
samarbete för hållbar utveckling (skr 1996/97:2) presenteras
uppföljningen av Rio-konferensen vad beträffar biståndet och arbetet
med det femte biståndspolitiska målet, som anger att det svenska
biståndet skall bidra till "en framsynt hushållning med naturresurser
och en omsorg om miljön". Detta arbete bedrivs bilateralt med våra
samarbetsländer genom Sida, men också multilateralt genom FN-systemet
och Bretton Woods-institutionerna.
Utvecklingen sedan 1997 i sammandrag
I Sverige fick arbetet med Agenda 21 tidigt en lokal inriktning
genom att landets kommuner tillsammans med organisationer, näringsliv
och enskilda medborgare började samverka kring olika miljöfrågor.
Cirka 60 procent av landets kommuner har drivit processen ända till
ett formellt antagande av ett Agenda 21-program. Inför uppföljningen
av Rio-konferensen i New York år 1997 utarbetades en nationalrapport
"Fem år efter Rio" (SOU 1997:105) med en redovisning av det arbete
som ägt rum sedan år 1992. Vid femårsöversynen av Rio-konferensen
beslöts också att alla länder skall utarbeta en nationell strategi
för hållbar utveckling senast år 2002. Det innebär att det lokala
arbetet med Agenda 21 nu behöver förstärkas genom en övergripande
strategi som beaktar alla aspekter av hållbar utveckling och som
knyter samman lokal och nationell verksamhet med regionalt och
internationellt samarbete.
Resultaten vid Habitat II-konferensen i Istanbul 1996 har utvecklats
vidare och arbetet inriktas nu på en samordning med Agenda 21-arbetet.
Samordnaren har genomfört ett stort antal regionala konferenser samt
medverkat i utställningar och mässor bl.a. arrangerade av Föreningen
för Agenda 21 och Hållbar utveckling. Regeringen har genom beslut den
22 december 1999 uppdragit åt Boverket att följa och utveckla arbetet
med att genomföra Habitatagendan samt att utveckla en strategi för
integrering av planering och hushållning med markresurser. En
slutredovisning av detta uppdrag skall lämnas senast den 31 december
2000.
Tillkallande av Nationalkommittén
Nationalkommittén tillkallas för att ytterligare förankra, samordna
och utveckla arbetet med Sveriges åtaganden inom Agenda 21 och
Habitatagendan. Den rådgivande referensgrupp, Forum för ekologisk
omställning (FORUM-gruppen), som regeringen tillkallat för arbetet,
ersätts av en rådgivande expertgrupp.
Uppdraget
Uppdraget innebär att nationalkommittén skall överta den särskilde
samordnarens uppgift att samordna det svenska arbetet med att
fullfölja de åtaganden som ryms i Agenda 21 och Habitatagendan.
Uppdraget innebär att:
- lämna underlag till regeringen för redovisningen av Habitatagendans
genomförande i anslutning till generalförsamlingens extra möte 2001
om uppföljning av Habitat II i Istanbul 1996,
- lämna underlag till regeringen i anslutning till generalförsamlingens
uppföljning 2002 av 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling i
Rio de Janeiro,
- biträda regeringen vid framtagandet av den nationella strategi för
hållbar utveckling, som skall lämnas till FN år 2002,
- ta del av arbetet med att integrera miljöhänsyn i biståndsverksamheten.
Prioriterade områden
Agenda 21 och Habitatagendan spänner över i stort sett alla
samhällsområden. Det blir därför, särskilt när det gäller att ta fram
underlaget enligt ovan, nödvändigt för kommittén att prioritera vad
som skall tas upp till behandling. Arbetet bör inriktas på följande
områden:
1. Kopplingen mellan Agenda 21-arbetet och den lokala samhällplaneringen.
I arbetet för hållbar utveckling måste även dess sociala del uppmärksammas.
Agenda 21 och Habitatprocessen bör samordnas i detta syfte. Boverkets
och Integrationsverkets aktiviteter liksom arbetet inom Baltic 21 och
Storstadsdelegationen (S 1994:03) är särskilt viktiga i detta sammanhang.
Arbetet för att förebygga brott är väsentligt inte minst i s.k. utsatta
bostadsområden.
2. Bostadssociala frågor. Erfarenheterna från lokalt arbete med förnyelse
av bostadsområden bör tas till vara. Rätten till rimligt boende var en
viktig fråga i det svenska förberedelsearbetet inför Istanbul-konferensen
år 1996. Frågan är av central betydelse i det globala samarbetet. Ett
erfarenhetsutbyte med den globala kampanjen "Secure tenure" som drivs
av FN:s center för boende, bebyggelse och stadsutveckling i Nairobi
(Habitat-centret) bör ske.
3. Inflytande- och demokratifrågor, inte minst när det gäller ungdomar
och personer med invandrarbakgrund. Demokratiutredningens (SB 1997:01)
rapporter och projekt i olika kommuner ger flera uppslag i dessa ämnen.
Samverkan bör ske med Demokratidelegationen, som samordnar projektet
"Tid för demokrati". Kommundemokratikommitténs arbete (dir 1999:98)
bör följas. Ett erfarenhetsutbyte med den globala kampanjen "Urban
governance" som drivs av FN:s center för boende, bebyggelse och
stadsutveckling i Nairobi (Habitatcentret) bör ske.
4. Näringslivets roll i arbetet för hållbar utveckling är av central
betydelse inte minst när man arbetar internationellt. Uppmärksamhet bör
ges bl.a. åt det fortsatta arbetet med de lokala investeringsprogrammen,
liksom åt vidare arbete med utveckling av uppförandekoder.
5. Sambandet mellan Agenda 21, samhällsplanering och folkhälso- och
trygghetsfrågor. Erfarenheterna från det arbete som har genomförts av
den Nationella folkhälsokommittén (S 1995:14) bör tas till vara.
Av generell betydelse i detta sammanhang blir att beakta biståndets
roll i arbetet med hållbar utveckling. Miljöproblemen är till sin
karaktär gränsöverskridande, vilket kräver internationellt samarbete.
Kvinnors och mäns lika rätt till en rättvis och hållbar utveckling
gör vidare jämställdhet till en viktig dimension i arbetet med Agenda
21 och Habitat. Detta perspektiv måste utvecklas och stärkas genom
spridande av metoder och goda exempel där även internationella
erfarenheter tas tillvara.
Klimat och hållbar utveckling
En av de stora framtidsfrågorna med avgörande betydelse för utvecklingen
är hur den s.k. växthuseffekten skall kunna bromsas. Klimatpolitiken
blir av central betydelse för möjligheten att uppnå en hållbar utveckling.
Den har nära kopplingar till en hållbar ekonomisk tillväxt och ökad
välfärd liksom till en god miljö. Nationalkommittén bör därför följa
klimatpolitikens fortsatta utveckling utifrån bl.a. Klimatkommitténs
betänkande Förslag till svensk klimatstrategi (SOU 2000:23). Konventionen
om biologisk mångfald, konventionen om ökenspridning, liksom det
internationella samarbetet på skogsområdet, har också en nära koppling
till arbetet för hållbar utveckling både i Sverige och internationellt.
Kommittén bör vidare ta del av resultaten av det arbete som sker inom
Miljövårdsberedningen (Jo 1968:A) samt inom Centrum för kunskap om
ekologisk hållbarhet. Det faktum att Agenda 21 och Habitatagendan berör
så många samhällssektorer gör att samarbetet med berörda myndigheter
blir av stor vikt. Vidare bör kommittén samråda med Integrationsverket
om den nationella utvärderingen av de lokala utvecklingsavtalen, som
verket ansvarar för.
Övrigt
Definitionen av hållbar utveckling innefattar tre dimensioner, förutom
den ekonomiska och ekologiska även den sociala. Ibland lägger man till
även en institutionell dimension: den som bl.a. handlar om medborgarnas
delaktighet. De två senare dimensionerna bör i samband med Agenda 21
och Habitatarbetet betonas mer än vad som hittills skett i Sverige.
Ett systematiskt framlyftande av dessa delar av arbetet för hållbar
utveckling kan innebära en förnyelse av miljöarbete och förändringsarbete
på olika nivåer. Kommittén bör i sitt uppdrag verka för att så sker.
Härutöver skall kommittén
- följa och stimulera det fortsatta lokala Agenda 21-arbetet och därvid
på lämpligt sätt samarbeta med kommuner, ideella organisationer och
näringsliv,
- fortlöpande samverka med de myndigheter och övriga berörda, som har
viktiga uppgifter i anslutning till arbetet med Habitatfrågorna och
Agenda 21 (samverkan bör ske med kommittén för Allmännyttiga bostadsföretag
och bostadssocial utveckling (dir 1999:10) i dess arbete med boendesociala
och inflytandefrågor),
- ta del av de framväxande resultaten av arbetet med de lokala
investeringsprogrammen, de lokala utvecklingsavtalen och med regionala
tillväxtavtal i syfte att bidra till samordning mellan det Agenda 21-
och Habitatorienterade arbetet för hållbar utveckling och den regionala
utvecklingsplaneringen,
- ta del av resultaten av arbetet inom Agenda 21 för Östersjöområdet -
Baltic 21 samt samverka med sektorerna särskilt inom
stadsutvecklingssamarbetet, samt
- ta del av resultaten av det arbete inom EU som rör bl.a. hållbar
stadsutveckling och som har viktiga beröringspunkter med Habitatagendan
och Agenda 21.
Redovisning av uppdraget
Nationalkommittén skall senast den 15 oktober 2000 lämna en
lägesredovisning med förslag till arbetsplanering m.m. mot bakgrund av
dessa direktiv.
En samlad redovisning, som skall utgöra underlag för den rapport som
Sverige skall lämna till FN vid 2001 års uppföljning av 1996 års
Istanbul-konferens (Habitat II), skall lämnas senast den 15 april 2001.
En samlad redovisning, som skall utgöra underlag för den rapport som
Sverige skall lämna till FN vid 2002 års uppföljning av 1992 års Rio-
konferens, skall lämnas senast den 1 april 2002. Denna redovisning
skall förutom rapportering om genomförandet av Agenda 21 även beakta
arbetet med de s.k. Rio-konventionerna, dvs. Klimatkonventionen,
Konventionen om biologisk mångfald och Konventionen för att bekämpa
ökenspridning. Vidare skall det arbete som bedrivits med utgångspunkt
i de s.k. Skogsprinciperna beaktas.
Kommittén bör härutöver planera för en samlad slutrapport angående
Agenda 21 och Habitatagendan. Denna rapport bör dels utvärdera det
lokala och nationella arbete som genomförts i Sverige under de tio år
som då gått sedan 1992 års Rio-konferens, dels innehålla förslag till
riktlinjer för det fortsatta arbetet på området. Även internationella
erfarenheter och utmaningar bör redovisas. Slutrapporten skall lämnas
till regeringen senast den 1 oktober 2002.
(Miljödepartementet)