Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Godstransportdelegationen (K1998:06), Dir. 2000:47
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2000-06-21
Dir. 2000:47
Beslut vid regeringssammanträde den 21 juni 2000.
Sammanfattning av uppdraget
Godstransportdelegationen (K1998:06), som har till uppgift att
utforma en övergripande godstransportstrategi, får i uppdrag
att i denna strategi även lämna förslag till en näringspolitisk
strategi för de svenska transportföretagen. En förutsättning är
att denna strategi även leder till förbättringar för transportköparna.
Bakgrund
Godstransportdelegationen, som är en kommitté med representanter
för såväl stat som näringsliv, har enligt sitt direktiv (dir.
1998:51) till uppgift att öka samverkan mellan godstransportsystemets
aktörer och staten samt att förtydliga statens roll i detta system.
Delegationen skall följa utvecklingen på godsområdet samt med
utgångspunkt i 1998 års transportpolitiska riksdagsbeslut (prop.
1997/98:56, bet. 1997/98:TU10, rskr. 1997/98:266) och andra
transportpolitiska dokument utveckla ett trafikslagsövergripande
synsätt med syftet att effektivisera godstransportsystemet och
göra det säkert och ekologiskt hållbart. Godstransportdelegationen
har i uppdrag att till den 1 juli 2001 utarbeta en samlad
godstransportstrategi som bör omfatta såväl institutionella former
och mekanismer som faktiska spelregler.
Som nämnts ovan grundas Godstransportdelegationens arbete på de
transportpolitiska mål och riktlinjer som fastställts av riksdagen.
Delegationen har dock enligt sina direktiv även till uppgift att
följa utvecklingen inom godstransportområdet. Detta har inneburit
att delegationen under sitt arbete även behandlat vissa aktuella
näringspolitiska frågor om svenska transportföretags
konkurrenssituation på den gemensamma transportmarknaden inom EU.
I sammanhanget har delegationen uppmärksammats på skriften
"Logistik och godstransport - erhvervspolitisk strategi för
transporterhvervet", utgiven av Erhvervsministeriet i Danmark
1998 och på andra liknande dokument som tagits fram av andra
medlemsstater inom EU.
Regeringen har i beslut den 17 februari 2000 ställt sig bakom
ett transport- och näringspolitiskt handlingsprogram för svensk
åkerinäring. Programmet har även presenterats för riksdagen (prop.
1999/2000:78). Det statliga rederistödet, som enligt riksdagens
beslut (prop. 1996/97:1, bet. 1996/97:TU1, rskr. 1996/97:115)
avser en femårsperiod 1997-2001, utvärderas för närvarande inom
Regeringskansliet.
Behovet av tilläggsdirektiv
Regeringen anser att det är viktigt för det svenska näringslivet
och samhället att det finns en vital och effektiv godstransportsektor
som omfattar olika transportslag och som samverkar så optimalt
som möjligt. Godstransportdelegationens direktiv och uppgifter
är i linje med denna strävan. Regeringen anser emellertid att
det också är viktigt att de förändringar av regelverk och andra
förutsättningar inom godstransportområdet som beslutas nationellt
och internationellt utformas så att de svenska transportföretagen
också ges rimliga, långsiktigt hållbara konkurrensförutsättningar
gentemot företag i andra länder. För att uppnå detta krävs ett
aktivt agerande dels av svenska myndigheter nationellt och i
intenationella fora, dels av transportnäringen själv i syfte att
kontinerligt utveckla sin konkurrenskraft och kompetens på den
öppna gemensamma transportmarknaden. Det är enligt regeringens
mening nödvändigt att statsmakterna utformar sina riktlinjer för
en sådan process i samverkan med näringlivet.
Uppdraget
Godstransportdelegationen skall i den godstransportstrategi som
delegationen skall ta fram även lämna förslag till en
näringspolitisk strategi för de svenska transportföretagen. En
förutsättning är att denna strategi även leder till förbättringar
för transportköparna samt även i övrigt ligger i linje med
transportpolitiska mål och andra övergripande samhällsmål. Strategin
skall omfatta riktlinjer för såväl nationellt som internationellt
arbete, samverkansformer etc.
(Näringsdepartementet)