Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av radio- och TV-lagen m.m., Dir. 2000:43
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2000-06-08
Dir. 2000:43
Beslut vid regeringssammanträde den 8 juni 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall analysera och överväga behovet av ändringar
i framförallt radio- och TV-lagen (1996:844) och lagen (1989:41) om
TV-avgift. Utredaren skall föreslå de lagändringar som föranleds av
övervägandena. Uppdraget omfattar inte förslag till grundlagsändringar.
Uppdraget omfattar följande frågor:
jurisdiktion: överväga behovet av lagstiftning som gör att TV-sändningar
i det svenska marknätet med säkerhet kommer under svensk jurisdiktion,
tillämplighet av tillståndsvillkor på vissa sändningar: lägga fram
förslag som gör att samma regler kan tillämpas på samtliga TV-sändningar
från ett företag, oberoende av om sändningarna sker på ett sätt som
kräver tillstånd eller på något annat sätt,
skydd av barn: överväga olika sätt att förbättra möjligheten att skydda
barn mot olämpligt programinnehåll, t.ex. genom att det ställs upp krav
på att visst innehåll skall kunna blockeras eller att det skall vara
möjligt att utesluta program med visst innehåll från abonnemanget,
avgiftspliktiga TV-mottagare: se över reglerna för avgiftsskyldighet i
syfte att anpassa dem till den utveckling som har skett när det gäller
TV-distribution och mottagare, dock utan att grunderna för TV-
avgiftssystemet rubbas,
program som sänds på uppdrag av andra: överväga hur lagstiftningen kan
ändras så att det blir möjligt att sända program på uppdrag av någon
annan utan att de räknas in i den högsta tillåtna sändningstiden för
annonser,
myndighetsmeddelanden: överväga om det mot bakgrund av Sveriges medlemskap
i Europeiska unionen bör göras någon ändring av bestämmelserna om vilka
skyldigheter att sända myndighetsmeddelanden som kan åläggas
programföretagen,
placering av sponsringsmeddelanden: överväga ändring i radio- och TV-
lagen så att det bl.a. klarläggs vad som skall gälla i fråga om
sponsringsmeddelanden i samband med längre pauser i program.
åtgärder vid underlåtelse att lämna vissa uppgifter: lägga fram förslag
som ger Granskningsnämnden för radio och TV möjlighet att få fram
nödvändiga uppgifter från programföretagen, t.ex. genom att använda
föreläggande som kan förenas med vite,
regler om annonser och reklam: föreslå ändrade regler som leder till
att konkurrensvillkoren, så långt det kan ske utan att möjligheterna
att uppfylla syftena med den svenska lagstiftningen eftersätts, blir
mer likvärdiga för de TV-företag som är verksamma på den svenska reklam-
TV-marknaden. Reglerna om TV-reklam till barn eller om alkoholreklam
skall dock inte ändras. Utredaren skall även överväga om erfarenheterna
av hur nuvarande regler tillämpas eller av användningen av ny teknik
bör föranleda ändrade regler.
den europeiska konventionen om gränsöverskridande television: lägga
fram förslag till de ändringar i lagstiftningen som behövs för att
Sverige skall kunna ratificera konventionen.
Uppdraget skall vara slutfört före utgången av maj 2001.
Bakgrund
Radio- och TV-lagen (1996:844) trädde i kraft den 1 december 1996
(prop. 1995/96:160, bet. 1995/96:KU29, rskr. 1995/96:296). Sedan dess
tillkomst har lagen ändrats vid några tillfällen.
De materiella bestämmelserna om lokalradion infördes inte i radio- och
TV-lagen utan behölls i en särskild lag. Regeringen har emellertid
föreslagit (prop. 1999/2000:55) att samtliga bestämmelser om lokalradion
skall föras in i radio- och TV-lagen.
Lagen (1989:41) om TV-avgift trädde i kraft den 1 mars 1989 (prop.
1988/89:18, bet. 1988/89:KrU9, rskr. 1988/98:97). Med undantag för
att TV-avgiftens storlek har ändrats har lagen endast undergått
mindre ändringar sedan den infördes.
Andra lagar som har betydelse i radio- och TV-sammanhang är lagen om
radiokommunikation (1993:599) och telelagen (1993:597).
Bestämmelserna i nu nämnda lagar har stöd i den särskilda
grundlagsregleringen av yttrandefriheten i bl.a. radio och TV genom
yttrandefrihetsgrundlagen.
Allmänt om uppdraget
Under den tid då radio- och TV-lagen har varit i kraft har det kommit
fram att vissa av lagens bestämmelser fungerar mindre väl. Lagen behöver
därför ses över i vissa delar. Tekniska förändringar i fråga om TV-
distribution och TV-mottagare innebär att även lagen om TV-avgift
behöver ses över.
En särskild utredare skall därför analysera och överväga behovet av
ändringar i framför allt radio- och TV-lagen och lagen om TV-avgift.
Utredaren skall i det sammanhanget analysera vilka lagändringar som
är möjliga inom ramen för gällande lydelse av yttrandefrihetsgrundlagen.
Utredaren skall föreslå de lagändringar som är motiverade av övervägandena.
Utredaren skall inte lägga fram förslag som innebär mer omfattande
ändringar i lagarnas tillämpningsområde, terminologi eller systematik.
Frågor om jurisdiktion
Bakgrund
EG:s TV-direktiv (1) bygger på den s.k. sändarlandsprincipen. Den
medlemsstat som har jurisdiktion över programföretaget svarar för
att sändningarna överensstämmer med de bestämmelser som gäller för
sändningar avsedda för allmänheten i medlemsstaten. De andra
medlemsstaterna kan som huvudregel inte ingripa mot en sändning även
om de skulle strida mot bestämmelserna i direktivet. Den frihet som
medlemsstaterna enligt direktivet har att sätta upp striktare eller
mer detaljerade regler gäller endast i fråga om programföretag inom
deras jurisdiktion.
(1) Rådets direktiv 89/552/EEG av den 3 oktober 1989 om samordning
av vissa bestämmelser som fastställts i medlemsstaternas lagar och
andra författningar om utförandet av sändningsverksamhet för
television, ändrat genom Europaparlamentets och rådets direktiv
97/36/EG.
I samband med att TV-direktivet reviderades infördes en detaljerad
beskrivning av vilka kriterier som skulle tillämpas för att fastställa
jurisdiktionen. Avsikten (2) var att öka klarheten och att undvika
situationer där ett programföretag kan vara under jurisdiktion av
flera medlemsstater eller, omvänt, inte under jurisdiktion av någon
medlemsstat. Sådana situationer har uppstått framför allt när det har
gällt satellitsändningar där programföretagen har placerat olika delar
av verksamheten i olika länder.
(2) Rapport om tillämpningen av direktiv 89/552/EG och förslag till
Europaparlamentets och rådets direktiv om ändring av rådets direktiv
89/552/EEG ----. KOM (95) 86
Jurisdiktionen skall enligt direktivet i första hand bedömas utifrån
var programföretagen är etablerade. Etableringen fastställs med hänsyn
till var de viktigaste ledningsfunktionerna finns eller var en betydande
del av personalen är verksam. Radio- och TV-lagens tillämpningsområde
är utformat i enlighet med direktivet. Lagen gäller om den som bedriver
sändningsverksamheten enligt direktivets bestämmelser är etablerad i
Sverige eller om Sverige enligt direktivet i annat fall har jurisdiktion.
Lagen gäller inte om den som bedriver sändningsverksamheten är etablerad
i någon annan EES-stat. Detta innebär att om programföretaget t.ex.
väljer att ändra lokaliseringen av vissa ledningsfunktioner skulle
jurisdiktionen kunna övergå från en medlemsstat till en annan. En sådan
effekt skulle vara olycklig eftersom den skulle göra det svårare att
tillgodose viktiga allmänintressen. Den skulle också vara mindre
lämplig i ett EG-perspektiv, eftersom den ansvarsfördelning som TV-
direktivets regler för jurisdiktion syftar till skulle bli mindre
tydlig.
Enligt 2 kap. 1 § radio- och TV-lagen krävs tillstånd för att sända
ljudradio- och TV-program med hjälp av radiovågor på frekvens under
3 gigahertz. Tillstånd att sända TV-program meddelas av regeringen.
Skälet för tillståndsplikten (se prop. 1995/96:160 s. 70 ff) är att
det inte finns utrymme för mer än ett begränsat antal yttäckande
sändarnät. Det är ett viktigt demokratiskt krav att alla som bor i
Sverige har tillgång till radio- och TV-program. Till tillståndet kan
knytas villkor av olika slag. Även om den digitala sändningstekniken
gör det möjligt att utnyttja radiofrekvenserna mer effektivt än med
analog teknik måste man räkna med att tillgången på frekvensutrymme
kommer att vara begränsad även i framtiden. Det är viktigt att
möjligheten att sända TV i marknätet utnyttjas på ett sätt som
tillgodoser krav på yttrandefrihet, tillgänglighet och mångfald.
Uppdraget
Utredaren skall överväga behovet av lagstiftning som gör att TV-
sändningar i det svenska marknätet med säkerhet kommer under svensk
jurisdiktion. Utredaren skall i det sammanhanget analysera vilket
utrymme för nationell lagstiftning som finns inom ramen för EG-rätten.
Utredaren skall lägga fram de förslag som föranleds av övervägandena.
Tillämplighet av tillståndsvillkor på vissa sändningar
Bakgrund
Enligt radio- och TV-lagen krävs tillstånd av regeringen för att
sända TV-program med hjälp av radiovågor på frekvenser under 3
gigahertz. Ett sändningstillstånd får förenas med villkor av olika
slag. Vid sidan av tillståndsvillkoren har regeringen även ställt upp
anslagsvillkor för de avgiftsfinansierade programföretagen Sveriges
Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges Utbildningsradio AB.
När radio- och TV-lagen infördes begränsades tillståndsplikten till
de situationer där det är viktigt att styra frekvensanvändningen.
Eftersom satellitsändningar sker på högre frekvenser än 3 gigahertz
behövs inte något tillstånd och därför kan enligt nuvarande bestämmelser
inte några tillståndsvillkor ställas upp.
Det behövs inte heller tillstånd för sändningar av sökbar text-TV
som sker från radiosändare som används för andra sändningar med
stöd av tillstånd enligt radio- och TV-lagen eller lokalradiolagen
(1993:120). Det innebär att villkor i sändningstillstånd som gäller
för ett programföretags övriga verksamhet inte är tillämpliga på
företagets sändningar av sökbar text-TV.
Efterlevnaden av radio- och TV-lagens bestämmelser och
tillståndsvillkoren övervakas av Granskningsnämnden för radio och
TV genom efterhandsgranskning av programmen. Någon motsvarande rätt
för Granskningsnämnden för radio och TV att kontrollera
anslagsvillkorens efterlevnad finns inte.
Uppdraget
Konsekvenserna av att vissa regler om sändningars innehåll har
konstruerats som tillståndsvillkor är att reglerna inte kan tillämpas
när programmen sänds ut på ett sätt som inte kräver tillstånd, även
om det programföretag som bedriver sändningarna har sändningstillstånd
med tillståndsvillkor för det som är den huvudsakliga verksamheten.
Sådana regler kan visserligen utformas som anslagsvillkor när det är
frågan om företag som finansieras med TV-avgiftsmedel, men denna
möjlighet föreligger inte för andra företag. Denna ordning är inte
lämplig. Utredaren skall därför lägga fram förslag som gör att samma
regler, där det är befogat, kan tillämpas på samtliga TV-sändningar
från ett företag, oberoende av om sändningarna sker på ett sätt som
kräver tillstånd eller på något annat sätt.
Skydd av barn
Bakgrund
Radio- och TV-sändningar når en stor allmän publik där det bl.a. ingår
barn. Därför finns särskilda regler för att motverka att barn får del
av innehåll som är tillåtet för vuxna, men som kan vara skadligt eller
av andra skäl olämpligt för barn.
Enligt 6 kap. 2 § radio- och TV-lagen får program med ingående
våldsskildringar av verklighetstrogen karaktär eller med pornografiska
bilder inte sändas i TV under sådan tid eller på sådant sätt att det
finns en betydande risk för att barn kan se programmen, om det inte
av särskilda skäl ändå är försvarligt. Enligt förarbetena (prop.
1995/96:160, s. 93 ff) skall det vid tillämpningen göras en samlad
bedömning av det skadliga innehåll sändningen har, vid vilken tidpunkt
sändningen skett samt den allmänna tillgängligheten av sändningen,
dvs. om den är krypterad.
För radio- och TV-sändningar med tillstånd av regeringen finns vidare
möjlighet att föreskriva tillståndsvillkor som avser skyldighet att
ta hänsyn till ljudradions och televisionens särskilda genomslagskraft
när det gäller programmens ämnen och utformning samt tiden för sändning
av programmen. En sådan skyldighet gäller för Sveriges Television,
Sveriges Utbildningsradio och TV4 samt för övriga företag med tillstånd
att sända TV med digital sändningsteknik.
EG-kommissionen har låtit utföra en studie av tekniska möjligheter
att underlätta "föräldrakontroll" av TV-program. Enligt rapporten (3)
finns det inte några effektiva tekniska medel för att blockera visst
innehåll i analoga sändningar i Europa. Däremot kommer den digitala
sändningstekniken att erbjuda större möjligheter i detta hänseende.
Rapportens författare anser emellertid inte att något tekniskt system
kommer att kunna ersätta TV-företagens ansvar för programinnehållet.
(3) Parental Control of Television Broadcasting. Study by the
University of Oxford, PCMLP, 1999
I samband med den senaste tidens diskussion om pornografiska filmer
i televisionen har programföretag och sändarföretag framhållit att
det finns tekniska möjligheter för tittaren att aktivera ett s.k.
barnlås. Det är en anordning som gör det möjligt att automatiskt
blockera mottagningen av vissa program. För att systemet skall
fungera krävs att särskild information om programmens karaktär
sänds ut tillsammans programmen.
Innebörden av nuvarande regler är att det är tillåtet att sända
pornografiska filmer i televisionen om sändningarna är krypterade
och sändningen sker på mycket sen kvällstid, normalt efter midnatt.
Med hänsyn till att krypterade programkanaler kan förväntas bli
vanligare kan det ifrågasättas om kryptering utgör tillräckligt
skydd för barn, i varje fall på längre sikt.
Uppdraget
Utredaren skall överväga olika sätt att förbättra möjligheten att
skydda barn mot olämpligt programinnehåll, t.ex. genom att det ställs
upp krav på att visst innehåll skall kunna blockeras eller att det
skall vara möjligt att utesluta program med visst innehåll från
abonnemanget. Utredaren skall lägga fram de förslag till lagändringar
som föranleds av övervägandena.
Avgiftspliktiga TV-mottagare
Bakgrund
Enligt lagen om TV-avgift skall den som innehar en TV-mottagare
betala TV-avgift för mottagaren.
I lagens förarbeten (prop. 1988/89:18 s. 43 ff) anges vad som avses
med begreppet TV-mottagare. Den kritiska delen i en TV-mottagare är
enligt propositionen kanalväljaren, dvs. den del som gör det möjligt
att avgöra vilken av de tillgängliga programkanalerna som mottagningen
skall avse. I propositionen konstateras att även andra apparater än
de som i dagligt tal benämns TV-mottagare kan vara avgiftspliktiga
mottagare. Det gäller t.ex. vissa videobandspelare och vissa mottagare
för satellitsändningar.
Enligt 4 och 5 §§ lagen om TV-avgift omfattar skyldigheten att betala
TV-avgift inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion
inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar, och inte
heller för TV-mottagare i anläggningar eller lokaler för annat än
bostadsanläggningar eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på
grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta
emot TV-program.
Motivet för att TV-mottagare som genom sin konstruktion inte kan
användas för att ta emot markbundna sändningar skall vara undantagna
från avgift är att de avgiftsfinansierade sändningarna uteslutande
sker från marksändare. Om Sveriges Television skulle börja sända
från satellit skulle man enligt propositionen få överväga att ta upp
frågan till förnyad prövning.
Sedan lagen om TV-avgift trädde i kraft har det skett några viktiga
förändringar både när det gäller det sätt på vilket TV-program sänds
ut och i fråga om apparater som kan ta emot TV-sändningar.
Regeringen medgav den 13 november 1997 att Sveriges Television får
inleda sändningar över satellit för mottagning i Sverige. Det motiv
som ursprungligen anfördes för undantaget för TV-mottagare som inte
kan ta emot markbundna sändningar är därför inte längre för handen.
Det är vidare möjligt att på olika sätt använda persondatorer för
att ta emot TV-sändningar. Med ett s.k. TV-kort kan datorn redan nu
användas för att ta emot vanliga TV-sändningar. I en skrivelse till
Kulturdepartementet har Radiotjänst i Kiruna AB (RIKAB) hemställt om
en översyn av reglerna om undantag från avgiftsskyldighet. Behovet
av en översyn beror enligt bolaget dels på att Sveriges Television
sedan den 1 april 1999 sänder SVT1, SVT2 och SVT24 digitalt över
satellit, dels på att möjligheten att ta emot rörliga bilder över
telenäten genom s.k. bredbandstjänster gör att en dator uppkopplad
till Internet kan betraktas som en TV-mottagare.
Uppdraget
Utredaren skall se över reglerna för avgiftsskyldighet i syfte att
anpassa dem till den utveckling som har skett, dock utan att grunderna
för TV-avgiftssystemet rubbas.
Program som sänds på uppdrag av andra
Bakgrund
Länkomedia AB, som har tillstånd för digitala TV-sändningar i norra
Östergötland, avser enligt sin tillståndsansökan att bl.a. sända
informationsprogram på uppdrag av kommun, landsting, bostadsbolag,
fackförbund m.m. samt utbildningsprogram kopplade till gymnasieskola
och universitet.
Granskningsnämnden för radio och TV har granskat sändningarna och
funnit att informationsprogram från Hyresgästföreningen och LO-
facken i Linköping utgör sändningar som sänds på uppdrag av någon
annan och som är annonser (beslut nr SB 125/99). De skall därför
omges av särskilda signaturer och inräknas i den tillåtna
annonsvolymen.
I en skrivelse till regeringen anför Länkomedia AB att följden av
denna tolkning blir att den reklamtid som finns för att finansiera
sändningarna upptas av informationsprogram. Inte heller
utbildningsprogram som sänds på uppdrag av något utbildningsorgan
skulle kunna sändas utan att betraktas som annons. Bolaget anser
att lagstiftningen bör ändras så att denna typ av program kan sändas
i regionala eller lokala TV-sändningar utan att betraktas som reklam.
Digital-TV-kommittén har i en skrivelse till regeringen den 22
september 1999 föreslagit att regeringen tar initiativ till sådana
ändringar av radio- och TV-lagen att samhällsinformation och
utbildningsprogram, som sänds på uppdrag av någon annan, inte
behandlas på samma sätt som reklaminslag eller andra annonser.
Enligt kommittén är det framför allt angeläget att programmen inte
räknas in i den högsta tillåtna sändningstiden för annonser.
Uppdraget
Utredaren skall överväga hur den nuvarande lagstiftningen kan ändras
så att det blir möjligt att sända program på uppdrag av någon annan
utan att de räknas in i den högsta tillåtna sändningstiden för annonser.
Utredaren skall lägga fram de förslag som föranleds av övervägandena.
Myndighetsmeddelanden
Bakgrund
Enligt 3 kap. 2 § första stycket 15 radio- och TV-lagen får ett
villkor för ett sändningstillstånd avse skyldighet att kostnadsfritt
sända meddelanden som är av vikt för allmänheten om en myndighet begär
det.
En sådan skyldighet gäller för Sveriges Television och Sveriges
Radio. Enligt sändningstillståndet skall programföretaget se till
att meddelandet ges en lämplig utformning och att det inte genom sin
omfattning eller på annat sätt inverkar menligt på programverksamheten.
För kommersiella programföretag med sändningstillstånd, dvs. TV4 och
övriga kommersiella företag med tillstånd att sända marksänd digita-
TV, är skyldigheten att sända meddelanden begränsad till vissa
varningsmeddelanden.
I samband med valet till Europaparlamentet i juni 1999 ansökte
Europaparlamentets kontor i Sverige om att få sända meddelanden av
vikt för allmänheten i Sveriges Television. Ansökan avslogs av
Sveriges Television, huvudsakligen med hänvisning till att den
aktuella bestämmelsen i företagets sändningstillstånd endast avser
en begäran från svenska statens myndigheter. Saken anmäldes till
Granskningsnämnden för radio och TV av Europaparlamentets kontor
i Sverige. Enligt anmälaren var programföretagets tolkning av
begreppet "svensk myndighet" felaktig eftersom Sveriges EU-
medlemskap innebär att Sverige har överlämnat en stor del av
tidigare nationell lagstiftning och nationella regelbeslut till
de överstatliga EU-institutionerna.
Granskningsnämnden ansåg inte att Sveriges Television hade handlat
i strid med sändningstillståndet (beslut nr SB 103/99). Enligt
nämndens mening är Europaparlamentet inte att betrakta som myndighet.
Uppdraget
Mot bakgrund av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen skall
utredaren överväga om det bör göras någon ändring av bestämmelserna
om vilka skyldigheter att sända myndighetsmeddelanden som kan
åläggas programföretagen.
Placering av sponsringsmeddelanden
Bakgrund
7 kap. 8 § radio- och TV-lagen innehåller regler om sponsrade program,
dvs. program som inte är annonser men som helt eller delvis har
bekostats av någon annan än den som bedriver sändningsverksamheten.
Där anges bl.a. att de som har gett bidrag till ett sponsrat program
skall anges på lämpligt sätt i början och slutet av programmet eller
vid ettdera tillfället.
Det har rått en viss osäkerhet om huruvida meddelanden om att ett
program är sponsrat får förekomma i samband med att en sändning
övergår från en kanal till en annan i Sveriges Televisions sändningar.
Kammarrätten i Stockholm (mål nr. 3144-1998) har emellertid gjort
bedömningen att Sveriges Television inte har brutit mot bestämmelserna
genom att sända sponsringsmeddelanden vid kanalbyten.
Granskningsnämnden för radio och TV har uttalat att sponsringsmeddelanden
som lämnas vid andra tillfällen än i början eller slutet av ett program,
t.ex. i pauser i föreställningar eller evenemang, skall följa
bestämmelserna om reklam och annan annonsering och därmed bl.a. omges av
annonssignatur (beslut nr SB 330/97). Med anledning av nämndens uttalande
har Sveriges Television och TV4 hemställt om en lagändring med innebörd
att undantaget från kravet på annonssignatur skall omfatta samtliga
sponsringsmeddelanden samt att sponsringsmeddelanden inte skall räknas in
i den tillåtna tiden för annonser.
Uppdraget
Även om rättsläget vad gäller sponsringsmeddelanden vid kanalbyten har
klarlagts genom Kammarrättens avgörande är det angeläget att det i lagen
tydligt anges vad som gäller. Det är också viktigt att det klarläggs vad
som skall gälla i fråga om sponsringsmeddelanden i samband med längre
pauser i program. Därvid bör beaktas att ett syfte med
sponsringsmeddelanden är att det för publiken skall stå klart att
programmet är sponsrat. Utredaren skall från dessa utgångspunkter
överväga ändring i radio- och TV-lagen.
Åtgärder vid underlåtelse att lämna vissa uppgifter
Bakgrund
Enligt 3 kap. 2 § första stycket 16 radio- och TV-lagen kan regeringen
i tillståndsvillkor föreskriva skyldighet att till Granskningsnämnden
för radio och TV lämna uppgifter som är nödvändiga för nämndens bedömning
om sända program stämmer överens med de villkor som har meddelats enligt
lagen. Detta kan t.ex. ha betydelse för att nämnden skall kunna bedöma
om programföretaget har överträtt villkor om sponsrade program.
När det gäller vissa andra uppgiftsskyldigheter enligt radio- och TV-lagen
kan Granskningsnämnden enligt 10 kap. 9 § förelägga den uppgiftsskyldige
att lämna uppgifter. Ett sådant föreläggande får förenas med vite. Om
ett programföretag underlåter att lämna begärda uppgifter enligt 3 kap.
2 § första stycket 16 är emellertid den enda sanktionen att
Granskningsnämnden kan förelägga företaget att på lämpligt sätt
offentliggöra nämndens beslut om att underlåtelsen innebär ett brott mot
tillståndsvillkoren.
I ett granskningsärende som bl.a. gällde ifrågasatt otillåten sponsring
har Granskningsnämnden konstaterat att det aktuella programföretaget
genom att inte lämna nämnden nödvändiga upplysningar har undandragit
sig den granskning som ankommer på nämnden (beslut nr SB 413/97).
Nämnden har i en skrivelse underrättat regeringen om att det inte finns
någon annan sanktion mot ett sådant förfarande i radio- och TV-lagen
eller sändningstillståndet än skyldighet att offentliggöra nämndens
beslut.
Villkor om vilka programtyper som får och inte får sponsras har till
syfte att motverka att programverksamhetens integritet hotas genom att
möjligheten att erhålla sponsorsbidrag blir styrande för vilka program
som produceras och sänds. En överträdelse av villkor om sponsring kan
leda till att programföretaget åläggs att betala en särskild avgift.
När Granskningsnämnden skall bedöma om ett program är sponsrat i strid
med tillståndsvillkoren behöver nämnden ha tillgång till handlingar
som belyser de ekonomiska relationerna mellan programföretaget och
utomstående aktörer. Det är inte tillfredsställande om nämnden saknar
påtryckningsmedel för att från programföretagen få fram de uppgifter
som nämnden behöver för att kunna pröva om en överträdelse har skett.
Uppdraget
Utredaren skall lägga fram förslag som ger Granskningsnämnden möjlighet
att få fram nödvändiga uppgifter, t.ex. genom att använda föreläggande
som kan förenas med vite.
Regler om annonser och reklam
Bakgrund
I Sverige har det funnits lagstiftning om reklamsändningar i TV sedan
år 1991, när TV4 inledde reklamfinansierade marksändningar. Den svenska
lagstiftningen gavs från början medvetet en mer restriktiv utformning
än de regler som framgår av EG:s TV-direktiv eller den europeiska
konventionen om gränsöverskridande television (4). Skälen för denna
restriktiva hållning var en omsorg om publikens möjlighet att följa
TV-programmen så ostört som möjligt.
(4) Öppnad för undertecknande den 5 maj 1989.
De svenska reglerna är mer restriktiva än TV-direktivets regler framför
allt när det gäller sändningstid för annonser, möjligheterna att avbryta
program med annonser samt möjligheterna att rikta reklam till barn. Även
reglerna för alkoholreklam är mer restriktiva.
I samband med det första förslaget om svenska regler om reklam i TV
(prop. 1990/91:149 s. 100) uttalade föredragande statsrådet:
"Så länge vi inte har någon reklamfinansierad television i marknätet
vilar i viss mån alla antaganden om effekterna av olika regler på
gissningar. Jag kan därför tänka mig att det efter en tid, då vi har
fått mer erfarenhet, är lämpligt att se över vissa regler."
Under den tid som lagstiftningen har varit i kraft har det kommit
fram erfarenheter av hur reglerna har fungerat. Det gäller t.ex. hur
lagstiftningen påverkar programföretagens val av lokalisering, hur de
syften som ligger bakom lagstiftningen uppfylls och hur de enskilda
reglerna kan tillämpas.
Granskningsnämnden för radio och TV har i en skrivelse till regeringen
anfört att den nuvarande regleringen motverkar syftet med förbudet mot
reklamavbrott. Enligt nämnden kan en möjlig lösning vara att för sådana
program där syftet att ta hänsyn till upphovsmännen och publikens
upplevelse av programmen är särskilt framträdande föreskriva att
programmen inte får avbrytas ens av andra program. I övriga fall skulle
avbrott kunna tillåtas i ungefär den utsträckning som anges i EG:s TV-
direktiv.
I sitt yttrande till Radio- och TV-verket över ansökningar om tillstånd
att sända digital TV uttalade Digital-TV-kommittén att det kan finnas
skäl att se över reklamreglerna, t.ex. när det gäller möjligheterna att
låta reklaminslag avbryta program. Ett mål för en översyn bör enligt
kommittén vara att konkurrensvillkoren på den svenska reklam-TV-marknaden,
så långt det är möjligt utan att syftena med den svenska lagstiftningen
åsidosätts, bör vara likvärdiga för företag som är etablerade inom och
utom Sverige.
I sin skrivelse den 20 december 1999 till regeringen med förslag till
fördelning av tillstånd för digitala TV-sändningar anser Radio- och TV-
verket, mot bakgrund bl.a. av att flera programföretag har framfört
önskemål om en översyn av reklamregler m.m. i radio- och TV-lagen, att
det är angeläget att en utredning snarast möjligt tillsätts med uppdrag
att förutsättningslöst och i samråd med berörda myndigheter och
programföretag göra en översyn av radio- och TV-lagen.
Utgångspunkter
De svenska reglerna om sändningstid avser såväl reklam (inkl.
försäljningsprogram) som andra annonser medan TV-direktivets regler
endast avser reklam och köp-TV. Vidare är den tillåtna sändningstiden
kortare än den som tillåts enligt direktivet. Enligt den svenska
lagstiftningen tillåts rena försäljningskanaler, men det finns inte
några särskilda regler för försäljningsprogram i vanliga TV-kanaler.
Skillnaderna mellan TV-direktivets regler och de svenska reglerna har
emellertid minskat efter en lagändring år 1997 (prop. 1996/97:101,
bet. 1996/97:KU19, rskr. 1996/97:208, SFS 1997:335) som innebär att
annonser under sändningstiden mellan kl. 19.00 och 24.00 får sändas
under tio minuter under en timme mellan hela klockslag.
Det finns därför anledning att pröva om det är motiverat att öka
samstämmigheten mellan de två regelverken. Under vissa delar av dygnet
utgör barn en stor del av TV-publiken. Detta bör beaktas om bestämmelserna
om sändningstid föreslås ändras.
Enligt de svenska reglerna tillåts reklamavbrott endast i föreställningar
och evenemang med pauser samt i program som består av avslutade delar,
medan TV-direktivet medger avbrott i de flesta slags program. Ett syfte
med den svenska lagstiftningen är att den skall skydda publikens
möjligheter att uppleva TV-programmen utan att störas av avbrott.
De svenska reglerna medger emellertid att program, filmer etc. ofta
avbryts av ett eller t.o.m. två andra program, vilka omges av
annonssändningar. Avbrotten blir härigenom betydligt längre än om
avbrott för annonser skulle tillåtas. Dessutom har många TV-företag
som sänder via satellit till publiken i Sverige etablerat sig i
Storbritannien där lagstiftningen är mindre restriktiv än den svenska
när det gäller reklamavbrott i programmen.
Radio- och TV-lagens regler om hur annonser får placeras tillgodoser
inte det som är deras syfte, att skydda publikens möjlighet att uppleva
programmen utan att störas av annonser. Det finns därför skäl att se
över reglerna.
Reklam som direkt vänder sig till barn är förbjuden enligt de svenska
reglerna. Även andra restriktioner syftar till att motverka att TV-
reklam riktas till barn. Enligt TV-direktivet är det tillåtet att sända
reklam och köp-TV med inriktning på minderåriga om vissa varsamhetskrav
är uppfyllda. Konsumentombudsmannen och Näringslivets delegation för
marknadsrätt har enats om råd om hur barnreklamförbudet skall tolkas.
Några allvarligare tillämpningsproblem har inte förekommit. Det finns
ett ökat intresse i andra europeiska länder för skyddet av barn i det
nya mediesamhället. Dessa regler bör därför inte ändras.
Reklam för alkoholdrycker är förbjuden i svensk TV. Enligt TV-direktivet
är sådan reklam tillåten om vissa varsamhetskrav är uppfyllda. Det finns
inte någon anledning att ändra reglerna om reklam för alkoholdrycker i
svensk TV.
Uppdraget
Utredaren skall, med beaktande av de angivna utgångspunkterna, lägga
fram förslag till ändrade regler som leder till att konkurrensvillkoren,
så långt det kan ske utan att möjligheterna att uppfylla syftena med den
svenska lagstiftningen eftersätts, blir mer likvärdiga för de TV-företag
som är verksamma på den svenska reklam-TV-marknaden.
Utredaren skall även överväga om erfarenheterna av hur nuvarande regler
tillämpas eller av användningen av ny teknik bör föranleda ändrade regler.
Utredaren skall lägga fram de förslag som föranleds av övervägandena.
Den europeiska konventionen om gränsöverskridande television
Bakgrund
Inom Europarådet beslutades år 1989 Konventionen om gränsöverskridande
television (TV-konventionen). Sverige har undertecknat konventionen,
men har inte ratificerat den. Genom konventionen har ett för Europarådets
medlemsstater gemensamt regelverk skapats. Konventionen innehåller regler
för programinnehållet i allmänhet, för reklamsändningar och för s.k.
sponsrade program. Samtidigt med arbetet med TV-konventionen utarbetades
TV-direktivet. Konventionen innehåller bl.a. andra bestämmelser om vem
som är ansvarig för satellitsändningar än TV-direktivet.
I propositionen Satellitsändningar av TV-program (prop. 1992/93:75)
föreslogs att de svenska reglerna i första hand skulle anpassas efter
TV-direktivet. Beslut om ratifikation av TV-konventionen borde enligt
regeringen anstå tills klarhet nåtts om ansvarsbestämmelserna.
För att anpassa TV-konventionen till TV-direktivet har ett
tilläggsprotokoll till TV-konventionen utarbetats inom Europarådet.
Tilläggsprotokollet öppnades för godkännande den 1 oktober 1998. Det
träder i kraft när samtliga parter i TV-konventionen har godkänt det.
Även om parterna inte uttryckligen godkänner tilläggsprotokollet träder
det emellertid i kraft den 1 oktober år 2000, förutsatt att ingen av
parterna dessförinnan har lämnat in en protest mot detta.
Uppdraget
Mot bakgrund av det ändringsprotokoll till TV-konvention som utarbetats
inom Europarådet skall konsekvenserna av ett svenskt tillträde till
konventionen analyseras. Utredaren skall även lägga fram förslag till
de ändringar i lagstiftningen som behövs för att konventionen skall
kunna ratificeras.
Utredningsarbetet
Vid utförandet av uppdraget skall utredaren samverka med berörda företag
och myndigheter. Samråd skall ske med Mediegrundlagsutredningen (Ju 1999:01)
och Digital-TV-kommittén (Ku 1997:06).
Uppdraget skall redovisas före utgången av maj 2001.
(Kulturdepartementet)