Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Effektivare regler för bekämpning av konkurrensbegränsningar, Dir. 2000:40
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2000-05-25
Dir. 2000:40
Beslut vid regeringssammanträde den 25 maj 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att analysera vissa
frågor som rör effektiviteten hos det nuvarande regelverket för
att motverka överträdelser av konkurrenslagstiftningens förbud
mot konkurrensbegränsande samarbete mellan företag och missbruk
av en dominerande ställning. Utredaren skall föreslå de ändringar
av regelsystemet som bedöms motiverade.
I uppgiften ingår att pröva behovet av och förutsättningarna för
regler om
- nedsättning av konkurrensskadeavgift för företag som avslöjar
konkurrensbegränsningar,
- ett stärkt sekretesskydd för uppgifter om kartellsamarbeten
eller andra konkurrensbegränsningar och om vem som lämnat
information om sådana förhållanden,
- begränsning av eller hinder för gemensam styrelserepresentation
i konkurrerande företag,
- vinnande parts rätt till ersättning för sina rättegångskostnader
från tappandepart.
Vidare skall det utredas om
- befintliga regler om uppgiftsskyldighet och sekretess
tillgodoser behovet av ett ändamålsenligt informationsutbyte
mellan Konkurrensverket och konkurrensmyndigheter i andra länder
för en effektiv konkurrensövervakning,
- erfarenheterna i rättstillämpningen eller andra omständigheter
nu föranleder ett annat ställningstagande än tidigare i frågan
om en kriminalisering av förbudsreglerna i konkurrenslagen och
när det gäller regler om uppbrytning av företagskoncentrationer,
- nuvarande regler ger små företag som utsätts för andra företags
konkurrensbegränsningar tillräckliga möjligheter att få
överträdelsen att upphöra.
Det skall ingå i uppdraget att behandla uppkommande frågor med
beaktande av deras EG-rättsliga aspekter.
Utredaren kan belysa även andra frågor som kan ha betydelse för
en effektivare bekämpning av konkurrensbegränsningar.
Bakgrund
Den inriktning av konkurrenspolitiken som föreslås av regeringen
i propositionen Konkurrenspolitik för förnyelse och mångfald
(1999/2000:140) grundas på att en väl fungerande konkurrenspolitik
har stor betydelse för uppfyllandet av de allmänpolitiska målen.
Så sker bl.a. genom att den främjar förnyelse i den ekonomiska
verksamheten, bereder väg för öppenhet och mångfald och säkerställer
konsumenternas makt över produktionen och distributionen. Det rör
sig här alltså om stora samhällsekonomiska och konsumentpolitiska
värden.
Som ett led i denna konkurrenspolitiska inriktning är det viktigt
att konkurrenslagstiftningen, främst konkurrenslagen, på ett
effektivt sätt kan åstadkomma efterlevnad av reglerna.
Konkurrenslagen (1993:20) som infördes den 1 juli 1993 bygger
på den s.k. förbudsprincipen. Lagen innehåller förbud mot dels
konkurrensbegränsande samarbete mellan företag, dels missbruk
av en dominerande ställning.
Konkurrenslagen innehåller regler om möjlighet att ingripa mot
otillåtna förfaranden och om rättsföljder vid överträdelser av
lagen. Regler av denna typ gäller ogiltighet för förbjudna
samarbeten, möjligheter att ålägga förbud vid vite att tillämpa
förbjudna förfaranden, konkurrensskadeavgift för begångna
överträdelser, skadestånd för den som lidit skada av ett förbjudet
förfarande m.m.
Det nämnda förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete mellan
företag är ett av de två fundamenten i det konkurrensrättsliga
systemet. På detta område innebär övervakningen emellertid
särskilda problem, eftersom t.ex. kartellsamarbete om priser är
något som kan ske dolt och bygger på en sammanhållning bland
dem som deltar. Konkurrensverket har därför i rapporten till
regeringen Konkurrensen i Sverige under 90-talet (Konkurrensverkets
skriftserie 2000:1) lämnat förslag som syftar till en effektivare
bekämpning av konkurrensbegränsningar. Mot denna bakgrund bör
de frågor som presenteras i det följande analyseras djupare.
Nedsättning av konkurrensskadeavgift för företag som avslöjar
konkurrensbegränsningar
Ett företag är enligt konkurrenslagen skyldigt att betala
en särskild avgift (konkurrensskadeavgift) om företaget eller
någon som handlar på företagets vägnar uppsåtligen eller av
oaktsamhet överträder förbuden mot konkurrensbegränsande
samarbete mellan företag eller missbruk av dominerande
ställning. Avgiften skall fastställas till lägst 5 000 kr och
högst 5 miljoner kr eller till ett högre belopp, som dock inte
får överstiga 10 procent av företagets årsomsättning. Immunitet
mot konkurrensskadeavgift gäller som regel för åtgärder som
har vidtagits efter anmälan för individuellt undantag från
förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete eller efter ansökan
om icke-ingripandebesked och till dess beslut har fattats med
anledning av anmälan eller ansökan.
I vissa andra länder - t.ex. Storbritannien och USA - men också
hos EG-kommissionen, finns utvecklade system med befrielse från
eller nedsättning av straff eller avgifter för företag som
tillhandahåller viktig information om konkurrensbegränsande
förfaranden (s.k. leniency programmes). En närmare beskrivning
av sådana system finns i departementspromemorian Regler om
nedsättning av konkurrensskadeavgift enligt konkurrenslagen
(1993:20), främst s. 13-23. Nyligen har man även i Tyskland
antagit ett sådant program.
Dessa program har enligt uppgift haft stor betydelse, inte
minst i USA, för att spåra och avslöja karteller. EG-kommissionen
har i ett meddelande 1996 om befrielse från eller nedsättning
av böter uttalat att ett företag som deltar i en kartell kan
undgå sanktioner helt under vissa förutsättningar, bl.a. om
företaget har anmält kartellen till kommissionen och förser
kommissionen med avgörande bevismaterial. Även svenska företag
har genom att förse kommissionen med viktig bevisning fått
kraftig reduktion i fråga om konkurrensböter (Stora i
Cartonboard-fallet, jfr förstainstansrättens dom i mål T-347/94
Mayr-Melnhof Kartongesellschaft mbH mot kommissionen, REG 1998,
s II-1751, punkt 352-359).
När en konkurrensskadeavgift enligt konkurrenslagen fastställs
skall särskild hänsyn tas till hur allvarlig överträdelsen är
och hur länge den pågått. I ringa fall skall ingen avgift påföras
(28§). Enligt förarbetena till bestämmelsen utesluts inte att
även andra omständigheter än hur allvarlig överträdelsen är och
hur länge den har pågått kan beaktas när avgiftens storlek bestäms.
I mildrande riktning bör det kunna beaktas exempelvis om företaget
samarbetar väl med Konkurrensverket under utredningen. (prop.
1992/93:56 s. 93)
Gränserna för hur långt 28 § konkurrenslagen i dag medger att
sådana omständigheter beaktas har inte prövats i rättspraxis
i någon nämnvärd omfattning. Det förefaller dock vara klart att
det finns ett visst utrymme, oklart hur stort, att fastställa
konkurrensskadeavgiften till en lägre nivå än annars.
Det följer dock varken av lagtext eller förarbeten att
konkurrensskadeavgift inte skall påföras över huvud taget om ett
företag samarbetat väl med Konkurrensverket. Detta förhållande
ändras inte av uttalandet i förarbetena tillkonkurrenslagen om
att EG-rättspraxis får stor betydelse vid tillämpningen av de
materiella reglerna i konkurrenslagen (prop. 1992/93:56 s. 21)
och att konkurrenslagspraxis bör kunna utvecklas med EG-rätten
som grund. Detta måste också skiljas från situationen att det
handlar om ringa fall, där ingen avgift skall påföras. Med ringa
avses sådana fall där överträdelsen med hänsyn till lagstiftningens
allmänna syfte att främja en effektiv konkurrens framstår som
bagatellartad eller försumbar (a. prop. s. 93).
Förarbetena ger alltså stöd för att det kan tillmätas betydelse
vid fastställande av konkurrensskadeavgift om ett företag
lämnat viktig information till Konkurrensverket. Härmed torde
få förstås att detta gäller till den del uppgifterna avser
företagets egna överträdelse. Regeringen har denna dag i en
proposition till riksdagen föreslagit att konkurrenslagen redan
nu ändras på det sättet att det görs ett förtydligande så att
det framgår av lagen att hänsyn skall kunna tas till om
företaget i väsentlig mån underlättat utredningen med avseende
på den egna överträdelsen, och till andra försvårande eller
förmildrande omständigheter av betydelse. Att utan stöd i
lagtexten även medge nedsättning av avgiften i de fall att
företag lämnat information om andra företags överträdelser
skulle i sak innebära att andra principer skulle gälla inom
konkurrensrätten än vad som gäller inom straffrätten. Inom
straffrätten har tanken på ett s.k. kronvittnessystem avvisats
av statsmakterna i fråga om eftergift för den som avslöjar
andras brott (jfr SOU 1986:14 s. 452 f. samt prop. 1987/88:120
s. 92). Konkurrenslagen innehåller inte straffrättsliga
påföljder. Som flera remissinstanser pekat på vid
remissbehandlingen av departementspromemorian Regler om
nedsättning av konkurrensskadeavgift enligt konkurrenslagen
gör sig dock på motsvarande sätt rättssäkerhetsaspekter
gällande även när det är fråga om en sanktionsavgift. Avgiften
kan uppgå till betydande belopp, ända upp till 10 procent
av ett företags årsomsättning.
Som framgår av promemorian ger det EG-rättsliga kontrollsystemet,
men framför allt de amerikanska och brittiska systemen, relativt
stora möjligheter att befria från eller sätta ned konkurrensböter
om ett företag anmält en kartell eller försett konkurrensmyndigheten
med viktiga bevis som fäller andra företag.
Konkurrensverket har i sin rapport om konkurrensen i Sverige
under 90-talet föreslagit att det införs en uttrycklig
bestämmelse i konkurrenslagen om att det vid fastställandet
av konkurrensskadeavgift kan beaktas att ett företag lämnat
Konkurrensverket information om överträdelsen eller i övrigt
medverkat vid utredningen av den.
Uppdraget
Det måste betonas att det är viktigt att det konkurrensrättsliga
systemet är effektivt och tillhandahåller sanktioner, proportionella
medel och lämpliga incitament för att komma till rätta med dolda
kartellsamarbeten. Genom ökad upptäcktsrisk minskar vidare
företagens benägenhet att gå in i ett kartellsamarbete eller
andra förfaranden som är oförenliga med konkurrenslagstiftningen.
Det står klart att frågan huruvida ett motsvarande system bör
inrättas i Sverige är principiell och kräver en djupare analys.
Också flera remissinstanser har vid remissbehandlingen av
promemorian understrukit detta.
Mot denna bakgrund bör en allsidig prövning göras av
förutsättningarna för nedsättning av konkurrensskadeavgift för
företag som avslöjar konkurrensbegränsningar. Med nedsättning
kan även avses situationen att konkurrensskadeavgift inte alls
åsätts företaget. Utredningen skall göras förutsättningslöst
och innefatta såväl rättssäkerhets- som effektivitetsaspekter.
Sekretessfrågor
Enligt 8 kap. 4 § sekretesslagen (1980:100) gäller sekretess
i Konkurrensverkets verksamhet som består i tillsyn och utredning
för uppgift
- om enskilds affärs- eller driftförhållande, uppfinningar eller
forskningsresultat, om det kan antas att den enskilde lider skada
om uppgiften röjs, och
- andra ekonomiska eller personliga förhållanden för den som har
trätt i affärsförbindelse eller liknande förbindelse med den som
är föremål för myndighetens verksamhet.
För uppgifter som hänför sig till verksamhet som gäller rådgivning
inför anmälan av en företagskoncentration gäller absolut sekretess.
Ytterligare sekretessbestämmelser finns i 4 kap. 1 § sekretesslagen
för uppgift angående planläggning eller annan förberedelse för
inspektion, revision eller annan granskning, som myndighet har att
företa, om det kan antas att syftet med granskningsverksamheten
motverkas om uppgiften röjs.
Konkurrensverket har i rapporten Konkurrensen i Sverige under
90-talet pekat på bland annat behovet av stärkt sekretessskydd
för den som lämnar upplysningar om förbjudna konkurrensbegränsningar.
Verket framhåller särskilt att en sekretessbestämmelse med ett
skaderekvisit innebär en viss grad av skönsmässig bedömning
från tillämparens sida. Redan att en sekretessprövning kan komma
att ske kan medföra en stark obenägenhet att lämna för
konkurrensövervakningen viktiga uppgifter. Konkurrensverket
framhåller vidare att utredningar av den här typen normalt
innefattar mycket känsliga uppgifter om personer eller
sakförhållanden och att möjligheten till fullgott sekretesskydd
för sådana uppgifter i de flesta fall utgör en grundläggande
förutsättning för att personerna i fråga skall vilja lämna
uppgifterna till verket. Konsekvensen av detta blir enligt
Konkurrensverket i många fall att verket inte får tillräckligt
underlag för ytterligare utredning, bl.a. ansökan om tillstånd
till undersökning hos misstänkta företag. Enligt verket försvåras
därför en effektiv kartellbekämpning i stor utsträckning. Verket
menar bl.a. att sekretesskyddet bör förstärkas när det gäller
vem som lämnat vissa uppgifter.
En annan fråga som Konkurrensverket uppmärksammat i samma
rapport gäller behovet av informationsutväxling med
myndigheter i andra länder och sekretess för uppgifter som
tas emot eller skall lämnas ut i dessa fall (verkets rapport
s. 302-306). Konkurrensverket anser att gällande regler inte
medger att verket samlar in utredningsmaterial för en utländsk
konkurrensmyndighets räkning annat än på frivillig väg. Vidare
saknas det, enligt verket, lagligt stöd för att till utländsk
myndighet lämna ut sekretessbelagda uppgifter. Verket menar
slutligen att det kan ifrågasättas om sekretesskyddet för
uppgifter som lämnas från en utländsk myndighet är tillräckligt.
Frågan om en svensk myndighet, såsom Konkurrensverket, kan
lämna ut uppgifter till en utländsk myndighet regleras i
1 kap 3 § tredje stycket sekretesslagen. Enligt vad som där
sägs får uppgift för vilken sekretess gäller enligt samma
lag inte röjas för utländsk myndighet eller mellanfolklig
organisation annat än om utlämnande sker i enlighet med
särskild föreskrift därom i lag eller förordning eller om
uppgiften i motsvarande fall skulle få utlämnas till svensk
myndighet och det enligt den utlämnande myndighetens prövning
står klart, att det är förenligt med svenska intressen att
uppgiften lämnas ut till den utländska myndigheten eller
mellanfolkliga institutionen. I förarbetena till bestämmelsen
understryks att det naturligtvis inte får förekomma att
hemliga uppgifter lämnas till en utländsk myndighet, om en
svensk myndighet i motsvarande läge inte skulle ha fått
uppgifterna med hänsyn till lagens bestämmelser. I bedömningen
skall även det intresse som sekretessen skall skydda beaktas.
Bestämmelsen gäller till skydd inte enbart för svenska fysiska
och juridiska personer utan även för utländska fysiska personer
och företag. Det bör noteras att bestämmelsen inte medför någon
skyldighet att lämna ut uppgifter utan endast reglerar i vilka
fall uppgifter får lämnas ut.
I fråga om uppgiftsskyldighet för företag ger lagen (1994:1845)
om tillämpningen av Europeiska gemenskapernas konkurrens- och
statsstödsregler behörig svensk myndighet möjlighet att på
begäran av EG-kommissionen hämta in uppgifter från företag.
Regeringen har i propositionen om konkurrenspolitik för förnyelse
och mångfald föreslagit att Konkurrensverket ges behörighet att
tillämpa EG:s konkurrensregler. Det föreslås också att verkets
möjligheter att kräva in uppgifter även skall omfatta verkets
egen utredning med avseende på tillämpning av EG-rätten. Någon
allmän regel som ger behörig svensk myndighet på konkurrensområdet
möjlighet att för en utländsk konkurrensmyndighets räkning begära
in uppgifter från företag finns inte.
När det gäller sekretesskyddet för uppgifter som verket får
från en annan konkurrensmyndighet kan uppgifterna undantagsvis
komma att omfattas av utrikessekretess enligt 2 kap. 1 §
sekretesslagen. Den svenska sekretessbestämmelse som i första
hand blir aktuell när det gäller tillämpning av EG-reglerna
är 8 kap 6 § andra stycket samma lag. Enligt den sistnämnda
sekretessbestämmelsen gäller sekretess i den mån riksdagen
godkänt avtal härom med främmande stat eller mellanfolklig
organisation, hos myndighet i verksamhet, som består i
utredning, planering, tillsyn m.m. och för uppgift om enskilds
ekonomiska eller personliga förhållanden som myndigheten
förfogar över på grund av avtalet. Bestämmelsen har tillämpats
av Konkurrensverket i ett par ärenden där verket inte lämnat
ut uppgifter som erhållits från EG-kommissionen. Kammarrätten
i Stockholm har i båda fallen avslagit överklagandena om att
handlingarna skulle lämnas ut (dom den 28 augusti 1996 i mål
nr 5823-1996 respektive dom den 19 april 1995 i mål nr 1891-1995).
Frågan om utlämnande av information som har överlämnats från
andra medlemsstater i ett konkurrensärende kommer i normalfallet
att prövas enligt 8 kap. 4 § första stycket sekretesslagen.
I sammanhanget kan nämnas att en kommitté getts i uppdrag
att bl.a. försöka hitta en ändamålsenlig och öppenhetsvänlig
lösning för att genomföra Sveriges åtagande när det gäller
offentlighet och sekretess på området för internationellt
informationsutbyte (dir. 1998:32). Kommittén skall också
göra en uppföljning av utvecklingen av utrikessekretessen
mot bakgrund av bl.a. Sveriges inträde i Europeiska unionen
och en utvärdering av tillämpningen av bestämmelserna om
utrikessekretess. För att bereda underlag för en uppföljning
av utvecklingen i fråga om utrikessekretess ansågs det att
myndigheternas hantering av sådana frågor behövde kartläggas.
En sådan kartläggning bör, sägs det, i första hand ta sikte
på frågor om sekretess i EU-samarbetet. Vidare pekades på
att den ökade internationaliseringen medför att myndigheter
i allt större utsträckning kommer i kontakt med utländska
myndigheter och olika organ för mellanstatligt samarbete
också utanför EU-samarbetet. Vidare skall kommitténs
kartläggning omfatta de frågor om utrikessekretess som är
förknippade med sådant samarbete.
Uppdraget
Det finns anledning att närmare utreda behovet av ett stärkt
sekretesskydd för uppgifter i Konkurrensverkets utredningar,
t.ex. uppgifter om den som informerar om kartellsamarbeten
eller andra konkurrensbegränsningar.
Det är viktigt att de för konkurrensområdet särskilda aspekterna
på informationsutbyte mellan olika konkurrensmyndigheter blir
ordentligt belysta. Ett sådant informationsutbyte krävs för
en effektiv konkurrensövervakning som leder till att
konkurrensbegränsande hinder för fungerande marknader undanröjs.
Därmed skapas stora samhällsekonomiska värden. Därför skall
utredaren särskilt analysera om nuvarande regler tillgodoser
behovet av ett ändamålsenligt informationsutbyte mellan
Konkurrensverket och konkurrensmyndigheter i andra länder för
en effektiv konkurrensövervakning. Vidare skall det analyseras
om sekretesskyddet för uppgifter som lämnas från en utländsk
konkurrensmyndighet är tillräckligt. En annan fråga som skall
utredas är behovet av och lämpligheten i att den svenska
konkurrensmyndigheten skulle inhämta uppgifter för en utländsk
konkurrensmyndighets räkning.
Vikten av att analysen även innefattar rättssäkerhetsaspekter
och förhållandet till offentlighetsprincipen måste dock
understrykas. Det bör i allmänhet krävas mycket goda skäl för
att inskränka handlingars offentlighet. I de sist nämnda
frågorna skall utredaren samråda med den nämnda kommittén med
uppgift att göra den mer generella översynen av sekretesslagen
(dir. 1998:32).
Kriminalisering och uppbrytning av företagskoncentrationer i
vissa fall
Överträdelser av konkurrenslagstiftningen avkriminaliserades
i samband med att den nya konkurrenslagen infördes. Det ansågs
att straffsanktionen hade liten preventiv effekt i förhållande
till de betydande ekonomiska värden som stod att vinna för
företagen genom att bryta mot förbuden. Mer ingripande påföljder
i form av fängelsestraff ansågs varken ändamålsenliga eller
önskvärda. Vidare framhölls att ett system med kraftiga
ekonomiska sanktioner skulle återspegla en skärpt attityd mot
konkurrensbegränsningar.
Konkurrensverket har i nämnda rapport tagit upp frågan om inte
konkurrenslagstiftningen borde kompletteras med regler om
kriminalisering av förbudsreglerna i konkurrenslagen samt
innehålla regler om uppbrytning av skadliga företagskoncentrationer
i vissa fall.
Uppdraget
I sin rapport ifrågasätter verket om det nuvarande
sanktionssystemet med vitessanktionerade ålägganden och
konkurrensskadeavgift ger en tillräckligt tydlig signal om
synen på allvarliga överträdelser av konkurrenslagen. Enligt
verket kan det inte heller uteslutas att företag i vissa
situationer medvetet väger risken för upptäckt och storleken
på en eventuell ekonomisk sanktion mot den förväntade vinsten.
Mot denna bakgrund anser regeringen att det finns skäl att
förutsättningslöst pröva om erfarenheterna i rättstillämpningen
eller andra omständigheter nu föranleder ett annat
ställningstagande än tidigare i fråga om kriminalisering av
regler i konkurrenslagen (jfr verkets rapport s. 283-293 samt
prop. 1992/93:56 s. 30).
Utredaren skall därvid beakta de allmänna principer som enligt
statsmakterna bör gälla i fråga om när en kriminalisering som
metod för att söka hindra överträdelse av olika normer i samhället
lämpligen bör användas (jfr prop. 1994/95:23 s. 52 f.f.).
För det fall att utredaren föreslår en kriminalisering inom
konkurrensområdet skall utredaren även analysera vilka effekter
detta kan ge upphov till om företaget i väsentlig mån underlättat
utredningen av överträdelsen (jfr avsnittet om nedsättning av
konkurrensskadeavgift).
Frågan om uppbrytning av företagskoncentration bör prövas på
nytt. Skäl som anförts för och mot en sådan ordning bör
analyseras. Utredaren skall uppmärksamma utländska erfarenheter
i denna fråga, liksom den pågående internationaliseringens
betydelse för bedömningen. Vidare skall det utredas om det
finns någon ägarrättslig invändning av principiell natur att
anföra mot en sådan ordning (jfr Konkurrenslagsutredningens
betänkande Konkurrenslagen 1993-1996, SOU 1997:20 s. 147, och
prop. 1997/98:130 s. 29). Utredaren skall övergripande pröva
om de förutsättningar som de tidigare politiska ställningstagandena
från statsmakternas sida byggde på har förändrats.
Gemensam styrelserepresentation i konkurrerande företag
Konkurrensverket redovisar i rapporten en kartläggning av
förekomsten av gemensam styrelserepresentation mellan
konkurrerande företag i vissa branscher. Verket uttalar att
kartläggningen visar att sådan gemensam representation
förekommer i en inte obetydlig omfattning på de marknader som
undersökts. En mer allmän utbredning skulle enligt verkets
uppfattning utgöra ett reellt konkurrensproblem. Verket menar
att de redovisade resultaten pekar i riktning mot att
företeelsen utgör ett sådant problem. Den rättsliga analys som
verket gjort har dock visat att det inte är okomplicerat att
med nu gällande regelverk motverka gemensam styrelserepresentation.
Verket anser att fortsatta utredningsinsatser och analyser
krävs.
Uppdraget
Regeringen anser att behovet av regler som begränsar eller
förhindrar gemensam styrelserepresentation i konkurrerande
företag bör prövas. Till grund för detta skall utredaren
kartlägga förekomsten av gemensam styrelserepresentation
samt analysera vad som kan anföras till stöd för en sådan
representation. Utredaren skall också kartlägga arten och
omfattningen av de konkurrensbegränsande effekter en sådan
representation kan ge upphov till.
Svensk tillämpning av EG:s konkurrensregler om företag och
kommissionens s.k. moderniseringsarbete
I den konkurrenspolitiska proposition som beslutats denna dag
(prop. 1999/2000:140) lämnar regeringen förslag till regler
om en svensk tillämpning av EG:s konkurrensregler för företag.
Regeringen föreslår att Konkurrensverket skall vara behörigt
att tillämpa artiklarna 81 och 82 i EG-fördraget. Också
Stockholms tingsrätt och Marknadsdomstolen föreslås bli
behöriga att tillämpa dessa artiklar. Därvid föreslås
konkurrenslagens regler för undersökningar, sanktioner m.m.
bli tillämpliga. Förslaget föreslås träda i kraft den 1 januari
2001.
Vidare pågår för närvarande ett i sammanhanget viktigt arbete
hos EG-kommissionen. I den s.k. vitbok som kommissionen
presenterade under våren 1999 föreslås genomgripande förändringar
- modernisering - av reglerna för tillämpningen av artiklarna
81 och 82. Enligt förslaget skall systemet för anmälan och
individuellt undantag avskaffas. Systemet är tänkt att ersättas
med att bestämmelsen om undantag enligt artikel 81.3 genom
en rådsförordning förklaras direkt tillämplig utan föregående
beslut av kommissionen. Detta innebär att kommissionen inte
längre ensam kan tillämpa artikel 81.3 och att denna artikel
därmed i sin helhet blir direkt tillämplig och kan åberopas
av enskilda. Systemförändringen syftar till en omfattande
decentralisering av tillämpningen av artiklarna 81 och 82
till medlemsstaternas konkurrensmyndigheter. Förändringarna
torde inte kunna träda i kraft förrän tidigast 1 januari 2003.
Uppdraget
I uppdraget skall ingå att behandla uppkommande frågor med
beaktande av deras EG-rättsliga aspekter, t.ex. betydelsen
av påföljdslindring, sekretess m.m. för en sådan svensk
tillämpning av EG-reglerna som regeringen denna dag föreslagit.
Även betydelsen av en framtida ny tillämpningsförordning,
som ersätter rådsförordning 17/62, skall i möjligaste mån
beaktas av utredaren.
Andra frågor
Det är viktigt att små företag ges rimliga förutsättningar
att etablera sig och växa på nya marknader. När ett litet
företag drabbas av andra företags konkurrensbegränsningar är
företaget hänvisat till att lämna klagomål till Konkurrensverket
eller att föra tvistemålsprocess i allmän domstol. Om
Konkurrensverket i ett visst fall beslutar att inte meddela
ett åläggande får Marknadsdomstolen meddela ett sådant
åläggande på talan av ett företag som berörs av överträdelsen
(23 § konkurrenslagen). Frågan har väckts om vilket praktiskt
värde denna särskilda talerätt har för små företag.
En annan fråga gäller rättegångskostnader. Där är huvudregeln
i EG-rätten att förlorande part i mål inför förstainstansrätten
eller EG-domstolen skall svara för rättegångskostnaderna. Den
svenska regleringen innebär bl.a. att ett företag som med
framgång för talan mot ett beslut om åläggande enligt 23 §
första stycket konkurrenslagen inte har möjlighet att få
ersättning för sina rättegångskostnader i Marknadsdomstolen.
I betänkandet Svensk tillämpning av EG:s konkurrensregler
(SOU 2000:4) föreslogs ingen lagändring i detta hänseende.
Utredningen ansåg att de nuvarande reglerna borde kunna
användas även när artiklarna 81 och 82 i EG-fördraget skall
tillämpas nationellt. På denna punkt uttalade utredningen
vidare följande. Reglerna om ersättning för rättegångskostnader
i mål och ärenden enligt konkurrenslagen har nyligen diskuterats.
Möjligen kan det finnas anledning att överväga dessa regler
ytterligare i belysning av EG-rätten. En sådan diskussion bör
i så fall avse rättegångskostnaderna inte bara vid tillämpningen
av EG-rätten utan även vid tillämpningen av konkurrenslagen
på nationella förhållanden.
Vid remissbehandlingen av betänkandet har utredningens slutsats
att de nuvarande reglerna bör kunna användas även när artiklarna
81 och 82 i EG-fördraget skall tillämpas nationellt ifrågasatts.
Det har vidare ansetts att frågan om rättegångskostnader bör
utredas.
Uppdraget
Utredaren skall analysera i vilken utsträckning nuvarande regler
tillförsäkrar små företag som utsätts för andra företags
konkurrensbegränsande förfaranden tillräckliga möjligheter att
få överträdelsen att upphöra. Små företag har sällan resurser
nog för att driva ett ärende i domstol. Man har inte heller
tillgång till de undersökningsbefogenheter som Konkurrensverket
besitter. Därför torde i realiteten särskilt små företag vara
beroende av myndighetens ingripande. Utredaren skall därför
belysa den praktiska betydelsen av den särskilda talerätten för
små företag.
Regeringen anser att frågan om rättegångskostnader mot bakgrund
av kritiken skall utredas, såväl vad avser en tillämpning av de
nationella reglerna som vid en svensk tillämpning av EG-reglerna.
Utredaren kan belysa även andra frågor som kan ha betydelse för
en effektivare bekämpning av konkurrensbegränsningar och skall
föreslå de ändringar av regelsystemet som bedöms motiverade.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 juni 2001.
(Näringsdepartementet)