Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Infrastrukturprogram för bredbandskommunikation, Dir. 2000:4
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2000-01-27
Dir. 2000:4
Beslut vid regeringssammanträde den 2000-01-27
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att
- göra ett förslag till ett nationellt infrastrukturprogram, bl.a.
efter samråd med Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet,
Post- och Telestyrelsen och Svenska Kraftnät,
- utarbeta ett underlag till en överenskommelse med Svenska
Kommunförbundet och Landstingsförbundet om former för och inriktning
av kommuners och landstings arbete med kommunala försörjningsprogram,
- samla in uppgifter från kommuner, landsting, länsstyrelser och
regionala självstyrelseorgan, regionala samarbetsorganisationer
inom detta område samt övriga aktörer om deras prioritering av
förbindelser som inte bedöms komma att tillhandahållas av marknadens
aktörer under de närmaste fem åren,
- i infrastrukturprogrammet bl.a. redovisa en prioritering av
mellan vilka orter det bör finnas ledningsförbindelser, som inte
bedöms komma till stånd på kommersiella grunder samt vad en
eventuell statlig medfinansiering skulle komma att kosta,
- klarlägga möjligheterna att använda existerande stöd,
- klarlägga om infrastrukturprogrammet kan användas som villkor
för en eventuell statlig stödgivning och i så fall på vilket sätt,
- lämna förslag till villkor för tillgänglighet till de nät som
helt eller delvis eventuellt finansieras med statliga medel,
- föreslå under vilka former staten skall medverka i nätutbyggnaden,
- klarlägga i vilken utsträckning det finns redan färdig kanalisation
som är möjlig att använda,
- klargöra vilka resurser i form av totala kostnader och personal
som kan komma att krävas för programarbete,
- föreslå vilken organisation eller myndighet som, sedan utredaren
fullgjort sitt uppdrag, bör fortsätta arbetet med det nationella
programmet.
IT-infrastrukturutredningen
Behovet av program för försörjning av ledning för datakommunikation
framfördes av IT-infrastrukturutredningen i betänkandet "Bredband
för tillväxt i hela landet" (SOU 1999:85).
Syftet med ett nationellt infrastrukturprogram var enligt
utredningen att ange målbild, inriktning och geografiska principer
för ett bredbandsnät. I programmet skulle bl.a. ingå förslag till
hopkopplingspunkter mellan stomnät och lokala nät. Bakgrunden till
programmet är att staten inte bara har ansvar för att stimulera
utbyggnaden av ett öppet nät och för regional- och näringspolitiken.
Enligt utredningen borde staten också ha ett övervakande och
sammanhållande ansvar för att nätet var säkert och tillgängligt
till rimliga priser. Öppenheten betonades av utredningen,
innebärande att ledning borde kunna hyras av alla operatörer till
rimliga priser. Utredaren lade särskild vikt vid begreppet
"program" eftersom detta innebar att staten så långt möjligt
borde undvika att etablera sig som investerare och ägare på detta
område. Förslaget innehöll dock ingen närmare precisering av vilka
befogenheter som skulle kopplas till ett program. Syftet var att
vägleda myndigheter och marknadsaktörer snarare än styra. Av
betänkandet framgick dock att överensstämmelse med
infrastrukturprogrammet kunde vara ett villkor för statsstöd till
kanalisation och andra anläggningar för ledning, dvs. rör, master
eller liknande (vari inkluderas även utrustning för trådlös
kommunikation) och regionalpolitiskt stöd till anslutningskostnad.
De kommunala programmen för försörjning av bredbandsledning
nämndes i utredningen som ett tänkbart föremål för överläggningar
mellan staten, Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet.
Tanken var att kommuner och landsting frivilligt skulle åta sig
att upprätta sådana program som vägledning för eget eller andras
nätbyggande. Dessutom kunde sådana program öka möjligheterna till
regional samverkan och samordnade upphandlingar. Vidare kunde
exempelvis beredskapsaspekter, i samarbete med länsstyrelserna,
behöva beaktas.
Av utredningens kartläggningar framgick att marknadens aktörer
genomgående prioriterade tätbebyggda delar av landet med sammanlagt
ungefär 70 procent av landets befolkning, men också att framförallt
Telia och Banverket i viss utsträckning hyr ut IT-infrastruktur
även i de glesare befolkade delarna av landet.
De föreslagna programmen har kommenterats av många remissinstanser.
Ett antal remissinstanser har tillstyrkt förslaget, men det
förekommer också förslag om kompletteringar, justeringar och rena
avstyrkanden. En sammanställning av remissvaren finns inom
Näringsdepartementet.
Utgångspunkter för utredarens arbete
Svenska Kraftnäts utredning
Regeringen gav den 14 oktober 1999 Svenska kraftnät i uppdrag att
utreda förutsättningarna för att hyra ut ledning och tillhandahålla
datatransmissionskapacitet genom att bygga ut optokabel till
landets samtliga kommunhuvudorter, på kommersiella villkor och
utan att använda statliga anslag. Uppdraget redovisades den 8
november 1999 (dnr N1999/11617/SÄ). Av utredningen framgår att ett
optokabelnät som når flertalet kommunhuvudorter borde kunna byggas
"med tillfredsställande ekonomisk avkastning". För att ansluta orter
med relativt få invånare och med långa utbyggnadssträckor krävdes,
enligt Svenska kraftnäts utredning, "någon form av stöd". Svenska
kraftnät har ännu inte avslutat detaljplaneringen av sitt projekt,
varför utredningens allmänna slutsatser kan behöva revideras efter
hand.
IT-infrastrukturens tillgänglighet
Ett krav i utredningsuppdraget till Svenska kraftnät var att
ledningen skulle vara öppen. Med detta avses förutom geografisk
tillgänglighet även att ledningen är tekniskt tillgänglig.Detta
innebär bl.a. att den måste ha tillräcklig kapacitet och möjliggöra
en sammanhängande, rikstäckande förbindelse. Tillgänglighet
förutsätter rimliga priser, i första hand som resultat av en
fungerande konkurrens, vilket dock inte nödvändigtvis behöver
innebära samma priser över hela landet. Slutligen innefattar
öppenhet även konkurrensneutralitet. Denna tillgodoses enklast
med nät som inte ägs av tjänsteproducerande operatörer. Men även
operatörsägda nät som hyrs ut på konkurrensneutrala villkor
innebär en hög grad av öppenhet.
I utredarens uppdrag ingår att göra prioriteringar av de
utbyggnadsbehov som inte marknaden förväntas tillgodose. Den
viktigaste utgångspunkten för dessa prioriteringar skall vara
att tillgodose en grundläggande tillgång till IT-infrastruktur
för bredbandskommunikation. Med detta menas att utredaren skall
begränsa förslagen till sträckor där nät saknas eller där
kapaciteten inte bedöms vara tillräcklig. Värdet av en högre
grad av tillgänglighet hos existerande nät bör av utredaren
ställas i relation till kostnaden för att uppnå denna.
Begreppet bredband definieras på olika sätt i debatten.
IT-infrastrukturutredningen valde en definition som utgick från
nätet närmast användaren (accessnätet) och att detta skulle ha
kapacitet för minst 2 Mbit/s i båda riktningarna. Även andra
definitioner används. Gemensamt för dem är vanligen att man avser
en kapacitet som är avsevärt högre än vid användning av modem i
dagens accessnät för telefoni, i synnerhet i riktning mot användaren.
I ett transportnät krävs givetvis ännu högre kapacitet av en
ledning än i accessnätet, vilket gör att den använda definitionen
inte är direkt avgörande för utredarens arbete. Observera att
denna definition är teknikneutral med avseende på alla de trådburna
eller trådlösa tekniker som uppfyller kapacitetskravet.
Såväl privata som offentliga aktörer har byggt och bygger nät.
Numera erbjuder Telia uthyrning av ledning i hela landet, även,
i förekommande fall, mellan orter på längre avstånd från varandra,
något som inte tidigare gjorts annat än i undantagsfall. Utbudet
av sådan ledning är dock särskilt koncentrerat till de mer
tätbefolkade delarna av landet. I de mer glesbefolkade delarna
av landet är det ofta så att Telia antingen är den enda som i dag
kan erbjuda IT-infrastruktur med bredbandskapacitet eller också
är tillgången på sådan redan i dag otillräcklig. Till många orter
erbjuder Banverket bredbandskapacitet och fungerar på så sätt som
en konkurrent till Telia när det gäller uthyrning av kapacitet.
Lokala förhållanden av detta slag är en viktig bakgrund till
utredarens bedömningar av utbudet i dag och i framtiden.
Marknaden och kommunerna
Många kommuner har ansett att det ligger i deras intresse att
främja bredbandsnät som i växlande grad är tillgängliga för alla.
Det kan dock inte förväntas att alla kommuner själva eller via
sina bolag skall bygga, äga och förvalta sådana nät. Detta kommer
i betydande utsträckning att göras av privata företag. Ett viktigt
syfte med det nationella programmet är att på olika sätt skapa
förutsättningar för utbud av IT-infrastruktur i hela landet, även
där marknaden och kommunerna ännu inte tillgodoser behovet.
Framväxten av bredbandsnät i allt fler bostadsområden skapar en
efterfrågan på transportnät med bredbandskapacitet. Styrkan i
efterfrågan är det främsta skälet för staten att inte på bred
front bygga och förvalta ett omfattande nät i egen regi. Ett
statligt infrastrukturprogram syftar därför i första hand till
att skapa tydliga förutsättningar och ange spelreglerna för
offentliga och privata aktörer.
En invändning från vissa remissinstanser har varit att kommunerna
inte är rätt instans för en bedömning av ledningsbehov. Självfallet
skall kommunerna inte ensamma bedöma t.ex. behovet av ett eventuellt
statligt stöd till vissa förbindelser. I statens ansvar ingår att,
tillsammans med statliga och andra regionala instanser, t.ex.
regionala samarbetsorgan på IT-området, sätta in de kommunala
infrastrukturbehoven i ett regionalt och nationellt sammanhang.
Men liksom andra infrastrukturområden, t.ex. vägnät och avloppsnät,
har en stor lokal betydelse och därmed också kräver ett stort
kommunalt engagemang, finns det även i frågan om bredbandsnät
ett starkt kommunalt intresse som måste beaktas.
Uppdraget
Uppdraget består av två huvuddelar, en del som rör hela landet
och en annan del som särskilt berör glest befolkade delar.
För att skapa en helhetsbild behövs ett nationellt infrastrukturprogram
av i huvudsak det slag som IT-infrastrukturutredningen föreslog.
Utredaren skall föreslå ett program som skall beskriva hur målen
för den geografiska tillgängligheten och de andra kraven på
IT-infrastruktur för bredbandskommunikation kan tillgodoses samt
principer för ansvarsfördelningen mellan staten och övriga aktörer.
Programmet skall behandla även andra förutsättningar som kan kräva
statens medverkan och som behövs för att underlätta en utbyggnad
av ett bredbandsnät. En viktig utgångspunkt är att programmet i
första hand ska vara vägledande och underlätta en utbyggnad i
marknadens regi. Utredaren bör överväga och föreslå regler som
garanterar säkerheten och framkomligheten i ett landsomfattande
nät. Dessa bör inkluderas i infrastrukturprogrammet. I samband
med förslag om en eventuell stödgivning skall utredaren även
föreslå åtgärder som säkerställer en fungerande konkurrens och
en rimlig prisnivå. Behovet av en god överblick över en framväxande,
ny struktur skall vägas mot riskerna för en byråkratiskt tungrodd
beslutsorganisation. Utredaren skall föreslå en organisatorisk
form för en eventuellt fortsatt statlig medverkan och föreslå
finansiering för detta.
Utredaren skall även efter överläggningar med Svenska Kommunförbundet
och Landstingsförbundet lämna förslag till hur ett frivilligt
åtagande från kommuner och landsting kan utformas i syfte att
få till stånd lokala och regionala försörjningsprogram. Vidare
skall utredaren klargöra vilket stöd, t.ex. i form av rådgivning
och lagstiftning, som kan behöva ges till kommuner och landsting
för ett meningsfullt programarbete samt hur detta kan finansieras.
Överläggningarna med förbunden kan också gälla de kriterier
utredaren använder för att bedöma valet av närings- och
regionalpolitiskt prioriterade förbindelser mellan orter.
Det föreslagna infrastrukturprogrammet gäller hela landet. En
av IT-infrastrukturutredningens slutsatser var att det kunde
finnas behov av insatser för att stimulera utbyggnad av bl.a.
transportnät i de glest befolkade delarna av Sverige, även
utöver ett stomnät. Utredningen avgränsade allmänt statens
stödåtagande till de glesare befolkade delarna av Sverige med
totalt omkring 30 procent av befolkningen, vilket i stort sett
omfattar området utanför kommunernas huvudorter.
Den ovan nämnda avgränsningen av ett eventuellt statligt
stödåtagande kan användas som utgångspunkt för utredarens
överväganden. Ytterligare avgränsningar måste dock göras. Många
småorter som t.ex. ligger i närheten av större orter kan komma
att få transportnät genom marknadens försorg. De mer glesbefolkade
delarna finns inte enbart inom de delar av landet som uppfyller
villkoren för regionalpolitisk stödgivning till företag. Eventuellt
stöd till investeringar i ledning som ingår i en nationell
infrastrukturpolitik kommer därför inte att följa samma regler
som regionalpolitiskt stöd till företag. Ett IT-stöd skulle
kunna vara en del av en kombinerad infrastruktur- och
regionalpolitik.
Utredaren bör bedöma den delen av transportnätet som förbinder
de mindre orterna i kommunerna med stomnätet som i sin tur
förbinder kommunernas huvudorter med varandra. Däremot faller
förbindelsen ända fram till slutanvändaren, det s.k. accessnätet,
utanför detta uppdrag. Uppdraget omfattar således inte fastighetsnät,
dvs. nät inom exempelvis ett bostadshus. Därmed har också en
gräns dragits gentemot stöd till företag och andra slutabonnenter,
vilket inte innefattas i detta uppdrag. Transportnätet förutsätter
ett accessnät som når abonnenterna, varför de båda nätdelarna har
ett starkt samband. I de kommunala programmen kommer bl.a. att
behöva uppmärksammas hur man når fram till accessnäten med
kanalisation. Detta är ett exempel på att frågor i anslutning
till accessnät kan väckas i de ovan nämnda överläggningarna med
Kommun- och Landstingsförbunden.
Transportnätet förväntas i stor utsträckning förverkligas av
marknadens och andra icke statliga aktörer. Det är därför viktigt
att osäkerhet om statens intentioner inte hämmar andra aktörers
investeringsvilja. Utredaren skall därför peka ut de förbindelser
som bör prioriteras av regional- och näringspolitiska skäl och
som inte bedöms komma till stånd under de närmaste fem åren på
helt kommersiella grunder.
Utredaren skall som ett av underlagen för sina bedömningar
använda kommuners och landstings prioriteringar av ledningsbehoven.
Länsstyrelserna och de regionala självstyrelseorganen har i
regleringbrev för 2000 fått i uppdrag att lämna de underlag
rörande bedömning av framtida IT-infrastruktur som utredaren
begär. Där det finns samarbetsorganisationer som redan har
gjort eller inlett arbete på regionala infrastrukturprogram,
bör utredaren samråda även med dessa. Även information och
bedömningar från andra aktörer kan ge ett värdefullt bidrag.
Kostnadsramar skall anges för en eventuell statlig
medfinansiering av investeringar och vad man kan uppnå inom
dessa ramar. Kostnadsramarna skall bygga på alternativa kostnads-
och intäktsanalyser av respektive förbindelser under olika
förutsättningar, med hänsyn tagen bl.a. till säkerhetskraven på
ledningstrukturen. I det sammanhanget bör behovet nämnas av
säkra bredbandsförbindelser på det s.k. public safety-området.
I ett av alternativen bör bara sådana sträckor ingå där lämplig
IT-infrastruktur helt saknas. Ett alternativ bör prioritera
orter som har ett stort inslag av företag som för sin verksamhet
är beroende av IT-kommunikation.
Utredaren skall också föreslå under vilka former staten skall
medverka i nätutbyggnaden, exempelvis genom upphandling,
långivning eller genom att staten går in som hel eller delvis
nätägare. Också möjligheten att med stöd av tillståndsvillkor
enligt 15 § telelagen erhålla tillgång till erforderlig öppen
ledning skall beaktas. Enligt samma lagrum ges möjlighet att
föreskriva om sådana villkor. Möjligheten att använda detta
instrument för att åstadkomma tillgång till öppen ledning skall
utredas. En viktig förutsättning i detta sammanhang är att både
Sveriges och EU:s regler om upphandling och statligt stöd samt
den sektorspecifika teleregleringen beaktas samt att ledningarna
blir tillgängliga på konkurrensneutrala villkor. Upphandling
skall väljas i första hand för att på så sätt stimulera den
kommersiella utbyggnaden. Utredaren skall också undersöka hur
existerande stöd kan användas.
IT-infrastrukturutredningen bedömde att det i stor utsträckning
skulle finnas kanalisation, t.ex. redan nedgrävda tomma rör, att
tillgå eller att sådan relativt snabbt kunde åstadkommas, vilket
kunde minska investeringskostnaden för ledningsdragning väsentligt.
På denna punkt har många remissinstanser haft synpunkter, bl.a.
att utredningens underlag var alltför svagt. Det vore därför
värdefullt att få en klar bild av i vilken utsträckning det redan
finns lämplig kanalisation för ledningsdragning, i marken eller
luften. Utredaren skall bl.a. med kommuners och berörda myndigheters
hjälp försöka få en bättre bild av tillgänglig kanalisation.
Utredaren skall i övrigt samråda med länsstyrelserna och de
regionala självstyrelseorganen, Post- och telestyrelsen, Närings-
och teknikutvecklingsverket, Glesbygdsverket, regionalpolitiska
utredningen (N 1999:01), IT-kommissionen samt övriga myndigheter,
organisationer och företag som utredaren finner lämpligt. Särskilt
bör statliga verk och bolag med egna nät- och kanalisationsresurser
nämnas, framförallt Banverket, Svenska kraftnät, Telia, Teracom
och Vägverket.
För utredaren gäller vidare regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att redovisa de konsekvenser
på olika områden som krävs i kommittéförordningen, SFS 1998:1474.
Utredaren skall, vad avser bedömningen av förbindelser som inte
bedöms komma till stånd på kommersiella grunder redovisa en
preliminär bedömning senast den 31 mars 2000. En slutlig redovisning
av uppdraget skall lämnas senast den 30 oktober 2000. Redovisningen
skall vara skriftlig, i form av ett delbetänkande och ett
slutbetänkande. I delbetänkandet skall utöver den redovisning
som nämnts ovan, även ingå en preliminär bedömning av vad ett
infrastrukturprogram bör innehålla. Slutbetänkandet skall omfatta
hela uppdraget.
(Näringsdepartementet)