Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
SverigeDirekt - översyn av den fortsatta verksamheten, Dir. 2000:38
Departement: Statsrådsberedningen
Beslut: 2000-05-25
Dir. 2000:38
Beslut vid regeringssammanträde den 25 maj 2000
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall föreslå hur den verksamhet som i dag bedrivs
i projektform under benämningen SverigeDirekt i sin permanenta form skall
utvecklas och organiseras i framtiden. Utredaren skall också överväga hur
man tillgodoser behoven av samordning mellan denna verksamhet och annan
närliggande IT-baserad samhällsinformation, som rättsinformationssystemet
och Samhällsguiden.
Utredaren skall under en övergångstid också ansvara för den löpande
driften av verksamheten inom SverigeDirekt.
SverigeDirekts nuvarande verksamhet
Med anledning av ett förslag från Toppledarforum om att upprätta en
gemensam ingångssida för det offentliga Sverige på Internet träffades
i januari 1997 ett avtal mellan staten, Svenska Kommunförbundet och
Landstingsförbundet om en gemensam webbplats för samhällsinformation
från stat, kommuner och landsting. Staten företräddes av Regeringskansliet.
I maj 1997 träffades ett kompletterande avtal mellan de ursprungliga
avtalsparterna och riksdagen genom Riksdagens förvaltningskontor.
Verksamheten drivs i projektform under benämningen SverigeDirekt och
finansieras gemensamt av avtalsparterna. Webbplatsen utformas och
utvecklas av en redaktion under ledning av en styrgrupp med företrädare
för avtalsparterna. Riksdagen svarar förden tekniska driften av
webbplatsen.
Tjänsten SverigeDirekt kan beskrivas som en gemensam ingångssida - en
portal - på Internet till den offentliga sektorn. Från denna sida kan
en besökare i dag länka sig till webbplatserna hos alla statliga
myndigheter, samtliga landsting och regionerna Skåne och Västra Götaland
samt samtliga kommuner. Om informationsproducenten uppfyller vissa
kvalitetskrav som ställts upp av Toppledarforum kan producenten få ett
kvalitetsmärke på sin länk i SverigeDirekt. Från SverigeDirekts
ingångssida kan man också gå till Samhällsguiden och till ett antal
andra offentliga Internet-nätverk. SverigeDirekt producerar således
ingen egen information utan skall endast fungera som vägvisare till
de ställen där informationen finns.
Till SverigeDirekt-portalen hör dock ett mindre nyhetsblock och en
mycket översiktlig beskrivning på svenska och engelska av den offentliga
sektorns uppbyggnad samt en s.k. konferens för informationsproducenter.
Gentemot informationsproducenterna bedrivs också viss kontaktverksamhet
genom seminarier m.m. för att sprida kunskap och erfarenheter om
tjänsten och om hur webb-informationen om det offentliga Sverige kan
utvecklas. Inom projektet planeras för närvarande anskaffning av ett
söksystem för den offentliga sektorn.
I propositionen Ett informationssamhälle för alla (prop. 1999/2000:86
s. 95) har regeringen anfört följande om SverigeDirekt. Behovet av en
portal som inkörsport till offentlig sektor och med koppling till
olika specialtjänster, t.ex. ingångar för att underlätta sökning för
företagare och andra användargrupper, kommer att öka i takt med att
allt mera information produceras och publiceras i elektronisk form.
Regeringen kommer därför att göra särskilda satsningar på att utveckla
SverigeDirekts sökmöjligheter. Regeringen har vidare gett NUTEK i
uppdrag att underlätta för företagare att söka information bl.a. genom
att skapa en elektronisk sökväg till relevant företagsinformation
(N1999/12595/NL). Regeringens uppfattning är att offentlig information
måste hålla hög kvalitet. Portalen SverigeDirekt bör därför användas
för kvalitetssäkring av den information som är kopplad till portalen.
Frågan om verksamhetens fortsättning
I 2000 års ekonomiska vårproposition (prop. 1999/2000:100 s. 174) har
regeringen slagit fast att projektet SverigeDirekt skall drivas vidare
som en kommitté med uppgift att ytterligare utreda möjligheterna att
samordna likartad verksamhet samt att sköta driften av det befintliga
systemet.
Nuvarande avtal om verksamheten inom SverigeDirekt gällde ursprungligen
till den 30 juni 2000 och har förlängts automatiskt till utgången av
år 2000. Som underlag för parternas fortsatta ställningstaganden har
en översyn av projektet genomförts inom Regeringskansliet och riksdagen.
Översynen bekräftar att det är angeläget att verksamheten fortsätter i
en mera permanent form och att det är naturligt att staten svarar för
finansieringen och driften av den centrala portalen. Med hänsyn till
kommunernas och landstingens stora andelar av den samlade
samhällsinformationen är det viktigt att samarbetet med Svenska
Kommunförbundet och Landstingsförbundet fortsätter. Förbundens insatser
är särskilt viktiga i fråga om samordning och sådant utvecklingsarbete
som kan behövas när det gäller utformningen av och innehållet hos
kommunernas och landstingens webbplatser.
Översynen har visat att det i dag finns ett stort antal IT-baserade
informationsprojekt inom den offentliga sektorn vars verksamhet i
större eller mindre utsträckning är av intresse vid den fortsatta
utvecklingen av SverigeDirekt. De viktigaste är rättsinformationssystemet
och Samhällsguiden som drivs av Regeringskansliet respektive riksdagen.
Därutöver pågår inom många myndigheter projekt för en utveckling av
samhällsinformation i elektronisk form. Det har inte varit möjligt att
inom ramen för den begränsade översyn som genomförts närmare kartlägga
alla de olika aktiviteter som pågår på olika håll och som kan vara av
intresse för den fortsatta verksamheten inom SverigeDirekt. Det är därför
inte heller möjligt att nu närmare bedöma vilka samordningsbehov som kan
finnas. För att insatta resurser skall kunna utnyttjas effektivt och för
att informationsanvändarna snabbt och enkelt skall kunna finna den
information de söker är det emellertid angeläget att samordningsfrågorna
närmare uppmärksammas i det fortsatta arbetet.
En särskild utredare skall nu som ovan sagts fullfölja utredningsarbetet
om hur den verksamhet som i dag bedrivs i projektform under benämningen
SverigeDirekt skall ges en permanent form och därvid överväga hur
verksamheten skall organiseras och utvecklas i framtiden. Utredaren
skall också överväga hur man tillgodoser behoven av samordning mellan
denna verksamhet och annan närliggande IT-baserad samhällsinformation,
som rättsinformationssystemet och Samhällsguiden. Utredaren skall
övergångsvis också svara för den löpande driften av verksamheten inom
SverigeDirekt.
Uppdraget
Vissa samordningsfrågor
Utredaren skall föreslå vilken roll SverigeDirekt bör ha i framtiden i
förhållande till olika databaser med information om det offentliga
Sverige. I utredningen ingår vidare att kartlägga vilka andra
informationssystem med söktjänster som finns när det gäller information
om det offentliga Sverige och som har en verksamhet eller inriktning
som liknar eller angränsar till den verksamhet som bedrivs inom
SverigeDirekt. Med utgångspunkt i en sådan kartläggning skall utredaren
överväga vilka samordningsbehov och rationaliseringsmöjligheter det
finns. Utgångspunkten för sådana överväganden bör vara intresset av en
tydlig och användaranpassad struktur på samhällsinformationen med så
goda sökmöjligheter som möjligt. I detta sammanhang är det viktigt att
integrationsaspekterna beaktas. Behövs t.ex. översättningar av
informationen under SverigeDirekt till andra språk än engelska. En
annan utgångspunkt är att insatta resurser används så effektivt som
möjligt.
Utredaren skall överväga vilka samordningsbehov och samordningsmöjligheter
som finns för verksamheterna inom SverigeDirekt, rättsinformationssystemet
och Samhällsguiden i såväl utvecklings- som driftsfrågor. Därvid skall
också övervägas vilka för- och nackdelar som finns med en organisatorisk
samordning av dessa verksamheter. När det gäller samordningsfrågor i
förhållande till andra verksamheter skall utgångspunkten för utredaren
vara att främja informations- och erfarenhetsutbyte mellan olika
offentliga organ samt att belysa olika samverkansmöjligheter och att
medverka till att de vid behov tas upp till behandling av berörda
myndigheter eller organisationer. Det handlar också här i hög grad om
att skapa en informationsstruktur som är anpassad till medborgarnas och
användarnas behov. Utredaren bör alltså vara oförhindrad att, om så
bedöms lämpligt, lägga fram förslag som också berör andra organ än de
som nämnts i det föregående.
Ansvaret för den löpande verksamheten inom SverigeDirekt
Som tidigare berörts är det angeläget att verksamheten inom
SverigeDirekt kan övergå från den nuvarande projektformen till en
fastare organisatorisk form. Samtidigt behöver vissa frågor om
samordning med andra närliggande verksamheter utredas ytterligare
innan slutlig ställning tas till vilken framtida organisation som är
lämpligast. För att erfarenheterna från den verksamhet som nu bedrivs
inom SverigeDirekt skall kunna tillgodogöras i utredningarbetet och
för att synpunkter utifrån samtidigt skall kunna tas om hand vid
utvecklingen av SverigeDirekt skall utredaren under den övergångsperiod
som utredningsarbetet avser också ansvara för den löpande verksamheten
inom SverigeDirekt.
Uppläggning av och tidsplan för utredarens arbete
Som tidigare nämnts svarar riksdagen i dag för den tekniska driften av
webbplatsen SverigeDirekt. Webbplatsen utformas, underhålls och utvecklas
av en redaktion under ledning av en styrgrupp. Organisationen bör i sina
huvuddrag kunna behållas under utredningstiden och redaktionen inordnas
därför i utredningens sekretariat och styrgruppens medlemmar förordnas
att biträda utredaren som sakkunniga. Ansvaret för den tekniska driften
förs över till Regeringskansliet.
För det egentliga utredningsarbetet kan det vara lämpligt att ytterligare
personer knyts till den särskilde utredaren. I utredningsarbetet bör
bl.a. företrädare för kommun- och landstingsförbunden ingå och för de
myndigheter och organisationer i övrigt som direkt berörs av arbetet.
Det är även viktigt att till utredningen knyta personer med integrations-
och mångfaldskunskap. Olika invandrarorganisationer är här viktiga
kontakter för att belysa användarperspektivet.
Utredaren skall senast den 31 december 2001 lägga fram förslag till
framtida organisation för den verksamhet som nu bedrivs under
benämningen SverigeDirekt. Resursbehov, förslag till verksamhetens
finansiering och verksamhetens närmare inriktning skall då redovisas.
Vidare skall redovisas förslag vad gäller samordningen mellan denna
verksamhet och verksamheterna inom rättsinformationssystemet och
Samhällsguiden samt de förslag i övrigt som utredningsarbetet kan
leda till när det gäller bl.a. samordning med andra organ. Utredaren
skall i ett delbetänkande senast den 28 februari 2001 redovisa
grunddragen i förslaget om den framtida organisationen, dess
verksamhet och finansiering.
Vad gäller utredarens uppdrag i den del som avser ansvaret för den
löpande verksamheten inom SverigeDirekt är utgångspunkten att arbetet
fortsätter till dess att en permanent organisation tar över ansvaret
eller annat bestäms. Regeringen kommer senare att besluta om när
utredarens arbete i denna del skall slutredovisas.
Utredaren skall snarast, dock senast den 1 juli 2000, redovisa en
arbetsplan dels för det egentliga utredningsarbetet, dels för den
löpande verksamheten under återstoden av år 2000. Utredaren skall
därefter senast den 15 oktober 2000 lämna förslag till arbetsplan
och kostnadsberäkning för den löpande verksamheten under det kommande
året och den 28 februari 2001 lämna redovisning för verksamheten
under det senast avslutade verksamhetsåret.
(Statsrådsberedningen)