Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny myndighet för företagsutveckling, Dir. 2000:37
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2000-05-04
Dir. 2000:37
Beslut vid regeringssammanträde den 4 maj 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas för att lämna förslag till ansvarsområde,
organisation, finansiering och arbetsformer för en ny myndighet för
företagsutveckling. Vidare skall kommittén analysera och ge förslag
till hur myndigheten kan få en stark näringslivsförankring. Frågan
om att inrätta en ny myndighet och andra därmed sammanhängande frågor
har underställts riksdagen genom regeringens proposition (prop.
1999/2000:71) Vissa organisationsfrågor inom näringspolitiken.
Bakgrund
I proposition (prop. 1999/2000:71) Vissa organisationsfrågor inom
näringspolitiken föreslår regeringen riksdagen att en ny myndighet
för företagsutveckling skall inrättas den 1 januari 2001. Regeringens
förslag är ett första steg i ett förändringsarbete på central nivå
för att förbättra kundnytta, samordning och effektivitet.
Myndighetens uppgifter och verksamhet
Myndighetens huvudsakliga uppgift skall vara att främja
företagsutveckling med frågor av betydelse för såväl nationell som
regional nivå, med tydlig näringslivsförankring och med företagens
behov i centrum, för olika företagsformer såväl privata företag som
kooperativ och otraditionella lösningar. Verksamheten skall
huvudsakligen bestå av uppgifter som idag handhas av Närings- och
teknikutvecklingsverket (NUTEK) och ALMI Företagspartner AB (ALMI).
Myndigheten skall kontinuerligt och i ett brett samhällsperspektiv
pröva vilka insatser som är av betydelse för utveckling av näringslivet.
Myndighetens uppgifter förutsätter en hög grad av samverkan mellan
de olika verksamheterna.
Näringspolitisk finansiering
I första hand skall operativa beslut om finansiering till enskilda
företag fattas på regional nivå. Idag tillhandahåller ALMI olika
låneformer såsom lån till växande företag och lån med begränsade
eller obefintliga säkerheter till personer som startar nya företag.
NUTEK arbetar bl.a. med s.k. såddfinansiering, dvs genom att med
lån och bidrag stödja utveckling av tekniska produktidéer och
teknikbaserad affärsutveckling.
Information
Blivande och redan etablerade företagare skall på ett enkelt sätt
kunna få information om relevanta regler och bestämmelser. Regeringen
har gett NUTEK i uppdrag att i samråd med andra aktörer utforma en
s.k. internetportal, där berörda kan hitta relevant, aktuell och
situationsanpassad myndighetsinformation. Systemet skall kunna
användas av såväl blivande och redan etablerade företagare som olika
näringslivsfrämjare. På sikt bör fler tjänster utvecklas och det
nationella systemet knytas samman med offentliga informationssystem
på regional nivå. Myndigheten för företagsutveckling bör ansvara för
att samordna ett utbyggt informationssystem.
Myndigheten för företagsutveckling ska ha ett särskilt sektorsansvar
för att stimulera hållbar utveckling inom näringslivet. Sektorsansvarets
innebörd framgår av regeringsbeslut i ärende med dnr M98/2998/8.
Kunskapsutbyte genom nätverk och mötesplatser
Staten bör ta initiativ till och samordna nätverk och mötesplatser
där aktörer kan utbyta kunskap. Staten har huvudsakligen en roll
som initiativtagare till och katalysator i olika nätverksprojekt
och det är viktigt att redan från början tidsbegränsa det statliga
engagemanget. Myndigheten för företagsutveckling skall medverka
till kunskapsöverföring till blivande och befintliga företagare
utifrån deras behov. Myndighetens verksamhet kompletterar också
den kunskapsöverföring som kommer att bedrivas inom den av regeringen
föreslagna nya FoU-myndighetens verksamhetsområden (prop. 1999/2000:81).
Att initiera och, i den utsträckning det är nödvändigt, förvalta
nätverksprojekt och mötesplatser bör vara en uppgift och ett
arbetssätt för myndigheten för företagsutveckling.
Regionalpolitiska åtgärder
Den nya myndighetens kärnverksamhet är företagsutveckling. NUTEKs
nuvarande uppgifter inom regionalpolitiken består till största
del av företagsutveckling, dvs att främja näringslivets utveckling
i regionalpolitiskt prioriterade områden. Med utgångspunkt i
företagens behov skall bl.a. följande verksamheter i huvudsak vara
uppgifter också för den nya myndigheten. NUTEK skall samordna och
främja myndigheters och andra organs olika åtgärder för näringslivets
utveckling i främst regionalpolitiskt prioriterade områden, arbeta
med erfarenhets- och kunskapsutbyte, utbildningsinsatser samt
styrning, uppföljning och utvärdering av de regionalpolitiska
företagsstöden samt projektverksamhet m.m.
EG:s regionala strukturfondsprogram och de regionala
tillväxtavtalen är i huvudsak inriktade på företags- och
näringslivsutveckling. Inom ramen för EG:s strukturfondsprogram
har NUTEK bl.a. följande uppgifter. NUTEK är utbetalande myndighet
för Europeiska regionala utvecklingsfonden fram till år 2003.
Under den nya programperioden 2000-2006 arbetar NUTEK bl.a. som
sekretariat för övervakningskommittéerna för mål 1 och mål 2 samt
vissa gemenskapsinitiativ. NUTEK skall tillhandahålla ett datasystem
för registrering av projekt, rapportering och uppföljning vid
genomförandet av strukturfondsprogrammen. Vidare skall NUTEK svara
för samordning, övergripande information, utbildning samt utveckling
av metoder för utvärdering. NUTEK skall även löpande informera
regeringen om konsekvenserna för strukturpolitiken av en utvidgning
av EU m.m.
NUTEK samordnar och rapporterar allt stöd, utom stöd till jordbruks-
och fiskesektorn, som faller inom ramen för Europeiska gemenskapens
och Världshandelsorganisationens bestämmelser om statligt stöd.
Regional näringspolitik och regionala tillväxtavtal
Inom ramen för den regionala näringspolitiken har NUTEK i uppdrag
att medverka i överläggningar kring de regionala tillväxtavtalens
innehåll, genomförande och finansiering. NUTEK skall också ge
analys- och metodstöd till processen. Den nya myndigheten för
företagsutveckling bör stödja och bidra till utvecklingen av
den regionala näringspolitiken och de regionala tillväxtavtalen.
Det handlar om att tillgodose efterfrågan från regional nivå på
kompetens och information samt nationella behov av sammanställningar
och analyser. För myndighetens del kan det bli aktuellt att
utarbeta metoder, genomföra och sammanställa studier kring
tillväxtavtalsprocessens utveckling. Det är väsentligt att
nationella initiativ som planeras och genomförs i myndighetens
regi utarbetas i nära samarbete med företrädare för den regionala
nivån. Erfarenheterna från NUTEK:s medverkan i arbetet med
tillväxtavtalen skall tas tillvara i den nya myndigheten och
vara en viktig del i utarbetandet av nästa omgång tillväxtavtal.
Samordning
Myndigheten ska främja ökad samordning mellan aktörer inriktade på
företagsutveckling t.ex. Industrifonden, Svensk-norsk Industrifond,
Norrlandsfonden, Innovationscentrum, teknikbrostiftelser, industriella
utvecklingscenter, Svensk Industridesign och andra.
Dessutom bör myndigheten utveckla ett nära samarbete med den nya
FoU-myndigheten, det nya institutet för analys, omvärldsbevakning
och utvärdering, Statens energimyndighet, Sveriges geologiska
undersökning, Exportrådet i synnerhet dess regionala organisation
i form av Exportcentra och Invest in Sweden Agency (ISA), särskilt
vad gäller service till potentiella investerare och utlandsägda
företag i Sverige, och med arbetsmarknadsmyndigheterna i fråga
om bl.a. nyföretagande. Myndigheten skall utveckla samarbetet med
ISA, Arbetsmarknadsverket och Invandrarverket för att skapa en
"one-stop-shop" för potentiella utländska investerare och
utlandsägda företag i Sverige.
Myndigheten skall ha en regional organisation i vilken dotterbolagen
i ALMI-koncernen skall inlemmas.
Program är en etablerad arbetsform, bl.a. inom EG:s strukturfonder,
och det bör övervägas hur programformen kan integreras i arbetet
hos myndigheten. Detta bör ske med beaktande av hur den regionala
nivån kan medverka i ett sådant arbete.
Analys och kunskapsutveckling
Myndigheten skall vara ett kompetenscentrum för företagsutveckling,
entreprenörskap och finansiering med fokus på företagarnas och
företagens behov, nationellt och regionalt. För att detta skall
vara möjligt krävs det att myndigheten gör egna analyser. Syftet
med den egna analysverksamheten är att öka kvaliteten i myndighetens
verksamhet så att myndighetens verksamhet överensstämmer med
företagens behov, och att säkerställa att myndigheten kan lämna
kvalificerade beslutsunderlag till regeringen. Samtidigt måste
ansvarsfördelningen i förhållande till det nya institutet för
analys, omvärldsbevakning och utvärderingar samt till den nya
FoU-myndigheten och andra berörda myndigheter tydliggöras. Det
förutsätter ett nära samarbete och löpande samråd mellan
myndigheterna.
Myndigheten skall samla in, bearbeta och sprida kunskaper i
administrativa, kommersiella och ekonomiska frågor av betydelse
för utvecklingen inom näringslivet. NUTEK är för närvarande
statistikansvarig myndighet för företagsstatistik avseende
nyetableringar, konkurser och internationella företag. För att
upprätthålla statistikens kvalitet och användbarhet är det
viktigt att det finns kopplingar mellan statistikansvar och
analysverksamhet, men också mellan statistikansvar och operativ
verksamhet.
Vidare skall myndigheten främja etablering och utveckling av små
och medelstora företag och underlätta strukturomvandling och
internationalisering. Myndigheten skall inom sitt verksamhetsområde
följa den internationella utvecklingen och främja svenskt deltagande
i internationellt samarbete.
Myndigheten skall inom sitt verksamhetsområde ta fram det underlag
som behövs för Sveriges medverkan i det internationella samarbetet.
Den skall biträda regeringen med faktaunderlag och expertkunnande
i form av underlagsrapporter och personal i det näringspolitiska
förhandlingsarbetet. Samarbetet mellan myndigheten och
Regeringskansliet skall utformas så att kraven på snabbhet och
flexibilitet kan tillgodoses.
Beställarrollen
Myndigheten skall i hela sin verksamhet sträva efter att utveckla
en beställarroll. Genom att i högre utsträckning arbeta med
anbudsförfarande ges stora möjligheter till regionala initiativ
för att utföra uppgifter enligt statens långsiktiga målsättningar.
Det ställer höga krav på att myndigheten kan vara en kompetent
kravställare med tydliga mål för företagsutveckling.
Uppdraget
Utgångspunkten för kommittén skall vara de riktlinjer för en ny
myndighet som regeringen har redovisat i propositionen (prop.
1999/2000:71) Vissa organisationsfrågor inom näringspolitiken
och vad som här anförts. Kommittén skall samråda med
organisationskommittéerna för en ny myndighet för analyser,
omvärldsbevakning och utvärderingar (Dir. 2000:19) och en ny
myndighetsorganisation för forskningsfinansiering (Dir. 2000:33).
Kommitténs arbete skall genomföras i två etapper. I en första
etapp skall kommittén lämna förslag till mål, ansvars- och
resursfördelning, organisation, uppgifter, kompetens och
arbetsformer för den nya myndigheten. Vidare skall kommittén
särskilt analysera och ge förslag till hur myndigheten kan få
en stark näringslivsförankring, och hur kompetent personal från
de organ som nu handhar de aktuella frågorna skall kunna knytas
till myndigheten. Under den andra etappen av utredningsarbetet
skall i huvudsak sådana åtgärder genomföras som krävs för att
den nya myndigheten skall kunna inleda sin verksamhet den 1
januari 2001. Detta arbete bör påbörjas redan innan den första
etappen är slutförd.
Etapp 1 av utredningarbetet
Myndighetens verksamhet skall baseras på uppgifter som idag
handhas av NUTEK och ALMI Företagspartner AB. Vid uppbyggnaden
skall delar av den verksamhet som hittills bedrivits inom NUTEK
och ALMI Företagspartner AB integreras i myndigheten tillsammans
med kompetent och erfaren personal från dessa organ. Kommittén
skall föreslå metoder för att vidareutveckla och förnya
verksamheten i enlighet med prop. 1999/2000:71.
Vidare skall kommittén analysera konsekvenserna av att omedelbart
vidta de åtgärder som behövs för att inlemma ALMIs verksamhet i
den nya myndigheten respektive att avvakta med detta tills
myndigheten är inrättad och lämna förslag på lämplig tidpunkt för
åtgärderna till regeringen. Lämpliga former för organisatorisk
struktur, styrning och arbetssätt skall analyseras av kommittén
i samråd med en referensgrupp bestående av bland annat företrädare
för den regionala nivån och näringslivet.
Kommittén skall, i samråd med Regeringskansliet
(Näringsdepartementet) och Industrifonden, överväga om och
hur myndighetens finansieringsverksamhet kan samordnas med
Industrifonden och därigenom uppnå högre effektivitet och
måluppfyllelse, bl.a. när det gäller skalfördelar, förmågan
att attrahera och bibehålla kompetens samt en tydlig
näringslivsförankring. I detta sammanhang bör för- och
nackdelar med avseende på styrbarhet, transparens och kontroll
samt konsekvenserna för den statliga regionala organisationen
belysas.
Kommittén skall också överväga vilka organisatoriska konsekvenser
lån- och bidragsverksamhet i samma organisation bör ge upphov till.
Vidare skall ansvarsfördelning och avvägningar gentemot verksamheten
vid den nya FoU-myndigheten, institutet för analys, omvärldsbevakning
och utvärdering samt andra näraliggande verksamheter analyseras.
Kommittén skall samråda med kommittén för en ny myndighet för
analyser, omvärldsbevakning och utvärderingar kring den framtida
ansvarsfördelningen när det gäller företagsstatistiken.
Verksamhetsmål, finansiering m.m.
Kommittén skall lämna förslag till verksamhetsmål för myndigheten
som möjliggör en ändamålsenlig resultatstyrning, uppföljning och
utvärdering.
Kommittén skall i samråd med Regeringskansliet (Näringsdepartementet)
och övriga organisationskommittéer överväga och lämna förslag om
omfattning, resursåtgång och finansiering i fråga om den nya
myndighetens verksamhet. Kommittén skall vidare ta fram
budgetunderlag för den nya myndigheten för budgetåret 2001. Ett
förslag till budget för år 2001 skall lämnas till regeringen
senast den 7 augusti 2000.
Kommittén skall tillsammans med övriga organisationskommittéer,
sörja för att verksamheter, inklusive avtal om finansiering,
initierade av ALMI och NUTEK bedrivs i enlighet med gällande
åtaganden, liksom att dessa organisationers verksamhet fortsätter
att fungera. Kommittén skall analysera och lämna förslag om hur
ALMIs avtal om kreditgarantier med Europeiska Investeringsfonden
kan fullgöras och om eventuella förutsättningar för en
förlängning av avtalet.
Dessutom skall kommittén analysera och lämna förslag till
organisatoriska former för att säkerställa och följa upp
kvaliteten och relevansen i förhållande till företagarnas
och företagens behov i myndighetens verksamhet, samt hur
myndigheten på bästa sätt kan införa rutiner för överföring
av kunskap och säkra en god kontakt och lärandeprocess med
de huvudsakliga intressenterna.
Myndighetens ledning och organisation
Kommittén skall lämna förslag om inriktning och omfattning
för den nya myndighetens verksamhet. Kommittén skall också
beakta vad regeringen har uttalat om nya förvaltningsstrukturer
i framtiden med användning av ny teknik och andra arbetsformer.
De erfarenheter som gjorts vid inrättandet av Statens
energimyndighet bör beaktas.
Kommittén skall lämna förslag till vilken ledningsform som är
lämpligast för myndigheten med tanke på de uppställda målen
för verksamhetsområdet. Kommittén skall särskilt analysera
och föreslå hur myndigheten kan få en stark näringslivsförankring,
t.ex. genom en styrelse med fullt ansvar.
Kommittén skall ta fram förslag till instruktion och namn
för den nya myndigheten samt nödvändiga ändringar i berörda
författningar.
Etapp 1 skall delrapporteras den 5 juni, samt den 7 augusti
2000 och slutrapporteras senast den 1 oktober 2000.
Etapp 2 av utredningsarbetet
Kommittén skall vidta sådana praktiska och administrativa
åtgärder som krävs för att verksamheten skall kunna påbörjas,
t.ex. anskaffa lokaler, förbereda anställning av personal och
ansluta den nya myndigheten till de statliga redovisnings-
och revisionssystemen.
Kommittén skall bedöma vilken kompetens som är nödvändig för
myndighetens verksamhet och föreslå innehavare av anställningar
som skall tillsättas av regeringen. Kommittén skall fatta
beslut om bemanningen liksom även i övrigt utöva arbetsgivarens
befogenheter. Den nya myndigheten skall bemannas med beaktande
av 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd.
Kommittén skall lämna förslag på utformning av regleringsbrev
för myndigheten.
Kommittén skall redovisa arbetet successivt till Näringsdepartementet.
Uppdraget skall i sin helhet vara slutfört den 31 december 2000.
Övrigt
Kommittén skall fullgöra de åtgärder som krävs enligt lagen
(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet och beakta
kommittéförordningen (1998:1474). Kommittén skall samråda med
Ekonomistyrningsverket, Riksrevisionsverket, Riksgäldskontoret
och Statskontoret. Kommittén skall informera arbetsmarknadens
parter om arbetet och ge dem tillfälle att framföra sina synpunkter.
(Näringsdepartementet)