Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Gymnasieskolans utbud av studievägar, Dir. 2000:35
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2000-05-04
Dir. 2000:35
Beslut vid regeringssammanträde den 4 maj 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas med uppdrag att
utreda och lämna förslag till en framtida utformning av gymnasieskolans
studievägsutbud.
Kommittén skall utifrån en analys av samhällets och arbetsmarknadens
förändring samt behovet av en breddad rekrytering till högskolan
överväga hur gymnasiala utbildningar bör organiseras i framtiden.
Kommittén skall också överväga formerna för hur alla studievägar
kan göras tillgängliga för elever i hela landet och de ekonomiska
konsekvenserna av detta. Kommittén skall vidare analysera effekterna
av skolornas storlek vad gäller kvalitet och studievägsutbud.
Bakgrund
Gymnasieskolan skall kvalificera eleverna för personlig utveckling,
ett demokratiskt samhällsliv, ett utvecklande arbetsliv och ett
livslångt lärande. I propositionen Växa med kunskaper angavs motiven
för att höja ambitionsnivån för den gymnasiala utbildningen, nämligen
att höja den allmänna utbildningsnivån och förbereda alla för ett
livslångt lärande, där återkommande utbildning blir allt vanligare
och möjligheterna för alla att gå vidare till högre studier är reella
(prop. 1990/91:85, bet. 1990/91:UbU16, rskr. 1990/91:356).
Gymnasiereformen har inneburit en ambitionshöjning framför allt
för yrkesutbildningen. Alla nationella och specialutformade program
är treåriga och har en gemensam kärna av allmänna ämnen. Reformen
har på så sätt gett möjlighet till en breddad och utökad rekrytering
till den högre utbildningen. Antalet platser på de olika programmen
och deras grenar/inriktningar skall enligt 5 kap. 5 § skollagen
(1985:1100) anpassas med hänsyn till elevernas önskemål.
Utgångspunkten har varit en strävan att stärka elevernas möjligheter
att välja program och kurser för att därigenom utveckla deras
intresse och ansvar för sin utbildning. Skolverket konstaterar i
Skolan och den föränderliga ekonomin (rapport nr 179, 2000), att
elevernas sökandemönster är nära kopplade till samhällsekonomins
omvandling.
Det nationella uppdraget för en kommun när det gäller gymnasieskolan
handlar om elevens rätt till en likvärdig utbildning av hög kvalitet.
I det decentraliserade och målstyrda skolsystemet skall den nationella
skolpolitiken genomföras på lokal nivå. Skolhuvudmännen måste därför
tillgodose elevernas behov och deras rätt enligt skollagen att få
en likvärdig utbildning.
En ny struktur med brett innehåll
Precis som i Sverige pågår i många länder inom EU och OECD en
utveckling inom yrkesutbildningsområdet som innebär att andelen
allmänna ämnen ökar i yrkesutbildningarna. Flera arbetsuppgifter
i arbetslivet kräver en fördjupning av yrkeskompetensen utöver
vad som kan ges i en gymnasieutbildning. Arbetslivets förändring
leder till att gymnasieskolans uppdrag förändras. Dessa förändringar
gör att frågan om programutbudet nu behöver aktualiseras. Det
gäller både vilka program som skall finnas och hur varje programs
utbud av studievägar skall se ut. De nationella programmen måste
ge stor öppenhet inför elevernas framtida studie- och yrkesval
samt utgöra en plattform för livslångt lärande. I detta sammanhang
bör även möjligheten att studera och arbeta utomlands beaktas.
Det finns också skäl att överväga om det i dag finns alltför
många valmöjligheter redan vid ingången till gymnasieskolan.
En översyn av gymnasieskolans struktur och studievägsutbud bör
ta sin utgångspunkt i de förändringar av morgondagens samhälle
och arbetsmarknad som forskning och arbetsmarknadens branscher
pekat på. Detta gäller såväl krav på medborgar- som yrkeskompetens.
Översynen bör belysa vilka funktioner och arbetsuppgifter i
arbetslivet som kan tillgodoses inom ramen för en yrkesförberedande
utbildning i gymnasieskolan. Samtidigt är det viktigt att
fördelningen av ansvaret mellan skolväsendet och arbetslivet
blir så tydlig som möjligt. Gymnasieskolans uppgift när det
gäller yrkesförberedande utbildning är att ge en god grund
såväl för fortsatta studier som för verksamhet inom ett bredare
yrkesområde. Färdigutbildning och specialisering sker normalt
sett i arbetslivet.
En utgångspunkt för övervägandena om en framtida gymnasiestruktur
bör vara en analys och bedömning av framtidens arbetsmarknad,
liksom av vilka sektorer som bedöms komma att svara för tillväxt
och sysselsättning samt vilka krav detta ställer på gymnasieskolans
utbildningar och deras innehåll. En annan utgångspunkt kan vara
en analys och bedömning av vilka kunskaper som ger grundläggande
kompetens inom relativt breda arbetsmarknadssektorer snarare än
traditionella yrken. Den gemensamma kärnan av baskunskaper, som
i dag främst består av kärnämnen, kommer troligen att behöva
vidgas. Den måste dels ge ökade ämneskunskaper i gemensamma ämnen,
dels ge generella kunskaper som - även om de inhämtas i olika
undervisningssammanhang - är gemensamma för alla utbildningar.
Arbetsmarknadens mer specifika behov kan tillgodoses genom
t.ex. lärlingsutbildning, färdigutbildning på arbetsplatsen eller
annan eftergymnasial yrkesutbildning. Försöksverksamheten med
kvalificerad yrkesutbildning (KY) kan ses som ett exempel på en
sådan utveckling. Utbildningarna bör konstrueras så att de var
och en kan fungera som en plattform för så stora delar som möjligt
av arbetsmarknaden och för elevens fortsatta personliga utveckling.
Utbudet av studievägar bör erbjuda tydliga och attraktiva
ingångar, som kan ge eleverna motivation och lust att fullfölja
en gymnasieutbildning. Det måste också finnas möjlighet för
eleverna att specialisera sig genom att välja intressanta och
användbara inriktningar. Inom ramen för en sådan specialisering
är det dock nödvändigt att eleverna får kunskaper som är
generaliserbara och kan tillämpas i andra och nya sammanhang.
Alla utbildningar i gymnasieskolan har till uppgift att ge
eleverna kunskap och bildning för att som medborgare i ett
demokratiskt samhällsliv kunna hävda sina intressen samt vilja
och förmåga till fortsatt lärande. Därvid måste behovet av en
ökad andel högskoleutbildade beaktas. Regeringens mål är att
50 procent av en årskull skall börja i högskolan före 25 års
ålder. Tillgången till kompetens inom naturvetenskap, teknik
och informationsteknik är central för tillväxt och utveckling.
Rekryteringen till utbildning med naturvetenskaplig och teknisk
inriktning har en nationellt strategisk betydelse. Det är därför
synnerligen viktigt att gymnasieskolan erbjuder utbildning i
former som kan attrahera ungdomar samt utveckla och stärka deras
intresse för naturvetenskapligt och tekniskt inriktade studier.
En arbetsgrupp inom Utbildningsdepartementet ser över
förutsättningarna för en ändrad ämnessammansättning för bl.a.
vissa kärnämnen. Arbetet skall redovisas i form av en
departementspromemoria senast i november 2000. Denna kommer att
överlämnas till kommittén för vidare behandling. Gymnasieskolan
behöver ses över för att bättre kunna förbereda eleverna för
och stimulera dem till olika slag av högskoleutbildningar. Dagens
utbildningar, inom framför allt de naturvetenskapliga och
samhällsvetenskapliga programmen, bygger på en lång tradition
och har till sin karaktär inte ändrats särskilt mycket över tiden.
De är oftast styrda av ett traditionellt akademiskt perspektiv.
Andra program kännetecknas av ett traditionellt branschperspektiv.
Det finns därför anledning att överväga efter vilka principer
morgondagens utbildningar bör organiseras.
Dagens gymnasieprogram är, liksom tidigare linjer och
specialkurser, socialt och könsmässigt snedrekryterande. Den
framtida programstrukturen bör utformas för att motverka detta.
Gymnasieskolornas utbud och kvalitet
Enligt 5 kap. 3 § skollagen (1985:1100) skall utbildningen i
gymnasieskolan utgöras dels av utbildning på nationella program,
dels av utbildning på specialutformade program och dels av
individuella program. Enligt 5 kap. 5 § är varje kommun skyldig
att erbjuda ett allsidigt urval av nationella program. Erbjudandet
skall avse utbildning som anordnas inom kommunen eller i annan
kommun eller ett landsting enligt samverkansavtal.
Varje kommun har frihet att inrätta en gymnasieskola och att
bestämma vilka program och grenar/inriktningar skolan skall
omfatta. Enligt Skolverkets rapport nr 173 1999 Beskrivande
data om barnomsorg och skola 1999 anordnade 278 kommuner
gymnasieutbildning 1998. Utbudet av nationella program varierar.
175 kommuner har sex eller fler program, medan 42 kommuner endast
anordnar individuella program.
Det kan finnas skäl att överväga om det inte bör krävas en viss
bredd i en gymnasieskolas utbildning för att skolan skall kunna
erbjuda en god kvalitet, t.ex. i form av s.k. programinriktade
sökbara studievägar (PRIV). Läsåret 1998/99 hade den till
elevantalet största gymnasieskolan närmare 2 400 elever, medan
tio procent av skolorna hade färre än 22 elever. Läroplanen
(Lpf 94) förutsätter att en skola skall erbjuda en allsidig och
utvecklande miljö.
Under 1990-talet har gymnasieskolor inrättats i många kommuner.
Skälet kan dels vara en vilja att hålla kvar de unga i kommunen,
dels att det i vissa fall anses vara ekonomiskt mer förmånligt
att starta utbildning i egen regi än att köpa den av andra
kommuner. Kostnaderna för en utbildningsplats kan, enligt
Skolverket, variera starkt, trots att utbildningarna i stort
sett motsvarar varandra. Utvecklingen att allt fler kommuner
inrättar en gymnasieskola har både positiva och negativa
effekter. En positiv effekt är att eleverna kan studera nära
hemorten och därigenom få en gymnasieutbildning, som många
elever kanske tidigare avstod från. En liten skola kan också
erbjuda en trygg och familjär miljö. En negativ effekt är att
ett begränsat urval av valbara kurser inom ramen för karaktärsämnen
och individuellt val inte kan tillgodose elevernas olika intressen
och önskemål.
Regeringen har nyligen beslutat om en försöksverksamhet inom
gymnasieskolan med distansundervisning med stöd av modern
informations- och kommunikationsteknik. Detta öppnar möjligheter
för eleverna att kombinera studier i hemkommunens gymnasieskola
med vissa kurser på en gymnasieskola i en annan kommun.
Tidigare hade eleverna större möjlighet att söka sig till en
gymnasiekommun med ett bredare utbud av program och inriktningar
och med upparbetade och väl fungerande kontakter med arbetslivet.
Med flera små gymnasieskolor blir resultatet en spridning av
elevunderlaget med små undervisningsgrupper och små resurser,
vilket kan påverka kvaliteten i utbildningen, t.ex. på grund av
för få lärare med pedagogisk utbildning. Det finns även risk att
de totala samhällskostnaderna ökar. Mycket stora gymnasieskolor
kan å andra sidan innebära kvalitativa brister av andra slag.
Lärande i arbetet
Ett annat problem är när yrkesutbildningar anordnas och
förutsättningarna är starkt begränsade för ett samarbete med det
lokala näringslivet kring den arbetsplatsförlagda utbildningen
(APU). APU är en viktig del i gymnasieskolans yrkesutbildningar.
Genom denna tillförs utbildningen viktiga kvaliteter, som gör
att utbildningsmålen bättre kan uppnås. Skolverkets uppföljning
visar att nästan samtliga elever som har haft en APU är klart
positiva och nöjda och ser den som ett viktigt komplement till
den skolförlagda utbildningen.
Enligt nuvarande bestämmelser skall minst 15 veckor av
undervisningstiden på program med yrkesämnen utgöras av APU.
Medie- och elprogrammen har stora svårigheter att genomföra APU.
Skolverket har på regeringens uppdrag tillsammans med berörda
parter på arbetsmarknaden redovisat en bedömning av hur stor
andel APU som bör finnas på varje program.
Utbildningsdepartementets arbetsgrupp för skola-arbetsliv har
diskuterat förutsättningarna för lärlingsutbildning inom den
gymnasiala yrkesutbildningen. Denna diskussion kommer att
redovisas senast till hösten 2000 i en departementspromemoria,
som kommer att överlämnas till kommittén för kännedom. Det
finns skäl att överväga i vilka former lärande i arbetet skall
erbjudas i den framtida gymnasieskolan.
Lokala grenar och specialutformade program
Kommunerna har möjlighet att anordna lokala grenar/inriktningar
knutna till nationella gymnasieprogram för att tillgodose ett
lokalt eller regionalt utbildningsbehov. Lokala grenar har
blivit allt vanligare och anordnades hösten 1998 vid 169 skolor
i 123 kommuner. Jämfört med hösten 1995 har antalet elever på
lokala grenar mer än fördubblats till drygt 12 000 elever.
Specialutformade program är avsedda att ge en utbildning som
inte tillgodoses genom de nationella programmen, men som är
likvärdig med dessa genom att de nationella kärnämneskurserna
ingår. Specialutformade program anordnades hösten 1998 vid 207
skolor i 125 kommuner. De senaste två åren har 23 kommuner och
62 skolor startat specialutformade program. Andelen nybörjare
på specialutformade program har ökat med 47 procent till ca
6 500 elever. Inför läsåret 1999/2000 hade 9 200 elever sökt
ett specialutformat program.
Ett problem är dock att de lokala kurser som ibland ingår kan
ha varierande kvalitet. Ett ökande antal specialutformade program,
lokala grenar/inriktningar och kurser bidrar till att göra
gymnasieskolan alltmer heterogen och svår att överblicka. Det
kan också medföra att vissa utbildningar blir alltför smala och
specialiserade för att kunna fungera som en plattform för ett
livslångt lärande och en fortsatt utveckling inom yrkesområdet.
Riksrekrytering
Regeringen kan förklara att vissa utbildningar, lokala
grenar/inriktningar på ett nationellt program eller
specialutformade program, skall vara riksrekryterande. En
förklaring om riksrekrytering innebär att om en elev blir
intagen, skall ersättning för kostnaderna för elevens
utbildning utgå från hemkommunen.
Regeringen har hittills medgett riksrekrytering för 79 lokala
grenar/inriktningar, som i allt väsentligt avser yrkesutbildning.
Ett skäl till det stora intresset hos kommunerna att få sina
utbildningar godkända för riksrekrytering är möjligheten att
rekrytera elever från andra kommuner och därmed få ett ökat
underlag till den egna gymnasieskolan. En ökande andel
riksrekryterande utbildningar kan dock motverka samverkan
mellan kommuner kring ett brett utbildningsutbud, vilket kan
ha samhällsekonomiska konsekvenser.
Skolverket har ett regeringsuppdrag att, mot bakgrund av de
förändringar i gymnasieskolans programutbud som sker fr.o.m.
läsåret 2000/2001, se över systemet med riksrekrytering.
Redovisningen, som skall lämnas senast den 1 oktober 2000,
kommer att överlämnas till kommittén.
I dag gäller olika villkor för fristående och offentliga
gymnasieskolor. En elev som vill välja gymnasieskola i en
kommun som hemkommunen inte har samverkansavtal med har genom
skollagens (1985:1100) bestämmelser om interkommunal ersättning
begränsade möjligheter att få sitt önskemål tillgodosett inom
det offentliga skolväsendet, men om eleven tas in till
utbildning vid en fristående gymnasieskola är hemkommunen
alltid skyldig att lämna bidrag.
Kommittén för uppföljning av resursfördelning till fristående
grundskolor (U 1997:10) har i tilläggsdirektiv (dir. 1999:76)
fått i uppdrag att utreda ekonomiska och andra konsekvenser
av det snabbt växande antalet fristående gymnasieskolor samt
att belysa förutsättningarna för konkurrens på lika villkor
för fristående och offentliga gymnasieskolor. Kommittén skall
bl.a. överväga om det är möjligt att tillämpa samma grunder
för riksrekrytering oavsett huvudman.
Uppdraget
Kommittén skall som utgångspunkt för sitt arbete ha de
förändringar som ägt rum inom samhälls- och arbetslivet under
1990-talet, behovet av en breddad rekrytering till högskolan
och de framtida kompetensbehov som kan förutses inom såväl
etablerade branscher som nya tillväxtbranscher.
Kommittén skall i sitt arbete utgå från att gymnasieskolan
skall omfatta en sammanhållen utbildning om minst tre år.
Gymnasieskolans studievägsutbud
Kommittén skall utreda och föreslå vilken studievägsstruktur
den framtida gymnasieskolan bör ha. En utgångspunkt skall vara
att den framtida gymnasieskolan bör omfatta färre program än i
dag men med ett bredare innehåll. Alla program skall tillgodose
såväl individens bildningsbehov som aktiv samhällsmedborgare
som arbetsmarknadens behov och behovet av förberedelse för
vidare studier. Antalet utgångar från gymnasieskolan bör noga
övervägas efter samråd med arbetsmarknadens parter,
branschorganisationer, företrädare för högskolan och för andra
eftergymnasiala utbildningar. Utbudet av utgångar bör även
kännetecknas av en bredd och en allsidighet som kan tillgodose
skilda elevintressen. Det bör vara uppbyggt så att det motverkar
återvändsgränder och att elevernas kompetens inte blir för snäv.
Kommittén skall beakta hur utformningen av gymnasieskolans olika
program och kärnämnen kan bidra till att öka andelen studerande
inom NT-området. Kommittén skall därför särskilt pröva
möjligheterna att erbjuda gymnasieutbildning i form av nya och
otraditionella kombinationer av naturvetenskap, teknik och
humaniora.
Kommittén skall även överväga behovet av specialutformade och
andra program. Kommittén skall också utreda och redovisa hur
de interkommunala ersättningarna påverkar förutsättningarna
för samverkan mellan kommuner kring gymnasieutbildningar.
Gymnasieskolornas storlek
Kommittén skall utreda vilka effekter gymnasieskolornas storlek
har dels vad gäller elevernas val och utbildningens kvalitet, dels
vilka effekter det ökade utbudet av lokala utbildningsinriktningar
har.
Arbetsplatsförlagd utbildning
Kommittén skall även överväga om en skola som inte kan erbjuda
APU i tillräcklig omfattning för ett visst program skall ha rätt
att anordna utbildning på detta program.
Behovet av riksrekryterande utbildningar
Kommittén skall utreda det långsiktiga behovet av systemet med
riksrekryterande utbildningar, om det finns behov av andra
riksrekryterande utbildningar än program med yrkesämnen och hur
det annars skall garanteras att yrkesutbildningar inom smala
yrkesområden kommer till stånd. Vidare skall kommittén utreda
och lämna förslag om hur den interkommunala ersättningen skall
beräknas för riksrekryterande utbildningar samt i övrigt överväga
hur strukturen i förslagen kan ge incitament till samverkan
mellan kommuner.
Arbetsmetod och redovisning av uppdraget
Kommittén skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter
och organisationer samt pågående utredningar som har relevans för
utredningsuppdraget. För utredningen gäller kommittéförordningen
(1998:1474).
Kommittén skall lägga fram förslag till de författningsändringar
som föranleds av dess ställningstaganden.
Kommittén skall redovisa uppdraget senast den 1 oktober 2001.
(Utbildningsdepartementet)