Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ny myndighetsorganisation för forskningsfinansiering, Dir. 2000:33
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2000-04-19
Dir. 2000:33
Beslut vid regeringssammanträde den 19 april 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En organisationskommitté tillsätts med uppgift att
- vidta de förberedande åtgärder som krävs för att Vetenskapsrådet,
forskningsrådet för sociala frågor och arbetsliv, forskningsrådet
för miljö, lantbruk och samhällsplanering och FoU-myndigheten
skall kunna inrättas den 1 januari 2001,
- lämna förslag till ekonomiska ramar för de nya myndigheternas
verksamhetunder budgetåret 2001,
- lämna förslag till erforderliga författningsändringar samt namn
på de nya myndigheterna med undantag för Vetenskapsrådet,
- träffa de avtal som behövs för myndigheternas verksamheter,
- tydliggöra ansvarsfördelningen mellan de nya myndigheterna,
- föreslå former för samverkan mellan olika forskningsfinansiärer
och samverkansformer som rör Forskningsforums verksamhet,
- genomföra val av elektorsförsamlingar som skall utse representanter
för forskarsamhället som styrelseledamöter i Vetenskapsrådet och
de däri ingående ämnesråden, i rådet för sociala frågor och
arbetsliv samt i rådet för miljö, lantbruk och samhällsplanering,
- besluta om bemanning av de nya myndigheterna,
- hålla personal och arbetstagarorganisationer vid de myndigheter
som berörs av omorganisationen, liksom de centrala
arbetstagarorganisationerna underättade om arbetets gång,
- upprätta tidsplan och ange förslag och rapporter inom angivna
tidsramar.
Bakgrund
Regeringen har i propositionen Forskning för framtiden - en ny
organisation för forskningsfinansiering (prop. 1999/2000:81)
föreslagit riktlinjer för en ny myndighetsorganisation för
forskningsfinansiering. Enligt regeringens bedömning bör tre
nya forskningsråd och en ny myndighet för finansiering av
forskning och utvecklingsarbete (FoU-myndighet) inrättas den
1 januari 2001.
Ett av de nya forskningsråden är Vetenskapsrådet. Vetenskapsrådet
föreslås inrättas med stöd av lag för att garantera en fast
grundstruktur i verksamheten. Rådets främsta uppgift skall vara
att ge stöd till grundläggande forskning av högsta vetenskapliga
kvalitet inom samtliga vetenskapsområden. Till Vetenskapsrådet
förs de ansvarsområden som idag handhas av Forskningsrådsnämnden,
Humanistisk-samhällsvetenskapliga forskningsrådet, Medicinska
forskningsrådet, Naturvetenskapliga forskningsrådet och Teknik-
vetenskapliga forskningsrådet. Dessa myndigheter avvecklas.
Fler än hälften av ledamöterna i Vetenskapsrådets styrelse skall
utses av forskarsamhället genom ett elektorsförfarande.
Inom Vetenskapsrådet bör finnas ämnesråd för forskningsfinansiering
inom vissa ämnesområden. Tre sådana ämnesråd inom humaniora-
samhällsvetenskap, medicin respektive natur- och teknikvetenskap
bör inrättas med ansvar för beslut om medelsfördelning. Fler än
hälften av ledamöterna i ämnesråden bör utses av representanter
för forskarsamhället genom ett elektorsförfarande.
Vidare bör ett områdesinriktat forskningsråd för sociala frågor
och arbetsliv inrättas. Rådet bör överta de ansvarsområden som
idag handhas av Socialvetenskapliga forskningsrådet samt delar
av ansvarsområdet för Rådet för arbetslivsforskning. Till följd
härav skall Socialvetenskapliga forskningsrådet avvecklas.
Ett områdesinriktat forskningsråd för miljö, lantbruk och
samhällsplanering bör också inrättas med ansvar för de områden
som idag handhas av Skogs- och jordbrukets forskningsråd och
Byggforskningsrådet samt för delar av Naturvårdsverkets uppgifter
och anslag inom forskningsområdet. Skogs- och jordbrukets
forskningsråd och Byggforskningsrådet skall därmed avvecklas.
Fler än hälften av ledamöterna i de ovan nämnda forskningsråden
skall utses av representanter för forskarsamhället genom ett
elektorsförfarande.
Dessutom bör en FoU-myndighet inrättas för behovsstyrd forskning
och utvecklingsarbete till stöd för innovationssystemet samt en
hållbar utveckling och tillväxt. FoU-myndigheten bör överta de
ansvarsområden som idag handhas av Kommunikationsforskningsberedningen,
de FoU-finansierande delarna av Närings- och teknikutvecklingsverkets
verksamhet samt delar av det ansvarsområde som handhas av Rådet
för arbetslivsforskning. Kommunikationsforskningsberedningen
och Rådet för arbetslivsforskning skall avvecklas.
Slutligen bör ett Forskningsforum inrättas med uppgift att verka
för dialog och samverkan mellan forskare, forskningsfinansiärer,
allmänheten och andra som direkt eller indirekt berörs av
forskningen.
De nya myndigheterna
Vetenskapsrådet
Vetenskapsrådets främsta uppgift skall vara att stödja
grundläggande, inomvetenskapligt motiverad forskning av högsta
vetenskapliga kvalitet inom samtliga vetenskapsområden. Härutöver
skall Vetenskapsrådet ha de uppgifter som framgår i prop.
1999/2000:81 s. 18-20. Dessutom skall Vetenskapsrådet ha uppgifter
av mer övergripande karaktär. Dessa är bl.a. följande.
Vetenskapsrådet skall ha ett särskilt ansvar för att i ett
internationellt perspektiv upprätthålla kvaliteten på den svenska
forskningen och främja förnyelse och rörlighet inom forskningen.
Rådet skall ansvara för övergripande policyfrågor som rör hela
dess verksamhetsområde. Rådet skall också ta initiativ till
vissa breda forskningssatsningar. En angelägen uppgift för rådet
är att ta initiativ till mång- eller tvärvetenskapliga satsningar
över ämnesgränserna samt att svara för forskningsinformation.
Inom Vetenskapsrådet skall inrättas tre ämnesråd med ansvar
för humaniora-samhällsvetenskap, medicin respektive natur- och
teknikvetenskap. Ämnesråden skall, inom de ekonomiska ramar som
statsmakterna kommer att ange, besluta om medelsfördelning till
forskningsprojekt och finansiering av anställningar för
forskningsverksamhet inom sina respektive verksamhetsområden.
Om Vetenskapsrådet har utfärdat riktlinjer för denna
medelsfördelning eller för satsningar på forskningsområden som
bedöms vara av särskild betydelse, skall dessa riktlinjer följas
av ämnesråden. Vetenskapsrådet kan delegera uppgifter till
ämnesråden. Vetenskapsrådet skall kunna initiera samverkan mellan
ämnesråd eller mellan ämnesråd och andra organ utöver den samverkan
som ämnesråden själva tar initiativ till. Vetenskapsrådet skall
tillsammans med ämnesråden även bevaka den svenska och
internationella forskningens utveckling och bygga upp svensk
forskning inom områden av särskild betydelse.
Vetenskapsrådet skall ledas av en myndighetschef med stor
vetenskaplig kompetens som utses av regeringen. Vetenskapsrådets
styrelse skall bestå av tretton ledamöter, inklusive ordföranden
och myndighetens chef. Åtta av ledamöterna utses av forskarsamhället
genom ett förfarande med elektorsval. Övriga ledamöter utses av
regeringen och skall vara väl förtrogna med samhällets och
näringslivets kunskapsbehov. Styrelsen - där flertalet företräder
forskarsamhället - skall bl.a. fatta de beslut om forskningsfinansiering
som inte fattas av ämnesråden.
Ämnesråden skall bestå av elva ledamöter inklusive ordföranden.
Sju ledamöter utses av forskarsamhället genom ett förfarande
med elektorsval och fyra ledamöter inklusive ordföranden utses
av regeringen. Vid respektive ämnesråd skall finnas en av
styrelsen utsedd huvudsekreterare med hög vetenskaplig kompetens.
Forskningsforum skall verka för dialog och samverkan mellan
forskare, forskningsfinansiärer, allmänhet och andra som direkt
eller indirekt berörs av forskningen. Inom ramen för
Forskningsforums verksamhet skall övergripande forskningspolitiska
frågor som inte vilar på någon enskild finansiär kunna lyftas
fram till öppen diskussion, t.ex. etiska aspekter på forskningen.
Forskningsforum skall dessutom utgöra en arena för dialog och
samverkan mellan de statliga forskningsfinansiärerna i de fall
det ordinarie myndighetssamarbetet behöver förstärkas.
Forskningsforum skall administrativt knytas till Vetenskapsrådet.
Alla ledamöterna utses av regeringen.
Forskningsrådet för sociala frågor och arbetsliv
Rådet skall stödja betydelsefull grundforskning och behovsstyrd
forskning vid universitet, högskolor och forskningsinstitut
inom socialvetenskap, socialpolitik, familjepolitik, arbetsliv,
folkhälsovetenskap samt om barns situation och uppväxtvillkor.
Rådet skall ha ett särskilt samordningsansvar för forskning om
äldre, handikapp, socialvetenskaplig alkoholforskning samt
internationell migration och etniska relationer. Rådet skall
bidra till kunskapsuppbyggnaden i frågor som rör arbetsliv och
arbetsmarknad. Den forskning som rådet stöder skall uppfylla
höga krav på vetenskaplig kvalitet och forskningen skall
samtidigt ha tydlig relevans för problem och utvecklingstendenser
inom de samhällssektorer som berörs av rådets verksamhet.
Rådet skall ha en god överblick över hur forskningen utvecklas
och fortlöpande utvärdera kvalitet och identifiera brister.
Rådets styrelse skall bestå av tretton ledamöter. Sju ledamöter
utses av forskarsamhället genom ett förfarande med elektorsval.
Sex av ledamöterna, däribland ordföranden, skall utses av
regeringen. Vid rådet skall finnas en av styrelsen utsedd
huvudsekreterare med hög vetenskaplig kompetens.
Forskningsrådet för miljö, lantbruk och samhällsplanering
Rådet skall stödja högkvalitativ grundforskning och behovsstyrd
forskning vid universitet, högskolor och forskningsinstitut.
Rådets viktigaste ansvarsområde skall vara lantbruksvetenskaplig
forskning, miljöforskning, samhällsbyggande och forskning för en
ekologiskt hållbar utveckling. Forskningen skall syfta till att
öka kunskaperna om de biologiska naturresurserna och mark- och
vattenresurserna, samhällets hållbara nyttjande av naturresurser,
samhällsplanering, bygg- och förvaltningsfrågor, arkitektur och
kulturvärden, boendefrågor samt miljöfrågor. Forskningen skall
bidra till att uppnå sektoriella utvecklingsmål samt skapa
samband och samarbete mellan forskningsutövare och användare av
forskningsresultat.
Rådets styrelse skall bestå av tretton ledamöter. Sju av
ledamöterna utses av forskarsamhället genom ett förfarande med
elektorsval. Sex av ledamöterna, däribland ordföranden, utses
av regeringen. Vid rådet skall finnas en av styrelsen utsedd
huvudsekreterare med hög vetenskaplig kompetens.
FoU-myndigheten
FoU-myndigheten skall initiera och finansiera behovsstyrd FoU
till stöd för det svenska innovationssystemet och en hållbar
utveckling och tillväxt. Verksamheten skall omfatta stöd till
FoU inom bl.a. teknik, transporter, kommunikation, arbetsliv
och arbetsmarknad liksom uppgiften att verka för att ny kunskap
tas till vara och omsätts i produkter, processer, tjänster etc.
Verksamheten skall motsvara behoven inom såväl näringslivet som
delar av det övriga samhället. Områdena informationsteknologi
och IT-tillämpning kommer under de närmaste åren att vara
särskilt betydelsefulla och inbegripa samtliga samhällssektorer.
FoU-myndighetens huvudsakliga ansvarsområde skall vara att
- finansiera forsknings-, utvecklings-, och demonstrationsverksamhet
för att uppnå de mål som statsmakterna har fastställt för
berörda sektorer. I detta arbete skall myndigheten på egen
hand, och i relevanta fall tillsammans med andra
forskningsfinansiärer, ta fram forskningsprogram som speglar
angelägna forsknings- och utvecklingsbehov inom myndighetens
ansvarsområden,
- utveckla och stärka samarbetet mellan högskolan,
industriforskningsinstituten och näringslivet,
- särskilt stödja små och medelstora företags kunskapsförsörjning,
- stimulera ett ökat svenskt deltagande för vissa forskningsteman
inom EU:s ramprogram för forskning och utveckling,
- svara för utvärdering och vidareutveckling av processen Teknisk
Framsyn,
- utveckla FoU-program inom IT-området,
- verka för att industriforskningsinstitutens roll i
innovationssystemet utvecklas, bl.a. genom FoU-projekt som
samfinansieras med näringslivet.
FoU-myndigheten skall ledas av en myndighetschef som utses av
regeringen. Styrelsens ledamöter och ordförande skall också utses
av regeringen. I styrelsen skall, förutom myndighetens chef, ingå
ledamöter med god kunskap om myndighetens ansvarsområde och om de
kunskapsbehov som finns inom området hos bl.a. näringsliv, arbetsliv
och offentlig förvaltning. I styrelsen skall också ingå ledamöter
med hög vetenskaplig kompetens inom områden av betydelse för
verksamhetsområdet.
Uppdraget
Ekonomi, redovisning, författningsändringar m.m.
Organisationskommittén skall, under förutsättning att erforderliga
beslut fattas av riksdag och regering, vidta de förberedande
åtgärder som krävs för att myndigheterna skall kunna inrättas
den 1 januari 2001. Utgångspunkt för kommittén skall vara de
överväganden om inrättande av en ny myndighetsorganisation för
forskningsfinansiering som regeringen redovisat i prop.
1999/2000:81. Till organisationskommittén skall knytas fyra
arbetsgrupper, en för varje ny myndighet. Arbetsgrupperna ska
ta fram det underlag organisationskommittén behöver för att
fatta beslut och för att lämna underlag till regeringen.
Organisationskommittén skall lämna förslag till ekonomiska
ramar för de nya myndigheternas verksamhet under budgetåret
2001 genom att ta fram budgetunderlag och annat underlag som
kan erfordras för att överblicka de anslagskonsekvenser som
sammanhänger med organisationsförändringen. Kommittén skall
härvid utgå ifrån att de nya myndigheterna så snart möjligt
skall överta det fulla ansvaret för utlysning av forskningsmedel
och beslut om nya forskningsmedel. Kommittén skall föreslå
en ändamålsenlig ansvarsfördelning mellan de nya myndigheterna
och de myndigheter som skall avvecklas vad gäller utbetalning
av tidigare åtaganden om forskningsstöd.
Organisationskommittén skall ge förslag till regleringsbrev
och de författningsändringar som krävs, bl.a. förordningar
med instruktioner för de nya myndigheterna, i enlighet med
de riktlinjer som föreslagits i prop. 1999/2000:81. En
förutsättning skall vara att Vetenskapsrådets styrelse -
liksom dagens forskningsråd - skall ha ett långtgående ansvar
för verksamheten. Bland annat skall det ankomma på styrelsen
att fatta de beslut om forskningsfinansiering som inte fattas
av ämnesråden. Kommittén skall även föreslå namn för
forskningsrådet för sociala frågor och arbetsliv, för
forskningsrådet för miljö, lantbruk och samhällsplanering och
för FoU-myndigheten.
Organisationskommittén skall förbereda anslutningen av de nya
myndigheterna till det statliga redovisningssystemet samt
lägga upp redovisningsplaner och sluta nödvändiga avtal för
myndigheternas verksamheter.
Ansvarsfördelning och samverkan
Organisationskommittén skall lämna förslag till hur ansvaret
skall delas upp mellan de nya myndigheterna i enlighet med de
riktlinjer som anges i prop. 1999/2000:81. Kommittén ansvarar
för att bl.a. följande gränsdragningsproblem mellan
myndigheternas ansvarsområden klarläggs
- vilka frågor om arbetsmiljö, arbetsorganisation och
arbetsmarknad som skall hanteras av forskningsrådet för
sociala frågor och arbetsliv respektive FoU-myndigheten.
En utgångspunkt för kommitténs arbete skall därvid vara
att de uppgifter som idag handhas av Rådet för
arbetslivsforskning till hälften förs till forskningsrådet
för sociala frågor och arbetsliv och till hälften förs
till FoU-myndigheten. I frågor som rör överföringen av
NUTEK:s FoU-finansierande verksamhet till FoU-myndigheten
skall samråd ske med de kommittéer som ansvarar för
bildandet av de nya myndigheterna för företagsutveckling
respektive för analyser, omvärldsbevakning och utvärdering.
- vilka forskningsuppgifter som forskningsrådet för miljö,
lantbruk och samhällsplanering skall överta från
Naturvårdsverket,
- vilka frågor om livsmedelsforskning och skoglig och
skogsindustriell forskning som skall hanteras av
forskningsrådet för miljö, lantbruk och samhällsplanering
respektive FoU-myndigheten.
Kommittén skall även lämna förslag om ansvarsfördelningen när
det gäller vissa uppgifter som rör polarforskning. Regeringen
skall härutöver uppmärksammas på de ytterligare gränsdragningsfrågor
som kan uppkomma. Kommittén skall se till att ansvarsfördelningen
mellan de nya myndigheterna ger förutsättningar för att på
ett adekvat sätt tillgodose behoven inom olika forskningsområden.
Kommittén skall föreslå former för samverkan kring
forskningsområden där ansvarsfördelningen innebär att flera
finansiärer bör ingå. Även förslag på samverkansformer som
rör Forskningsforums verksamhet skall lämnas.
Elektorsförsamlingar vid forskningsråden
I enlighet med författningsbestämmelser som regeringen avser
att utfärda skall organisationskommittén svara för att det
väljs elektorsförsamlingar som i sin tur skall utse ledamöter
i Vetenskapsrådets styrelse och i de tre ämnesråd som skall
finnas inom rådet samt i styrelserna för forskningsrådet för
sociala frågor och arbetsliv samt forskningsrådet för miljö,
lantbruk och samhällsplanering. Kommittén skall också bedöma
behovet av eventuella justeringar av proceduren för val med
elektorsförsamling samt lämna förslag till en ny författning
avseende elektorsförsamling vid forskningsråden.
Bemanning och lokaler
De nya myndigheterna skall bemannas med beaktande av
reglerna om övergång av verksamhet i 6 b § lagen (1982:80)
om anställningsskydd. Det ankommer på kommittén att fatta
beslut om bemanningen enligt föreskrifter som regeringen
senare kommer att meddela, liksom att även i övrigt utöva
arbetsgivarens befogenheter. I den mån nyrekryteringar
aktualiseras, skall kommittén anställa personal enligt de
föreskrifter som regeringen senare kommer att meddela.
Organisationskommittén skall hålla berörda centrala
arbetstagarorganisationer informerade om arbetet och ge dem
tillfälle att framföra synpunkter. Vidare skall kommittén
beakta det arbetstagarinflytande som följer av lag och avtal.
Även berörda intresseorganisationer skall hållas informerade
och ges möjlighet att framföra sina synpunkter. Personalen
vid de myndigheter som berörs av verksamhetsförändringen
skall kontinuerligt hållas informerad.
Organisationskommittén skall beakta förordningen (1993:528)
om statliga myndigheters lokalförsörjning.
Övergripande uppgifter
Organisationskommittén skall sörja för att ansökningar om
forskningsstöd och tidigare gjorda åtaganden om forskningsstöd
kan hanteras på ett sätt som inte innebär störningar för
forskningen under övergångsperioden mellan den nya och den
tidigare organisationen.
Om organisationskommittén identifierar någon ytterligare
uppgift som behöver utföras för att de nya myndigheterna
skall kunna påbörja sin verksamhet inom angivna ramar, får
organisationskommittén utföra denna uppgift.
Kommittén skall även uppmärksamma och kartlägga de
avvecklingsfrågor som kan bli aktuella i samband med bildandet
av de nya myndigheterna. Regeringen avser att återkomma till
handläggningen av dessa frågor.
I avvaktan på riksdagens beslut skall kommitténs arbete avse
endast planerings- och förberedelseuppgifter.
Tidsplan och uppdragets genomförande
Organisationskommittén skall så snart som möjligt lämna in en
tidsplan för arbetet till regeringen.
Organisationskommittén skall senast den 7 augusti 2000 rapportera
förslag om ekonomiska ramar för de nya myndigheternas verksamhet
under budgetåret 2001, samt ge förslag till namn på de nya
myndigheterna (utom Vetenskapsrådet).
Kommittén skall senast den 1 oktober 2000 rapportera förslag i
fråga om
- verksamhetsmål,
- fördelning av ansvar och befogenheter mellan myndigheterna,
- regleringsbrev,
- erforderliga författningsändringar,
- former för samverkan med andra myndigheter.
Vidare skall kommittén fram till den 1 januari 2001 fullgöra
de uppgifter som krävs för att de nya myndigheterna skall kunna
fungera från detta datum. Detta innebär bl.a. att fatta beslut
om bemanning.
En slutrapport skall lämnas senast den 31 mars 2001.
Kommittén skall även regelbundet rapportera till Regeringskansliet
om arbetets utveckling.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i
14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474).
(Utbildningsdepartementet)