Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av kommunernas och landstingens ekonomiska förvaltning m.m., Dir. 2000:30
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2000-04-13
Dir. 2000:30
Beslut vid regeringssammanträde den 13 april 2000
Sammanfattning av uppdraget
En utredare skall tillkallas för att utreda vissa frågor rörande
kommunernas och landstingens ekonomiska förvaltning.
Utredaren skall särskilt
- göra en översyn av bestämmelserna om god ekonomisk hushållning och
dess tillämpning, och vid behov föreslå förändringar för att öka
långsiktigheten i den ekonomiska och verksamhetsmässiga planeringen,
- utreda hur balanskravet kan förtydligas och modifieras,
- utreda behovet av att tydliggöra reglerna för användandet av medel
erhållna vid försäljning av anläggningstillgångar,
- utreda hur uppföljningen i kommuner och landsting kan förstärkas,
- analysera utvecklingen av kommunernas och landstingens förvaltning
av medel för pensionsåtaganden.
Bakgrund
Den ekonomiska utvecklingen under 1990-talet har i olika avseenden
varit mycket kännbar för kommuner och landsting, och har ställt krav
på besparingar och omstruktureringar. Trots ett omfattande arbete har
vissa kommuner och landsting haft svårigheter att anpassa sina
verksamheter till de ekonomiska förutsättningarna. Detta ledde bl.a.
till att frågan om ett krav på en ekonomi i balans aktualiserades.
Som komplement till reglerna i kommunallagen (1991:900) om god
ekonomisk hushållning infördes mot denna bakgrund ett krav på en
balanserad budget, vilket trädde i kraft år 2000. I samband med
beslutet om balanskravet infördes också en kommunal redovisningslag
från 1998. Den kommunala redovisningslagen innehåller bl.a. bestämmelser
om redovisningen av kommunala avtalspensioner. Dessa skall fr.o.m.
1998, men senast fr.o.m. år 2000, redovisas enligt den s.k. blandade
modellen. Det innebär att nyintjänade pensionsrättigheter skall
redovisas som en kostnad i kommunernas och landstingens resultaträkningar
och som en avsättning i balansräkningen samt att utbetalningar som
avser pensionsförmåner intjänade t.o.m 1997 bokförs som en kostnad.
Den upparbetade skulden t.o.m 1998 skall inte tas upp i balansräkningen
utan redovisas som en ansvarsförbindelse inom linjen. Eftersom det
inte tillkommer några nya pensionsrättigheter i det tidigare gällande
systemet kommer den del av pensionsskulden som redovisas inom linjen
att minska successivt, för att vara helt avvecklad om ca 40 år.
Från och med ingången av år 2000 ställs krav på kommuner och landsting
att meddela särskilda föreskrifter för förvaltningen av de medel som
avsätts för pensioner.
När den nuvarande kommunallagen trädde ikraft den 1 januari 1992
slopades en rad äldre bestämmelser om ekonomisk förvaltning.
Bestämmelserna om förmögenhetsskydd och en årligen balanserad budget
togs bort. Dessa ersattes med en mer allmänt hållen bestämmelse om
god ekonomisk hushållning. I förarbetena (prop. 1990/1991:117, bet
1990/91:KU38, rskr 1990/91:360) lämnades några exempel på vad som
är att betrakta som god ekonomisk hushållning, men regeringen bedömde
det inte som meningsfullt att i detalj reglera frågan.
Även om skatteintäkterna och statsbidragen har ökat förhållandevis
kraftigt under senare år, har sannolikt införandet av balanskravet
haft en påtaglig effekt på utvecklingen av ekonomin i kommuner och
landsting. Mellan åren 1996 och 1999 har andelen kommuner med negativa
ekonomiska resultat minskat från 70 % till 37 % medan andelen landsting
med negativa ekonomiska resultat däremot har ökat från 78 % till 90 %.
Merparten av kommunerna och hälften av landstingen har lagt en budget
i balans år 2000.
Även om införandet av balanskravet har haft positiva effekter har
dock mycket av fokus kommit att hamna på denna miniminivå för ekonomin,
istället för på det övergripande och mer långsiktiga kravet på en god
ekonomisk hushållning. Även om miniminivån, dvs. en ekonomi i balans,
är en nog så stor utmaning för några kommuner och landsting är det nu
angeläget att framhålla det mer långsiktiga målet genom att ytterligare
konkretisera innebörden i kommunallagens allmänna bestämmelse om god
ekonomisk hushållning.
De flesta kommuner och landsting har för närvarande en gynnsam
ekonomisk situation och utveckling. Ett antal kommuner och landsting
har dock en sådan ekonomisk situation att de inte kan uppfylla kraven
på en budget i balans. Kommuner och landsting med ekonomiska bekymmer
orsakade av bostadsåtaganden eller strukturella faktorer kan söka
stöd hos Bostadsdelegationen eller Kommundelegationen.
Under de kommande åren kommer andelen äldre att öka vilket kommer att
leda till ökande behov av insatser inom främst vård och omsorg. Till
detta skall läggas att pensionsutbetalningarna kommer att öka i takt
med att de stora kullarna födda på 1940-talet når pensionsålder en bit
in på 2000-talet. Sammantaget kommer det på längre sikt att ställas
krav på ökade resurser till följd av de ökade behoven. Hur dessa skall
finansieras, avvägningen mellan statlig och kommunal finansiering,
mellan offentlig och privat drift osv. är frågor som diskuteras i
olika sammanhang.
Mot den här beskrivna bakgrunden är det nödvändigt att kommuner och
landsting är väl förberedda för att kunna möta de framtida växande
behoven av kommunal verksamhet genom att i allt högre utsträckning
se till att både verksamhet och ekonomi genomsyras av en god ekonomisk
hushållning i ett både kort- och långsiktigt perspektiv. En ekonomi
i balans samt en väl fungerande uppföljning och utvärdering av ekonomi
och verksamhet är nödvändiga förutsättningar för att kommuner och
landsting skall kunna leva upp till målet om en god ekonomisk
hushållning.
Behovet av en översyn av reglerna för ekonomisk förvaltning
God ekonomisk hushållning
En budget i balans är minimikravet för ekonomin i en kommun eller
ett landsting. En av de viktigaste utgångspunkterna för balanskravet
är att varje generation skall bära sina egna kostnader.
I förarbetena (prop. 1996/97:52) till bestämmelsen om en budget i
balans fördes ett resonemang om balanskravet i förhållande till
kravet på god ekonomisk hushållning. För att motsvara kravet i 8 kap.
1 § kommunallagen på god ekonomisk hushållning räcker det i de flesta
fall inte med att intäkterna bara täcker kostnaderna. För att kravet
på god ekonomisk hushållning skall uppfyllas bör resultatet i
normalfallet ligga på en nivå som realt sett konsoliderar ekonomin.
Faktorer som är viktiga att beakta är t.ex. befolkningsutvecklingen
i kommunen, behovet av ny- och reinvesteringar, risker i form av
borgen och behov av förlusttäckning. Ett önskvärt scenario för den
kommunala ekonomin är att reinvesteringar kan göras utan finansiering
med nya lån och att resultatet även täcker ökningen i kommunens totala
pensionsåtaganden.
För att få en samlad bild över kommande års ekonomiska och
verksamhetsmässiga utveckling är det angeläget att de ovan beskrivna
faktorerna finns med i den kommunala planeringsprocessen på ett tidigt
stadium. Enligt kommunallagen skall en plan för ekonomin upprättas
för det andra och tredje året i treårsplanen, men inget närmare sägs
om innehållet i planen. Det är oklart i vilken utsträckning kommuner
och landsting idag gör djupgående analyser över sin ekonomiska och
verksamhetsmässiga utveckling och förutsättningarna på några års sikt,
och hur dessa i så fall påverkar planer och budgetar och om de utmynnar
i exempelvis riktlinjer för finansförvaltningen.
Den kommunala revisionen har nyligen varit föremål för en översyn.
I syfte att stärka de förtroendevalda revisionerna har nya bestämmelser
förts in i kommunallagens 9:e kapitel med bl.a. innebörden att de
kommunala revisorerna har en skyldighet att anlita sakkunnigt biträde.
Vidare preciseras bl.a. revisionsuppgiften. Revisorerna skall i den
omfattning som följer av god revisionssed årligen granska all verksamhet
som bedrivs inom nämndernas verksamhetsområde. Lagändringen trädde
i kraft den 1 januari 2000.
Revisorernas ansvarsområde omfattar både förvaltningsrevision och
redovisningsrevision. Redovisningsrevisionen syftar främst till att
avgöra om räkenskaperna är rättvisande samt att man i nämnderna har
en tillräcklig förmögenhetsskyddande kontroll. Förvaltningsrevisionen
syftar främst till att bedöma om verksamheten är ändamålsenlig och
om fullmäktiges beslut efterlevs. Laglighetsprövning ingår idag i
de kommunala revisionernas uppgifter, men den omfattas inte av någon
uttrycklig skyldighet.
För att i kommuner och landsting ytterligare fokusera på frågan om
god ekonomisk hushållning och för att tillvarata de kunskaper och
erfarenheter som finns hos de kommunala revisorerna bör dessa ges
en mer aktiv roll att verka för efterlevandet av balanskravet,
t.ex. i samband med fullmäktiges beslut av budget. Revisorerna skall
självklart inte delta i framtagandet av den årliga budgeten och
treårsplanen, däremot kan de t.ex. granska rimligheten i de antaganden
och förutsättningar på vilka budgeten vilar.
Kravet på en ekonomi i balans
Redan innan balanskravet trädde i kraft har vissa oklarheter och
frågor aktualiserats, vilka kan behöva analyseras vidare.
I förarbetena till den kommunala redovisningslagen (prop. 1996/97:52)
behandlas frågan om när avsteg kan göras från kravet på en budget
i balans, vilket kräver att det finns synnerliga skäl för detta.
Ett exempel på när synnerliga skäl kan anses föreligga är när en
kommun eller ett landsting medvetet och tydligt har gjort avsättningar
och byggt upp ett avsevärt eget kapital för att möta tillfälliga
framtida intäktsminskningar eller kostnadsökningar. Ett annat
exempel är när en avyttring av tillgångar har skett och en förlust
har uppstått. Det kan då finnas skäl att inte reglera förlusten
under förutsättning att avyttringen samtidigt innebär att kommunen
eller landstinget därigenom skapat förutsättningar för att på
längre sikt få minskade framtida kostnader. Det finns dock vissa
oklarheter när det gäller att tolka vad som är synnerliga skäl.
Med utgångspunkt från kommunallagens bestämmelse om god ekonomisk
hushållning är det upp till varje kommun och landsting att tolka
vad som kan inrymmas i begreppet.
I kommunallagens 10:e kapitel regleras laglighetsprövning. Beslut
fattade av fullmäktige och kommunstyrelse får överklagas. Avsikten
har dock inte varit att efterlevandet av kommunallagens regler om
god ekonomisk hushållning och en budget i balans skall kunna ligga
till grund för domstolsprövning. Kommunallagen innehåller inte
heller några sanktioner mot kommuner och landsting som inte lever
upp till kravet på en ekonomi i balans, dvs. som antingen fastställer
en budget vars intäkter inte överstiger kostnaderna eller som inom
två år efter ett negativt resultat inte har återställt det egna
kapitalet. Först år 2003 kan man såldes utläsa i vilken utsträckning
balanskravet för år 2000 efterlevts. Det kan dock redan nu vara
rimligt att överväga vilka åtgärder som kan vara lämpliga att vidta
i det fall balanskravet inte efterlevs.
Kommunernas och landstingens kostnader för pensioner omfattas av
balanskravet. För att ge en mildare övergång från fördelningssystemet,
där åtagandena inte fonderats, till ett fullt fonderat pensionssystem
infördes, som ovan nämnts, en blandad modell för redovisningen av
dessa kostnader. I anslutning till förtydligande av balanskravet bör
en analys göras av den blandade modellens effekter över tiden. I ett
fonderat system måste relativt höga kostnader tas på kort sikt, men
med ett fördelningssystem, där pensionsutbetalningarna kostnadsförs,
är belastningen lägre på kort sikt. De beräkningar som gjordes vid
tidpunkten för beslutet om balanskravet av långsiktiga ekonomiska
effekter av de olika modellerna behöver göras om med aktuella
kalkylförutsättningar.
Försäljning av anläggningstillgångar
Hur försäljningsmedel får användas beskrivs i förarbetena till
kommunallagen. Försäljningsmedel för anläggningstillgångar skall i
normalfallet användas för att investeras i anläggningstillgångar
eller för att betala skulder. Förarbetena behandlar några undantag
där försäljningsmedel kan användas för löpande behov. Det är i de
särskilda fall där vikande befolkningsunderlag eller en förändrad
verksamhetsinriktning gör behovet av anläggningstillgången mindre.
Det förekommer dock att kommuner använder försäljningsmedel till
löpande driftskostnader på ett sätt som sannolikt strider mot
innebörden i god ekonomisk hushållning och även mot balanskravet.
Det kan mot denna bakgrund finnas skäl att överväga behovet av en
tydligare reglering.
Medelsförvaltning
Som tidigare nämnts skall kommuner och landsting från den 1 januari
1998 redovisa sina pensionsåtaganden enligt den blandade modellen.
Den blandade modellen innebär att nyintjänade pensionsrättigheter
skall redovisas som en kostnad i kommunernas och landstingens
resultaträkningar och som en avsättning i balansräkningen.
Avsättningarna i kombination med kravet på balans leder förmodligen
till ett högre finansiellt sparande och större likvida reserver.
Kommuner och landsting har i de flesta fall tidigare haft en
medelsförvaltning för korta placeringar, men har i allmänhet
begränsad erfarenhet av sådan långsiktig medelsförvaltning som
pensionsmedelsförvaltningen i hög grad utgör.
För förvaltningen av pensionsmedel skall fullmäktige enligt den
bestämmelse som trädde i kraft den 1 januari 1999, och som skall
tillämpas senast räkenskapsåret 2000, fastställa särskilda
föreskrifter. I föreskrifterna skall det anges hur medlen skall
förvaltas och tillåtna risker fastställas. Bestämmelsen omfattar
inte de pensionsavsättningar som är gjorda före övergången till
den blandade modellen. Kommuner och landsting skall enligt
bestämmelsen följa upp avkastning och risker. Möjlighet finns
även att återlåna medlen för att finansiera investeringar. Det
finns inga formella hinder mot att använda avkastningen på
pensionsmedlen för kostnader i den löpande verksamheten även om
en sådan användning av medlen kan te sig tveksamt utifrån
intentionerna med balanskravet och med tanke på att det finns en
tidigare upparbetad pensionsskuld som inte motsvaras av tillgångar.
Det är emellertid viktigt att inom detta område inhämta mer kunskap
om hur hanteringen ser ut i olika kommuner och landsting, och om
den pågående utvecklingen när det gäller förvaltning och avkastning.
Ett nytt kommunalt pensionsavtal gäller från och med år 1998. Detta
innebär att minst en procent av lönesumman, den s.k. individuella
delen skall förvaltas externt och att de anställda själva väljer
förvaltare. Den individuella delen finns således inte med i den
avsättning för pensioner som görs i balansräkningen.
Uppföljning
Uppföljning av ekonomi och verksamhet är viktiga medel i strävan att
uppnå en god ekonomisk hushållning. Kommunallagen innehåller bestämmelser
om årsredovisningen och dess hantering i fullmäktige. Sådana bestämmelser
finns också när det gäller revisionsberättelsen. Det finns dock stora
skillnader mellan olika kommuner respektive landsting när det gäller
hur årsredovisningen hanteras, och när det gäller hur resultaten från
uppföljningen av verksamheten och ekonomin tillvaratas i den demokratiska
processen. Förutom bestämmelsen om årsredovisningen sägs ingenting i
kommunallagen om hur en kommun eller ett landsting skall följa upp
sin verksamhet. För att få en samlad bild av hur styrningen fungerar
behövs mer kunskap om hur kommuner och landsting idag följer upp sin
verksamhet ur ekonomisk och verksamhetsmässig synvinkel samt hur
informationen tas till vara och vilka åtgärder den eventuellt föranleder.
Enligt lagen om kommunal redovisning är kommunen skyldig att upprätta
en delårsrapport. I lagen sägs att rapporten skall omfatta minst
hälften och högst två tredjedelar av räkenskapsåret. Inget sägs dock
om innehållet i eller beredningen av delårsrapporten. En av Svenska
Kommunförbundet år 1999 genomförd enkät- och intervjuundersökning
bland kommunala ekonomi- och redovisningschefer visar bl.a. att
delårsrapporten visserligen ses som ett viktigt dokument för intern
styrning för kommunens redovisningsansvariga, men att den inte används
som ett redskap i beslutsprocessen. Vidare framkommer det att
ambitionsnivån på delårsrapporten varierar vilket sannolikt beror
bl.a. på att det inte finns några direkta formella krav på innehållet.
Fullmäktiges bedömning av det ekonomiska läget och förmågan att
upprätthålla en god ekonomisk hushållning under löpande verksamhetsår
skulle kunna förbättras exempelvis genom att delårsrapportens beredning
formaliserades på ett likartat sätt som årsredovisningen, eftersom
den därigenom skulle bli ett viktigare inslag i kommunernas och
landstingens uppföljningssystem.
Utredarens uppdrag
Mot bakgrund av vad som anförts i det föregående när det gäller
utvecklingen av kommunernas och landstingens ekonomiska förvaltning
skall en särskild utredare tillkallas, med uppdrag att se över
bestämmelserna i 8 kap. kommunallagen.
Uppdraget beskrivs i det följande.
God ekonomisk hushållning
Utredaren skall göra en översyn av kommunallagens bestämmelse om god
ekonomisk hushållning och dess tillämpning. Utredaren skall överväga
vilka tillvägagångssätt och instrument som kommuner och landsting kan
använda för att öka långsiktigheten i den ekonomiska planeringen och
nå en god ekonomisk hushållning. En viktig aspekt är att kommun- och
landstingsspecifika förutsättningar därvid måste beaktas t.ex. när
det gäller demografisk utveckling, riskexponering, skuldsättning samt
behov av ny- och reinvesteringar. Utredaren skall vid behov föreslå
förändringar i nuvarande bestämmelser.
Utredaren skall också överväga hur revisionen kan ges en mer aktiv
roll att verka för att kommunen eller landstinget uppfyller kraven på
ekonomisk balans och för en god ekonomisk hushållning.
Utredaren skall lämna förslag till tydligare krav på ekonomisk och
verksamhetsmässig planering, framför allt när det gäller den s.k.
treårsplanen.
Utredaren kan även i övrigt lämna förslag till förändringar i reglerna
för den kommunala budgeten som syftar till att främja en god ekonomisk
hushållning.
Balanskravet
Utredaren skall undersöka behovet av att ytterligare förtydliga och
eventuellt modifiera balanskravet och begreppet synnerliga skäl, utan
att ge avkall på de intentioner som ligger bakom balanskravets tillkomst.
Utredaren skall bl.a. undersöka konsekvenserna av att tillåta kommuner
och landsting som medvetet har byggt upp ett avsevärt eget kapital att
ett enskilt år göra avsteg från kravet på en budget i balans. Utredaren
skall även undersöka möjligheterna att på annan grund medge att kommun
eller landsting som byggt upp reserver kan ta dessa i anspråk.
Utredaren skall överväga behovet av regler för en situation där en kommun
eller ett landsting inte lever upp till kravet på en budget och ekonomi
i balans. Utredaren skall därvid särskilt överväga om vissa beslut av
långtgående ekonomisk betydelse i sådana kommuner och landsting bör bli
föremål för överprövning, t.ex. i form av ett underställningsförfarande.
Även andra möjligheter bör prövas. Utredaren skall därvid också överväga
hur balanskravet bör tillämpas i de fall en kommun eller ett landsting
har ett program för att genomföra en omstrukturering på några års sikt
i syfte att få sin ekonomi i balans. Utredaren skall studera de
erfarenheter som finns i övriga nordiska länder på detta område.
Utredaren skall vidare analysera vilka ekonomiska effekter den blandade
modellen har för kommuner och landsting på längre sikt utifrån nu aktuella
kalkylförutsättningar.
Försäljning av anläggningstillgångar
Utredaren skall överväga om det finns behov av att tydliggöra hur
kommunerna får använda försäljningsmedel vid försäljning av
anläggningstillgångar och vid behov utarbeta förslag till regler.
Medelsförvaltning
Utredaren skall följa och analysera utvecklingen av kommunernas och
landstingens förvaltning av medel för pensionsåtaganden.
Uppföljning
Utredaren skall analysera kommunernas och landstingens arbete med
uppföljning av ekonomi och verksamhet.
Utredaren skall överväga behovet av regler för delårsrapportens
beredning samt behovet av ytterligare förändringar.
Övrigt
Utredaren är fri att även lämna andra förslag till förändringar av 8
kap. i kommunallagen som främjar en god ekonomisk hushållning i kommun
och landsting.
Utredaren skall samråda med utredningen "Åtgärder för att stärka den
medborgerliga insynen och deltagandet i den kommunala demokratin" (dir.
1999:98).
Utredaren skall lämna förslag till de författningsändringar och andra
åtgärder som anses befogade.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av arbetet senast den 31 oktober
2001.
(Finansdepartementet)