Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Pedagogisk förnyelse av den högre utbildningen, Dir. 2000:24
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2000-04-06
Dir. 2000:24
Beslut vid regeringssammanträde den 6 april 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att kartlägga och analysera
den pedagogiska utvecklingen och det pedagogiska förnyelsearbetet inom
den högre utbildningen. Utredaren skall vidare lägga fram förslag om
att stödja bl.a. den pedagogiska utvecklingen avseende såväl utbildning
av högskollärararna som att tillgodose de pedagogiska behov som kan
uppkomma när nya grupper söker sig till högskolan. Vissa internationella
jämförelser skall också ingå i uppdraget.
Bakgrund
Högskolan står i dag inför allt högre krav. Antalet studenter inom
grundutbildningen har sedan 1989/90 ökat med 86 %. Regeringens
målsättning är att öka direktövergången från gymnasieskolan till
högskolan från 40 % till 50 % av en ungdomskull vid 25 års ålder.
Studenterna ställer andra och högre krav på sin utbildning än tidigare.
I dag räcker det inte att ha en utbildning inom bara ett begränsat
kunskapsområde som grund för en livslång yrkeskarriär. Arbetsgivare
ställer utöver kravet på ämnes- och yrkesspecifikt kunnande krav även
på kommunikationsfärdighet för att den anställde skall kunna fungera
väl i olika sammanhang på arbetsplatsen. Samhället i stort kräver
därutöver kunskap som skall möjliggöra utvecklingen av ett hållbart
samhälle i begreppets vidaste mening. Det är studenten som satsar tid
och resurser på sin utbildning. Det är därför viktigt att studentens
lärande sätts i fokus för arbetet med att förnya undervisningsformerna
och att detta arbete intensifieras.
Jämställdhet mellan kvinnor och män är en betydelsefull och angelägen
fråga för högskolan. Det är viktigt att utvecklingen av undervisningen
om genus och jämställdhet både till form och innehåll vidgas till att
omfatta i stort sett alla utbildningar. Detta är viktigt inte minst
när det gäller att få till stånd en jämn rekrytering av kvinnor och
män till samtliga utbildningar. Genusperspektiv i utbildningen är
också en viktig del i arbetet med att utveckla nya undervisningsmetoder.
Ett av de allmänna målen för grundutbildningen är att studenterna
skall ges förmåga att följa kunskapsutvecklingen inom det område som
utbildningen avser. Digitaliseringen av informationsteknologin har
inneburit en revolution inom detta område och skall ingå som ett
centralt verktyg i ett livslångt lärande. De nya formerna för
informationsteknologi lägger också grunden för nya pedagogiska
arbetsformer och bör användas såväl nationellt som internationellt
i samarbetet mellan olika högskolor och vid distansutbildning.
Distansutbildning är också ett område inom vilket den pedagogiska
utvecklingen är betydelsefull. Många olika initiativ tas för
närvarande inom den högre utbildningen med att finna nya
undervisningsmetoder, t.ex. problembaserat lärande, studentaktiverande
utbildningsformer och tematisk utbildning. Dessa metoder innebär
att lärarna får en ny roll men också att förändrade krav ställs
på organisationen. Introduktionskurser för att ge en mer fullständig
bakgrund för nya studenter är ett annat exempel på nya undervisningsmetoder.
Systematiska insatser görs på de flesta lärosäten för att förnya, stödja
och utveckla det pedagogiska arbetet. Härutöver pågår arbete med att
erbjuda lärarna pedagogisk utbildning. Det är viktigt att kartlägga och
tillvarata erfarenheter av denna verksamhet.
Globaliseringen innebär att många människor i dag arbetar i ett
internationellt sammanhang. Språkfärdigheter och förmåga att möta olika
kulturer är nya krav som ställs på dagens studenter. Utländska studenter
vid svenska högskolor bidrar till ett internationellt samarbete och dessa
studenter är viktiga för att skapa en internationell miljö vid de svenska
högskolorna.
Den sociala liksom den etniska snedrekryteringen måste minska. Studenter
med olika social och etnisk bakgrund tillför olika slags erfarenheter
och bidrar till en positiv samhällsutveckling. En större variation vad
gäller pedagogiska arbetsformer och examinationsformer kan vara ett sätt
att öka intresset för högre utbildning.
För att möta dessa nya krav är det nödvändigt att utveckla utbildningens
former och medel men också högskollärarnas pedagogiska och didaktiska
förmåga. Den pedagogiska meriteringen vid anställning av lärare i
högskolan är därför av stor vikt. Sammantaget är kraven högt ställda
från alla inblandade parter vilket leder till att kraven på den högre
utbildningen ökar. En pedagogisk förnyelse av utbildningen är därför
nödvändig.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att kartlägga och analysera den
pedagogiska utvecklingen och det pedagogiska förnyelsearbete som sker
på både lokalt och nationellt initiativ inom den högre utbildningen.
I det följande avses med högskola såväl universitet som högskola.
Utredaren skall därvid:
· kartlägga och analysera inriktning, omfattning och organisation av
förändringsstödjande åtgärder beträffande undervisningen inom högskolan
under de senaste tio åren samt identifiera pedagogiska förändringsområden
som i dag inte uppmärksammas. Kartläggningen skall i första hand avse
svenska förhållanden, men även relevanta internationella erfarenheter
skall uppmärksammas. Lärarens roll när studenten blir mer självlärande
och hur IT utnyttjas inom högskolan för att underlätta studenternas
självständiga lärande skall särskilt analyseras,
· analysera den verksamhet som bedrivs av Rådet för högre utbildning;
analysen skall avse vilken betydelse verksamheten har haft för förnyelse
av grundutbildningen och vilken spridningseffekt verksamheten har haft,
· kartlägga vilka pedagogiska insatser som görs för att underlätta
för nya grupper som söker sig till högskolan (inkluderar även
underrepresenterat kön inom vissa utbildningar),
· kartlägga vilka pedagogiska insatser som görs inom högskolan för att
underlätta för funktionshindrade studenter,
· kartlägga behovet av pedagogisk förnyelse som en konsekvens av
högskolans engagemang i det livslånga lärandet,
· analysera användningen av externa examinatorer,
· kartlägga inriktning och omfattning av forskning och utveckling kring
högskolepedagogiken,
· kartlägga förekomsten av pedagogiska utmärkelser och
· sammanställa och analysera erfarenheter av hur pedagogisk skicklighet
har bedömts vid anställning inom högskolan och i vilken utsträckning
den tillsammans med vetenskaplig skicklighet utgör grund för lärares
meritering.
Mot bakgrund av kartläggningarna skall utredaren föreslå hur den
pedagogiska förnyelsen kan främjas genom:
· förändring av de allmänna målen för den grundläggande
högskoleutbildningen mot bakgrund av de nya krav på färdigheter som
ställs i arbetslivet,
· olika organisatoriska lösningar inom universitet och högskolor,
· pedagogisk utbildning för olika lärarkategorier inom högskolan och
därvid ange fördelar och nackdelar med att denna utbildning integreras
i forskarutbildningen,
· IT-användning som kan leda till förbättring inom undervisningen,
· särskilda pedagogisk insatser för att stödja nya grupper (inkluderar
underrepresenterat kön inom vissa utbildningar) som söker sig till
högskolan,
· särskilda pedagogiska insatser för att stödja funktionshindrade
studenter,
· insatser för att utveckla det livslånga lärandet,
· spridning av resultat av forskning och utveckling kring
högskolepedagogik,
· utveckling av incitament för lärares arbete med pedagogisk utveckling
inklusive pedagogiska utmärkelser och
· utveckling av modeller för hur pedagogisk skicklighet tillsammans med
vetenskaplig skicklighet skall utgöra grund för meritering vid anställning
som lärare inom högskolan.
Utredaren skall vidare lämna förslag på eventuella organisatoriska
förändringar av Rådet för högskoleutbildning.
I uppdraget ingår att lämna förslag på de författningsändringar som kan
föranledas av uppdraget.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 15 februari 2001.
(Utbildningsdepartementet