Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Högskolans ledning, Dir. 2000:18
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2000-03-09
Dir. 2000:18
Beslut vid regeringssammanträde den 9 mars 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utvärdera och
analysera såväl rektors som styrelsers roll och ställning vid
statliga universitet och högskolor. Ansvarsfördelningen mellan
rektor samt högskolestyrelsen och dess ordförande skall särskilt
belysas. Utredaren skall bl.a. kartlägga rekryteringssystem
för rektorer, kartlägga universitetens och högskolornas
ledningsstrukturer och dess relation till den interna kollegiala
strukturen. Utredaren skall vidare göra vissa jämförelser med
övriga statliga myndigheter och lämna förslag till hur högskolans
ledningsstruktur kan effektiviseras.
Bakgrund
Den svenska högskolan har kraftigt ökat i omfattning under de
senaste åren och idag finns det 36 universitet och högskolor
med statligt huvudmannaskap. Lärosätena har under senare år
ställts inför stora utmaningar i form av bl.a. utbyggnaden av
högskolan, ökade krav på forskningsprioriteringar och samverkan
med det omgivande samhället. Dessa utmaningar skall mötas av
alla oavsett universitetens och högskolornas storlek, inriktning
och skiftande bakgrund, vilket återspeglas i bl.a. lokala
organisationsformer, verksamhet och traditioner. (I det följande
avses med högskola såväl universitet som högskola.) Regeringen
anförde således i propositionen Högskolans ledning, lärare och
organisation (prop. 1996/97:141) att den stora utbyggnaden, det
förändrade styrsystemet och den utvidgade rollen i samhället
ställer nya krav på högskolan. Den förändrade rollen ställer
då också nya och ökade krav på kompetens och initiativförmåga
hos de styrande organen och de personer som har ledande
befattningar inom högskolorna. Enligt propositionen är det
därför av vikt att alla som har ledningsfunktioner inom högskolan
får tydliga mandat och att de utbildas för sina speciella uppdrag.
I propositionen betonades vidare att såväl styrelsens som rektors
ansvar i den nya organisationen blir allt viktigare, inte minst
i en miljö som också innefattar en betydande grad av internt och
delvis kollegialt självstyre. Det kollegiala självstyret innebär
att ledare på alla nivåer inom högskolan måste vara aktiva och
drivande och genom sin legitimitet i organisationen skapa
engagemang och delaktighet hos alla som arbetar på lärosätet.
Den kollegiala interna strukturen blir därmed av principiellt
värde för lärosätet som helhet.
I propositionen angav regeringen att en kvalificerad och erfaren
extern ordförande i högskolestyrelsen skulle kunna tillföra
styrelsearbetet viktiga kunskaper och erfarenheter. Vidare
anfördes att det borde vara en fördel om uppdraget som ordförande
vore skilt från anställningen som rektor och funktionen som
verkställande ledamot i styrelsen. En sådan uppdelning skulle,
enligt regeringens bedömning, ge en tydligare rollfördelning
mellan den beslutande och den beredande och exekutiva funktionen,
och därmed ge högskolorna bättre möjlighet att möta utmaningarna.
Av högskolelagen (1992:1434) följer att styrelsen för en högskola
har inseende över högskolans alla angelägenheter och svarar
för att dessa uppgifter fullgörs, samt att varje högskola skall
ha en rektor för ledningen av verksamheten närmast under styrelsen.
Med anledning av ovannämnda proposition ändrades högskolelagen
så att det där föreskrivs att regeringen utser ordförande i en
högskolas styrelse. Vidare föreskrivs att till ordförande i
styrelsen bör regeringen utse någon som inte är anställd vid den
högskola som uppdraget avser.
En rektor skall enligt högskoleförordningen (1993:100) anställas
genom beslut av regeringen för högst sex år efter förslag av
styrelsen för högskolan. Innan styrelsen avger sitt förslag skall
den höra lärarna, övriga anställda och studenterna på det sätt
styrelsen har bestämt. I propositionen Högskolans ledning, lärare
och organisation anförde regeringen att det är naturligt att
rektor anställs genom beslut av regeringen efter förslag från
styrelsen, eftersom rektor, om än under sin styrelse, fullgör
flera av en myndighetschefs uppgifter och är främsta företrädare
för myndigheten.
Några uttryckliga bestämmelser om att en anställning som rektor
får förnyas finns inte. Enligt regeringens praxis får dock en
sådan anställning förnyas. Med sikte på statsförvaltningen i
stort anförde regeringen i propositionen Statlig förvaltning i
medborgarnas tjänst (prop. 1997/98:136) att vid nyutnämning
bör en myndighetschef utses för en period på sex år och att
ett omförordnande bör normalt begränsas till högst tre år.
Vidare anförs bl.a. följande. Rörlighet på chefsposten främjar
såväl myndighetens effektivitet som chefernas egen utveckling.
En ökad rörlighet leder också till att chefsbyten och
chefsavveckling avdramatiseras och att växlingen mellan
chefsuppgifter och andra uppgifter ses som något naturligt.
Tidsbegränsade förordnanden bör medvetet användas som ett
instrument både för att främja rörligheten mellan olika
uppgifter och uppdrag och för att vid behov avveckla
myndighetschefer.
Uppdraget
Beslutet om införande av en extern styrelseordförande för
högskolestyrelserna står fast, liksom att regeringen anställer
rektorer. I propositionen Högskolans ledning, lärare och
organisation analyserades emellertid inte närmare
ansvarsfördelningen mellan rektor samt högskolestyrelsen och
dess styrelseordförande. Vidare belystes inte hur högskolornas
interna kollegiala struktur kunde förenas med den nya
ledningsstrukturens behov av en plattform för sitt beslutsfattande.
Mot bakgrund av att högskolornas förändrade ledning har funnits
i två år och de erfarenheter som vunnits under denna tid samt
den utveckling av högskolornas samverkan med det omgivande
samhället som skett genom med stöd av högskolelagen, bör nu en
utvärdering genomföras. En särskild utredare tillkallas för att
utvärdera och analysera högskolornas ledning, och framför allt
rektors och styrelsernas roll och ställning, vid statliga högskolor.
Utredaren skall därvid:
· utvärdera och analysera rektors roll och ställning som
myndighetschef och företrädare för högskolan i relation till
styrelsen för högskolan och dess ordförande,
· utvärdera och analysera styrelsernas roll och ställning som
det beslutande organet i relation till den beredande och exekutiva
funktionen inom högskolan,
· utvärdera och analysera både ansvarsfördelningen och
samarbetsformerna mellan rektorn och styrelsen för en högskola
och dess ordförande,
· kartlägga högskolornas ledningsstruktur avseende förekomst
av t.ex. ledningsgrupp, direktion eller arbetsutskott, såväl
de som är bundna till rektor som till styrelserna,
· kartlägga likheter och skillnader av styrelsernas mandat
jämfört med dels styrelser med fullt ansvar, dels styrelser
med delat ansvar mellan styrelse och myndighetschef,
· analysera och kommentera högskolornas särart i förhållande
till andra statliga myndigheter i den mån det har betydelse
för ledningsstrukturen,
· utvärdera och analysera värdet av den interna kollegiala
strukturen samt hur den kan förenas med rektors och styrelsernas
förändrade roller,
· utvärdera och analysera rektors ändrade roll i ett system
där den interna organisationen i huvudsak har en tradition av
ett kollegialt självstyre och kartlägga rektorernas interna
stabsorganisationer,
· kartlägga och utvärdera vilka system för rekrytering av
rektorer som högskolestyrelserna använder samt hur dessa system
tillgodoser respekten för den interna kollegiala strukturen och
jämställdhetsaspekter; i detta sammanhang skall goda exempel
lyftas fram och kommenteras och förslag lämnas hur kvinnor kan
rekryteras till anställningar som rektor, och
· jämföra likheter och skillnader i fråga om rekrytering, den
sammanlagda anställningstiden, utbildning och avveckling av
rektorer och övriga anställningsvillkor för rektorer med
myndighetschefer i den övriga statsförvaltningen mot bakgrund
av vad som anförts i propositionen Statlig förvaltning i
medborgarnas tjänst (prop. 1997/98:136).
Uppdraget skall utföras efter samråd med berörda myndigheter
och organisationer.
Mot bakgrund av genomförda kartläggningar, utvärderingar och
analyser skall utredaren lämna de förslag i fråga om högskolans
ledning, som är ägnade att effektivisera styrsystemet i högskolan,
och lämna förslag på författningsändringar som föranleds av
uppdraget.
Regleringen av högskolerektorernas bisysslor omfattas inte av
uppdraget; den behandlas i stället av Bisyssleutredningen (Fi
1998:12). I den mån utredningen om högskolornas ledning kommer
in på anknytande frågor, bör samråd ske med Bisyssleutredningen.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 15 oktober 2000.
(Utbildningsdepartementet)