Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om översyn av processuella regler inom socialförsäkring, m.m. (S 1998:06), Dir. 2000:17
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2000-02-17
Dir. 2000:17
Beslut vid regeringssammanträde den 17 februari 2000.
Sammanfattning av uppdraget
Enligt regeringens bemyndigande den 10 september 1998 har en
särskild utredare tillkallats med uppdrag att göra en samlad
översyn av de processuella regler som gäller för olika förmåner
inom socialförsäkringen. Utredningen har antagit namnet
Utredningen om översyn av processuella regler inom
socialförsäkring m.m. (S 1998:06).
Den särskilda utredaren skall, utöver vad som omfattas av redan
angivna direktiv, undersöka och analysera beslutsprocessen i
förtidspensionsärenden. Arbetet skall omfatta frågor om
beslutskvalitet, kontroll, försäkringsläkarnas roll, omprövning
samt praxisbildning. Utredaren skall, i den mån det visar sig
lämpligt, redovisa förslag till förändringar i syfte att uppnå
en effektiv handläggning av ärenden, ett adekvat beslutsunderlag
och förutsättningar för likformighet vid tillämpning av reglerna
om förtidspension respektive sjukbidrag.
Utredaren skall utforma de författningsförslag som han anser
nödvändiga.
Bakgrund
Förtidspension är den allmänna försäkringens ersättningsform
för försäkrade som på grund av ohälsa har fått sin arbetsförmåga
varaktigt nedsatt. Ersättningen är inte tidsbegränsad annat än
så till vida att rätten till förtidspension upphör vid 65 års
ålder. En form av tidsbegränsad förtidspension - sjukbidrag -
finns för de fall då nedsättningen av arbetsförmågan kan
bedömas bli bestående för avsevärd tid men inte varaktig.
Ersättningen tidsbegränsas då vanligen till ett eller två år.
I det följande syftar beteckningen förtidspension både på
förtidspension och sjukbidrag.
Om arbetsförmågan väsentligt förbättras för en försäkrad som
uppbär förtidspension skall pensionen enligt 16 kap. 7 § lagen
(1962:381) om allmän försäkring (AFL) dras in eller minskas
med hänsyn till förbättringen. Om det i stället i efterhand
framkommer omständigheter som förelåg redan vid tidpunkten
för pensionsbeslutet, och som skulle ha påverkat rätten till
förtidspension om försäkringskassan hade känt till dem då,
kan det bli aktuellt att ändra pensionsbeslutet med stöd av
20 kap. 10 a § AFL.
Försäkringskassan kan när som helst utföra efterkontroll i
förtidspensionsärenden för att kontrollera att den som har
beviljats förtidspension fortfarande uppfyller förutsättningarna
för rätt till pensionen. I samband med beslut om förtidspension
skall försäkringskassan bedöma om det finns behov av förnyad
utredning av arbetsförmågan efter viss tid. En tidpunkt för
sådan efterkontroll kan då bestämmas, dock utan att det
begränsar försäkringskassans möjligheter att företa
efterkontroll vid en tidigare tidpunkt.
I förtidspensionsärenden fattas beslut om förtidspension på
grund av ansökningar eller på begäran av statligt eller
kommunalt personalpensionsorgan. I sådana ärenden fattas
också beslut utan ansökan som innebär att försäkrade som
fått sjukpenning under en längre tid får den utbytt mot
förtidspension, beslut som avser omprövning av tidigare
beslutad förtidspension samt olika beslut under utredningen
av ärenden.
Beslut i förtidspensionsärenden fattas i första instans av
förtroendevalda ledamöter i de ca. 150 socialförsäkringsnämnder
som de 21 allmänna försäkringskassorna inrättat.
Försäkringskassornas organisatoriska indelning med flera
lokalkontor och socialförsäkringsnämnder hos varje
försäkringskassa innebär att beslutsfattandet är fördelat
på ett stort antal enheter. Försäkringskassans beslut får
överklagas hos allmän förvaltningsdomstol (länsrätten).
Länsrättens avgörande får överklagas hos kammarrätten.
Prejudikatsinstans är Regeringsrätten.
Beslut och domar får överklagas av den enskilde som beslutet
eller domen angår och av Riksförsäkringsverket. Försäkringskassan
får överklaga länsrätts dom och är enskilds motpart i länsrätt
och kammarrätt. Riksförsäkringsverket skall verka för att
socialförsäkrings- och bidragssystemen tillämpas likformigt
och rättvist (2 § förordningen [1998:739] om instruktion för
Riksförsäkringsverket). Detta gör verket bl.a. genom att
följa praxis hos försäkringskassor och förvaltningsdomstolar
och påverka denna genom yttranden och egna överklaganden.
Riksförsäkringsverket kan alltid överta kassans roll som
motpart.
Särskilda läkare - försäkringsläkare - som vid behov kan
tillhandahålla medicinsk sakkunskap inför besluten finns
knutna till försäkringskassorna. Försäkringskassorna kan
också remittera försäkrade för undersökning av läkare med
särskild kompetens. Riksförsäkringsverket och
förvaltningsdomstolarna kan inhämta medicinska
sakkunnigutlåtanden som underlag för sina ställningstaganden.
Behovet av en översyn
Beslut i förtidspensionsärenden gäller ersättningar som
betalas ut under en lång tid. Beslutsfattandet i första
instans är spritt i de allmänna försäkringskassornas
decentraliserade organisation. Riksförsäkringsverket har
till uppgift att bevaka likformighet och rättvisa i
tillämpningen och kan genom att överklaga få till stånd
en korrigering av det "felaktiga" beslutet. Det stora
antalet beslut i första instans och den decentraliserade
beslutsorganisationen hindrar dock i praktiken verket
från att inverka på praxisbildningen genom att få till
stånd överprövning av sådana beslut som den försäkrade
själv inte har anledning att överklaga.
Uppdraget
Utredningen om översyn av processuella regler inom
socialförsäkring m.m. (S 1998:06) har till uppgift att
göra en samlad översyn av de processuella regler som
gäller för olika förmåner inom socialförsäkringen.
Detta arbete har en naturlig anknytning till de frågor
som berörts ovan då dessa i stor utsträckning tar sikte
på handläggningen av ärenden. Därför framstår det som
följdriktigt att utredaren ges i uppdrag att fortsätta
sitt arbete med dessa frågor.
Utredaren skall undersöka och analysera beslutsprocessen
i förtidspensionsärenden.
Utredarens undersökning och analys skall omfatta följande:
- Viktigare förändringar över tiden i regelverk samt
ärendehandläggning.
- Beslutsunderlag och beslutsunderlagens kvalitet.
- Försäkringsläkarnas roll.
- Praxisbildningen. När det gäller praxisbildningen skall
utredaren fråga sig om denna fungerar tillfredsställande
när det gäller Riksförsäkringsverkets roll i praxisbildningen,
om frågor förs fram till prejudikatavgöranden i Regeringsrätten
i tillräckligt hög grad och i vad mån sådana avgöranden
får genomslag i första instans.
Utredaren skall särskilt uppmärksamma skillnader mellan
försäkringskassorna i ovanstående avseende.
Utredaren skall, i den mån det visar sig lämpligt, redovisa
förslag till förändringar i syfte att uppnå en effektiv
handläggning av ärenden, ett adekvat beslutsunderlag och
förutsättningar för likformighet vid tillämpning av reglerna
om förtidspension respektive sjukbidrag.
Utredaren skall också föreslå de ändringar i regelsystemet
som utredaren finner motiverade med anledning av uppdraget.
Redovisning av uppdraget
Med ändring av vad som tidigare angetts (Dir. 1998:73)
skall kommitténs uppdrag vara avslutat senast den 30 juni
2001.
(Socialdepartementet)