Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av ekonomiska familjestöd, Dir. 2000:16
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2000-02-24
Dir. 2000:16
Beslut vid regeringssammanträde den 24 februari 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en analys av de samlade
effekterna av de allmänna barnbidragen, underhållsstödet
och bostadsbidraget till barnfamiljer. I analysen skall
också vägas in de förändringar som föreslås vad gäller
avgifter i förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen,
skattesystemet och studiestödssystemet samt andra faktorer
av betydelse för barnfamiljernas ekonomi.
Syftet med analysen skall vara att undersöka vilka möjligheter
det finns att inom ramen för den generella välfärdspolitiken,
och med bibehållen eller ökad fördelningspolitisk träffsäkerhet,
på ett mer effektivt sätt stödja barnfamiljerna.
Utredaren skall analysera de familjeekonomiska stödsystemen
och därvid särskilt beakta träffsäkerhet och marginaleffekter
och den effekt de har på arbetskraftsutbudet, samt de
effekter som konsumtionsinriktade stöd kan ha på prisbildningen.
Analysen skall göras på individ- och hushållsnivå och
redovisas utifrån mäns och kvinnors behov och förutsättningar.
Ensamstående föräldrars situation skall särskilt belysas.
Utredaren skall vidare göra en kunskapsöversyn av den
forskning som bedrivits om de beteendeanpassningar och
den effekt på prisbildningen som olika stödformer kan ge
upphov till.
Vidare skall utredaren pröva möjligheter att förändra de
familjeekonomiska stöden i en riktning som innebär att
stöden blir mer generella så att barnfamiljernas samlade
marginaleffekter minskar, samtidigt som den fördelningspolitiska
träffsäkerheten bibehålls eller ökar, samt att påverkan
på prisbildningen på bostadsmarknaden begränsas.
Utredaren skall också föreslå alternativa vägar som leder
i den riktning som direktiven anvisar.
Bakgrund
Trygghet, rättvisa, solidaritet och effektivitet är den
generella välfärdens kännetecken. Den generella
välfärdspolitiken utjämnar ekonomiska resurser och
levnadsförhållanden. Barnbidraget är en viktig del av
den generella välfärden.
Hög sysselsättning är grunden för barnfamiljernas ekonomi.
En generell välfärd som omfattar alla är därtill det bäst
fungerande fördelningspolitiska instrumentet. Framför allt
gynnas de som behöver stöd mest. Detta är särskilt tydligt
på familjepolitikens område. Här inriktas samhällets insatser
på att skapa jämlika uppväxtvillkor för barn, dels genom
att stödja föräldrarna att klara de ekonomiska åtaganden
som är väsentliga för barnens välfärd under deras uppväxttid,
dels genom att skapa möjligheter att kombinera föräldraskap
med förvärvsarbete eller studier. Samhället har byggt upp
stödsystem som syftar till att ge en ekonomisk trygghet
under perioder med stor försörjningsbörda. Genom de olika
stödens utformning omfördelas resurser över livscykeln och
mellan familjer med och utan barn. De ekonomiska familjestöden
är också utformade så att de tillgodoser ett antal specifika
stödbehov hos bl.a. ensamföräldrar och hos föräldrar till
funktionshindrade barn.
Inom flera områden har goda resultat uppnåtts. Andelen kvinnor
som har ett förvärvsarbetet är högre i Sverige än i många
andra länder. Andelen ensamma mammor som är beroende av
socialbidrag är internationellt sett låg. Barn till föräldrar
med låga eller medelhöga inkomster har en bättre ekonomisk
standard än motsvarande barn i de flesta andra länder.
För barnfamiljerna som grupp har den ekonomiska situationen
emellertid kraftigt försämrats under 1990-talet. Den ekonomiska
standarden för ensamföräldrar med två eller fler barn och
sammanboende med tre eller fler barn minskade med cirka 10
procent mellan åren 1991 och 1998, vilket kan jämföras med
en minskning på cirka 4 procent för befolkningen i sin helhet.
De ekonomiska stödsystemen till barnfamiljerna har genomgått
en lång rad förändringar. Skälen har varit såväl politiska
som ekonomiska. Ersättningsnivåerna i föräldraförsäkringen
har vid flera tillfällen ändrats. Ett nytt stöd, som ersätter
det tidigare bidragsförskottssystemet, har införts till barn
med särlevande föräldrar. Ändringar av reglerna för bostadsbidragen
har genomförts. Barnbidragen sänktes under två år och har
därefter åter höjts. Även flerbarnstilläggen sänktes och
avskaffades temporärt för nytillkommande barn. Studiebidrag
till barn som studerar i gymnasieskolan lämnades tidigare
under årets alla månader men utges nu endast under terminerna.
Vidare har barntilläggen i studiemedelssystemet, det särskilda
vuxenstudiestödet (SVUX) och i det särskilde vuxenstudiestödet
för arbetslösa (SVUXA) slopats vilket försvårat möjligheterna
för många ensamstående föräldrar att studera och därigenom
förbättra sin situation på arbetsmarknaden. Ett problem är
också att socialbidraget tar särskild hänsyn till försörjningsbörda
vilket stöden vid studier inte gör. I ett läge där socialbidraget
är större än ersättningen från studiemedelssystemen finns
det risk att ensamförsörjare låses fast i ett bidragsberoende.
I en situation med en förbättrad samhällsekonomi och med
stigande sysselsättning är det viktigt att göra en översyn
av systemen och analysera hur de nuvarande familjestöden
fungerar. Det bör då undersökas om det finns behov av att
göra förändringar för att öka träffsäkerheten och undanröja
de hinder för en fortsatt snabb sysselsättningstillväxt
som den nuvarande utformningen av systemen kan ge upphov
till.
Syftet med översynen är bl.a. att analysera hur de
familjeekonomiska stöden påverkar samhällsekonomin. Av
särskilt intresse är effekter på arbetskraftsutbud,
fördelningseffekter, marginaleffekter och prisbildning.
Olikheter för kvinnor och män bör redovisas. Avsikten är
också att undersöka hur utformningen av de ekonomiska
stödsystemen samverkar med de krav som ställs på en väl
fungerande ekonomi. Mot den bakgrunden bör analyseras om
systemen kan utformas på ett mer ändamålsenligt sätt.
Ett annat syfte med översynen är att pröva möjligheterna
att förändra de familjeekonomiska stöden så att de
förbättrar barnfamiljernas ekonomiska situation genom ett
bättre utnyttjande av de resurser som avsatts för familjestöd.
Stödsystemen bör utformas så att ekonomins funktionssätt
förbättras. Därigenom kan såväl barnfamiljernas välfärd,
stödens effektivitet som ekonomins funktionssätt främjas.
Målet är att förbättra barnfamiljernas ekonomiska situation
genom att ge dem ett större handlingsutrymme och bättre
möjligheter att själva påverka sin ekonomiska situation.
Stöden bör utformas på ett sådant sätt att systemen mer
effektivt kan bidra till goda ekonomiska förutsättningar
för barnfamiljerna. Det bör särskilt undersökas om det
finns inslag i stödet till barnfamiljerna som begränsar
den enskilda familjens möjligheter att själv göra
prioriteringar mellan olika behov. Det bör därvid prövas
om stöden kan göras mer effektiva genom att barnfamiljerna
får större möjligheter att själva göra prioriteringar
mellan olika behov och önskemål.
Det skall löna sig att utbilda sig och att arbeta.
Kombinationen inkomstskatt, inkomstprövade bidrag och
inkomstrelaterade barnomsorgsavgifter leder dock
ofrånkomligen till marginaleffekter. Dessa marginaleffekter
gör det svårt och ibland närmast omöjligt för många
familjer att förbättra sin ekonomiska situation genom
ökade arbetsinsatser, eftersom inkomstprövade bidrag
minskar och inkomstberoende avgifter höjs i takt med att
inkomsterna ökar. Marginaleffekterna drabbar särskilt
dem som har låga inkomster och det finns en stor risk
att fattigdomsfällor uppstår. Att börja arbeta efter
arbetslöshet eller att gå från deltid till heltid lönar
sig ibland inte alls. Det är varje människas rätt -
kvinna som man - att försörja sig själva. Höga
marginaleffekter riskerar att motverka motivationen till
en ökad förvärvsfrekvens när efterfrågan på arbetskraft
ökar. Det kan på längre sikt ge upphov till allvarliga
problem ur fördelningssynpunkt.
Hur bidragssystemet utformas kan i viss utsträckning
påverka prisbildningen hos en viss tjänst eller produkt.
Det är därför angeläget att utreda och analysera hur
och i vilken utsträckning bostadsbidraget eller andra
former av familjestöd kan påverka boendekostnadsutvecklingen.
Attitydundersökningar visar tydligt att de generella
bidragen, t.ex. barnbidragen, har en betydligt högre
legitimitet än de behovsprövade bidragen. Genom att
förändra de behovsprövade bidragen så att de blir mer
generella till sin natur, kan man anta att även
legitimiteten ökar, vilket har stor betydelse för
systemens långsiktiga stabilitet och effektivitet.
Behovsprövade bidrag ger också mer komplicerad
administration och de administrativa kostnaderna blir
förhållandevis höga. Utredaren skall därför analysera
effekterna och konsekvenserna av olika alternativa
utformningar av familjestödet vad gäller de
administrativa kostnaderna för såväl stat som kommun.
Ett första viktigt steg för att minska de samlade
marginaleffekterna tas i och med den planerade
maxtaxereformen inom barnomsorgen. En promemoria
" Maxtaxa och allmän förskola (Ds 1999:53) med förslag
till förändringar av avgiftssystemet inom
förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg (s.k. maxtaxa)
har nyligen utarbetats inom regeringskansliet. Det är
viktigt att därefter gå vidare och undersöka vilka
ytterligare åtgärder som kan vidtas för att minska de
samlade marginaleffekterna. Om dessutom bidragens
effekter på prisbildningen kan minska har en god grund
lagts för en familjepolitik som förenar goda
tillväxtförutsättningar med en rättvis fördelning.
Ett reformerat bidragssystem med sänkta marginaleffekter
kan komma att leda till att många barnfamiljer, som i
dag är beroende av socialbidrag, får det lättare att
komma ut på arbetsmarknaden eller att öka sin förvärvsgrad.
På sikt kan detta innebära att gruppens beroende av
socialbidrag minskar.
De familjepolitiska stöd som skall analyseras i den
nu aktuella översynen är de allmänna barnbidragen,
bostadsbidrag till barnfamiljer och underhållsstöd.
Förslag till maxtaxa, ändrade skatteregler, eventuella
förändringar av socialbidragsreglerna och andra
omvärldsfaktorer av betydelse för barnfamiljernas
ekonomi skall beaktas i analysen.
Mål och måluppfyllelse för de familjeekonomiska
stödsystemen
Det övergripande målet för de familjeekonomiska
stödsystemen är att de skall bidra till att utjämna
de ekonomiska villkoren mellan familjer med och utan
barn samt över livscykeln. Syftet är också att de ska
underlätta för kvinnor och män att kunna förena arbete
och föräldraskap.
De allmänna barnbidragen
Riksrevisionsverket (RRV) har i revisionsrapporten
"Allmänna barnbidrag - effektivitetsrevision av ett
familjepolitiskt instrument" (RRV 1997:24) identifierat
tre huvudmål som grund för att införa det generella
barnbidraget lika för alla barn.
Ett mål var att underlätta barnfamiljernas
försörjningsförmåga, att minska andelen barn som lever
i fattigdom samt att tillgodose barnens behov.
Barnbidraget hade även ett socialpolitiskt mål; att
vara ett generellt stöd till alla barn bosatta i
Sverige. Slutligen angavs ett fördelningspolitiskt
mål; att utjämna den ekonomiska standarden mellan
barnlösa och barnfamiljer, mellan låg- och
höginkomsttagare samt över livscykeln.
RRV konstaterade att effektiviteten i barnbidragssystemet
är hög och att barnbidragen bidrar till att öka
försörjningsförmågan väsentligt för en stor del av
barnfamiljerna. Under år 1996 beräknades att cirka
93 000 hushåll fick sin ekonomiska standard höjd till
en nivå över socialbidragsnormen enbart tack vare
barnbidraget.
Även vad gäller det socialpolitiska målet, att stödet
skall avse samtliga barn bosatta i Sverige, ansåg RRV
att detta uppfyllts i mycket hög grad. En mycket liten
andel av samtliga barn nåddes inte av bidraget. Den
främsta orsaken var då att familjen tillfälligt lämnat
landet och därför inte kvitterat ut bidraget.
Enligt RRV fanns det också tydliga indikationer på att
det fördelningspolitiska målet var uppfyllt. Eftersom
barnbidragen skattefinansieras bidrar barnlösa hushåll
till barnhushållen. Det sker även en utjämning mellan
hög- och låginkomsttagare eftersom höginkomsttagare
betalar mer i skatt. Slutligen konstaterade RRV att
systemet utjämnar den ekonomiska situationen för samma
individ under dennes livstid. Systemet bidrar med
resurser i början av individens liv, medan samma
person betalar tillbaka under senare delen av livet
i form av skatter.
Sammanfattningsvis konstaterar RRV att effektiviteten
i systemet för allmänna barnbidrag är hög. De tre
målen är i stort sett uppfyllda. Vissa risker för
läckage finns i systemet men de är av sådan karaktär
eller har sådan omfattning att de inte märkbart
negativt torde påverka den goda måluppfyllelsen.
Med anledning av att RRV pekade på vissa möjligheter
till fusk i barnbidragssystemet genomförde
Riksförsäkringsverket (RFV) en tillsynskontroll av
barnbidragen. Syftet med kontrollen var att ta reda
på i vilken omfattning barnbidrag betalas ut trots
att rätten till barnbidrag upphört. RFV konstaterade
i rapporten "Tillsyn av det allmänna barnbidragssystemet"
(RFV anser 1997:9) att de kontroller som finns inbyggda
i barnbidragssystemet tillsammans med de kontrollrutiner
som försäkringskassan har är tillräckliga för att
upptäcka och förhindra att barnbidrag betalas ut
felaktigt. Av 20 000 slumpmässigt utvalda ärenden
har det endast i fyra fall kunnat konstateras att
barnbidrag tagits emot felaktigt, utan att det
upptäckts genom försäkringskassornas ordinarie
kontroller.
Underhållsstöd
Målet för underhållsstödet är att systemet skall bidra
till att föräldrar skall ta sitt ekonomiska ansvar
gentemot de barn som de inte sammanlever med, samtidigt
som samhället garanterar dessa barn en rimlig ekonomisk
standard.
Systemet för underhållsstöd har endast varit i kraft
under tre år. Det tar alltid en viss tid innan ett helt
nytt system har stabiliserat sig och därför har det
fram till nu ansetts vara för tidigt att göra en mera
genomgripande analys av måluppfyllelsen i systemet.
RFV pekade i sin utvärdering av det nya underhållsstödet
(RFV anser 1998:2 " Underhållsstöd till barn till
särlevande föräldrar - redovisning vad avser systemets
tillämpning") bl.a. på att det s.k. grundavdraget i
underhållsstödssystemet var mycket lägre än såväl
socialbidragsnormen som normalbeloppet vid beräkning
av förbehållsbelopp vid löneutmätning. RFV ansåg att
det vore önskvärt att grundavdraget justerades upp så
att bidragsskyldiga med små inkomster skulle kunna
befrias från återbetalningsskyldighet utan att behöva
ansöka om anstånd med en ökad skuldbörda som följd.
Efter ett förslag i regeringens proposition "Beräkning
av underhållsskyldighet för underhållsstöd till barn
med särlevande föräldrar m.m." (prop. 1998/99:78)
har riksdagen beslutat att grundavdraget fr.o.m. den
1 februari 2000 skall höjas från nuvarande 24 000
kronor till 72 000 kronor, samtidigt som de procentsatser
som bestämmer återbetalningsskyldighetens storlek
höjs.
Syftet att öka båda föräldrarnas ekonomiska ansvar
för sina barn kan dock redan nu till en del sägas ha
uppnåtts; 35 procent av vad som totalt betalas ut i
underhållsstöd återbetalas nu av de bidragsskyldiga
föräldrarna jämfört med 27 procent i det tidigare
gällande bidragsförskottssystemet.
Bostadsbidragen
Det nuvarande målet för bostadsbidraget är att ge
ekonomiskt svaga hushåll möjlighet att hålla sig med
goda och tillräckligt rymliga bostäder.
Enligt beräkningar som RRV gjort uppfylls målet för
bidraget i tillfredsställande grad. Bidragen riktas
till ekonomiskt svaga hushåll som tack vare
bostadsbidraget uppnår rimlig boendestandard.
Utgifterna för bostadsbidragen och antalet mottagare
av dessa ökade kraftigt mellan åren 1990 och 1995. Enligt
en studie av RRV "Bostadsbidrag - effektivitetsrevision
av ett socialpolitiskt instrument" (RRV 1996:3) betalades
cirka 1,5 miljarder (närmare 20 procent) felaktigt ut
till hushåll utanför målgruppen. För att motverka detta
infördes nya regler år 1996 - bland annat miste vissa
hushåll utan barn rätten till bostadsbidrag. Den 1
januari 1997 infördes ett nytt system som bl.a. innebar
att den sökande skall uppskatta sin inkomst för det
kalenderår som ansökan avser. I efterhand kontrolleras
uppgifterna mot den taxerade inkomsten varefter det
slutliga bostadsbidraget beräknas. Skillnaden mellan
det preliminära och det slutliga bostadsbidraget
erhåller eller betalar mottagaren tillbaka.
RFV konstaterar i sin utvärdering av de nya
bestämmelserna Bostadsbidrag till barnfamiljer och
ungdomar (RFV anser 1999:6) att regelförändringarna
har lett till att antalet bidragsmottagare minskat
vilket i sin tur lett till minskade utgifter. RFV
konstaterar också att bidragen i stort sett förblivit
oförändrade för dem som kan antas vara mest beroende
av inkomstförstärkningen, dvs. ensamförsörjare med
låga inkomster som bor i hyreslägenhet. Det är främst
hushåll med de relativt sett högsta inkomsterna och
personer med rymliga bostäder som förlorat på det
nya systemet.
Behovet av en översyn
Varför marginaleffekterna bör sänkas
Regeringen eftersträvar ökad rättvisa och jämlikhet
samtidigt som de långsiktiga förutsättningarna för
tillväxt förbättras. Befolkningens förankring på
arbetsmarknaden, den samhällsekonomiska effektiviteten
och drivkrafterna i samhällsekonomin bör därför
stärkas. Det är viktigt för den enskilda personen
eller familjen att de finner det meningsfullt att
arbeta.
Marginaleffekter uppkommer när en ökad inkomst delvis
försvinner i höjda skatter, minskade inkomstprövade
bidrag och ökade avgifter till barnomsorg m.m. Höga
marginaleffekter gör att människor inte nämnvärt
kan påverka sina ekonomiska förhållanden genom att
förkovra sig, arbeta mer och öka sina inkomster. Att
ta kortvariga arbeten, att börja arbeta efter arbetslöshet,
att gå från deltid till heltid, att studera och att
åta sig mer kvalificerade arbetsuppgifter, lönar sig
inte alltid. Om det ekonomiska utbytet av att ta ett
arbete på en annan ort är begränsat kan det t.ex. i
enskilda fall upplevas som meningslöst att flytta.
Höga marginaleffekter ger alltså upphov till både
arbetslöshets- och fattigdomsfällor.
Höga marginaleffekter innebär vidare att det ekonomiska
utfallet av att arbeta mera är mycket mindre för den
enskilde än för samhället. När medborgarna arbetar
mer, studerar, åtar sig mer kvalificerade arbetsuppgifter
eller startar nya företag ger det samhället stora
ekonomiska vinster. Det är en rättvisefråga att också
den som själv satsar skall få behålla en god lön för
mödan.
En rättvis fördelning av den ekonomiska välfärden
är högt prioriterad. En långsiktigt stabil
fördelningspolitik förutsätter hög sysselsättning.
Det är bättre med jämn fördelning av arbete än att
omfördela i efterhand med skatter och bidrag. En
fast förankring på arbetsmarknaden är viktig för
delaktigheten i samhällslivet och för de enskilda
individernas självkänsla.
Höga marginaleffekter drabbar särskilt kvinnor,
låginkomsttagare, småbarnsföräldrar och ensamföräldrar.
Fattigdomsfällor har visat sig vara vanligast bland
arbetslösa som har barn och bland kvinnor och arbetslösa
som tidigare haft en låg lön. Det innebär ett hot
mot den sociala rättvisan och mot jämställdheten
mellan män och kvinnor. Det kan leda till att människor
arbetar mindre eller inte alls och blir långvarigt
beroende av sociala ersättningar och bidrag. Deras
kunskaper och erfarenheter tas därmed inte tillvara.
De utestängs kanske från den sociala gemenskap, det
inflytande och den känsla av att vara behövd som ett
arbete medför. Barnen får en mindre del av det stöd
till utveckling och gemenskap som förskolan ger.
Höga marginaleffekter är också ett allvarligt problem
för arbetsmarknaden. Nu ökar efterfrågan på arbetskraft
i snabb takt. Allt fler medborgare får möjlighet att
försörja sig själva. Samtidigt får företagen, kommunerna
och andra arbetsgivare allt svårare att rekrytera
personal. Det kan leda till flaskhalsar på arbetsmarknaden
som riskerar att pressa upp löneökningstakten till
en nivå som är oförenlig med fortsatt god tillväxt
i ekonomin. Flaskhalsar som ökar risken för inflation
och överhettning i ekonomin måste därför motverkas.
Höga marginaleffekter är i detta sammanhang betydande
hinder eftersom de försvagar drivkraften att arbeta
mer, att byta jobb eller att flytta till områden där
det finns många arbetstillfällen.
Den sociala välfärden står inför stora utmaningar.
En åldrande befolkning och bättre teknik kommer att
öka kraven på pensioner, sjukvård och äldreomsorg.
Den globala ekonomin med ökad konkurrens medför ett
växande behov av bättre utbildning för allt fler
medborgare. Dessa stora utmaningar kan bara mötas
med en hög sysselsättning och god ekonomisk tillväxt.
Sänkta marginaleffekter är därför nödvändigt för att
långsiktigt värna om den generella sociala välfärden.
Det är också viktigt att förtroendet för att de
familjeekonomiska stödsystemen är hållbara på längre
sikt ökar. Det skapar trygghet och förutsättningar
för ett ökat barnafödande.
De allmänna barnbidragen
Riksrevisionsverket konstaterade att effektiviteten
och måluppfyllelsen för de allmänna barnbidragen är
hög. Regeringen delar denna uppfattning.Barnbidragen
uppfyller i hög grad målet att, utan att skapa
marginaleffekter, bidra till utjämningen av de
ekonomiska levnadsvillkoren mellan familjer med
respektive utan barn. Stödet omfördelar också
inkomster mellan hög- och låginkomsttagare, genom
att inkomstskatten är högre vid en hög inkomst och
barnbidrag betalas ut med samma belopp till alla barn.
Barnbidragssystemet är vidare lätt att överblicka,
enkelt och billigt att administrera samt näst intill
omöjligt att fuska med.
Genom de planerade höjningarna av barnbidragen med
100 kronor per barn och månad den 1 januari 2000 och
ytterligare 100 kronor den 1 januari 2001 och motsvarande
höjningar av flerbarnstilläggen, kommer de allmänna
barnbidragen att ligga på den högsta reella nivån
sedan barnbidraget infördes år 1947.
Bostadsbidrag
Den sociala bostadspolitiken är en viktig del av
välfärden. Målet är att alla ska ha tillgång till en
bra bostad till rimlig kostnad. Goda bostadsförhållanden
har länge ansetts vara av speciell betydelse för barnens
uppväxtförhållanden. Det omfattande byggande som skett
under de senaste femtio åren har bidragit till att
kraftigt förbättra bostadsstandarden och minska
trångboddheten, i synnerhet för barnfamiljerna. Genom
bostadsbidragen kan även barnfamiljer med små ekonomiska
resurser efterfråga en ändamålsenlig bostad som svarar
mot familjens behov. Den kraftiga ökningen av
bostadsbidragen och barnbidragen utgjorde också en
viktig beståndsdel i den stora skattereformen i början
av 1990-talet.
Förutsättningarna för bostadspolitiken har förändrats
under det senaste årtiondet. Bostadsbyggandet har
inte längre samma omfattning som tidigare.
Räntesubventionerna har inte längre samma betydelse
för byggande och boendekostnaderna. Frågor om
neutraliteten mellan boendeformerna har kommit mer
i fokus för den bostadspolitiska diskussionen,
liksom produktions- och boendekostnadernas utveckling.
Inriktningen av den ekonomiska politiken mot en
stabil prisutveckling utgör en väsentlig del av
de förändrade förutsättningarna för bostadspolitiken.
De låga nominella räntorna har på ett påtagligt sätt
sänkt kapitalutgifterna, särskilt för egna hem.
Att åstadkomma en dämpad boendekostnadsutveckling är
särskilt betydelsefullt för barnfamiljer med små
ekonomiska resurser och stor försörjningsbörda. En
ekonomisk politik inriktad på tillväxt, låg inflation
och full sysselsättning bidrar till att också de med
svaga ekonomiska förutsättningar kan efterfråga en
god bostad. Boendekostnaderna bör minska i förhållande
till hushållens disponibla inkomster.
Underhållsstöd
I 1999 års ekonomiska vårproposition aviserades att
en särskild utredare skall ges i uppdrag att utreda
utgiftsutvecklingen inom underhållsstödet och lämna
förslag till utgiftsbegränsande åtgärder. Det angavs
att även frågan om inkomstunderlag för återbetalningsskyldiga
borde prövas.
Det nya underhållssystemet baseras på taxerad inkomst
och innebär i praktiken att återbetalningsskyldigheten
baseras på den inkomst som intjänades två år tidigare.
Reglerna för bostadsbidragen innebär att inkomsten
uppskattas för bidragsåret och stäms därefter av mot
den taxerade inkomsten, vilket sker två år senare.
Fördelar och nackdelar finns med båda systemen.
Riksförsäkringsverkets utvärdering av bostadsbidragen
visar dock att det finns ett stort stöd bland
allmänheten för denna hantering, även om det första
årets avstämning gav stora avvikelser.
Förstärkning av de svagare gruppernas ekonomi
Motivet att stärka de svagare hushållens ekonomi kan
i stort sett sägas vara lika starkt idag som tidigare.
Däremot kan det finnas anledning att diskutera formen
för detta stöd. Förstärkningen av de svagaste gruppernas
ekonomiska situation bör ske på ett sätt som i minsta
möjliga mån motverkar de möjligheter till förbättrade
realinkomster som den ökade efterfrågan på arbetskraft
gett barnfamiljerna. Samhällets stöd till dessa grupper
bör även fortsättningsvis vara starkt, samtidigt som
det inte får utformas på ett sätt som förhindrar dessa
hushåll från att på egen hand försöka förbättra sin
ekonomiska situation.
Uppdraget
Utredaren skall analysera barnbidrag, underhållsstöd
och bostadsbidrag till barnfamiljer och förutsättningslöst
pröva möjligheterna och förutsättningarna för att
inom ramen för den generella välfärdspolitiken förändra
stödsystemen. Systemen skall på ett effektivt sätt
bidra till att skapa goda ekonomiska förutsättningar
för barnfamiljerna och förstärka föräldrarnas förankring
på arbetsmarknaden.
Analyserna skall omfatta:
- de ekonomiska förhållandena för de grupper som stöden
riktar sig till, stödens nivå och träffsäkerhet. Särskild
vikt skall läggas vid ensamföräldrarnas ekonomiska
situation och analysen skall avse både vårdnadshavare
och bidragsskyldiga föräldrar.
- marginaleffekter och de fattigdomsfällor som dessa
skapar samt fördelningseffekter. Därvid skall de samlade
effekterna av skatt, bostadsbidrag, socialbidrag,
avgifter i förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg,
socialförsäkringssystemen, arbetslöshetsförsäkringen,
studiestödssystemet, återbetalning av studielån och
underhållsstöd beskrivas vid olika inkomstlägen och
för olika familjetyper. Särskild vikt skall läggas på
att analysera förslag som läggs fram rörande avgifter
i förskoleverksamheten och skattesystemet.
- de hinder för en starkare förankring på arbetsmarknaden
som höga marginaleffekter och därav följande fattigdomsfällor
kan ge upphov till för många föräldrar. Kvinnors möjligheter
att förbättra sin förankring på arbetsmarknaden och att
utveckla sin kompetens är i detta sammanhang av särskild
betydelse. Särskild vikt skall också läggas vid analysen
av ensamstående föräldrars ekonomiska möjligheter att
studera.
- i vilken utsträckning de nuvarande systemen är
relevanta för att nå målen för de allmänna barnbidragen,
underhållsstödet och bostadsbidraget. Analysen skall
också omfatta eventuella effekter på prisbildningen.
- utgiftsutvecklingen inom underhållsstödssystemet samt
effekterna av nuvarande bestämmelser för hur inkomstunderlag
för återbetalningsskyldighet skall beräknas.
- utgiftsstyrande faktorer i respektive stödsystem samt
utgiftsutvecklingen för staten.
- möjligheterna att, utifrån aktuell forskning, förändra
stödens utformning så att de på ett mer effektivt sätt
bidrar till att skapa goda ekonomiska förutsättningar
för barnfamiljerna. Utredaren skall grunda analysen
på en bred kunskapsöversikt av forskningen om de
beteendeanpassningar och av den effekt på prisbildningen
som kan bli följden av olika stödformer.
Utifrån dessa analyser skall den särskilde utredaren
visa alternativa vägar till hur de familjepolitiska
stöden skulle kunna moderniseras. Alternativen skall
utformas utifrån både kvinnors och mäns behov och
förutsättningar. Förslagen skall också belysas ur
barns och ungdomars perspektiv.
Utredaren skall mot denna bakgrund:
- pröva möjligheter att förändra de familjeekonomiska
stöden i en riktning som innebär att stöden blir mer
generella så att barnfamiljernas samlade marginaleffekter
minskar, samtidigt som den fördelningspolitiska
träffsäkerheten bibehålls eller ökar. I detta sammanhang
skall utredaren beakta vilka möjligheter till omfördelning
mellan olika grupper som staten har om de inkomstprövade
bidragen minskar i betydelse. Stöden skall vidare
konstrueras så att möjligheterna till fusk motverkas
samt att påverkan på prisbildningen begränsas.
- pröva alternativa vägar för att stödja ensamförsörjare
i övergången från socialbidrag till studier.
- ur ett samlat familjepolitiskt perspektiv bedöma
om ytterligare åtgärder skall övervägas för att kunna
uppfylla utredningens syfte med lägre marginaleffekter
och bibehållen eller ökad fördelningspolitisk träffsäkerhet.
De ensamstående föräldrarnas ekonomiska situation skall
därvid särskilt beaktas.
- med utgångspunkt i analysen av kostnadsutvecklingen
i underhållsstödet lämna förslag till utgiftsbegränsande
åtgärder.
- belysa behov av övergångstider och anpassningsregler
vid olika förslag till lösningar.
Övrigt
Flera av de områden som utredaren förväntas belysa är
eller har nyligen varit föremål för utredning i olika
kommittéer, interdepartementala arbetsgrupper eller är
en del av statliga myndigheters uppgifter. Utredarens
arbete skall mot den bakgrunden ske i kontakt med
andra berörda statliga kommittéer och myndigheter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall lämna en delrapport med förslag till
bland annat utgiftsbegränsande åtgärder inom underhållsstödet
senast den 1 juni 2000.
Utredaren skall lämna en slutlig redovisning senast den
28 februari 2001.
(Socialdepartementet)