Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av försäkringsbolagens placeringsregler m.m., Dir. 2000:15
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1999-12-16
Dir. 2000:15
Beslut vid regeringssammanträde den 16 december 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av de näringsrättsliga
reglerna för försäkringsbolag som rör försäkringstekniska avsättningar
och placeringar av tillgångar som motsvarar sådana avsättningar
(skuldtäckningstillgångar). Översynen omfattar även reglerna för
kapitalbasen i försäkringsbolag. Utredaren skall också se över
regleringen för begränsning av risker som uppkommer genom upplåning,
garantiförbindelser och liknande åtaganden samt vid återförsäkring.
Utredaren skall
- undersöka metoder och principer för reglering och tillsyn av
försäkringsbolagens avsättningar, placeringar och kapitalbas i andra
jämförbara länder,
- utvärdera sådana utländska regler, och motsvarande svenska regler,
ur ett företags-, tillsyns- och försäkringstagarperspektiv,
- överväga behovet av ändringar i avsättnings-, placerings- och
kapitalbasreglerna,
- i mån av behov föreslå ändringar i fråga om indelning och värdering
av försäkringstekniska avsättningar,
- föreslå de ändringar som behövs i nuvarande begränsningar för
skuldtäckningstillgångar,
- i mån av behov föreslå särskilda justeringsregler för poster i
kapitalbasen,
- analysera behovet av och, om det finns ett behov, lämna förslag
till riskspridningsregler för återförsäkringsaffärer,
- mot bakgrund av en friare produktutveckling och större frihet vid
placering av skuldtäckningstillgångar föreslå närmare riktlinjer
för tillsynen av försäkringsbolag. Riktlinjerna skall utformas med
utgångspunkt i den allmänna stabilitetsprincipen och de rörelseregler
som bygger på denna princip.
Bakgrund
Tidigare utrednings- och lagstiftningsarbeten
I september 1990 tillsatte regeringen Försäkringsutredningen (dir.
1990:56). Syftet med Försäkringsutredningens arbete var att skapa
mer rationella rörelseregler för försäkringsbolag och att åstadkomma
ett regelsystem förenligt med EG-rätten. I två delbetänkanden,
Försäkringsrörelse i förändring 1 och 2 (SOU 1991:89 och 1993:108),
behandlade utredningen frågor som rörde gemenskapsrätten på området
med förtur. Det gällde särskilt förslag till nya soliditets- och
placeringsregler. I sitt slutbetänkande, Försäkringsrörelse i
förändring 3 (SOU 1995:87), behandlade utredningen övriga frågor
som föranleddesav utredningsuppdraget.
Regeringen uppdrog i december 1992 åt en särskild utredare att
föreslå nya placeringsregler för försäkringsbolag. Utredaren skulle
utgå från Försäkringsutredningens direktiv och utredningens
delbetänkande. Utredaren redovisade sitt förslag till soliditets-
och placeringsregler för försäkringsbolagen i promemorian
Placeringsregler för försäkringsbolag (Ds 1993:57) i september 1993.
Promemorian benämns i det följande placeringspromemorian.
Gällande regler om försäkringsbolagens soliditet (kapitalbas)
infördes i huvudsak i samband med införlivandet av första och andra
generationens försäkringsdirektiv i svensk rätt (prop. 1992/93:257).
Reglerna innebar bl.a. detaljerade krav på lägsta start- och
driftskapital i direktförsäkringsbolag (garantibelopp resp.
solvensmarginal) samt begränsningar för vad som får ingå i
kapitalbasen. Nuvarande regler om försäkringstekniska avsättningar
och placering av skuldtäckningstillgångar fick sin huvudsakliga
utformning vid genomförandet av tredje generationens försäkringsdirektiv
i Sverige år 1995 (prop. 1994/95:184, s. 141). Regeringen redovisade
då sin principiella syn på försäkringsbolagens medelsförvaltning.
Denna syn innebär sammanfattningsvis att tillgångarna skall placeras
med beaktande av försäkringsrörelsens art och de åtaganden som
bolaget har, s.k. matchning. Det skall i kapitalförvaltningen
eftersträvas att riskerna i försäkringsbolagens tillgångsportfölj
är väl fördelade, s.k. diversifiering.
I samband med att nya regler infördes år 1996 om försäkringsbolagens
års- och koncernredovisning ändrades värderingsmetoden för de
flesta skuldtäckningstillgångar från lägsta värdets princip till
marknadsvärdet (prop. 1995/96:10 del 4). Då samordnades även
rörelsereglerna om klassificering och värdering av försäkringstekniska
avsättningar med redovisningsreglerna.
Genom den år 1999 beslutade försäkringsrörelsereformen har motiven
för särskilda rörelseregler och tillsyn för försäkringsbolag renodlats
bl.a. genom att försäkringstagarnas intresse av att åtagandena kan
infrias slagits fast som ett huvudmotiv. Genom reformen har också
reglerna för hanteringen av överskott i livförsäkringsbolag ändrats
(prop. 1998/99:87, bet. 1998/99:FiU28, SFS 1999:600-608). Ändringarna
syftar till en tydligare uppdelning av vad som är försäkringstagarens
medel resp. rörelsens riskkapital. Även inom ramen för denna
lagstiftning har reglerna om avsättningar, placering av tillgångar
och kapitalbasen justerats.
Ändringar i nyss nämnda regler har på senare tid också tagits upp
i vissa andra sammanhang. Som en anpassning till EG-rätten har den
s.k. femprocentsregeln, som begränsar finansiella företags rätt att
förvärva aktier i ett enskilt företag, slopats för försäkringsbolag
och understödsföreningar (prop. 1998/99:142). Frågor om nya EG-
harmoniserade rörelseregler för försäkringsbolag och understödsföreningar
med hänsyn till närstående företag i en försäkringsgrupp har nyligen
behandlats i en lagrådsremiss som avses att resultera i en proposition
under våren år 2000.
EG:s regler
Enligt livförsäkringsdirektiven skall storleken på de tekniska
avsättningarna för livförsäkring normalt fastställas efter en
tillräckligt betryggande försäkringsteknisk metod. Avsättningarna
skall omfatta bl.a. alla garanterade återköpsvärden samt återbäring
som försäkringstagarna har rätt till.
Placeringsreglerna i tredje generationens EG-direktiv gäller endast
tillgångar som motsvarar de tekniska avsättningarna. Medlemsstaterna
får inte fastställa några regler för valet av tillgångar som motsvarar
fria medel.
Försäkringsdirektivens placeringsregler innehåller en allmän regel
om att hänsyn skall tas till den typ av försäkringsrörelse som
företaget bedriver vid valet av de tillgångar som svarar mot tekniska
avsättningar. Tillgångarnas risk, avkastning och likviditet skall
beaktas. Vidare skall försäkringsföretaget se till att tillgångsportföljen
är väldiversifierad, dvs. att riskerna är spridda på lämpligt sätt.
Den allmänna regeln kompletteras med relativt omfattande bestämmelser
där bl.a. en lista över tillgångar som kan godtas för att täcka
tekniska avsättningar ingår. Det betonas dock att medlemsländerna
skall fastställa mer detaljerade regler för vilka tillgångar som
får användas och att länderna kan ställa upp strängare krav.
Direktiven anger vidare en rad principer som skall gälla bl.a. i
fråga om värderingen av tillgångar, säkerhetskrav, behandling av
derivatinstrument, likviditetskrav och koncerngenomlysning. EG:s
regler innehåller endast på några punkter uttryckliga begränsningar
för hur stora placeringar som får göras i visst tillgångsslag.
Högst 5 procent av de tekniska bruttoavsättningarna får investeras
i direktlån utan säkerhet, högst 3 procent i kassa och högst 10
procent i aktier som inte omsätts på en reglerad marknad. Om det
bland tillgångarna ingår någon investering i dotterbolag som helt
eller delvis förvaltar försäkringsbolagets tillgångar för dess
räkning, skall de underliggande tillgångar som innehas av
dotterföretaget beaktas. Dotterföretagets andra tillgångar behandlas
på samma sätt (artikel 22.2 iv tredje generationens skade- och
livförsäkringsdirektiv och prop. 1994/95:184 s. 180).
Direktiven innehåller även vissa begränsningsregler för enskilda
investeringar (enhandsengagemang). Medlemmarna skall fastställa
ytterligare begränsningsregler även i denna del. För det ändamålet
anges olika allmänna riktlinjer, t.ex. att tillgångsportföljen
skall vara väldiversifierad, att riskfyllda tillgångar bör behandlas
med återhållsamhet och att illikvida tillgångar bör behandlas
med försiktighet.
EG:s kapitalbasregler återfinns i huvudsak i det första
skadeförsäkringsdirektivet och det första livförsäkringsdirektivet.
Enligt dessa regler skall försäkringsbolagen ha en tillräcklig
solvensmarginal i förhållande till sin totala verksamhet.
Solvensmarginalen skall motsvaras av poster på passivsidan av viss
kvalitet. De får inte vara belastade med förpliktelser. Det skall
främst vara fråga om eget kapital och reserver som inte ingår i de
försäkringstekniska avsättningarna. För skadeförsäkring är storleken
på solvensmarginalen i huvudsak kopplad till premieinkomst och
genomsnittliga skadeersättningar. För livförsäkring bestäms
solvensmarginalen oftast som en viss procent av livförsäkringsavsättningen
och s.k. positiva risksummor. Solvensmarginalen får dock aldrig
understiga vissa absoluta miniminivåer (minsta garantifond).
Gällande rätt
Försäkringstekniska avsättningar
För försäkringsbolag är de försäkringstekniska avsättningarna av
grundläggande betydelse. Avsättningarna skall motsvara de belopp
som fordras för att bolaget vid varje tidpunkt skall kunna uppfylla
alla åtaganden som skäligen kan förväntas uppkomma med anledning
av ingångna försäkringsavtal. De skall först och främst avse
bolagets ansvarighet för försäkringsfall, förvaltningskostnader
och andra kostnader under resten av avtalsperioden för löpande
försäkringar i skadeförsäkringsrörelse (ej intjänade premier och
kvardröjande risker) resp. livförsäkringsrörelse (livförsäkringsavsättning).
Avsättningarna skall också avse inträffade oreglerade försäkringsfall,
kostnader för regleringen av dessa samt återbäring som förfallit
till betalning men inte betalats ut (oreglerade skador). De skall
även omfatta bl.a. sådan återbäring som är garanterad i nominella
eller reala belopp (garanterad återbäring) och sådan återbäring
inom livförsäkringsrörelse som är villkorad av värdeförändringar
på tillgångar eller av visst försäkringstekniskt resultat som
försäkringstagarna eller andra ersättningsberättigade står risken
för (villkorad återbäring). De försäkringstekniska avsättningarna
skall som huvudregel beräknas individuellt för varje avtal. Under
vissa förutsättningar får en kollektiv beräkning göras enligt
vedertagna aktuariella metoder.
Placeringsregler
Dagens placeringsregler för skuldtäckningstillgångar finns i 7 kap.
9-13 §§ försäkringsrörelselagen (1982:713). Förutom det generella
kravet på matchning och diversifiering, gäller att de tillgångar
som används för att täcka bl.a. posterna ej intjänade premier,
livförsäkringsavsättning och garanterad återbäring måste vara av
visst slag. Tillgångarna skall dels tillhöra en godkänd kategori
av tillgångar, dels vara kvantitativt sett begränsade till högst
75 procent obligationer, 25 procent aktier, 25 procent fastigheter
och fastighetsanknutna värdepapper, 10 procent lån och 3 procent
kassa. Reglerna om s.k. enhandsengagemang begränsar hur stort
värde en enskild placering får ha i förhållande till
skuldtäckningstillgångarnas totala värde. Dessutom finns regler
om tillgångens geografiska placering i förhållande till var
försäkringsrisken finns och regler om valutakursrisker. För
villkorad återbäring och åtaganden inom fondförsäkring där
försäkringstagarna bär den finansiella risken gäller, med undantag
från de sist nämnda bestämmelserna, endast en särskild regel om
att tillgångarna skall placeras på ett sätt som är lämpligt med
hänsyn till åtagandets karaktär.
Placeringsreglerna är rent beloppsmässigt mer restriktiva än de
som föreslogs i placeringspromemorian i fråga om det kvantitativa
utrymmet för olika tillgångsslag. En förutsättning för förslagen
i placeringspromemorian var emellertid att den del av
försäkringsbolagens balansräkning som skall skuldtäckas skulle
växa betydligt. I promemorian gjordes inte någon skillnad mellan
avsättningar för garanterad återbäring och avsättningar för
återbäring som försäkringstagarna står risken för.
Kapitalbasregler
Ett försäkringsbolag skall, utöver tillgångar som svarar mot de
försäkringstekniska avsättningarna, vid varje tidpunkt ha en
tillräcklig kapitalbas (1 kap. 8 a § försäkringsrörelselagen).
Kapitalbasen får aldrig vara lägre än garantibeloppet. Kapitalbasen
får inte heller vara lägre än solvensmarginalen.
Garantibeloppet bestäms till olika belopp beroende på vilket slag
av försäkringsrörelse som skall bedrivas. Solvensmarginalen bestäms
med hänsyn till verksamhetens art och omfattning enligt olika regler
för liv- och skadeförsäkringsrörelse. För livförsäkringsrörelse
bestäms solvensmarginalen i princip till fyra procent av premiereserven
samt vissa procentsatser relaterade till olika positiva risksummor
(7 kap. 26 och 27 §§ försäkringsrörelselagen). För skadeförsäkringsrörelse
beräknas solvensmarginalen i princip med utgångspunkt i vissa
procentsatser av premier som bolaget mottagit under föregående år
samt vissa procentsatser av tidigare års ersättningar eller avsättningar
för försäkringsfall (7 kap. 23 och 25 §§ försäkringsrörelselagen).
I kapitalbasen får räknas in inbetalt aktie- eller garantikapital
och hälften av ännu inte inbetalt aktie- eller garantikapital. Även
övrigt bundet eget kapital med avdrag för fond för orealiserade
vinster får räknas in. Detsamma gäller obeskattade reserver. För
skadeförsäkringsrörelse gäller dessutom att anspråk på grund av
uttaxering, med vissa begränsningar, får räknas in i kapitalbasen.
Detta gäller även om bolaget inte har beslutat att uttaxering skall
göras.
Finansinspektionen får i ett enskilt fall medge att även andra poster
får ingå i kapitalbasen (7 kap. 22 och 24 §§ försäkringsrörelselagen).
Utgångspunkter för uppdraget
Moderniseringen av försäkringsrörelselagen kräver en översyn av
placeringsreglerna m.m.
Särskilda rörelseregler och tillsyn av försäkringsbolagen syftar i
första hand till att säkerställa att bolagen kan fullfölja sina
förpliktelser gentemot försäkringstagarna och andra ersättningsberättigade
på grund av försäkringar.
En allmän utgångspunkt för de regler som nyligen införts för
hanteringen av överskott i livförsäkringsbolag är att de
försäkringstekniska avsättningarna skall motsvara vad som utifrån
betryggande antaganden med rimliga tillägg behövs för att infria
ingångna försäkringsavtal. Tillägg som har karaktär av mera allmänna
konsolideringsreserver bör hanteras inom ramen för eget kapital.
EG-direktiven överlämnar i stor utsträckning åt de enskilda
medlemsländerna att själva utforma placeringsreglerna inom de ramar
som anges i direktiven.
Både förslagen i placeringspromemorian och de rörelseregler som
infördes för att införliva försäkringsdirektiven i svensk rätt, utgick
från att det var nödvändigt att bestämma kvantitativa begränsningar,
s.k. limiter, för hur stor del av skuldtäckningsportföljen som får
placeras i en viss typ av tillgångar. Tillgångsbegränsningarna
utformades också för att vara enkla att tillämpa.
De nya försäkringsrörelsereglerna öppnar för att nya försäkringsprodukter
utvecklas på marknaden. Det är inte möjligt att i alla delar förutse
vilka former dessa nya produkter kommer att ta. Det kan dock antas
att mångfalden i utbudet på försäkringsmarknaderna kommer att öka.
Den nya s.k. garanterade återbäringen motsvarar i stora stycken
den traditionella tilldelade återbäringen. I avvaktan på en
översyn av försäkringsbolagens placeringsregler behölls för
garanterad återbäring i huvudsak de regler som sedan några år
gällt för tilldelad återbäring. Vissa lättnader infördes dock
i placeringsreglerna, bl.a. lämnades ett större utrymme för
placeringar utomlands.
Den nya kategorin återbäring, den s.k. villkorade återbäringen,
ger utrymme för en stor variation i fråga om former för återbäring
och det är i dag svårt att förutse hur försäkringsprodukterna
kommer att utvecklas inom denna ram. Bland annat mot denna bakgrund
gäller endast ett generellt matchnings- och diversifieringskrav
för skuldtäckningen av villkorad återbäring.
Efterhand som försäkringsmarknaden utvecklas, blir mer konkurrensutsatt
och nya produkter kommer till kan tillgångsbegränsningar komma att
innebära hinder för att uppnå matchning mellan försäkringsbolagens
tillgångsportföljer och skuldportföljer.
Det är i sammanhanget viktigt att göra skillnad mellan finansiell
risk, i form av variation i tillgångsvärden, och risker för
försäkringstagaren och försäkringsbolaget som beror på såväl
tillgångs- som skuldsidans utveckling. En hög finansiell risk kan
innebära en låg risk för försäkringstagarna och bolaget om det
finns en hög grad av variation enligt samma mönster mellan
tillgångs- och skuldsidans utveckling. En riskminimerande,
välmatchad investeringsstrategi kan, beroende på hur portföljen
av åtaganden ser ut, innebära att det finns behov av en mycket
stor andel aktierelaterade värdepapper i portföljen. Det kan
ifrågasättas om det med dagens placeringsregler går att konsekvent
genomföra en sådan investeringsstrategi.
Det bör därför övervägas om inte kravet på medlemsstaterna att
utforma mer detaljerade regler för skuldtäckning även ger utrymme
för regler av mer kvalitativ art. En sådan reglering skulle i
högre grad än i dag inriktas på själva matchningen av tillgångar
mot åtaganden. Det innebär att när effekterna av bolagets åtagande
beräknats i vissa hänseenden, så som kontantflöden och känslighet
för variation i t.ex. räntan, så anpassas tillgångarna för att
möta dessa effekter. En sådan teknik för förvaltning av bolagets
sammantagna portfölj brukar betecknas Asset-Liability Management,
ALM.
Både bolagen och tillsynsmyndigheten är i behov av metoder för
att kontrollera att denna matchningen blir så god som möjlig.
Sådana metoder och deras användning i reglerings- och tillsynssyfte
i Sverige och i andra länder har för Finansdepartementets räkning
behandlats i konsultrapporten International Asset-Liability
Management for Life Insurers. Rapporten redovisades i september
1999 (dnr Fi1999/2136).
Ett införande av sådana metoder förutsätter väl utvecklade regler
för försäkringstekniska avsättningar och kapitalbasen. En översyn
av dessa regler i vissa delar har också aviserats i propositionen
om reformerade försäkringsrörelseregler (prop. 1998/99:87).
Närmare om utredningsuppdraget
Klassificering och värdering av försäkringstekniska avsättningar
Utredaren skall kartlägga och utvärdera metoder för klassificering
och värdering av försäkringstekniska avsättningar i jämförbara
länder. Det arbetet och erfarenheterna i praxis bör ligga till grund
för en utvärdering av de svenska reglerna om försäkringstekniska
avsättningar. Utredaren skall överväga om ändringar behövs i gällande
regler om vad som redovisas som försäkringstekniska avsättningar och
hur sådana avsättningar skall beräknas. Därvid bör bl.a. frågan om
utjämningsavsättningar för kreditförsäkring och säkerhetsreserv
övervägas särskilt. Översynen av de försäkringstekniska avsättningarna
bör utgå från de nya principerna för hanteringen av överskott i
livförsäkringsbolag.
Placering av skuldtäckningstillgångar och andra riskspridningsregler
Utredaren skall kartlägga olika metoder att hantera placeringarna
av skuldtäckningstillgångar i jämförbara länder. Utredaren bör
bl.a. närmare undersöka hur ALM fungerar som verktyg för tillsyn
och reglering i ett antal utvalda länder. Med stöd av detta underlag
och den erfarenhet som nu bör kunna dras från tillsynspraxis skall
utredaren överväga om ändringar behövs i gällande placeringsregler
för försäkringsbolag.
Om utredaren kan identifiera hinder för matchning och diversifiering
som är hänförliga till de i lag och föreskrifter fastlagda
principerna för värdering av bolagets försäkringsåtaganden, är
utredaren oförhindrad att föreslå ändringar i metoderna för hur
åtagandena värderas.
ALM kan i vissa delar innebära stora investeringar för
försäkringsbolagen. För de största försäkringsbolagen kan emellertid
sådana modeller antas vara en naturlig del av den interna
riskhanteringen i bolaget. Det gäller inte nödvändigtvis i mindre
försäkringsbolag med enklare åtagandeportföljer. Utredaren skall
särskilt överväga om nya placeringsregler skall gälla för alla
försäkringsbolag eller om en användning av sådana nya metoder och
avvikelser från allmänna placeringsregler är lämpligare att införa
inom ramen för ett särskilt tillståndsförfarande.
I EG:s försäkringsdirektiv listas de tillgångar som får godtas som
instrument för skuldtäckning. I några delar utesluter den svenska
regleringen tillgångsslag som enligt vissa medlemsländers tolkning
av EG-bestämmelserna är tillåtna för skuldtäckning. Det gäller t.ex.
derivatinstrument.
Utredaren bör ta ställning till om den gällande regleringen av vilka
tillgångsslag som är tillgängliga för skuldtäckning är ändamålsenlig.
I den mån utredaren finner att reglerna inte är ändamålsenliga skall
förslag till ändringar lämnas.
Utredaren bör även överväga och lämna förslag till riskspridningsregler
för återförsäkringsaffärer. Även reglerna om begränsningar av upplåning
bör övervägas. Detsamma gäller behovet av konkreta riskspridningsregler
för garantiförbindelser och andra åtaganden utanför balansräkningen.
De regler som utredaren föreslår bör inriktas på försäkringsbolagens
möjligheter att matcha sin tillgångs- och skuldportfölj. Det är
angeläget att reglerna så långt möjligt inte förhindrar en önskvärd
fördelning av tillgångarna med hänsyn till den skuldportfölj
försäkringsbolaget har och den risknivå som är acceptabel för
försäkringstagarna.
De lagförslag som lämnas om försäkringsbolagens placeringar skall gå
att förena med bestämmelser om registerföring av skuldtäckningstillgångar
och får inte försämra försäkringstagarnas förmånsrätt.
Indelningen och storleken av buffertkapital
Utredaren skall i denna del kartlägga och utvärdera metoder för
klassificering och värdering av försäkringsbolagens kapitalbas i
jämförbara länder. Mot denna bakgrund och svenska erfarenheter
skall utredaren överväga behovet av ändringar i gällande bestämmelser
om kapitalbas. Utredaren bör bl.a. överväga om särskilda regler
bör införas för kapitalbasen med hänsyn till betalningsberedskapen
(se prop. 1998/99:87 s. 270 f.). Utredaren bör också särskilt
överväga behovet av en reglering av omräkningskurs vid fastställande
av kapitalbasen (jfr prop. 1999/2000:23 s. 142 f.). I sammanhanget
bör det även övervägas om belopp i fond för orealiserade vinster
mera generellt skall få räknas med i kapitalbasen.
Som framgår av den tidigare nämnda konsultrapporten har man i ett
antal länder även andra krav på kapital, s.k. capital adequacy.
Ett sådant kapital skall fungera som buffertkapital för bolagets
nyteckning av försäkringsavtal samtidig som aktieägarnas och de
befintliga försäkringstagarnas anspråk på bolaget tryggas.
Förslag i fråga om försäkringstekniska avsättningar och placeringar
av skuldtäckningstillgångar skall föranleda analys och vid behov
förslag om nya former för buffertkapital i kapitalbasen. Utredaren
skall i sammanhanget även överväga om det behövs särskilda kapitalkrav
för att säkerställa att en befintlig försäkringsrörelse vid behov
kan avvecklas under ordnade former.
I studierna av system i andra länder bör de skillnader i
försäkringsmarknaderna som finns mellan de länder som studeras och
Sverige beaktas. Skillnaderna kan t.ex. röra sig om produktutbud,
försäkringars roll i samhällsekonomin o.d. I detta sammanhang är
skillnader mellan olika länder i fråga om aktuariernas och
revisorernas roll av särskilt intresse.
Nya riktlinjer för hur tillsynen av försäkringsbolag skall bedrivas
Placeringsreglerna och andra regler som utformas för att säkerställa
försäkringsbolagets stabilitet bör utformas så att de ger utrymme
för en väl fungerande tillsyn. Det innebär att reglerna måste
utformas så att de är hanterbara för såväl försäkringsbolag som
tillsynsmyndighet.
Utredaren skall, som en konsekvens av de förslag som lämnas till
materiell reglering på området, lämna förslag till principer för
hur en lämplig tillsyn av svenska försäkringsbolag skall organiseras.
Vid utformandet av sådana principer skall utredaren beakta hur
tillsynen är organiserad i dag, hur tillsynen organiseras i de
länder som utredaren valt att studera närmare samt vilka
erfarenheter man där har av olika tillsynsmodeller i fråga om
försäkringsbolagens stabilitet. Utredaren kan också föreslå ändringar
i reglerna om innehåll i och inlämnande av placeringsriktlinjer,
försäkringstekniska riktlinjer och tekniskt beräkningsunderlag
som försäkringsbolag skall upprätta.
Det skall noga värderas och redovisas hur olika metoder för den
aktuella tillsynen påverkar Finansinspektionens resursbehov.
Det bör särskilt övervägas om aktuarien bör ges en mer självständig
ställning i förhållande till bolaget för att en god riskkontroll
och tillsyn skall uppnås. Även formerna för aktuariens intygande
av de försäkringstekniska avsättningarna bör behandlas med hänsyn
till den praxis som kan ha vuxit fram under senare tid.
Övriga frågor
Rörelsereglerna om försäkringstekniska avsättningar, placering av
skuldtäckningstillgångar och kapitalbasen har samband med
försäkringsbolagens redovisningsregler. För avsättningarna gäller
som princip att rörelsereglerna skall tillämpas även i års- och
koncernredovisningen (4 kap. 9 § lagen [1995:1560] om årsredovisning
i försäkringsföretag). För skuldtäckningstillgångarna gäller
värderingsreglerna för årsredovisningen med vissa avvikelser
(7 kap. 10 f § FRL). Bestämmelserna om kapitalbasen innehåller
däremot ingen uttrycklig hänvisning till redovisningsreglerna.
Utredaren skall därför överväga om sambandet mellan rörelsereglerna
och redovisningsreglerna i dag är lämpligt utformade. Utredaren
är oförhindrad att föreslå de ändringar i redovisningsreglerna
som behövs.
De förslag som kan komma att lämnas för försäkringsbolag kan även
behöva genomföras i lagstiftningen om utländska försäkringsgivare.
Utredaren skall även lämna förslag till följdändringar i denna
lagstiftning samt övriga följdändringar som föranleds av förslagen.
Utredningsarbetet
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter och
pågående utredningar som har relevans för detta utredningsuppdrag.
Den myndighet som främst berörs är Finansinspektionen.
Utredarens uppdrag skall redovisas senast den 30 mars 2001.
(Finansdepartementet)