Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Torvens roll i ett uthålligt energisystem, Dir. 2000:110
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2000-12-21
Dir. 2000:110
Beslut vid regeringssammanträde den 21 december 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas med uppdrag att utreda torvens roll i ett
uthålligt energisystem. Utredaren skall
- jämföra torvens samlade miljöeffekter med andra bränslen och i
samband med detta undersöka torvens konkurrenskraft i förhållande
till andra bränslens miljöeffekter,
- översiktligt inventera de geografiska områden i landet där det
kan finnas intresse av att säkerställa fortsatt torvproduktion,
- analysera utgångspunkterna för Sveriges geologiska undersöknings
ställningstagande att ett område kan bedömas vara av riksintresse
enligt 3 kap. 7 § miljöbalken med hänvisning till att det innehåller
torv,
- studera hur efterbehandlingar av torvtäkter har genomförts och
undersöka om det går att fastlägga ytterligare kriterier för
efterbehandling och ansvarsfördelning redan vid tillståndsgivningen,
med beaktande av de regler som finns i miljöbalken och reglerna om
miljökonsekvensbeskrivningar,
- klarlägga torvverksamhetens sysselsättnings- och samhällseffekter,
torvens roll för landets försörjningstrygghet vad gäller energi och
torvens roll i energisystemet,
- undersöka om koncessionsförfarandet kan förbättras.
Bakgrund
Riksdagen beslutade år 1997 (prop. 1996/97:84, bet. 1996/97:NU12,
rskr. 1996/97:272) att energipolitikens mål på kort och lång sikt
är att trygga tillgången på energi på villkor som är konkurrenskraftiga
med dem som gäller i omvärlden. Energipolitiken skall utgå från vad
natur och miljö kan bära. Landetsenergiförsörjning skall tryggas genom
ett energisystem som i största möjliga utsträckning grundas på varaktiga,
helst inhemska och förnybara energikällor samt genom en effektiv
energihushållning. I begreppet uthållig energianvändning ingår en samlad
bedömning av ekologiska, samhällsekonomiska, kulturella och sociala
effekter av den svenska torvanvändningen.
Torv används idag i ca 30 förbränningsanläggningar runt om i landet,
ofta tillsammans med trädbränslen. Det sammanlagda energiinnehållet i
torv som används för energiändamål bedöms uppgå till 3-4 TWh per år.
Torven är nästan uteslutande inhemskt producerad.
Meningarna har varit delade om huruvida torv skall klassas som ett
förnybart bränsle eller ett icke-förnybart bränsle. I samband med
skattereformen 1990-1991 undantogs torven från koldioxidbeskattning,
dock utan att klassas som ett biobränsle. Biobränslekommissionen ansåg
(SOU 1992:90) att det inte fanns tillräckligt vetenskapligt underlag för
att ta ställning till torvens klimateffekter. Energikommissionen fann
(SOU 1995:139, s. 449) att den etablerade torvanvändningen borde tryggas
genom att energitorv även fortsättningsvis undantas från
koldioxidbeskattning. Skatteväxlingskommittén ansåg i sitt slutbetänkande
(SOU 1997:11) att det finns starka skäl från miljösynpunkt att klassa
torv som ett fossilt bränsle. Varken EU eller International Energy
Agency (IEA) anser för närvarande att torven är en förnybar energikälla.
Det gör inte heller FN:s klimatpanel Intergovernmental Panel on Climate
Change. För närvarande utvinns 3-4 TWh/år beroende av vädret, medan
den årliga tillväxten av torv översiktligt bedöms motsvara 18?20 TWh.
Utnyttjande av bränslen som olja, kol, naturgas, biomassa och torv ger
i vissa avseenden upphov till likartade miljöeffekter. Vid förbränning
får man i varierande mängder utsläpp av kväveoxider, tungmetaller och
ofullständigt förbrända kolväten.
Sveriges yta består till ca en fjärdedel av torvmarker. Torv produceras
i stora delar av Sverige med tyngdpunkten i Småland och delar av inre
Norrland. Alla torvmarker lämpar sig dock inte för utvinning av torv.
För det första måste torvförekomsten ha en sådan kvalitet och vara av
sådan omfattning att den rent tekniskt kan bearbetas. För det andra
varierar den ekonomiska bärkraften starkt mellan olika projekt för
torvutvinning. Man skall även beakta att utvinning av torv från
naturvårdssynpunkt inte alltid kan godtas, eftersom den medför att
den ursprungliga naturtypen försvinner. Vid mer omfattande torvutvinning
kan framförallt problem i natur- och kulturmiljön uppstå genom utdikning
och dränering av mossar och myrar. Torvutvinning ger vissa effekter på
yt- och grundvattnet, luften och på djur- och växtlivet. Hänsyn till
värdefulla natur- och kulturmiljöer samt andra intressen gör därför att
antalet myrar möjliga för torvbearbetning reduceras.
Enligt 2 § förordningen (1998:896) om hushållning med mark- och
vattenområden m.m. skall vissa centrala myndigheter lämna uppgifter
till länsstyrelserna om områden som myndigheten bedömer vara av
riksintresse enligt 3 kap. miljöbalken. På Sveriges geologiska
undersökning ankommer det att lämna uppgifter om områden som
innehåller fyndigheter av ämnen eller material som är av riksintresse
enligt 3 kap. 7 § miljöbalken.
Ansökningar om tillstånd till bearbetning av torv för energiändamål
prövas enligt lagen (1985:620) om vissa torvfyndigheter (TorvL). I
samband med prövningen enligt TorvL skall även bestämmelserna i
miljöbalken tillämpas. Det gäller bl.a. miljöbalkens allmänna
hänsynsregler m.m. (2 kap.), bestämmelser för hushållning med mark-
och vattenområden (3-4kap.) och bestämmelserna om
miljökonsekvensbeskrivningar och annat beslutsunderlag (6 kap.
miljöbalken). Särskilda bestämmelser om täkt av torv finns i 12 kap.
miljöbalken.
Det finns ett stort antal torvtäkter där torv har utvunnits och där
efterbehandling sker. Det vanligaste alternativet vid efterbehandling av
torvtäkter är beskogning, men även anläggande av våtmarker och sjöar
förekommer. Torven på en täkt bearbetas som regel under 20-25 år,
varefter den utvunna täkten efterbehandlas antingen till våtmark eller
skog. Den som söker tillstånd till bearbetning av torv ställer redan
vid tillståndsgivning säkerhet för efterbehandling. Efterbehandlingen
sker i samråd med de ansvariga myndigheterna, kommunen och markägarna.
Återställning till myrmark är ännu knappt använd i landet, men
erfarenheter från övriga Europa kan användas. Det är dock sannolikt
att vissa av dessa våtmarker, om de inte underhålls kontinuerligt,
kommer att förlora sina egenskaper. I de fall det anläggs en våtmark
uppstår frågan i vilken utsträckning och hur länge torvföretaget har
ansvar för underhållet. Det är inte rimligt att koncessionshavaren
för all framtid åläggs ett skötselansvar för våtmarken och det är inte
troligt att markägaren frivilligt åtar sig att underhålla den. I dag
kan vården av sådana områden endast garanteras genom områdesskydd enligt
7 kap. miljöbalken eller genom att ett särskilt avtal om skötseln
träffas mellan berörda parter.
Produktion och användning av torv bedöms i dag svara för ca 1 200
årsarbeten i olika delar av landet. Bearbetning av torv sker ofta i
glesare befolkade områden i landet och dessa torvföretag är ofta
viktiga arbetsgivare i de berörda kommunerna. Sverige är beroende av
import av kol och olja för att klara sin energiförsörjning. Torv är
ett inhemskt bränsle och enligt riktlinjerna i det senaste
energipolitiska beslutet skall sådana prioriteras.
Uppdraget
Torvens klassificering och miljöpåverkan
Mot bakgrund av riksdagens energipolitiska beslut är det väsentligt att
klarlägga torvens roll i den fortsatta energiomställningen. Det ingår i
utredarens uppdrag att belysa frågan om torvens klassificering enligt
bl.a. EU, International Energy Agency och inom ramen för FN:s
ramkonvention om klimatförändring. Även erfarenheter från andra länder
där torv utvinns för bl.a. energiändamål skall inhämtas. Utredaren bör
jämföra torvens samlade miljöeffekter med andra bränslen och i samband
med detta undersöka torvens konkurrenskraft i förhållande till dessa
bränslen.
Översiktlig inventering av landets brytvärda torvförekomster
En översiktlig inventering och kartläggning över presumtiva lämpliga
torvtäkter i Sverige bör genomföras. Utgångspunkten för inventeringen
torde vara redan insamlat inventeringsmaterial som finns av såväl
torvmarkernas vegetation som tidigare inventeringar av torvsammansättning.
Härvid bör beaktas miljöbalkens bestämmelser och i uppdraget bör ingå
att närmare klarlägga konflikter gentemot andra konkurrerande
markanvändningsintressen innefattande frågor om biologisk mångfald.
En utgångspunkt för denna analys är å ena sidan målet att ställa om
energisystemet och å andra konsekvenserna för konkurrerande
markanvändningsintressen såsom naturvård, kulturmiljövård etc.
En sådan inventering bör ta sin utgångspunkt dels i branschens
bedömningar om framtida behov av torv i skilda delar av landet, dels
myrskyddsplanen, dels gällande miljökvalitetsmål samt utföras i samråd
med bl.a. Naturvårdverket, Boverket, Statens energimyndighet,
Riksantikvarieämbetet och Sveriges geologiska undersökning.
Riksintressen
Sveriges geologiska undersökning, har vid åtminstone ett tillfälle
bedömt att ett område bör beaktas som riksintressant enligt 3 kap.
7 § miljöbalken med hänvisning till att det innehåller torv. Detta
ställningstagande har ifrågasatts av bl.a. Naturvårdsverket och
Boverket. Mot denna bakgrund skall utredaren analysera utgångspunkterna
för Sveriges geologiska undersöknings ställningstagande och huruvida
myndighetens bedömning är förenlig med miljöbalkens regler.
Efterbehandling
Den som söker tillstånd till bearbetning av torv ställer redan vid
tillståndsgivning säkerhet för efterbehandling av torvtäkter.
Efterbehandlingen utformas i samråd med ansvariga myndigheter,
kommunen och markägarna.
Utredaren skall studera hur efterbehandlingar av torvtäkter har
genomförts och undersöka om det går att fastlägga kriterier för
efterbehandling, ansvarsfördelning m.m. redan vid tillståndsgivningen.
I detta sammanhang bör det uppmärksammas att inte alla torvtäkter kan
efterbehandlas på ett miljömässigt godtagbart sätt.
Utredaren skall kartlägga de erfarenheter av efterbehandling som
finns idag och undersöka om det är möjligt att lägga fast kriterier
för hur efterbehandling skall genomföras. Utredaren skall beakta att
varje torvtäkt är unik, varför program för efterbehandling måste
specialanpassas till de torvtäkter som berörs av en koncessionsansökan.
Behovet av att särskilt reglera efterbehandling av torvtäkt i en
miljökonsekvensbeskrivning bör belysas. Utredaren skall bedöma vilka
positiva och negativa effekter på miljön och landskapsbilden m.m. som
följer sedan en torvtäkt har avslutats.
En möjlig långsiktig lösning är att torvföretagen, i samverkan med
andra intressenter såsom Stiftelsen Svensk Torvforskning och Svenska
Torvproducentföreningen fonderar medel som skall finansiera underhåll
och efterbehandling av de torvtäkter som bedöms kräva framtida skötsel.
Utredaren skall undersöka förutsättningarna och de möjliga administrativa
formerna för detta. I detta sammanhang skall utredaren även undersöka om
det vore möjligt att samordna fonden med olika intresseorganisationer på
miljöområdet för att uppnå bästa möjliga resultat.
Samhällseffekter av torvbearbetning
Utredaren skall klarlägga torvverksamhetens sysselsättnings- och
samhällseffekter samt torvens roll för landets försörjningstrygghet vad
gäller energi. I detta bör t.ex. förbränningstekniska bedömningar ingå,
eftersom en inblandning av torv många gånger kan vara positiv vid
förbränning av trädbränsle.
Förbättring av koncessionsförfarandet
Utredaren skall undersöka om reglerna för tillståndsprövning behöver
ändras t.ex. vad gäller instansordningen och om prövningen av
bearbetningstillstånd görs på ett lämpligt sätt.
Utredaren får ta upp och bedöma andra frågor som kan vara av betydelse
för uppdragets genomförande. Det kan även gälla att framlägga förslag
till förändringar i lagstiftning m.m.
Tidsplan
Utredaren skall redovisa sina överväganden och förslag senast den
1 mars 2002.
(Näringsdepartementet)