Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En förhandlad helhetslösning för Gotlandstrafiken, Dir. 2000:108
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2000-12-21
Dir. 2000:108
Beslut vid regeringssammanträde den 21 december 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas med uppgift att genomföra nödvändiga kompletterande
analyser av effekterna av olika trafikeringsalternativ som redovisats i
Sjöfartsverkets och Rikstrafikens rapport Redovisning av uppdrag avseende
Gotlandstrafiken. Utredaren skall även genom förhandlingar med berörda
parter söka nå en långsiktigt hållbar totallösning för trafiken till och
från Gotland, vilket omfattar att även se över möjligheterna att inkludera
flygtrafiken. En utgångspunkt i dessa förhandlingar skall vara att det
nuvarande Gotlandstillägget avvecklas och att merkostnaderna som följer
av Gotlands geografiska läge neutraliseras på annat sätt än i dag.
Bakgrund
Gotlandstilläggets nedtrappning från 0,6 till 0,4 procent, i enlighet
med riksdagens beslut (prop. 1995/96:44, bet. 1995/96:TU7, rskr.
1995/96:99), ledde till att fraktpriserna till Gotland höjdes, vilket
fick negativa konsekvenser för det gotländska näringslivet. Närings-
och teknikutvecklingsverket (NUTEK) har beräknat att kostnaderna är
ca 17 % högre än för en motsvarande transport på fastlandet. Därför
har avvecklingen av Gotlandstillägget i sin helhet skjutits upp och
tillägget är alltjämt 0,4 procent.
NUTEK fick regeringens uppdrag att utarbeta ett förslag till modell för
stöd till godstransporterna. NUTEK:s förslag innebar i korthet att ett
nolltaxesystemskulle införas. Förslaget remissbehandlades och mötte viss
kritik från remissinstanserna. Sjöfartsverket framhöll i sitt utvecklade
remissvar att stödet borde göras mer effektivt. Sjöfartsverket pekade
bl.a. på att en separation av gods- och persontransporter bör genomföras
på sikt, där godstransporterna subventioneras genom ett regionalpolitiskt
transportstöd och persontransporterna upphandlas av staten.
Regeringen delade Sjöfartsverkets principiella inställning till behovet
av en separation av gods- och persontrafiken. Regeringen ansåg därför
att möjligheterna till en praktisk separation av gods- och persontrafiken
borde belysas närmare.
Regeringen uppdrog därför åt Sjöfartsverket och Rikstrafiken att gemensamt
analysera förutsättningarna för och effekterna av en separation av gods-
och persontrafiken med fartyg till och från Gotland. Utgångspunkten i
detta arbete var att de olika kundkategoriernas krav på tillfredsställande
transportförsörjning skulle tillgodoses.
Sjöfartsverkets och Rikstrafikens redovisning av uppdrag avseende
Gotlandstrafiken
Sjöfartsverket och Rikstrafiken har inkommit med rapporten Redovisning
av uppdrag avseende Gotlandstrafiken. Rapporten grundar sig på två
konsultrapporter som biläggs rapporten och redovisar sex olika
trafikeringsalternativ. Myndigheterna tar inte slutligt ställning
när det gäller de olika alternativen, utan konstaterar att det krävs
ytterligare analyser innan mer långtgående slutsatser kan dras.
Myndigheterna föreslår dock att den framtida trafikeringen diskuteras
utifrån de redovisade alternativen och utvecklingen av infrastrukturen
på fastlandet samt att Gotlandstillägget avvecklas genom förhandlingar
men behålls i avvaktan på resultatet av dessa förhandlingar.
Sjöfartsverkets och Rikstrafikens rapport har remissbehandlats. Flertalet
remissinstanser instämmer i att det krävs ytterligare analyser innan mer
långtgående slutsatser kan dras. Regeringen delar denna bedömning.
Regeringen anser dock att de presenterade alternativen kan utgöra en bas
för det fortsatta arbetet.
Regeringen instämmer i bedömningen att Gotlandstrafiken bör ses i ett
helhetsperspektiv som innefattar både händelseutvecklingen på Gotland
och utvecklingen av infrastrukturen på fastlandet. Regeringen delar
även bedömningen att en förhandlingslösning, där alla olika delar
inkluderas och kan ställas mot varandra, kan vara ett bra sätt att
finna en långsiktig och för alla parter acceptabel lösning för
Gotlandstrafiken.
Regeringen delar även bedömningen att det s.k. Gotlandstillägget inte
är en tillfredsställande form för transportstöd och anser att tillägget
på sikt bör avvecklas och ersättas av ett mer konkurrensneutralt system.
Regeringen bedömer dock att det behövs ett mer utvecklat beslutsunderlag
inför de föreslagna förhandlingarna.
Konkurrensen inom inrikesflyget
I Konkurrensverkets rapport Konkurrensen i Sverige under 90-talet
konstateras att avregleringen av inrikesflyget inte infriat de högt
ställda förväntningarna. Regeringen kan konstatera att detta kanske i
synnerhet gäller effekterna på prisbilden. Regeringen anser att höga
priser inte minst gäller för flygresor till och från Gotland.
Luftfartsverket har initierat en studie och har presenterat en rapport
som kartlägger förutsättningarna för upphandling av flygtrafik.
Utgångspunkten för rapporten är att de transportpolitiska målen skall
uppfyllas. Målen om ett tillgängligt transportsystem och en positiv
regional utveckling beaktas särskilt.
Uppdraget
En utredare tillkallas med uppgift att genomföra nödvändiga kompletterande
analyser av de effekter av olika trafikeringsalternativ som redovisats
i Sjöfartsverkets och Rikstrafikens rapport Redovisning av uppdrag
avseende Gotlandstrafiken. Utredaren kan också analysera andra
trafikeringsalternativ som utredaren finner lämpliga.
Utredaren skall även genom förhandlingar med berörda parter söka nå en
långsiktigt hållbar totallösning för färjetrafiken till och från Gotland.
En utgångspunkt i dessa förhandlingar skall vara att det nuvarande
Gotlandstillägget avvecklas och att merkostnaderna som följer av Gotlands
geografiska läge neutraliseras på annat sätt än i dag.
Utgångspunkten för arbetet skall vara att Gotlandstrafiken bör ses i ett
helhetsperspektiv som innefattar inte bara själva färjetrafiken utan även
den allmänna utvecklingen på Gotland samt utformningen och utvecklingen
av infrastrukturen på fastlandet.
Arbetet skall självfallet bedrivas med beaktande av de krav och önskemål
som näringsliv och boende på Gotland ställer på en tillfredsställande
trafikförsörjning.
Vidare skall arbetet bedrivas med beaktande av de transportpolitiska
målen och då främst delmålen om tillgänglighet och positiv regional
utveckling.
En utgångspunkt skall vara att efterfrågan skall tillgodoses på det
samhällsekonomiskt mest effektiva sättet.
En målsättning bör vara att föreslagen lösning inte skall medföra ett
större statligt ekonomiskt engagemang än dagens.
Vid de kompletterande analyserna av enhamnsalternativen som redovisas i
Sjöfartsverkets och Rikstrafikens rapport, där utgångspunkten skall vara
effekterna för näringslivet och boende på Gotland, skall särskild vikt
läggas vid följande
- Godsflödena till och från Stockholmsregionen, västra, södra och sydöstra
Sverige kopplat till effekterna för det gotländska näringslivet.
- Effekterna för boende på Gotland.
- Effekterna för Gotlandsturismen.
- Sårbarhet vid trafikstörningar.
- Säkerhets- och miljöeffekter, inkl. effekter på natur- och kulturmiljön.
- Påverkan på den totala fraktkostnaden.
- Möjligheterna för en kommersiell kompletterande trafik.
Utredaren skall även genomföra en genomgång av rättspraxis inom området
för att få en fullständig analys av hur konkurrens- och statsstödsregler
begränsar möjligheterna att neutralisera merkostnaderna som följer av
Gotlands geografiska läge. I detta inkluderas att göra internationella
jämförelser där erfarenheter från liknande trafik kan utnyttjas.
Utredaren skall vidare med beaktande av Luftfartsverkets kartläggning av
förutsättningarna för upphandling av flygtrafik se över möjligheterna att
inkludera även flygtrafiken till och från Gotland i den helhetslösning
som beskrivits ovan.
Övrigt
Utredaren skall samråda med företrädare för Gotlands kommun, länsstyrelsen
i Gotlands län, Rikstrafiken, övriga berörda nationella myndigheter,
representanter för näringslivet på Gotland, transportförmedlingsföretag,
övriga berörda kommuner och andra intressenter.
Uppdraget kan indelas i en analysfas och en förhandlingsfas och skall
inledningsvis inriktas mot att genomföra de analyser som behövs för
förhandlingarna om en totallösning. Detta hindrar inte att analys- och
förhandlingsarbetet till viss del kan bedrivas parallellt.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 augusti 2001 och omfatta den
förhandlade totallösningen.
(Näringsdepartementet)