Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning av vissa arkivfrågor, Dir. 2000:104
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2000-12-21
Dir. 2000:104
Beslut vid regeringssammanträde den 21 december 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att se över vissa
arkivfrågor. Ett viktigt syfte med utredningsarbetet är att föreslå
åtgärder som underlättar för nya grupper att använda arkiven och som
förbättrar arkivens tillgänglighet. Utredaren skall
- överväga och lämna förslag i fråga om landsarkivens framtida roller
och funktioner,
- se över frågan om ansvarsfördelningen mellan Riksarkivet och
landsarkiven och lämna förslag till eventuella ändringar,
- se över möjligheterna att effektivisera verksamheten inom den statliga
arkivorganisationen och föreslå åtgärder för att uppnå detta,
- se över möjligheterna till bättre samordning och ökad samverkan mellan
statlig och kommunal arkivhantering samt föreslå åtgärder för att uppnå
detta,
- se över möjligheterna och föreslå åtgärder för att enskilda arkiv
bättre skall kunna bevaras och tillhandahållas,
- föreslå de ändringar som bör göras i det nuvarande systemet i fråga om
ersättning till arkivmyndigheterna med anledning av arkivleveranser,
- göra en översyn av lämpliga former för bevarande av dokument på
minoritetsspråken samiska, finska, meänkieli, romani chib och jiddisch,
samt
- lämna förslag till hur arkivmyndigheterna på bästa sätt kan rustas dels
för att nya medier skall kunna tas emot, bevaras, vårdas och göras
tillgängliga, dels för att de möjligheter som den nya tekniken innebär
skall kunna tas till vara, bl.a. när det gäller att vårda och
tillgängliggöra äldre material.
Bakgrund
Det offentliga arkivväsendet utreddes med varierande intensitet från
mitten av 1970-talet fram till början av 1990-talet. Den 1 juli 1991
trädde arkivlagen (1990:782) i kraft. I lagen, som är tillämplig inom
såväl den statliga som den kommunala sektorn, finns bestämmelser om bl.a.
arkivbildningen och dess syften samt arkivvård och gallring. Bland annat
föreskrivs att myndigheternas arkiv skall bevaras, hållas ordnade och
vårdas så att de tillgodoser rätten att ta del av allmänna handlingar,
behovet av information för rättsskipningen och förvaltningen samt
forskningens behov. Vidare anges att arkiven är en del av det nationella
kulturarvet.
Regeringen har vid ett antal tillfällen efter arkivlagens ikraftträdande
uttalat att det först när arkivlagen och övrig arkivlagstiftning varit i
kraft ytterligare en tid finns anledning att göra en utvärdering och på
nytt se över arkivväsendet. Genom åren har flera motioner till riksdagen
behandlat frågor som rör arkiven, där krav har ställts både på specifika
åtgärder, bl.a. inrättande av landsarkiv på nya orter, och på ny utredning
av arkivväsendet.
Riksdagens revisorer har i en skrivelse av den 8 oktober 1998 anfört
bl.a. att regeringen med hänsyn till att det förflutit sju år sedan
arkivlagen trädde i kraft, borde ta initiativ till en mer omfattande
granskning av arkivvården. Enligt Riksdagens revisorer bör därvid fem
aspekter särskilt beaktas, nämligen gallring och enskilda arkiv i
anslutning till den ständigt ökande omfattningen av arkivvården,
digitaliseringen av arkivvården, avgiftsfinansieringen av arkivvården,
innebörden av Sveriges EU-anslutning för arkivhanteringen samt
kompetensfrågor inom arkivverksamheten.
I kulturutskottets betänkande 1998/99:KrU4 står det bl.a. att det är
motiverat att formerna för och omfattningen av en utredning av
arkivverksamheten övervägs och att regeringen för riksdagen redovisar
sin syn på en kommande, mera omfattande utvärdering och utredning.
Mot denna bakgrund redogjorde regeringen i budgetpropositionen för år
2000 (prop. 1999/2000:1, utg.omr. 17) för att Regeringskansliet arbetar
med att ta fram direktiv till en utredning av det statliga arkivväsendet.
Riksdagen har senare (bet. 1999/2000:KrU12) gett regeringen till känna
att det är angeläget att den av regeringen aviserade utvärderingen om
arkivväsendet snarast påbörjas.
Uppdraget
Det statliga arkivväsendets organisation m.m.
Riksarkivet och landsarkiven är statliga arkivmyndigheter med särskilt
ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i landet.
Riksarkivet är den centrala förvaltningsmyndigheten för arkivfrågor och
har det högsta överinseendet över den offentliga arkivverksamheten i
landet. I Riksarkivet, som är chefsmyndighet för landsarkiven, ingår
bl.a. Krigsarkivet, Svensk arkivinformation (SVAR) och ARKION. SVAR är
en delvis avgiftsfinansierad verksamhet som med hjälp av moderna medier
skall bearbeta och sprida arkivinformation. ARKION är en i huvudsak
avgiftsfinansierad verksamhet med syfte att med hjälp av moderna medier
öka tillgängligheten till och bruket av arkiven. Landsarkiven finns i
Göteborg, Härnösand, Lund, Uppsala, Vadstena, Visby och Östersund och de
är arkivmyndigheter inom sina respektive distrikt. Äldst är Landsarkivet
i Vadstena, inrättat 1899, och yngst är Landsarkivet i Härnösand som
skapades 1935. Landsarkivens upptagningsområden är av varierande storlek.
Stockholms stadsarkiv och Värmlandsarkiv har funktion som landsarkiv
inom Stockholms respektive Värmlands län.
Under de senare åren har förutsättningarna för landsarkivens verksamhet
förändrats. De snabba strukturförändringarna inom den offentliga
förvaltningen liksom de ändrade relationerna mellan staten och Svenska
kyrkan innebär att villkoren ändras för landsarkiven, bl.a. genom ökade
leveranser av arkivmaterial. Det är många gånger fråga om material som
fortfarande är aktuellt och som i förhållandevis stor utsträckning
efterfrågas av såväl förvaltningen som forskningen. Tillhandahållandet
av detta material har delvis en annan karaktär än tillhandahållandet
av äldre material, bl.a. i fråga om sekretessprövningar och när det
gäller kompetens hos arkivpersonalen. Förändringarna inom den offentliga
förvaltningen innebär även en minskning av antalet regionala och lokala
myndigheter. En annan faktor som påverkar landsarkivens verksamhet är
den snabba utvecklingen av informationsteknik och digitalisering. Denna
utveckling kan göra det möjligt att i stor utsträckning tillgodogöra sig
arkivmaterial var man än befinner sig. Samtidigt medför den tekniska
utvecklingen ökade krav på varje landsarkiv när det gäller att tillgodose
behovet av tillräcklig kompetens på teknikområdet.
Mot denna bakgrund skall landsarkivens framtida roller och funktioner
övervägas och förslag till eventuella ändringar lämnas. Möjligheterna
till ökad samverkan och samordning med andra arkivmyndigheter och
arkivinstitutioner i de olika regionerna skall beaktas. En utgångspunkt
för övervägandena skall vara värdet av regional förankring samt
landsarkivens regionalpolitiska betydelse.
Ansvarsfördelningen i den nuvarande statliga arkivorganisationen är
oklar i vissa avseenden. Detta gäller exempelvis i fråga om landsarkivets
ställning som dels egen myndighet, dels institution under chefsmyndigheten
Riksarkivet. Härav följer bl.a. att riksarkivariens ansvar i förhållande
till landsarkivariens kan bli oklart. Riksarkivet har aktualiserat vissa
av dessa frågor i en skrivelse till regeringen med förslag till ändring
av förordningen (1995:679) med instruktion för Riksarkivet och landsarkiven
(Ku1999/3476/Ka). Utredaren skall se över roll- och ansvarsfördelningen
mellan Riksarkivet och landsarkiven. Förslag till eventuella ändringar
skall lämnas.
Utredaren skall vidare se över möjligheterna att effektivisera
verksamheten inom den statliga arkivorganisationen och föreslå åtgärder
för att uppnå detta.
Den kommunala arkivhanteringen
De kommunala arkiven är liksom övriga arkiv bärare av stora kulturvärden.
Det rör sig om ett omfattande material som har en väsentlig funktion
när det gäller den lokala demokratin och förankringen. Villkoren för
arkivhanteringen liksom arkivverksamhetens utformning ser i viss
utsträckning olika ut i landets kommuner och landsting.
Kommunstyrelsen och landstingsstyrelsen är arkivmyndighet i kommunen
respektive landstinget, om inte kommun- eller landstingsfullmäktige har
utsett någon annan nämnd eller styrelse för denna uppgift. Riksarkivet
och landsarkiven skall följa arkivutvecklingen i kommunerna och ge
allmänna råd i arkivfrågor, men har inte behörighet att ingripa i
verksamheten.
Arkivlagen är som sagt tillämplig både för statliga och för kommunala
arkiv. Samma bestämmelser gäller alltså inom hela den offentliga
förvaltningen i fråga om exempelvis arkivbildning och arkivvård. Den
statliga och kommunala arkivsektorn samverkar bl.a. inom ramen för
Samrådsgruppen för kommunala arkivfrågor, som består av representanter
från Riksarkivet, landsarkiven, Svenska Kommunförbundet och
Landstingsförbundet. Gruppen har som övergripande mål att främja
samverkan mellan stat, kommuner och landsting inom arkivområdet, till
gagn för utveckling av de kommunala arkivfrågorna. Tonvikten ligger på
de frågor som är av gemensamt intresse för den offentliga sektorn. Till
gruppens uppgifter hör bl.a. att utarbeta förslag till allmänna råd i
kommunala arkivfrågor.
Utredaren skall, med beaktande av de särskilda förutsättningar som
gäller inom respektive sektor och den kommunala självstyrelsen, se över
möjligheterna till bättre samordning och ökad samverkan mellan statlig
och kommunal arkivverksamhet samt föreslå åtgärder för att uppnå detta.
Enskilda arkiv
De enskilda arkiven, bl.a. folkrörelsearkiven och andra föreningsarkiv
samt företags- och personarkiv, förvaltar betydande arkivbestånd och
samlingar. Arkiven har många gånger ett stort kulturhistoriskt värde
och bidrar till att ge information om samhället och dess utveckling.
De har stor betydelse inom bl.a. forskningen, exempelvis historisk,
samhällsvetenskaplig, ekonomihistorisk, lokalhistorisk och
industrihistorisk forskning.
Flera enskilda arkiv är dåligt bevarade, förvarade och ordnade och
tillgängligheten till dem är därför ofta begränsad jämfört med de
offentliga arkiven. Det finns emellertid väl fungerande nätverk för
enskilda arkiv. Här kan nämnas Folkrörelsernas arkivförbund och de många
folkrörelsearkiv som är anslutna till organisationen samt Näringslivets
arkivråd. Stiftelsen Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek, TAM-Arkiv
(arkiv för tjänstemanna- och akademikerorganisationerna) och Föreningen
Stockholms företagsminnen samlar många betydelsefulla enskilda arkiv.
Vidare har vissa större företag en bra arkivhantering
Enligt förordningen (1995:679) med instruktion för Riksarkivet och
landsarkiven får de statliga arkivmyndigheterna ge råd till enskilda
i arkivfrågor. Riksarkivets nämnd för enskilda arkiv avgör ärenden om
statsbidrag till enskilda arkiv och är rådgivande organ i frågor som
rör sådana arkiv. Nämndens bidragsgivning är sedan lång tid i stor
utsträckning riktad till de s.k. regionala folkrörelsearkiv som har
länet som verksamhetsfält samt till Stiftelsen Arbetarrörelsens arkiv
och bibliotek. För budgetåret 2000 avser drygt två tredjedelar av det
statliga stödet (sammanlagt ca 11,8 miljoner kronor) dessa ändamål.
Resterande medel fördelas till enskilda arkiv efter ansökan.
Utredaren skall se över möjligheterna och föreslå åtgärder för att
enskilda arkiv bättre skall kunna bevaras och tillhandahållas. Härvid
skall beaktas vilken roll de statliga arkivmyndigheterna skall ha i
det sammanhanget. Möjligheterna till ökad samverkan med de offentliga
arkivinstitutionerna liksom med andra aktörer skall ses över. Bland
annat skall möjligheterna till ökad samverkan inom regionerna beaktas.
Förslagen får dock inte medföra att den huvudsakliga inriktningen på
bidragsgivningen ändras.
Överenskommelser om arkivleveranser från andra myndigheter
En av Riksarkivets och landsarkivens uppgifter är att ta emot arkiv
från bl.a. myndigheterna inom den statliga sektorn för slutlig förvaring
(depåfunktion). Förvaring av arkiv innebär kostnader, dels för vård
och bevarande, dels för tillhandahållande. Enligt 17 § arkivförordningen
(1991:446) skall Riksarkivet och landsarkiven, i samband med att de
tar emot arkivmaterial, träffa en överenskommelse med den levererande
myndigheten om ersättning för kostnader för att i framtiden bevara,
vårda och tillhandahålla handlingarna samt för engångskostnader i
samband med övertagandet.
Mottagandet av arkivmaterialet innebär alltså en överföring av vissa
resurser från den levererande myndigheten till arkivmyndigheterna i
enlighet med den överenskommelse som träffas. Resurserna överförs
vanligen genom en nivåsänkning av den levererande myndighetens anslag
och motsvarande ökning av Riksarkivets anslag, vilket sker inom ramen
för den ordinarie budgetprocessen i Regeringskansliet. I vissa fall
sker resursöverföringen i stället genom att arkivmyndigheten fortlöpande
fakturerar den levererande myndigheten i enlighet med överenskommelsen.
Riksarkivet och landsarkiven tar emot många och små leveranser vilket
bl.a. innebär att resurs- och lokalplaneringen kompliceras samt att
arkivmyndigheterna ägnar en inte oväsentlig tid åt leveransförhandlingar
med levererande myndigheter. Riksarkivet har på regeringens uppdrag
utrett dessa frågor (dnr Ku1999/2849/Ka).
Utredaren skall mot denna bakgrund och med beaktande av Riksarkivets
redovisning av regeringsuppdraget föreslå de ändringar som bör göras
i det nuvarande systemet i fråga om ersättning till arkivmyndigheterna
med anledning av arkivleveranser. Utgångspunkten är att arkivmyndigheterna
skall kompenseras för samtliga de kostnader som leveranserna innebär.
Bevarande av dokument på minoritetsspråk
I propositionen Nationella minoriteter i Sverige (prop. 1998/99:143,
s. 69-70) uttalar regeringen sin avsikt att ta initiativ till en översyn
som syftar till att finna lämpliga former för att bevara dokument på
minoritetsspråken samiska, finska, meänkieli, romani chib och jiddisch.
Riksdagen har inte haft något att invända mot en sådan översyn (bet.
1999/2000:KU6, rskr. 1999/2000:69). Utredaren skall göra den aktuella
översynen.
Som utgångspunkt skall en beskrivning göras av var dokumenten i dag
finns bevarade, vilket skick de befinner sig i och vilka förutsättningar
som finns för allmänheten att ta del av dem. Dokument på minoritetsspråken
kan utöver de ordinarie arkiven även finnas vid museer, universitet,
stiftelser och hos de berörda minoritetsorganisationerna.
Informationsteknik
Den snabba utvecklingen och ökade användningen av informationsteknik och
digitalisering ger nya möjligheter, bl.a. i fråga om att göra arkivmaterial
mer tillgängligt och att nå nya och flera grupper av användare. Ett arbete
med att knyta samman databaser i olika länder har t.ex. nyligen påbörjats,
vilket i väsentlig utsträckning underlättar åtkomsten av bestånden i
arkiven.
Samtidigt förändrar den tekniska utvecklingen villkoren för mottagande,
bevarande, vård, gallring och tillhandahållande av handlingar.
Arkivmyndigheterna ställs därmed inför delvis nya frågeställningar.
Detta innebär nya och ökade krav på kompetens hos dem som hanterar
arkivmaterialet.
Utredaren skall lämna förslag till hur arkivmyndigheterna på bästa sätt
kan rustas dels för att nya medier skall kunna tas emot, bevaras, vårdas
och göras tillgängliga, dels för att de möjligheter som den nya tekniken
innebär skall kunna tas till vara, bl.a. när det gäller att vårda och
tillgängliggöra äldre material. I detta sammanhang skall beaktas vilken
roll SVAR respektive ARKION kan ha i detta arbete.
Övrigt
Utredaren skall i övrigt lämna de förslag som föranleds av uppdraget.
Ett övergripande uppdrag för utredningen är att föreslå åtgärder som
underlättar för nya grupper av användare att ta del av arkiven samt
åtgärder som kan förbättra tillgängligheten till arkiven. Frågan om
finansieringen av arkivmyndigheternas verksamhet skall övervägas och
resultaten redovisas.
De av Riksdagens revisorer uppmärksammade frågorna om innebörden av
Sveriges EU-anslutning för arkivhanteringen samt kompetensfrågor inom
arkivverksamheten skall inte ingå i uppdraget, eftersom regeringen
fortlöpande hålls informerad av Riksarkivet om dessa frågor.
Arbetets bedrivande
Arbetet skall bedrivas i samarbete med Riksarkivet och landsarkiven.
Utredaren skall i övrigt samråda med berörda myndigheter samt
Folkrörelsernas arkivförbund, Svenska Kommunförbundet, Landstingsförbundet
och övriga berörda organisationer och institutioner. Utredaren skall
vidare hålla sig informerad om det arbete som bedrivs inom Offentlighets-
och sekretesskommittén (dir. 1998:32) och vilka effekter det arbetet kan
få för den framtida arkivhanteringen.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 november 2001.
(Kulturdepartementet)