Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Medborgerligt inflytande m.m. vid förändringar av ägar- eller driftsformer inom vården, Dir. 2000:103
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2000-12-21
Dir. 2000:103
Beslut vid regeringssammanträde den 21 december 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda förutsättningarna
för att införa särskilda tröghetsregler vid beslut om stora förändringar
av ägar- eller driftsformer inom vården samt lämna förslag till sådana
regler. Utredaren skall särskilt beakta intresset av att upprätthålla en
verksamhet som är tillgänglig för alla efter behov. Utredarens förslag
skall syfta till att det demokratiska inflytandet över beslutsprocessen
vid överlåtelse av driftsansvaret för den offentligt finansierade vården
stärks. Utredaren skall
- analysera argumenten för och emot införande av särskilda tröghetsregler
för beslut om överlåtelse av driftsansvaret av akutsjukhus till den
som avser att driva verksamheten i syfte att skapa vinst åt ägaren
eller motsvarande intressent,
- väga alternativen om särskilda regler mot en lagstiftning som
inskränker möjligheterna att överlåta driftsansvaret av akutsjukhus
till den som avser att driva verksamheten i syfte att skapa vinst åt
ägaren eller motsvarande intressent,
- analysera behovet av och lämna förslag på ändringar av lagen
(2000:1440) om inskränkning i landstingens rätt att överlämna driften
av akutsjukhus till annan, vilka kan komma att bli nödvändiga om ett
förbud mot överlåtelse av driftsansvaret av akutsjukhus skall
permanentas,
- analysera behovet och möjligheterna att påföra sanktioner mot ett
landsting som bryter mot ett förbud att överlåta driftsansvaret av
ett akutsjukhus till någon som avser att driva det i vinstsyfte,
- överväga om det finns behov av att särskilt definiera vad som avses
med akutsjukhus och därmed sammanhängande begrepp,
- kartlägga internationella erfarenheter av förbud mot att driva sjukhus
eller akutsjukhus med vinstsyfte,
- analysera situationen för personalkooperativ, andra ekonomiska
föreningar och små företag som verkar eller vill verka inom hälso-
och sjukvården,
- analysera argument för och emot att ett driftsavtal mellan landstinget
och en privat entreprenör skall kunna avse endast en viss del av
driften,
- utifrån de allmänna utgångspunkterna i uppdraget föreslå de
författningsändringar eller andra åtgärder som utredaren finner
motiverade,
- lämna ett delbetänkande senast den 30 september 2001 i frågan om
att införa särskilda regler för beslut om överlåtelse av driften av
akutsjukhus som ersätter den nu gällande lagen om inskränkning i
landstingens rätt att överlämna driften av akutsjukhus till annan.
Bakgrunden
Lagen (2000:1440) om inskränkning i landstingens rätt att överlämna
driften av akutsjukhus till annan och regeringens proposition om sjukhus
med vinstsyfte - behovet av översyn och vidare analys
I lagen om inskränkning i landstingens rätt att överlämna driften av
akutsjukhus till annan, inskränks landstingens rätt enligt 3 § hälso-
och sjukvårdslagen (1982:763) att sluta avtal med någon annan om att
utföra de uppgifter som landstingen ansvarar för enligt hälso- och
sjukvårdslagen. Uppgiften att ansvara för driften av akutsjukhus får
inte överlämnas till den som avser att driva verksamheten med syfte
att skapa vinst åt ägaren eller motsvarande intressent. Med akutsjukhus
förstås vårdinrättning som är inrättad för sluten vård och som har
särskild akutmottagning för den som behöver omedelbar hälso- och
sjukvård.
Lagen är tidsbegränsad. Den träder i kraft den 1 januari 2001 och gäller
till utgången av år 2002. Akutsjukhus som vid lagens ikraftträdande drivs
enligt avtal med landstinget berörs inte.
Syftet med att i lag inskränka landstingens rätt att överlämna driften
av akutsjukhus är dels att garantera att akutsjukhus även i framtiden
drivs utan vinstintresse, dels att skydda de grundläggande principerna
för svensk hälso- och sjukvård. Dessa principer innebär att den svenska
sjukvården också framledes skall styras efter principerna om vård efter
behov och vård på lika villkor. Detta förutsätter att vården finansieras
solidariskt och gemensamt. Sjukvården måste bäras upp av ett demokratiskt
huvudmannaskap. För en sjukvård som bygger på ovanstående principer är
det särskilt viktigt att den demokratiska processen värnas och utvecklas.
Den svenska sjukvården genomgår idag stora och nödvändiga organisatoriska
omdaningar som kommer att fortsätta även i framtiden. Huvudmännen tar
olika initiativ för att stimulera mångfald inom vården. Sjukvårdspersonal,
ideella organisationer och företag erbjuds möjligheter att ansvara för
driften av delar av vården genom avtal med huvudmännen.
När sådana förändringar genomförs i en demokratisk organisation, är
det av yttersta vikt att medborgarna tillförsäkras information och
stort inflytande. Förändringar av ägar- eller driftsformer inom vården
måste stå i samklang med medborgarnas önskemål och förväntningar på
den offentliga sektorn i allmänhet och på sjukvården i synnerhet.
Regeringen bejakar den utveckling som sker inom vården beträffande
alternativa ägar- och driftsformer. Särskilt inom den öppna vården ser
regeringen att en mångfald av vårdgivare kommer att kunna stärka hälso-
och sjukvården i framtiden. Samtidigt finns det alltid en risk att
strävan efter mångfald leder till att ett fåtal stora aktörer blir de
enda som finns kvar efter ett antal år. Personalkooperativ och små
företag har många gånger svårt att i upphandlingssituationerna klara
av att konkurrera med de större bolagen. Risken finns att det tidigare
offentliga monopolet byts mot ett oligopol, där enbart de stora bolagen
kommer att bedriva vård vid sidan av det offentliga.
Eftersom de inskränkningarna som finns i rätten att överlåta driftsansvaret
av ett akutsjukhus syftar till att skydda de grundläggande principerna
i svensk hälso- och sjukvård, är det av stor vikt att följa upp effekterna
av lagen om inskränkning i rätten att överlåta driften av akutsjukhus,
se prop. 2000/01:36. Av propositionen framgår vidare att en utredning
skall tillsättas som skall analysera vilka effekter lagen får samt
överväga om en annan reglering, som stärker det demokratiska inflytandet
över beslutsprocessen vid försäljning och överlåtelse av driftsansvaret
för den offentligt finansierade vården, vore mer ändamålsenlig än en
lag som inskränker landstingens rätt att överlämna driften av akutsjukhus.
Uppdraget
Utredaren skall behandla medborgarnas inflytande över stora förändringar
av sjukvårdens ägarformer och driftsformer. En grundläggande princip
för arbetet måste vara att ett starkt medborgerligt inflytande ökar
den enskildes möjlighet till delaktighet vid utformningen av sjukvården
liksom att sjukvården måste vara likvärdig över hela landet.
Utredaren skall analysera argument för och emot införande av särskilda
regler för beslut om överlåtelse av driftsansvaret av akutsjukhus till
den som avser att driva verksamheten i syfte att skapa vinst åt ägaren
eller motsvarande intressent. Förslag på sådana så kallade tröghetsregler
som närmare bör utredas är bl.a. beslut med kvalificerad majoritet eller
krav på två likalydande beslut i den beslutande församlingen med
mellanliggande allmänna val till den beslutande församlingen. Det står
utredaren fritt att analysera och komma med förslag på andra särskilda
regler vid beslut om överlåtelse av driftsansvar.
Utredaren skall väga alternativen om särskilda regler mot en lagstiftning
som inskränker möjligheterna att driva akutsjukhus med vinstsyfte. I
detta sammanhang skall utredaren ägna särskild uppmärksamhet åt aspekter
som rör den kommunala självstyrelsen och ett fortsatt förbud mot att
driva akutsjukhus i vinstsyfte. Intresset av att värna den kommunala
självstyrelsen och införande av tröghetsregler skall vägas mot intresset
av att värna om en sjukvård som är demokratiskt styrd, solidariskt
finansierad och som ges utifrån behov.
Utredaren skall analysera behovet av och lämna förslag på ändringar
av lagen om inskränkning i landstingens rätt att överlämna driften av
akutsjukhus till annan, som kan komma att bli nödvändiga om ett förbud
mot överlåtelse av driftsansvaret för akutsjukhus skall permanentas.
Utredaren skall särskilt analysera behovet och möjligheterna att i
sådant fall påföra sanktioner mot ett landsting som bryter mot ett
förbud att överlåta driftsansvaret av ett akutsjukhus till någon som
avser att driva det i vinstsyfte.
Av förarbetena till lagen om inskränkning i rätten att överlämna
driften av akutsjukhus, framgår att begreppen sjukhus och akutsjukhus
inte ges någon annan definition än vad som följer av de i hälso- och
sjukvårdslagen använda begreppen. Av lagen och förarbetena framgår
vidare att med verksamhet med vinstsyfte avses verksamhet som drivs
med syfte att skapa vinst åt ägare eller motsvarande intressent.
Utredaren skall överväga om behov finns av att i lagstiftning eller
i annan form särskilt definiera begrepp som till exempel akutsjukhus,
vinstsyfte och vinst.
Förbud mot att driva sjukhus eller akutsjukhus med vinstsyfte finns
även i andra länders lagstiftning, bl.a. Nederländernas, Kanadas och
Nya Zeelands. I detta sammanhang är det därför av vikt att utredaren
kartlägger internationella erfarenheter av förbud mot drift av sjukhus
eller akutsjukhus i vinstsyfte.
Utredaren skall analysera situationen för personalkooperativ, andra
ekonomiska föreningar och små företag som verkar eller vill verka inom
hälso- och sjukvården. Deras möjlighet att konkurrera om uppdrag inom
hälso- och sjukvården är helt avgörande för att regeringens ambition
om en ökad mångfald skall kunna förverkligas.
Särskilda krav måste ställas på de avtal som sluts mellan ett landsting
och en privat entreprenör vid överlåtelse av driftsansvaret av ett
akutsjukhus, bl.a. när det gäller kvalitetsuppföljning och konsekvenserna
av om någon av parterna bryter avtalet i förtid. Utredaren skall överväga
om det finns behov av att särskilt reglera vilka avtalstyper samt
avtalsvillkor som bör tillämpas vid överlåtelse av driften av akutsjukhus
till annan som avser att driva verksamheten med vinstsyfte.
En viktig fråga vid överlåtelse av driftsansvaret av ett akutsjukhus
till en privat entreprenör är avtalstidernas längd och konsekvenserna
av avtal som sträcker sig över en längre tid än en mandatperiod. Vid
en analys av avtalstidernas längd måste såväl de privata entreprenörernas
behov av långsiktig planering av sjukhusverksamhen beaktas som medborgarnas
möjligheter att i allmänna val utöva sitt inflytande. Regeringen avser
att utreda frågan i ett annat sammanhang.
När hela driftsansvaret för ett akutsjukhus överlåts till en privat
entreprenör är det möjligt att avtalet mellan entreprenören och
landstinget beträffande vilka sjukvårdstjänster som skall tillhandahållas
landstinget, avser endast en viss del av driftskapaciteten vid sjukhuset.
Den privata entreprenören kan för den resterande delen av driften ha
intresse av att driva verksamhet på helt egna villkor. Detta kan vara
fallet om den privata entreprenören vill kunna erbjuda exempelvis ett
företag en särskild sjukvårdstjänst. Utredaren skall utreda konsekvenserna
av att ett avtal mellan landstinget och en privat entreprenör endast
avser en viss del av driften som entreprenören bedriver vid sjukhuset
och att entreprenören själv sätter villkoren för den resterande delen.
Utredaren skall i detta sammanhang särskilt analysera om en sådan
konstruktion överensstämmer med målen för hälso- och sjukvården som
de uttrycks i hälso- och sjukvårdslagen samt kommunallagens (1991:900)
bestämmelse om likabehandling av kommunmedlemmar.
Tidsplan för arbetet m.m.
Utredaren skall senast den 30 september 2001 lämna ett delbetänkande
i frågan om att införa särskilda regler för beslut om överlåtelse av
driften av akutsjukhus som ersätter den nu gällande lagen om inskränkning
i landstingens rätt att överlämna driften av akutsjukhus till annan.
Utredaren skall lämna sitt slutbetänkande senast den 1 december 2002.
Utredaren skall arbeta i samråd med utredningen Åtgärder för att stärka
den medborgerliga insynen och deltagandet i den kommunala demokratin
(Ju 1999:98).
(Socialdepartementet)