Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tillsynen över polisen och åklagarväsendet m.m., Dir. 2000:101
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2000-12-14
Dir. 2000:101
Beslut vid regeringssammanträde den 14 december 2000.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté med parlamentarisk sammansättning får i uppdrag att
granska den ordinära tillsynen av polisen och åklagarväsendet i
syfte att säkerställa att medborgarnas krav på en demokratisk insyn
och kontroll skall kunna tillgodoses på bästa sätt. En viktig del av
uppdraget är att överväga om det finns skäl att inrätta ett oberoende
tillsynsorgan med uppgift att utöva tillsyn över polisens och
åklagarväsendets brottsutredningsverksamhet. Kommittén skall också
överväga om regleringen, organisationen och handläggningsrutinerna
för brottsanmälningar och klagomål mot anställda inom polisen och
åklagarväsendet uppfyller de höga krav som måste ställas på en sådan
verksamhet.
Bakgrund
Tillsynen inom polisväsendet
Enligt 7 § polislagen (1984:387) är Rikspolisstyrelsen central
förvaltningsmyndighet för polisväsendet och har, sedan länsstyrelsernas
ansvar för polisen upphörde den 1 januari 1999, tillsyn över det.
Rikspolisstyrelsen skall också verka för planmässighet, samordning
och rationalisering inom polisväsendet. Ytterligare bestämmelser
om tillsynen finns i förordningen (1989:773) med instruktion för
Rikspolisstyrelsen. Av 2 a § framgår att Rikspolisstyrelsen i sin
tillsynsverksamhet särskilt skall beakta, att polisarbetet bedrivs
i överensstämmelse med de prioriteringar och riktlinjer som riksdagen
och regeringen har lagt fast för polisverksamheten, att polisarbetet
bedrivs effektivt och uppfyller rättssäkerhetens krav samt att
förvaltningen inom polisväsendet fungerar väl. Rikspolisstyrelsens
tillsynsverksamhet utövas bl.a. genom inspektioner som utförs av
styrelsens tillsynsenhet. Inspektionerna utförs till stor del med
hjälp av tillfälligt anlitade personer inom polisen. Ibland deltar
också personer från andra myndigheter, bl.a. från Luftfartsverket
och Migrationsverket, vid inspektionerna. Dessutom sker gemensamma
inspektioner med Riksåklagaren. I tillsynsarbetet ingår också de mål-
och resultatdialoger som Rikspolisstyrelsens ledning har med ledningen
i varje lokal polismyndighet. Till detta skall läggas den löpande
tillsyn som utförs av styrelsens olika arbetsenheter. Enligt 3 kap.
1 § polisförordningen (1998:1558) har även de lokala polisstyrelserna
vissa tillsynsuppgifter.
I oktober 1997 beslutade regeringen att tillkalla en kommitté med
uppdrag att utreda och lämna förslag om ändringar i polisväsendets
styrsystem (dir. 1997:121). Kommittén antog namnet Polisledningskommittén
och överlämnade i maj 1998 betänkandet Styrningen av polisen (SOU
1998:74).
Med anledning av kommitténs förslag och slutsatser föreslog regeringen
i budgetpropositionen (prop. 1998/99:1, utg.omr.4, 1998/99:JuU,
rskr. 1998/99:80) till riksdagen att polislagen (1984:387) skulle
ändras på så sätt att polisstyrelsen skulle utgöra styrelse för
polismyndigheten och att länsstyrelsens ansvar för polisverksamheten
i länet skulle upphöra. Varje län skulle utgöra ett polisdistrikt.
Riksdagen beslutade i enlighet med regeringens förslag och ändringarna
trädde i kraft den 1 januari 1999. Med den nya organisationen var det
naturligt att tillsynen över polisväsendet samlades hos Rikspolisstyrelsen.
Tillsynen inom åklagarväsendet
Enligt 7 kap. 2 § rättegångsbalken är riksåklagaren högste åklagare
under regeringen och har ansvaret för och ledningen av åklagarväsendet
i landet. Rättegångsbalkens bestämmelser om riksåklagaren reglerar
riksåklagarens processuella roll och hans funktion som högste åklagare.
Riksåklagaren är central förvaltningsmyndighet för åklagarväsendet
och bestämmelser om den verksamheten finns i förordningen (1989:847)
med instruktion för Riksåklagaren. Av 2 § framgår att Riksåklagaren
har tillsyn över åklagarväsendet och skall verka för lagenlighet,
följdriktighet och enhetlighet i rättstillämpningen. Dessutom skall
Riksåklagaren leda och samordna verksamheten inom åklagarväsendet
och se till att den bedrivs effektivt. För nu nämnda ändamål får
Riksåklagaren meddela föreskrifter och allmänna råd. Enligt samma
bestämmelse lämnar Riksåklagaren även i övrigt råd och upplysningar
till åklagarna i deras verksamhet.
I samband med regionreformen år 1985 inom åklagarväsendet upphävdes
regleringen i åklagarinstruktionen om skyldighet för Riksåklagaren
och statsåklagarna att regelbundet inspektera underställda myndigheter.
Anledningen var att det inte längre ansågs nödvändigt med en
formaliserad och regelbunden kontroll av åklagarmyndigheterna. I
stället skulle det främsta ändamålet med Riksåklagarens tillsyn vara
att skapa enhetlighet i rättstillämpningen. Riksåklagaren skulle
bedriva sin tillsynsverksamhet mera flexibelt och vara inriktad på
att informera och på annat sätt stödja åklagarna i deras verksamhet
(prop. 1984/85:100, bilaga 4, s. 67 och 68). Samtidigt skulle cheferna
för de regionala åklagarmyndigheterna ges större utrymme för operativ
åklagarverksamhet. Det betonades att myndighetscheferna med stöd av
sin allmänna tillsynsfunktion skulle kunna genomföra inspektioner
om omständigheterna motiverade det (s. 76).
Även i 1994 års budgetproposition gavs riktlinjer för Riksåklagarens
och överåklagarnas tillsynsverksamhet. Det uttalades att Riksåklagarens
regelbundna tillsynsbesök borde ersättas av en verksamhet som syftade
till att skapa en enhetlig rättstillämpning och att säkerställa en
hög kvalitet i åklagarverksamheten. En anledning till den eftersträvade
förändringen av Riksåklagarens tillsynsfunktion var att överåklagarna
hade fått större ansvar för den regionala åklagarverksamheten. Förutom
att leda och samordna verksamheten skulle överåklagarna verka för
lagenlighet, följdriktighet och enhetlighet i rättstillämpningen
(prop. 1993/94:100, bilaga 3, s. 35 och 36).
Åklagarreformen år 1996 medförde att Riksåklagarens tillsyn till
stor del kom att ske inom ramen för en mål- och resultatstyrning
av verksamheten (se Riksåklagarens rapport 1996:3 Framtidens
åklagarväsende). De tidigare tillsynsbesöken ersattes med årliga
informationsbesök vid varje åklagarmyndighet. Riksåklagaren framhöll
att ett decentraliserat beslutsfattande inom åklagarväsendet skulle
ställa ökade krav på överåklagarnas kontroll och tillsyn av den
brottsbeivrande verksamheten (prop. 1995/96:110, s. 16).
Riksåklagaren utövar sin tillsynsfunktion bl.a. genom regelbundna
besök vid samtliga åklagarmyndigheter, den s.k. överprövningsverksamheten
och rätten att utfärda föreskrifter och allmänna råd. I detta
sammanhang skall även nämnas att Riksåklagaren också handlägger
klagomål mot åklagare och anmälningar om brott i tjänsten av
åklagare.
Riksåklagaren och Rikspolisstyrelsen har under hösten år 2000
påbörjat gemensamma inspektioner för att granska hur samarbetet
mellan åklagare och polis fungerar när det gäller handläggningen
av rasistiska brott, våld mot kvinnor, ekobrott och äldre mål.
Enligt Riksåklagaren har systemet med mål- och resultatstyrning
väsentligen förändrat riksåklagarens och överåklagarnas roll och
lyft fram uppgiften att se till att statsmakternas mål och
riktlinjer får genomslag i åklagarverksamheten (Riksåklagarens
redovisning av uppdrag rörande översyn av 7 kap. rättegångsbalken,
s. 14, Ju2000/2293/PÅ).
Riksåklagaren har utvecklat system för verksamhetsstyrning och
resultatuppföljning som baseras dels på verksamhetsstatistik från
ärendehanteringssystemet Brådis, dels från tidredovisningssystemet.
Brottsutredningar m.m. när det gäller anställda inom polisen och
åklagarväsendet
Enligt 22 § lagen (1994:260) om offentlig anställning (LOA) är en
arbetsgivare under vissa förutsättningar skyldig att göra en
åtalsanmälan mot en arbetstagare som är skäligen misstänkt för att
i sin anställning ha begått brott. I LOA finns dessutom bestämmelser
om tjänsteförseelse och disciplinpåföljder. Regleringen i LOA gäller
även för arbetstagare inom polisen och åklagarväsendet. Dessutom
finns ytterligare bestämmelser om skyldighet att anmäla eller utreda
fel som begåtts i tjänsten.
I 5 kap. polisförordningen finns särskilda bestämmelser om
handläggningen av anmälningar mot anställda inom polisen. Huvudregeln
är att en sådan anmälan omedelbart skall överlämnas till åklagare för
prövning om förundersökning skall inledas eller inte. Detsamma gäller
om en person har skadats antingen genom något som en anställd inom
polisen har gjort i tjänsten eller under sin vistelse i polisarrest,
under förutsättning att skadan är allvarlig. Själva utredningsarbetet,
som leds av åklagare, utförs huvudsakligen av poliser vid
polismyndigheternas internutredningsenheter. Rikspolisstyrelsen har
utfärdat föreskrifter och allmänna råd om handläggningen av anmälningar
mot anställda inom polisen (RPSFS 2000:19, FAP 403-2).
Riksåklagaren har utfärdat föreskrifter när det gäller handläggningen
av anmälningar mot åklagare och domare m.fl. (RÅFS 1996:1). Enligt
4 § skall överåklagare handlägga anmälningar om brott i tjänsten mot
andra åklagare än överåklagare och de åklagare som tjänstgör hos
Riksåklagaren. Om det uppkommer fråga om att inleda en förundersökning
eller att göra en anmälan till Statens ansvarsnämnd skall ärendet
överlämnas till Riksåklagaren för fortsatt handläggning. Enligt 3 §
skall anmälningar om brott i tjänsten mot överåklagare och åklagare
som tjänstgör hos Riksåklagaren överlämnas till Riksåklagaren för
handläggning.
Hanteringen av anmälningar mot egna arbetstagare ställer särskilda
krav. Det får inte ens förekomma misstanke om att utredningsförfarandet
påverkas av ovidkommande faktorer eller i övrigt inte sker på ett
korrekt sätt. Det finns en uppenbar risk att brister i förfarandet
kan leda till ett minskat förtroende för rättsväsendet. Särskilt
frågan om inom vilken organisation brottsmisstankar mot poliser
skall utredas har varit föremål för utredning vid flera tillfällen
och debatterats flitigt. I april 1997 överlämnade f.d. biträdande
riksåklagaren Axel Morath en rapport om internkontrollen inom åklagar-
och polisverksamheterna till Riksåklagaren och Rikspolisstyrelsen.
I beslut den 16 oktober 1997 uppdrog regeringen åt Justitiekanslern
(JK) att närmare granska ordningen för handläggningen av fall där
personer som är omhändertagna av polisen eller annan myndighet
avlidit och vilka förändringar av regelsystemet som kan anses
påkallade. JK redovisade uppdraget i november 1998 (dnr 3187-97-90
m.fl.). I rapporten behandlar JK bl.a. rättsväsendets förmåga att
utreda och beivra brott inom polisen.
Behovet av utredning
För att säkerställa den demokratiska kontrollen och upprätthålla
medborgarnas förtroende för rättsväsendet är det avgörande att det
finns en effektiv ordinär tillsyn eller annan kontroll över polisen
och åklagarväsendet vid sidan av den särskilda tillsyn som
Justitieombudsmannen (JO) och JK utövar. Särskilt angeläget är detta
i de delar av verksamheten där möjligheterna till medborgerlig insyn
och inflytande är begränsade och där myndigheterna givits befogenheter
att använda tvångsmedel mot enskilda. Från denna utgångspunkt är det
särskilt angeläget att det finns en effektiv tillsyn och kontroll över
polisen och åklagarväsendet.
Därutöver är det av grundläggande betydelse för tilltron till polisen
och åklagarväsendet att det finns bestämmelser om skyldighet för
arbetsgivare att anmäla brott eller utreda fel som begåtts av anställda
inom dessa myndigheter och att utredningar av sådana anmälningar sker
på ett sätt som har medborgarnas förtroende.
Riksdagens revisorer har i sin rapport Organisationsförändringar
inom rättsväsendet (1998/99:9) gjort bedömningen att tillsynen över
förundersökningsverksamheten inte är tillräcklig. Revisorerna anser
att polisens och åklagarnas utredningsverksamhet bör betraktas som
en helhet vid inspektioner och föreslår därför att tillsynen förstärks
både över polisens och åklagarnas förundersökningsverksamhet.
Justitieutskottet anslöt sig till revisorernas bedömning och underströk
vikten av att förundersökningsverksamheten håller en hög kvalitet.
Enligt utskottet finns det skäl att överväga om ett oberoende
tillsynsorgan bör inrättas. Utskottet anförde att det bör ankomma på
regeringen att utreda frågan (1999/2000:JuU11). Riksdagen beslutade
i enlighet med utskottets hemställan (rskr. 1999/2000:211).
Säpo/Rikskrim-kommittén har i sitt betänkande (SOU 2000:25) behandlat
frågan om kontrollen av den centrala polisverksamheten. Kommittén,
som föreslog att Rikskriminalpolisen och Säkerhetspolisen skulle slås
samman, ansåg att det borde inrättas en oberoende nämnd som kan
åstadkomma en bred insyn och utöva tillsyn över den verksamhet som
för närvarande bedrivs vid Säkerhetspolisen och Rikskriminalpolisen.
Betänkandet har remissbehandlats. Många remissinstanser har framfört
att frågan om tillsyn bör beredas i samband med den kommande utredningen
om tillsyn över utredningsverksamheten m.m.
I skrivelsen Synpunkter med anledning av iakttagelser gjorda under
inspektioner vid vissa av polisens internutredningsenheter m.m.
(13 juni 2000, dnr 1418-1998 m.fl.) anför JO att tillsyn i allmänhet
är fråga om en kontroll av myndigheternas verksamhet som syftar till
att vidmakthålla och förbättra kvaliteten i verksamheten i de hänseenden
tillsynen avser. Enligt JO är det utmärkande för en tillsyn i egentlig
bemärkelse att den utövas av en överordnad myndighet eller av någon
annan som är fristående i förhållande till den kontrollerade myndigheten.
I skrivelsen ifrågasätter JO om åklagarväsendets rättsligt inriktade
tillsyn i särskilda ärenden har den omfattning och inriktning som
krävs för att den på ett tillfredsställande sätt skall kunna bidra
till att upprätthålla allmänhetens förtroende för åklagarnas
handläggning av ärenden vid polisens internutredningsenheter och
för deras förundersökningsverksamhet i övrigt. Vidare anser JO att
Rikspolisstyrelsens tillsyn väsentligen har en annan funktion än
att från rättsliga utgångspunkter utreda hur polisen har handlagt
enskilda brottsutredningar eller andra ärenden, exempelvis inom
internutredningsverksamheten.
JO anför vidare att de flesta brister som konstaterats i samband
med inspektionerna hänför sig till åklagarnas handläggning av
ärenden vid polisens internutredningsenheter. Även om antalet fel
inte var särskilt stort bör det enligt JO framhållas att det med
hänsyn till allmänhetens förtroende för verksamheten måste ställas
särskilt höga krav på handläggningen av ärenden där anställda inom
polisen kan misstänkas för brott.
När det gäller åklagarväsendets ordning för kontroll och tillsyn
av verksamheten konstaterar JO att den i sak torde innebära att
handläggningen av ärenden avseende åtgärder av åklagare i särskilda
fall i huvudsak är begränsad till att avse överprövningsärenden och
ärenden där en enskild person har anmält en åklagare för brott eller
framfört klagomål mot hans ärendehandläggning.
Vidare är det enligt JO tydligt att åklagarväsendets ordning för
handläggning av brottsanmälningar mot åklagare medför en inte obetydlig
risk för att praxis i fråga om överlämnande av anmälningar till
Riksåklagaren utvecklas i skilda riktningar hos åklagarmyndigheterna.
Ordningen medför dessutom enligt JO en risk för att överåklagarnas
opartiskhet vid handläggning av enskilda ärenden avseende åklagare
vid den egna myndigheten kommer att ifrågasättas.
Det finns inte minst mot bakgrund av vad riksdagen uttalat, JO:s
anmärkningar och på grund av vad som har anförts av Säpo/Rikskrim-
kommittén, anledning att nu göra en översyn av kontrollen och
tillsynen över polisen och åklagarväsendet. Också regelverk,
organisation, ledning och handläggningsrutiner för brottsanmälningar
och klagomål mot anställda inom polisen och åklagarväsendet bör ses
över mot denna bakgrund. Arbetet bör som utgångspunkt ha behovet av
förtroende för polis- och åklagarverksamheten. Inte minst med tanke
på de befogenheter som polis och åklagare har är det av grundläggande
betydelse för tilltron till rättsordningen att verksamheten är föremål
för en tillsyn och kontroll som inte kan ifrågasättas.
Utredningsuppdraget bör anförtros en kommitté med parlamentarisk
sammansättning.
Uppdraget
Kommittén skall se över den ordinära tillsynen av polisen och
åklagarväsendet i syfte att säkerställa att medborgarnas krav på
en demokratisk kontroll kan tillgodoses på bästa sätt. Kommittén
skall också överväga om regleringen, organisationen, ledningen
och handläggningsrutinerna för brottsanmälningar och klagomål mot
anställda inom polisen och åklagarväsendet uppfyller de krav som
måste ställas på en sådan verksamhet. Kommittén skall föreslå
författningsändringar, organisationsförändringar eller andra
förändringar som bedöms befogade.
Kommittén skall belysa och utvärdera den tillsynsverksamhet som
bedrivs inom polisen och åklagarväsendet. En viktig del av uppdraget
är att överväga om det finns skäl att inrätta ett oberoende
tillsynsorgan med uppgift att utöva tillsyn över polisens och
åklagarväsendets brottsutredningsverksamhet. I kommitténs uppgift
ingår att analysera effekterna av att Rikspolisstyrelsen numera
ensam utövar den övergripande tillsynen inom polisen. Dessutom skall
kommittén analysera vilken betydelse överprövningsverksamheten inom
åklagarväsendet har för att tillgodose de krav som bör ställas
på en effektiv tillsyn.
Kommittén skall i sitt arbete samråda med den särskilda utredaren
med uppdrag att föreslå hur den statliga tillsynen kan få en tydligare
innebörd (dir. 2000:62). Kommittén skall också beakta vad som har
anförts i remissvaren till Säpo-Rikskrim-kommitténs betänkande och
följa den fortsatta beredningen av förslagen i betänkandet.
Kommittén bör även ta reda på hur de övriga nordiska länderna har
ordnat sin tillsyns- och internutredningsverksamhet i nu aktuella
delar.
Övrigt
Utredningen skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast den
28 juni 2002.
(Justitiedepartementet)