Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa tekniska och administrativa frågor som rör valsystemet, Dir. 2000:10
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2000-02-17
Dir. 2000:10
Beslut vid regeringssammanträde den 17 februari 2000
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en teknisk och
administrativ översyn av delar av valsystemet. Utredaren skall
lämna förslag till de författningsändringar och andra åtgärder
som utredaren anser vara behövliga.
Utredaren skall
- göra en översyn av bestämmelserna om indelning i valdistrikt,
- göra en översyn av regelsystemet avseende möjligheterna att
förtidsrösta och att rösta i vallokal,
- göra en översyn av dels formen för utlandssvenskars röstning,
dels om 10-årsgränsen för utlandssvenskars rösträtt kan tas bort,
- överväga att flytta funktionen att vara central valmyndighet
från Riksskatteverket till en annan myndighet,
- överväga om röstsammanräkningen och mandatfördelningen kan
utföras snabbare,
- göra en översyn av bestämmelserna om framställning av
röstlängder och röstkort samt om rättelse i röstlängden,
- överväga om valsedlarnas storlek och utformning bör ändras,
- föreslå ändringar av vallagens bestämmelser om valbarhetskrav
så att de står i överensstämmelse med EU:s s.k. valrättsakt,
- föreslå en reglering som ger häktade och anhållna personer
godtagbara möjligheter att kunna utöva sin rösträtt,
- överväga om det i vallagen uttryckligen skall anges att
som vallokal i första hand bör väljas en lokal som är
tillgänglig för personer med funktionshinder och i samband
därmed också överväga om det skall vara möjligt för
valförrättarna att i särskilda fall ta emot röster utanför
vallokalen,
- undersöka möjligheten att på partimarkerade valsedlar för
partier som har skyddat sin partibeteckning skriva till ett
namn som anmälts av partiet, och att ett sådant tillskrivet
namn betraktas som en personröst samt
- överväga om den centrala valmyndigheten vid val till
Europaparlamentet skall ansvara för att väljarna har tillgång
till namnvalsedlar för de partier som vid något av de två
senaste valen har fått mer än en procent av rösterna i hela
landet.
Bakgrund
Den nu gällande vallagen (1997:157) trädde i kraft den 1 juni
1997. Genom den har reglerna om val till riksdagen, val till
landstings- och kommunfullmäktige samt val till Europaparlamentet
samlats i en lag. Lagen tillämpades för första gången vid de
allmänna valen år 1998. Bestämmelserna bygger till stora delar
på de lagar som tidigare reglerade valförfarandet men vissa
väsentliga nyheter har också införts. Det gäller t.ex.
möjligheten för väljarna att, i enlighet med vad som numera
föreskrivs i regeringsformen, inom partivalets ram avge en
särskild personröst.
I samband med att konstitutionsutskottet behandlade förslaget
till ny vallag (prop. 1996/97:70) underströk utskottet behovet
av en utvärdering av 1998 års val och hemställde att riksdagen
som sin mening skulle ge regeringen till känna vad utskottet
anfört i denna del (bet. 1996/97:KU16). Riksdagen beslutade
i enlighet med utskottets hemställan (rskr. 1996/97:177).
Regeringen delade riksdagens uppfattning att det var angeläget
med en fördjupad utvärdering av de allmänna valen år 1998 och
tillkallade därför under 1997 ett parlamentariskt sammansatt
råd, Rådet för utvärdering av 1998 års val (Ju 1997:13, dir.
1997:87, dir. 1997:73, dir. 1998:99, dir. 1999:61). Under
hösten 1999 lämnade rådet ett delbetänkande: Personval 1998
En utvärdering av personvalsreformen (SOU 1999:136). Rådets
uppdrag bestod - i de delar som redovisades i delbetänkandet
- i korthet av att utvärdera de tekniska, ekonomiska,
organisatoriska och praktiska effekterna av det nya systemet
med personval. Rådet hade också i uppgift att se över reglerna
om statligt partistöd till de politiska partier som tidigare
varit representerade i riksdagen och att lämna behövliga
förslag till förändringar. Vidare skulle rådet utvärdera om,
och i så fall på vilket sätt, reformen av det svenska
valsystemet påverkade valdeltagandet i 1998 års val.
Rådet har i betänkandet dels lämnat förslag till vissa
lagändringar, dels föreslagit att ett antal frågor behandlas
särskilt. Det gäller t.ex. valkretsarnas storlek och hur
blanka röster skall behandlas. Den återstående delen av rådets
uppdrag, att analysera orsakerna till det låga valdeltagandet
i 1999 års val till Europaparlamentet, skall redovisas senast
den 1 juli 2000.
Vidare har Riksskatteverket (RSV) i sin promemoria den 1
februari 1999, Erfarenheter från 1998 års allmänna val (dnr
398-99/100), dels lämnat förslag på ändringar i vallagen, dels
presenterat ett antal områden vilka enligt RSV:s uppfattning
bör bli föremål för utredning. Det gäller t.ex. partibegreppet
i 3 kap. 7 § regeringsformen, valdistriktens storlek och
valsedlarnas utformning. RSV har dessutom i promemorian den
25 november 1999, Erfarenheter från 1999 års val till
Europaparlamentet (dnr 11105-99/100) lämnat ytterligare förslag
på ändringar i vallagen samt presenterat flera områden som RSV
anser bör utredas. Det gäller t.ex. utlandssvenskarnas möjlighet
att rösta och förtydligande av RSV:s uppdrag när det gäller
aktiv information och uppmaningar till väljarna att rösta.
Slutligen har RSV väckt frågan om funktionen att vara central
valmyndighet bör flyttas till någon annan myndighet.
Vilka frågor som omfattas av utredningsuppdraget
Flera av de frågor som Rådet för utvärdering av 1998 års val
och RSV har aktualiserat och som det finns anledning att
utreda vidare, är sådana som har anknytning till det
konstitutionella systemet och den parlamentariska ordningen.
Dessa frågor bör mot den bakgrunden utredas av en kommitté
med parlamentarisk representation. Regeringen har för avsikt
att ge den nyligen tillsatta Författningsutredningen (Ju
1999:13) tilläggsdirektiv i bl.a. dessa avseenden.
Övriga förslag som rådet och RSV har lagt fram är huvudsakligen
av teknisk och administrativ natur. Det är angeläget att en
översyn av dessa frågor görs i god tid inför valet år 2002.
Efter överläggningar inom en arbetsgrupp med företrädare för
riksdagspartierna har enighet nåtts om vilka frågor som bör
ingå i utredningsuppdraget.
· Valdistriktens storlek
Enligt vallagens bestämmelser skall varje kommun delas in i
valdistrikt. Ett valdistrikt bör normalt omfatta 1 200 - 1 500
personer som har rösträtt. Enligt huvudregeln är det länsstyrelsen
i respektive län som på förslag av kommunfullmäktige beslutar
om kommunens indelning i valdistrikt. Länsstyrelsen får efter
samråd med valnämnden besluta om valdistrikt som omfattar fler
än 1 800 personer som har rösträtt.
Inför valet till Europaparlamentet år 1999 skedde i ett flertal
kommuner i landet sammanslagningar av valdistrikt vilket ledde
till att vallokalerna blev färre. I medierna fördes en debatt
där det gjordes gällande att sammanslagningarna kunde medföra
sådana problem för väljarna att valdeltagandet kunde komma att
påverkas negativt.
Regeringen gav i beslut den 3 juni 1999 (Ju99/1603) RSV i
uppdrag att i samband med utvärderingen av 1999 års val till
Europaparlamentet för hela landet länsvis redovisa valdeltagandet
dels i sammanslagna valdistrikt, dels i valdistrikt som inte
slagits samman. RSV skulle dessutom för respektive valdistrikt
redovisa valdeltagandets förändring i förhållande till 1995
års val till Europaparlamentet i de fall då valdistrikten varit
desamma. För det fall valdeltagandet visade sig vara lägre i
sammanslagna valdistrikt än i andra distrikt skulle RSV, så
långt möjligt, analysera om särskilda röstmottagningsställen
eller valskjutsar i sammanslagna valdistrikt kunde ha påverkat
valdeltagandet.
RSV har i sin redovisning av uppdraget den 1 november 1999
(dnr 5956-99/100) anfört att det inte finns något som entydigt
talar för att valdeltagandet har påverkats negativt av att
valdistrikt lagts samman. Enligt RSV tycks en utökad service
med särskilda röstmottagningsställen i sammanslagna valdistrikt
kunna påverka valdeltagandet positivt.
Erfarenheterna från valet år 1999 visar att bestämmelserna om
indelning i valdistrikt kräver en översyn. Det skall övervägas
om det i fortsättningen skall vara möjligt att lägga ihop
valdistrikt så att de omfattar fler än 1 800 röstberättigade
personer och, i så fall, under vilka förutsättningar det skall
kunna ske.
· Röstning
Vallokaler och särskilda röstmottagningsställen
Hela regelverket avseende förtidsröstning på posten och andra
särskilda röstmottagningsställen inom landet bör ses över. Det
är angeläget att varje väljare har en plats att rösta på inom
rimligt avstånd och att regelverket tydligt anger vem det är
som har ansvaret för detta.
Valadministrationen är i dag uppdelad på tre nivåer. RSV är
central valmyndighet och ansvarar centralt för förberedelserna
och genomförandet av de allmänna valen. På regional nivå ansvarar
länsstyrelserna för valen och på lokal nivå är det kommunerna
genom valnämnderna som är ansvariga. Denna ordning innebär att
både stat och kommun är engagerade i att se till att det finns
platser där väljarna kan lämna sina röster men att ingen har det
övergripande ansvaret. Det bör nu övervägas om det övergripande
ansvaret för att väljarna har en tillräckligt god tillgång till
vallokaler bör ligga på kommunerna. Det bör också övervägas
vilka lösningar som kan finnas för att kompensera en förmodad
nedläggning av postkontor runt om i landet.
Utredningen skall omfatta
· möjligheten att "poströsta" i vallokal, dvs. att rösta i en
annan vallokal än den egna på valdagen,
· möjligheterna för valnämnderna att ordna förtidsröstning i
lämpliga lokaler, t.ex. i bibliotek och kommunkontor, under
hela eller delar av den tid förtidsröstning får pågå,
· möjligheterna för valnämnderna att ansvara för röstningen på
vårdinrättningar av olika slag,
· möjligheterna att i större utsträckning än för närvarande
inrätta ambulerande röstmottagningar och
· möjligheten att brevrösta för väljare bosatta i Sverige.
Utredaren skall också göra en inventering av de möjligheter
och problem som kan finnas med röstning via Internet.
Utredaren skall särskilt belysa om röstning via Internet
kan förenas med kravet på bibehållen valhemlighet. Även de
erfarenheter som har gjorts i andra länder skall uppmärksammas.
Utlandssvenskars röstning
Med den ökade internationaliseringen befinner sig allt fler
svenskar utomlands under kortare eller längre tid. Även om
fler röstmottagningsställen skulle kunna öppnas kommer ett
stort antal svenskar alltid att befinna sig på orter där
det inte finns någon röstmottagning. RSV och UD får i
samband med varje val ta emot kritik från svenska medborgare
som vill vara med i valet men som av praktiska skäl inte
kan rösta eftersom de befinner sig alltför långt från något
röstmottagningsställe. Frågan om formen för utlandssvenskars
röstning skall därför ses över. Utredaren skall t.ex.
överväga möjligheten för utlandssvenskar att brevrösta.
Utredaren skall också överväga om 10-årsgränsen för
utlandssvenskars rösträtt kan tas bort.
· Valadministrationen
Uppgiften att vara central valmyndighet tilldelades år
1969 den centrala folkbokförings- och uppbördsnämnden.
De skäl som föranledde att nämnden fick funktionen att
vara central valmyndighet var främst anknytningen till
folkbokföringen. RSV bildades år 1971 genom en
sammanslagning av flera myndigheter, bl.a. av den centrala
folkbokförings- och uppbördsnämnden. RSV övertog då
funktionen som central valmyndighet.
Från RSV har det nu ifrågasatts om det är ändamålsenligt
att RSV i framtiden är central valmyndighet. Skälen till
detta är främst att valverksamheten saknar ett naturligt
samband med RSV:s övriga verksamhet och därför har en
tendens att komma i skymundan av övriga arbetsuppgifter.
Vidare har valverksamheten behov av ett helt annat slags
IT-stöd än RSV i övrigt. RSV har skisserat olika förslag
till förändring, t.ex. att bilda en central valnämnd direkt
under Justitiedepartementet eller att knyta uppgiften som
central valmyndighet till en länsstyrelse, lämpligast
Stockholms länsstyrelse.
RSV har slutligen uppmärksammat frågan om dess uppdrag
såvitt gäller aktiv information och uppmaningar till
väljarna att rösta.
Utredaren skall överväga om funktionen att vara central
valmyndighet bör flyttas till en annan myndighet än RSV.
· Sammanräkning av valresultat
Röstsammanräkningen sker i dag på tre olika ställen. Sedan
röstningen avslutats vidtar en preliminär röstsammanräkning
av valförrättarna i vallokalen. Riksdagsvalet räknas först,
sedan kommunfullmäktigvalet och slutligen landstingsfullmäktigvalet.
Valsedlarna räknas för varje parti och antalet röster förs
upp i särskilda protokoll. Valsedlarna transporteras sedan
till valnämndens kansli för omedelbar vidare transport till
länsstyrelsen där slutlig sammanräkning påbörjas på morgonen
måndagen efter valet. Onsdagen efter valet sker valnämndens
preliminära rösträkning av röster som valdistrikten inte
hunnit få. Detta material levereras till länsstyrelsen under
onsdagen. I den slutliga sammanräkningen fastställs vid
mandatfördelningen dels hur många mandat varje parti skall
tilldelas, dels vilken kandidat som skall tillträda respektive
mandat. Mandatfördelningen vid riksdagsval och val till
Europaparlamentet ombesörjs av RSV. Vid val till landstings-
och kommunfullmäktige är det länsstyrelserna som ansvarar för
mandatfördelningen.
Det har framförts synpunkter på att röstsammanräkningen och
mandatfördelningen tar för lång tid i anspråk. Partierna och
kandidaterna får inte tillräckligt snabbt besked om vilka
kandidater som har blivit valda. Detta kan orsaka problem,
särskilt om samma person har kandiderat i olika val, t.ex.
både i riksdagsvalet och kommunfullmäktigvalet.
Det är angeläget att det slutliga valresultatet kan fastställas
så snabbt som möjligt. Utredaren skall därför överväga om det
är möjligt att utföra röstsammanräkningen och mandatfördelningen
snabbare.
· Röstlängder
Framställning av röstlängder och röstkort
Inför 1998 års val tillämpades delvis nya regler för
framställning av röstlängder och röstkort. Förfarandet kan
sammanfattningsvis sägas ha fungerat tillfredsställande
inför 1998 års val och 1999 års val till Europaparlamentet.
Systemet är dock enligt RSV sårbart främst beroende på att
vissa arbetsmoment, t.ex. sambearbetning av olika register,
är mycket tidskrävande. Det vore därför önskvärt att
åstadkomma en lösning där alla uppgifter som behövs för
röstlängderna snabbt och säkert kan hämtas ur ett enda
register. En annan omständighet som RSV har framhållit är
att sista dag för att begära rättelse av uppgifter i
röstlängden, måndagen före valdagen, ligger så nära valdagen
att det finns en risk för att röstlängderna inte kan
distribueras till valnämnderna i tid. Av bl.a. dessa skäl
har RSV förklarat att det kan finnas anledning att överväga
en ordning där de uppgifter som behövs för att framställa
röstlängden kan hämtas ur ett enda register och att sista
dag för rättelse tidigareläggs till torsdagen tio dagar
före valdagen. Enligt RSV bör det också övervägas var
ansvaret för framställning av röstlängder bör ligga.
RSV har vidare föreslagit att röstkort skall kunna hämtas
via Internet. Skattekontoren har blivit allt färre och
detta gör det svårt för många medborgare att i sista stund
hämta ett röstkort för att kunna poströsta. Om det vore
möjligt att hämta röstkort via Internet skulle röstkort
kunna tas ut på alla de ställen där man kan förtidsrösta,
t.ex. på postkontor och hos utlandsmyndigheter och
eventuellt också på bibliotek och i hemmet. Mot denna
bakgrund bör det övervägas om det skall vara möjligt att
hämta röstkort via Internet.
Det har också, bland annat från vissa kommuner, framförts
önskemål om att tidigarelägga det datum - den 1 juli året
före valåret - då de personer som har rösträtt i en kommun
skall beräknas inför indelningen i valkretsar (jfr 2 kap.
6 § 3 stycket vallagen). Enligt kommunerna infaller det
nu gällande datumet för sent för att beslut om indelning
i valkretsar skall kunna fattas senast den 31 oktober året
före valåret (jfr 2 kap. 10 § vallagen). Utredaren skall
därför överväga om datumet kan tidigareläggas, t.ex. till
den 1 mars året före valåret. I samband härmed skall
utredaren också överväga att senarelägga det datum - den
1 november året före valåret - då de personer som har
rösträtt i hela landet (jfr 3 kap. 2 § vallagen), i
respektive landsting (jfr 3 kap. 6 § vallagen) och i
respektive kommun (jfr 3 kap. 8 § vallagen) skall beräknas
till t.ex. den 1 mars det år valet hålls. Utredaren skall
slutligen överväga om det datum då antalet fria valsedlar
som vissa partier har rätt till skall beräknas (jfr 6 kap.
11 § vallagen) kan senareläggas till t.ex. den 1 mars valåret.
Rättelse i röstlängden
Felaktig uppgift
Den som anser att röstlängden innehåller felaktiga uppgifter
eller anser sig vara felaktigt utesluten ur röstlängden kan
enligt 7 kap. 11 § vallagen begära rättelse hos skattemyndigheten.
Om skattemyndigheten avslår en begäran om rättelse får beslutet
enligt 7 kap. 14 § vallagen överklagas endast i samband med
att valet överklagas. Ett sådant överklagande skall göras
hos Valprövningsnämnden.
Det kan inte anses vara en tillfredsställande ordning att
ett beslut om avslag på en begäran om rättelse av röstlängden
endast kan överklagas i samband med att valet överklagas.
Valprövningsnämnden kan ju finna att klaganden faktiskt borde
ha varit upptagen i röstlängden och därmed röstberättigad i
det val som just har hållits. Utredaren skall därför överväga
en ändring av bestämmelserna i vallagen så att dessa beslut
kan överklagas innan valet har hållits.
För sen anmälan
Enligt 7 kap. 5 § vallagen skall en unionsmedborgare, som
vill rösta i ett val till Europaparlamentet, senast 30 dagar
före valdagen till skattemyndigheten anmäla sin önskan om
att tas upp i röstlängd.
Valprövningsnämnden har bedömt en anmälan, som kommit in
för sent till skattemyndigheten, som en begäran om rättelse.
Nämnden avvisade i detta fall överklagandet med hänvisning
till att rättelser endast kan prövas i samband med
överklagande av valet.
Mot denna bakgrund skall utredaren överväga om det i
vallagen skall införas en bestämmelse om att en anmälan som
kommit in för sent till skattemyndigheten inte skall tas upp
till prövning. Ett därefter följande överklagande av
skattemyndighetens beslut borde kunna tas upp till slutlig
prövning utan att det sker i samband med överklagande av
valet. Utredaren skall därför överväga om också en sådan
bestämmelse skall införas i vallagen.
Möjlighet att stryka en person från röstlängden
Enligt 7 kap. 12 § vallagen skall skattemyndigheten genast
rätta röstlängden om en myndighet i något annat medlemsland
meddelar att en person som har rösträtt och som finns
upptagen i röstlängd här i landet, redan har avgett en röst
i ett val till Europaparlamentet.
Bestämmelsen har överförts oförändrad från den tillfälliga
lag som gällde för det svenska valet till Europaparlamentet
år 1995. Övriga medlemsländer hade då redan haft sina val.
När valen nu sker samtidigt i hela unionen måste det
förhållandet att en person anmält en önskan om att rösta i
ett annat land kunna ligga till grund för att personen tas
bort från den svenska röstlängden. Utredaren skall ta fram
förslag till en sådan bestämmelse.
· Övriga frågor
Valsedlarnas utformning
Valsedlarna har kommit att bli för små, de har nu formatet
A 6. Med personröstningen har det tillkommit ett behov av
att ha en rad som informerar väljarna om att partiets
kandidater är s.k. anmälda kandidater. Vidare skall det
framför varje namn finnas utrymme för att markera en
personröst. Om inte utrymmet för markering skall bli för
litet bör antalet namn på valsedeln inte vara mer än högst
60. Från partierna har det dock visats intresse av att ha
fler kandidatnamn än 60 på varje valsedel.
Mot denna bakgrund skall utredaren överväga om valsedlarnas
utformning bör ändras. Man kan t.ex. tänka sig större
valsedlar, som då måste vikas.
Valbarhetskrav
I 1 kap. 8 § vallagen uppställs vissa valbarhetskrav för val
till Europaparlamentet. En person är t.ex. inte valbar om
vederbörande är ledamot av regeringen i ett medlemsland.
Vallagens bestämmelser innebär att ett statsråd som kandiderar
till Europaparlamentet måste avgå från sin statsrådsbefattning
senast på valdagen för att vara valbar i Europaparlamentsvalet.
Bestämmelserna i 1 kap. 8 § vallagen är avsedda att införliva
artikel 6 i den s.k. valrättsakten (fogad till rådets beslut
76/787 av den 20 september 1976). I artikel 6 sägs att
"uppdraget som företrädare i församlingen är inte förenligt
med att vara" bl.a. "ledamot av regeringen i en medlemsstat".
Valrättsaktens bestämmelser kan inte tolkas på annat sätt
än att oförenligheten inträder först i och med att den valde
påbörjar sitt uppdrag i Europaparlamentet (jfr
Valprövningsnämndens beslut den 15 juli 1999, dnr 13-1999).
Valrättsakten hindrar alltså inte att t.ex. ett statsråd
kandiderar i valet. Vallagen bör mot denna bakgrund ändras
så att den står i överensstämmelse med valrättsaktens
bestämmelser. Utredaren skall lämna förslag till en sådan
ändring.
Anhållna och häktades möjlighet att rösta
Justitiekanslern har i ett beslut den 28 september 1999
(dnr 1409-99-40) konstaterat att anhållna och häktade kan
bli betagna sin möjlighet att rösta. Enligt vallagen har
en person rätt att rösta genom bud endast om han eller hon
är sjuk, funktionshindrad eller gammal. Om inget av dessa
förhållanden stämmer in på en anhållen eller häktad person,
som inte heller kan utöva sin rösträtt på något annat sätt,
t.ex. genom poströstning i häktet, är han eller hon utesluten
från möjligheten att rösta. Detta är inte en godtagbar
ordning. Utredaren skall därför överväga om det skall införas
en bestämmelse i vallagen som ger anhållna och häktade
godtagbara möjligheter att utöva sin rösträtt.
Vallokalers anpassning till personer med funktionshinder
Det förekommer att vallokaler inte är tillgängliga för
personer som har någon form av funktionshinder. Om det inte
är möjligt för en person att rösta i den egna vallokalen
återstår alternativen poströstning eller röstning genom bud.
Detta kan upplevas som diskriminerande. Mot denna bakgrund
skall utredaren överväga om det i vallagen uttryckligen skall
anges att som vallokal i första hand bör väljas en lokal som
är tillgänglig för personer med funktionshinder. På samma
sätt skall utredaren överväga om det skall vara möjligt för
valförrättarna att i särskilda fall ta emot röster utanför
vallokalen.
Tillskrivna namn på valsedlar
Rådet för utvärdering av 1998 års val har i sitt betänkande
Personval 1998 En utvärdering av personvalsreformen (SOU
1999:136, sid. 149) anfört att det kan finnas skäl att
undersöka möjligheten att på partimarkerade valsedlar för
partier som har skyddat sin partibeteckning skriva till ett
namn som har anmälts av partiet och att ett sådant tillskrivet
namn skall betraktas som en personröst.
I 18 kap. 11 § 2 vallagen anges att ett namn på en valsedel
skall anses som obefintligt om namnet skrivits till på en
valsedel som gäller för ett parti som har registrerat
partibeteckning och anmält kandidater. Av förarbetena (prop.
1996/97:70, s. 221 och 132) framgår att bestämmelsen infördes
bl.a. för att den ansågs inskärpa att personröstning sker
genom att väljarna med en markering på valsedeln avger en
särskild personröst och att andra förändringar av valsedeln
inte beaktas. Därtill ansågs bestämmelsen ge goda
förutsättningar för en korrekt och snabb sammanräkning av
röstresultatet.
Som har nämnts ovan anses ett tillskrivet namn på en valsedel
som obefintligt bara om valsedeln gäller för ett parti som
har registrerat sin partibeteckning och anmält kandidater.
För partier som inte har registrerat sin partibeteckning och
anmält kandidater gäller den fria nomineringsrätten och
väljarna kan fritt skriva till kandidater som beaktas vid
valet.
Det finns nu skäl att överväga om denna ordning - att ett
tillskrivet namn på en partimarkerad valsedel för ett parti
som har skyddat sin partibeteckning anses som obefintligt
medan ett tillskrivet namn på en valsedel för ett parti som
inte har skyddat sin partibeteckning räknas som en personröst
- bör bestå. Utredaren skall därför överväga om personröstning
skall kunna ske genom att väljaren på en partimarkerad valsedel
för ett parti som skyddat sin partibeteckning skriver till
en kandidat som har anmälts av partiet.
Namnvalsedlar
Valadministrationen ansvarar för att väljarna i alla
röstningslokaler har tillgång till valsedlar med
partibeteckning för de partier som vid något av de två senaste
valen har fått mer än en procent av rösterna i hela landet
(9 kap. 12 § vallagen). Vid 1999 års val till Europaparlamentet
omfattades de sju riksdagspartierna och SarajevoListan av
denna förmån.
Vid val till Europaparlamentet, då hela landet utgör en
valkrets, skulle det enligt RSV vara möjligt för
valadministrationen att, i alla röstningslokaler inom landet,
lägga ut namnvalsedlar i stället för valsedlar med bara
partibeteckning för de partier som omfattas av förmånen.
Förutsättningarna för detta är enligt RSV dels att varje
parti deltar i valet med endast en namnvalsedel, dels att
partierna lämnar in sina beställningar av valsedlar vid en
något tidigare tidpunkt, som RSV i så fall måste fastställa.
Vid 1999 års val hade ett av partierna två valsedlar.
RSV har vidare anfört att det skulle vara möjligt att förse
också utlandsmyndigheterna med namnvalsedlar. I så fall måste
dock partiernas beställningar av namnvalsedlar ytterligare
tidigareläggas. Såväl packning som distribution av valmaterialet
till utlandet måste börja i sådan tid att det garanterat
nått utlandsmyndigheterna innan röstmottagningen börjar. Även
materialet för brevröstning skulle enligt RSV:s uppfattning
kunna förses med namnvalsedlar åtminstone så länge brevröstningen
bara omfattar Schweiz och Tyskland.
Utredaren skall överväga om den centrala valmyndigheten vid
kommande val till Europaparlamentet skall ansvara för att
väljarna har tillgång till namnvalsedlar för de partier som
vid något av de senaste två valen fått mer än en procent av
rösterna i landet dels i varje röstningslokal i landet, dels
hos utlandsmyndigheterna. Utredaren skall också överväga om
den centrala valmyndigheten skall bifoga sådana namnvalsedlar
till materialet för brevröstning. Slutligen skall utredaren
överväga vilka andra förändringar, t.ex. vad gäller sista dag
för partiernas beställning av valsedlar, ett sådant ansvar
kan föranleda.
Allmänna utgångspunkter för utredningsarbetet
Utredningsarbetets övergripande syfte är att skapa så goda
praktiska förutsättningar som möjligt för väljarna att rösta.
Det är särskilt angeläget att det inom valsystemet finns
garantier för att varje väljare inom rimligt avstånd har
tillgång till en plats att rösta på både under den tid
förtidsröstning pågår och under själva valdagen. Det är
också angeläget att förutsättningslöst överväga de utökade
möjligheter som kan finnas för väljarna att rösta på andra
sätt än i vallokal. Detta gäller både för väljare som
befinner sig i Sverige och för väljare som befinner sig
utomlands.
Som utgångspunkt för arbetet gäller att valsystemet måste
uppfylla högt ställda krav på tillförlitlighet. Vidare måste
garantier finnas för att valen sker under former som tryggar
den nödvändiga valhemligheten. Slutligen är det viktigt att
valförfarandet är enkelt och smidigt.
När det gäller frågan om var den centrala valmyndigheten i
framtiden skall vara placerad skall utredaren bilda sig en
uppfattning om hur en lämplig framtida organisation bör se
ut och föreslå de ändringar som behövs. I sammanhanget skall
utredaren också klargöra i vilken utsträckning valmyndigheten
skall svara för aktiv information och uppmaningar till
väljarna att rösta samt bedöma vilket IT-stöd som kan komma
att krävas i framtiden. Det är angeläget att valadministrationen
på alla nivåer, nu och framöver, har ett gemensamt, modernt
och effektivt IT-stöd.
Utredaren skall lämna förslag till de författningsändringar
och andra åtgärder som anses vara befogade.
Utredaren skall på lämpligt sätt informera riksdagspartierna
om sitt arbete och även inhämta partiernas synpunkter på
kommande förslag.
Den del av utredningsuppdraget som gäller frågan om att
flytta funktionen att vara central valmyndighet till en
annan myndighet än RSV skall vara avslutad senast den 30
juni 2000. I övriga delar skall uppdraget vara avslutat
senast den 31 december 2000.
(Justitiedepartementet)