Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Genomförandet av polisregisterlagstiftningen, Dir. 1999:99
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-12-09
Dir. 1999:99
Beslut vid regeringssammanträde den 9 december 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillsättas för att följa genomförandet
av den nya polisregisterlagstiftningen. Utredaren skall analysera
konsekvenserna av den nya regleringen om polisens rätt att behandla
personuppgifter automatiserat. En särskild analys skall göras av
de samlade konsekvenserna från integritetssynpunkt av lagstiftningen
på området.
Utredaren skall överväga om fler register än i dag bör regleras
särskilt i lagstiftningen och i så fall lägga fram förslag till
sådana regleringar. I övrigt skall utredaren peka på eventuella
reformbehov.
En ny utgångspunkt för behandling av personuppgifter
Den 24 oktober 1998 trädde personuppgiftslagen (1998:204) i kraft.
Lagen ersätter datalagen (1973:289) och syftar till att hindra att
den personliga integriteten kränks genom behandling av personuppgifter.
Personuppgiftslagen genomför Europaparlamentets och rådets direktiv
95/46/EG av den 24 oktober 1995 om skydd för enskilda personer med
avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet
av sådana uppgifter (dataskyddsdirektivet). Lagen är generellt
tillämplig och omfattar även sådana verksamheter som faller utanför
EG-rätten. Avvikande bestämmelser i lag eller förordning gäller
dock framför personuppgiftslagen.
Grundläggande regler om inrättande och förande av personregister
med hjälp av automatisk databehandling fanns tidigare i datalagen
(1973:289). Varje sammanställning av personuppgifter med hjälp av
automatisk databehandling ansågs innebära att ett personregister
hade inrättats. Bara den som anmält sig till Datainspektionen och
fått licens fick inrätta och föra personregister. För att få
registrera känsliga personuppgifter krävdes dessutom ett särskilt
tillstånd från Datainspektionen. Ett sådant tillstånd behövdes
t.ex. i regel för att inrätta och föra register med uppgifter om
brott och brottsmisstankar, uppgifter om hälsotillstånd eller
sexualliv, omdömen om den registrerade eller personuppgifter som
hämtats från något annat register. Om ett personregister beslutats
av riksdagen eller regeringen krävdes inget tillstånd.
Genom personuppgiftslagen har det tidigare licens- och
tillståndsförfarandet avskaffats. Utgångspunkten för
personuppgiftslagen är i stället att behandling av
personuppgifter är tillåten i de fall och på de villkor
lagen anger.
Personuppgiftslagen innehåller vissa grundläggande krav på hur
uppgifter får behandlas. Dessa krav innebär bl.a. att personuppgifter
får behandlas endast för särskilda, uttryckligt angivna och
berättigade ändamål. Enligt huvudregeln får behandling av uppgifter
endast ske med samtycke från den registrerade. Från den regeln
finns det dock flera undantag, t.ex. om det är nödvändigt att
behandla personuppgifter för att en arbetsuppgift av allmänt
intresse skall kunna utföras eller för att den personuppgiftsansvarige
skall kunna fullgöra en rättslig skyldighet.
Om en behandling av personuppgifter för ett visst ändamål har
påbörjats före den 24 oktober 1998, gäller fortfarande datalagen
till den 1 oktober 2001.
Den nya polisregisterlagstiftningen
Polisens möjligheter att föra kriminal- och polisregister har
hittills reglerats av lagen (1963:197) om allmänt kriminalregister
och lagen (1965:94) om polisregister m.m. Dessa lagar skrevs med
utgångspunkten att registren skulle föras manuellt. Det rättsliga
stödet för att föra vissa datoriserade register, t.ex. person- och
belastningsregistret, finns i stället i förordningen (1970:517) om
rättsväsendets informationssystem (RI-förordningen). Många polisregister
förs också med stöd av Datainspektionens tillstånd enligt datalagen
(1973:289).
Sedan den 1 april i år gäller en ny lag om behandling av
personuppgifter hos polisen, polisdatalagen (1998:622). Den nya
lagen bygger på personuppgiftslagen (1998:204) och innehåller de
särregler som ansetts nödvändiga i polisens verksamhet.
Polisdatalagen utgör en del av den nya lagstiftningen om polisens
register. Lagstiftningen, som har antagits av riksdagen, (prop.
1997/98:97, bet. 1997/98:JuU20, rskr 1997/98:276) består av tre
nya lagar. Dessa är lagen (1998:620) om belastningsregister,
lagen (1998:621) om misstankeregister och polisdatalagen (1998:622).
Vidare görs vissa ändringar i sekretesslagen (1980:100). Av
tekniska skäl har uppbyggnaden av de nya registren försenats.
Regeringen har dock nyligen beslutat att lagen om belastningsregister
och lagen om misstankeregister skall träda i kraft den 1 januari
2000 (SFS 1999:1134).
De register som är under uppbyggnad inom Europol och den svenska
enheten av Schengens informationssystem (SIS) kommer också att få
stor betydelse för den svenska polisen och de bör därför omnämnas
i samband med en redogörelse av den nya polisregisterlagstiftningen.
Lagen om belastningsregister
Lagen (1998:620) om belastningsregister innehåller bestämmelser om
registrering av utdömda påföljder. Registreringen skall ersätta den
registrering av påföljder som för närvarande sker i person- och
belastningsregistret med stöd av lagen (1963:197) om allmänt
kriminalregister och lagen (1965:94) om polisregister m.m.
Belastningsregistret skall föras för att olika myndigheter, främst
inom rättsväsendet, på ett enkelt sätt skall få tillång till de
uppgifter om utdömda påföljder de behöver i sin verksamhet.
Lagen om misstankeregister
Lagen (1998:621) om misstankeregister innehåller bestämmelser om
registrering av personer mot vilka förundersökning inletts. Tidigare
registrerades sådana misstankeuppgifter tillsammans med uppgifter
om utdömda påföljder i person- och belastningsregistret.
Misstankeregistret skall föras för att underlätta samordningen av
olika förundersökningar. Ett annat ändamål med registret är att
förse olika myndigheter, främst inom rättsväsendet, med de uppgifter
om brottsmisstankar de behöver i sin verksamhet.
Polisdatalagen
Polisdatalagen (1998:622), som trädde i kraft den 1 april 1999,
innehåller dels allmänna bestämmelser om polisens behandling av
personuppgifter, dels särskilda bestämmelser om automatiserad
behandling av personuppgifter. Polisdatalagen gäller utöver
personuppgiftslagen och innehåller den särreglering som ansetts
nödvändig för polisens verksamhet. Lagen innehåller såväl
inskränkningar som utvidgningar i förhållande till personuppgiftslagen.
Några register regleras särskilt i polisdatalagen, nämligen
kriminalunderrättelseregister, DNA-register, fingeravtrycks-
och signalementsregister samt SÄPO-registret.
Europol
Medlemsstaterna i Europeiska unionen har genom Europolkonventionen
beslutat att upprätta en europeisk polisbyrå, Europol. Sverige har
tillträtt konventionen (prop. 1996/97:164, bet. 1997/98:JuU02, rskr.
1997/98:22). Målsättningen med Europol är att förbättra effektiviteten
hos behöriga myndigheter i medlemsstaterna och deras samarbete när
det gäller att förebygga och motverka viss definierad brottslighet,
t.ex. grova narkotikabrott eller gränsöverskridande handel med barn
som utnyttjas sexuellt.
Europols arbetsuppgifter skall i första hand bestå av att underlätta
informationsutbytet mellan medlemsstaterna, inhämta, sammanställa
och analysera information och underrättelser samt delge de nationella
enheterna de underrättelser som berör deras länder. Europol skall
ha ett informationssystem bestående av ett informationsregister
med begränsat tydligt innehåll som tillåter snabb sökning av de
uppgifter som finns hos medlemsstaterna och hos Europol, analysregister
för arbetet i olika undersökningar och ett indexregister, som
innehåller vissa uppgifter från analysregistren.
Schengens informationssystem (SIS)
Sverige har även anslutit sig till Schengensamarbetet (prop.
1997/98:42, bet. 1997/98:JuU15, rskr 1997/98:121). För närvarande
pågår lagstiftningsarbete och annat förberedelsearbete med sikte
på att Sverige skall kunna bli operativ medlem under år 2000.
Schengensamarbetet bygger på två grundtankar. Den första är den
fria rörligheten för personer, i den betydelsen att personkontrollerna
vid nationsgränserna mellan Schengenstaterna skall upphöra. Den
andra är att kampen skall stärkas mot internationell kriminalitet
och illegal invandring. Ett hjälpmedel i detta sammanhang är
dataregistret Schengens informationssystem (SIS). Registret är
uppbyggt som ett spanings- och efterlysningshjälpmedel. I SIS
kan varje Schengenstat föra in uppgifter om personer eller
föremål som är efterlysta eller på annat sätt eftersökta med
en begäran om att någon åtgärd skall vidtas när den efterlysta
personen påträffas. I SIS förekommer endast identifieringsuppgifter
av dessa personer. De kompletterande uppgifter som behövs för
att ett land som har påträffat den efterlyste skall kunna verkställa
åtgärden lämnas över först när det blir aktuellt i varje enskilt
fall genom direkt kontakt mellan de berörda länderna.
Behovet av en översyn
En omfattande ny lagstiftning
För polisens del innebär personuppgiftslagen, tillsammans med
den särreglering som görs i polisdatalagen, att möjligheterna
till automatiserad behandling av personuppgifter ökar. Tidigare
hade polisen t.ex. inte möjlighet att behandla personuppgifter
automatiserat i kriminalunderrättelseverksamhet, dvs. för att
klargöra om brottslig verksamhet har utövats eller kan komma
att utövas. Genom den nya lagstiftningen har polisen fått vissa
sådana möjligheter. Polisen har också fått nya möjligheter att
behandla uppgifter automatiserat i särskilda register, t.ex. i
kriminalunderrättelseregister och DNA-register.
Den nya lagstiftningen om polisens rätt att behandla personuppgifter
är totalt sett omfattande. Det är frågan om tre helt nya lagar som
bygger på den nya personuppgiftslagen och för att de skall komma
i praktisk tillämpning krävs en omfattande teknisk uppbyggnad. Mot
denna bakgrund finns det ett behov av att noga följa införandet
av den nya registerstrukturen och på så sätt snabbt kunna uppmärksamma
ett eventuellt behov av justeringar.
Register som förs med Datainspektionens tillstånd
Polisdatalagen innehåller bara bestämmelser om vissa register,
nämligen register som innehåller sådana känsliga uppgifter att
en särreglering i förhållande till personuppgiftslagen bedömts
nödvändig. Hos polisen förs för närvarande ett stort antal andra
register såväl centralt som lokalt. Flertalet av dessa är närmare
beskrivna i bilaga 5 till Registerutredningens slutbetänkande
Polisens register (SOU 1997:65). Någon redogörelse för registrens
innehåll ges därför inte här. Till de centrala registren hör t.ex.
allmänt spaningsregister (ASP), centrala brottsspaningsregistret
(CBS), beslags- och analysregistret (BAR), U-boksregistret,
Interpolregistret, personefterlysningsregistret (EP) och
passregistret. Till de lokala registren hör t.ex. rationell
anmälansrutin (RAR) och förundersökningsregister (FU).
Rikskriminalpolisen för vidare, efter tillstånd av regeringen,
ett datoriserat referensbibliotek över barnpornografi.
Polisen är även en stor användare av det statliga
personadressregistret (SPAR) som förs med stöd av lagen
(1998:527) om det statliga personadressregistret. I anslutning
till SPAR för polisen en rad register, tekniskt nära knutna
till SPAR, med tillstånd från Datainspektionen.
De register som för närvarande förs med Datainspektionens
tillstånd får föras till och med den 30 september 2001. De
flesta register kommer även därefter att kunna föras med
stöd av polisdatalagen och personuppgiftslagen. Målsättningen
är dock fortfarande att myndighetsregister med ett stort
antal registrerade och ett särskilt känsligt innehåll skall
regleras i lag (jfr prop. 1997/98:97 s. 114 och prop 1997/98:44
s. 41). Mot denna bakgrund finns det anledning att undersöka
om det finns ett behov av att författningsreglera ytterligare
register.
Det finns också ett behov av att utreda hur möjligheterna
att lagra bilder, ljud och andra upptagningar på datamedium
förhåller sig till polisdatalagen och personuppgiftslagen.
Ett exempel på ett register bestående av bilder är det
digitala referensbiblioteket över barnpornografiska
framställningar som förs av Rikskriminalpolisen. Även
beträffande sådana register bör frågan om lagreglering
övervägas.
Utbyggnaden av nätverk inom polisen, s.k. intranät, har
gett polisen nya möjligheter att förmedla information.
Detta är också ett område där det finns anledning att
noga följa utvecklingen och bevaka vad den nya lagstiftningen
kommer att få för konsekvenser.
Integritetsfrågor
De nya tekniska möjligheterna att behandla uppgifter
automatiserat medför ofrånkomligt ökade risker för intrång
i den enskildes personliga integritet. En utgångspunkt för
lagstiftningen om polisens register har därför varit att
finna en lämplig avvägning mellan polisens rätt att använda
modern teknik och den enskildes integritet. Det saknas i
och för sig skäl att nu ompröva den avvägning som kommit
till uttryck genom polisregisterlagstiftningen.
Balansgången mellan integritet och effektivitet är emellertid
inte helt okomplicerad. Från integritetssynpunkt är den
praktiska tillämpningen av lagstiftningen av avgörande
betydelse. Med lagstiftningen avses då inte enbart den
egentliga polisregisterlagstiftningen, utan den totala
effekten av tillämpningen av den lagstiftning som på något
sätt påverkar polisens tillgång till och behandling av
information. Lagstiftning om polisens arbetsmetoder är
naturligtvis av stor betydelse i sammanhanget, liksom
det ökade internationella samarbetet, t.ex. Sveriges
tillträde till Europol- och Schengenkonventionerna.
Ny teknik i form av lagring av personuppgifter i form
av digitala bilder, ljud etc. innebär också helt nya
möjligheter för polisens arbetssätt. Från integritetssynpunkt
är det därför viktigt att på ett övergripande sätt följa
såväl den praktiska tillämpningen av lagstiftningen i
sin helhet som den tekniska utvecklingen. Också mot denna
bakgrund är det angeläget att den nya lagstiftningen noga
följs upp och utvärderas.
Uppgifter för utredaren
En särskild utredare skall, mot bakgrund av vad som nu
har redovisats, följa genomförandet av lagstiftningen och
påtala eventuella brister, särskilt från integritetssynpunkt.
Utredaren skall inventera de register som förs inom polisen
med stöd av personuppgiftslagen (1998:204) och polisdatalagen
(1998:622) samt, övergångsvis, med stöd av Datainspektionens
tillstånd. Utredaren skall vidare kartlägga i vilken utsträckning
personuppgifter behandlas automatiserat på annat sätt än i
traditionella register. Utredaren skall även undersöka hur
informationsutbytet med Europol fungerar.
Utredaren skall göra en särskild analys av vilka konsekvenser
den nya lagstiftningen om polisens register har fått för den
enskildes personliga integritet. I det sammanhanget skall
effekten av all den lagstiftning som på något sätt påverkar
polisens tillgång till och behandling av personuppgifter
beaktas. Mot bakgrund av vad som tidigare anförts blir en
viktig uppgift för utredaren att följa konsekvenserna av
nya arbetssätt och ny teknik. Resultatet av analysen skall
ställas mot de effekter lagstiftningen har fått för polisens
brottsförebyggande och brottsbekämpande verksamhet.
I utredningsuppdraget ingår självfallet också att uppmärksamma
eventuella tillämpningssvårigheter och belysa eventuella
brister i lagstiftningen. En fråga som särskilt skall
uppmärksammas i det sammanhanget är hur personuppgiftslagens
bestämmelser om information till den registrerade tillämpas.
Utredaren skall på grundval av inventeringen överväga om
något av de register som för närvarande förs med Datainspektionens
tillstånd är av sådan omfattning att det bör författningsregleras
och i så fall föreslå en sådan reglering.
I uppdraget ingår också att utreda hur utvecklingen av den
digitala tekniken påverkat polisens arbetsmetoder t.ex. i
form av lagring av personuppgifter i form av bilder, ljud
etc. I det sammanhanget skall utredaren också överväga om
det digitala referensbibliotek över barnpornografiska
framställningar som Rikskriminalpolisen för bör lagregleras.
Utredaren skall, mot bakgrund av det som framkommit vid
analysen av konsekvenserna av den nya lagstiftningen,
överväga om det behöver vidtas några åtgärder, t.ex. i
form av författningsändringar eller genom ökade möjligheter
till insyn eller kontroll, för att lagstiftningen skall
uppnå sitt syfte att öka möjligheten till effektiv
brottsbekämpning och samtidigt värna om den enskildes
personliga integritet.
Utredaren skall lägga fram fullständiga förslag till de
författningsändringar som anses motiverade för att uppnå
tillräcklig grad av författningsreglering av befintliga
register. I övriga delar skall arbetet inriktas på att
analysera och identifiera behov av ytterligare reformer
på området. Redovisningen skall därvid ske på ett överskådligt
sätt utan att förslag till författningsändringar behöver
utarbetas.
Uppdragets genomförande
Under uppdraget skall utredaren samråda med Rikspolisstyrelsen,
Riksåklagaren, Ekobrottsmyndigheten och Datainspektionen.
Om utredaren anser det befogat skall samråd även ske med
Registernämnden.
Utredaren skall även följa arbetet med den lagstiftning
som föranleds av Sveriges tillträde till Schengen.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges
i 14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474).
Uppdraget skall redovisas slutligt senast vid utgången av
år 2001.