Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Åtgärder för att stärka den medborgerliga insynen och deltagandet i den kommunala demokratin, Dir. 1999:98
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1999-11-25
Dir. 1999:98
Beslut vid regeringssammanträde den 25 november 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas med uppdrag att
föreslå åtgärder som skall dels öka medborgarnas möjligheter till
insyn och deltagande i den kommunala demokratin, dels stärka den
kommunala representativa demokratins funktionssätt och former.
Kommittén skall
1. analysera och föreslå förbättringar i dels de förtroendevaldas
arbetsförhållanden, dels formerna för det politiska arbetet och då
särskilt åtgärder för att öka antalet förtroendevalda, underlätta
rekrytering, förbättra representativiteten och motverka förtida avhopp,
2. föreslå åtgärder som underlättar för personer med utländsk bakgrund
samt funktionshindrade medborgare att åta sig och genomföra politiska
förtroendeuppdrag och i övrigt få insyn i den kommunala verksamheten,
liksom goda möjligheter att delta i den,
3. föreslå åtgärder som kan göra barn och ungdomar mer delaktiga i den
kommunala demokratin och också ge barn och ungdomar bättre kunskaper
om hur den kommunala förvaltningen och politiken fungerar,
4. föreslå åtgärder som kan stärka fullmäktiges ställning och den
medborgerliga insynen i beslut av långsiktig karaktär och av stor
principiell och ekonomisk betydelse,
5. föreslå åtgärder som kan stärka den medborgerliga insynen i
kommunalt delägda företag, kommunala entreprenader och andra
alternativa drift- och samverkansformer,
6. utvärdera erfarenheterna av kommundelsnämnderna som
organisationsform och då särskilt deras betydelse för att öka
medborgarnas möjligheter till inflytande i det lokala samhällslivet,
7. studera erfarenheterna i de kommuner som i sin verksamhet
upprättat s.k. demokratibokslut eller utnyttjat möjligheten att
inrätta s.k. medborgarpaneler,
8. studera erfarenheterna i de försök som gjorts med kommunala
ungdomsråd och ungdomsparlament och utifrån detta föra en diskussion
om hur dessa kan användas i större utsträckning som ett sätt att öka
ungdomars erfarenheter av och kunskap om den kommunala demokratin,
9. utvärdera erfarenheterna av s.k. folkinitiativ till kommunala
folkomröstningar enligt kommunallagen (1991:900), samt
10. göra en översyn av procedurerna för ändringar av den kommunala
indelningen samt behovet av och förutsättningarna för att införa en
lagreglerad möjlighet att vid indelningsändringar besluta om extraval
under en löpande mandatperiod.
Kommittén skall lämna förslag till de författningsändringar och andra
åtgärder som den finner befogade.
Bakgrund
Den motsägelsefulla bilden av demokratin
Under senare år har ett flertal utredningar, bl.a. Kommunala
förnyelsekommittén (jfr Förnyelse i kommuner och landsting,
SOU 1996:169) och Demokratiutvecklingskommittén (jfr På medborgarnas
villkor, SOU 1996:162) behandlat frågor som rör medborgarnas insyn
och deltagande i den kommunala demokratin. För närvarande analyserar
den parlamentariskt sammansatta Demokratiutredningen (SB 1997:01) den
svenska folkstyrelsens förutsättningar inför 2000-talet. Utredningen
skall lämna slutbetänkande den 15 februari år 2000.
Utredningarna visar en bild av demokratin som är motsägelsefull.
Motsägelsefull i den meningen att den inrymmer starka inslag av
såväl engagemang, kunskap, systemtillit och högt deltagande i
samhällslivet som utanförskap, missnöje och avståndstagande.
Bland de positiva inslagen kan nämnas att det finns ett starkt
opinionsstöd bland medborgarna för demokrati som den bästa styrformen.
Medborgarna upplever goda inflytande- och påverkansmöjligheter och
har höga anspråk och förväntningar på det politiska systemet. Vidare
är medborgarnas engagemang för och kunskaper om gemensamma angelägenheter
och samhällsfrågor goda. Intresset för politik ökar över tiden och
deltagandet i samhällslivet ligger på en hög nivå. Det pågår bl.a.
lokala och kommunala demokratiförsök runt om i landet vilka vittnar om
ett spännande, livfullt och nyfiket lokalsamhälle. Ur demokratisk
synvinkel har det lokala föreningslivet och folkbildningen ofta
en stor betydelse genom sin demokratiska uppbyggnad, genom att ge
röst åt medborgaropinioner och genom att de också är utförare av
uppgifter.
Den negativa bilden kännetecknas av att valdeltagandet vid 1998 års
allmänna val till riksdagen minskade från 87 procent år 1994 till
strax över 81 procent år 1998. Även valdeltagandet vid de allmänna
valen till kommun- och landstingsfullmäktige minskade från drygt 84
procent år 1994 till ca 78 procent år 1998. Det var framför allt
gruppen personer med kort utbildning och låg lön som minskade sitt
redan låga valdeltagande. En bekymmersam utveckling är det sjunkande
valdeltagandet bland de röstberättigade utländska medborgarna.
Valdeltagandet har bland dessa nästan halverats från 60 procent år 1976
till 35 procent år 1998. En annan mycket bekymmersam utveckling är
att antalet förtroendevalda och förtroendeuppdrag fortsätter att minska
och att antalet avhopp ökar. Medborgerligt deltagande i samhällslivet
som kräver större arbetsinsatser och permanent engagemang minskar.
Allt färre vill ägna sig åt politiska uppdrag på heltid. Det gäller
bl.a. yngre medborgare. Allt fler väljer att enbart engagera sig i
enstaka händelser eller aktiviteter som direkt berör dem själva.
Negativt är också att medborgarnas förtroende för de politiska
institutionerna minskar och att medborgarnas deltagande i de
etablerade politiska partierna och förtroende för deras förmåga att
lösa problem och visa handlingskraft försvagas successivt. Andelen
medborgare som uppger sig ha ett mycket litet eller ganska litet
förtroende för politiker har ökat från 55 procent år 1988 till nästan
90 procent år 1998.
Kommunalt förnyelsearbete i backspegeln
Kommuner och landsting har under hela 1990-talet haft en stor frihet att
utforma sina styr-, organisations- och verksamhetsformer. Kommunala
förnyelsekommittén konstaterade att ökad mångfald och lokal anpassning
präglat förnyelsearbetet. Kommittén menade dock att demokratins ideal
inte haft någon framträdande roll under förnyelsearbetet i den kommunala
verksamheten. Förändringar introducerades inte alltid med beaktande av
vilka konsekvenser dessa kunde få för medborgarnas möjligheter till
insyn, det medborgerliga deltagandet i politiken och de
förtroendevaldas möjligheter att utöva inflytande över verksamheter.
Studier visar att medborgarna i minskad utsträckning ser röstning i
val, arbete i politiska partier eller arbete i fackliga organisationer
som effektiva påverkansmetoder. Det politiska intresset och det politiska
deltagandet bland medborgarna ökar över tiden och det finner också nya
former. Kommuner och landsting ställs därmed inför krav på delvis nya
former för medborgerligt inflytande och deltagande.
En av Kommunala förnyelsekommittén viktigaste slutsatser var att det
ur ett gemensamt medborgarperspektiv är ett nationellt intresse att
följa de demokratiska konsekvenserna av det kommunala förnyelsearbetet.
Regeringen bedömde redan i den ekonomiska vårpropositionen (prop.
1997/98:150 utgiftsområde 7 Kommunsektorn, Övriga frågor s. 198) att
det finns behov av att på nationell nivå kontinuerligt följa
förnyelsearbetet inom kommuner och landsting, framför allt vad det
gäller effekterna på demokrati och rättssäkerhet. Det gäller bl.a.
frågor om representativiteten för vissa grupper och det medborgerliga
deltagandet i grundläggande politiska processer.
Regeringen gav mot denna bakgrund i april 1998 Statskontoret i uppdrag
(In98/1166/KL) att kartlägga samtliga kommuners och landstings
organisations-, styr- och verksamhetsformer samt att föreslå former
för ett fortsatt utvecklingsarbete vad gäller en kontinuerlig nationell
uppföljning av förnyelsearbetets effekter på demokrati och rättssäkerhet.
Uppdraget har slutredovisats i en rapport (Organisations-, styr-,
och verksamhetsformer i kommuner och landsting) till regeringen den
1 november 1999.
Kommunal demokratiutveckling
Enligt regeringsformen förverkligas den svenska folkstyrelsen genom
ett representativt och parlamentriskt statsskick och genom kommunal
självstyrelse. I självstyrelsen förenas medborgarnas inflytande och
ansvar. Självstyrelsen ger medborgaren möjlighet att påverka
utformningen av viktiga institutioner och verksamheter i vardagen,
men om självstyrelsen ska fungera krävs dessutom många medborgares
engagemang och deltagande. Det är därför viktigt att självstyrelsen
har ett innehåll och handlingsutrymme som gör att medborgaren upplever
det meningsfullt att lägga tid och intresse på de gemensamma
angelägenheterna.
Den kommunala demokratins arbetsformer skall på bästa sätt ge
folkviljan möjligheter att komma till uttryck. I den kommunala
demokratins mest grundläggande värde ligger att alla medborgare
skall ha samma rättigheter och skyldigheter och behandlas likvärdigt
av kommuner och landsting.
Att driva arbetet med demokratiutveckling på kommunal nivå är en
kommunal angelägenhet inom ramen för den kommunala självstyrelsen.
Av det sätt som den kommunala demokratin förnyas i många kommuner
och landsting framgår att det finns ett starkt önskemål att fördjupa
det medborgerliga deltagandet i samhällslivet och därigenom stärka
den representativa demokratin.
Behov av ytterligare utredning
Det är en prioriterad uppgift för regeringen att på olika sätt
underlätta och stödja kommunernas och landstingens arbete med att
utveckla och fördjupa den kommunala demokratin. Det bör vidtas ett
antal åtgärder som kan öka medborgarens deltagande i samhällslivet
och samtidigt stärka det representativa systemet. I det följande
beskrivs frågor som handlar om den medborgerliga insynen och
deltagandet i den kommunala demokratin och där det finns behov av
ytterligare utredning. Direktiven skall ses mot bakgrund av att
det finns frågor som inte kommer att beröras av Demokratiutredningen
men som av olika skäl ändå bör övervägas. Det finns också ett antal
frågor som bör initieras redan nu för att möjliggöra en fördjupad
analys av demokratifrågorna.
De förtroendevaldas villkor behöver ses över och förbättras
Det allmänna skall verka för att demokratins idéer blir vägledande inom
samhällets alla områden. Ett aktivt och mångfasetterat medborgerligt
deltagande i samhällslivet gör det möjligt att omsätta demokratins
idéer i medborgarens vardag. Det behövs en demokratisk fördjupning
där medborgarens deltagande sätts i förgrunden. Fler måste ges
möjligheten att delta och praktiskt öva sig i att på demokratisk väg
lösa gemensamma problem. Här har folkbildningen genom sin starka lokala
förankring och sitt demokratiska arbetssätt en betydelsefull roll.
Medborgaren skall ha goda möjligheter att vara aktiv, att skaffa sig
information, att möta andra, att organisera sig, att ta kontakt med
beslutsfattare och att både ta och utkräva ansvar. Kommuner och
landsting bör därför söka efter arbetsformer som ger alla medborgare
reella möjligheter att åta sig förtroendeuppdrag. Därigenom kan
allsidigheten öka i de politiska diskussionerna, representativiteten
bland de förtroendevalda förbättras och medborgarnas erfarenheter,
kunnande, kreativitet och engagemang tas till vara.
De förtroendevaldas arbetssituation har kartlagts och analyserats vid
flera tillfällen. Förändringar har också genomförts. Trots detta är
det fortfarande många förtroendevalda som upplever att arbetsvillkoren
såväl försvårar rekryteringen av nya förtroendevalda som bidrar till
förtida avhopp från uppdragen. Omsättningen bland de förtroendevalda
har tidvis varit mycket stor. Medborgarnas rättmätiga krav på de
förtroendevaldas tillgänglighet har ökat samtidigt som många
förtroendevalda upplever att kontakten med medborgarna försvåras av
att en allt för stor del av tiden används till politiska möten i
traditionella former. Det ställs också ökade och nya krav på aktiviteter
utanför sammanträdena. I en del kommuner pågår därför en utveckling
av IT-stödet för förtroendevalda. Detta är positivt samtidigt som en
ny arena införs som kanske inte alla kan agera på.
Kommunala förnyelsekommittén konstaterade i sitt betänkande Förnyelse
i kommuner och landsting (SOU 1996:169) att de många förväntningar
som nya förtroendevalda har på sitt uppdrag inte infrias i tillräcklig
utsträckning. Kommittén nämnde faktorer som bristande inskolning,
avsaknad av delaktighet och påverkansmöjligheter samt svårigheterna att
rätta in sig i partidisciplinen. Vidare nämndes att viljan att ställa
upp som politiker och att vara med och påverka efter hand omvandlas
till en känsla av maktlöshet. Många fritidspolitiker anser också att
heltidspolitikerna fått ett allt för stort inflytande. Detta skall
ses mot bakgrund av att endast två procent av de förtroendevalda är
heltids- eller deltidsengagerade, dvs. den stora majoriteten
är fritidspolitiker.
Den representativa demokratin förutsätter aktiva och engagerade
förtroendevalda. De förtroendevalda måste kliva fram, kommunicera
med och hållas ansvariga inför medborgarna. Deras formella befogenheter
måste motsvaras av ett reellt inflytande över den verksamhet de ansvarar
för. Det förutsätter en inblick i vad som uträttas, en uppfattning
om vad som behöver göras och ett mod att prioritera detta. Annars ökar
avståndet mellan politikerna och medborgarna. Det behövs en kommunikation
som tar till vara de många förtroendevaldas erfarenheter och olika
perspektiv. De förtroendevalda måste sättas i centrum av
händelseutvecklingen inom respektive ansvarsområde. De förtroendevalda
måste intressera sig mer för vad som händer bland medborgare i
bostadsområden, lokala utvecklingsgrupper och partiföreningar för att
få veta mer om både politikens utfall och de nya behov som kräver deras
uppmärksamhet. Ett minskat antal förtroendevalda återverkar på
möjligheterna att få till stånd en god representativitet. Redan i dag
är t.ex. kvinnor, unga personer, personer med utländsk bakgrund,
företrädare för det privata näringslivet och funktionshindrade
underrepresenterade, något som inte är acceptabelt i ett demokratiskt
samhälle. Det politiska livet skall i största möjliga utsträckning
spegla sammansättningen av befolkningen som helhet.
De kommunalt förtroendevalda har i praktiken två uppdrag: att vara
medborgarnas ombud i förvaltningen och att vara beslutsfattare.
Båda uppdragen är viktiga och det är därför angeläget att de
förtroendevalda ges förutsättningar att klara nutida och framtida
krav på ett bättre sätt än i dag.
Införandet av reglerna i 4 kap. kommunallagen om en lagstadgad rätt
till ledighet och obligatoriska regler om rätt till ersättning för
förlorad arbetsförtjänst och andra ekonomiska förmåner föregicks av
omfattande analyser och diskussioner (jfr prop. 1990/91:117 och
SOU 1990:24). Reglerna har kritiserats bl.a. för att de är svåra att
tillämpa och att de inte i tillräckligt stor utsträckning tar hänsyn
till de särskilda förutsättningar för ledighet och ekonomisk
ersättning som råder för t.ex. egna företagare och skiftarbetande
(se bl.a. bet. 1993/94:KU9).
Sammantaget visar den nu tecknade bakgrunden att det finns behov av
att göra en grundlig analys av de förtroendevaldas arbetsvillkor och
i det sammanhanget också utvärdera de nuvarande bestämmelserna i
kommunallagen som reglerar de förtroendevaldas villkor. Det handlar
bl.a. om att se över rekryteringen, representativiteten, orsakerna
till de förtida avhoppen och formerna för det politiska arbetet i
allmänhet. Det handlar också om att analysera hur de nya arbetsformerna,
nya styr- och organisationsformer - bl.a. en ökad användning av
privaträttsliga verksamhetsformer - påverkat politikerrollen. Det finns
även anledning att kartlägga vilket praktiskt stöd de förtroendevalda
har i sitt arbete i dag och vad som kan behövas för framtiden.
Personer med utländsk bakgrund behöver göras mer delaktiga i den
kommunala demokratin
Det är angeläget att alla medborgare kan känna sig delaktiga i den
kommunala demokratin. Eventuella hinder som t.ex. beror på
språksvårigheter måste överbryggas. Här kan t.ex. folkbildningens
organisationer spela en betydelsefull roll. Det låga valdeltagandet
bland utländska medborgare kan till viss del bero på dels brist på
information och kunskap om politiska partier, dels språksvårigheter
och begränsade kontakter i samhällslivet. Skillnader i valdeltagande
mellan kvinnor och män bland personer med utländska bakgrund är också
större än bland befolkningen som helhet.
Ingen medborgare skall behöva stå utanför demokratin på grund av
bristande kunskaper om t.ex. demokratiska traditioner eller hur
det svenska samhällslivet fungerar. Samhällets etniska och
kulturella mångfald måste också på ett bättre sätt än i dag
avspegla sig bland de förtroendevalda. Det finns därför anledning
att närmare undersöka om det behövs särskilda åtgärder för att öka
möjligheterna för personer med utländsk bakgrund att få insyn i och
möjligheter att delta i den kommunala demokratin.
Personer med funktionshinder behöver ges bättre förutsättningar att
delta i utformandet av den kommunala demokratin
Den kommunala demokratins former och villkor är inte alltid anpassade
utifrån funktionshindrade medborgares behov. En undersökning som
Handikappombudsmannen gjort om kommunernas tillgänglighet visar att
27 procent av kommunfullmäktiges sammanträdeslokaler inte är
tillgängliga för personer med rörelsehinder, 20 procent av lokalerna
saknar hörselslinga och 25 procent av kommunerna tar inte fram
anpassad information på förfrågan. Det innebär att en stor grupp
medborgare utestängs från att ta del av och delta i den politiska
debatten och från att fullgöra sina rättigheter som medborgare och
att vara politiskt aktiva. Det finns därför anledning att ägna särskild
uppmärksamhet åt funktionshindrade medborgares möjligheter att delta
i den kommunala demokratin och närmare undersöka vilka åtgärder som
behöver vidtas för att undanröja hindren för delaktighet, bl.a. de
fysiska förutsättningarna för deltagande i möten etc.
Barns och ungdomarnas kunskaper om och delaktighet i den kommunala
demokratin och den kommunal verksamheten behöver förbättras
Även bland gruppen förstagångsväljare minskade valdel-tagandet i det
senaste allmänna valet, från 82 procent år 1994 till 74 procent år
1998. Många ungdomar är emellertid politiskt intresserade. I
Ungdoms-styrelsens studie Ny tid - nya tankar anges att nära 60 procent
av de unga kan tänka sig att gå med i ett politiskt parti men att
bara 12 av dem har varit eller är medlemmar i ett politiskt parti.
Många ungdomar känner i dag ett starkt engagemang i frågor som
berör dem i vardagen. Dit hör t.ex. lokala miljöfrågor såsom Agenda
21-projekt. En relativt stor del av de yngre anser dock enligt
studien att etablerade vägar att utrycka sig politiskt är otillräckliga.
Ungas engagemang kanaliseras i allt större utsträckning i avgränsade
sakfrågor med krav på snabbare resultat än vad som kan uppnås i
partipolitiken eller andra sammanhang med heltäckande program.
Barns och ungdomars kunskaper om den värdegrund som det svenska
samhället vilar på fokuseras i skolan. Värdegrunden, såsom den uttrycks
i läroplanerna, skall genomsyra all verksamhet i skolan för att
stärka demokratin i skola och samhälle. Det kan dock finnas skäl att
närmare studera på vilka sätt barn och ungdomar kan ges möjligheter
att lära känna sin egen kommun, hur den fungerar, vilka funktioner
den sköter, hur det kommunala politiska systemet fungerar m.m. En
demokratipraktik i demokratins institutioner kan vara en metod att öka
intresset för politikens betydelse och förståelsen för politikens villkor.
Den medborgerliga insynen i och fullmäktiges beslutsbefogenheter över
den kommunala ekonomin måste förbättras
Kommunerna och landstingen fick en stor ekonomisk frihet vid
tillkomsten av 1991 års kommunallag. I samband med tillkomsten
uttalade regeringen att avsikten var att efter hand följa upp hur
kommunerna och landstingen använder denna frihet. Skulle det visa
sig att tillämpningen skulle leda till oönskade konsekvenser fanns
det anledning att senare på nytt överväga behovet av stramare
reglering (prop.1990/91:117 s. 21, bet. 1990/91:KU38). Detta har bl.a.
skett genom att kravet på årlig balans i budgeten införts och genom
tillkomsten av lagen (1997:614) om kommunal redovisning den 1 januari
1998. Vidare har också den kommunala revisionen stärkts (prop.
1998/99:66, bet. 1998/99:KU30).
Med anledning av den utförsäljning av kommunala anläggningstillgångar
och den bolagisering som skett under senare tid har frågan
aktualiserats om dessa åtgärder har föregåtts av tillräckligt
genomgripande analyser av framtida konsekvenser. Detsamma gäller när
verksamhet läggs ut på entreprenad eller vid införandet av diverse
checksystem. Det handlar i många fall om åtgärder som binder framtida
generationer och framtida politiska majoriteter i kommunfullmäktige
vid lösningar som i efterhand kan visa sig vara förhastade. Det kan
ifrågasättas om de demokratiska aspekterna i tillräckligt stor
utsträckning har stått i för-grunden vid besluten att vidta dessa
åtgärder. I sammanhanget kan det nämnas att av 60 folkinitiativ till
folkomröstningar har 15 handlat om kommunala utförsäljningar.
Det finns anledning att överväga om behandlingen av frågor av långsiktig
karaktär och stor principiell och ekonomisk betydelse kan skyddas mot
kortsiktigt framhastade beslut. Det handlar om att slå vakt om det
demokratiska inflytandet över centrala frågor.
Den medborgerliga insynen i alternativa kommunala drift- och
samarbetsformer behöver förbättras
I dag drivs cirka en fjärdedel av den totala kommunala verksamheten,
uttryckt som andel av omsättningen, i kommunala företag. Den sista
december år 1997 fanns det totalt ca 1 600 majoritetsägda kommunala
företag där kommuner eller landsting var majoritetsägare eller
stiftare. Därtill kommer ett stort antal delägda kommunala företag.
Allmänhetens rätt till insyn skall vara huvudregel i verksamhet som
kommunen ansvarar för och som helt eller delvis finansieras av
offentliga medel. Det är de förtroendevalda som har ett ansvar att se
till att medborgarnas rättmätiga krav på insyn tillgodoses. Från
demokratisk synpunkt finns det risker med att stora delar av den
offentliga verksamheten undandras tillämpningen av den grundlagsskyddade
rätten till insyn genom att den drivs av delägda kommunala företag eller
av enskilda företag.
Från och med den 1 januari 1995 jämställs företag i vilka kommuner och
landsting utövar ett rättsligt bestämmande inflytande med myndigheter
när det gäller handlingsoffentligheten (jfr prop. 1993/94:48, bet.
1993/94:KU13, rskr. 1993/94:46, SFS 1993:1295). I fråga om delägda
företag som inte omfattas av bestämmelserna om handlingsoffentlighet
i 1 kap. 9 § sekretesslagen (1980:100) gäller enligt 3 kap. 18 §
kommunallagen att kommunen eller landstinget skall verka för att
allmänheten skall ha rätt att ta del av handlingar hos företaget
enligt de grunder som gäller för allmänna handlingars offentlighet i
2 kap. tryckfrihetsförordningen och sekretesslagen.
Medborgarna saknar direkt insyn i enskilda företag som kommunen anlitar
i sin verksamhet. I 3 kap. 19 § kommunallagen sägs att det är
fullmäktige som skall se till att kommunen respektive landstinget
tillförsäkras en möjlighet att kontrollera och följa upp verksamheten
innan vården av en kommunal angelägenhet överlämnas. Bristen på
medborgerlig insyn i dessa företag har kritiserats. Krav har i olika
sammanhang rests på att offentlighetsprincipen skall tillämpas eller
åtminstone vara vägledande i all verksamhet som utförs för det allmännas
räkning och som bekostas av allmänna medel. Detta oavsett om det sker
genom kommunala företag eller helt privata entreprenörer.
Frågan om insyn i kommunala företag där det offentliga inte har ett
rättsligt bestämmande inflytande och i verksamhet som drivs av
kommunala entreprenörer har varit föremål för utredning av Kommunala
förnyelsekommittén (jfr också prop. 1993/94:188). Kommittén föreslog i
sitt betänkande Insyn i kommunala entreprenader (SOU 1996:67) att
kommuner och landsting skulle åläggas att i avtal med privata och
delägda kommunala företag m.fl. juridiska personer tillförsäkra
allmänheten rätt till insyn i verksamheten. Förslaget innebar
också att vården av en kommunal angelägenhet endast skulle få lämnas
över om den medborgerliga rätten till insyn tillgodo-sågs. Allmänheten
skulle enligt förslaget ha rätt att ta del av handlingar rörande den
överlåtna verksamheten i samma omfattning som om verksamheten hade
bedrivits i kommunens egen regi. Fristående skolor, enskild
förskoleverksamhet och enskild skolbarnsomsorg skulle enligt
förslaget, vad gäller allmänhetens rätt till insyn, behandlas på samma
sätt som då en kommun lämnar över vården av en kommunal angelägenhet
till ett delägt eller privat företag. Vad däremot gällde frågan om
allmänhetens rätt till insyn innan en kommun bundit upp sig i ett
avtal med en entreprenör borde den rätten, enligt Kommunala
förnyelsekommittén, inte bli mer omfattande än i dag. De redan
befintliga insynsmöjligheterna borde i stället utnyttjas i större
utsträckning.
Vid remissbehandlingen av utredningens förslag ställde sig flertalet
av remissinstanserna bakom det principiella ställningstagandet att
insynen bör vara densamma oavsett vald driftform och att denna
insyn bör lagregleras i någon form. Flertalet remissinstanser avstyrkte
dock de förslag som utredningen lämnade, bl.a. den föreslagna
avtalsmodellen. Som skäl angavs att förslagen var allt för komplicerade,
att de skulle vara svåra att tillämpa samt att vissa delar i förslagen
inte var tillräckligt utredda för att kunna ligga till grund för ny
lagstiftning.
Mot denna bakgrund finns det anledning att närmare analysera
remissinstansernas kritik över Kommunala förnyelsekommitténs förslag
i betänkandet Insyn i kommunala entreprenader (SOU 1996:67) och
utifrån detta överväga en annan lagteknisk lösning. Utgångspunkten
skall vara att medborgarnas möjligheter till insyn i den kommunala
verksamheten inte skall vara beroende av på vilket sätt kommuner och
landsting väljer att organisera sin verksamhet eller bedriva sitt
arbete. Offentlighet och allmänhetens rätt till insyn skall vara
huvudregel i verksamhet som kommunen ansvarar för och som helt eller
delvis finansieras av offentliga medel. Detsamma skall gälla för
bidragsberättigad verksamhet som drivs av fristående skolor,
enskild förskoleverksamhet och enskild skolbarnsomsorg.
Kommundelsnämnderna som verktyg för ökat lokalt medborgerligt inflytande
behöver utvärderas mer samlat
I 1991 års kommunallag infördes en möjlighet för alla kommuner
att inrätta s.k. kommundelsnämnder. Dessförinnan var detta möjligt
endast inom ramen för en försöksverksamhet som reglerades i lagen
(1979:408) om vissa lokala organ och därefter inom ramen för det s.k.
frikommunförsöket (jfr prop. 1988/89:1, bet. 1988/89:KU6 samt
betänkandet Frikommunförsöket SOU 1991:25).
Vid mitten av 1980-talet var det ca 20 kommuner som hade infört
kommundelsnämnder i hela eller delar av kommunen. År 1998 var
antalet 21. Efter år 1985 synes det inte ha tillkommit fler kommuner
som inrättat kommundelsnämnder om man undantar de tre större
städerna. I dag är det endast 14 kommuner som har en heltäckande
kommundelsnämndsorganisation. Det totala antalet kommundelsnämnder
i landet har ökat från 139 år 1995 till 163 år 1998.
Kommundelsnämnder som organisationsform har utretts i många olika
sammanhang. Det saknas emellertid en mer genomgripande och samlad
nationell utvärdering av erfarenheterna av kommundelsnämnder.
Det är således i dag svårt att uttala sig om i vilken mån reformen
ökat närheten till medborgarna. Det finns därför anledning att genomföra
en sådan mer samlad utvärdering.
Erfarenheterna från arbetet med att upprätta demokratibokslut skall
studeras
Demokratiska konsekvensanalyser används i dag i några kom-muner och
landsting som ett led i arbetet med att analysera vilka konsekvenser
förnyelsearbetet har på demokrati och rättssäkerhet. För närvarande
pågår också ett försök där demokratibokslut tas fram i tre kommuner
och ett landsting. Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet
medverkar i detta utvecklingsarbete.
De försök som görs med s.k. demokratibokslut bör studeras i syfte
att vinna erfarenheter för regeringens fortsatta arbete med att
följa förnyelsearbetets konsekvenser för demokrati och rättssäkerhet.
Erfarenheterna av s.k. medborgarpaneler skall studeras
Ett problem i dagens kommunaldemokratiska arbete som både
Demokratiutvecklingskommittén (dir. 1995:56 och betänkandet På
medborgarnas villkor SOU 1996:162) och Kommunala förnyelsekommittén
samfällt anger är det växande avståndet mellan medborgarna och de
förtroendevalda. Ett annat problem är att fullmäktigeledamöterna inte
alltid är tillräckligt representativa för den befolkning de företräder.
I några kommuner har mot denna bakgrund försök gjorts med att inrätta
s.k. medborgarpaneler. I Storbritannien finns exempel på kommuner
som inrättat s.k. Citizen's panel. Syftet har varit att ge den
politiska ledningen en uppfattning om vad medborgarna tycker i olika
lokala frågor och därigenom bredda och fördjupa de förtroendevaldas
beslutsunderlag. Det finns sålunda ett behov av att studera
erfarenheterna i de försök som gjorts och utifrån detta föra en
diskussion om hur medborgarpaneler kan användas i större utsträckning.
Erfarenheter av särskilda ungdomsparlament och ungdomsråd skall
studeras
Under 1990-talet har särskilda ungdomsråd bildats i många
kommuner. Olika former av ungdomsråd och liknande forum kan skapa
en kontinuerlig dialog mellan kommunens ungdomar och beslutsfattare,
något som även kan bli en väg in till vidare engagemang i olika
samhällsfrågor. Ungdomsparlament och ungdomsråd skall inte enbart
ses som forum där barn och ungdomar kan lära sig hur det politiska
systemet fungerar utan även som direkta forum för inflytande och
delaktighet. Det finns anledning att närmare studera erfarenheterna
i de försök som gjorts med kommunala ungdomsråd och utifrån dessa
föra en diskussion om hur ungdomsråd skall kunna användas i större
utsträckning som ett sätt att öka ungdomars erfarenheter av och
kunskap om den kommunala demokratin och hur ungdomars inflytande och
delaktighet i denna kan förbättras.
Det finns behov av att närmare pröva utformningen av det s.k.
folkinitiativet
I 5 kap. 23 § kommunallagen (1991:900) finns i dag en bestämmelse
som ger en möjlighet för allmänheten att direkt i fullmäktige väcka
ärende om att hålla folkomröstning, s.k. folkinitiativ. En
förutsättning är att minst fem procent av de röstberättigade kommun-
eller landstingsmedlemmarna enar sig om en sådan framställan.
Möjligheten till folkinitiativ infördes år 1994. Till dags dato har
i landet totalt 60 initiativ väckts i fullmäktige. Av dessa har
endast ett resulterat i en folkomröstning. Bland de
folkomröstningsinitiativ som landets fullmäktigeförsamlingar har
haft att ta ställning till är det värt att notera att folkinitiativen
i påfallande stor utsträckning gällt samma ärendekategorier.
Ärendena fördelar sig i huvudsak på kommunernas infrastruktur
(15 ärenden, ej vatten och avlopp), organisationsärenden (13 ärenden),
frågor om kommunal utförsäljning (15 ärenden) och byggnadsfrågor
(8 ärenden). I många fall handlar det om ärenden som inte berör
hela befolkningen i kommunen. Vidare är det uppenbart att det finns
ett mycket svagt stöd i de berörda fullmäktigeförsamlingarna för
folkinitiativet då endast ett av 60 har bifallits med nuvarande
majoritetsregel. Det bör också särskilt uppmärk-sammas att även
med en minoritetsregel som baseras på en tredjedel av de röstande i
fullmäktige skulle 40 av samtliga folkinitiativ ha inneburit avslag
för yrkandet om folkomröstning med anledning av folkinitiativ.
Mot bakgrund av i vilka frågor ärenden väckts aktualiseras frågan
om folkinitiativet verkligen är ett för medborgarna ändamålsenligt
sätt att bereda ärenden. Det finns goda skäl att såväl överväga
behovet av folkinitiativet som sådant som dess utformning
(se Konstitutions-utskottets betänkande 1998/99:KU21 -
Kommunala demokratifrågor).
Mot bakgrund av den kritik som kan riktas mot utformningen av
folkinitiativet i 5 kap. 23 § kommunallagen och att reglerna nu
har varit i kraft under ett antal år finns det skäl att utvärdera
erfarenheterna av folkinitiativets användning. Det finns också
anledning att bedöma de demokratiska effekterna av
folkomröstningsinstitutet.
Vissa frågor om kommunala indelningsändringar behöver övervägas
I dag regleras förfarandet vid kommunala indelningsändringar i
lagen (1979:411) om ändringar i Sveriges indelning i kommuner och
landsting (indelningslagen). I debatten framförs i olika sammanhang
ståndpunkten att kommundelningar är ett sätt att öka den
kommunaldemokratiska aktiviteten hos med-borgarna. Kommunstorleken
skulle alltså vara en faktor att ta med i beräkningen när det
gäller att öka medborgarnas delaktighet i den lokala demokratin.
Riksdagen har begärt att regeringen återkommer med förslag till
riksdagen som gör det enklare att dela kommuner genom att
procedurerna som har samband med kommundelningar underlättas
(se 1998/99:KU 21).
Enligt nuvarande bestämmelser i indelningslagen träder större
indelningsändringar i kraft året efter det att ordinarie val har
hållits i riket. Skälet för detta är att sådana ändringar i de
flesta fall påverkar fullmäktiges sammansättning och att kommunala
extraval inte är tillåtna. I olika sammanhang har det framförts
önskemål om att kommundelningar skall kunna träda i kraft under
en pågående mandatperiod.
Lokaldemokratiutvecklingskommittén behandlade frågan om extraval
vid en indelningsändring i sitt slutbetänkande Lokal demokrati i
utveckling (SOU 1993:90). I sina överväganden anförde kommittén
bl.a. att det ofta finns en stor entusiasm och ett stort engagemang
bland de lokala politikerna och medborgarna både i samband med att
man verkar för en kommundelning och vid själva delningsbeslutet.
Kommittén menade att frågan om nyval skulle behöva aktualiseras
vid ett införande av fyraåriga mandatperioder. Reformen med
fyraåriga mandatperioder är sedan valet år 1994 genomförd.
Det finns sålunda anledning att se över bestämmelserna i lagen
(1979:411) om ändringar i Sveriges indelning i kommuner och
landsting (indelningslagen) i vilka förutsättningarna för att
genomföra en indelningsändring läggs fast. Det handlar om att söka
efter förbättringar som innebär att de procedurer som har samband
med kommundelningar underlättas. Det finns också ett behov av att
göra en utvärdering av de allmänna lokaldemokratiska erfarenheterna
från de kommundelningar som genomförts under 1990-talet. Vidare
finns det skäl att överväga behovet av och formerna för en lagreglerad
möjlighet att besluta om extraval med anledning av indelningsändring.
Uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas för att utreda
och föreslå åtgärder som kan öka medborgarnas möjligheter till
insyn och deltagande i den kommunala demokratin. I de undersökningar
och analyser som kommittén genomför skall genomgående barn och
ungdomars inflytande och betydelsen av kön, utländsk bakgrund samt
funktionshinder belysas.
Kommittén skall göra en grundlig analys av de förtroendevaldas
arbetsförhållanden och i det sammanhanget också utvärdera de
nuvarande bestämmelserna i kommunallagen (1991:900) som reglerar de
förtroendevaldas villkor. Kommittén skall föreslå de förändringar
som den anser behövliga för att medborgarna skall stimuleras till
att åta sig förtroendeuppdrag. Det handlar bl.a. om att se över
rekryteringen, representativiteten, orsakerna till de förtida
avhoppen och formerna för det politiska arbetet i allmänhet. Det handlar
också om att analysera hur de nya arbetsformerna samt nya styr- och
organisationsformer - bl.a. en ökad användning av privaträttsliga
verksamhetsformer - påverkat politikerrollen. De åtgärder som föreslås
skall analyseras ur ett könsperspektiv. Vidare skall de åtgärder som
föreslås syfta till att öka antalet förtroendevalda.
Den nya informationstekniken har skapat nya möjligheter till dialog
med medborgarna. Kommittén skall mot denna bakgrund kartlägga
vilket praktiskt stöd de förtroendevalda har i sitt arbete i dag och
vad som kan behövas för framtiden. Det kan handla om både personella
resurser och arbetsverktyg i form av IT-stöd.
Kommittén skall också lämna förslag på åtgärder som kan underlätta för
funktionshindrade medborgare att åta sig och genomföra politiska
förtroendeuppdrag och i övrigt få insyn i och goda möjligheter att
delta i den kommunala verksamheten. Särskilt skall tillgången på stöd
i olika former, t.ex. IT-stöd och behovet av resurspersoner, beaktas.
Kommittén skall vidare lämna förslag på åtgärder som kan underlätta
för personer med utländsk bakgrund att åta sig och genomföra
politiska förtroendeuppdrag och i övrigt få insyn i och goda möjligheter
att delta i den kommunala verksamheten. Utgångspunkten för dessa
åtgärder skall vara att representativiteten bland de förtroendevalda
skall förbättras i förhållande till samhällets etniska och kulturella
mångfald.
Kommittén skall lämna förslag på hur barn och ungdomar kan göras mer
delaktiga i den kommunala demokratin och också ge barn och ungdomar
bättre kunskaper om hur den kommunala förvaltningen och politiken
fungerar.
Kommittén skall överväga hur avgöranden av långsiktig karaktär och
av stor principiell och ekonomisk betydelse kan skyddas mot
kortsiktigt framhastade beslut. Det handlar om att slå vakt om det
demokratiska inflytandet över centrala frågor. En viktig utgångspunkt
skall vara att det kommunala beslutssystemet skall innefatta garantier
för att fullmäktige i egenskap av högsta beslutande organ alltid
skall ha det avgörande inflytandet över frågor som är av stor vikt
för kommunen eller landstinget.
Kommittén skall i detta sammanhang överväga behovet av att skärpa
kraven i de bestämmelser i kommunallagen som reglerar berednings- och
beslutsprocesserna. Det kan t.ex. handla om att kräva fullmäktiges
uttryckliga godkännande av vissa åtgärder eller att införa krav på
någon form av brukarinflytande genom att höra utomstående intressenter
eller att samråda med berörda grupper av medborgare i viktiga ärenden
i fullmäktige (jfr 6 kap. 8 och 38 §§ kommunallagen om brukarinflytande
som gäller enbart för nämnder). Här kan särskilt nämnas bestämmelserna
dels i 3 kap. 9 och 10 §§ om fullmäktiges uppgifter och begränsningarna
i fullmäktiges rätt att delegera vissa uppgifter, dels i 3 kap. 17 §
om fullmäktiges möjligheter att yttra sig innan sådana beslut som är av
principiell beskaffenhet eller annars av större vikt fattas av ett
företag. Vid tillkomsten av denna regel förutsattes i förarbetena
att kommunerna på frivillig grund skulle kunna gå längre och i
bolagsordningen skriva in krav på att vissa principiellt viktiga
beslut skall godkännas av fullmäktige (prop. 1990/91:117 s. 54
och 163). Detta har inte skett i tillräckligt stor utsträckning varför
det finns anledning för kommittén att överväga om det finns behov av
att införa ett krav på fullmäktiges godkännande vid utförsäljning av
kommunal egendom. Av intresse i sammanhanget är beredningsreglerna i
5 kap. 26 - 28 §§ avseende handläggningen av ärenden i fullmäktige
som i dag avser enbart den interna beredningen och som föreskriver
att kommunstyrelsen och berörda nämnder skall höras i ärenden som
skall avgöras av fullmäktige. Kommittén skall överväga behovet av
att införa särskilda beredningskrav för vissa särskilt betydelsefulla
fullmäktigebeslut.
Kommittén skall närmare analysera remissinstansernas kritik över
Kommunala förnyelsekommitténs förslag i betänkandet Insyn i
kommunala entreprenader (SOU 1996:67) och utifrån detta överväga en
annan lagteknisk lösning. Förslaget bör även omfatta en förstärkt
medborgerlig insyn i föreningsdriven och kooperativ verksamhet som
helt eller delvis finansieras av kommunen. Kommittén skall också
analysera formerna för allmänhetens insyn i de nya samverkansformer
som etablerats under senare år bl.a. inom ramen för arbetet med
tillväxtavtalen och strukturfondsarbetet. Utgångspunkten skall vara
att medborgarnas möjligheter till insyn i den kommunala verksamheten
inte skall vara beroende av på vilket sätt kommuner och landsting
väljer att organisera sin verksamhet eller bedriva sitt arbete.
Offentlighet och allmänhetens rätt till insyn skall vara huvudregel
i verksamhet som kommunen ansvarar för och som helt eller delvis
finansieras av offentliga medel. Detsamma skall gälla för
bidragsberättigad verksamhet som drivs av fristående skolor,
enskild förskoleverksamhet och enskild skolbarnsomsorg. Kommittén
skall också göra de avvägningar mellan å ena sidan krav på
offentlighet och å andra sidan berättigade krav på sekretess och
tystnadsplikt som kan motiveras inom olika verksamheter. Kommittén
skall därför se över bestämmelserna i bl.a. 3 kap. 18 och 19 §§ och
6 kap. 7 § kommunallagen.
I detta sammanhang skall kommittén också se över rösträttsbestämmelsen
i 5 § lagen (1994:692) om kommunala folkomröstningar. Detta i syfte
att anpassa den till vad som gäller enligt 4 kap. 2 och 3 §§
kommunallagen. I dag skiljer sig bestämmelserna åt genom att
EU-medborgare har rätt att rösta i kommunala val på samma villkor
som svenska medborgare men inte att delta i kommunala folkomröstningar.
Kommundelsnämnder som organisationsform har utretts i olika sammanhang.
Det saknas emellertid en genomgripande och samlad nationell utvärdering
av erfarenheterna från kommundelsnämnder. Det är således i dag svårt att
uttala sig om i vilken mån reformen ökat närheten till medborgarna.
Kommittén skall därför genomföra en sådan utvärdering. En utvärdering
skall bl.a. belysa frågan om medborgarna upplever en ökad närhet och
tillgänglighet till de förtroendevalda och den kommunala förvaltningen.
Utvärderingen skall också belysa om den medborgerliga insynen har
ökat och om fler medborgare deltar i det lokala samhällslivet.
Kommittén skall studera de försök som gjorts med s.k. demokratibokslut
i syfte att vinna erfarenheter för regeringens fortsatta arbete med
att följa förnyelsearbetets konsekvenser för demokrati och
rättssäkerhet. Kommittén skall studera erfarenheterna i de försök
som gjorts i arbetet med medborgarpaneler och utifrån detta föra en
diskussion om hur dessa skulle kunna användas i större utsträckning.
Kommittén skall vidare studera erfarenheterna av de försök som gjorts
med kommunala ungdomsråd och utifrån detta föra en diskussion om hur
ungdomsråd skall kunna användas i större utsträckning som ett sätt
att öka ungdomars erfarenheter av och kunskap om den kommunala
demokratin och hur ungdomars inflytande och delaktighet i denna
kan förbättras. Kommittén skall mot bakgrund av den kritik som
riktats mot utformningen av det s.k. folkinitiativet i 5 kap. 23 §
kommunallagen och det förhållandet att reglerna nu har varit i
kraft under ett antal år, utvärdera erfarenheterna av folkinitiativets
användning. Kommittén skall såväl överväga behovet av
folkinitiativet som sådant som dess fortsatta utformning (se bl.a.
1998/99:KU 21). Kommittén skall också bedöma de demokratiska effekterna
av folkomröstningsinstitutet.
Kommittén skall vidare se över bestämmelserna i lagen (1979:411) om
ändringar i Sveriges indelning i kommuner och landsting
(indelningslagen), i vilka förutsättningarna för att genomföra en
indelningsändring läggs fast, samt föreslå de ändringar som kan anses
motiverade (jfr också Lokal demokrati i utveckling, SOU 1993:90).
Kommittén skall därför se över hur de procedurer som har samband
med kommundelningar kan underlättas, dvs. hur ärendena utreds, vem
som beslutar samt möjligheten att genomföra en snabb indelningsändring
när beslut väl fattats (se även 1998/99:KU21). Kommittén skall också
göra en utvärdering av de allmänna kommunaldemokratiska erfarenheterna
från de kommundelningar som genomförts under 1990-talet. Detta i syfte
att bl.a. se om och i så fall på vilket sätt medborgarnas engagemang
ökat genom delningen. Kommittén skall överväga behovet av och formerna
för en lagreglerad möjlighet att besluta om extraval med anledning
av indelningsändring. Om det behövs skall kommittén i detta sammanhang
också överväga bl.a. hur extraval skall genomföras, vem som skall
besluta om extraval och när det skall hållas.
Kommittén skall lämna förslag till de författningsändringar och andra
åtgärder som anses befogade. Kommittén skall i sitt arbete beakta
den kommunala självstyrelsens betydelse för den svenska folkstyrelsen
och i sina förslag till åtgärder ta hänsyn till kommunernas ansvar för
att utveckla den lokala demokratin. Kommittén skall i det sammanhanget
bl.a. lämna förslag till hur vikten av att demokratins idéer blir
vägledande i kommunal verksamhet kan tydliggöras i kommunallagen.
Samråd och avrapportering
Kommittén skall samråda med de statliga myndigheter och utredningar
som berörs av utredarens förslag samt med företrädare för kommuner
och berörda organisationer. Kommittén skall redovisa sina resultat
till regeringen senast den 1 februari 2001. Kommittén får lämna
delbetänkanden.