Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Gränsövervakningen i krig, Dir. 1999:97
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1999-12-02
Dir. 1999:97
Beslut vid regeringssammanträde den 2 december 1999
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillsättas för att bl.a. analysera och
lämna förslag i frågan om den folkrättsliga ställningen för den
personal som har till uppgift att sköta gränsövervakningen i väpnad
konflikt och annars under höjd beredskap.
Gränsövervakningen i väpnad konflikt (krig)
Den samordnade gränsövervakningen under andra världskriget
Under andra världskriget ansågs det nödvändigt att samordna olika
myndigheters övervakningsinsatser vid landets gränser. Bestämmelser
om detta togs sedermera in i en gränsövervakningskungörelse (1944:728).
Till kungörelsen anknöt en av Kungl. Maj:t fastställd allmän
instruktion för gränsövervakningspersonal, m.m.
Förslag till nya bestämmelser
Mot bakgrund bl.a. av att förhållandena hade förändrats efter
andra världskriget utarbetade en särskild kontaktgrupp som
Överbefälhavaren tillkallat ett förslag till nya författningar
om gränsövervakningen i krig m.m. Genom skrivelse år 1976
överlämnade Överbefälhavaren dessa förslag till chefen för
Justitiedepartementet. På grundval bl.a. av förslagen upprättades
inom departementet en promemoria om gränsövervakning (Ds Ju 1978:3).
Promemorian innehöll förslag till nya bestämmelser om samordnad
gränsövervakning i krig o.d., som skulle ersätta 1944 års
kungörelse m.m. Bland annat föreslogs att det skulle införas
dels en ny lag om gränsövervakningen i krig, krigsfara eller
liknande utomordentliga förhållanden, dels en till lagen
anslutande förordning.
1979 års gränsövervakningslag, m.m.
Med utgångspunkt i den nämnda promemorian och remissbehandlingen
av denna lämnade regeringen en proposition med förslag till en lag
om gränsövervakningen i krig och vissa andra beredskapsförfattningar
(prop. 1978/79:215). Riksdagen beslöt i huvudsaklig överensstämmelse
med förslagen (bet. 1979/80:JuU4, rskr. 1979/80:10). Den nya
regleringen trädde i kraft den 1 juli 1980. Till denna hörde lagen
(1979:1088) om gränsövervakningen i krig m.m. (gränsövervakningslagen)
och en förordning (1979:1091) i samma ämne (gränsövervakningsförordningen).
Dessa gäller fortfarande.
I gränsövervakningslagen föreskrivs att den övervakning av samfärdseln
över Sveriges gränser som sköts av polis- och tullväsendet samt
Försvarsmakten och Kustbevakningen skall samordnas i vissa avseenden,
om landet kommer i krig. Är Sverige i krigsfara eller råder sådana
utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller av
krigsfara vari riket har befunnit sig, får regeringen föreskriva
att gränsövervakningen skall samordnas i dessa avseenden. Samordning
enligt gränsövervakningslagen skall sålunda ske av den gränsövervakning
som syftar till att förhindra brott mot Sveriges säkerhet och annan
verksamhet till fara för landets försvar eller säkerhet, överträdelse
av bestämmelserna om inresa till och utresa från Sverige resp.
införsel till eller utförsel från riket av gods, vars befordran kan
medföra fara för landets försvar eller säkerhet. Gränsövervakningslagen
och gränsövervakningsförordningen omfattar alltså inte all gränsövervakande
verksamhet, utan är begränsad till den kontroll som är nödvändig med
hänsyn till försvars- och säkerhetssynpunkter samt till intresset
av att utlänningsregleringen följs. Detta innebär att t.ex. Tullverkets
reguljära smugglingsbekämpande verksamhet i princip faller utanför
tillämpningsområdet (se prop. 1978/79:215 s. 23; jämför samma prop.
s. 28 f. samt 7 § andra stycket gränsövervakningsförordningen).
Enligt gränsövervakningslagen är det i princip länsstyrelsen som är
ansvarig för gränsövervakningen och leder övervakningen inom sitt
län. Ansvaret för att samordna gäller inte bara mellan de olika
gränsövervakningsorganen inom länet utan även i förhållande till
övervakningen i angränsande län och till andra berörda civila och
militära myndigheters verksamhet. Inom ett område som är skyddsobjekt
enligt lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar
m.m. med anledning av att Försvarsmakten har satts in där för att
möta ett väpnat angrepp mot Sverige, vilar dock ansvaret och ledningen
för gränsövervakningen på vederbörande befälhavare inom Försvarsmakten,
om regeringen inte föreskriver annat. Länsstyrelsen skall förordna
en eller flera gränsövervakningschefer att utöva den omedelbara
ledningen av den gränsövervakning som länsstyrelsen ansvarar för.
Men när befälhavare inom Försvarsmakten i enlighet med vad som
nyss sagts leder gränsövervakningen, är denne gränsövervakningschef
utan särskilt förordnande.
Den personal som skall fullgöra gränsövervakningen, den s.k.
gränsövervakningspersonalen, tas ut bland polispersonal, annan
passkontrollpersonal inom polisväsendet, tullpersonal samt personal
ur Försvarsmaktens enheter enligt en av länsstyrelsen upprättad
och fastställd organisationsplan. En sådan plan skall finnas för
varje län. För Kustbevakningen finns särskilda föreskrifter,
nämligen i förordningen (1982:314) om utnyttjande av Kustbevakningen
inom Försvarsmakten och i de verkställighetsföreskrifter som
är meddelade med stöd av 8 § förordningen, för närvarande
Överbefälhavarens föreskrifter (FFS 1993:11) om utnyttjande
av Kustbevakningen inom försvarsmakten (jfr i det följande).
I organisationsplanen kan det föreskrivas att gränsövervakning
som inte avser hamnar eller flygfält skall fullgöras av militärt
förband, gränsövervakningsförband. Sådan föreskrift får meddelas
endast under förutsättning att polis- och tullpersonal har
krigsplacerats i gränsövervakningsförbandet i den utsträckning
som behövs för att gränsövervakningen skall kunna fullgöras på
betryggande sätt.
Gränsövervakningspersonalens befogenheter anges i gränsövervakningslagen.
Dessa föreskrifter begränsar inte de befogenheter som enligt
bestämmelser i annan författning tillkommer gränsövervakningsman
i egenskap av polisman, tulltjänsteman eller krigsman tillhörande
Försvarsmakten. I gränsövervakningsförordningen finns bestämmelser
om åligganden för gränsövervakningspersonalen. Av samma förordning
följer att gränsövervakningschefen lyder under länsstyrelsen
medan gränsövervakningsman lyder under gränsövervakningschefen,
i båda fallen beträffande gränsövervakningstjänsten.
Det är länsstyrelsen som skall sörja för personalens utbildning och
i övrigt vidta de förberedelser som fordras för att gränsövervakningen
skall kunna samordnas enligt gränsövervakningslagen.
Förordningen om utnyttjande av Kustbevakningen inom Försvarsmakten
innehåller bl.a. följande bestämmelser. Under krig skall personal
och materiel ur Kustbevakningen inom Försvarsmakten användas för
övervakning, transporter och andra uppgifter enligt närmare
överenskommelse mellan Försvarsmakten och Kustbevakningen.
Regeringen får föreskriva att detsamma skall gälla även annars
under höjd beredskap. Fullgörandet av dessa uppgifter begränsar
inte de befogenheter som personalen vid Kustbevakningen har i
egenskap av tjänstemän där. När personal och materiel ur
Kustbevakningen används för uppgifter inom Försvarsmakten, skall
en kustbevakningstjänsteman till sin ordinarie uniform bära ett
särskilt militärt tjänstetecken. Kustbevakningens fartyg skall då
föra örlogsflagga och dess flygplan och fordon ha särskild märkning.
Vissa folkrättsliga utgångspunkter
I den internationella humanitära rätten i väpnade konflikter
("krigets lagar"), som är en del av folkrätten, finns regler om
förande av krig och regler som avses ge skydd åt krigets offer.
Bestämmelser på området finns bl.a. i 1907 års Haagkonventioner
samt i 1949 års fyra Genèvekonventioner angående skydd för
krigets offer och i det första och andra tilläggsprotokollet
av år 1977 till Genèvekonventionerna. Den humanitära rätten gör
åtskillnad mellan personkategorier, vilka har inbördes olika
folkrättslig ställning. De två huvudgrupperna är kombattanter
och civila (civilbefolkningen).
Den humanitära rätten innebär bl.a. följande. De väpnade styrkor
som en part förfogar över i en väpnad konflikt består av alla
organiserade väpnade styrkor, grupper och enheter som står under
befäl av någon som inför den parten ansvarar för sina underlydandes
uppförande. Sådana väpnade styrkor skall omfattas av ett internt
disciplinärt system som bl.a. skall säkerställa att folkrättens
regler, tillämpliga i väpnade konflikter, iakttas. Medlemmar av
de väpnade styrkor som en part i konflikten har - andra än
sjukvårdspersonal och själavårdspersonal - är kombattanter, dvs.
är berättigade att direkt delta i fientligheterna. En kombattant
är i och för sig inte folkrättsligt förhindrad att utföra "civila"
uppgifter.
De personer som inte har kombattantstatus, t.ex. de som hör till
civilbefolkningen, har i princip inte någon folkrättslig befogenhet
att direkt delta i fientligheterna i en väpnad konflikt.
I förarbetena till de nuvarande svenska bestämmelserna om
gränsövervakningen i krig berördes frågan om personalens
folkrättsliga ställning relativt kortfattat; något generellt
uttalande i frågan gjordes inte (se prop. 1978/79:215 s. 27 och
Ds Ju 1978:3 s. 50).
Totalförsvarets folkrättsförordning, m.m.
Totalförsvarets folkrättsförordning (1990:12) gäller för
myndigheterna under regeringen. Förordningen innehåller
föreskrifter till ledning för tolkningen och tillämpningen
för svensk del bl.a. av 1949 års Genèvekonventioner och
1977 års tilläggsprotokoll till konventionerna.
I folkrättsförordningen finns bl.a. bestämmelser om
totalförsvarspersonalens folkrättsliga ställning, t.ex. vilka som
skall anses vara kombattanter. Till denna kategori räknas sålunda
personal ur Tullverket som tjänstgör som gränsövervakningspersonal
enligt gränsövervakningslagen. Det finns inte i förordningen någon
annan föreskrift som uttryckligen nämner just dem som utgör
gränsövervakningspersonal enligt gränsövervakningslagen. Däremot
anges att som kombattanter skall anses, de som tjänstgör i
Försvarsmaktens krigsorganisation, om de inte tillhör sjukvårds-
eller själavårdspersonalen. Som kombattanter anses bl.a. polismän
som enligt lagen (1943:881) om polisens ställning under krig deltar
i rikets försvar och de som tjänstgör som beredskapspolismän enligt
förordningen (1986:616) om beredskapspolisen och som deltar i rikets
försvar.
Gränsövervakningspersonalen nämns inte uttryckligen vare sig i
brottsbalkens regler om brott av krigsmän (21 kap.) eller i lagen
(1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m.
Kombattantutredningen
Kombattantutredningen har i betänkandet Folkrättslig status m.m.
(SOU 1998:123) föreslagit att den nu gällande folkrättsförordningen
ersätts av en ny förordning i ämnet. Den nya förordningen föreslås
i likhet med den nuvarande innehålla bestämmelser om vilken folkrättslig
ställning som vissa personalkategorier inom totalförsvaret anses ha.
Betänkandet har remissbehandlats. En sammanställning av remissyttrandena
finns tillgänglig i Försvarsdepartementet (dnr Fo98/2005/RS).
Polisen
Kombattantutredningen har förordat att polismän inte längre skall ha
uppgifter i det direkta väpnade försvaret av vårt land; de skall inte
vara kombattanter utan ha civil status i väpnad konflikt (jfr lagen
om polisens ställning under krig och förordningen om beredskapspolisen,
båda nämnda i det föregående).
Regeringen har i juni 1999 gett Rikspolisstyrelsen och Försvarsmakten
i uppdrag att klarlägga behovet av polisens insatser i det militära
försvaret inför och i väpnad konflikt, m.m. (dnr Fö1999/1498/RS).
Uppdraget skall redovisas senast den 1 februari 2000.
Gränsövervakningen
Om gränsövervakningen i krig har Kombattantutredningen sagt bl.a.
följande.
I princip kan gränsövervakningspersonalen hänföras till två
organisationer, nämligen dels gränsövervakningsorganisationen, dels
endera polisväsendet, tullväsendet eller Försvarsmakten (om
Kustbevakningen, se i det följande). Den som är gränsövervakningsman
agerar så att säga i två funktioner, både som gränsövervakningsman
och som polis, tulltjänsteman eller militär. Från folkrättslig
synpunkt inställer sig därför frågan, om gränsövervakningsmännen hör
till en väpnad styrka i och för sig och vilken denna styrka i så fall
är. Och med hänsyn bl.a. till att gränsövervakningspersonalen lyder
under gränsövervakningschefen när det gäller gränsövervakningstjänsten
men inte i övrigt, kan man fråga vem som är ansvarig för personalens
uppförande (jfr i det föregående under rubriken Vissa folkrättsliga
utgångspunkter).
Kombattantutredningen har mot denna bakgrund bedömt att det är
osäkert om det nuvarande systemet för gränsövervakningen i krig
låter sig förenas med folkrättens regler. För gränsövervakningsförbanden
är, har utredningen angett, osäkerheten inte lika framträdande -
förbanden hör till Försvarsmakten och kan således urskiljas som en
(del av en) väpnad styrka. Också för gränsövervakningsförbandens
del finns det dock enligt utredningens mening oklarheter om ansvaret.
När det gäller Kustbevakningen och dess roll i gränsövervakningen,
har Kombattantutredningen gjort bl.a. följande bedömning. I krig
kommer tjänstemän och materiel ur Kustbevakningen att användas
inom Försvarsmakten. Från folkrättsliga utgångspunkter innebär
detta att dessa tjänstemän, fartyg m.m. kommer att ingå i en
väpnad styrka.
Beträffande frågan om gränsövervakningspersonalens uppgifter
och kombattantstatus, kan Kombattantutredningens synpunkter
sammanfattas på följande sätt. Personal ur Kustbevakningen som
i krig används inom Försvarsmakten kommer att vara sysselsatt
med uppgifter av vilka åtminstone vissa får anses innebära ett
direkt deltagande i fientligheterna, varför personalen skall ha
kombattantstatus. I fråga om gränsövervakningspersonalen i övrigt
är det dock mer tveksamt om det av folkrättsliga skäl krävs att
personalen, för att kunna fullgöra gränsövervakningsuppgifterna,
har kombattantstatus. Samtidigt kan man inte bortse från att
personalens uppgifter i praktiken åtminstone får anses ligga
nära det väpnade försvaret av vårt land. Med hänsyn till att
Sverige har en lång gräns och en jämförelsevis ringa befolkningsmängd,
finns det ett påtagligt behov av att utnyttja inte bara polisen
och tullväsendet utan även Försvarsmakten för den krigstida
gränsövervakningen.
Kombattantutredningen har förordat att den samordnade gränsövervakningen
ses över i annat sammanhang, med hänsynstagande till frågan om
personalens folkrättsliga ställning. I utredningens förslag till
ny folkrättsförordning finns i likhet med nuvarande förordning
en bestämmelse om att personal vid Tullverket som tjänstgör som
gränsövervakningspersonal enligt gränsövervakningslagen är
kombattanter. Utredningen har alltså lämnat bestämmelsen oförändrad.
Uppdraget
En särskild utredare skall ha följande uppgifter.
Gränsövervakningspersonalens folkrättsliga ställning, m.m.
Gränsövervakningssystemet under höjd beredskap skall vara så
utformat att det låter sig förenas med de förpliktelser som
Sverige har till följd av den internationella humanitära rätten
och övrig folkrätt. Det skall även vara anpassat till den
folkrättsliga ställning som olika grupper som deltar i vårt
totalförsvar har. Utredaren skall med dessa utgångspunkter
analysera och lämna förslag i frågan om gränsövervakningspersonalens
folkrättsliga ställning. Utredaren skall även presentera de
konsekvenser för personalens ansvar för brott mot den humanitära
rätten som följer av den folkrättsliga ställning som personalen
har enligt nuvarande system resp. enligt utredarens förslag.
Utredaren skall utforma förslaget om personalens folkrättsliga
ställning mot bakgrund av en analys av vilka uppgifter som skall
lösas genom övervakningen och dessa uppgifters förhållande till
det väpnade försvaret av vårt land. Utredaren skall därvid beakta
frågan hur ett operativt svenskt deltagande i Schengensamarbetet
påverkar gränsövervakningen under höjd beredskap. I möjlig mån
skall utredaren redogöra för relationen mellan övervakningsuppgifterna
och de uppgifter som svenska myndigheter har inom vårt lands
ekonomiska zon och en eventuell angränsande zon.
Om utredaren finner att gränsövervakningen under höjd beredskap
bör organiseras på ett annat sätt än enligt nuvarande system,
skall utredaren lämna förslag om detta.
I den utsträckning som behövs skall utredaren jämföra det svenska
gränsövervakningssystemet med motsvarande system i de andra nordiska
länderna.
Författningsreglering
Utredaren skall lämna förslag till den författningsreglering som
behövs.
Konsekvenser
I tillägg till vad som anges i 14 och 15 §§ kommittéförordningen
(1998:1474) skall utredaren beskriva förslagens konsekvenser från
totalförsvarssynpunkt.
Arbetets bedrivande
Utredaren skall i erforderlig omfattning inhämta synpunkter från
Rikspolisstyrelsen, Försvarsmakten, Kustbevakningen, Tullverket
och andra berörda myndigheter. Utredaren skall även beakta
statsmakternas beslut m.m. om det framtida totalförsvaret.
Utredaren skall senast den 1 juli 2000 redovisa resultatet av sitt
arbete.