Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Den frivilliga försvarsverksamhetens framtida inriktning och uppgifter inom totalförsvaret, Dir. 1999:95
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1999-11-18
Dir. 1999:95
Beslut vid regeringssammanträde den 18 november 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lämna förslag om den frivilliga
försvarsverksamhetensframtida inriktning och uppgifter inom
totalförsvaret. I uppdraget ingår att
- utreda vilken roll den frivilliga försvarsverksamheten skall ha i
framtiden inom totalförsvaret,
- utreda den frivilliga försvarsverksamhetens betydelse och uppgifter
vid situationer där vårt land hotas av eller blir utsatt för ett
väpnat angrepp,
- utreda vilken roll de frivilliga försvarsorganisationerna skall ha
när det gäller att stärka samhällets förmåga att förebygga och hantera
svåra påfrestningar på samhället i fred,
- utreda de frivilliga försvarsorganisationernas möjligheter att
medverka i internationell verksamhet,
- utvärdera och vid behov föreslå ett nytt system för den statliga
finansieringen av frivilligorganisationerna med hänsyn till ny inriktning
och nya uppgifter och även föreslå en ändamålsenlig prioritering vid
tilldelning av medel. Vid utvärderingen skall utredaren särskilt
undersöka i vilken mån det nu gällande finansieringssystemet möjliggjort
resultatstyrning av verksamheten och vid behov hur ett framtida
förändrat finansieringssystem skall utformas för att förbättra
möjligheterna till resultatstyrning,
- utreda möjligheterna att rekrytera till de frivilliga
försvarsorganisationerna samt hemvärnet så att dessa kan lösa de
uppgifter eller krav totalförsvaret ställer,
- utreda och vid behov föreslå förändringar som rör ersättningar,
försäkringar, utrustning, materiel samt frivilligavtalets förhållande
till ordinarie arbetsgivare för frivilliga, hemvärnsmän och frivilliga
instruktörer samt
- utreda behov av och former för förstärkning av de frivilliga
försvarsorganisationerna med materiel som framledes avvecklas från
Försvarsmakten.
Den frivilliga försvarsverksamhetens uppgifter i dag
Den frivilliga försvarsverksamheten omfattar militära och civila
frivilliga försvarsorganisationer samt hemvärnet.
De frivilliga försvarsorganisationernas verksamhet regleras i
förordningen (1994:524) om frivillig försvarsverksamhet. Enligt
förordningen avses med frivillig försvarsverksamhet sådan verksamhet
som främjar totalförsvaret och som omfattar försvarsupplysning samt
rekrytering och utbildning av frivilliga för uppgifter inom
totalförsvaret.
Hemvärnets verksamhet regleras bl.a. i hemvärnsförord-ningen (1997:146).
De frivilliga försvarsorganisationerna medverkar, var och en på sitt
sätt, till den del av totalförsvarets samlade verksamhet som baseras
på anställningsavtal eller pliktlagstiftning. I samarbete med berörda
myndigheter rekryterar, informerar och utbildar de frivilliga
försvarsorganisationerna frivilliga för beredskaps- och
krigsorganisationen samt vidareutbildar perso-nal inom totalförsvaret.
Redan i samband med den ändrade inriktning av totalförsvaret som lades
fast i 1996 års totalförsvarsbeslut (prop.1996/97:4, bet. 1996/97:FöU1,
rskr. 1996/97:109) förutspåddes de frivilliga försvarsorganisationerna
få förändrade uppgifter och förutsättningar. Detta främst mot bakgrund
av reduceringen av den militära grundorganisationen och användningen av
totalförsvarsresurser för att dels genomföra internationella
fredsfrämjande och humanitära insatser, dels stärka samhällets samlade
förmåga att möta svåra påfrestningar på samhället i fred.
I den totalförsvarspropositionen framhöll regeringen bl.a. att de
frivilliga försvarsorganisationerna genom sitt starka engagemang och
sin breda kompetens inom skilda områden i samhället utgör en viktig
resurs för landets försvar. Regeringen ansåg det vara en tillgång för
landet att ha ett folkförsvar där var och en efter sin förmåga och
kunskap bidrar till landets försvar.
Behovet av en utredning
Ändrad inriktning av totalförsvaret påverkar den frivilliga
försvarsverksamheten
I regeringens propositioner 1998/99:74 Förändrad omvärld - omdanat
försvar och 1999/2000:30 Det nya försvaret konstateras att det
förändrade omvärldsläget måste innebära en ändrad inriktning och
struktur för landets framtida försvar. Under de närmaste tio åren är
ett invasionsföretag syftande till ockupation av Sverige inte möjligt
att genomföra så länge Sverige har en grundläggande försvarsförmåga.
Vi kan däremot inte avskriva väpnade angrepp mot begränsade mål
i Sverige. Inriktningen av det militära och civila försvaret har utgått
från hotet om ett väpnat angrepp i form av en militär invasion. Det
militära försvaret skall alltmer utvecklas mot en insatsorganisation,
som främst skall bestå av krigsförband för att försvara landet mot
ett väpnat angrepp, hävda territoriell integritet samt kunna delta i
internationell fredsfrämjande och humanitär verksamhet.
Regeringen anser att förmågan att lösa de operativa uppgifterna,
inom militärt respektive civilt försvar, är av betydande vikt för
vår förmåga att motstå begränsade angrepp till exempel i form av
sabotageattacker eller med fjärrbekämpningsvapen. Det är av stor
vikt att den frivilliga försvarsverksamhetens roll förnyas i takt
med totalförsvaret i övrigt och att denna verksamhet utvecklar nya
förmågor och kompetenser för att kunna bidra till vår förmåga att
möta nya hot och risker.
Totalförsvarets ändrade inriktning innebär ett behov av nya förmågor
och kompetenser. Detta innebär att de prioriteringar, förmågor och
satsningar på kompetensutveckling som gäller för totalförsvaret också
påverkar de frivilliga försvarsorganisationerna.
Hemvärnet är en del av Försvarsmakten. Med sin anpassade beredskap
utgör hemvärnet en viktig resurs vid väpnat angrepp samt kan stödja
samhället i fred såväl vid svåra påfrestningar som vid mer normala
händelser inom till exempel räddningstjänsten. Förnyelse av hemvärnet
måste ske i samma takt som övriga delar av Försvarsmaktens kompetens
breddas och fördjupas.
Såväl militärt som civilt försvar måste kunna anpassas till nya
säkerhetspolitiska lägen i omvärlden inom ett år och tillväxt skall
kunna ske inom en period om fem till tio år. Därutöver skall det
alltid finnas en förmåga att genomföra förändringar om och när
förutsättningarna ändrats.
När det gäller inriktningen av planeringen inom civilt försvar anger
regeringen i prop. 1998/99:74 Förändrad omvärld - omdanat försvar och
prop. 1999/2000:30 Det nya försvaret att civilt försvar på kort tid
skall kunna utveckla en sådan förmåga hos viktiga samhällsfunktioner
att samhället kan motstå mer omfattande insatser av fjärrstridsmedel
och begränsade luftrörliga insatsstyrkor. Det civila försvaret skall
även på längre sikt kunna bidra till den samlade förmågan att möta ett
väpnat angrepp genom såväl mer omfattande militära operationer
som nya typer av väpnade angrepp.
Användning av frivilliga försvarsresurser i beredskapen mot svåra
påfrestningar på samhället i fred
Enligt lagen (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap skall
totalförsvarsresurser utformas så att de även kan användas för att
stärka samhällets förmåga att förebygga och hantera svåra påfrestningar
på samhället i fred. Dessa resurser skall även kunna användas vid
internationella fredsfrämjande och humanitära insatser.
Mot bakgrund av bl.a. det vidgade säkerhetsbegreppet beslutade
riksdagen våren 1997 om en ambition för beredskapen mot svåra fredstida
påfrestningar med anledning av propositionen Beredskapen mot svåra
påfrestningar på samhället i fred (prop. 1996/97:11, bet. 1996/97:FöU5,
rskr. 1996/97:203). Enligt propositionen är det bl.a. inom områdena
nedfall av radioaktiva ämnen, kemikalieolyckor och utsläpp av farliga
ämnen till sjöss, allvarlig smitta och svåra störningar i viktiga
infrastruktursystem, till exempel elförsörjning, telekommunikationer
och försörjning med vatten, särskilt viktigt med en god beredskap.
Frågan om finansiering av de frivilliga försvarsorganisationernas
verksamhet
Vad gäller den statliga finansieringen av de frivilliga
försvarsorganisationerna gäller fr.o.m. år 1994 ett system som
har till syfte att ge organisationerna möjligheter att verka i en
större ekonomisk trygghet och stabilitet än tidigare. Detta sker genom
att en del av de belopp som tilldelas organisationerna blir relativt
oberoende av eventuella fluktuationer i utbildningsverksamheten.
Genom införandet av systemet avsåg regeringen även att förtydliga de
frivilliga försvarsorganisationernas ställning som enskilda
frivilliga sammanslutningar samt ge dem ökad självständighet. Ett
annat syfte med det nya finansieringssystemet var att ge statsmakterna
bättre möjligheter till resultatstyrning.
Systemet innebär att statliga medel till de frivilliga
försvarsorganisationerna utgår dels som stöd till organisationerna i
form av statsbidrag, dels som ersättning för den utbildning som bedrivs
inom organisationerna för att tillgodose behov inom olika delar av
totalförsvaret.
Statsbidragsdelen avser bidrag till organisationernas ledning och
administration till rekrytering och försvarsupplysning och finansieras
genom ett särskilt anslag under sjätte utgiftsområdet. Den andra delen
avser de frivilliga försvarsorganisationernas utbildningsverksamhet
och finansieras från sjätte utgiftsområdets anslag till funktionerna
Befolkningsskydd och räddningstjänst, Arbetskraft samt Hälso- och
sjukvård inom det civila försvaret samt från Försvarsmaktens anslag
Förbandsverksamhet och beredskap m.m. inom det militära försvaret.
Regeringen beslöt i november 1996 om direktiv till en särskild
utredare med uppgift att pröva gällande finansieringssystem för
tilldelning av statliga medel för de frivilliga försvarsorganisationernas
verksamhet (dir. 1996:102). Utredaren skulle även föreslå förändringar
av finansieringssystemet med inriktning mot att organisationerna skulle
tilldelas statliga medel i förhållande till den betydelse respektive
organisation bedömdes ha för totalförsvaret.
Utredaren lämnade i betänkandet Totalförsvaret och
frivilligorganisationerna - uppdrag, stöd och ersättning
(SOU 1997:70) förslag till ett delvis nytt finansieringssystem.
Detta finansieringssystem innebär att de frivilliga
försvarsorganisationerna bör tilldelas statligt stöd i förhållande
till organisationernas förmåga att verka för totalförsvaret vid, i
angelägenhetsordning, väpnat angrepp, under en anpassningsperiod,
svåra påfrestningar på samhället i fred och internationella insatser.
Regeringen har anslutit sig till utredarens förslag i skrivelse till
riksdagen (skr. 1997/98:4) hösten 1997.
Överstyrelsen för civil beredskap föreslår, i en skrivelse till
regeringen i oktober 1998, att den gällande prioriteringsordningen vid
bedömning av respektive frivillig försvars-organisations betydelse
ändras så att de civila frivilliga försvarsorganisationernas verksamhet
inriktas mot en omedelbar förmåga att medverka vid svåra påfrestningar
på samhället i fred och vid internationella insatser samt en förmåga
att på sikt kunna medverka till personalförsörjningen inom totalförsvaret
inför ett väpnat angrepp.
Användning av frivilliga försvarsorganisationer i internationell
fredsfrämjande och humanitär verksamhet
De frivilliga försvarsorganisationerna bedriver sedan några år ett
samarbete med motsvarande verksamheter i de baltiska länderna. Syftet
med samarbetet är att stödja dessa länders uppbyggnad av ett försvar
under demokratisk kontroll. Under år 1999 har organisationerna på
uppdrag av regeringen kartlagt intresse och behov av sådant samarbete
även från Polens och från Rysslands sida.
Uppdraget
Den särskilde utredaren skall lämna förslag om den frivilliga
försvarsverksamhetens framtida inriktning och uppgifter inom
totalförsvaret.
Utredaren skall i sitt arbete utgå från vad regeringen framfört i
propositionen (1998/99:74) Förändrad omvärld - omdanat försvar samt
prop. 1999/2000:30 Det nya försvaret om totalförsvarets framtida
inriktning.
Följande frågor och områden skall behandlas.
* Den frivilliga försvarsverksamhetens roll i det framtida
totalförsvaret
Det i regeringens propositioner 1998/99:74 Förändrad omvärld - omdanat
försvar och prop. 1999/2000:30 Det nya försvaret redovisade förändrade
omvärldsläget kommer att innebära ändrad inriktning och struktur för
vårt lands försvar. Det militära försvaret kommer alltmer att utvecklas
mot en insatsorganisation. Denna organisation skall främst bestå av
krigsförband och vara dimensionerad för att försvara landet mot väpnat
angrepp, hävda territoriell integritet samt kunna delta i internationell
fredsfrämjande och humanitär verksamhet. Det är därför av betydande
vikt att militärt respektive civilt försvar har en förmåga att lösa de
operativa uppgifter som behövs för att motstå begränsade angrepp till
exempel i form av sabotage-attacker eller med fjärrbekämpningsvapen.
I takt med dessa förändringar inom totalförsvaret är det av stor vikt
att även den frivilliga försvarsverksamhetens roll inom totalförsvaret
förnyas, så att dess kompetens och förmåga kan bidra till att möta hot
och risker.
* Den frivilliga försvarsverksamhetens betydelse och uppgifter vid
situationer där vårt land hotas av eller blir utsatt för ett väpnat
angrepp. Analysen skall avse dels ett väpnat angrepp i nuvarande
omvärldsläge, dels ett sådant angrepp som föregåtts av en så kallad
anpassningsperiod.
Det nya säkerhetspolitiska läget och den härmed förändrade inriktningen
av vårt lands totalförsvar innebär att såväl militärt som civilt
försvar måste ha förmåga att kunna anpassas till nya säkerhetspolitiska
lägen i vår omvärld inom ett år. Tillväxt skall kunna ske inom en
period om fem till tio år. För en situation där de säkerhetspolitiska
förutsättningarna ändras skall det härutöver alltid finnas en förmåga
att genomföra förändringar.
* Den frivilliga försvarsverksamhetens betydelse för samhällets
förmåga att stärka samhällets förmåga att förebygga och hantera
svåra påfrestningar på samhället i fred.
Enligt lagen (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap skall
totalförsvarsresurser utformas så att de även kan användas för att
stärka samhällets förmåga att förebygga och hantera svåra påfrestningar
på samhället i fred. Dessa resurser skall även kunna användas vid
internationella fredsfrämjande och humanitära insatser.
* De frivilliga försvarsorganisationernas möjligheter att medverka i
internationell verksamhet.
De frivilliga försvarsorganisationerna bedriver i dag ett samarbete
med motsvarande verksamheter i de baltiska länderna med syfte att
stödja dessa länders uppbyggnad av ett försvar under demokratisk
kontroll. För år 1999 har de frivilliga försvarsorganisationerna på
uppdrag av regeringen genomfört en kartläggning av behov och intresse
av ett sådant samarbete även från Polens och Rysslands sida. I uppdraget
skall ingå att belysa framtida inriktning och avgränsning av samarbetet
samt formerna för detta.
Den fredsfrämjande och humanitära verksamheten är en av totalförsvarets
viktigaste uppgifter och det är därför av vikt att även de frivilliga
försvarsorganisationernas möjligheter att bidra utreds.
* Frågan om nuvarande system för den statliga finansieringen av de
frivilliga försvarsorganisationerna i relation till ny inriktning och
nya uppgifter för de frivilliga försvarsorganisationerna.
I samband med tidigare utredning av de frivilliga
försvarsorganisationernas finansieringssystem (dir. 1996:102) angav
regeringen att utredaren, förutom att pröva gällande
finansieringssystem, även skulle föreslå förändringar av
finansieringssystemet med inriktning mot att organisationerna skulle
tilldelas statliga medel i förhållande till den betydelse respektive
organisation bedömdes ha för totalförsvaret. Regeringen anslöt sig
till utredarens förslag vilket innebär att de frivilliga
försvarsorganisationerna skall tilldelas statligt stöd i förhållande
till organisationernas förmåga att verka för totalförsvaret vid, i
angelägenhetsordning, väpnat angrepp, under en anpassningsperiod,
svåra påfrestningar på samhället i fred och internationella insatser.
* Det av Försvarsmakten och Överstyrelsen för civil beredskap lämnade
förslaget till fördelningsprinciper vid myndigheters fördelning av
statsbidraget till de frivilliga försvarsorganisa-tionerna.
Mot bakgrund av ovan redovisade prioriteringsprinciper vid tilldelning
av statsbidrag till de frivilliga försvarsorganisationerna gav
regeringen Försvarsmakten och Överstyrelsen för civil beredskap i
1998 års regleringsbrev uppdraget att vidareutveckla principer för
tilldelning av dessa medel. Myndigheternas förslag har lämnats till
regeringen den 22 februari 1999.
* I vilken mån det nu gällande finansieringssystemet möjliggjort
resultatstyrning av verksamheten samt hur ett framtida, förändrat
finansieringssystem skall utformas för att utveckla möjligheterna till
resultatstyrning, med utgångspunkt från den frivilliga
försvarsverksamhetens roll i det framtida totalförsvaret.
Gällande system för finansiering av de frivilliga
försvarsorganisationerna infördes år 1994 och hade till syfte att
ge organisationerna möjligheter att verka i en större ekonomisk
trygghet och stabilitet än tidigare. Systemet skulle även förtydliga
de frivilliga försvarsorganisationernas ställning som enskilda
frivilliga sammanslutningar samt ge dem ökad självständighet. Det var
även viktigt att ge statsmakterna möjligheter till resultatstyrning.
Utredaren bör ta del av planerat utvecklingsarbete inom
Regeringskansliet vad gäller resultatstyrning av statsbidrag till
folkrörelser och föreningsliv.
* Möjligheterna att rekrytera till de frivilliga
försvarsorganisationerna samt hemvärnet så att dessa kan lösa
de uppgifter och uppfylla de krav totalförsvaret ställer.
Rekryteringen till hemvärnet och de frivilliga försvarsorganisationerna
har varit av stor betydelse för förmågan att lösa de operativa
uppgifterna, inom det militära och civila försvaret. Detta gäller även
deras roll för den folkliga förankringen. Det är av särskild vikt att
rekryteringen till hemvärnet och de frivilliga försvarsorganisationerna
kan säkerställas till den kvantitativa och kvalitativa nivå som befinns
lämplig.
* Frågor om ersättningar, försäkringar, utrustning, materiel samt
frivilligavtalets förhållande till ordinarie arbetsgivare för
frivilliga, hemvärnsmän och frivilliga instruktörer.
För att verksamheten skall kunna bedrivas på ett lämpligt sätt och
med beaktande av de särskilda förutsättningar för fullgörande av
tjänstgöring som frivilliga, hemvärnsmän och frivilliga instruktörer
har är det av stor vikt att regler för ersättningar, försäkringar,
utrustning, materiel samt dessa gruppers förhållande till ordinarie
arbetsgivare utreds och vid behov förändras.
* Behovet av och formerna för förstärkning av de frivilliga
försvarsorganisationerna med materiel som framledes avvecklas från
Försvarsmakten.
Det kan finnas behov av att förstärka de frivilliga
försvarsorganisationerna med materiel eller andra resurser. För att
detta skall vara möjligt måste bl.a. behovet, kostnader, ansvar,
utbildning samt förvaring utredas. Sådana resurser kan till exempel
utgöras av materiel som Försvarsmakten framledes kan komma att avveckla.
Utredaren skall samråda med övriga pågående utredningar inom
totalförsvarets personalförsörjningsområde såsom Utredningen om översyn
av totalförsvarspliktens tillämpning och andra pliktfrågor
(dir. 1997:106, dir. 1998:49 och 1999:85) samt Utredningen om översyn
av Försvarsmaktens personalförsörjning (dir. 1999:84). Utredaren skall
även samråda med utredningen om principer för bättre helhetssyn vid
planering för civilt försvar och beredskapen mot svåra påfrestningar på
samhället i fred (dir. 1999:63).
Författningsreglering
Om behov finnes skall utredaren lämna förslag till nödvändiga
författningsändringar.
Redovisning av uppdraget m.m.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 december 2000. En
delredovisning av arbetsläget skall ske senast den 1 augusti 2000.
Utredaren skall bedriva sitt arbete i samverkan med Försvarsmakten och
Överstyrelsen för civil beredskap.
Utredaren skall hålla Försvarsberedningen och berörda
totalförsvarsmyndigheter samt de frivilliga försvarsorganisationerna
informerade om sitt arbete och ge dem tillfälle att framföra synpunkter.