Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av räddningstjänstlagen, Dir. 1999:94
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1999-11-18
Dir. 1999:94
Beslut vid regeringssammanträde den 18 november 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att lämna förslag till en
reformeradräddningstjänstlagstiftning.
I uppdraget ingår bl.a. att föreslå hur lagstiftningen kan moderniseras
och hur detaljregleringen av den kommunala räddningstjänsten kan
minskas. Utredaren skall vidare tydliggöra gränsdragningen mellan
räddningstjänstlagstiftningen och annan lagstiftning som reglerar
olycks- och skadeförebyggande verksamhet. I uppdraget ingår också att
se över vissa frågor som rör utbildning av räddningstjänstpersonal
och miljöräddningstjänst till sjöss m.m. Slutligen skall utredaren
se över frågan om sjö- och flygräddningstjänsterna bör integreras, och
i så fall hur detta skall ske.
Räddningstjänstlagens innehåll
Räddningstjänstlagen (1986:1102) tillkom i mitten av 1980-talet som
en följd av ett omfattande utredningsarbete med syfte att effektivisera
räddningstjänsten och åstadkomma en samman-hållen lagstiftning för
samhällets räddningstjänst. Lagen innehåller bestämmelser om hur
samhällets räddningstjänst skall organiseras och bedrivas. Med
räddningstjänst avses de räddningsinsatser som staten eller kommunerna
skall svara för vid olyckshändelser och överhängande fara för
olyckshändelser för att hindra och begränsa skador på människor,
egendom eller i miljön. Lagen innehåller även bestämmelser om olycks-
och skadeförebyggande åtgärder.
Räddningstjänsten är främst en kommunal angelägenhet. Kommunernas
ansvar inbegriper dock inte fjäll-, flyg- och sjöräddningstjänst,
efterforskning av försvunna personer, miljöräddningstjänst till
sjöss eller räddningstjänst vid utsläpp av radioaktiva ämnen. Staten
har genom polisen, Luftfartsverket, Sjöfartsverket, Kustbevakningen
och länsstyrelserna ansvaret för dessa slag av räddningstjänst.
I kommunernas ansvarsområden ingår även att vidta förebyggande åtgärder
mot brand. Kommunerna skall också främja annan olycks- och
skadeförebyggande verksamhet.
Räddningstjänstlagen innehåller vidare bestämmelser som rör enskilda.
En ägare eller innehavare av en byggnad har t.ex. en skyldighet att
i skälig omfattning hålla utrustning och vidta behövliga åtgärder för
att förebygga, hindra och begränsa skador till följd av brand. Ägare
eller innehavare av anläggningar där verksamheten innebär fara för att
en olyckshändelse skall orsaka allvarliga skador på människor eller i
miljön skall vidta de åtgärder som krävs för att hindra eller begränsa
sådana skador. Vidare är var och en som är mellan arton och sextiofem
år skyldig att medverka i räddningstjänst i den mån personens kunskaper,
hälsa och kroppskrafter tillåter det. Tjänsteplikten fullgörs på
uppmaning av räddningsledaren.
Därutöver reglerar räddningstjänstlagstiftningen frågor rörande sanering
efter radioaktiva ämnen. I varje kommun skall det finnas en eller
flera nämnder för räddningstjänsten och en räddningskår. Nämnden skall
se till att den verksamhet som kommunen har ansvar för genomförs och kan
i egenskap av tillsynsmyndighet meddela förelägganden och förbud.
Räddningskåren utför de räddningsinsatser som kommunen ansvarar för.
Räddningskåren består av en räddningschef och en eller flera
räddningsstyrkor. För varje kommun skall det finnas en
räddningstjänstplan som antas av kommunfullmäktige och som innehåller
uppgifter om bl.a. räddningskårens organisation, insatstider och om
hur allmänheten skall varnas och informeras vid allvarliga
olyckshändelser. Vid en räddningsinsats kan räddningsledaren bereda
sig och medverkande personal tillträde till andras fastigheter, använda
egendom eller företa andra ingrepp i annans rätt om det behövs för att
hindra fara för liv, hälsa eller egendom eller för skada i miljön.
Sådana ingrepp får också företas av den kommunala nämnden eller, i
fråga om statlig räddningstjänst, av den myndighet som svarar för
räddningstjänsten.
Räddningstjänstlagen reglerar även hur bistånd kan begäras från
respektive lämnas till utländska myndigheter. Det finns även bestämmelser
om ledning, ersättning till kommuner för medverkan i räddningstjänst,
tillsyn, ansvar, räddningstjänst under krig m.m.
Räddningstjänstförordningen (1986:1107) innehåller utförliga
tillämpningsbestämmelser till lagen för såväl kommunal som statlig
räddningstjänst. Angående kommunal räddningstjänst regleras även
kompetenskrav och utbildningsformer m.m. för räddningstjänstens
personal och för personal inom sotningsverksamheten.
Sedan räddningstjänstlagens tillkomst har lagen med tillhörande
förordning ändrats och kompletterats vid ett flertal tillfällen, men
någon bredare översyn har inte genomförts.
Behovet av en utredning
Modernisering och allmän översyn
Räddningsverksutredningen överlämnade den 27 oktober 1997 en skrivelse
till regeringen där utredningen redogjorde för behovet av en översyn av
räddningstjänstlagen. Utredningen överlämnade därefter den 27 april 1998
slutbetänkandet Räddningstjänsten i Sverige, Rädda och Skydda
(SOU 1998:59). Slutbetänkandet har remissbehandlats. Dessutom har bl.a.
Statens räddningsverk och Svenska Kommunförbundet skrivit till
Regeringskansliet om behovet av en författningsöversyn.
I propositionen Förändrad omvärld - omdanat försvar (prop. 1998/99:74,
bet. 1998/99:FöU5, rskr. 1998/99:224) aviserade regeringen en översyn
av räddnings-tjänstlagen och följdförfattningar till denna. För denna
översyn skulle bl.a. bedömningar och förslag i Räddningsverksutredningens
slutbetänkande i huvudsak ligga till grund.
Räddningsverksutredningen pekade bl.a. på behovet av att modernisera de
delar av räddningstjänstlagen som innebär en onödig detaljreglering av
kommunernas verksamhet. Utredningen tog i detta sammanhang även upp
möjligheterna att införa nationella mål för räddningstjänsten,
liknande de mål som gäller för andra former av kommunal verksamhet.
Vidare påpekades behovet av att se över bestämmelserna om brandsyn och
sotning, som övertogs i stort sett oförändrade från äldre
brandlagstiftning när räddningstjänstlagen utarbetades. Utredningen
framhöll att regelverket för den kommunala räddningstjänsten ibland
framstår som starkt traditionsbundet och att det kan ifrågasättas om
inte reglerna på ett omotiverat sätt avviker från vad som gäller i dag
för annan kommunal verksamhet. Utredningen konstaterade emellertid även
att räddningstjänstlagens nuvarande precisering av ansvar i
samband med en räddningsinsats och reglering av medverkan i en
räddningsinsats i stort sett anses fungera bra.
Det finns alltså ett behov av att bl.a. modernisera bestämmelser av
tillsynskaraktär som t.ex. beträffande brandsyn och sotning. Ett annat
exempel är bestämmelserna om kommunala räddningstjänstplaner som
framstår som delvis föråldrade och onödigt detaljerade.
Räddningstjänstlagstiftningen innehåller även bestämmelser om statliga
myndigheters ansvar för räddningstjänst som i vissa avseenden är i
behov av översyn. Det gäller bl.a. ändamålsenligheten och utformningen
av bestämmelserna om statligt övertagande av ledningen när det gäller
räddningstjänst vid stora olyckshändelser. Det bör även tilläggas att
regeringen den 4 mars 1999 beslutade om att departementen ska gå
igenom behov av åtgärder vid svåra påfrestningar på samhället i fred
och av författningsreglering av sådana åtgärder.
Räddningstjänstlagens omfattning och förhållandet till annan lagstiftning
Räddningstjänsten genomför insatser för att hindra och begränsa skador
vid bränder, men även vid andra typer av olyckor. Exempel på förekommande
olyckor som ofta leder till räddningstjänstinsatser är trafikolyckor och
kemikalieolyckor.
Räddningstjänstlagen omfattar både bestämmelser om räddningstjänst och
bestämmelser om vissa förebyggande åtgärder med anknytning till
räddningstjänstområdet. Bestämmelserna om förebyggande åtgärder
omfattar främst brandförebyggande verksamhet, även om kommunerna även
skall främja annan olycks- och skadeförebyggande verksamhet i kommunen.
Vid sidan av räddningstjänstlagens bestämmelser om förebyggande åtgärder
mot brand, finns även särskilda bestämmelser om förebyggande åtgärder
vid hantering av brandfarliga varor i lagstiftningen om brandfarliga
och explosiva varor.
Mot bakgrund av erfarenheterna från diskoteksbranden i Göteborg hösten
1998 har Räddningsverket pekat på behovet av att se över de regelverk
som har betydelse för brandskyddet. En sådan översyn skulle omfatta
bl.a. räddningstjänstlagens bestämmelser i förhållande till plan- och
bygglagstiftningen. I detta sammanhang kan nämnas att det finns regler
i polislagen (1984:387) och i ordningslagen (1993:1617), som syftar
till att tillgodose säkerheten i samband med allmänna sammankomster
och offentliga tillställningar såsom t.ex. danstillställningar.
Räddningstjänstlagen reglerar även skyldigheter att vidta
skadebegränsande åtgärder vid vissa typer av anläggningar där
verksamheten innebär fara för att en olyckshändelse skall orsaka
allvarliga skador på människor eller i miljön. Det finns emellertid
många verksamheter där det finns risker för att det skall inträffa
andra olyckshändelser än bränder. Vid räddningstjänstlagens tillkomst
(prop. 1985/86:170, bet. 1986/87:FöU02, rskr. 1986/87:58) påpekades i
detta sammanhang att om riskerna är betydande eller om verkningarna
av en olyckshändelse kan bli stora, har samhället i allmänhet reglerat
verksamheten genom särskild lagstiftning. I sådan lagstiftning finns
ofta regler om skyldigheter för den som svarar för verksamheten att
vidta åtgärder av olika slag så att olyckshändelser förebyggs.
Lagstiftningen innehåller också bestämmelser om vilka myndigheter som
skall se till att föreskrifterna följs. Kraven på de åtgärder som
behövs för att förebygga sådana olyckshändelser bör ställas med stöd
av speciallagstiftningen inom det aktuella området.
Räddningstjänstlagens bestämmelser om förebyggande åtgärder har alltså i
varierande utsträckning beröringspunkter med annan lagstiftning och
myndighetsverksamhet rörande olycks- och skadeförebyggande åtgärder.
Exempel på detta, förutom ovannämnda lag om brandfarliga och explosiva
varor, är arbetsmiljölagstiftningen och miljöskyddslagstiftningen.
Förutom att vara tillsynsmyndighet enligt räddningstjänstlagen har
Räddningsverket även uppgifter som tillsynsmyndighet m.m. enligt
lagstiftningen om transport av farligt gods och lagstiftningen om
åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga
kemikalieolyckor.
Räddningsverksutredningen samt ett antal myndigheter och organisationer
har pekat på behovet av att tydliggöra gränsdragningen mellan
räddningstjänstlagstiftningens bestämmelser om förebyggande åtgärder
och annan olycks- och skadeförebyggande lagstiftning.
Erfarenheterna från tillämpningen av räddningstjänstlagen tyder på
att det finns ett behov av att förtydliga lagstiftningen när det
gäller ansvarsförhållandena vid sjuktransporter och vid det första
omhändertagandet på en olycksplats.
Utbildning av räddningstjänstpersonal m.m.
Räddningstjänstförordningen innehåller dels bestämmelser om
kompetenskrav för de olika befattningshavare som ingår i kommunens
räddningsstyrka, dels bestämmelser om hur utbildning av
räddningstjänstpersonal och personal inom sotningsverksamheten skall
organiseras. En översyn som bl.a. syftar till att minska onödig
detaljreglering av kommunal verksamhet behöver även omfatta detta
område.
En översyn av bestämmelser om utbildning sammanhänger dock med frågor
som bl.a. rör finansiering, organisation och krav på utbildningssystemet.
Frågor av detta slag bör bli föremål för samlade överväganden och klaras
ut mellan stat och kommun (prop. 1998/99:74, bet. 1998/99:FöU05,
rskr. 1998/99:224).
Integrering av sjö- och flygräddningstjänsterna
Sjöfartsverket och Luftfartsverket har i skrivelse till regeringen
(Fö98/2428/CIV) hemställt om att räddningstjänstlagstiftningen skall
ändras så att sjö- och flygräddningstjänsterna skall kunna integreras
till en gemensam sjö- och flygräddningstjänst. Den gemensamma sjö- och
flygräddningstjänsten föreslås organisatoriskt ligga under Sjöfartsverket
men med bibehållet räddningstjänstansvar för respektive myndighet.
Syftet med en integrering är att uppnå samordningsvinster vilket skall
leda till högre kvalitet och möjlighet till besparingar i räddningstjänsten.
Miljöräddningstjänst till sjöss m.m.
Utredningen om kemikalieolyckor m.m. behandlade i sitt slutbetänkande
Säkrare kemikaliehantering (SOU 1998:13), bl.a. frågor som hör samman
med miljöräddningstjänst till sjöss. Utredningen konstaterade i detta
sammanhang att vissa frågor skulle kräva ytterligare överväganden i
samband med en översyn av räddningstjänstlagstiftningen.
De områden som berördes var bl.a. befogenheterna för att så tidigt som
möjligt kunna sätta i gång miljöräddningsoperationer till sjöss samt
fördelningen av ansvaret mellan statliga och kommunala myndigheter då
fartyg i samband med en räddningstjänstinsats bogseras till hamn.
En översyn av räddningstjänstlagstiftningen behöver alltså omfatta
även detta område.
Uppdraget
Modernisering och minskad detaljreglering
Utredaren skall lämna förslag till en reformerad
räddningstjänstlagstiftning. Utredaren skall bl.a. beakta möjligheterna
att minska detaljregleringen av den kommunala räddningstjänsten och
i övrigt modernisera bestämmelserna i lagstiftningen i syfte att skapa
en effektiv räddningstjänst på såväl det kommunala som statliga
området. Exempel på områden som skall utredas är kommunala
räddningstjänstplaner och ledningen vid stora olyckshändelser.
Lagstiftningen måste även med minskad detaljreglering tillgodose det
behov av reglering som krävs för att stat och kommun skall kunna utöva
tillsyn m.m. på ett ändamålsenligt sätt.
Utredaren skall analysera om en reformerad räddningstjänstlagstiftning
med en minskad grad av detaljreglering aktualiserar behovet av inledande
bestämmelser med nationella mål för verksamheten. Om utredaren finner
att så är fallet, eller om det av andra skäl skulle befinnas vara
lämpligt, skall sådana bestämmelser ingå i förslaget till lagstiftning.
Dispositionen av och terminologin i räddningstjänstlagen och
räddningstjänstförordningen skall ses över i syfte att göra
författningarna mer lättillgängliga.
Preciserade skyldigheter för stat, kommun och enskilda
Utredarens förslag skall precisera skyldigheterna inom
räddningstjänstområdet för olika statliga myndigheter, kommunerna
och enskilda. Ekonomiska konsekvenser av det offentliga åtagandet för
såväl stat som kommun skall övervägas och redovisas. Själva
räddningstjänstbegreppet skall, med undantag för vad som
nedan sägs om miljöräddningstjänst till sjöss, inte utvidgas
jämfört med vad som följer av nuvarande räddningstjänstlag.
Kommunernas förebyggande verksamhet
Utredarens förslag skall vidare omfatta de bestämmelser som krävs
för att kommunernas förebyggande verksamhet på räddningstjänstområdet
skall kunna bedrivas på ett effektivt sätt. Bestämmelser av
tillsynskaraktär, t.ex. brandsyn, behöver ses över. I detta arbete
skall bestämmelser om olycksförebyggande verksamhet i annan lagstiftning
beaktas. Förhållandet mellan räddningstjänstlagstiftningens bestämmelser
och annan lagstiftning som reglerar olycks- och skadeförebyggande
verksamhet skall analyseras och tydliggöras. Bestämmelser och
myndighetsverksamhet som främst rör förebyggande åtgärder mot andra
olyckor än bränder skall även fortsättningsvis regleras genom
speciallagstiftning inom det aktuella området.
Förtydligat ansvar för sjuktransporter m.m.
Utredaren skall analysera behovet av att förtydliga ansvaret för
sjuktransporter m.m. mellan landstingen och den statliga och
kommunala räddningstjänsten. Om det finns ett sådant behov skall
utredaren lämna förslag till bestämmelser som reglerar ansvaret på
respektive område.
Räddningstjänstpersonalens kompetens och utbildning
Utredaren skall dessutom lämna förslag till de bestämmelser som krävs
för att reglera vilken kompetens och utbildning den kommunala
räddningstjänstens personal skall ha. Utredaren skall samråda med
Räddningsverket i frågor som rör utbildning av räddningstjänstens
personal i enlighet med regeringens beslut den 18 november 1999.
Integrering av sjö- och flygräddningstjänsterna
Utredaren skall vidare se över frågan om sjö- och
flygräddningstjänsterna bör integreras och om det i så fall kan
ske med bibehållet myndighetsansvar.
Ansvaret vid miljöräddningstjänst till sjöss
Med utgångspunkt i vad som tidigare sagts om behovet av att tidigt kunna
påbörja miljöräddningsinsatser till sjöss och vissa frågor om
räddningstjänst då fartyg bogserats till hamn, skall utredaren se över
behovet av ändringar i lagstiftningen om ansvar och befogenheter för
statliga och kommunala myndigheter på dessa områden.
Övrigt
Som framgår av kommittéförordningen skall samtliga förslag
kostnadsberäknas och förslag till finansiering skall redovisas för
föreslagna bestämmelser och åtgärder. Detta skall jämföras med
nuvarande uppdelning av kostnader och finansiering mellan stat och
kommun. Besparingar och effektivitetsvinster skall redovisas och
kvantifieras.
Samråd och avrapportering
Utredaren skall samråda med de statliga myndigheter som berörs av
utredarens förslag samt med företrädare för kommuner, landsting och
berörda organisationer. Utredaren skall redovisa resultatet av sitt
arbete senast den 1 juni 2001. Frågan om en eventuell integrering av
sjö- och flygräddnings-tjänsterna skall dock behandlas med förtur.
Uppdraget skall i denna del redovisas så snart som möjligt, dock
senast den 1 maj 2000.