Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ekonomiska bestämmelser för enskilda vägar m.m., Dir. 1999:93
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1999-11-18
Dir. 1999:93
Beslut vid regeringssammanträde den 18 november 1999.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas med uppdrag att analysera
och överväga ändringar av vissa bestämmelser som berör enskilda
vägar. Utredaren skall:
- klargöra målen för statsbidrag till enskilda vägar,
- analysera i vilken omfattning gällande bestämmelser om
statsbidrag till enskilda vägar och deras tillämpning bidrar
till att uppfylla målen och föreslå de regler och övriga
förändringar som kan behövas,
- överväga hur måluppfyllelsen skall följas upp och föreslå
lämpliga mått och indikatorer,
- överväga behovet av att ändra bestämmelser som rör gränsdragningen
mellan allmänna och enskilda vägar och föreslå de regler och
övriga förändringar som kan behövas,
- överväga om Vägverket borde få möjlighet att upprätta
föreskrifter för tillämpningen av väglagen och vägkungörelsen
i dessa delar,
- analysera i vilken utsträckning den bestämmelse i lagen (1997:620)
om upphävande av lagen om enskilda vägar som gäller obligatorisk
omprövning av andelstal medför att vägföreningar eller enskilda
fastighetsägare åsamkas onödiga förrättningskostnader och överväga
behovet av åtgärder för att mildra de eventuella negativa konsekvenserna
av denna bestämmelse för de berörda. Utredaren skall därvid föreslå
de förändringar som kan behövas.
Bakgrund
Allmänt
Det svenska vägnätet består av allmänna vägar för vilka staten
eller kommunerna är väghållare och enskilda vägar som de fastigheter
som har nytta av vägarna ansvarar för. I tätorterna finns förutom
allmänna vägar också gator upplåtna för allmänt nyttjande. Kommunerna
ansvarar för gatuhållningen. I de fall enskilda fastighetsägare
ombesörjer väghållningen sker detta oftast i någon organiserad
form. Statsbidrag kan lämnas för såväl byggande som drift av
enskilda vägar.
Den rättsliga regleringen av det enskilda vägnätet återfinns i
flera författningar, bl.a. väglagen (1971:948), vägkungörelsen
(1971:954), plan- och bygglagen (1987:10), lagen (1997:620) om
upphävande av lagen (1939:608) om enskilda vägar, anläggningslagen
(1973:1149) och förordningen (1989:891) om statsbidrag till
enskild väghållning. Dessutom finns utförligare bestämmelser i
myndigheternas föreskrifter och anvisningar för den praktiska
tillämpningen i myndigheternas handböcker.
Delar av de regelverk som reglerar enskilda vägar har utretts
tidigare. 1986 års väghållningsutredning "Ökat kommunalt
väghållningsansvar och nya finansieringsmöjligheter" (SOU 1987:25)
behandlade i huvudsak frågor om statlig, kommunal och enskild
väghållning i tätorter, men även andra frågor om enskilda vägar i
en särskild del "Enskilda vägar" (SOU 1987:26). Väghållningsutredningens
förslag ledde inte till några lagstiftningsåtgärder. 1996 års
utredning "Enskilda vägar" (SOU 1996:46) innehöll främst en
översyn av lagstiftningen om enskilda vägar i syfte att rensa
och förenkla i flera parallellt gällande regelverk. Utredningen
ledde till att lagen om enskilda vägar upphävdes och de regler
som behövdes införlivades i anläggningslagen. Plan- och
byggutredningens slutbetänkande "Översyn av PBL och va-lagen"
(SOU 1996:168) berörde bl.a. frågan om huvudmannaskap för mark
som i detaljplan har redovisats som allmän plats, t.ex. gator
och vägar. Regeringen har inte tagit ställning till utredningsförslaget.
Tidigare utredningar har således behandlat vissa frågor om
enskilda vägar. Både det allmänna och det enskilda vägnätets
funktion förändras dock i takt med samhället i övrigt, och
det finns därför anledning att mera grundligt se över vissa
bestämmelser och tillämpningen av dem.
Nuvarande bestämmelser om statsbidrag till enskilda vägar
Bestämmelser om statsbidrag till byggande och drift av enskilda
vägar regleras i förordningen (1989:891) om statsbidrag till
enskild väghållning och i Vägverkets föreskrifter (VVFS 1990:4)
om statsbidrag till enskild väghållning. Vägverket har också
upprättat en handbok "Statsbidrag till enskild väghållning"
(1998-12) för den praktiska tillämpningen av förordningen och
föreskrifterna.
I förordningen anges bl.a. att bidrag lämnas för enskilda vägar
som tillgodoser ett kommunikationsbehov för fast boende,
näringslivet eller det rörliga friluftslivet. Bidrag lämnas
också för vägar som är av väsentlig betydelse som genomfartsvägar
eller som uppsamlingsvägar för fritidsbebyggelse. Till enskilda
vägar räknas enligt förordningen också färjleder som drivs av
enskilda. Förordningen innehåller även bestämmelser om
byggnadsbidrag och om driftbidrag. För både byggnadsbidragen
och driftbidragen anges vissa maximala procentsatser för
bidragets andel av de totala kostnaderna.
Vägverket har i sina föreskrifter preciserat de olika vägkategorier
som har rätt till vissa bidragsprocent och i handboken ytterligare
förklarat innebörden av vissa begrepp och mer detaljerat redovisat
kriterierna för de olika vägkategorierna och de respektive
bidragsprocenten.
Problem med nuvarande bestämmelser om statsbidrag till enskilda vägar
Generellt kan man säga att syftet med statsbidraget till enskilda
vägar sällan diskuteras mer ingående, trots omfattande diskussioner
om dess nivå.
Medlen för statsbidrag till enskilda vägar är knappa och behoven
stora. Därför måste det göras prioriteringar. Den fördelning som
blir resultatet av dessa prioriteringar kan upplevas som orättvis
av dem som inte får sina behov tillfredsställda i den utsträckning
som de önskat. Ett visst missnöje med ouppfyllda önskemål torde
vara ofrånkomligt, men oftast accepteras den prioritering som har
gjorts om de utgångspunkter som bedömningarna grundas på utifrån
upplevs som rättvisa eller åtminstone väl avvägda.
Förordningen om statsbidrag till enskild väghållning utfärdades
för tio år sedan. I första hand syftar den till att uppfylla
kommunikationsbehoven för fast boende, näringslivet och det
rörliga friluftslivet. Att försöka uppfylla dessa behov kan sägas
vara ett mål vid fördelningen av statsbidraget. Regeringen lade
våren 1998 fram propositionen "Transportpolitik för en hållbar
utveckling" (prop. 1997/98:56). Enligt den finns ett övergripande
mål och fem delmål för transportpolitiken. Det övergripande målet
är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt
hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet.
Delmålen är ett tillgängligt transportsystem, en hög transportkvalitet,
en säker trafik, en god miljö och en positiv regional utveckling.
En anledning till att prioriteringarna i vissa fall upplevs som
orättvisa kan vara att de kriterier och de maximala bidragsandelar
som anges i förordningen inte bidrar till att uppfylla de behov
och uppnå de mål som fastställs där. Ett annat problem kan vara
att gällande prioriteringar och mål upplevs som otidsenliga eller
på annat sätt orättvisa i jämförelse med de mål som fastställts
i den transportpolitiska propositionen.
Ytterligare ett problem kan vara svårigheterna att följa upp om
målen uppfylls. Vägverket fick i samband med förslaget i
budgetpropositionen 1994/95:100 om en halvering av statsbidragen
till enskilda vägar i uppdrag att analysera konsekvenserna för
olika intressenter av en sådan åtgärd. Analysen indikerade bl.a.
att ca 30 % av de statsbidragsberättigade vägarna skulle kunna
komma att stängas för allmänheten som en följd av neddragningen
av anslaget. Det kan finnas anledning att ifrågasätta om antalet
vägar öppna för allmänheten är ett lämpligt och välgrundat mått
på statsbidragets effekt.
En annan fråga som bör belysas är kriterierna för statsbidrag
till färjleder som drivs av enskilda. Problemet är att färjor
är dyra, både att investera i och att driva och underhålla.
Den stora andel som de därmed tar av statsbidraget upplevs
ibland av andra enskilda väghållare som oproportionerligt stor
och orättvis.
Hur förordningen om statsbidrag till enskild väghållning och
Vägverkets föreskrifter om statsbidrag till enskilda vägar
skall tillämpas framgår av en handbok som Vägverket upprättat.
Det har framförts synpunkter på att delar av handboken strider
mot, eller i vart fall inte överensstämmer med förordningen
och föreskrifterna. Det gäller t.ex. frågan om statsbidrag kan
betalas ut till en kommun som frivilligt har tagit på sig
ansvaret för en enskild färjled.
Nuvarande bestämmelser om gränsdragning mellan allmän och
enskild väg
Frågan om en väg skall vara enskild eller allmän aktualiseras
vanligen i samband med att en enskild väghållare begär att en
väg skall förändras till allmän, eller då en väghållningsmyndighet
beslutar att dra in en väg från allmänt underhåll.
I väglagen (1971:948) regleras dels enskild vägs förändring
till allmän, dels indragning av väg från allmänt underhåll.
En enskild väg får förändras till allmän om den behövs för
allmän samfärdsel eller annars är av synnerlig betydelse för
det allmänna. En väg får dras in om den efter tillkomsten
av en ny väg eller av något annat skäl inte längre behövs
för det allmänna och åtgärden medför endast ringa olägenhet
för bygden. När vägen dras in skall väghållaren, om det
behövs, påkalla förrättning enligt anläggningslagen.
I vägkungörelsen (1971:954) anges tillvägagångssättet vid
förändring av enskild väg till allmän, vid indragning av
väg och vid inrättande av särskild vinterväg. Några mer
detaljerade kriterier eller bedömningsgrunder för denna
typ av ärenden innehåller vägkungörelsen dock inte.
Anvisningar för hur Vägverket skall tillämpa bestämmelserna
i väglagen och vägkungörelsen finns därför i Vägverkets
handbok, "Allmän eller enskild väg". Vägverkets kriterier
utgår bl.a. från vägens funktion samt trafikmängd.
Problem med nuvarande bestämmelser om gränsdragning mellan
allmän och enskild väg
Problem vid förändring av enskild väg till allmän torde
vara mindre vanliga, eftersom förändringen dels förekommer
endast i begränsad omfattning, dels oftast innebär att
enskilda fastighetsägare avlastas en kostnad.
Beslut om att dra in en väg från allmänt underhåll och om
avslag vid begäran om förändring från enskild till allmän
väg är av förståeliga skäl mindre uppskattade. De upplevs
också ofta som orättvisa, inte minst mot bakgrund av de
olika regionala förutsättningar som råder i landet.
Indragningar innebär ju att enskilda fastighetsägare får
ta över underhållet av vägar som staten tidigare ansvarat
för. Innan väghållningsmyndigheten lämnar över underhållet
ordnar man dock iståndsättning av vägen och en fungerande
organisation för dess förvaltning, vilket ofta är kostsamt.
Enligt uppgift från Vägverket finns det en viss eftersläpning
vad gäller indragningar, bl.a. beroende just på bristen på
pengar för iståndsättning och på grund av att denna typ av
ärenden inte prioriteras. En indragning kan enligt Vägverket
sägas bli lönsam för staten först 10 till 15 år efter
förändringen, jämfört med kostnaderna för fortsatt drift
och underhåll.
Villkoret i väglagen om att en väg får dras in om åtgärden
medför endast ringa olägenhet för bygden diskuteras ofta
vid indragningar både i samband med byggande av nya vägar
och när vägar dras in av andra skäl. Problemet är den vida
tolkningsmån som uttrycken "ringa olägenhet" och "bygden"
medger.
Bedömningen av vad som skall vara enskild eller allmän väg
görs i första hand utifrån väglagen och vägkungörelsen, men
i mycket stor utsträckning även utifrån Vägverkets handbok
om allmänna och enskilda vägar, som i detalj redovisar
Vägverkets praxis och bedömningsgrunder. Vägverkets beslut
om att dra in en allmän väg, eller att avslå en begäran om
att ändra en enskild väg till allmän överklagas till regeringen.
Eftersom väglagen och vägkungörelsen redogör för villkor
och kriterier i mycket allmänna ordalag, finns det risk för
att handboken får allt för stor betydelse. Detta kan upplevas
som mindre tillfredsställande.
Nuvarande bestämmelser om gränsdragning mellan enskild och
kommunal väghållning i tätort
Enligt 6 kap. 26 § plan- och bygglagen (1987:10) skall kommunen
vara huvudman för allmänna platser, om det inte finns särskilda
skäl till annat. I så fall kan ansvaret läggas på de enskilda
fastighetsägarna. Bakgrunden till att antingen kommunen eller
enskilda kan vara huvudman för allmänna platser är i huvudsak
historisk. Kommunen var tidigare huvudman inom stadsplanelagda
områden och enskilda fastighetsägare inom byggnadsplanelagda
områden, dvs. ursprungligen inom områden med huvudsakligen
fritidsbebyggelse.
Problem med nuvarande bestämmelser om gränsdragning mellan
enskild och kommunal väghållning i tätort
Frågan om denna gränsdragning innehåller både ekonomiska
aspekter och rättviseaspekter, inte minst i förhållande
till kommuninvånarna. Kommunen kan inom ett visst område
enligt detaljplanen ha huvudmannaskapet för gator och
allmän platsmark, medan den i ett angränsande område låtit
de enskilda fastighetsägarna ombesörja och bekosta sin
väghållning och detta trots att alla kommuninvånare betalar
kommunalskatt. Det finns också flera kommuner som i syfte
att uppnå likställighet frivilligt har tagit på sig
huvudmannaskapet för enskilda vägar med statsbidrag eller
i enstaka fall även för enskilda vägar utan statsbidrag.
Eftersom principerna för gränsdragning mellan enskild och
kommunal väg- och gatuhållning i vissa fall upplevs som
orättvisa har det alltså skapats en del lösningar som är
oklara och otillfredsställande både ur ett juridiskt och
ett praktiskt perspektiv, inte minst för att de förutsätter
ett stort mått av frivillighet.
Nuvarande bestämmelser om omprövningsförrättning
Anläggningslagen innehåller bestämmelser om utförande och
drift av anläggningar som är gemensamma för flera fastigheter.
Med anläggning avses t.ex. väg, garage och lekplats. I de
fall en anläggning är gemensam för ett större antal fastigheter
bildas en samfällighetsförening för dess förvaltning. Enligt
anläggningslagen skall grunderna för fördelning av kostnaderna
för gemensamhetsanläggningens utförande och drift fastställas
vid en förrättning. Andelstalen för anläggningens utförande
grundas på den nytta som respektive fastighet har av anläggningen.
Andelstalen för anläggningens drift bestäms efter vad som är
skäligt med hänsyn främst till i vilken omfattning fastigheten
beräknas använda anläggningen.
Fram till år 1998 fanns regler för enskild väghållning inom
tätortsområden också i lagen (1939:608) om enskilda vägar.
Väghållningen ombesörjdes och bekostades då av en vägförening.
Enligt lagen om enskilda vägar skulle fastigheterna bidra
till föreningens utgifter i förhållande till fastigheternas
senast fastställda taxeringsvärden, som således utgjorde
andelstal.
För att råda bot på de nackdelar, både för myndigheter och
för enskilda fastighetsägare, som det innebar att ha två
parallella men sinsemellan ganska olika lagstiftningar,
beslutades att lagen om enskilda vägar skulle upphävas och
vissa bestämmelser införlivas i anläggningslagen från och
med den 1 januari 1998. Övergångsreglerna finns i lagen
(1997:620) om upphävande av lagen om enskilda vägar. Det
är mot bakgrund av en formulering i denna lag som frågan
om förrättningskostnader har aktualiserats. Enligt denna
lag skall vägar och andra anläggningar som omfattas av en
samfällighets väghållning enligt lagen om enskilda vägar
eller motsvarande äldre bestämmelser anses utgöra en
gemensamhetsanläggning bildad vid förrättning enligt
anläggningslagen. De fastigheter som ingick i samfälligheten
vid utgången av år 1997 skall anses som deltagande fastigheter.
Bestämmelserna om beräkning av andelstal i lagen om enskilda
vägar skall gälla till dess nya grunder för fördelning av
kostnaderna för gemensamhetsanläggningen har fastställts
enligt anläggningslagen. Sådana nya grunder skall fastställas
med verkan senast från och med den 1 januari 2003.
I den utredning om enskilda vägar som låg till grund för
regeringens proposition hade sista stycket en annan lydelse,
nämligen att andelstal som har fastställts enligt lagen om
enskilda vägar skall tillämpas till dess att andelstalen
omprövas eller överenskommelse träffas enligt anläggningslagen.
Om taxeringsvärdet utgör grund för andelstal och omprövning
inte skett eller överenskommelse inte träffats inom fem år
från lagens ikraftträdande skall ändringar i taxeringsvärdet
inte därefter påverka andelstalen.
Problem med nuvarande bestämmelser om omprövningsförrättning
Utredningens förslag har av enskilda väghållare uppfattats
som att de andelstal, grundade på taxeringsvärdet, som gällde
för vägföreningarna skulle frysas vid utgången av år 2002,
om inte någon omprövning hade skett. Gällande lagtext gör dock
en omprövning obligatorisk. Omprövning kan endast ske vid en
lantmäteriförrättning, och det är kostnaderna för dessa
omprövningsförrättningar som en del enskilda väghållare
upplever som betungande. Omprövningen kan dock i många fall
förenklas genom att föreningens medlemmar ingår överenskommelser
som kan ligga till grund för lantmäterimyndighetens beslut.
Förrättningskostnaderna upplevs i viss mån som orättvisa av
de enskilda väghållarna, eftersom lagändringen huvudsakligen
gjordes av samhällsekonomiska skäl och inte för att vägföreningarna
fungerade dåligt eller hade problem med andelstalen. En del
enskilda väghållare anser också att konsekvenserna för
vägföreningarna och för de enskilda fastighetsägarna av en
obligatorisk omprövning inte uppmärksammades eftersom
förändringen gjordes i ett sent skede av arbetet med översynen.
Uppdraget
Utgångspunkter
En utgångspunkt för utredningen är att alla eventuella åtgärds-
och förändringsförslag skall rymmas inom ramen för nuvarande
anslag för statsbidrag till enskilda vägar, dvs. 566 miljoner
kronor (1999 års nivå). Vid förändring från allmän till enskild
väghållning och vice versa skall dock principen vara att
medelsramen skall justeras i den omfattning som följer av
förändringen.
Utredaren skall också i huvudsak utgå från definitionen av väg
i 2 § väglagen. Frågor om färjor skall behandlas i den mån de
utgör väganordning.
Utredaren skall göra en grundlig och förutsättningslös analys
av syftet med statsbidragen till enskilda vägar och vilka mål
man vill uppnå med dem. Utredaren skall utgå dels från
prioriteringarna i den gällande förordningen, dels från målen
i den transportpolitiska propositionen (prop. 1997/98:56,
bet. 1997/98:TU10, rskr. 266). Med beaktande av resultatet från
denna måldiskussion skall utredaren analysera på vilket sätt
och i vilken omfattning bestämmelserna i förordningen för
statsbidrag till enskilda vägar, Vägverkets föreskrifter om
statsbidrag till enskild väghållning och Vägverkets tillämpning
bidrar till att uppnå målen samt eventuellt föreslå de förändringar
av kriterier och maximala bidragsandelar som behövs för att i
så stor utsträckning som möjligt uppfylla målen. Utredningen
skall omfatta både enskilda vägar och färjleder som drivs av
enskilda. Utredaren skall även föreslå hur måluppfyllelsen skall
följas upp och i förslaget ange lämpliga mått och indikatorer.
Utredaren skall överväga om väglagen och Vägverkets tillämpning
vad gäller dels gränsdragningen mellan allmän och enskild väg,
dels villkoren vid enskild vägs förändring till allmän respektive
vid indragning av väg är välgrundad, praktisk, tidsenlig, konsekvent,
rättvis och i övrigt bidrar till att uppfylla målen i det
transportpolitiska beslutet. Utredaren skall föreslå de regler
och övriga förändringar som kan behövas. Utredaren skall utifrån
samma aspekter se över bestämmelserna om inrättande av särskild
vinterväg. Utredaren skall även överväga om Vägverket borde få
möjlighet att upprätta föreskrifter för tillämpningen av väglagen
och vägkungörelsen i dessa delar. Utredaren skall därvid också
överväga utformningen och lämpligheten av Vägerkets handbok
Frågan om gränsdragningen mellan enskild och kommunal väg- och
gatuhållning inom tätorter har behandlats i PBL-utredningens
slutbetänkande (SOU 1996:168) och skall inte primärt behandlas
på nytt i denna utredning. I den mån frågeställningar i utredningen
anknyter till PBL-utredningen kan ämnet dock behöva beröras.
Utredaren skall klargöra i vilken utsträckning som vägföreningar
och andra sammanslutningar åsamkats eller kan komma att åsamkas
onödiga förrättningskostnader som en direkt följd av den
bestämmelse i lagen om upphävande av lagen om enskilda vägar
som gäller omprövning av andelstal. Om dessa förrättningskostnader
kan anses utgöra en olägenhet, skall utredaren överväga behovet
av åtgärder för att kompensera eller på annat sätt mildra de
negativa konsekvenserna för berörda fastighetsägare eller
sammanslutningar. Utredaren skall föreslå de förändringar som
kan behövas i detta sammanhang.
Problem utanför det egentliga uppdraget
Om utredaren under sitt arbete uppmärksammar problem som ligger
utanför det egentliga uppdraget, är utredaren oförhindrad att
lämna förslag till lösning även av dessa.
Tidsplan
Utredningsuppdraget skall vara slutfört senast den 31 december
2000.